Merdeka: Sejarah Hidup Khalid Perlu Ditulis Semula, Amacam?

MENTERI Besar Selangor si Khalid Ibrahim ini bukan sahaja gagap mulut, malah otaknya pun gagap juga.  Tidak hairanlah kenapa dia menyarankan agar sejarah Malaysia ini ditulis semula supaya cerita perjuangan orang Melayu menuntut kemerdekaan ini diganti dengan cerita lain – Malaysia merdeka secara kebetulan sebab dalam masa yang sama British juga memerdekakan negara-negara lain di Afrika.

Bodoh.

Penulis tak fahamlah kenapa di zaman ini pun masih ada manusia macam Khalid yang sengaja tidak mahu faham sejarah hanya kerana perbezaan fahaman politik.  Di tempat lain dan di negara lain pun, pemimpin bertukar ganti, tapi takdelah setiap kali orang lain mengambil alih, setiap kali itu juga sejarah negara tersebut bertukar.

Apa kata kita tukar sejarah hidup Khalid dulu.  Kalau ikut sejarahnya dia anak sah kepada pasangan polan dan polan, kita kata dia anak luar nikah kepada polan dan polan.  Kalau ikut sejarahnya dia bijak masa sekolah sehingga dapat pegang jawatan tinggi dalam Guthrie dan jadi Tan Sri, kita kata dia sebenarnya bodoh dan semua kebijakan itu adalah sebab meniru orang lain.

Khalid pun gemar tertidur tak kira tempatkan, mana ada orang tidur sepanjang masa boleh jadi bijak.  Sudah tentu ada faktor lain yang menyumbang kepada kebijakan itu, macam yang penulis contohkan di atas nun.

Sanggup ke Khalid?

Inilah bodohnya Khalid.  Sejarah mana boleh tukar, dah jadi macam itu, jadi macam itu sajalah.  Sejarah bukan macam sains yang boleh bertukar-tukar bila ada penemuan baru mengatasi teori yang lama.

Lagipun yang kita cakap ni bukan cerita beribu atau berjuta tahun dulu, cerita kurang 70 tahun lepas je.  Bahkan, ramai lagi orang yang hidup zaman itu, masih bernyawa sampai sekarang untuk mengatakan sama ada sejarah itu betul atau tidak!!

Inilah masalahnya dengan politik pembangkang, sejarah negara pun nak diubahkan untuk disesuaikan dengan fahaman politik masing-masing.  Maka jangan hairanlah kita kenapa generasi muda hari ini pun mudah hilang arah akan asal usul negara sendiri, sebab ada orang macam Khalid.

Berlakunya benda-benda pelik macam usaha nak tukar bendera negara inipun sebab jiwa budak-budak muda hari ini dah dikacaukan oleh politik pembangkang yang jelas menyeleweng dari fakta.

Kerajaan, terutamanya Kementerian Pendidikan dibawah 2 Menteri Kanan, patut lihat masalah ini dan wajibkan segera pengajaran Sejarah di semua peringkat.  Memang kita mahu lihat generasi akan datang semakin bijak dan berteknologi tinggi, tapi semua usaha itu tidak akan berjaya kalau asal usul sendiri pun boleh lupa.

Tua bangka macam Khalid ni kita dah tak boleh buat apa dah.  Bukan dia tak tahu cerita sebenar, saja-saja nak bagi pening kepala semua orang, atas alasan politik semata-mata.

22 thoughts on “Merdeka: Sejarah Hidup Khalid Perlu Ditulis Semula, Amacam?

  • August 27, 2013 at 10:29 am
    Permalink

    kalau british saja2 merdekankan malaysia masa itu kerna memerdekan negara2 afrika kenapa hongkong tak dilepaskan, macau tak dilepaskan masa itu?
    khalid ni memang bangang.

    Reply
    • August 27, 2013 at 11:48 am
      Permalink

      Hong Kong pun tahun 1997 baru si British nak lepaskan ke China…

      Khalid Gagap ni mmg dah mabuk la, KEBODOHAN mmg trademark Fuckutan…

      Reply
      • August 27, 2013 at 7:48 pm
        Permalink

        En baba , pembetulan mengenai Macau . Macau adalah jajahan Portugal . hanya Hong kong sahaja di bawah British .

        *Pasal khalid sleepy , dia memang MB yang ntah ape2 .Kesian org2 selangor dapat MB mcm khalid sleepy ini. sangat malang . kuat tidur , gagap , dangkal fikiran dan buta sejarah pula.

        Reply
        • August 27, 2013 at 7:48 pm
          Permalink

          pembetulan :- En WTF

          Reply
        • August 27, 2013 at 10:58 pm
          Permalink

          Hehehe…

          No problem brother sireh ke gagang

          Reply
          • August 28, 2013 at 8:11 am
            Permalink

            maaf en WTF . Anak saya mengganggu semalam.

          • August 28, 2013 at 8:13 am
            Permalink

            Hehehe….

        • August 28, 2013 at 6:03 pm
          Permalink

          hang jer rasa macam tu…dulu ada sorang forumer dalam ni mengangkat Khalid ni melangit..dikatanya tokoh korporat dan lain2…nasib baik tak diangkat sebagai tokoh maal hijrah sekali….hehehe

          Reply
    • August 27, 2013 at 1:04 pm
      Permalink

      aku setuju dgn hang baba, hg patut tulis jugak apasai British perang dgn argentina, semua pasai kedaulatan negara jugak

      khalid ni balaci cina komunis,dia mana ada power kat selangor

      Reply
    • August 27, 2013 at 5:06 pm
      Permalink

      sebab tu negeri khalid sendiri berteraburr , ada hati nak tulis balik sejarah

      Reply
      • August 27, 2013 at 6:20 pm
        Permalink

        Khalid MB Selangor tu Zombi, yg cakap tu DAP tetapi keluar dr mulut dia…

        Reply
  • August 27, 2013 at 10:49 am
    Permalink

    Kalau macam tu ciptalah ‘Time Machine’ balik ke zaman lampau untuk mengubah sejarah..

    Reply
    • August 27, 2013 at 11:49 am
      Permalink

      Khalid Gagap ni banyak tgk cerita Doraemon, tu pasal tak tahu beza antara reality dan fantasi…

      Reply
      • August 27, 2013 at 1:15 pm
        Permalink

        Apa yg sudah berlaku di masa lepas tidak penting…yang penting…adakah kita dapat menjadikan sejarah itu sebagai satu iktibar dan memperbaiki diri kita…tiada dahulu..maka tiadalah sekarang….apa yg kita kecapi sekarang belum tentu sama jika sejarah lampau diubah….ya…sejarah ditulis oleh manusia…tetapi siapa yang membaca cerita sejarah itu dan mengambil iktibar daripada sejarah tersebut lebih penting daripada orang yang menulis sejarah itu sendiri…period….

        Reply
  • August 27, 2013 at 11:29 am
    Permalink

    Tak payah tengok jauh-jauh. Brunei yang dekat pun hanya mendapat kemerdekaan pada tahun 1984…27 tahun selepas Persekutuan Tanah Melayu merdeka. Sedih saya melihat sikap orang Melayu seperti Khalid Ibrahim ni. Melayu seperti dia dan yang sealiran dengan dia ni lah yang membuat anak-anak Melayu hilang jati diri Kemelayuan mereka, sedangkan bangsa lain sibuk memperkasakan bangsa mereka masing-masing.

    Reply
    • August 27, 2013 at 11:51 am
      Permalink

      Ni la susah ada org perasan bagus jadi MB…

      Reply
  • August 27, 2013 at 12:09 pm
    Permalink

    Setuju dengan anamuslim. Parti pembangkang tak kira pas/pkr/dap semuanya nak merosakkan manusia hingga wujud tiada peri kemanusiaan. Kalau budak kurang akal, mesti mudah terpengaruh. Yang kita takut anak bangsa kita sendiri. Di saran kerajaan umno, anak melayu yang bijak tapi kurang bagus dalam bahasa inggeris, wujudkan kelas/universiti untuk mereka. Jangan terlalu agongkan bahasa inggeris. Disebabkan bahasa inggeris, kita tak nak anak melayu tercicir. Apa salahnya anak melayu maju dalam pendidikan bentuk versi melayu malaysia. Kaji bagaimana negeri jepun,china, korea, perancis pelajaran mereka dalam bahasa sendiri. Jika anak melayu yang pandai dari luar negara, panggil balik, ajar anak melayu tempatan. Ingat apabila kita beri ilmu pada orang lain, banyak pahla kita dapat. Jangan pentingkan duit, duit tak kemana. Cuba lihat sekolah vernucular chayanunalif, membesarkan bahasa dia, apa sebenar mereka hendak lakukan dengan anak bangsa dia. Jadi kerajaan perlu diasak supaya bahasa yang digunakan di universiti hendaklah bahasa melayu jati. Kita akan lihat nanti bangsa lain bercakap sama dia atau famili pun dalam bahasa melayu. Cuba lihat orang indonesia, orang cina cakap dengan puak dan famili dia pun pakai bahasa melayu indon. Tujuan ini bagi menanamkan bahasa melayu adalah bahasa dan budaya malaysia kita. Raja dulu-dulu dan pahlawan dulu-dulu mana ada sekolah inggeris, Kenanpa boleh memerintah negara. Daulatkan lah bahasa ku, M.E.L.A.Y.U. Aku tidak malu dengan bahasa ku. Fikirkan…

    Reply
  • August 27, 2013 at 1:55 pm
    Permalink

    Puak2 ni bukan tak tau sejarah. Depa dah baca tapi kerana sentimen membangkang kuat dalam diri, semua yang ada hari ini dianggap tidak baik jika tak memberi faedah politik kepada mereka. Apa saja walaupun hak melayu akan diberi pada puak2 lain asalkan dapt sokongan.

    2004 aku pernah dengar ceramah Nuar Berahim di sebuah kampung nelayan (cina) di perak, dia kata pada nelayan2 cina ni: “selama 50 tahun lebih kita merdeka adakah tuan2 dan puan2 lihat ada pegawai daerah di kalangan orang Cina?”

    Maka menggeleng-geleng kepalalah sekalian yang hadir. Dan Nuar berkata lagi “saya akan pastikan perkara ini berubah bila saya jadi PM nanti.”

    Nilailah sendiri wahai pembaca apa yang aku lihat dan dengar sendiri ini.

    Reply
    • August 27, 2013 at 4:18 pm
      Permalink

      ee geram jugak dengar tu. dasar melayu lupa diri.

      Reply
  • August 27, 2013 at 5:27 pm
    Permalink

    khalid mabuk air daun ketum

    Reply
  • August 27, 2013 at 10:03 pm
    Permalink

    sejarah Selangor- Khalid gagap bukan la seorang pemimpin tetapi pak turut china dap….itu la sejarah baru

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *