Mengapa Malaysiakini Perlu Rasa Terancam Dengan Kenyataan Zahid?

Oleh Ab. Jalil Backer

Malaysiakini semalam mengeluarkan kenyataan mengkritik tindakan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang enggan menjawab soalan wartawan Malaysiakini, mengenai isu laporan audit ke atas peralatan Polis, atas alasan portal tersebut selalu memutarbelitkan kenyataan beliau.

Malaysiakini meminta Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi supaya menghentikan cubaan untuk menakut-nakutkan wartawan dari portal berita bebas itu.

Wartawan mempunyai tugas asas untuk bertanya soalan berkepentingan awam, yang mana para menteri mempunyai tanggungjawab untuk menjawab, kata pengasas bersama Malaysiakini, Premesh Chandran dan Steven Gan dalam satu kenyataan bersama hari ini.

Apakah keenganan menjawab soalan wartawannya dan memberi peringatan bahawa setiap patah yang diterbitkan oleh Malaysiakini akan dibaca dan dipantau oleh beliau sebagai satu ancaman?



Kritikan Zahid terhadap Malaysiakini merupakan satu pandangan yang bukan sahaja terbuka malah sangat wajar sekali melihat cara Malaysiakini memutarbelitkan kenyataan Zahid dan Ketua Polis Negara dalam isu Laporan Ketua Audit Ketua Negara.

Ahmad Zahid selaku Menteri Dalam Negeri tidak pernah mengancam atau mengugut akan mengambil tindakan jika Malaysiakini terus melaporkan kisah penyelewengan, kecuaian mahu pun menyerang Polis Di Raja Malaysia atau diri beliau sendiri.

Zahid hanya memberi peringatan bahawa tindakan akan diambil jika Malaysiakini memutarbelit atau menyelewengkan kenyataan beliau dari maksud dan konteks asal. Bukankah ini hak semua orang yang diwawancara oleh wartawan?

Malah adalah hak sesiapa sahaja termasuk Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk tidak menjawab mana-mana soalan yang dikemukakan oleh mana-mana wartawan.

Jika wartawan bebas menulis apa sahaja, apakah orang lain tidak berhak mengkritik dan menegur wartawan atau media? Media massa tidak seharusnya kebal daripada sebarang kritikan apatah lagi jika ia terang-terangan cuba mewujudkan suasana tidak tenang di kalangan mayarakat.

Ini kali kedua Zahid memberi peringatan bahawa beliau akan memantau “setiap perkataan, setiap ayat, setiap perenggan dan setiap item berita Malaysiakini”

Mengapa Malaysiakini harus takut jila ia melaporkan fakta sebenar bukannnya menyeleweng kenyataan untuk tujuan sensasi?

Artikel Berkaitan:

21 thoughts on “Mengapa Malaysiakini Perlu Rasa Terancam Dengan Kenyataan Zahid?

  • October 6, 2013 at 9:04 PM
    Permalink

    Suruh mangkuk ayon dua ekor tu pi nasihat anwar dulu sebelum depa memperbodohkan diri sendiri.

    Bila reporter akhbar perdana menerima layanan yang jauh lebih buruk drp itu dari anwar dan ketua pembangkang yang lain…apasal depa tak menyalak macam anjing ??

    Reply
    • October 7, 2013 at 12:03 PM
      Permalink

      MAKLUM UTUSEKS ASYIK2 KALAH SAMAN..
      AKHBAR PALING TERUK DI MUKA BUMI..
      HANYA UNTUK PENJILAT UMNO SAHAJA KAH KAH

      Reply
      • October 7, 2013 at 12:17 PM
        Permalink

        AKHBAR PALING TERUK DI MUKA BUMI???

        Hang buat survey satu dunia ka, saudara EPSON???

        Reply
        • October 8, 2013 at 1:34 PM
          Permalink

          Tu harakah buat survey tuuu…kat kawasan Rhu Rendang jer..hehe

          Reply
      • October 7, 2013 at 1:43 PM
        Permalink

        Utusan kalau kalah pon sebab loyar buruk kebanyakkan org pembangkang haramjadah…
        So keputusan meragukan!!

        Reply
  • October 6, 2013 at 9:07 PM
    Permalink

    Aikkkkkkkkkkkkk bila kena hantam dah rasa kecut kantong kencing? Bila mana waktu depa hentam kerajaan pakat seronok macam lipas dapat bangkai cicak?..Elok sangatlah beberapa kerat pemberita (bukan wartawab) yang rasa depa lebih “terrraaa” dari orang lain dapat “perhatian” sedemikian dari mana mana pihak sekali pun. Inilah masa portal-portal yang selama ini “merasa amat kebal” mendapat ilmu untuk lenyapkan perasaan kebal mereka itu.Syabas Zahid!

    Reply
  • October 6, 2013 at 9:33 PM
    Permalink

    Nasib baik Mesia tak pinjam menteri Mesir dan polis Mesir kalau tak, lama dah kojol puak2 tu… jangan bagi muka!

    Reply
  • October 6, 2013 at 9:56 PM
    Permalink

    Malaysiakini memang macam sial…macamanalah ada melayu yang bodoh boleh percaya dengan laporan malaysiakini yang amat rasis…

    Reply
  • October 6, 2013 at 10:05 PM
    Permalink

    Kita rasa itulah kali pertama seorang menteri kerajaan menyoal orang surat khabar. Dibandingkan dengan ketua mereka yang sentiasa melayan kasar orang surat khabar yang dikatakan sering mengkritik pemimpin mereka.

    Zahid perlu terus saman saja usah bagi chan lagi, setelah mendapati laporan mereka menyeleweng dari fakta sebenar.

    Reply
  • October 7, 2013 at 12:09 AM
    Permalink

    KDN atau gomen sepatutnya tidak mengiktiraf shj malaysiakini sebagai portal akhbar. Jgn diberikan pas wartawan dan jgn dijemput utk siaran berita.

    Reply
  • October 7, 2013 at 2:22 AM
    Permalink

    Kami sebagai wartawan hiburan sudah menerima jawapan no komen…so no matter what…kerja tetap kerja..hadapi dengan tenang..tidak perlu untuk menyalak bagai murai tercabut ekor..eh betul ker??

    Reply
  • October 7, 2013 at 7:27 AM
    Permalink

    DISESETENGAH NEGARA WARTAWAN YG KURANG AJAR YG HENTAM KERAJAAN RAMAI YG HILANG TANPA BERITA TETAPI DIMALAYSIA WARTAWAN NAIK TOCANG BOLEH MUNDAR MANDIR DEPAN MENTERI KERAJAAN TANPA RASA TAKUT DAN TIDAK RASA PUN BERSALAH… sesekali kena ‘ajar’ jugak diaorang ni..

    Reply
  • October 7, 2013 at 8:30 AM
    Permalink

    Takpa… tunggu PCA d kuatkuasakan, nanti mungkin m’kini dan wartawan2 akhbar bebas berpengaruh lain akan d tuduh subversive dan d tahan tampa bicara. M’sia boleh… blah.

    Reply
    • October 7, 2013 at 9:35 AM
      Permalink

      Malaysia boleh blah???

      BLAH LAH, kau tunggu apa lagi Bujuk???

      Reply
    • October 7, 2013 at 9:53 AM
      Permalink

      blah balik tamil naidu atau tongsan bujuk ? ke nk blah gi timor leste ? lekas la sikit. malaysia pun dah menyampah tengok muka ko .

      Reply
    • October 7, 2013 at 11:24 AM
      Permalink

      I’m hoping that the bastard and bitches of the so called free press to be arrested and thrown into the jail without trial. That’s what you’ve been preaching and hoping right?

      Reply
    • October 7, 2013 at 3:42 PM
      Permalink

      Weiiii bujuk spesis serba bahalol…kalo nak gebang tu baca & pahami la dulu isi kandungan teks Rang Undang Undang APJ/PCA 1958 tu. Ni tak…usah kan baca terlihat pun lu lagi dah beghani nak komen kelentong melambong lambong. Ni la sifat alam puak puak pembangkang ni asyik nak bangkang memanjang…tapi apa yang di bangkang dia sendiri masih kelighu …haghu bighu. Semata mata jadi pak turut ikut lagak bodo oghang lain…kunun diri tu dah hebat,demokratik la dan intelek kunun…sebenaq nya hang tu manusia jelek mata pun dah terbelelek macam oghang kerek jerrr.

      Apa punya bodo hang ni…tak kan la nak humban wartawan ke dalam penjara tanpa bicara guna APJ ( Pindaan & Perluasan )2013. Wartawan Malaysiakini tu penjenayah ke…? Hang tau ka apa makna jenayah ato crime & subversif tu hah…kalo masih tak tau memang hang ni bahalol dari keluarga tolol asyik gentel kontol besaq botol ayaq mineral 500ml tu.

      Reply
  • October 7, 2013 at 8:43 AM
    Permalink

    Padan muka malaysiakini….itupun nampak zahid dah berhemah habis dah tu dgn cinabeng tuh…
    Puak melayu pembangkang jugak yang buta tuli sokong news spin.

    Tang umno/bn nampak salah. Padahal anwar terang2 marah wartawan utusan dan tv3. LGE pun tak bagi utusan dan tv3 masuk sidang akhbar di p.pinang.

    Lain kali bolayan jer malaysiakini dan sekutunya….. Menteri atau mana2 individu ada hak untuk tidak mahu jawab soalan wartawan!!!

    Yg terangnyer, pembangkang jugak memperjuangkan kebebasan hak bersuara konon….tapi pembangkang yang menyekat suara media tak sehaluan. Pembangkang dah nampak macam diktator!!!

    Reply
  • October 7, 2013 at 8:59 PM
    Permalink

    Haha bujuk tak baca pun pindaan pca… pemimpin pakatan memang taik rasuah.. kaki seks

    Reply
  • January 11, 2015 at 7:43 PM
    Permalink

    Klu dah baka pembelit…sampai bila2 baka tu gak…amaran cam mane pun…tetap membelit…KDN kena tegas dgn baka2 ni

    Reply
  • January 11, 2015 at 7:43 PM
    Permalink

    Klu dah baka pembelit…sampai bila2 baka tu gak…amaran cam mane pun…tetap membelit…KDN kena tegas dgn baka2 ni

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.