Golongan Muda Cina Tak Hormat Melayu Sebab Rasuah, Lawak Apakah Ini?

Share


Oleh: Ah Ko Lap

BEKAS Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hasan dipetik akhbar pro pembangkang The Malaysian Insider sebagai berkata “Generasi muda Cina membenci rasuah.  Apabila orang Melayu rasuah, mereka mengganggap seperti menjual hak kepada orang lain dan akibatnya mereka tidak menghormati orang Melayu”.

Sekurang-kurangnya itu yang dipetik, penulis tidak ubah satu ayat pun.

Ada juga yang pertikai sama ada benar Musa Hasan berkata begitu atau The Malaysian Insider yang buat kesimpulan sendiri, penulis tidak pasti.

Setakat yang penulis periksa dari banyak sumber, tidak berjumpa ayat yang begitu keluar dari mulut Musa, rasanya The Malaysian Insider guna modus operandi biasa, petik kenyataan orang Melayu, guna wartawan Melayu untuk tulis artikel tersebut dan tuduh orang Melayu rasuah.

Dalam erti kata lain, The Malaysian Insider yang dikuasai pembangkang ini cuba main isu perkauman tapi dalam cara yang tersembunyi dan tidak terang-terangan.  Tak mengapalah, cuma jangan ingat dia seorang saja tahu, kita pun bijak jugak.

Rasanya golongan muda Cina hari ini pun tak bodoh sangat untuk tahu, kalau orang Melayu dikatakan tak layak dihormati kerana makan rasuah (memetik kata Musa Hasan dalam The Malaysian Insider), orang mana pulak yang banyak beri rasuah?

Ayat macam “Ala latuk, biasalah, lu senang wa senang”, “kawan, kita kila belakangla, apa mau susah-susah, lu pun mau kaya maa” dan yang seumpama dengan itu, orang mana pulak yang mula?

Cuma masalah di negara kita, pemberi dan pemakan rasuah jarang yang di dakwa sekali kerana pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM)  – yang ada paling banyak lembaga penasihat yang dipertikaikan keberkesanannya (salah seorang daripadanya adalah blogger) ini, perlu salah seorang untuk dijadikan saksi di Mahkamah.

Dalam keadaan biasa, pemberi rasuah dijadikan agen provokator untuk memerangkap pemakan rasuah atau vice versa, tak pernah yang dua-dua sekali ditangkap.  Walhal, patut dua-dua sekali kena, barulah bila ada kes rasuah keluar dalam TV, bukan muka orang Melayu saja keluar, muka orang yang lagi satu pun ada juga.

Tak bolehlah kata yang makan rasuah saja golongan muda Cina tak hormat, yang banyak beri rasuah kita nak kena hormat?  Kalau ikut logik, dua-dua pun tak layak dihormati.  Musa Hasan pun tahu, dia bukan bodoh lagu tu.

Oh ya, cakap pasal blogger itu, dia baru-baru ini dok sibuk mempertikaikan penasihat Perdana Menteri, dia terlupa yang dia pun penasihat juga di SPRM. Sebelum pertikai penasihat orang, apa sumbangan dia sebagai ahli lembaga penasihat di SPRM?  Kalau takde sumbangan, letak jawatan sajalah.



28 thoughts on “Golongan Muda Cina Tak Hormat Melayu Sebab Rasuah, Lawak Apakah Ini?

  • June 17, 2013 at 10:04 pm
    Permalink

    Memang tidak dapat dinafikan peniaga dan pembekal cina yang berurusan dengan syarikat kerajaan atau GLC suka menawarkan rasuah kepada ketua ketua atau orang orang yang berkepentingan dengan sesatu urusan .Merika boleh bercakap dan memberitahu secara terus apa yang merika tawarkan .Sungguh kurang ajar merika ini,apa diaorang ingat semua orang melayu makan rasuah ke?.

    Reply
    • June 18, 2013 at 9:59 am
      Permalink

      Bila Cina2 ni nak business, perkara yg tak lepas Cina akan tanya ialah “Siapa boleh approve ini business kasi saya”. Tiada sebab lain Cina2 ni tanya melainkan nak rasuah org2 Melayu supaya bagi business pada mereka.

      Bila tak dapat business “Lu org ambik rasuah” takpun “Lu mau berapa, saya boleh kasi”. Ingat org Melayu hadap sgt ker duit Cina ni. Ptuii…

      Reply
      • June 18, 2013 at 3:20 pm
        Permalink

        Kalau tak hadap kenapa terima duit rasuah?

        Reply
        • June 18, 2013 at 3:30 pm
          Permalink

          Kau cakap pasal diri kau ker bro???

          Reply
        • June 18, 2013 at 11:56 pm
          Permalink

          realitinya yang terima dan memberi sama-sama bersalah !!!

          Reply
  • June 17, 2013 at 10:06 pm
    Permalink

    Org cina tak hormat dan benci melayu kerana orang melayu baik pada semua kaum dinegara ini, kerana bagi orang cina biar kaum dia saja yg memonopoli kesemuanya yg ada diatas muka bumi ini, melayu tiada perjudis pada kaum lain, tak seperti kaum cina didalam hati nya sentiasa tersemat ingin merampas hak bangsa lain.

    Reply
  • June 17, 2013 at 11:08 pm
    Permalink

    anwar ibrahim tu melayukan!
    orang cina hormat dia sebab dia mampu membawa perubahan drastik untuk menghapuskan rasuah!

    Reply
    • June 17, 2013 at 11:34 pm
      Permalink

      Orang cina tak pernah hormatkan anwar..dan anwar pun tak pernah hormatkan orang cina, apa yang berlaku adalah game of deceiving, orang cina tipu anwar, dan anwar menipu orang cina….

      selagi ada cina, selagi itu lah ada rasuah, anwar nak hapuskan rasuah ?? sendiri mau ingat la apa yang anwar mesti hapuskan….

      Reply
      • June 18, 2013 at 9:46 pm
        Permalink

        statement bangang dari TONY SATU SEN PUN TAK GUNA…ANWAR yang gaji dia RM seghinggit nak bawa perubahan???tak dak rasuah???ni apa punya wayang kulit nih..kaninnama lu DAP…

        Reply
    • June 17, 2013 at 11:35 pm
      Permalink

      Yolah….nampak bonar ekau ni nak menipu…ekau ni nak menipu sapo Jang…..orang Cina manader hormatkan Anwar…depa hanya golongan opportunist yg nampak Anwar ini sebagai tool yg paling berharga untuk depa capai matlamat membungkuskan melayu/Islam di Malaysia…Lagipun bangsa komunis ni mana reti hormat2 orang…..lainlah kalau dia dah masuk Islam….dah convert dari komunis kepada orang biasa…yg tu aku percaya…selagi depa makan daging khinzir dan benda haram…benda haram jugalah perkara yg paling depa suka….

      Reply
    • June 17, 2013 at 11:52 pm
      Permalink

      puak DApigs mana pernah hormat anwar ! anwar hanya alat rasuah puak DAPigs untuk rampas kuasa …

      Orang cina nak hapuskan rasuah ?? kakakaka ini macam janji apek Lim nak hapuskan direct contract sebelum menang dulu , sampai hari ini apek Lim masih mengamalkan direct contract … puak DAPigs kalau cakap nak hapus rasuah serupa pencuri juga , sebab mereka sendiri amalkan

      Reply
    • June 18, 2013 at 8:12 am
      Permalink

      Siapa yg nak hapuskan rasuah? Anwar???Ha! Ha! Ha!

      Reply
    • June 18, 2013 at 8:40 am
      Permalink

      Tony, kau jgn buat lawak la…

      Dlm banyak2 kartun dlm PR, kau sandarkan raja sandiwara (aka Anwar Ibrahim) nak hapuskan rasuah.

      Kau mmg gilo la….

      Reply
    • June 18, 2013 at 11:52 am
      Permalink

      tony gunawan BUTUH MAK BAPAK LU

      Reply
      • June 18, 2013 at 9:32 pm
        Permalink

        setuju sangat ucapan bernas tu bro….

        Reply
    • June 18, 2013 at 9:25 pm
      Permalink

      oiii Tony Tak Guna Wan,tu kaki jubur lg besor rasuah la bingai.Lu kasi lu punya bontot,smua beres bodoh.Tu bapak segala rasuah la mangkuk hayun lu.

      Reply
  • June 17, 2013 at 11:15 pm
    Permalink

    bangsat la kenyataan yg mengatakan golongan muda cina membenci melayu menerima rasuah. yang paling bangsat ialah golongan cina yang telah membudayakan rasuah dalam malaysia ini. buat kerja apa pun bagi rasuah, buat apa pun bagi rasuah, lepas tu nak salahkan org lain pulak.

    Reply
    • June 18, 2013 at 9:31 pm
      Permalink

      apa la mamat tu.x sador ke yang memulakan agenda rasuah ni kan CINA bangsat.semua kalau bole nak d rasuah.x kan mamat tu x ingat masa keja dulu,sape taikun yg rapat ngan dia,B K Tan n lain2 lagi.

      Reply
  • June 17, 2013 at 11:55 pm
    Permalink

    Golongan mudah cina anti rasuah ?? hahaha ini apek lidah bercabang mana boleh percaya .. macam kes Polis nak saman , golongan muda cina ni laa pengamal rasuah tegar !!!

    golongan muda cina dan segelintir Polis yang makan rasuah adalah sama-sama haprakkk

    Reply
  • June 18, 2013 at 12:50 am
    Permalink

    Golongan Muda Cina tak hormat melayu sebab rasuah! Saya fikir sebalik nya melayu sudah tak mahu rasuah yang kecil yang cina memberi kerana melayu sudah buka mata dan sedar di belakang mereka orang cina akan buat untung berjuta kali.

    Reply
    • June 18, 2013 at 10:05 am
      Permalink

      Ini perkara betul, buat apa kita kaum Melayu nak ambik rasuah dan biarkan syarikat2 Cina untung dan syarikat2 Melayu merana.

      Reply
  • June 18, 2013 at 7:51 am
    Permalink

    Org Cina hormat kn anwar?!! Anwar bole bawa perubahan drastik dlm mghpuskan rasuah??!! Pale otak ko!!! !!

    Reply
  • June 18, 2013 at 1:27 pm
    Permalink

    apa yang orang cina nak bagitahu adalah mereka marah kat orang melayu sekarang ini adalah orang melayu sekarang susah untuk dirasuah menyebabkan bisness mereka menjadi payah…..bukan sebab mereka benci rasuah…bangsat luuu apek…

    Reply
  • June 18, 2013 at 7:44 pm
    Permalink

    Dalam rasuah ada dua pehak – pemberi dan penerima, yang memberi dan yang menerima. Dan siapakah yang memberi dan siapakah yang menerima.

    Mengapakah pemberi memberi rasuah?

    Satu contoh pemberi rasuah ialah mereka yang menyalahi undang-undang. Apabila menyalahi undang merekalah yang memulakan perbuatan rasuah.

    Pegawai kerajaan dan swasta perlu bersikap tegas supaya tidak melayani sebarang permintaan mereka yang menyalahi undang-undang dan peraturan seperti kesalahan lalulintas, mendapatkan lesen, permit, loan dll.

    Patutkah masyarakat hormati orang yang memberi rasuah, yang memujuk, yang merayu supaya menerima rasuah?

    Setelah memberi rasuah kepada seorang maka tuduh semua kakitangan kerajaan yang majoritinya kaum Melayu menerima rasuh. Itu tidak adil sama sekali. Mereka semua ada maruah diri sendiri.

    Pemimpin-pemimpin parti politik pro kerajaan dan pembangkang perlu mendidik dan menasihati ahli-ahli dan penyokong mereka supaya tidak mengamalkan memberi rasuah dan menduduh secara am akan kakitangan kerajaan menerima rasuah.
    Mereka perlu diingatkan supaya menghormati dan mematuhi undang-undang dan peraturan-peraturan yang sedia ada.

    Bila semua pehak menghormati dan mematuhi undang-undang dari atas sampai ke bawah maka barulah ada perasaan dan semangat hormat menghormati antara satu sama lain, antara kaum, antara pemimpin-pemimpin parti politik dan orang ramai dengan kakitangan kerajaan, awam dan swasta.

    Selagi mana ada perasaan tuduh menuduh maka selagi itulah perasaan tidak puas hati, perasaan marah dan benci akan berterusan.

    Hanya pemimpin-pemimpin politik dari semua parti boleh menenang keadaan dan semangat persefahaman dan hormat menghormati. Mereka perlu membuat dan memberi contoh tauladan yang baik dari semua peringkat dan semua perbuatan.

    Reply
  • June 18, 2013 at 8:49 pm
    Permalink

    Bercakap tang rasuah…semua bangsa tak kegha kepercayaan,ideologi & agama memang terdedah pada rasuah. Pi tengok oghang yang ada pegang kuasa ikut undang undang & peraturan mesti terdedah ngan unsuq unsuq negatif ni. Dalam jabatan polis,imigeresen,kastam,jpj dll ada la agensi yang ada kuasa mutlak dalam perihalan penguat kuasaan. Contoh dalam PDRM pi tengok kat bangsa cina terutama dalam JSJ khusus dalam D7 ramai pegawai kanan & rendah kaya raya ngan mudah. Lagu mana depa begitu kaya raya dalam sekelip mata…? Kunci nya ada la rasuah pasai D7 berkaitan ngan kegiatan maksiat seperti perjudian,pelacuran,perniagaan tak ikut aturan/undang undang. Sedang kan pengusaha maksiat ni jugak terdiri dari kaum cina. Jadi pemberi & penerima rasuah ada la bangsa cina jugak. Setelah berada dalam D7 dalam tempoh 10 tahun depa ni teghuih letak jawatan dan buka perniagaan berunsur haram jugak termasuk,perjudian & pelacoran. Depa dah tibai rasuah berjuta juta ringgit boleh buat modai perniagaan. Ramai mantan pegawai/anggota polis cina membuka perniagaan berkaitan aktiviti pelacoran & perjudian sebab depa ada ghamai kawan lama dalam PDRM sebagai pelindung kegiatan haram depa.

    Ni bukti cina jugak suka kan rasuah bukan melayu jerrr….selagi ada kuasa selagi tu la ada dorongan rasuah….!!!

    Reply
    • June 18, 2013 at 11:50 pm
      Permalink

      Masalahnya dalam budaya Cina…rasuah, judi, pelacuran, ladang babi dan segala benda yg busuk tu halal bagi depa…tapi tidak bagi orang Islam….jadi bila depa dah sedap beranak pinak kat Tanah melayu ni, depa nak buat macam Tanah besar Cina pulak yg mana di sana setiap bandar dan even mukim2 kecil pun ada Brothel yang bagi servis China doll…

      Reply
      • June 18, 2013 at 11:52 pm
        Permalink

        Sebb tu bangsa depa ni cukup takut kalau keluarga depa peluk Islam…kalau masuk Kristian pun depa OK lagi…tapi kalau sebut jer Islam depa memang meroyan….sebb bagi depa Islam ni terlalu strict dan terlampau byk undang2…..

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *