Haiwan Politik: Anwar Ibrahim Tetap Bantah Akta Pencegahan Jenayah (PCA 2013)

Oleh A Suffian

Baru-baru ini Anwar Ibrahim telah menyatakan bahawa bantahan terhadap Akta Pencegahan Jenayah tetap akan dilakukan walaupun ianya telah diluluskan oleh parlimen. Anwar yang juga Ketua Pembangkang di parlimen menyatakan bahawa undang-undang yang dikuatkuasakan oleh PCA 2013 adalah zalim, melanggar perlembagaan dan tidak berperikemanusiaan.

Aristotle seorang ahli falsafah kuno Greek pernah berkata bahawa “Manusia adalah haiwan politik”. Namun begitu pada hemat penulis orang seperti Anwar Ibrahim adalah haiwan politik paling hina dan sepatutnya di “tamat”kan riwayatnya sebelum negara ini bertambah rosak.



Penulis mengagak bahawa Anwar Ibrahim akan melaksanakan modus operandi beliau seperti biasa. Beliau akan membuat “road tour” menceritakan tentang kekejaman kerajaan Malaysia dan selepas itu beliau akan mengadakan demonstrasi. Inilah sifat seekor haiwan politik yang bernama Anwar Ibrahim.

Anwar Ibrahim juga seorang penjenayah yang telahpun dipenjara, mungkin sebab itu juga beliau merasakan perlu baginya untuk membela nasib rakan-rakan seperjuangannya yang merosakkan negara dengan melakukan jenayah di dalam negara ini.

Sebagai haiwan politik yang berjaya, Anwar Ibrahim telah memutarbelitkan isu akta tersebut dengan mengaitkannya dengan politik . Namun, disebabkan kecekapan para pemimpin Barisan Nasional dalam merangka rang undang-undang ini, tiada satu pun percanggahan yang dapat dijulang oleh Pakatan Rakyat dan sekutunya untuk menghasut rakyat.

Kononya akta tersebut akan digunakan sebagai alat politik untuk kepentingan UMNO-Barisan Nasional sedangkan ianya bertujuan untuk menjaga keamanan negara ini. Butakah mata manusia bertopengkan haiwan politik yang bernama Anwar Ibrahim ini dengan senario jenayah yang makin lama makin meruncing di dalam negara ini? Ataupun Anwar Ibrahim terlalu asyik dalam kekecewaannya untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia sehingga lupa akan tanggungjawab utamanya di dalam parlimen Malaysia?

Selepas Ordinan Darurat dan Akta Kediaman Terhad, 9, 095 tahanan dari Simpang Renggam telah dilepaskan dan bercampur dengan masyarakat. Pada tahun ini sahaja 109 kes tembakan dan kesemuanya berkaitan dengan kumpulan haram dan kongsi gelap. Jika Anwar Ibrahim dan pihak pembangkang ingin berbicara tentang hak asasi manusia, bagaimana pula dengan hak asasi mangsa kepada keganasan yang dilakukan oleh para penjenayah?

Apakah pada Anwar Ibrahim, hak asasi manusia hanya tertakluk kepada penjenayah dan bukannya mangsa? Bagaimana agaknya perasaan beliau sekiranya ahli keluarganya yang menjadi mangsa culik, rogol, bunuh, penipuan dan sebagainya? Apakah mangsa-mangsa ini tidak perlu dibela? Bagaimana pula dengan nasib anggota keselamatan yang menyabung nyawa demi mengekalkan keamanan negara?

Penulis bersyukur Anwar Ibrahim tidak diangkat sebagai Perdana Menteri Malaysia. Ini adalah kerana beliau hanyalah haiwan politik yang dahagakan perhatian. Sekiranya beliau diberi peluang untuk menjadi ketua negara ini, maka alamatnya Malaysia tidak ubah seperti negara-negara Afrika yang kehidupan mereka tidak pernah sunyi dengan kekacauan dan peperangan saudara.

46 thoughts on “Haiwan Politik: Anwar Ibrahim Tetap Bantah Akta Pencegahan Jenayah (PCA 2013)

  • October 4, 2013 at 4:37 PM
    Permalink

    Lantak pi la dia bantah…apa yang dia tak pernah bantah ?? Janji nagara aman damai.

    Reply
  • October 4, 2013 at 4:51 PM
    Permalink

    Anwar bukan takat haiwan politik mmg haiwan yang bertopengkan manusia bernafsukan syaitan.

    Tgk saja haiwan ini meroyan apabila ada kematian pada penjenayah namun sunyi sepi apabila berlaku kematian pada angota polis atau mangsa jenayah.

    Rakyat patut bukak mata terutama penyokong tegar pakatan haram supaya jgn bukak spender taruk kat kepala sbb akibatnya akan kekal bebal sampai bila2!!!!!

    Reply
  • October 4, 2013 at 5:13 PM
    Permalink

    alhamdulillah. Allah sayangkan bumi bertuah Malaysia ini dengan tidak menjadikan haiwan politik bernama anwar menjadi pm. kalau tak memang gerenti malaysia akan haru biru. anwar kaya raya bersama kroni dia, rakyat akan sengsara.

    Reply
  • October 4, 2013 at 5:17 PM
    Permalink

    bila PM Najib dan TPM Muhyiden menang tanpa bertanding dlm pemilihan kepimpinan UMNO, maka Anuar hilang ingatan dan putus harapan pada kerajaan perpaduan.. nak pegang jawatan apa? akhirnya penyakit kena sampok jembalang hinggap kat badan dia… meroyanlah dia balik pada asal…

    Reply
    • October 4, 2013 at 5:22 PM
      Permalink

      Ya ker??? Dah berapa kali PAU, tak hilang ingatan pun???

      Reply
      • October 4, 2013 at 7:41 PM
        Permalink

        Dia tak ingat mana dia letak jam omega dia…

        hilang ingatan la tu….

        Reply
      • October 4, 2013 at 9:10 PM
        Permalink

        anwar yang hilang ingatan moo lembu oiii

        Reply
  • October 4, 2013 at 5:22 PM
    Permalink

    Dulu keluar satu article dalam Mykemut.net ni kata “DSAI Tidak lagi relevant” , hari ni keluar lagi artikle apsai DSAI…mengarut betoi Mykemut.net ni……

    Reply
    • October 4, 2013 at 9:11 PM
      Permalink

      ketidak releven anwar kena bagitahu banyak kali , baru meroyan macai lembu macam kau hahahaha

      Reply
  • October 4, 2013 at 5:23 PM
    Permalink

    Hot on the heels of the continuous wastage of public funds and other abuses as highlighted in the Auditor-General’s Report 2012, a panel under the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) wants the government to form a special committee to act on the problems raised.

    Kos lagi….. Habis tu MACC buat apa??? Tangkap ikan bilis jer ka???

    Reply
    • October 4, 2013 at 9:13 PM
      Permalink

      bangang laa kau moo , kua baca kee tak betul-betul ayat yang kau copy paste , tu laa suggestion MACC , ikan bilis tak main laa , anwar memang suka kat anak-anak ikan je hihih

      Reply
  • October 4, 2013 at 6:00 PM
    Permalink

    Dalam satu perkara haiwan lebih baik dari Anwar Ibrahim. Haiwan tak main buntut. Walau mereka tidah mengetahui sunnah atau sebaliknya tapi setidak2nya mereka tahu apa itu tabie jadu ikutan hidup mereka.

    Sementara dalam hal2 lain Anwar dan haiwan adalah setaraf.

    Reply
    • October 4, 2013 at 7:26 PM
      Permalink

      Hang nampak ka dia main bontot??

      Reply
      • October 4, 2013 at 9:03 PM
        Permalink

        Hang baca tak penghakiman kes liwat satu dan dua ??? liwat berlaku !!

        Reply
        • October 5, 2013 at 5:03 PM
          Permalink

          hakim syaarie ke.. percuma DSAI dapat pahala korang..cantikkkk wakaka

          Reply
          • October 6, 2013 at 12:17 AM
            Permalink

            Pulak…hehe

          • October 7, 2013 at 10:59 AM
            Permalink

            Aik…masa Nuar Berahi bebas atas alas an technical, Tong Taik la antara org2 yg menjulang keputusan pembebasan tu…

            Masa tu, kenapa Tong Taik tak pakai hujah “hakim syaarie ke..”

      • October 4, 2013 at 9:14 PM
        Permalink

        majoriti hakim akui anwar main bontot !!!

        Reply
        • October 5, 2013 at 11:48 AM
          Permalink

          KARPAL sendiri pernah csuruh anwar bertaubat . hehehe …moo tiba2 buat2 tak faham , apa yang karpal cakapkan tu . kita semua lama dah faham .takkan karpal suruh anwar bertaubat sebab dia makan nasi ? logik tu moo gunakan aku rasa la . 😀 .. wakakakak…

          Reply
          • October 5, 2013 at 5:08 PM
            Permalink

            hang tanya la pasai apa Karpal suruh Nuar bertaubat… shiok ni

          • October 6, 2013 at 12:19 AM
            Permalink

            Hang la pi tanya…tu bukan pak angkat hang ka ??…hehe

  • October 4, 2013 at 6:11 PM
    Permalink

    Anwar ni bukan saja haiwan politik..dia ni juga haiwan(ANJING) kpd yahudi…kalu x ssah la dia ni nk dpt dana drpada mereka.. Anwar dan yahudi berpisah tiada..

    Reply
    • October 4, 2013 at 7:27 PM
      Permalink

      dah berapa lama batu berani?? 55 tahun?

      Reply
      • October 4, 2013 at 9:16 PM
        Permalink

        umno hari-hari berani , yang mempertahankan penjenayah dan pembunuh hanya puak Pakatan yang hina !!! Padan muka kalau jenayah berlaku keatas pemimpin dan macai Pakatan

        Reply
        • October 4, 2013 at 11:13 PM
          Permalink

          Dey mooo…kalau UMNO tak berani tak kan lah ching peng jadi abu di tokong siam Bangkok !!

          Reply
    • October 4, 2013 at 7:28 PM
      Permalink

      Macam mana ekonomi Singapore yg tak ada resources berbanding Malaysia tu???

      Kalu i8mplement, (dah lama implement ISA), tak maju pun???

      Reply
      • October 4, 2013 at 9:17 PM
        Permalink

        apa laa yang kau merepek ni moo lembu .. meroyan sakan nampak

        Reply
        • October 5, 2013 at 10:51 AM
          Permalink

          Mooh ni tak tahu sejarahak tahu pasal pengurusan dan pentadbiran, tak tahu pasal ekonomi, keselamatan dalam negara dan ancaman dari dalam dan luar negara. Itu pasal mereka menentang apa jua Kerajaan dan Polis buat untuk menentukan negara aman sentosa.

          Reply
      • October 7, 2013 at 11:03 AM
        Permalink

        Dah ada org2 bodoh macam kau, kerajaan Malaysia buat camana pun tak boleh maju….

        Mooh says…

        ”Org bodo jer yg do tolak ameno ni…Pak Cik2 tua, Mak Cik2, Kakak & awek2 yg rajin tgk drama2 kat TV,

        3:21 PM on October 4, 2013″

        http://www.mykmu.net/?p=35604

        Reply
  • October 4, 2013 at 8:13 PM
    Permalink

    Kalau Akta Pencegah Jenayah PCA 2013 DITENTANG DAN DIKATAKAN KEJAM AKU TAK BOLEH NAK BAYANG KALAU SATU MASA KETIKA MELAYU KUAT DAN DIBENTANGKAN UNDANG2 HUDUD, MACAMANA PULAK REAKSI ANWAR.

    Kita tertunggu-tunggu pulak reaksi Hadi mengenai perkara ini. Kalau Hadi juga membantah spt bantahan dia kepada ISA, ELOK KITA TANYA PADA HADI DAN ANWAR, ADAKAH LEBIH ZALIM UNDANG2 YG ALLAH TENTUKAN SPT:
    * POTONG TANGAN
    * REJAM SAMPAI MATI
    * PANCUNG KEPALA

    Berdasarkan kpd sejarah lalu, memang betullah bahawa watak2 spt Anwar, Hadi dan Nik Ajis adalah haiwan tegar politik, bukan setakad mereka menolak kebaikan yg kerajaan mahu laksanakan malah lebih teruk dr itu:
    * mengkafirkan pihak lawan
    * sanggup menjual kalimah Allah
    * bersekongkol dgn pejuang memurtadkan umat, penyokong LGBT, HOMO SEX DAN LESBIAN
    * ISU 16 SEPT
    * ISU LAHAT DATU
    * DLL seperti Bersih DAN 505

    SEPERTI KATA RAFLAHJINGGA, “LANTAK PI LAH DIA BANTAH”!

    Reply
    • October 4, 2013 at 11:40 PM
      Permalink

      dalam erti kata lain Anwar dan Hadi akan tolak hudud 100x ganda asalkan ianya adalah dibawa oleh UMNO/BN… HIPOKRIT

      Reply
    • October 5, 2013 at 5:06 PM
      Permalink

      OOiii BangaNG… PCA tu undang2 Allah ka??

      Reply
      • October 5, 2013 at 5:49 PM
        Permalink

        kamu yg bangang PCA TU UNDANG2 MANUSIA TETAPI PUAK PAS kalau UMNO pertahankan kalimah ALLAH pun dia tentang nak bagi jugak pada kafir laknattullah inikan pulak hukum hudud hukum ALLAH, asal UMNO yg akan usul dan laksanakan satu hari nanti pasti dia tolak..BANGANG!

        KALAU KAMU KATA UMNO TOLAK HUHUD PAS MEMANG PATUT PUN. HUKUM HUDUD, KHADI YG DILANTIK B/JAWAB JUGA KPD RAKYAT YG BUKAN ISLAM, TAPI HUDUD PAS UNTUK ORANG ISLAM SAJA. SEBAB TU ORANG MELAYU KENA BERSATU, KENA KUAT, PASTIKAN ORANG KAFIR TAK ANGKAT MUKA DAN PATUH DGN HUKUM ISLAM, INI TAK, ALLAH PUN NAK DIBAGI PADA KAFIR, MACAMANA NAK LAKSANAKAN HUDUD..BANGANG!

        Reply
      • October 5, 2013 at 5:54 PM
        Permalink

        TONG TAIK, AKU TUNGGU JAWAPAN BALAS KAMU…

        Reply
        • October 7, 2013 at 4:28 PM
          Permalink

          pada dia balas jawapan lu, lebih baik dia duk dalam tong taik…makan taik lebeyyy

          Reply
  • October 4, 2013 at 11:41 PM
    Permalink

    Biasa laa nuar brahi tu..masa pembentangan RCA dia ilangkan diri sebab takut kena tempelak dik wakil BN tapi bila dah diluluskan dia menyalak pulak didalam media sebab waktu ni takde sape nak sanggah pendapat dia…

    moo lembu kalau tak percaya jugak nuar brahi tu kaki bontot ..cuba ko tonggeng bontot ko kat dia mesti dia tala cam lembu punya melainkan kalau bontot ko berkurap..memang laa nuar jadi tak brahi…

    Reply
  • October 5, 2013 at 11:10 AM
    Permalink

    Pegawaipegawai dan anggoto polis dalam PDRM mempunyi tugas dan tanggungjawab yang luas seperti yang ternyata di Sek.3(3) Akta tersebut di bawah ini.

    http://www.agc.gov.my/Akta/Vol.%207/Akta%20344%20-%20Akta%20Polis%201967.pdf

    Akta 344 – AKTA POLIS 1967
    Suatu Akta berhubungan dengan organisasi, disiplin, kuasa dan tugas Polis Diraja Malaysia dan perkara yang bersampingan dengannya.
    [Seluruh Malaysia―29 Ogos 1967; P.U. 385A/1967, Wilayah Persekutuan Labuan lihat lampiran]

    Yang Pakatan Rakyat dan kuncu-kuncu mereka dari Majlis Peguam dan Bersih 1,2, dan 3 dapat maklumat, maklum balas, maklumat (informations) dan risikan (intelligence) tentang keadaan keselamatan dalam negara dan ketenteraman awam serta apa-apa ancaman bersenjata dan ancaman ekonomi dafri luar Negara dari siapa. Adakah dari ajen-ajen dafri luar negara. Bukankah PDRM dan ATM yang lebih pakar dan mengtahui akan keadaan keselamatan dalam Negara dan ancaman dari luar.

    Mengapa mereka asik pertikaikan tindakan Kerajaan dan PDRM dalam mengawal keadaan keselamatan dalam Negara dan tindakan membendung jenayah?

    Reply
  • October 5, 2013 at 11:44 AM
    Permalink

    ape nuar kisah pasal POCA dan penjenayah yg dah bercampur dlm komuniti kita skrg ni. yg ada dlm kepala dia hari2 , 7 hari seminggu , 24jam sehari ,30 hari sebulan dan 365 hari setahun adalah = akan mempolitikkan segala isu yang boleh diperkudakan demi survival politik diri dia(1) ,demi kelangsungan dinasti dia dalam PKR(2) ,demi meraih populariti di laman maya (3)demi cita-cita politik dia untuk menjadi PM(4) dan demi kepuasan hati bos-bos cinabeng dan yahudi yang menaja karier politik dia(5) .nuar tak pernah kisah pun dgn permatang pauh , rakyat permatang pauh ,rakyat pulau pinang(negeri dia) dan rakyat malaysia(negara dia) .yang dia tahu , terus-terusan mempolitik segala isu yang dia suka dan mampu , demi 5 sebab di atas.itulah wajah sebenar DATO SERI ANWAR IBRAHIM .

    Reply
  • October 5, 2013 at 11:53 AM
    Permalink

    Anuwar ni bagi dia semua kerajaan buat salah hanya dia je yang betul.. dia skerang sedang membrainwash rakyat secara luar sedar.. di tangan dia benda yang tak betul boleh jadi betul dan suci.. tindakan dia hanya untuk memburuk imej kerajaan dimata rakyat inilah politik presepsi yang dimainkan.. dan hasilnya tengok si lembu Moooh, spesis macai ni banyak disekeliling kita.. berapa ramai antara kita yang telah baca pindaan PCA ni.. macai pkr bukan baca pun hanya telan apa yang keluar dari jubo si anu

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.