16 September : Makna Signifikan Penubuhan Malaysia @ Penipuan Anwar

Ramai diantara kita tidak tahu kewujudan dan pentingnya tarikh 16 September. Selama ini hanya tarikh 31 Ogos membawa makna yang cukup besar untuk rakyat yang benar-benar menghargai kemerdekaan dan keamanan negara. Bagi kebanyakkan rakyat tarikh 16 September terlalu sinonim dengan tarikh penipuan Anwar Bin Ibrahim mahu merampas kuasa secara besar-besaran dari kerajaan Barisan Nasional.

 

Makna sebenar sambutan Hari Malaysia  harus  dihayati dengan sepenuh hati. Perkara  utama yang perlu diberi perhatian adalah sejauh mana pengertian detik-detik bersejarah   penubuhan persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.  Ia menandakan penyertaan bersama Tanah Melayu, Borneo Utara (Sabah), Sarawak dan Singapura bagi membentuk Malaysia  itu dapat dihayati rakyat yang terdiri daripada pelbagai lapisan masyarakat.

 

Hari Malaysia akan menjadi meriah sekiranya rakyat benar-benar dapat  menghayati peristiwa pembentukan Malaysia dan bagaimana hari tersebut membawa pengertian penuh makna kepada mereka.  Perkara ini perlu diukur dari segi hati sanubari setiap rakyat Malaysia, khususnya Sarawak sama ada keputusan yang dibuat generasi terdahulu melalui Suruhanjaya Cobbold 50 tahun lalu untuk menjadi sebahagian daripada penyatuan negara lebih besar adalah satu keputusan tepat.

 

Jelas keputusan para pengasas Malaysia 50 tahun lalu sememangnya amat tepat. Sambutan Hari Malaysia kini diraikan dengan penuh kemeriahan dan kesyukuran. Kemeriahan sambutan Hari Malaysia mencerminkan kecemerlangan Barisan Nasional (BN) mentadbir negara selama 50 tahun serta keyakinan rakyat terhadap kewibawaan BN.

 

Permuafakatan politik yang baik akan membolehkan  kerajaan Pusat  terus dapat  membantu mentransformasi Sarawak menjadi sebuah negeri maju serta berpendapatan tinggi. Oleh itu pengukuhan jati diri dan rasa bangga rakyat bahawa Sarawak merdeka dalam Malaysia serta menyelesaikan saki-baki agenda pembangunan supaya negeri Sarawak setanding dengan negeri-negeri lain di Semenanjung.

 

Manakala penipuan melampau yang dicipta oleh pengkhianat negara seperti Anwar Bin Ibrahim akhirnya memakan diri beliau sendiri. Setelah Beliau mencetuskan provokasi  janji dan berita  melampau berkenaan tarikh 16 september  kononnya beliau akan merampas Malaysia dan dirinya akan dinobatkan sebagai Perdana Menteri  menjadi bukti jelas pembohongan kata-kata Anwar Bin Ibrahim.

Pada ketika itu para pemberita terus menagih jawapan dari Anwar tentang tarikh baru rampasan kuasa tersebut. Namun mereka akhirnya bosan dengan segala dolak dalih Anwar sehinggalah muncul seorang wartawan yang cukup berwibawa  . Dalam keangkuhan Anwar menjawab soalan para wartawan selepas menghadiri prosiding kes liwat terhadapnya di Mahkamah Sesyen Jalan Duta di Kuala Lumpur iaitu selepas Anwar mengulangi jawaban mengenai tuntutan meminta PM berjumpanya atau mengadakan sidang khas Parlimen bagi usul undi tidak percaya kepada Abdullah, sudah cukup bilangan ahli parlimen BN yang akan ;lompat’, wartawan wanita itu mencelah.

“Mereka kata Datuk Seri penipu, apa Datuk Seri fikir pasal itu (penipu)?,” katanya. Anwar yang nampak agak tergamam dengan soalan itu, mahu tak mahu terpaksa menjawab. “Mereka panggil macam-macam sebelum ini. Yang utama, jika mereka (kerajaan) fikir saya penipu, buatlah cara betul dan saya akan kemuka di Parlimen,” katanya.

Anwar  cuba berdalih dengan merujuk kepada permohonan pembangkang supaya Perdana Menteri mengadakan sidang parlimen khas bagi mereka membuktikan sudah ada cukup bilangan ahli parlimen untuk rampas  kerajaan.

Putar belit memang menjadi makanan Anwar.  Beliau tidak menjawab pertanyaan bila tarikh baru serta rancangan pembangkang merealisasikan impian tersebut  ketika bercakap dengan media di depan lif lobi Kompleks Mahkamah Jalan Duta itu. Anwar  berterusan  mendakwa  beliau mempunyai  cukup Ahli Parlimen BN yang mahu melompat parti dan menegaskan nahawa  tarikh untuk menubuh kerajaan baru bukanlah satu isu. Walaupun begitu Anwar tidak  menyatakan jumlah dan senarai ahli parlimen BN yang setuju menyertai pembangkang.

 
Akhirnya Pilihanraya Umum ke 13 pun muncul dan Anwar masih juga tidak mampu merampas kuasa dari tangan Barisan Nasional. Semua sejarah penipuan dan pembohongan Anwar ini harus terus dijadikan iktibar oleh rakyat. Sejarah harus dipelajari supaya kita tidak terus diperbodohkan oleh pengkhianat Negara seperti Anwar.

 

Sesungguhnya tarikh 16 September memang merupakan tarikh yang cukup bermakna untuk rakyat Malaysia. Tarikh keramat penubuhan Malaysia dan tarikh ini juga merupakan tarikh terbongkarnya penipuan Anwar Bin Ibrahim.  Disamping itu tarikh ini juga penting sebagai tarikh demokrasi terus hidup subur di bumi Malaysia dengan kematian petualan negara Chin Peng.

 

 

27 thoughts on “16 September : Makna Signifikan Penubuhan Malaysia @ Penipuan Anwar

  • September 17, 2013 at 8:31 pm
    Permalink

    kepada bangsa Melayu sesungguhnya kita belum sampai kepuncak KESEDARAN kerana negara ini aman makmur dan selamat, maka sebab itu kita bercakaran.. kita belum sampai ketahap berbunuhan dan penyembelihan sesama sendiri spt di Syria dan Mesir.. apakah nak tunggu saat itu baru nak fikirkan soal perpaduan dan penyatuan.
    Lihatlah perjuangan Rasullullah kerana kita umatnya.. dengan bersatu ROM dan Parsi tunduk ditapak kaki Islam.. apalah nak dikira dgn DAP. KITA LEBIH 65% DINEGARA INI. KALAU BERSATU MAKA SEMUA AKAN MENJADI MILIK KITA.. BUKAN MUSTAHIL TETAPI MESTI DAN PASTI. FIKIRKANLAH..

    Reply
  • September 17, 2013 at 8:35 pm
    Permalink

    16 September jugak di kenang sebagai hari yang malang bagi orang Islam Lubnan, apabila hampir 3000 orang Islam di sembelih di Shabra dan Shatila oleh puak Kristian dan yahudi.

    Kristian yang sama PAS nak gadaikan kalimah Allah kepada mereka !! dan Yahudi yang sama disokong anwar keselamatan mereka .

    Reply
  • September 17, 2013 at 10:04 pm
    Permalink

    Kalau dulu k’jaan dan penyokong BN mati-matian mengutuk hari m’sia, hari ni mereka terhegeh2 sambut hari m’sia. Terima kasih DSAI kerana perjuangkan hari m’sia yg. amat bererti untuk seluruh rakyat m’sia.

    Reply
    • September 17, 2013 at 10:50 pm
      Permalink

      Mengutuk ??? Kalau bab menipu , menyebar fitnah dan memutar belit , bagi sahaja kat bujuk !!!

      16 September akan dikenang oleh rakyat Malaysia sebagai hari penipuan Anwar dan Pakatan , hari yang mana puak Pakatan mengejar MP BN untuk merampas kuasa .. akhirnya Perak pulak yang jatuh ketangan BN !!! hahahahaha

      Reply
    • September 18, 2013 at 5:35 am
      Permalink

      oii bujuk . cakap jgn pakai kepala lutut . malu adik2 kat sini tengok la bro .hari malaysia tu wujud atas inisiatif siapa ? sabah & sarawak berminat join semenanjung sebagai 1 negara besar yg bernama malaysia atas kepintaran pimpinan parti dan kerajaan apa ? sedar la diri sikit. parti yg kau ikut dan sokong tu tak menyumbang apa2 pun utk negara ini .selain dari membuat kacau dan menabur cerita bohong untuk memperbodohkan rakyat yg kurang cerdik. tapi itu taktik dulu la. sekarang , rakyat bijak2 belaka . mereka pilih parti dan kerajaan yg berpengalaman untuk mentadbir negara ini. heheheheh..

      Reply
    • September 18, 2013 at 6:51 am
      Permalink

      Apabila ludah jatuh bertempek d muka, maka mereka berbicara umpama puaka. Lupa dulu apa yg. d kata, d nista dan d hina. Masa tu mykmu dah ada… semak la semula tajuk dan apa yg. forumer kata.

      Reply
      • September 18, 2013 at 8:30 am
        Permalink

        Bujuk cerita pasal Bujuk diludah Nuar Berahi ker pasal 16th September…

        Hahahaha….padan muka pada hang Bujuk!!!

        Hanya DONKEY mcm Bujuk jer boleh percaya pada Nuar Berahi….

        Reply
      • September 18, 2013 at 12:33 pm
        Permalink

        Bujuk kau tengok balik Video 16 Sep. Bang Non PUJAAN Kau tu Bujuk.
        “We have the numbers – yang rasmiiiiii 82 – yang tidak rasmiiii …… CUKUP. KALAU TAK HARI INI, BESOK, KALAU TAK BESOK, LUSA, KALAU TAK LUSA MINGGU DEPAN, KALAU TAK BULAN INI BULAN DEPAN TETAPI TIDAK SAMPAI MELANGKAHI TAHUN.” Bujuk, dah lima tahun dah Bujuk sejak 16Sept 2008. KAU MASIH PECAYA LAGI BUJUK
        Janganlah pulak nanti kau kata video tu diedit oleh UMNO.

        Reply
      • September 18, 2013 at 4:54 pm
        Permalink

        bukan sahaja ludah bertempek kat muka TAPI kahak dan segala najis bertempek kat muka anwar dan macai-macai macam kau bujuk .. 16 September ialah hari anwar menipu .. dan 16 september akan dikenang sebagai penipuan hebat anwar kepada macai-macai macam kau hahahaha ..

        siapa tak ingat bagaimana macai macam moo , bujuk etc meroyan sambil menjilat air ludah dan kahak anwar mengenai 16 september hahahaha

        Reply
      • September 18, 2013 at 10:39 pm
        Permalink

        Semak la semula apa yg. mykmu dan forumer bincangkan…. semua marah dan tak setuju sambutan hari m’sia, cukup hari merdeka.

        Reply
        • September 18, 2013 at 10:48 pm
          Permalink

          Nak semak semula???

          Hang tak reti link ker???

          Aiseh Bujuk!!!

          BTW, tak sangka Nuar Berahi suka sambut kebodohan cai mcm hang Bujuk!!!

          Nuar Berahi kata:

          “See, these FUCKUTAN who believe me five years ago are my MACAI (mengikut apa cakap Anwar Ibrahim). Let’s celebrate our 5 year anniversary, and may my MACAI believe me for another 5 years

          Long live my MACAI”

          TAKEBEER!!!!

          Reply
          • September 19, 2013 at 12:13 am
            Permalink

            Tak perlu link…
            Kebenaran tidak akan menipu diri sendiri.

          • September 19, 2013 at 12:29 am
            Permalink

            hahaha ini macam fitnah bujuk pasal kerajaan bagi peruntukan untuk filem namawee , sampai di katanya forumer mykmu ni tak up to date dan suruh cari sendiri , TAPI bila diberi fakta fitnah dia dah kantoi terus jee buat tak tau .. dasar manusia hina dan munafik punya macai !!!

            tu baru sikit belum lagi contoh yang lain , siapa yang tak ingat dengan fitnah kau bujuk !! manusia munafik macam kau tak layak nak cakap pasal agama !

          • September 19, 2013 at 8:22 am
            Permalink

            Apa benda kebenaran kau bawak kat MYKMU selama ni Bujuk???

            BLACKOUT!!!

          • September 19, 2013 at 12:01 pm
            Permalink

            Hadis Rasulullah (yang mana salah satu sifat wajibnya adalah bercakap “benar”)pun ada periwayatnya, ada susur galurnya dan ada terms and condition untuk mengesahkannya.

            Inikan pulak yang datang dari mulut pembangkang. Paling tidak bagi link la, buleh kami pastikan betul ke fitnah. Korang ni mana buleh percaya sangat.

        • September 19, 2013 at 12:33 am
          Permalink

          mana tak setuju bujuk oii , sambutan 16 september dikatanya anwar hari dia bakal jadi PM .. sekali hanya cakap seorang yang munafik jee .. hahaha hanya macai macam kau jee yang percaya !!!

          Reply
    • September 18, 2013 at 1:43 pm
      Permalink

      16 Sept, the day pejuang kemerdekaan versi Pakatan mati. Abu mayat pun tak boleh dibawa masuk ke bumi Malaysia ini. Geng2 PAS boleh buat upacara candlelight virgil untuk mengenang Chin Peng.

      Reply
  • September 17, 2013 at 10:52 pm
    Permalink

    Anwar Ibrahim tidak pernah dalam hidup dia memperjuangkan 16September. Yang kita tahu dan ingat Anwar mencipta satu penipuan lain yang lebih besar mengatasi segala penipuan, penipuan dan penipuan yang lampau ditarikh itu.

    Penipuan Anwar Ibrahim di 16 September ialah

    Bahawa dia sudah punyai cukup katak yang akan melompat join parti dia. Katak2 itu ialah hasil belian dia dengan cash money dari kem BN.

    Bahawa setelah memiliki nombor yang cukup dia sudah dapat kebenaran mengangkat sumpah di istana negara. DYMM sudah perkenan melantik dia jadi PM baru (yang ke berapa kita tak tahu)

    Dengan cerita sebegitu rupa.. kita hingga ke hari ini masih terpinga2 mengagak dan meneka…

    Apakah jenis gila Anwar Ibrahim ini.
    Bodoh macam keldai ke Anwar Ibrahim ini.
    Mabok kuasa sangat ke Anwar Ibrahim ini macam minum setempayan todi + samsu.

    Reply
    • September 18, 2013 at 6:53 am
      Permalink

      Aku sebut sambutan hari M’sia bukan penubuhan M’sia. Jangan emo sangat..

      Reply
      • September 18, 2013 at 8:33 am
        Permalink

        PErjuangan apa yg Nuar Berahi buat tu???

        Oh…16th September 2008, perjuangan yg gagal untuk FUCKUTAN menguasai Malaysia…

        Kesian Bujuk, teringat Bujuk kena ludah dgn Nuar Berahi pasal 16th September 2008…

        Muehmuehmuehmueh…

        Reply
      • September 18, 2013 at 1:14 pm
        Permalink

        wahai bujuk, aku harap engkau sudah membersihkan tepekan ludah anwar tentang 16 September itu pada muka engkau…hehehe

        tentang 16 September ni, dulu kecoh cai anwar cuba tutup pekung@menafikan anwar ada cuba merasuah ahli parlimen BN utk lompat parti supaya 16 September dapat direalisasikan dan anwar dapat ditabal menjadi PM

        nafi punya nafi tiba-tiba kapal sink buat kenyataan kata ‘anwar harus bertaubat’

        1. bujuk faham tak kenapa kapal sink mintak anwar bertaubat?

        2. bujuk tahu tak pork nik sokong anwar rasuah ahli parlimen BN utk lompat parti supaya 16 September dapat direalisasikan?

        Reply
      • September 18, 2013 at 4:58 pm
        Permalink

        bujuk meroyan dan emo hari ini apabila semua ungkit pasal 16 september hari fitnah terbesar puak Pakatan dan hari terbesar macai seperti bujuk ‘meminum’ kencing anwar hahahahaha

        bak pemimpin dan macai , sama-sama golongan munafik !!!

        Reply
  • September 17, 2013 at 10:55 pm
    Permalink

    haaaa ?? oii bujuk hari malaysia bagi anwar ialah hari dimana dia berarak dengan cai macam hang nak duduk di kerusi PM di putrajaya.

    Hari di mana yang dipertuan agung dan panglima angkatan tentera sedang menunggu dia di istana negara nak serahkan surat watikah….dan hari tu hanya tinggal mimpi…mimpi sedih !

    sabar la bujuk…hehehe

    Reply
  • September 18, 2013 at 5:30 am
    Permalink

    Selain hari penting berkenaan peyatuan sabah & sarawak ke dalam persekutuan malaysia ,16 sept akan tetap kita ingati sebagai hari kegagalan terbesar seorang manusia yg gilakan pangkat perdana menteri ingin merajai kerajaan malaysia .dia mampu merancang , tapi dia terlupa , ada yang sebaik-baik pengatur rancangan dari dia .Tuhan kita . tuhan seru sekalian alam . Allah swt .

    Reply
  • September 18, 2013 at 7:41 am
    Permalink

    Apapun 16 Sept akan diingat sebagai:
    * HARI MEMBUKTIKAN BAHAWA ANUAR ADALAH SIPENIPU NO SATU NEGARA DAN MAT JENIN POLITIK NO 1 DUNIA.
    * HARI KEMAMPOSAN KOMUNIS (CIN PENG)DAN KEBANGKITAN TERUS MALAYSIA YG GAGAH BERDIRI BERSAMA BN/UMNO.

    AKU CADANGKAN KEPADA SEMUA AHLI PAKATAN DAN PEMIMMPIN2 NYA JADIKAN 16SEPT SEBAGAI HARI MERATAP DAN HARI TANGISAN DAN KESEDIHAN (spt amalan Yahudi) KERANA DITIPU HIDUP2 OLEH ANUAR BRAHIM … kerajaan akan sponser tishu he he

    Reply
  • September 18, 2013 at 12:03 pm
    Permalink

    kah kah kah…rasa nak tergelak dengan bujuk..ludah kelangit tertempek kemuka ko sendiri ke bujuk..kalau ada bukti paparkan laa..jangan main longgok je..kalau tak tau apa nak nyampok..baik ko dok diam jee..

    Jangan lupa:-

    1. 16 Sept penubuhan Malaysia dengan kemasukan Sabah dan Sarawak.
    2. 16 Sept Nuar berahi menipu rakyat Malaysia dengan mengatakan tarikh tersebut akan ambil alih pemerintahan.
    3. 16 Sept Cina sial Chen Peng Mampus..
    4. 16 Sept juga DAP mengakui kejadian blackout dan wujudnya pengundi hantu daripada Bangldesh sewaktu PRU13 satu pembohongan.

    Reply
  • September 18, 2013 at 6:39 pm
    Permalink

    Salam…
    Elok-elok aku dah lupa pasal si penipu keparat ni, korang ingatkan balik buat hapa!!! Sial betul korang nih…:P
    Buat apa la nak sebut-sebut balik pasal Anugerah Tuhan itu? Aku seru lah semua blogger lepas ni jangan mention dah nama manusia ni…aku dah bosan dengar…cuba cerita pasal sang kancil ke, sang kelembai ke, sang stopa ke..ade gak pekdahnye…hehehe…kesian si bujuk…jadi bahan pulak ko arini ye…bujuk…bujuk…nah tisu, lap hingus ko!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *