Maruah Islam di Pulau Pinang

Share


Oleh Nur Azlina Shaari

Tidak habis-habis dengan isu agama Islam dihina dan ia seolah-olah menjadi satu tradisi buat bangsa lain memandang rendah kesucian agama Islam. Malah, tidak ada langsung rasa hormat-menghormati kepada agama lain walhal tinggal di dalam negara yang berbilang bangsa, kaum dan agama.

Kalau dahulu, kita dikejutkan dengan kisah pasangan blogger seks, Alvin dan Vivian yang mencemari kesucian bulan Ramadhan. Seterusnya, ia telah mengguris hati setiap umat Islam yang baru sahaja menyambut kedatangan bulan Ramadhan.

Kali ini, ia dicetuskan pula di negeri di bawah pemerintahan Lim Guan Eng, iaitu negeri Pulau Pinang.

Satu syarikat hiburan di negara pentadbiran DAP itu telah bertindak di luar nilai hormat-menghormati apabila telah meletakkan gambar masjid di atas ‘banner’ sebagai cara mempromosikan minum arak.

Ini menunjukkan, satu lagi penghinaan terhadap umat Islam bukan sahaja di negeri terbabit, tetapi juga seluruh umat Islam khususnya di negara ini.

Tindakan syarikat hiburan berkenaan umpamanya mahu menimbulkan isu rasa tidak puas hati di kalangan umat Islam yang seterusnya akan mengheret pula kepada pergaduhan yang besar.

Jika keadaan ini berlaku, akan timbul pula isu di mana umat Islam mudah untuk melatah apabila agama sendiri dihina dan menunjukkan tidak ada nilai sabar dalam setiap peribadi umat Islam.

Dan, akan memberikan gambaran yang ajaran agama Islam adalah sukakan kepada pergaduhan dan gemar mencetuskan pertelingkahan mulut.

Syarikat hiburan berkenaan juga sengaja mencurahkan minyak ke dalam api yang marak bila mana menggantung ‘banner’ berkenaan secara terang-terangan di hadapan sebuah bangunan di Jalan Penang. Ia sudah diletakkan sejak sebulan yang lalu.

Dalam isu ini, yang harus dipersoalkan adalah di mana peranannya kakitangan-kakitangan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) bagi menyelesaikan isu ini? Apakah mereka buta dan terlalu lemah untuk bertindak tegas serta lantang dalam menjaga sensitiviti agama dalam kalangan masyarakat di Pulau Pinang?

Pulau Pinang yang ditadbir oleh DAP sememangnya didominasi oleh rakyat kaum Cina. Tetapi, ia bukanlah satu jalan buat mereka untuk tidak mempunyai nilai hormat kepada kaum lain yang tinggal juga di negeri itu walaupun jumlah mereka adalah sangat kecil.

Seharusnya, MAIPP juga Exco Hal Ehwam Agama negeri Pulau Pinang perlu menjalankan tindakan yang proaktif dalam soal menjaga kesucian agama Islam. Ini kerana, umat Islam di negeri tersebut tidak pernah mencuba untuk menghina agama-agama lain di negeri itu.

Malah, apakah tindakan kerajaan negeri dalam membendung gejala rakyat menghina agama lain? Kebenarannya, kerajaan negeri Pulau Pinang hanya menutup mata dalam isu ini.

DAP sentiasa berkuasa di Pulau Pinang dan impian pemimpin-pemimpin tertinggi adalah mahu menubuhkan negeri itu bebas dari perlaksanaan agama Islam. Seterusnya, merealisasikan impian mereka menjadikan Malaysia sebuah negara sekular seperti Singapura.

Jadi, apabila timbul isu agama Islam dihina berbentuk tulisan ‘banner’ ini, menunjukkan seolah-olah exco MAIPP berada di bawah telunjuk DAP dan tidak berani untuk mengambil sebarang tindakan yang mengejut. Mungkin juga mereka khuatir punca pendapatan mereka juga akan turut lingkup sekiranya mengingkari arahan dari pemimpin DAP.

Lama-kelamaan menjadikan orang Melayu dan agama Islam di Pulau Pinang dibelakangkan oleh pimpinan politik negeri.

Dalam isu ini juga, di mana pendirian parti PAS Pulau Pinang dalam menegakkan tindakan sedemikian adalah salah kerana satu bentuk penghinaan telah berlaku.
Percayalah, paling ‘hebat’ yang mampu PAS lakukan adalah hanya mengatakan perkara itu tidak harus diperbesarkan serta perlu memaafkan kesilapan syarikat hiburan berkenaan. Inilah sikap dan tabiat parti lemah seperti PAS. PAS juga sudah dikunci dan duduk di bawah telunjuk parti DAP.

Tidak mustahil, isu menghina agama Islam akan menjadi satu tradisi dan mampu memberikan kesan serta mempengaruhi pemikiran dan akidah umat Islam.



25 thoughts on “Maruah Islam di Pulau Pinang

  • August 30, 2013 at 10:34 pm
    Permalink

    Si malek exco agama Pulau Pinang dok sibuk dengan fashion show, kalau dia tak sibuk dengan undangan fashion show, dia sibuk jadi broker jual tanah orang melayu di kawasan dia.

    Mangkuk ayon ni, dengan janggut jer dia brand diri dia cerdik pandai agama, agama apa aku pun tak tau !

    Reply
  • August 30, 2013 at 10:41 pm
    Permalink

    We should be asking KJ what he is doing to protect his father-in-law’s state and his standing as Ketua Pemuda.

    Shame on him for picking on Perkasa though they may be a small party but they are BIG on agenda for the Malays which we cant say the same for Ah Jib Gor and Ketua Pemuda KJ.

    Reply
    • September 2, 2013 at 10:00 am
      Permalink

      ni 1 lg komen bodoh,,,org lain punya rumah nape org lain plak nk masuk campur,ada ke tugas ketua pemuda untuk perkara diatas,, ni keje jabatan agama pulau pinang,,betul punya serabai la lu ni alfie..KALAU DAH RBA TU ASIK NK MENGHASUT JE LA.

      Reply
  • August 30, 2013 at 11:01 pm
    Permalink

    yang melayu penang gi undi pakatan wat pe….amik laa ubat…raya ngan champagne tuh….

    Reply
  • August 30, 2013 at 11:25 pm
    Permalink

    jgn tgk satu sudut, depa ni opportunist (byk strategi perniagaan digunakan,sampai org gomen pun terikut). Kena terima jgk hakikat pelanggan depa org2 yg sambut Eid kot?.

    Reply
  • August 31, 2013 at 1:11 am
    Permalink

    Pengikut PAS dah dapat syurga idaman. Apa mereka nak heran

    Reply
  • August 31, 2013 at 11:29 am
    Permalink

    Apa nak diheran, gaji EXCO Agama Islam dibayar DAP. Kalau engkar potong gaji, turun pangkat, lucut EXCO. Kerana pangkat, kuasa dan pendapatan, Agama sanggup ketepikan kesucian Agama Islam.
    Orang Islam beli nombor ekor, main judi, tak puasa,khalwat ditangkap tapi BANNER yang terang2 terpampang menjatuhkan maruah umat islam tak boleh nak tanggal. MAIPP sebenarnya takut kepada siapa ? ALLAH @ MANUSIA

    Reply
  • August 31, 2013 at 3:17 pm
    Permalink

    EXCO dan kuncu kuncu nya berani berhimpun bersih 2.0, 3.0 dan macam macam lagi. Bila nak berhimpun bantah PENGHINAAN UGAMA ISLAM macam ni. EXCO ugama kena lah pertegak ugama. Kalau tak mampu serah kat DAP. Kalau depa tak buat kita ada excuse. MEREKA TAK FAHAM ISLAM..

    Reply
  • August 31, 2013 at 5:53 pm
    Permalink

    sikit-sikit hal pun nak cari pasal!

    Reply
    • August 31, 2013 at 6:10 pm
      Permalink

      Carilah pasal…

      Nnt sendiri mau ingat tau Tony…

      Reply
    • August 31, 2013 at 6:10 pm
      Permalink

      letak muka tony lg bgus….tp risau cust tkut tgok muka tony tgh mengawan….kah kah kah…

      Reply
      • September 1, 2013 at 8:02 pm
        Permalink

        Islam hal sikit macam ‘kemtot’ pun boleh batal sembahyang, tak macam kamu, tak basuh berak pun boleh masuk rumah ibadat!Kami Melayu Islam sikt atau banyak tetap jadi ‘hal’! Maruah

        Reply
    • September 2, 2013 at 1:30 pm
      Permalink

      nanti kepala lancau lu kena simbah itu HCL baru tahu pasal…

      kesian Tony Guna(BABI)wan… cibai dah tak nak cari pasal kat lancau Tony…

      Pasal lancau Tony tak muleh naik maa…

      Reply
  • August 31, 2013 at 9:39 pm
    Permalink

    di bawah dap, Islam menjadi bahan mainan. sebab tu mereka semakin berani mempersendakan agama Islam. pas senyap saja.

    Reply
  • September 1, 2013 at 9:41 pm
    Permalink

    “Selamat hari raya, jom tegok kasbeg! gluk..gluk..gluk…” – anak Penang di masa depan jika kerajaan negeri masih tek berubah

    Reply
    • September 2, 2013 at 9:08 am
      Permalink

      Kalau Bujuk. Dia akan kata – Quran tidak pernah sebut atau melarang iklan serupa itu. Begitu juga dalam hukum hudud PAS – tidak disebut pun dalam mana-mana Bab.
      PAS pulak akan kata – Mereka kurang Fahe Isle. Itu perkara kecil sahaja. Tak perlu diperbesarkan. Nik Ajis pulak akan kata – ini semua mainan media UMNO.
      PAS yang kononnya memperjuangkan Isle mengikut mazhab / Fahaman DAP. Semua boleh – Syiah boleh, LGBT boleh, Hina Islam boleh, Pluralisma Boleh, Liberalisma Boleh, Murtad Boleh PAS MEMANG PARTI SERBA BOLEH

      Reply
      • September 2, 2013 at 6:48 pm
        Permalink

        Betui apa hang kata pasai Bujuk..agak nya dia tu ‘bot’…red bean army set dia utk rujuk kat Quran jer..hamPAS pulak MEMANG PARTI SERBA BOLEH..cuma X boleh jadik MB jer. Why??? Sbb bila org s’gor bagi can menang besor dpt kerusi byk masa PRU13, kecut teloq…mati idup balik TAK MO jadik MB!! kelakauuuu…

        Reply
  • September 2, 2013 at 5:14 am
    Permalink

    Tunjuk laa gambaq..

    Reply
  • September 2, 2013 at 1:32 pm
    Permalink

    PAS hanyalah parti

    1. pakai ketayap 24 jam

    2. tonjol imej janggut sejemput

    3. sikit-sikit kutip derma (lepas tu senang-senang beri kat mustafa spender putih buat ops selapak)

    Reply
  • September 2, 2013 at 1:49 pm
    Permalink

    Melayu PAS mana ada maruah lagi..perwatakan luaran je secara islam tetapi..mereka lah penyokong tegar DAP yang asyik dok mempersoalkan dan menghina orang melayu dan islam. Pada PAS asal sahaja ianya menentang UMNO,dapat kuasa serta poket boleh penuh..mereka takde hal punya..peduli apa pemimpin PAS dengan bangsa dan agama..janji mereka memperolehi keuntungan peribadi.

    Disebabkan perangai dan sokongan bangsa melayu PAS dan PKR lah menyebabkan sikapir mula berani mempermainkan bangsa melayu dan agama islam..dulu mana sikapir ni berani angkat muka..so wahai melayu PAS dan PKR jangan biarkan diri kalian dicaci dan dimaki oleh anak cucu kalian dikemudian hari disebabkan pengagangan kalian ni.

    Reply
  • September 2, 2013 at 10:34 pm
    Permalink

    celaka cina gerakan. buat provokasi jah. mana pekasa? mana beras jati? man zul nordin?

    Reply
    • September 3, 2013 at 10:12 pm
      Permalink

      Ni ada bukti ka Gerakan yg buat ni…

      Meh link kat sini, kita hantam sama2 itu Gerakan!!!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *