Ketua Wira Perkasa Yang Tidak Berapa Perkasa Akalnya

Share

Oleh Zul Rawi

Blog-blog pakatan pembangkang sejak semalam, begitu ghairah memaparkan kenyataan Ketua Wira Perkasa, Irwan Fahmi Ideris yang meminta agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meletakkan jawatan atas alasan kononnya telah gagal memainkan peranan yang sewajarnya. Kelihatan mereka begitu seronok apabila ada yang keluarkan kenyataan menghentam Perdana Menteri.

Tapi itu bukanlah satu perkara yang pelik, kerana sudah menjadi lumrah pembangkang untuk menghentam apa sahaja yang dilakukan oleh kerajaan Barisan Nasional. Yang pelik, apabila mereka tidak lagi menghentam dan mula memuji kerajaan.

Berbalik kepada isu berhubung kenyataan Fahmi, mungkin ada yang merasakan ‘suara’ Fahmi ini mewakili suara seluruh ahli Perkasa, namun ramai yang merasakan ia hanyalah merupakan pandangan peribadinya semata-mata. Tambahan pula sehingga kini tidak ada satu pun ‘suara’ yang dikeluarkan oleh kepimpinan tertinggi Perkasa yang menyokong kenyataan tersebut.

Malah ada sesetengah penganalisis politik merasakan ia adalah merupakan percubaan Fahmi untuk ‘menjual diri’ bagi mendapatkan perhatian masyarakat. Maklumlah, sejak kebelakangan ini Perkasa dilihat tidak lagi ‘segarang’ dahulu. Jadi dia perlu melakukan sesuatu bagi membangkitkan emosi dan sentimen ahli-ahli Perkasa untuk kembali dilihat ‘hidup’.

Fahmi dalam kenyataan tersebut mendakwa keGAGALan Najib adalah disebabkan memberikan peruntukan kepada Sekolah Jenis Kebangsaan (C) namun masih gagal mendapatkan sokongan menyeluruh dari masyarakat Cina. Tidak cukup dengan itu dia turut mendakwa pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) adalah merupakan satu bentuk rasuah kepada rakyat.

Ternyata kenyataan yang dikeluarkan oleh Fahmi ini terlalu dangkal untuk diterima, kerana umum mengetahui dasar Barisan Nasional adalah memperjuangkan hak dan nasib semua kaum di Malaysia. Malah Perdana Menteri sendiri telah berulang kali mengatakan beliau adalah pemimpin untuk semua masyarakat di negara ini.

Tidak keterlaluan sekiranya dikatakan, pendekatan Perdana Menteri itu adalah merupakan satu pendekatan yang selari dengan tuntutan Islam. Sebagai contoh, Nabi Muhammad SAW di dalam salah satu hadis pernah bersabda bahawa baginda adalah merupakan pemimpin kepada semua umat dan bukannya pemimpin kepada masyarakat Arab semata-mata.

Oleh yang demikian, ada baiknya untuk Fahmi memahami konsep kepimpinan dan luangkan masa untuk membuat sedikit kajian ilmiah sebelum mengeluarkan apa-apa kenyataan. Kerana takut nanti, tak fasal-fasal Perkasa disalahkan kerana ada dikalangan mereka yang mengeluarkan kenyataan bodoh.

Malah, sebelum ini Yang Dipertua Perkasa Pahang, Datuk Dr. Abd. Wahid Abd. Manap pernah berkata dasar yang digubal kerajaan telah mengambil kira pelbagai perkara dan juga kepentingan rakyat pelbagai kaum di negara ini dan ini tidak seharusnya dipersoalkan oleh mana-mana pihak.

Menurut beliau lagi Malaysia sentiasa membuat perubahan daripada semasa ke semasa ke atas setiap dasar yang dilaksanakan dan sentiasa memastikan tiada jurang besar antara kaum di negara ini.

Fahmi seharusnya sedar, apa yang penting pada ketika ini ialah berfikir untuk bersama-sama kerajaan bagi mengekalkan kemakmuran dan perpaduan negara dan bukannya saling tudah menuduh dengan pelbagai alasan yang merepek dan berbaur perkauman. Ini kerana dalam membina negara bangsa, kerajaan perlu memikirkan kaedah terbaik untuk menjaga kemakmuran bersama yang adil dan saksama. Justeru itu, konsep dan gagasan 1Malaysia adalah bertujuan untuk memupuk semangat perpaduan nasional antara kaum.

Berhubung isu yang mengatakan BR1m adalah merupakan rasuah, ia adalah merupakan satu pendapat jelas membuktikan Fahmi seorang cetek pengetahuannnya. Ini kerana sekiranya ia dianggap rasuah, apakah ini bermakna semua pemberian kerajaan selama itu dianggap rasuah? Contohnya bantuan untuk ibu tunggal, golongan nelayan, kurang upaya dan sebagainya.

Sedangkan bantuan yang diberikan, tidak mengira latar belakang, kaum mahupun ideologi politik. Baik orang Pas, PKR mahupun DAP, asalkan mereka layak dan merupakan warganegara, bantuan tersebut wajar diberikan. Tambahan pula ianya adalah duit rakyat, maka apa salahnya ia dikembalikan semula kepada rakyat.

26 thoughts on “Ketua Wira Perkasa Yang Tidak Berapa Perkasa Akalnya

  • August 27, 2013 at 7:27 pm
    Permalink

    pandangan Ketua Wira Perkasa Irwan Fahmi Ideris dikongsi bersama kunco-kunco umno yang melayani portal mykmu.net!
    betul tak?

    Reply
    • August 28, 2013 at 8:12 am
      Permalink

      Aik…selama ni hang baca kat sini tak tahu ka kami dok hina FUCKUTAN yg VERY IMCOMPETENCE tak menang2 lagi PRU….

      Mabuk ka Tony!!!

      Reply
    • August 28, 2013 at 8:17 am
      Permalink

      Kepada Fahmi yg bodoh dan juak-juak yg seumpama dgn nya kalau nak tunjuk kuasa sebenarnya orang Melayu boleh bangkit dgn PARANG dan SENJATA untuk menghapuskan bangsa2 pendatang yg dah naik tocang.. tetapi itu adalah pendakatan lagi bodoh dan tak bertamadun.

      Tarik rambut dalm tepung kena hati2 agar tepung tak roboh.. kalau formula pertama Najib GAGAL, formula kedua pun Najib GAGAL.. kepada yg tak sabar2 tu lihatlah nanti..mungkin masuk formula ke 4 kekurangajaran kaum pendatang dah melampau ..pada waktu itulah kita akan lebih hebat dr Mesir dan Syria..kita akan ajar secukup2nya mereka yg memang minta kita mengajar mereka macamana haru menghormati pribumi Melayu dan anak watan asal orang Melayu di Tanah Melayu ini!SABARLAH FAHMI

      Reply
      • August 28, 2013 at 1:18 pm
        Permalink

        Saya suka semangat ini!!!

        Reply
      • August 29, 2013 at 9:09 am
        Permalink

        Jgn bodohlah.Setakat Ilmu peperangan dan peratan perang tidak ada jangan bangga diri. Msg utk alimedanbaru.

        Reply
    • August 28, 2013 at 9:40 am
      Permalink

      Mykmu dari dulu lagi dok bagi pandangan suruh si tua kutuk nak mampus rumah kata pergi kubur kata mari Lim Kit Siang letak jawatan. Tapi tak diendahkan.

      Reply
  • August 27, 2013 at 7:38 pm
    Permalink

    biasalah si fahmi ni nak jadi jadi glamor gak mcm ibrahim ali,kalau sebut perkasa org nampak ibrahim ali saja, siapa kenal fahmi. jadi nak naikkan nama dia, dia pun sebut la benda2 mengarut mcm ni. jgn dok layan org mcm ni

    Reply
  • August 27, 2013 at 7:43 pm
    Permalink

    Si fahmi ini “berjalan sorang2” nampaknya . kesian , cuba cari publisiti murahan dengan isu yang menunjukkan kedangkalan pemikiran dia .

    Reply
  • August 27, 2013 at 8:20 pm
    Permalink

    Sepatutnya Fahmi mendesak beberapa orang pemimpin party yang rendah moral berhenti dari jadi pemimpin. Ini kerana pemimpin rosak moral tidak layak pemimpin berbanding dengan seorang pemimpin yang dilihat gagal menjayakan sesuatu dasar.

    Kerana kegagalan pertama tetap boleh diperbetulkan hingga berjaya jika pemimpin itu masih disitu dan terus menjana idea baru.

    Reply
  • August 27, 2013 at 10:06 pm
    Permalink

    Ada juga yang betul apa yang dicakapkanoleh budak fahmi ni…..terpulanglah pada anda semua untuk memikirkan nya.memang pun Najib dilihat gagal dan memang dah gagal pun. cuma orang orang yang berkepentingan dan mengunakan UMNO sebagai pelindung untuk mejana kedudukan disamping keuntungan untuk diri sendiri saja yang meniakan saja apa yang dilakukan oleh Najib .Ingatlah jangan medewa dewakan pemimpin dengan pujian tinggi melambung,nanti terjual segala galanya .
    Ini bukan soal kegagalan pertama atau keberapa akan tetapi ini soal maruah bangsa dan kelangsungan kehidupan orang melayu khususnya .Orang dah tak mahu kenapa nak kita pujuk dan merayu?pegi mamposlah sama diaorang.Tapi sayang Najib sudah hilang arah…..dan dah jadi tak tentu arah .Jangan kerana nak menjaga hati cina dan india sangup sakitkan hati bangsa sendiri yang selama ini memberi sokongan dan dokongan kepada UMNO dibiar terpekik terlolong minta didengar .Masa 5tahun tidak lama mana..kejam celik sampailah PRU14 nanti.

    Reply
    • August 28, 2013 at 8:10 am
      Permalink

      Meskipun Najib dikatakan buat kesilapan, dia berpeluang utk mengubahnya….

      Reply
    • August 28, 2013 at 8:25 am
      Permalink

      sebenarnya NAJIB TIDAK GAGAL..YANG MENGGAGALKAN NAJIB ADALAH KEDEGILAN, KEEGOAN DAN KETAMAKKAN KUASA POLITIK OLEH ORANG CINA SELEPAS MENGUASAI EKONOMI NEGARA… SEKALI LAGI NAJIB TIDAK GAGAL.. FAHAMILAH BAHAWA PM HANYA BERUSAHA DAN MENCARI PENDEKATAN TERBAIK UNTUK NEGARA..YG MENGGAGALKANNYA ADALAH CINA,CINA,CINA, INDIA!

      Reply
    • August 28, 2013 at 10:17 am
      Permalink

      aku xda kepentingan dlm umno pn,, tp aku xda nk salah kn najib atau nk kata njib gagal,aku xda pn mendewakn pemimpin sgt pn,, tp aku percaya, najib akan buat perubahan untuk org melayu,,cuma org yg suka pandang negetif je xkn nampak yg positif.

      Reply
    • August 28, 2013 at 1:26 pm
      Permalink

      Nak kutip kata2 tubir untuk ditujukan kepada penyongkong PAS.
      “Ingatlah jangan medewa dewakan pemimpin dengan pujian tinggi melambung,nanti terjual segala galanya .” – Janganlah terlalu mendewakan nikajis. Ibaratnya sesat….nanti apa nak jawab kat akhirat??!!
      Kepada kuli batak dap dan pkr.-jgn jadi bodoh nk dewakan nuarbrahim, kapal tenggelam, Lks dan lge. Dari dulu nak jual maruah malaysia hanya krn cita2tinggi nak jadi pemimpin tinggi.

      Reply
  • August 27, 2013 at 10:30 pm
    Permalink

    betul juga apa yang tubir kata!

    Reply
    • August 27, 2013 at 10:57 pm
      Permalink

      Mmmg betul kata Tubir…

      Kit Sial very IMCOMPETENCE SENILE, dari 13 Mei 1969 sampai la ni 2013 meroyan tak dapat perintah Malaysia…

      Muehmuehmueh….

      Reply
  • August 27, 2013 at 11:03 pm
    Permalink

    Najib..najib kesian kat hang !! jangan sampai hang masuk ” sekelas ” dengan pak lah, aji adi, nik ajis dan kit siang sudah laaa…kelas of the loser.

    Anyway teruk-teruk si najib ni pun, cai pembangkang dok gigit jari….

    Reply
  • August 28, 2013 at 2:32 am
    Permalink

    kenyataan ‘keras’ hanya untuk menutup kepincangan diri sendiri yang nampaknya gagal untuk memimpin anak muda melayu kehadapan dalam mempertahankan hak.

    Ketua wira perkasa selepas armand tidak mampu membawa sayap ini ke satu demensi yang baru, malah dilihat tidak bermaya…lihat sahaja aktiviti bantahan yang dilakukan oleh perkasa..langsung tiada sambutan…malah memalukan diri sendiri..

    sepatutnya perkasa perlu mentranformasikan pergerakan mereka supaya diterima oleh golongan muda melayu seiiring apa yang dilakukan oleh PM dalam menarik golongan muda melayu mendekati UMNO…

    Reply
  • August 28, 2013 at 10:13 am
    Permalink

    nampak mcm dsn masih gagal mencari formula utk memenangi hati semua org…dsn mewarisi kerajaan yg sudah lemah…yg tidak bersatu…yg tidak setia…musuh semakin ramai…pengikut pula semakin berkurangan…penasihat2 pula seperti memburukkan lg keadaan…

    sejarah akan berulang…sebagaimana saidina ali jatuh disebabkan fitnah yg berleluasa, begitulah dsn…kalau diibaratkan sekuntum bunga yg sedang kuncup, maka dsn berada pada ketika bunga hampir kuncup keseluruhannya…

    Reply
    • August 28, 2013 at 11:28 am
      Permalink

      Sebenarnya orang Melayu tidak pernah lari dari UMNO……Tapi apa yang berlaku UMNO itu dibawa lari dari orang Melayu oleh segolongan manusia Melayu yang tamak .Kami hanya mengintai dari sebalik tirai kamar .

      Reply
  • August 28, 2013 at 10:43 am
    Permalink

    Tony Guna(BABI)wan acap kali menjadi pengulas pertama di mykmu.

    Barangkali SUNDAL Tony Guna(BABI)wan ini memang pencacai RBA DAPigs yg akan menjilai apa sahaja waima najis BABI yang telah di Bah Kut Teh kan.

    Reply
  • August 28, 2013 at 11:33 am
    Permalink

    Fikirkanlah. Ingat senang nak jadi Pm bagi negara yang mempunyai lebih tiga bangsa. Negeri arab yang sebangsa pun bertelagah. Bagi lah can Najib berfikir perlahan-lahan. Mungkin negara kita dah ada semua pembangunan dan sebagainya, orang lain attack PM dengan strategi cara pentadbirannya pulak. Kita rakyat mari bekerjasama bagi idea kat PM. Anggaplah PM sebahagian keluarga kita dan sebangsa dengan kita. Bersyukur PM kita adalah kalangan bangsa kita. Kita lihat kehidupan politik luar negara, hidup aman tapi bangsa melayu tak dipedulikan spt diSingapura, bangsa sendiri jadi pemerintah ( Negeri Cina) tapi pentadibiran keras dan juga dinegara Arab. Jadinya kita fikir satu bersyukur dan jangan terlalu ikut telunjuk. Kalau bangsa kita susah pun jangan bising sangat adukan saja pada pihak yang bertanggungjawab. Biar hidup sederhana, ada harta pun tak kemana atau dibawa mati. Hidup orang islam kan begitu.

    Reply
    • August 28, 2013 at 2:30 pm
      Permalink

      BETUL TU BRO,,BUKAN SENANG NK MEMUASKAN HATI SEMUA ORANG,,SEPATUTNYA KITA SAMA2 BERSATU, BUKAN MENGEJI DAN MEMPERLEKHKAN PM NEGARA SENDIRI. MELAYU KUTUK MELAYU. KAPIR DUK SENYUM JE, PADAN MUKA MELAYU.

      Reply
  • August 29, 2013 at 9:01 am
    Permalink

    MYKMU jgnlah bodek kat PM tu.Sejak sblm PRU 13 dulu PM Naji memberi terlalu banyak kat komuniti Cina. Sampai ramai Melayu tergurri hati dek tndakan yang merugikan dan tidak selaras dengan Perlembagaan semasa penubuhan Malaysia.Tidakah ia terfikir jika tidak ada pengundi daripada Bangsa Melayu beliu telah hanyut di Kuala Sg. Pahang.Ingatlah BUAT BAIK BERPADA-PADA. BUAT JAHAT JANGAN SEKALI.Untuk Peringatan kepada pembodek dan penyokong tuli.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *