NGO Bersikap Perkauman Melampau Perlu Bersedia Hadapi Tindakan Undang-Undang – Zahid

KUALA LUMPUR 19 Julai – Kementerian Dalam Negeri (KDN) akan mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang sengaja memainkan sentimen perkauman sehingga boleh menggugat keharmonian kaum di negara ini.

Menterinya, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, KDN bersama Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan membuat pemantauan lebih ketat ke atas semua NGO dan individu yang terlibat dan tidak teragak-agak untuk menggunakan undang-undang yang sedia ada.

Katanya, amaran tegas itu tidak melibatkan mereka yang cuba memperlekehkan agama Islam sahaja malah semua agama yang diamalkan secara harmoni di negara ini.

“Mana-mana agama yang cuba disentuh dengan sentimen perkauman adalah perkara yang sensitif yang boleh merosakkan keharmonian negara.

“KDN menerusi PDRM serta beberapa agensi lain akan memantau situasi ini dengan lebih berkesan dan tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang berniat merosakkan hubungan antara kaum di negara ini,” katanya dalam sidang akhbar selepas berbuka puasa bersama lebih 300 anggota dan pegawai polis di Masjid Bukit Aman malam ini.

Yang turut hadir Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Abd. Rahim Mohd. Radzi; Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Ibrahim dan timbalannya, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata, Akta Hasutan 1948 yang bakal diganti dengan akta baharu tidak lama lagi masih berkuat kuasa dan boleh digunakan untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang berniat untuk melakukan tindakan seumpama itu.

“Selagi belum diganti, Akta Hasutan masih berkuasa dan PDRM boleh mengambil tindakan meskipun dengan laporan polis atau tidak mahu pun menerusi siasatan SKMM (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia),” katanya.

Tambah beliau, undang-undang baharu, Akta Keharmonian Nasional yang akan digunakan nanti tetap mempunyai roh serta semangat yang telah wujud dalam Akta Hasutan selama ini.

“Kita mengalu-alukan apa yang Perdana Menteri katakan dengan kewujudan Akta Keharmonian Nasional tetapi harus diingat roh, semangat serta perkara yang tersirat pada Akta Hasutan tetap akan ada dalam undang-undang baharu ini,” katanya.

Ditanya tentang NGO yang dikesan KDN cuba melakukan provokasi perkauman, Ahmad Zahid memberitahu, setakat ini KDN masih belum mengenal pasti lagi tetapi pihaknya akan mengambil tindakan segera akan diambil jika NGO itu dikesan.

Tambahnya, beliau sendiri telah melakukan perbincangan dengan Kementerian Komunikasi dan Multimedia tentang isu berkaitan gejala tidak sihat yang tersebar dalam media-media sosial.

“Setakat ini saya yakin dengan kemampuan SKMM dan jika ada bukti yang kukuh tentang sesuatu isu perkauman atau provokasi dilakukan di media sosial, tindakan perundangan akan dikenakan. Ketua Polis Negara sendiri akan lakukan tindakan tanpa perlu menunggu,” tegasnya.

Terdahulu dalam majlis itu, Ahmad Zahid turut mengimamkan solat maghrib sebelum menikmati jamuan berbuka puasa di Masjid Bukit Aman.

– Utusan

10 thoughts on “NGO Bersikap Perkauman Melampau Perlu Bersedia Hadapi Tindakan Undang-Undang – Zahid

  • July 20, 2013 at 7:11 am
    Permalink

    TUAN ZAHID
    BILA NAK TANGKAP MALAYSIA CHRONICLE
    BILA NAK TANGKAP MALAYSIAKINI
    BILA NAK TANGKAP ROKETKINI

    TIGA TIGA NI KING OR SUBVERSIF
    PORTAL ANTI MELAYU RAJA ISLAM
    TOLONG CHECK SIKIT TUAN
    TANGKAP PETUGAS PORTAL NI

    SETAKAT NI GUA CAYA SAMA LU
    TAPI HARAP HARAP JGN SEKETIKA JE KERAS
    JGN SEBUT PERKATAAN “AMARAN” LAGI
    TERINGAT AKU KAT HISHAM@AMARAN
    RASA NAK MUNTAH TENGOK MENTERI AMARAN DULU

    ITU NAJIB PONDAN KASI LAWAN SIKIT
    ITU NAIB PONDAN LEMBIK GUA TARA SUKA
    PENJILAT JUBUR CINA SILA BERAMBUS
    TAPI GUA CAYA LU ZAHID

    GUA SIANG MALAM BERDOA
    HARAP TUAN JADI PM BUKAN AHJIB GOR BODOH

    Reply
    • July 20, 2013 at 12:56 pm
      Permalink

      Setuju….Najib lembik, tunduk kat cina yg racist, dah kena tipu PRU 12.13 pun tak sedar lagi,, THE STAR newspaper pun dah jadi Suara DAP. MCA dah jadi Suara DAP dlm kerajaaan, siap ugut lagi…tapi MCA tak sedar MP MCA menang atlas undi UMNO, jika betoi MCA n DAP tak racist…must agreed,support n promote 1 school type, I national language….baru jadi satu Malaysia…..Ini Bangladesh cakap lebih fasih Dari cina Malaysia…Cuba jadi Mcm baba n nyonya d Melaka, d true Chinese Malaysia…Najib beranilar sikit….generasi Akan datang Akan jadi lebih berpecah..

      Reply
  • July 20, 2013 at 7:23 am
    Permalink

    Selama aku hidup atas bumi Malaysia ni, teramat amat jarang orang Melayu Islam sebagai pribumi memulakan penghinaan terhadap bangsa dan agama selain Islam. Sebaliknya bangsa pendatang yg tidak sedar dek untunglah yg kerap menghina dan memperkecil-kecilkanbangsa Melayu dan agama bangsa Melayu.

    Hampir semua NGO NGO melayu yg tumbuh bagai cendawan ketika ini penubuhannya adalah semata-mata sudah tidak tertahan atas kekurangajaran bangsa lain dan mereka berjuang untuk mempertahankan keistimewaan Melayu yg digugat,Raja-Raja Melayu di perkecil-kecilkan dan agama orang Melayu cuba dicabar.

    Ini Tanah Melayu. Disini tertabal Raja-Raja Melayu dan dibumi ini sejak ratusan tahun Islam menjadi anutan bangsa Melayu.Orang Melayu telah berjuang melawan Portugis, Belanda, Inggeris , Jepun dan kominis demi mempertahankan agama,bangsa,rajaraja dan negara. Setelah ribuan orang Melayu tumbang, darah mereka mengalir dibumi bertuah ini demi pertahankan maruah maka apakah patut orang Melayu yg ujud sekarang tidak mempertahankan amanah nenek moyang mereka demi tanah tercinta ini.

    Kerajaan perlu rasional bila orang Melayu bangkit. Manakala rakyat dr kaum pendatang bila bercakap dan bertindak sila waras dan hormat sikit orang Melayu. Kami pegang pepatsh kami, dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung, biar putih tulang, jangan putik mata. Alang alang menyeluk pekasam biar sampai kehujung lengan, mandi biar basah, berpanas biar kering. Sarang lebah jangan dijolok, harimau tidur jangan diusik, kucing jangan dipijak ekor, darah yg mengalir darah panglima mana mungkin hanya memandang..SENGAJA MENCARI NAHAS NAMANYA.

    Reply
  • July 20, 2013 at 8:54 am
    Permalink

    Mereka jadi macam itu atas sebab paling mudah dan jelas. Mereka lihat bangsa Melayu sudah menjadi semakin lemah. Mereka lihat Melayu berpecah jadi 3 dari sekarang, asal sekian lama cuma 2.

    “Melayu sudah pecah ma. Melayu talak kuat macam lulu. Melayu kita kasi halau ma. melayu sulah lembik”.

    Malangnya bila ada sebarang penghinaan dari puak kufar terhadap orang Melayu, penghinaan itu secara tak langsong menghina agama yang dianuti orang Melayu itu sendiri. Bila mereka hina Melayu, mereka juga hina Islam.

    Ini membuat kita terlalu terluka. Ditambah dengan toleransi melampau diberi kepada mereka oleh pihak kerajaan, mereka terasa kebal. Walau pun mereka memang tidak kebal.

    Kita tabik kerajaan atas tindakan pantas pada dua berok makan bah kut teh. Tapi kita tunggu jugak budak cina Muar NamWee yang tak kurang melampaunya. Budak itu boleh diintegorasi juga. Picit telor dia biar di menjerit panggil mak.Ini kes jelas kurang ajar, kita bukan prejudis.

    Reply
  • July 20, 2013 at 10:40 am
    Permalink

    pukul orang pandai cakap pun pandai!

    Reply
    • July 20, 2013 at 10:49 am
      Permalink

      Hehehe…

      Kes Zahid Hamidi dah kira selesai la

      http://www.malaysiakini.com/news/236063

      Padanlah Gobind Singh memekak dalam Parlimen, tak dapat WANG BESAR kot sbb si Amir Bazli Abdullah tarik diri dan sedia settle di luar mahkamah tanpa penglibatan peguam.

      Hehehe…jangan marah Tony

      Reply
    • July 20, 2013 at 12:46 pm
      Permalink

      Anwar pukul lagi teruk toni….depa belakang dia balun, cakap pun dia pandai jugak, orang tak ada kelas macam hang habis dia jual.

      Reply
  • July 20, 2013 at 9:08 pm
    Permalink

    Betoi ka Akta Keharmonian Nasional ada roh Akta Hasutan 1948 hah..? Aku tak beghapa nak pecaya la…tengok la kat ISA apa dah jadi…? Dulu kata Akta Perhimpunan Aman & SOSMA ada roh ISA tapi apa jadi la ni…semakin ghamai puak puak anarkis beghani membuat kecoh dalam perhimpunan Blackout 505 dan para bloger buat fitnah & mencerca kesucian islam.Pasai apa jadi lagu ni….ni semua gara gara pemansukhan ISA. Ada akta akta baru pun tak berkesan mengekang para anarkis tu. Hampeh. Cunik…!

    Jangan cakap jerr lebeh rakyat bukan nya tongong macam pengikut PR tu mudah kena tipu pasai depa tak dak ilmu pasai malaih membaca,memikir & menyelidik. Kalo haghap kan menteri KDN bercakap berdegaq degaq tapi BOSS dia buat tengin jerr..back to square one la…!!!

    Reply
  • July 21, 2013 at 6:04 am
    Permalink

    bertindak tok zahid . rakayat marhaen mahukan tindakan . dgn tindakan shj , kamu akan di julang . amaran ni kaedah 90an . dah lapuk .

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *