Hapus Sekolah Vernakular Cina Demi Jati Diri Perpaduan Kebangsaan

Share


Rakyat sudah sedar bahawa kewujudan sekolah vernakular Cina merupakan antara faktor yang menghancurkan jati diri dan perpaduan kebangsaan.  Negara telah dikejutkan dengan sikap kurang ajar melampau anak muda Cina apabila berhadapan dengan isu nilai murni  kenegaraan baru-baru ini.

 

Setelah memaparkan aksi menterbalikkan bendera Malaysia  penyokong-penyokong cina yang terdiri dari anak-anak muda belasan tahun  beraksi lagi dengan posing terbaru yang menunjukkan tanda tidak bagus terhadap bendera Malaysia. Ini merupakan produk sekolah vernakular Cina. Kerajaan wajib sedar akan hakikat ini.  Mereka harus bertindak dengan lebih agresif dan tegas terhadap tindak-tanduk produk sekolah vernakular Cina ini.

 

Kerajaan jangan lupa bahawa Pilihanraya Umum ke 13 telah membuktikan bahawa kaum cina semakin bersatu untuk merampas kuasa politik orang melayu.  PRU13 juga mendedahkan bahawa bangsa melayu semakin berpecah dan menuju kehancuran akibat dari ketidak sefahaman yang tercetus dari kerakusan kuasa politik melampau akibat terpedaya dengan sedikit janji manis yang palsu dari pakatan pembangkang.

 

Sebenarnya rakyat sudah muak dengan sikap angkuh kaum Cina yang tanpa henti cuba mengugut kerajaan manakala kerajaan pula sedaya upaya cuba memenuhi tuntutan mereka yang cukup tidak munasabah. Maka baru-baru ini  Kongres Perdana Pendidikan Kebangsaan anjuran Majlis Perundingan Melayu (MPM) telah membuat  resolusinya memberi peringatan kepada kerajaan agar berhenti daripada menjadi mangsa peras ugut pihak tertentu.

 

Kerajaan harus peka akan kepentingan rakyat yang benar-benar menyokong mereka iaitu kaum Melayu. Jangan sesekali meminggirkan kaum Melayu yang setia menyokong kerajaan demi meraih sokongan dari kaum Cina yang telah menyatakan pendirian untuk merampas kuasa dari tangan kaum Melayu walaupun perlembagaan telah menyatakan dengan terang akan “Ketuanan Melayu” , Islam agama rasmi dan  bahasa Malaysia bahasa rasmi.

 

Kerajaan  perlu tegas  berhenti melayan tuntutan yang tidak munasabah dan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan serta perundangan berkaitan. Rakyat Malaysia yang cintakan perpaduan memohon  Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Kementerian Pendidikan supaya bersikap tegas dengan mewujudkan sistem pendidikan tunggal di negara ini. Ini adalah kerana  sekolah menengah jenis kebangsaan Cina dan sekolah swasta Cina yang tidak mengikut Kurikulum Pendidikan Kebangsaan serta tpdak menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantar utama telah memusnahkan  jati diri dan perpaduan kebangsaan.

 

Tindakan dari segolongan kaum yang cuba memporak-perandakan perpaduan nasional dan keutuhan Perlembagaan Persekutuan harus dibendung secara tegas dan berterusan.Ini bagi memastikan kelancaran pelaksanaan peruntukan perundangan dan dasar negara. Perlembagaan Persekutuan khususnya Perkara 152 dan Akta Pendidikan 1996 (Akta 550, “Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan kepada Tuhan. Usaha ini adalah untuk menzahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berkhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.” (Akta Pendidikan 1996)

 

Usaha berterusan  kerajaan dalam membina negara bangsa yang bersatu padu dengan memperkasa sekolah kebangsaan dan sekolah menengah yang menggunakan satu kurikulum serta menganjurkan peperiksaan dalam bahasa Melayu di samping memberi pelajar-pelajar peluang mempelajari bahasa-bahasa asing amatlah disokong.

 

Rakyat Malaysia juga memohon agar  kerajaan tidak perlu melayan sebarang tuntutan daripada Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina (Dong Zong) yang bersikap anti-nasional dengan mempersoal niat baik kerajaan untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu dalam semua sistem pendidikan Malaysia.



28 thoughts on “Hapus Sekolah Vernakular Cina Demi Jati Diri Perpaduan Kebangsaan

  • August 28, 2013 at 9:23 am
    Permalink

    sekolah manakah yang mewajibkan budak cina dan india makan di tandas!
    inikah yang dikatakan perpaduan!

    Reply
    • August 28, 2013 at 9:49 am
      Permalink

      Awak salah tony itu bukan tandas pun .jangan pusing fakta dan cerita .

      Reply
    • August 28, 2013 at 9:54 am
      Permalink

      tony duk dalam khayalan… hal sebenar sudah didedahkan dan dijelaskan. Tapi tony masih lagi percaya dengan fitnah…

      Reply
    • August 28, 2013 at 10:02 am
      Permalink

      Sekolah mana yang cuba mewajibkan semua guru di SJKC berbangsa Cina? Inikah yang dikatakan perpaduan.

      Kalau aku jadi guru besar aku suruh anak kau minum air dari toilet bowl je Tony.

      Reply
    • August 28, 2013 at 11:13 am
      Permalink

      itulah ibubapa pelajar yang bukan Islam apek tony , menipu dan membuat fitnah mengenai makan ditandas dalam masa yang sama menghina orang Islam dan cuba merendahkan bulan ramadhan , itulah puak DAPigs .. ini ke perpaduan apek tony ?? harkk tuuiihhh

      aku tak percaya manusia penipu yang jelas menghina Islam macam Guneswary Kelly mengundi pun pada BN , inilah contoh produk DAPigs dan pemikiran macai-macai DAPigs yang jelas anti Islam , anti Melayu dan seorang yang penipu !!!

      Reply
    • August 29, 2013 at 12:34 pm
      Permalink

      Sejak bila sekolah wajibkan anak2 murid makan di tandas???

      Hang mmg lah gitu Tony, sambil makan sambil berak!!!

      Tu pasal tongong sampai la ni…

      Reply
    • September 6, 2013 at 11:50 am
      Permalink

      lembab betullah tony tony chopper ni.. pergi telan pil jadi monster chopper nu..

      Reply
    • November 7, 2013 at 11:06 pm
      Permalink

      orang cina indonesia pun taknak mengaku diorang cina..sbb dekat Indonesia mana ada sekolah vernakular!datang rumah orang buat cara tuan rumah lah..ini tidak,ikut kepala sndiri je..

      Reply
  • August 28, 2013 at 10:05 am
    Permalink

    Gunakan lah bahasa kebangsaan kita
    Marilah amalkan ramai ramai
    Bahasalah menyatukan kita semua
    Yakinlah bahasa jiwa bangsa
    Marilah Mari rayaat semua
    Buktikan taat setia dengan satu bahasa
    Maju bangsa dan maju negara
    negara bangsa kita
    Bahasa jiwa bangsa .

    Reply
  • August 28, 2013 at 10:16 am
    Permalink

    Syarikat milik kaum manakah mewajibkn pekerjanya untk fasih berbahasa mandarin! Pale otak!!

    Reply
  • August 28, 2013 at 10:38 am
    Permalink

    Malaysia sepatutnya mencontohi Singapura, walaupun mereka cina tapi mereka pun menolak sekolah cina…

    Reply
  • August 28, 2013 at 10:46 am
    Permalink

    Tony Guna(BABI)wan lagi…

    LANCAUCIBAI betul otak apek tongsan ni!

    Reply
  • August 28, 2013 at 11:08 am
    Permalink

    Bukan saja sekolah vernekular ,bah kan sekolah sekolah agama yang giat mem PASung dan memesongkan kepala otak anak anak yang masih kecil supaya membenci sebahgian orang islam lain dan sebahgian lagi jadi tempat penetasan fahaman sesat SYIAH juga wajib di haramkan!!!!.KITA WAJIB MENDESAK segala hal berkaitan pendidikan baik pendidikan agama ,pendidikan sekular,dikembalikan dibawah pengawasan dan tanggungjawab kerajaan sepenuh nya

    Reply
  • August 28, 2013 at 11:16 am
    Permalink

    Kerajaan perlu tegas dan berani. Ini yang dikehendaki oleh masyarakat pengundi, terutamanya masyarakat Bumiputera. Inilah caranya untuk menyatukan masyarakat pengundi.

    Ingatlah, dalam PRU13, lebih 50% pengundi telah mengundi Pakatan; ini bermakna bahawa undi “popular votes” untuk BN lebih rendah daripada pembangkang.

    Sehingga kini, segala tindakan dan langkah Kerajaan, khususnya orang-orang UMNO dalam Kerajaan, masih belum menampakkan kesedaran mereka akan hakikat ini. Kita perlu lebih ramai menteri-menteri seperti Menteri Dalam Negeri yang tegas dan berani.

    Buat baik berpada-pada.

    Reply
  • August 28, 2013 at 12:03 pm
    Permalink

    memandangkan kesukaran dan kemandulan keberanian pemimpin org melayu menutup SJKC, aku berharap sangat jgn ada seorg pun pemimpin melayu cuba nak bantu lagi supaya UEC di SJKC mendapat pengiktirafan menjadi setara dgn SPM atau STPM

    berhentilah terus, jgn layan lagi sebarang karenah dan tuntutan tidak munasabah, chauvinis dan ultra-kiasu dari dong zong dll

    Reply
  • August 28, 2013 at 1:06 pm
    Permalink

    Selagi Najib merajui UMNO sebagai presiden & kerajaan sebagai pm…jangan haghap la sekolah vernakular akan di mansukh kan. Oghang oghang melayu yang patriotik & nasionalistik cuma mendesak seperti anjing menyalak bukit yang tak akan runtuh pun. Sebalik nya dia akan tunai kan segala tuntutan kaum cina ni sehingga melayu cuma tinggai seluaq dalam nya jerrr termasuk Najib tu…!!!

    Reply
    • August 28, 2013 at 3:34 pm
      Permalink

      Anak anak tun razak ni memalukan tun razak saja kerjanya.kesian arwah rayaat sayangkan beliau tapi anak anaknya Masallah……tiada semangat jati diri sebagai bangsa Melayu…….taulah dia berketerunan bugis …..Dulu ada lagu semakin hari semakin sayang…….tapi kini semakin hari semakin meluat tengok muka najib…….betul broo

      Reply
  • August 28, 2013 at 2:13 pm
    Permalink

    Cuba cari ada mana-mana Negara di dunia yang membenarkan penubuhan sekolah khusus ikut bagsa????

    Reply
    • September 1, 2013 at 10:56 pm
      Permalink

      Ni semua gara gara ketongongan & keluguan ahli politik melayu bermain game politis. Depa ingat depa bijak,hebat tapi dah kencing habih oleh kaum pendatang DAP yang arif taktik talam dua muka. Depan depa papar kan slogan WE LOVE PM kat belakang depa kata LANCAU LU MELAYU MOLO….!!!

      Reply
  • August 28, 2013 at 3:45 pm
    Permalink

    kalau Malaysia tak bagus pergi berambusla balik cina ke hong kong ke singapura ka….bangang punya cina…

    Reply
    • September 2, 2013 at 12:07 pm
      Permalink

      saya sokong u tapi beritahu di dunia ini mana ada negara yang memberi hak keistemewaan kepada kaum tertentu sahaja (bumiputra diskaun 6%) fikir dulu baru kamau faham perasaan kaum kaum yang lain

      Reply
  • August 29, 2013 at 12:16 pm
    Permalink

    Jika Kerajaan berani dan tegas mengambil langkah penyatuan sekolah-sekolah di Malaysia agar wujud satu sistem persekolahan kebangsaan, sokongan ke atas BN akan bertambah besar dalam kesemua PRU akan datang.

    Pihak pembangkang akan bertungkus lumus mempermainkan isu ini. Tetapi dengan ketegasan dan keberanian Kerajaan, BN bukan saja akan terus mendapat majoriti kerusi di Parlimen tetapi undi popular juga akan memihak kepada BN.

    Reply
  • August 29, 2013 at 4:05 pm
    Permalink

    Tak kira agama/bangsa tak perlulah nak memaki/mencerca sesuka hati. Kalau tak apa beza kamu dengan orang yang kamu kutuk? Begini kah amalan yang kamu belajar? Setiap agama tak ada ajar semua benda begini. Never forget why Malaysia being formed last time. Isu bahasa malaysia sebagai bahasa rasmi pun nak dipertikaikan? Takda salah pun kalau nak belajar bahasa lain. dan tak perlulah nak cakap malaysia untuk orang melayu saja. dan kalau bukan pasal orang cina, ekonomi negara masih jauh ketinggalan dari negara lain. tak perlulah nak bersikap angkuh dan menunjukkan kesombongan diri.

    Reply
    • September 1, 2013 at 11:08 pm
      Permalink

      Are you really sure without the Chinese, Malaysia will not prosper…

      Have you seen America, England, France, Germany…hell I can even Israel here…they still become powerful nation without the Chinese…

      Don’t show your arrogance here, it just show you are not grateful to be a Malaysian under the leadership of the Malays…

      Reply
      • September 2, 2013 at 5:50 pm
        Permalink

        hehe…kenyataannya…dia dah termakan cili…dia rasa pedaslah tu Bro…kalau tak buat salah…tak lah terasa ngan apa yang orang cakap…..memang tak dinafikan ada Chinese2 yang berkualiti mengalahkan melayu sendiri…contoh macam Dr Ridhuan Tee dan Sheikh Hussain Yee…tapi depa berdua ni sendiri sudah tidak diterima bangsa mereka sendiri hanya kerana mereka berdua memeluk Islam….kalau yang kafir2 tu minta maaflah….they never earn my respect….

        Reply
      • September 4, 2013 at 10:58 pm
        Permalink

        Malaysia tetap maju tanpa keberadaan oghang oghang cina. Kemajuan ekonomi bergantung ngan perdagangan ngan negagha luaq termasuk China & Taiwan. Kehadiran kaum cina di negagha ni secagha kebetulan depa aktif dalam aktiviti perniagaan…dulu Singapura di bawah Inggeris tetap maju jugak tanpa kehadiran secara total kaum cina. Lihat empayar Srivijaya,Kesultanan Melayu Melaka & Majapahit empayar tersebut telah maju di arena perdaganagan,ekonomi,diplomatik & teknologi peperangan. Penglibatan anak anak melayu sudah gah di seluruh nusantara hingga ke barat & timur waktu itu di samping sokongan para pedagang dari semua pelusuk dunia serantau termasuk dari China.

        Jadi dakwaan Malaysia tanpa kaum cina akan jauh kebelakang & mundoq leh perbahas kan…!!!

        Reply
    • September 4, 2013 at 10:44 pm
      Permalink

      Bahasa melayu/bm ada la bahasa kebangsaan Persekutuan Malaysia jadi setiap warga negara termasuk pemimpin politik mesti akoq dan mengagung agung kan bahasa kebangsaan negara yang sesuai pada tempat,waktu dan suasana. Bahasa melayu bukan setakat wahana perpaduan tapi penyatuan bangsa,tamadun,inteklektual & falsafah tinggi. Tang konsep ni la yang menjadi isu la ni…ramai pemimpin politik menganggap bm sebagai bahasa komunikasi kalangan rakyat marhein…tapi tang berwacana keilmuan & falsafah tinggi depa mula agung agung kan bahasa inggeris plak. Depa anggap bm tak layak sebagai wahana & wacana pemikiran tinggi. Lantas bm semakin terpinggir dia arus perdana…tapi kat EU negagha berkenaan tak pun mengagung agung kan bahasa inggeris…bi sekadaq bahasa perhubungan di antara rakyat & pemimpin tertentu di antara EU ngan Britain/AS/Kanada dll. BI tetap tak di sisi kan di samping mencintai bahasa kebangsaan negagha tersebut. Tapi kat Malaysia aneh sikit rakyat nya terutama melayu masih lagi malu & rasa rendah diri bila berkomunikasi nghan orang asing & penduduk tempatan walo pun depa tu mahir berbahasa melayu. Kalo kita pi Perancis dan bercakap sesuatu dalam bi depa tak mau layan kecuali kita bercakap dalam bm baghu la depa mau bercakap inggeris…depa tau kita tak paham bahasa depa. ndak tak ndak depa mesti layan dalam bi jugak…begitu nasioanalistik oghang perancis ni tak macam bangsa kita yang beghitu pesimistik….!!!!

      Reply
  • September 23, 2015 at 1:36 pm
    Permalink

    lawak betol… apa kaitan kehancuran jati diri, akhlak anak Melayu dengan sekolah vernacular (either Cina/ India). Sekolah vernacular Melayu dah lama dihancurkan, apa hasilnya…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *