Saravanan vs Guru Besar Sekolah Puchong : Cubaan Mewujudkan Sentimen Kebencian Antara Kaum?

Oleh Zul Rawi

Pasti ramai yang telah mendengar rakaman perbualan telefon yang dimuat naikkan di laman sosial Facebook baru-baru ini. Rakaman di antara seorang lelaki yang dipercayai berketurunan India dengan seorang guru besar dari Sekolah Rendah Kebangsaan Puchong berhubung isu korban yang dilakukan oleh pihak sekolah.

Rakaman berdurasi 8.06 minit mengenai provokasi yang cuba dilakukan oleh lelaki India tersebut yang memperkenalkan dirinya sebagai Saravanan itu mendapat perhatian ramai pihak yang jelas tidak berpuas hati dengan tindakannya.



Di dalam rakaman perbualan tersebut dia cuba menimbulkan mempertikaikan keputusan sekolah tersebut menjalankan upacara qurban di dalam kawasan sekolah yang kononnya akan mengganggu sentimen pelajar beragama hindu.

Walaupun guru besar tersebut cuba menjelaskan dengan cara berhemah dengan menggunakan nada yang rendah, Saravanan tetap dengan pendekatan kasar dan biadab. Malah dia berulang kali menyebut, sekiranya pihak sekolah membenarkan upacara qurban dijalankan, maka penganut agama lain patut dibenarkan untuk memotong babi di sekolah.

Sikap profesional yang ditunjukkan oleh guru besar terbabit, wajar dipuji kerana walaupun diasak dengan sedemikian rupa beliau tetap memberikan respon dengan tenang dan sopan. Malah ketika menjawab persoalan yang dibangkitkan, beliau menjelaskan walaupun ibadah qurban itu dilakukan di kawasan sekolah, namun para pelajar yang bukan beragama Islam tidak dibenarkan untuk berada di kawasan yang berhampiran.

Oleh yang demikian, tidak timbul soal sentimen atau perkara-perkara yang dirasakan akan menyinggung sensitiviti pelajar. Ini kerana program yang dijalankan itu selain bertujuan untuk memenuhi tuntutan agama, ia bagi memberikan pendedahan kepada para pelajar Islam tentang ibadah tersebut.

Mungkin mereka yang bukan beragama Islam merasakan perkataan babi yang digunakan, hanya merupakan analogi mudah namun bagi penganut agama Islam ia adalah merupakan satu percubaan untuk mencetus sentimen perkauman dan cubaan untuk menghasut.

Ini kerana Perkara 11, Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa Islam adalah merupakan Agama Persekutuan. Sungguh pun begitu agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan.

Walaupun Saravanan cuba mempertikaikan tindakan tersebut dengan alasan pihak kementerian kononnya tidak membenarkan aktiviti seumpama itu dijalankan di kawasan sekolah. Namun sekiranya diteliti, pihak kementerian secara dasarnya tidak pernah memberikan sebarang arahan bertulis melalui pekeliling untuk tidak membenarkan perkara tersebut.

Tambahan pula, ibadah korban adalah merupakan sebahagian daripada sukatan mata pelajaran Islam. Oleh itu tidak timbul sebarang isu mengenai perkara tersebut. Secara rasionalnya tidak salah sekiranya pihak sekolah berhasrat untuk mengadakan latihan praktikal bagi mendedahkan para pelajar dengan cara dan kaedah yang dibenarkan Islam ketika menyembelih binatang ternakan.

Malah melalui kenyataan yang dikeluarkan oleh guru besar tersebut, beliau secara terang menjelaskan perkara tersebut telah dibincangkan dan dipersetujui di dalam mesyuarat pengurusan sekolah yang turut dihadiri oleh guru-guru yang bukan beragama Islam.

Kesimpulannya pihak berkuasa perlu bertindak tegas dan segera menjalankan siasatan berhubung tindakan Saravanan ini yang secara jelas cuba mewujudkan suasana tidak selesa di kalangan masyarakat. Malah kenyataan-kenyataan yang dikeluarkan juga jelas mengandungi sentimen kebencian dan hasutan.

27 thoughts on “Saravanan vs Guru Besar Sekolah Puchong : Cubaan Mewujudkan Sentimen Kebencian Antara Kaum?

  • October 18, 2013 at 6:25 PM
    Permalink

    Apalah paria ini ni sakit hati sangat….dah jelas tiada pelajar non muslim yang terlibat..malah dilakukan pada waktu cuti…ini semua nak mewujudkan provokasilah ni…sejak kes pelajar non muslim berehat ditempat dikata tandas masa bulan puasa …bermacam-macam cara paria nak sakitkan orang islam…

    Reply
  • October 18, 2013 at 6:37 PM
    Permalink

    Back to basic, Hak-hak dalam perlembagaan jelas menyatakan agama islam agama rasmi, segala ibadah,ritual,budaya berkaitan dengan Agama Islam tiada sekatan oleh perlembagaan berbeza dengan agama lain yang menyatakan bebas di amalkan tetapi tidak boleh di ajarkan kepada orang Islam. Somebody kena terangkan pada saravanan perkara ini.

    Reply
  • October 18, 2013 at 6:47 PM
    Permalink

    bro melayupasirgudang

    saravanan ni rakyat malaysia, sepatut nya dia tau pasai budaya orang melayu dgn agama orang melayu.period

    ni saravanan confirm balaci DAP dgn PKR…

    Reply
  • October 18, 2013 at 6:53 PM
    Permalink

    ..dia lupa betapa berteloransinya umat Islam apabila patong batu berhala terbesar dipacakkan depan Batu Caves yg memaksa umat Islam memandang kearahnya bila lalu disitu..tak ada satupun bantahan terkeluar dari umat Islam sebagaimana bersabarnya umat MELAYU ISLAM apabila kuil-kuil didirikan secara haram merata-rata asalkan ada tanah kosong dipersekitaran kediaman mereka.Kepada Saravanan kamu jangan berlagak.. umat Melayu Islam dah lebih bersabar dengan karenah bangsa kamu..jangan jolok maruah agama kami- ISLAM.NANTI KAMU MENYESAL..

    Reply
  • October 18, 2013 at 7:25 PM
    Permalink

    India dengan cina masih jauh lagi perjalanan depa, sebelum depa boleh mengaku yang mereka adalah sebahagian daripada negara ini.

    Buat masa ini, mereka masih lagi generasi pendatang !!

    Reply
      • October 19, 2013 at 12:08 AM
        Permalink

        Nak tumpang sampai mana ?

        Reply
      • October 19, 2013 at 12:47 AM
        Permalink

        Penumpang!!!

        Well, we always know that you enjoy the ride while we carry your sorry ass to achieve success as the Malay do till you go somewhere else and achieve your own success!!!

        Happy Brah!!!

        Reply
      • October 19, 2013 at 1:53 PM
        Permalink

        kalau pendatang mahupun penumpang , Tak perlu laa nak menghina agama penduduk negara Islam ini ..

        Reply
      • October 19, 2013 at 9:26 PM
        Permalink

        dia ni bangsa apa ? cakap pun tunggang langgang .

        Reply
  • October 18, 2013 at 8:06 PM
    Permalink

    Ni semua berpunca dari sistem yang dok ada kat Malaysia la ni….coba pi tinjau kat sistem pendidikan. Terdapat 3 sektor yang membahagi bahagi kan kelompok pelajar yang terpisah dalam bahasa tertentu. Sekolah Kebangsaan/SK mengguna kan bahasa melayu sebagai medium pembelajaran & pengajaran. Sekolah Vernakular plak ngan bahasa mandarin & tamil. Sekolah swasta/sekolah antarabangsa & ipts yang bercambah cambah setiap masa plak guna bahasa inggeris sebagai medium nya. Jadi Malaysia ada la pelbagai bahasa pendidikan yang mempunyai etnik etnik tertentu dalam setiap sistem pendidikan tersebut. Melayu meghopa kan etnik majoriti di SK,sementara sekolah vernakular,sekolah swasta/antarabangsa/IPTS di monopoli oleh etnik cina & tamil. Dalam 3 sistem pendidikan berbeza ni dah mewujud kan satu budaya & mentaliti tersendiri mengikut etnik nya. Melayu di SK kuat ngan nasionalisme/patriotisme sementara etnik cina & tamil plak ngan budaya yang separa nasionalistik dan pro keinggerisan serta kecinaan ekstrem.

    Dinding dinding pemisahan etnik & mentaliti ni jika tak di runtuh ngan segera akan menerbit kan skeptisme mengarah ketaktoleransi yang membahaya kan keharmonian & keselamatan negagha. Aku hagahap kan pada pemimpin baru yang berjaya dalam PAU 2013 nanti akan beghani bertindak untuk menghapuskan sekolah vernakular cina & tamil sambil mengurang kan pertumbuhan sekolah swasta/antara bangsa & ipts yang menggunakan sepenuh nya bahasa asing. Sistem pendidikan kita dah jelas menunjuk kan bibit bibit kegagalan dalam menyatu padu kan pelbagai etnik di negagha ni. Contohi serba sedikit kebaikan yang dok ada kat negagha jiran kita dalam melaksana kan sistem pendidkan depa tu yang dah berjaya mewujud kan jati diri yang kental dalam diri rakyat nya pelbagai etnik.

    Yang terbaik dari pihak lain mesti di contohi…yang terburuk plak mesti di elak kan…!!!

    Reply
  • October 18, 2013 at 8:10 PM
    Permalink

    Kerajaan patut hentikan bantuan pada sekolah cina dan ketatkan syllibus pengajaran.

    Walaupun termaktub dalam perlembagaan sekolah cina dan india dibenarkan, tetapi bukan tanggungjawab kerajaan untuk membantu dari segi kewangan dan tenaga pengajar.

    Reply
  • October 18, 2013 at 9:49 PM
    Permalink

    ..kalau kerajaan tidak bertegas dan anggap apa yg berlaku biasa-biasa sahaja akhirnya masing2 bangsa singsing lengan ,bergaduh, berpukulan dan berbunuhan.sampai satu titik penghujung Malaysia akan menghadapi rusuhan kaum, bergaduh kerana pertikai hak bangsa dan isu agama yg diganggu akibat tidak ada persefahaman dan salah tafsir… isu kalimah Allah adalah contoh jelas, apabila Guan Eng/Dap berdegil dan Pakatan Rakyat mahu terus perjuangkan kalimah Allah untuk Kristian yg membelakangkan keputusan mahkamah… apakah tindakan pihak berkuasa kerajaan terhadap mereka? kalau kerajaan masih lembab dan alpa aku yakin kes berdarah yg pertama akan berlaku bila-bila masa dari sekarang. jangan alpa wahai Tok Zahid dan KPN..

    Reply
  • October 18, 2013 at 9:50 PM
    Permalink

    Inilah akibatnya orang islam malaysia berpecsh belah. Paria betul

    Reply
  • October 18, 2013 at 11:10 PM
    Permalink

    Datok Seri Muhyuddin Yasin sebagai menteri pelajaran perlu memberi arahan mulai tahun depan semua ibadah Qurban ditukar venue dari masjid dan surau ke semua sekolah seluruh Malaysia.

    Negara ini negara orang Islam yang lain adalah tetamu.

    Tetamu hentikan menyoal tuan rumah kalau tak mahu dihalau.

    Reply
  • October 19, 2013 at 1:00 AM
    Permalink

    Kalau si tambi seakor ni tak boleh terima Malaysia ni agama rasminya ialah Islam,aku sarankan potong IC dia suruh dia bungkus segala harta yg dia ada kat Malaysia ni balik ke negara asal usul keturunan datok nenek moyang dia,pukimak punya keling sekor ni!!!!

    Reply
    • October 19, 2013 at 9:16 PM
      Permalink

      Lagu mana si pariah ni nak balik ke negagha asai nenek moyang nya,sedang kan negagha tersebut sedang mengalami masaalah sosio ekonomi akibat kependudukan terlalu padat mencecah hampir 1 bilion. Nah tentu si pariah ni halau balik ke Malaysia…pada masa tu la baghu la dia sedaq kan diri nya yang selama dia angkoh & tak bersyukuq sebagai rakyat menumpang belaih ikhsan rakyat pribumi.

      Reply
  • October 19, 2013 at 1:00 AM
    Permalink

    Guru besar buat repot so polis boleh cekup saravanan. Caj dia under akta hasutan. selebihnya Biar polis selesaikan.

    Reply
    • October 19, 2013 at 9:28 PM
      Permalink

      Hang jangan dok buat polis semakin penin…Saravanan tak mudah di cekup setakat kenyataan dia tu pasai sekolah buat qorban. Kena teliti secagha berhati hati..bukan mudah nak dakwa ikut Akta Hasutan..lain la kalo guna ISA tapi akta tu dah mansukh la ni tu pasai depa beghani cabaq muslim melayu la ni. Senjata ampuh polis dah hilang maaa….!!!!

      Reply
  • October 19, 2013 at 6:29 AM
    Permalink

    Kita pernah dengar ungkapan ‘kalau keling dapat stering’ yang mebawa maksud keling pantang diberi peluang memandu. Kalau memandu mereka akan memandu secara bahaya, tidak senonoh dan tak selamat.

    Kalau beli kelambu jangan beli kelambu cina. Kerana cina tak pernah cuci kelambu dari mula hingga buruk.
    Kalau beli basikal jangan beli basikal keling, kerana basikal keling diguna lasak tak pernah repair.
    Kalau kahwin jangan kahwin janda benggali.

    Buat tafsiran sendiri tentang janda benggali.

    Reply
    • October 19, 2013 at 9:23 PM
      Permalink

      Janda melayu lagu mana plak…? Yang aku dok peghati la ni ada soghang isteri melayu dah lunyai kena sondoi depan belakang & ataih.

      Buat la tafsiran sendiri kalo masih nak tau sapa isteri melayu yang serba malang tu…!

      Reply
  • October 19, 2013 at 8:36 AM
    Permalink

    bukan ke sekolah cuti time aidil adha.anak keling g skola ke ari tu.ni jenis baling batu sembunyi tangan.memang ada niat nak naikan sentimen kaum dan memperkecilkan ibadat org islam.siap bole rakam perbualan lg.ni la geng sebantal org pandai agama pas dan melayu moden pkr

    Reply
  • October 19, 2013 at 2:45 PM
    Permalink

    kerajaan kena tegas dan jangan takut. Islam agama rasmi negara. jadi ‘negara’ ini berhak di setiap inci dlm negara amalkn amalan Islam. tak bole pertikai…
    patut mrk berterima kasih kerana ‘negara’ ini yg agama rasminya Islam masih bagi lagi peluang mrk utk bebas beragama dan amal agama mrk dgn syarat dlm keadaan aman dan damai, tidak menimbulkn suasana risau, huru hara negara ini.

    Reply
  • October 19, 2013 at 10:16 PM
    Permalink

    salah pemimpin kita jugak..baik2 keling tak ramai kat malaysia di bawaknya masuk bangla yang mukanya mmg serupa keling..bila muka2 hitam legam macam bontot babi ni ramai kat malaysia dh mulalah berani tunjuk taring..patutnya di tembak je muka2 keling yang kurang ajar macam tu..oleh itu kita orang melayu jangan sibuk gaduh pasal politik lagi..sekarang ni dah tiba masanya untuk org melayu islam ni sama2 menentang puak2 muka babi yang dah semakin melampau di bumi malaysia ni..

    Reply
  • October 20, 2013 at 7:58 AM
    Permalink

    KELING NI TAU KEDOK BABI NI NAJIS MUGROLAZOH BAGI ORANG ISLAM,KALU SENTOH KENA SAMAK, LEMBU PULAK TADAK ADA MASALAH KEPADA SEMUA AGAMA,PUAK PUAK DIA SAJA TAKMAU MAKAN , ALLAH DAH HALALKAN

    Reply
    • October 21, 2013 at 10:10 AM
      Permalink

      MEMANG LA DIA MAROH, LEMBU TU IBARAT MACAM MOK DIA,TU PASAL LEMBU X MAKAN,,SUSU JUGA MINUM…

      Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.