PM Patut Timbang Hapus Subsidi Di Negeri Pembangkang

AKHIR-AKHIR ini Perdana Menteri banyak buat keputusan berani.  Dari mengurangkan subsidi bahan api sebanyak RM 0.20 awal bulan September dulu, sehinggalah kepada menghapuskan subsidi gula dan memperkenalkan GST dalam pembentangan bajet 2014, Jumaat lepas, semua keputusan itu memang kata orang daring.

Mungkin sudah sampai masanya keberanian Perdana Menteri ini diangkat ke tahap baru yang belum pernah dibuat orang sebelum ini – membatalkan subsidi kerajaan persekutuan yang sekarang turut dinikmati oleh rakyat yang menyokong pembangkang di 3 buah negeri.

Dengan cara itu, para manusia yang tidak retilah nak bersyukur ini dapat buat perbandingan, apa akan jadi pada hidup mereka kalau kerajaan persekutuan batal semua subsidi di negeri yang pembangkang perintah.  Rakyat di negeri yang BN perintah pun dapat merasa nikmat dan untung menyokong BN sebagai kerajaan.



Sekarang ini agak sukar untuk kita buat perbandingan kerana semua orang nikmati subsidi yang sama.  Kaya, miskin, sokong kerajaan dan sokong pembangkang, semuanya dapat subsidi pada kadar yang sama rata.  Kalau minyak RM 2.10/liter, di negeri pembangkang pun begitu jugalah, tapi masa undi tetap ketiak Anwar juga yang jadi pilihan.

Memang di 3 negeri ini, ada juga kawasan yang BN menang, tapi dalam negara demokrasi, suara yang mewakili rakyat ialah suara majoriti.  Jadi kalau majoriti sokong pembangkang, maka pembangkanglah yang patut selesaikan masalah mereka.

Ramai tidak sedar bahawa di Malaysia ini ada 2 mekanisma dalam penentuan harga barang keperluan, pertama subsidi dan kedua, harga siling, dimana kerajaan berkuasa menetapkan had harga untuk kebanyakkan barang keperluan.

Atas sebab sama kenapa setelah subsidi gula dihapuskan pun, harga gula di Malaysia masih jauh lebih murah berbanding dengan Indonesia dan Singapura sebab harga gula di negara tersebut ditentukan sepenuhnya oleh kuasa pasaran.

Justeru, kesedaran ini tidak akan wujud selagi mereka tidak merasa kesan kalau kerajaan persekutuan menarik balik subsidi yang diberikan selama ini.  Dah kena nanti baru mereka nak tahu bersyukur dengan Allah swt kerana dapat BN sebagai kerajaan persekutuan.

Nak cerita adil tak adil, depa pun bagi subsidi air 20m3 kepada rakyat negeri Selangor sahaja, sementara 2 negeri yang pembangkang juga perintah, tak dapat nikmat yang serupa.

Mungkin buat permulaan, klinik 1 Malaysia, kedai 1Malaysia dan BR1M di negeri-negeri yang pembangkang perintah, ditutup atau ditarik balik, sebelum diikuti dengan penghapusan subsidi sepenuhnya di negeri-negeri tersebut.

Lagipun tidak ada salahnya, kerana kerajaan akan tetap menghapuskan subsidi secara berperingkat-peringkat untuk memastikan hanya golongan layak saja mendapat bantuan kerajaan hasil dari penghapusan semua subsidi tersebut.

Apa kata mula dengan negeri pembangkang dulu?

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

56 thoughts on “PM Patut Timbang Hapus Subsidi Di Negeri Pembangkang

  • October 29, 2013 at 10:32 PM
    Permalink

    Marah betul si pencadang…Bangang tahap dewa…tak leh terima kenyataan…rasanya bukan setakat batalkan subsisdi…lepas terus 3 negeri ni…buat apa menanggung bewak hidup..kan kan….tp kelantan akan kaya le…hehe

    Reply
    • October 29, 2013 at 10:52 PM
      Permalink

      apa pulak bangang mekk ?? balaci macam kau laa bangang !!! melalak harga naik TAPI negeri Pakatan sendiri menaikkan harga air , cukai , parking sewa peniaga kecil .. sampai harga rumah kos rendah pun kerajaan Pakatan naikkan !!!

      Yang aku lawak semua kat atas tu bukannya barangan komoditi dan mengikut pasaran dunia pun macam barang yang disubsidi kerajaan UMNO yang baik hati dan sentiasa menjaga rakyat !!!

      Reply
      • October 29, 2013 at 11:00 PM
        Permalink

        pokoknya kelemahan pentadbiran peringkat tertinggi…kesan kepada negeri2

        Reply
        • October 29, 2013 at 11:04 PM
          Permalink

          Macam tak mampu sediakan air bersih di Kelantan walaupun dah bagi hutang MYR 600 juta Mek!!!

          Bila PAS mau bayar ni!!!

          Cepat sikit, rakyat Malaysia tuntut hutang tu, tak bayar nanti kena soal kat akhirat!!!

          Reply
          • October 30, 2013 at 9:29 PM
            Permalink

            Pembayar hutang terbaik sepanjang tahun… Mengalahkan negeri2 BN….. jangan percaya sumber tv3 suku dan utusan meloya …..itu milik/ totok umno…..

          • October 30, 2013 at 9:38 PM
            Permalink

            Meh la sini bagi BUKTI!!!!

            Cakap takder nilai dari Mek, takder siapa mahu dengar Mek!!!

            BUKTIKAN!!!!

          • October 30, 2013 at 10:56 PM
            Permalink

            pembayar hutang terbaik .. tapi hutang rm600 juta mana mekk , masalah air tak setel dan hutang pun tak setel lagi

          • October 31, 2013 at 9:17 AM
            Permalink

            Memang la pembayar hutang terbaik sebab kerajaan PAS Kelantan buat definisi sendiri “hutang dan rasual adalah sedekah”. Tak gitu Mek?

        • October 29, 2013 at 11:46 PM
          Permalink

          kesan kepada negeri ?? kau cakap atas fakta apa ni mek ???

          kenaikkan harga air , cukai , parking , rumah kos rendah adalah lambang sikap munafik Pakatan !!!

          hidup asyik nak salahkan orang atas kebodohan dan kemunafikkan sendiri jee .. kau tak malu kee mekk ???

          Reply
          • October 30, 2013 at 9:35 PM
            Permalink

            Ketuk dulang paku serpih……bukan setakat harga air, cukai, parking,rumah kos rendah…malah negeri bn mendahului semua perkara dari segi mahalnya harga…..hatta gula dan petrol yg negeri pr kontrol…ooops sorry….bn kontrol ….asyik naik je kerjanya…

          • October 30, 2013 at 9:38 PM
            Permalink

            Hehehe Mek…

            Kerajaan negeri di bawah FUKCUTAN yg mana yg buat rumah kos rendah ni…

            Meh sini linkkan…nak tahu jugak Mek!!!

          • October 30, 2013 at 10:59 PM
            Permalink

            buktikan mekk harga kat negeri BN lagi mahal , cukai lagi mahal , rumah kos rendah lagi mahal , ini cakap budak tak sekolah dan pencacai pakatan yang bodoh jee !!!

            minyak naik sebab harga dipasaran dunia yang meningkat .. Pakatan naik harga air , naikkan cukai , naikkan parking dan naikkan rumah kos rendah serta sewa peniaga kecil .. tu ikut hara mana mekk ??? benda yang tak ikut pasaran dunia pun boleh naik , aku jamin minyak dan gula dibawah Pakatan lagi laa melambung !!!

        • October 30, 2013 at 3:34 AM
          Permalink

          kelantan mmg kaya dah mek . kaya kena bohong dgn husam . wakakak

          Reply
    • October 30, 2013 at 12:23 AM
      Permalink

      Kelantan akan kaya? Gali minyak bawah pejabat MB?

      Reply
      • October 30, 2013 at 9:35 PM
        Permalink

        Tak leh terima ka?

        Reply
        • October 30, 2013 at 9:40 PM
          Permalink

          LOL…ada minyak ker bawah pejabat MB Kelate tu…

          WAKAKAKAAKAKAKA

          Reply
        • October 30, 2013 at 10:26 PM
          Permalink

          kau patut tanya mekk , wujud kee tak ?? minyak kat kota bharu tu wakakakaka

          Reply
        • October 31, 2013 at 9:19 AM
          Permalink

          Kalau ada alhamdulillah, boleh kami cari rezeki kat sana. Masalahnya, ada ke minyak bawah pejabat MB? Bagi link yang kredibel kat sini, jangan bagi link Harakah.

          Reply
    • October 30, 2013 at 1:32 AM
      Permalink

      perogol rakus=pr di ganggu jin gula ,air kotor tak kisah pun, air tak ada kisah pun, kerajaan mesti menbuang jin gula ada pada rakyat, baru rakyat aman sejatera

      Reply
    • October 31, 2013 at 9:26 AM
      Permalink

      Kelantan perlukan RM2 bilion untuk tukar paip air lama

      mStar Online – 3 Julai 2012)

      KOTA BARU: Kerajaan negeri Kelantan memerlukan kira-kira RM2 bilion untuk menukar kesemua
      paip air lama di seluruh negeri yang menyebabkan masalah tekanan air rendah dan tidak bersih.

      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob berkata paip air tersebut ada yang dipasang
      pada 1950an dan 1970an, dan ia tidak lagi sesuai digunakan sekarang kerana menimbulkan banyak
      masalah kepada pengguna.

      Pinjaman mudah tanpa faedah sebanyak RM600 juta yang diberikan kerajaan persekutuan kepada
      kerajaan negeri ini bagi menyelesaikan masalah bekalan air bersih adalah tidak mencukupi,katanya
      ketika menjawab soalan tambahan daripada Mohd Adhan Kechik (BN-Bukit Bunga) pada persidangan
      Dewan Undangan Negeri di sini, Selasa.

      Terdahulu ketika menjawab soalan asal daripada Wan Hassan Wan Ibrahim (PAS-Semerak), Ahmad
      berkata pemilihan kontraktor bagi pembinaan loji rawatan air dan paip air di negeri ini ditentukan oleh
      Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air kerana ia melibatkan peruntukan yang disediakan
      melalui pinjaman mudah tersebut.

      Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri Datuk
      Mohd Amar Nik Abdullah berkata kerajaan pusat banyak membantu dalam menyediakan kemudahan
      prasarana kepada Sekolah Arab Bantuan Kerajaan (SABK) di negeri ini.

      Beliau berkata antara kemudahan tersebut termasuk membina bangunan baru, membina makmal dan
      memberi peluang kepada guru untuk meningkatkan kerjaya.

      “Kerajaan negeri mengucapkan terima kasih kepada kerajaan pusat dan diharap bantuan berkenaan
      dapat diteruskan pada masa depan,” katanya ketika menjawab soalan tambahan daripada Mohd
      Adhan.

      Persidangan dewan selama dua hari itu kemudiannya ditangguhkan kepada satu tarikh yang akan
      ditetapkan kemudian. – BERNAMA

      ———————————–

      kajaan kelantan gebang saja besar boleh buat sendiri lah apa lah tapi fakta sebanar duk harapkan bantuan pusat takda rasa malu kaa dengan menkencing rakyat hingga mek sendiri di kencing sama, RM 600 juta pinjaman mudah tu bila lagi mau bayar ada ati nak minta lagi bayar yang itu dulu laa oiii

      Reply
      • November 4, 2013 at 9:11 AM
        Permalink

        Kenapa sampai MYR 2 Billion!!!

        Something wrong with the figure!!!

        Org2 PAS boleh terangkan kenapa MYR 2 Billion???

        Reply
  • October 29, 2013 at 11:05 PM
    Permalink

    Aku lebih-kurang setuju cadangan tersebut, tapi ada syarat la. K’jaan tak layak kutip cukai dari negeri PR. Kalau setuju… silakan.

    Reply
    • October 30, 2013 at 12:19 AM
      Permalink

      Aku pun setuju cadangan hang…dengan syarat hangpa buat sekolah sendiri, jalanraya sendiri, polis sendiri, airport sendiri, kastam sendiri,pokoknya segalanya sendiri…

      kalau bersetuju…sila kan

      Reply
      • October 30, 2013 at 1:23 AM
        Permalink

        Bukankah semua tu adalah subsidi?
        Kalau k’jaan dah tak bagi subsidi, memanglah semua tu dah takda dan k’jaan negeri kena buat sendiri.

        Reply
        • October 30, 2013 at 2:16 AM
          Permalink

          apa yang kau cakap pasal subsidi ni bujuk !!! semua tu dibuat berdasarkan kutipan cukai laa bodoh dan pendapatan negara dan negeri laa bodoh !!!

          subsidi dengna cukai pun taktahu !! kakakakakaka bangangnya macai PAS ni .. nak sembang ekonomi pun bodoh , nak sembang politik pun beza Dun ngan Parlimen pun taktahu , belum masu tugas kuasa exco , ahli majlis semua tu hahahahahaha apa macai PAS ni yang sibuk nak bagi komen takde pelajaran ke ???

          Reply
          • October 30, 2013 at 3:36 AM
            Permalink

            mendapat kena..wakakak

          • October 30, 2013 at 9:51 AM
            Permalink

            Bujuk ni memang BEBAL la!!!

            Cukai dgn subsidi pun tak tahu beza…

            Hehehe, apa nak hairan, Injil dgn Bible pun tak tahu nak beza…

            May Allah save us all if these popinjay (FUCKUTAN) ever lead our beloved Malaysia

        • October 30, 2013 at 12:03 PM
          Permalink

          laaaaaa….mulai hari ni hang jangan cakap pasal ekonomi boleh tak bujuk ??

          Reply
          • October 30, 2013 at 12:04 PM
            Permalink

            Hehehehehehe….

        • October 30, 2013 at 12:55 PM
          Permalink

          Masa bila pulak kerajaan mensubsidikan polis, kastam, airport dan jalanraya? Apa kau nak cerita ni Bujuk? Mintak maaf bebanyak, cerita bab2 ekonomi dengan macai2 PR ni macam bercakap bab rocket science. Diorang sendiri tak tahu apa yang diorang tulis.

          Reply
        • October 30, 2013 at 3:37 PM
          Permalink

          JENIS OTOK KERING, ORANG TANYA LAIN DIA JAWAB LAIN. MASOK SEKOLAH SEMULA LAH. JANGAN CARI CHEGU HOK ADA JANGGUT,CARI CHEGU HOK ADA AKAL

          Reply
  • October 30, 2013 at 1:38 AM
    Permalink

    Sinar hari ni…
    Aku baca, Idris Jala kata The Haward d sabah/s’wak bebas guna kalimah “ALLAH”. Apakah keputusan mahkamah tempohari pada majalah the haward atau the haward d semenanjung semata2?
    Hairan bagaimana keputusan mahkamah, berbeza mengikut tempat dalam sebuah negara. Kenapa kalimah “ALLAH” haram d guna d semenanjung oleh pihak kristian sebaliknya harus d sabah/s’wak. Apakah d sabah/s’wak agama RASMI mereka KRISTIAN?
    Apa Syafie Apdal buat d sabah sehingga boleh membiarkan perkataan yg. boleh membuatkan orang Islam KUFUR dan MURTAD d Sabah/s’wak.(mengikut pendapat ramai ahli umno) atau FATWA tersebut juga hanya SAH d Semenanjung.
    Habis kucar-kacir dan kacau-bilau bila kita menghukum dengan hukuman politik.
    Aku masih berpendapat… kalimah ALLAH perlu d bincang terbuka dan d letakkan sebagai kontrak sosial atau persefahaman untuk kebaikan semua demi perpaduan rakyat m’sia. Bukan d rujuk d mahkamah yg. semakin mengelirukan semua rakyat.

    Reply
    • October 30, 2013 at 2:11 AM
      Permalink

      Aku rasa bujuk dah banyak kali dah komen kau kat sini pasal isu ni dan banyak kali jugak laa dah bagitau Sabah dan Sarawak adalah 2 negeri yang kerajaan persekutuan tak boleh arahkan kerana perjanjian semasa kemasukan Sabah dan Sarawak dulu !!!

      kenyataannya bujuk ulamak hebat PAS seperti Harun Din pun keluarkan .. kau ni nak membelit nombor satu .. fatwa yang dikeluarkan oleh pemimpin PAS TAPI ditolak oleh balaci dan pemimpin PAS sendiri hahahahahahaah

      Kau nak bincangkan ?? baik kau suruh PAS bincangkan buat hudud kat Kelantan tu

      Ini laa yang menjadi permainan hebat DAPigs , Sabah dan sarawak akan dijadikan based untuk huru harakan dan pergolakkan antara agama , sesiapa pun takkan lupa bagaimana DAPigs menggunakan gereja Sabah dan Sarawak dan mendakwah bahwa Islam akan jadi dominan dan perlu dikekang !!!

      Reply
    • October 30, 2013 at 3:05 AM
      Permalink

      aku lg heran bila presiden parti yg dikatakan islam dr agama islam tu sendiri membenarkan kalimah Allah digunakan oleh kristian. dan lagi aku heran bila bujuk pertikai syafie apdal, kenapa bujuk tak pertikai pendapat/fatwa harun din ulamak pas berbeza ngan hadi dan niknajis? kenapa menyalak menyalahkan pemimpin umno lak? heran betui lah aku ngan pencacai PR ni.

      Reply
      • October 30, 2013 at 3:40 AM
        Permalink

        dorg islam kat baju je. klu islam sejati , kst sg limau , selamba aje solat berimamkn TPM. ape perlu sanggup buat saf lain , solat berimamkn org lain , sedangkn dpn mimbar tu TPM dh lama tercatuk jd imam .. islam ajar gitu ke? solat 2 imam bwh 1 bumbung masjid ?

        Reply
    • October 30, 2013 at 8:02 AM
      Permalink

      wahai bujuk, meh sini aku terangkan lagi..alkitab tu disabah sarawak walaupun ada kalimah Allah orang bawah bayu tu semua tahu bahawa itu kitab Kristian, belum masuk Malaysia pun diaorang dah pakai.masaalah sekarang puak kristian ni nakkan kalimah Allah tu boleh digunapakai dalam majallah keluaran mereka. kau tahu tak apa itu majallah. kalau majallah ianya boleh diputar belit dan disalah anggap sebab majallah tak dianggap milik mutlak kristian, jadi kalau orang Islam baca majallah yg ada kalimah Allah, takke keliru jadinya, itu yg tak boleh.

      kat semenanjung pulaksejak zaman belum merdekapun mana ada alkitab. yg ada Bible dalam bahasa orang putih dan lani adalah dalam bahasa tamil dan cina, mana ada bible dalam bahasa melayu.oleh itu apake jadahnya tiba2 nak buat bible dlm bahasa melayu lepas tu nak tukar nama tuhan mereka kepada Allah sedangkan dalam bible orang putih, cina dan keling tak ada pun GUNA PERKATAAN ALLAH SEBAGAI TUHAN!

      kau ni lembamlah bujuk. toksahlah cakap banyak lagi isu ni nanti silap cakap murtad kau nanti..udah udahlah bujuk. masaalah kau nak pertikai tu kau setuju ke Kristian ambil kalimah Allah tu dan jadikan tuhan triniti..kau jawab, kau jawab?

      Reply
      • November 2, 2013 at 6:59 PM
        Permalink

        Apakah orang semenanjung lebih lembam dari sabah/s’wak hingga tak tau mana kitab muslim mana kitab kristian?
        Kalau kristian boleh sebarkan alkitab kenapa kita tak boleh sebar terjemahan Quran yg. maha tinggi. Atau sebab umno kata Quran hanya orang muslim boleh baca, lain2 orang tak boleh sebab tak sunat dan mandi wajib jadi mereka semua kotor.

        Reply
        • November 2, 2013 at 7:32 PM
          Permalink

          Kau cerita apa pulak ni Bujuk???

          Apa, kau nak kata kat Malaysia ni takder terjemahan Al-Quran dalam bahasa Melayu dijual di kedai2 buku ker Bujuk!!!

          Reply
    • October 30, 2013 at 9:45 AM
      Permalink

      Malas nak balas org yg mempunyai akal seorang RETARD!!!

      Dah terang banyak kali pun, tak faham2 jugak!!!

      RETARD is a trademark for FUCKUTAN!!!

      Reply
      • October 30, 2013 at 12:56 PM
        Permalink

        Memang absolute retard macai PR ni, orang dok cerita subsidi diorang nak kilas cerita kalimah Allah.

        Reply
      • October 30, 2013 at 8:37 PM
        Permalink

        bujuk ni paham ka makna RETARD tu…? Kalo kuih tard dia tau la kot…!!!

        Reply
  • October 30, 2013 at 6:47 AM
    Permalink

    Kalau pembangkang yang ada sekarang memerintah negara mereka akan buat macam itu iaini menarik semua subsidi disemua negeri yang tidak diperintah mereka.

    Kita syorkan kerajaan mulakan dengan subsidi bahan api dulu ditarik balik keseluruhan subsidi yang ditanggung kerajaan. Pasti mereka akan menjerit pagi sampai ke malam.

    Amacam ??

    Reply
  • October 30, 2013 at 8:32 AM
    Permalink

    Invite K-Pop pun satu keputusan yg berani jugak…

    Reply
    • October 30, 2013 at 9:38 AM
      Permalink

      Hang moooo kalau tak ada apa nak cakap…tak payah la cakap, makin lama, makin terserlah kebenakan terlampau diri hang.

      Reply
    • October 30, 2013 at 9:47 AM
      Permalink

      Tapi lagi berani ahli2 PAS yg menyokong kalimah Allah digunakan sbg kata ganti nama tuhan dalam Bible…

      Reply
      • October 30, 2013 at 1:41 PM
        Permalink

        kata pepatah Melayu orang diam tanda setuju atau pun takut kalau bercakap ‘ada orang lain yg marah’. jadi berani sangatlah tu aji adi, nik ajis ,nuar brahim dan nurul nuar brahim tu sokong tuntutan COMANGO yg menjahanamkan bangsa dan memusnahkan syariat agama Islam. hebat puak PK ni berani BEBENOR lawan Allah sejak dua menjak ni.. huuu tak takut apiii nerakaaa keeee

        Reply
  • October 30, 2013 at 10:01 AM
    Permalink

    Kah kah kah..kesian pulak aku kat bujuk..tapi kalau dah bangang tu memang elok kena cam tu..bagi alasan bodoh yang dok kata kufur tu adalah daripada suara harun taib dan harun din..orang Umno ke ni..Kristian Sabah dan Searawak dibenarkan menggunakan perkataan Allah tu telah termaktub didalam perjanjian sebagai syarat kemasukan didalam Malaysia..ko tau dan reti tak bujuk oii..

    Ni satu lagi yang paling menyedihkan didalam soal jawab diParlimen semalam..

    Si ketua Penipu disokong bersama melayu PAS dan cina DAP terlalu marah sangat bila ada orang Melayu yang dapat disebab penghapusan subsidi gula dengan mendakwa syarikat Central Sugar yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary dan Malaysian Sugar Manufacturing milik Felda Global Venture.
    Kenapa melayu sahaja yang menjadi sasaran mereka sedangkan dia tidak menyentuhkan isu ini kepada Robert Kuok jadi Raja Gula. Kenapa pada ketika dia menjadi Menteri Kewangan, dia tak halang Robert Kuok mengutip keuntungan sehingga mampu menjadi jutawan pada hari ini sehingga turut disenaraikan dalam majalah Forbes.
    Kenapa tidak senang dengan kekayaan yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Al-Bukhary. Tidak boleh ke melayu menjadi kaya dengan hasil usahanya sendiri dan bukan dengan cara nuar brahi menjadi kaya dengan merompak hasil rakyat.
    Sedar tak Nuar brahi dan melayu PAS sekaya -kaya Tan Sri Al-Bukhary memiliki harta berjuta – juta malah berbillion – billion sekali pun, hasilnya tetap dapat dirasai oleh mereka yang memerlukan.
    Tan Sri ada yayasan bakti dia sendiri. Tan Sri sering kali tampil membantu mereka yang memerlukan. Dan yang paling penting, Tan Sri membantu orang Melayu tu sendiri.
    Begitu jugak dengan Felda Global Venture. Hasil keuntungan FGV tetap akan diagihkan kepada seluruh Peneroka -Peneroka Felda yang terdiri dari kalangan orang Melayu.
    Selama ini pernah dengar ke orang kaya berbangsa cina membantu orang melayuuu..
    ini lah rupanya perangai melayu yang dipuja oleh mek esah, bujuk, moo lembu, tong taik dan raplahjingga

    Reply
    • October 30, 2013 at 11:59 AM
      Permalink

      betul itu bro,, puak2 pr suka buruk negara dan syarikat kelapa sawit felda kita di euro gunakan ngo wwf, sedang wwf tak tolong kita rakyat kita miskin di kampung ini sedangkan felda tolong rakyat miskin kita kampung

      Reply
  • October 30, 2013 at 10:29 AM
    Permalink

    tak ada kerajaan dalam dunia ni boleh bagi subsidi selama2nya kecuali negara tu memang kaya raya dgn hasil.

    Reply
  • October 30, 2013 at 11:05 AM
    Permalink

    Betul tu aku pun setuju jugak dengan MENGAPA PUAK-PUAK PEMBANGKANG INI SUNGGUH JIJIK DAN BERIA-RIA DENGKIKAN kepada Tan Sri Syed Mohktar? Apakah kerana beliau adalah melayu semata-mata?

    Jika dahulu Robert Kuok, Teh Hong Piow, Quek Leng Chan, Lee Shin Sheng etc ni semua buat duit berlipat kali ganda tiada suatu suara pun daripada golongan penyokong PAS/PKR yang berbangsa melayu berteriak membangkang. Tapi bila ada nama melayu jer kamu terus bersuara “Ehhh ini rasuah ni”

    Walaupun saya bukan pekerja Tan Sri Syed Mohktar mahupun ada pertalian darah dengannya, tapi saya tidak sedikit pun dengki dengan Tan Sri Syed Mohktar. Malah saya tidak rasa iri hati pun. Saya cuma cakap pada diri saya ini adalah rezeki masing-masing, mungkin beliau bijak mengatur strategi perniagaan. Cuma yang saya sedihkan ialah mengapa hanya beliau seorang sahaja bangsa melayu sepertiku yang berjaya sedemikian rupa? Apakah melayu lain tidak berdaya saing?

    Sekarang ni, Melayu sorang ini (Tan Sri Syed Mohktar) juga yang hendak dihapuskan oleh pembangkang. Tetapi mengapakah anda tidak pernah bising terhadap bukan melayu yang kaya raya seperti mana anda buat bising terhadap melayu seorang ini?

    Saya nak tanya satu soalan, Mengapakah negeri-negeri Pakatan Pembangkang tidak mampu melahirkan usahawan bumiputera yang berjaya serta berdaya saing dengan yang bukan melayu? PR kata menolong semua bangsa tanpa mengira kaum, tapi mengapa segala jenis projek yang membabitkan jumlah besar dipulun oleh syarikat bukan melayu? Jika anda kata PR bukan kerajaan yang mengikut merit, Jadi boleh lah saya katakan bahawa JIKA BUKAN MELAYU sahaja yang merit, maka mereka saja lah yang boleh bolot semua projek bukan?

    Dah masuk 2 penggal PR memerintah, mana syarikat melayu yang anda kata hendak membantu supaya berdaya saing? Jangan lah cakap setakat Projek kelas F sahaja, tu pun kerana Kelas F ini termaktub dalam perundangan. Itu pun ada ura-ura DAP nak hapuskan jugak atas dasar daya-saing.

    Mengapakah anda tidak terlintas langsung mempersoalkan Bill Gates yang bolot segala ruang mengenai komputer sehinggakan menetapkan Copy Righted (Hak Terpilihara) dimana setiap komputer wajib beli dan pakai yang original dari Microsoft?

    Sekurang-kurangnya Tan Sri Syed Mohktar mewujudkan pekerjaan untuk rakyat bekerja. Dia tidak bolot 100% ke dalam poketnya. Sekurang-kurangnya syarikat-syarikat beliau ada initipati atau sense oleh Malay-nationalisation. Bermakna melayu diberi peluang menjawat jawatan Pengurusan atasan, dan diberi peluang serta pengalaman untuk membabitkan diri dalam membuat kuputsan kritikal.

    Jika anda lihat PUBLIC BANK BERHAD, IOI, YTL, dan pelbagai lagi syarikat non-bumi..melayu tidak diberi peluang pun untuk membabitkan diri dalam segala urusan pengurusan atasan atau diberi mandat atau tugas membuat suatu keputusan kritikal. Kenapa? Janganlah asyik menyorok dibelakang alasan “Professionalism/Meritokrasi”..kemudian anda salahkan pula kepada sistem pendididkan.

    Ok jika anda salahkan sistem pendidikan mengapakah ramai graduan Cina dari Universiti tempatan diberi mandat atau kuasa dalam pengurusan syarikat-syarikat swasta? Sedangkan ada juga orang melayu yang sama-sama dengan mereka dalam universiti yang sama dengan segulung ijazah yang sama.

    Mengapakah anda begitu bergiat sangat hendak menghapuskan Melayu yang bernama Tan Sri Syed Mohktar seorang ini? Dan janganlah pula kamu menyelitkan unsur-unsur agama seperti “Dunia ini sementara, akhirat itu kekal”. Ya akhirat itu kekal, jadi apakah orang Islam haru mengizinkan saja ekonomi atau rezeki Allah dibumi ini dibolot oleh mereka yang bukan Islam?

    Jijik sungguh kamu Bujuk, Moooh, dan mereka-mereka yang sekumpulan dengannya. Dengki sungguh kamu kerana melayu yang seorang ini. Mengapakah kamu tidak pernah berteriak pun kenapa Ananda Krishnan membolot pelbagai kemudahan yang ada di Malaysia ini sehingga beliau beli rumah Mansion di Austarlia? Tetapi anda akan jawab, UMNO juga dipersalahkan. Malah kamu akan mempersoal secara sindiran siapa yang perintah dan berkuasa..maka jawapan kamu pastilah UMNO juga dipersalahkan. Tetapi persoalannya mengapakah kamu tidak menyerang habis-habisan terhadap tauke-tauke bukan melayu ini semua seperti mana kamu menyerang seorang ahli perniagaan melayu ini?

    Kerajaan BN telah menolong yang bukan bumiputra kaya-raya sehingga menjadi top 10 forbes. Tetapi apabila ada seorang saja bernama Melayu beragama Islam ditolong..maka secara besar-besaran kamu lancarkan serangan.

    Mana perniaga-peniaga melayu di negeri Pakatan? Semua tengah berhempas pulas kerana MERIT, tapi yang bukan melayu senang-senang saja diberi kepercayaan atas nama apa? MERIT jugak jawapannya.

    Fikir-fikirkan lah..fikir dan fikir, serta buatlah sesuatu. Hanya kerana seorang Melayu, seorang melayu? Hanya seorang Melayu? Kamu usaha sedaya mungkin, berpakat dengan Cina DAP dan India nak humbangkan empayar perniagaan melayu yang seorang ini?? Melayu ni pun harta tak banyak mana jika dibandingkan dengan tauke-tauke lain, tapi kamu nak hapuskan jugak? Agaknya kalau aku cakap nama business yang aku niaga ni, aku rasa kamu akan report pada Kerajaan Selangor suruh sita kot business aku yang tak sebeberapa ini.

    Reply
    • October 30, 2013 at 12:57 PM
      Permalink

      Well said bro.

      Reply
    • October 30, 2013 at 1:46 PM
      Permalink

      Cantikkk, kalau bisnes stevia memang garenti diaorang dengki kat kau MEL. lepas ni banyaklah Cina jumpa Khalid MB mintak tanah nak tanam stevia..nak kaya lawan Mokthar.. he he

      Reply
    • October 30, 2013 at 2:54 PM
      Permalink

      jawapan mudah aje orang cina letakkan orang melayu di bahagi stor sedangkan orang cina ini diletak tempat ada komisen dan ada jawatan penting, semua berpunca apabila orang cina kuasai bahagian hr kerajaan mesti letak syarat 60% pada syarikat antarabangsa bahagian hr adalah orang melayu.. perkara ini berlaku pada aku telah berlaku pada aku ini

      Reply
  • October 30, 2013 at 11:33 AM
    Permalink

    Mel …ko ingat mek esah, bujuk, moo lembu dan yang terbaru tong taik reti nak jawab kee saolan ko..kalau moo lembu cuma melompat dengan copy paste je..bujuk lak kalau dah tak terjawab duduk kat tepi dan mula cari modal dengan hudud ataupun conyoh sunnah nabi..mek esah dan tong taik pulak..dah la bangang tapi bengang diaorang ditunjuk kepada orang lain…

    Reply
    • October 30, 2013 at 12:59 PM
      Permalink

      Jangan tanya soalan yang kena guna akal fikiran untuk dijawab oleh macai2 PR ni. Diorang memang tak dapat nak guna akal, akal tu guna masa bersenggama je. Bujuk ada ampun sikit tapi kalau Mooh, Mek Esah, neutron dan yang retard terkini merahputih tong taik memang hampeh.

      Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.