Bahasa Melayu Diperkasakan Bangsa Cina Panik

Sikap biadap sigelintir kaum yang memperlekehkan dan menghina bahasa Melayu secara melampau telah mengundang kemarahan rakyat Malaysia. Oleh itu mereka menuntut kerajaan bertindak tegas menangani isu bahasa melayu yang merupakan bahasa kebangsaan negara secara rasmi.  Nampaknya kerajaan mendengar kehendak majoriti rakyat Malaysia yang mahu kerajaan tegas memperkasakan bahasa Melayu demi kedaulatan negara dan maruah bangsa Melayu.

 

Langkah kementerian mahu memperkasakan Bahasa Melayu di sekolah-sekolah jenis kebangsaan (SJK) dalam Pelan Pembangunan Pendidikan (PPPM) 2013-2015 telah menyebabkan bangsa Cina panik. Majoriti bangsa Cina tidak fasih berbahasa Melayu.  Selama ini mereka hanya mengutamakan bahasa ibunda mereka yang berasal dari negara Cina.

 

Sebelum kemerdekaan Tanah Melayu, bangsa Cina dibawa oleh British untuk bekerja sebagai pelombong bijih timah memandangkan British mahu mengaut hasil negara kita. Ini merupakan hakikat dan fakta.  Bangsa Cina tidak boleh menuduh ini sebagai isu perkauman apabila ianya melibatkan fakta dan kebenaran.

 

Namun apabila bangsa Melayu bertolak ansur dalam proses mencapai kemerdekaan dengan memberi kewarganegaraan kepada bangsa Cina dengan syarat mereka patuh kepada jus soli dan hak-hak keistimewaan bangsa Melayu yang meletakkan agama Islam sebagai agama rasmi dan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, bangsa Cina pula mula mahu menuntut supaya sejarah itu dilupakan dan mereka  cuba mengubah sejarah dengan mencipta wira negara dari kalangan mereka seperti komunis yang telah banyak menyebabkan penderitaan terhadap penduduk Tanah Melayu.

 

Kenyataan  Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh yang menegaskan bahawa bahasa ibunda tidak akan diketepikan dengan perlaksanaan PPPM ini amat menarik sekali. Ini menunjukkan bahawa kerajaan amat bertimbangrasa dalam merancang perlaksanaan pelan pembangunan untuk rakyat. Perkara utama yang perlu difahami oleh setiap rakyat  bahawa bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan.

 

Bahasa Melayu merupakan  bahasa berdaulat yang diterima pakai oleh semua rakyat Malaysia.Hakikat  Bahasa Melayu sudah diterima sebagai bahasa kebangsaan kita menuntut semua rakyat perlu memahami bahasa kebangsaan.

 

Tindakan Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) membantah pelaksanaan PPPM kerana mendakwa pelan ini mahu menghapus bahasa Cina patut dikutuk kerana pemahaman yang cetek mereka dan terlalu kurang semangat kebangsaan yang sepatutnya dijiwai oleh warganegara Malaysia.

 

Rakyat diberikan kebebasan mempelajari apa sahaja bahasa yang mereka suka seperti  bahasa Tamil , Mandarin, Perancis , Sepanyol dan lain-lain lagi. Namun tugas memperkasakan Bahasa Malaysia merupakan tanggungjawab yang harus dilaksanakan dengan tegas dan berterusan. Melalui PPPM, masa pembelajaran Bahasa Malaysia di SJKC bagi Tahap 1 ditambah daripada 270 minit kepada 300 minit manakala bagi Tahap 2 pula ialah daripada 180 minit kepada 270 minit.

 

Kerajaan harus tegas dan jangan tunduk kepada desakan segolongan kaum yang terlalu tidak berjiwa merdeka dan bersikap perkauman yang melampau.  Bahasa Malaysia harus dimertabatkan bagi memastikan kesinambungan Tanah Melayu , Bangsa Melayu dan Agama Islam.

8 thoughts on “Bahasa Melayu Diperkasakan Bangsa Cina Panik

  • September 11, 2013 at 12:57 am
    Permalink

    Harap-harap lepas ni tak ada ungkapan ” kita akan kaji semula PPPM “…kalau bab bahasa dan pelajaran selalu sangat ungkapan ni diucapkan oleh bapak-bapak menteri…selalu sangat dah !

    Reply
  • September 11, 2013 at 2:00 am
    Permalink

    kalau ada pak menteri yang tak tau memandu.. minta bantuan dari pemandu yang tak mabukk..

    Reply
  • September 11, 2013 at 9:10 am
    Permalink

    Saya memberi cadangan kalau cine dan india ada memberi apa2 cadangan hendaklah fikir banyak kali takut jadi macam pppm. Jangan bagi peluang kalau cadangan program mereka berdasarkan kpd rasis. Kalau mereka cadangkan pastikan bangsa melayu cine india mendapat manafaat. Depa ni macam kalau ada syarikat sendiri utamakan puak dia, bangsa kita dia bagi macam sisa celah2 gigi jer. Kerajaan pentingkan lah bangsa kita dulu kerana jika dilihat negara-negara lain mana ada memberi peluang bangsa lain. Lagipun bangsa lain ni patut bersyukur kerana duduk negara kita aman, aman mencari harta, bisnes orang tak kacau dan keluarga gembira, anak2 dapat pergi kesekolah. Jadi apabila semua dah dapat nak betis pulak, nak memerintah negara. So orang melayu ingat sikit ya, contoh di singapura pemerintah dia bangsa cina, jadi orang melayu pas dan pkr terutamanya, sedor lah diri.

    Reply
  • September 11, 2013 at 11:21 am
    Permalink

    THIS IS MALAY PENINSULAR .

    INI SEMENANJUNG TANAH MELAYU

    Dalam soal kepatuhan kepada asas negara seperti bahasa melayu itu , bahasa rasmi negara , aku puji sikap pribumi sabah , sarawak & pribumi semenanjung (org asli) .Mereka cukup bijak dan pantas menyesuaikan diri dan mengguna pakai bahasa melayu sebagai bahasa perantara dan bahasa urusan seharian. Kerajaan yg ditunjangi org2 melayu tak pernah pun menghalang mereka mengamalkan dan menggunakan bahasa ibunda masing2 .kalau pribumi seperti senoi , semai , negrito ,kadazan-dusun ,bajau , bisaya ,murut,iban,bidayuh , melanau boleh menggunakan dan menerima bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan mereka , kenapa puak pendatang tajaan british itu masih mau berlagak sombong dan angkuh , tidak mahu menerima dan menggunakan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan mereka .WAJAR org melayu & pribumi mempertikaikan KESETIAAN mereka kepada negara ini.kalau kita tinjau di kampung2 ,atau pekan kecil , masih ada lagi puak pendatang ini yg sudah berumur 60-70 tahun masih pelat dan tidak fasih berbahasa melayu !! nampak sangat mereka ini , tidak sepenuh hati utk negara ini.mereka hanya mahukan tempat menumpang , tetapi untuk patuh dan akur pada ketetapan negara ini seperti bahasa melayu itu , bahasa kebangsaan dan semua kaum fasih menuturkannya dlm kehidupan seharian , tidak mereka terima pun.Memang perlembagaan dan kerajaan tidak mewajibkan semua bangsa selain melayu harus fasih dan mahir menggunakan bahasa melayu , tetapi , cuba berasimilasi dgn persekitaran . ini biasa juga berlaku kepada org yg berhijrah ke negara seperti jepun & amerika. penguasaan bahasa tempatan amat perlu dlm usaha meneruskan kehidupan di sesuatu tempat atau negara.

    Reply
  • September 11, 2013 at 12:12 pm
    Permalink

    INI NEGARA MELAYU, KERAJAAN ISLAM….ADA FAHAMMMM

    Reply
  • September 11, 2013 at 3:32 pm
    Permalink

    CINA DAN INDIA TIDAK BOLEH DI PANGIL BANGSA DALAM MALAYSIA NI, IA HANYA DI PANGGIL KAUM SAHAJA..MEREKA ADALAH PENDATANG BANGSA HANYA UNTUK MELAYU,KERANA NEGARA INI MELAYU YANG PUNYA,,BANGSA MELAYU!!!!!TANAH MELAYU!!!

    Reply
    • September 11, 2013 at 8:45 pm
      Permalink

      Dalam bahasa inggris panggil melayu tu native ato pribumi…..sedang kan cina,india dll tu di panggil immigrant ato penghijrah.

      Reply
      • September 14, 2013 at 6:41 pm
        Permalink

        betui tu to bangkano

        tapi depa ni dah melampau ,dari penghijrah lani nak jadi PENJAJAH pulak, kita kena tegaih,

        hapuihkan sekolah cinabeng

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *