Berapa Lama Lagi Melayu-Islam Boleh Bertahan Dengan Penghinaan Demi Penghinaan?

Share


Apa lagi penghinaan yang tidak dihadapkan kepada Melayu dan Islam? Bermula dari status Melayu yang dikatakan, bukanlah satu bangsa, sebaliknya hanya bermaksud ‘Pelarian’ yang entah asal istilah bahasa apa, sehinggalah Islam dihina dengan pelbagai cara, termasuklah tempat ibadat Islam disekutukan dengan agama lain.

Sehingga sekarang, belum ada seorang pun Melayu yang mengangkat senjata, memburu pengkhianat yang tidak tahu diuntung atau berarak beramai-ramai, melakukan hartal atau mogok di seluruh negara kerana penghinaan yang dibuat oleh bukan Melayu dan bukan Islam.

Orang Melayu dan umat Islam di negara ini masih lagi bersabar dan kesabaran mereka sangat hebat. Kalau dibandingkan dengan Cina, kesabaran Melayu dan umat Islam bagaikan membandingkan warna putih dengan warna hitam. Kalau dibandingkan antara kesabaran orang India dengan kesabaran Melayu seperti membandingkan Rama dengan Hanuman.

Barangkali semenjak pendudukan Portugis di Melaka pada tahun 1511, Melayu sudah lama lali dengan pelbagai penghinaan yang dilemparkan kepada mereka. Bahkan semenjak British secara rasmi menjajah negara ini bermula dari tahun 1874, Melayu sudah menganggap penghinaan adalah sebahagian daripada rukun menjadi Melayu di negara ini.

Bermula dari tahun 1950-an, Melayu dihina lagi. Desakan untuk mendapatkan kemerdekaan, akhirnya membuatkan Melayu terpaksa akur. Cina dan India yang sebelum itu merupakan pendatang yang dibawa masuk oleh British untuk bekerja di lombong dan ladang, perlu diterima sebagai sebahagian daripada warga negara ini kalau hendak merdeka. Mereka perlu diterima dan diberikan hak yang sama dengan Melayu dan Bumiputera lainnya.

Untuk memujuk Melayu, Artikel 152 dan Artikel 153 dijadikan umpan penyejuk hati. Walhal kewujudan Artikel tersebut dalam Perlembagaan Persekutuan, tidak akan menjamin kesejahteraan Melayu kerana undang-undang boleh digubal dan Perlembagaan boleh digantikan menerusi penguasaan majoriti dua pertiga di Parlimen.

Barangkali Melayu telah terlupa bagaimana mereka telah dihina oleh Cina yang berlindung di bawah ketiak British pada zaman penjajahan dahulu. Keistimewaan yang diberikan oleh British kepada Cina terutama sekali dalam bab menduduki Pulau Pinang dan bandar-bandar besar di seluruh negara. Sehinggakan dengan berani dan dengan angkuhnya mereka mendabik dada kononnya merekalah yang membuka bandar, kononnya merekalah yang memajukan sesebuah kawasan, walhal kawasan berkenaan sudah pun dimajukan tanpa kehadiran mereka.

Contoh terbaik ialah Ipoh, Taiping, Kuala Lumpur dan Georgetown. Kesemua bandar-bandar tersebut telah pun dibuka dan dimajukan oleh bangsa Melayu, namun kedatangan Inggeris yang kemudian turut membawa pelombong-pelombong Cina, akhirnya menukarkan nama asal mahupun demografi bandar-bandar tersebut.

Perang Dunia Kedua dan Zaman Darurat bagaikan menjadi punca Cina mahu membalas dendam. Lebih-lebih lagi apabila mereka gagal mengubah negara ini pada tahun 1969. Perang Dunia Kedua menyaksikan Cina menjadi mangsa kekejaman tentera-tentera Jepun yang melayan mereka seperti haiwan ekoran perang Jepun-China. Manakala Melayu yang menerima layanan lebih baik berbanding Cina, menjadi sasaran kemarahan Cina terutama dari kalangan gerombolan Komunis yang mahu menjajah negara ini. Ramai Melayu yang dibunuh oleh Komunis, bahkan Komunis yang rata-ratanya orang Cina telah melakukan penghinaan luar biasa terhadap Melayu, termasuklah menukarkan masjid menjadi kandang babi pada dua minggu selepas Jepun menyerah kalah.

Kini sejarah berulang semula tanpa disedari oleh anak-anak muda Melayu-Bumiputera. Mereka terus dihina dan diperlakukan seperti anjing. Dengan beralasankan keterbukaan dan liberalisme, anak-anak muda Melayu yang tergoda dengan pelbagai isme yang dihias dengan pelbagai kecantikan, guna untuk menjahanamkan Melayu.

Berapa lama lagi Melayu dan umat Islam di negara ini akan terus menerima penghinaan daripada kaum pendatang sebelum akhirnya mereka sedar dan segala-galanya telah terlambat?


23 thoughts on “Berapa Lama Lagi Melayu-Islam Boleh Bertahan Dengan Penghinaan Demi Penghinaan?

  • August 14, 2013 at 9:53 pm
    Permalink

    Kat Malaysia ni pelik sikit , yang minoriti pulak yang lebih-lebih , macam kera makan belacan !!! mereka sibuk nak menghina Islam dan Melayu … pemikiran negara asal mereka memang tak pernah hilang !!!

    Reply
  • August 14, 2013 at 10:32 pm
    Permalink

    Gambus, Malaysia tak pelik…yang pelik adalah pemimpin negara, pelik sepeliknya !

    Reply
    • August 15, 2013 at 7:03 am
      Permalink

      pelik tahap bacul kata orang kampung..

      Reply
    • August 15, 2013 at 8:23 am
      Permalink

      Agree with you, hehehe…

      Reply
  • August 15, 2013 at 12:52 am
    Permalink

    Berapa lama lagi melayu boleh bertahan bila menteri macam Nazri Aziz bagi pangkat kepada anak dia Nedim kuasa sebagai pengawai khas dalam kementerian Perlancongan dia. Kementerian tu dah jadi macam pak tiri laki mak dia punya. Apa keistemawaan anak dia boleh buat,kecuali menerima layanan VIP untuk bapa dia.Ni yang buat orang mula benci UMNO,jangan hiran bila banyak lagi akan undi pembangkang PRU14. Sapa tal kenai perangai anak dia? Ah Jib Gor memang Sial kerana membiar perkara ini berlarutan.

    Reply
    • August 15, 2013 at 11:58 am
      Permalink

      Jika benar tuduhan ini, diminta siasatan lanjut dilakukan dan sekiranya didapati, diminta Najib tolong pecat Nazri Aziz dari jawatan Menteri…

      Diharap ahli2 UMNO jgn pilih org2 yg korup, mengamalkan nepotisme dan kronisme menjawat apa2 jawatan penting dlm UMNO.

      Reply
      • August 15, 2013 at 10:43 pm
        Permalink

        Baru tengok KiniTV,si Nazri kata dia boleh buat apa dia suka kalau dia nak lantik anak dia,dia punya suka.

        Dalam sejarah kita sudah tengok kemuncak mana2 bangsa bila mereka utama kan nafsu mereka perlu di puaskan,maka hancur lah mereka. The pinnacle of the Roman civilization was indulgence in ‘decadence’ activities that lead to the crumble of the empire. Wahai orang2 UMNO kamu semua mula di benci oleh rakyat jelata kerana membenar peminpin kamu berperangai angguh!!!!! Zaman akhir UMNO memerintah hanya setakat ahkir nya tempoh PRU13!! Itu saya pasti. Sial lu Ah Jib Gor kerana dayus!!!

        Reply
        • August 16, 2013 at 4:46 pm
          Permalink

          Nazri Aziz ni seolah2 tak belajar dari kesilapan Pak Lah…

          Dgn perlantikan Nedim sbg pegawai khas dlm pentadbiran Kementerian Malaysia di bawah Nazri Aziz, ramai org akan menganggap Nedim akan jadi “gatekeeper”, bermaksud kalau ada siapa2 nak apa2 kelulusan, kena jumpa Nedim…

          Mungkin anak Nazri Aziz tak berniat begitu, tp dgn adanya hubungan istimewa (anak dgn bapa), sudah tentu org akan ingat Nedim berkuasa sampai begitu…

          Akan ada org2 kementerian akan cuba “menyendeng” dan cuba membodek Nedim demi kepentingan peribadi, akan ada org luar yg akan dangle segala kemewahan dunia depan Nedim supaya Nedim can persuade Nazri Aziz luluskan apa2 projek dlm bidang kuasa Kementerian, dan tak lupa aka nada org yg dah lama kerja dan berjasa dalam Kementerian yg akan sakit hati, kemudian membelot/memsabotaj kerja2 dalam Kementerian. Worst, org lama tu pun join sekaki jadi kaki bodek…

          The above is possible to happen, kalau institusi tu umpama syarikat dan syarikat itu Nazri Aziz punya, tak mengapa dia nak buat lagu tu, Tapi jawatan dipegang Nazri Aziz adalah satu amanah dari rakyat Malaysia…

          Nazri Aziz jgn lupa, org Melayu Islam yg naikkan dia dalam UMNO. Dan kalau tak sedar lagi, tunggulah zaman jatuh nanti, I would not be surprised Nazri Aziz akan jatuh seperti jatuhnya Pak Lah

          Reply
          • August 16, 2013 at 5:38 pm
            Permalink

            Bro WTF,gua underestimate lu punya intellect,at least you are able to see the ‘two side of a coin’. Kalau peminpin2 kita di puji sampai berbuah mulut dan tak di tegur,mereka fikir everything is okay and perfect.There is a serious paradigm shift among UMNO members and the malays on Ah Jib Gor performances and capabilities!!!

          • August 16, 2013 at 10:42 pm
            Permalink

            Kalau kita nampak benda tak betul, kita kena tegur…

            Berdiam bermaksud membenarkan kemungkaran berlaku…

  • August 15, 2013 at 1:54 am
    Permalink

    anak muda melayu islam perlu dikemaskinikan fikiran mereka bahawa mereka pasti dikecewakan sekiranya persediaan untuk menghadapi masa hadapan tidak dibentuk dan ditentukan arah tujuannya. sokongan dan beri kritikan membena kepada kepimpinan yang ada sekarang.

    Reply
  • August 15, 2013 at 10:25 am
    Permalink

    Siapa yang memerintah negara selama ini..dah tentulah BN yg ditunjangi UMNO..ini semua salah pemimpin UMNO yg hanya mengutamakanen kepentingan diri, keluarga dan kroni..siapa memiskinkan orang melayu supaya undi melayu kekal kepada BN..siapa yg meminggirkan pembangunan dinegeri2 pantai timur walhal penduduk melayu melebihi 80%..siapa yg menafikan wang royalti petrolium kpd kerajaan PAS Kelantan dan Terengganu..SEMUANYA UMNO/BN..

    Agak susah bagi dua kelompok terbesar melayu ini utk bersatu kerana sikap talam dua muka UMNO..bila menang sombong bila kalah sibuk nak bersatu..

    Kita dapat perhatikan pemimpin2 yg kononnya muncul sebagai PEJUANG MELAYU sekarang ini terdiri drpd mereka2 yg dulunya pernah menjadi BARUA PECACAI kepada peniaga2 cina..puak2 ini dahulunya hidup mewah dibawah ketiak peniaga cina ini dgn mengokestra harta2 melayu utk dipindahmilik kepada bos2 cina mereka..

    Sekarang BARUA2 ini berusaha utk memindahkan harta2 terkumpul org2 melayu yg terdapat di FELDA, TABUNG HAJI, PNB dan hartanah2 melayu di Kg.Baru Kuala Lumpur secara halus atas nama pembangunan..

    JADI SIAPA NAK HORMST MELAYU..

    Reply
    • August 15, 2013 at 11:10 am
      Permalink

      Amboi2,

      Nak perpaduan antara UMNO dan PAS, kerajaan Malaysia kena bagi duit “Royalti” pada PAS Kelantan dan PAS Trengganu ka???

      http://www.mykmu.net/?p=31048

      Tolonglah jgn kena tipu…

      Reply
      • August 15, 2013 at 11:38 am
        Permalink

        Macam bayar Ufti la pulak.

        Reply
      • August 15, 2013 at 10:08 pm
        Permalink

        Depa ini bagi banyak mana duit atau royalti pun mereka tetap suka minum air paip karat juga!!!

        Reply
    • August 15, 2013 at 7:57 pm
      Permalink

      Alahai alyabu…siapa yang sediakan suasana yang membolehkan hang pakai seluar dan baju ?? Barisan Nasional jugak !! hehe…

      Reply
      • August 17, 2013 at 8:17 pm
        Permalink

        Memang betul lah cakap raplah kerana BNlah orang Melayu hanya mampu pakai seluar dan baju saja .

        Reply
  • August 17, 2013 at 11:08 am
    Permalink

    Apa yang Nazri buat samalah juga dengan apa yang najib buat…..hantar roswmah untuk mewakili negara .Ini adalah salah dari segi atika dan tata cara pentadbiran .Kalau anak nak sokong sekalipun biarlah dia bergerak secara sendiri ,jangan suka suka lantik dan umumkan sebagai pembantu khas walaupun tak bergaji sekalipun …..Nazri dan najib ni nampak jelas tak cerdik dan saja cari pasal dan masalah .Kami sebagai rayaat nampak apa yang pemimpin buat sebab kami ramai serta banyak mata .
    keseluruhan pentadbiran akan jadi kelam kabut jika semua menteri dan pemimpin melantika anak bini gundik sebagai wakil merika .Camonlah orang sekarang bukanya bodoh piang …..semua boleh dapat maklumat dengan mudah ….tak kiralah maklumat itu saih atau palsu …..yang penting kita sendiri akan mantafsirnya .Kenapa najib tak lantik Nazir sebagai Menteri dijabatan pedana Menteri …..kata Nazir ni bagus sangat ,kenapa wahid tukang gadai tu yang dilantik?.
    Sebagai mana yang kita tahu Mas menghadapi kerugian yang teruk dibawah kepimpinan sekarang,Minta kerajaan dan Najib sebagai perdana Menteri melantik Idris jala semula sebagai pengerusi MAS.Sebab masa Idris dulu katanya untung besar ………so lantiklah dia semula .Buat apa nak simpan dalam pejabat perdana Menteri saja.

    Reply
  • August 18, 2013 at 8:56 pm
    Permalink

    selagi PAS PIS PUIH bersekongkol dengan DAP JAHANNAM dan PAKATAN HARAM JADDAH..selagi tu lah ISLAM akan dipersenda sehingga tiada NOKTAH….

    Reply
  • August 20, 2013 at 11:47 am
    Permalink

    Penghinaan melampau oleh puak Cinabeng DAPigs hanya akan LENYAP dengan lenyapnya DEGUPAN JANTUNG CINABENG!

    ROBEKKAN JANTUNG BISNES CINABENG!

    Reply
  • August 20, 2013 at 3:58 pm
    Permalink

    anak tolong bapa tak jadi hal lah. lks & lge anak beranak jugak. akar umbi dapigs tak bising pun. mungkin ada cara lain kena buat lah. kita tegur lah mana yang tak betul. rasulullah pun lantik sy.ali pegang jadi ketua warior islam,kerabat jugak. tengok lah biar kena tempatnya dan pandai atur. kekadang anak beranak akan tolong bila kita susah, orang lain pandai kutuk. so kita kena tolak ansur untuk kebaikan.

    Reply
  • June 7, 2014 at 9:26 am
    Permalink

    Untuk dapatkan sedikit kuasa dan kedudukan, pak lebai pak lebai pas gadaikan Maruah bangsa dan agama kat cina dap kafir laknatullah

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *