TANDA PUTERA: Akhirnya Sejarah Dipelihara Jua

tanda puteraAkhirnya filem Tanda Putera bakal menemui penonton di panggung wayang pada 29 Ogos nanti, bersempena dengan bulan kemerdekaan.

Filem yang menempuh liku-liku kontroversi akibat dipolitikkan hampir sahaja “membunuh” semangat pengarahnya, Shuhaimi Baba. Sekian lama menunggu untuk menghidangkan rakyat Malaysia dengan fakta sejarah, kini masanya telah tiba.

Mengapa filem Tanda Putera menjadi kontroversi?

Sesungguhnya filem yang digarap berdasarkan kajian sejarah ini cukup penting untuk dinikmati dan difahami oleh rakyat Malaysia, khususnya generasi muda demi untuk membentuk jati diri, selain menjadikan ia sebagai pedoman dan teladan. Penceritaannya bukanlah bersifat rekayasa, atau ciptaan, tetapi berkisarkan kisah sejarah yang pernah berlaku seketika dahulu.

Sejarah tidak pernah menipu, sedangkan pada waktu dan ketika ini, ramai pula ahli politik yang cuba menukar sejarah. Contoh terbaik adalah kisah Bukit Kepong. Komunis adalah hero? Tanya kembali kepada si pendakwa, pada waktu itu, bukankah semangat memerdekakan negara ini cukup memuncak sehingga polis dan tentera ditubuhkan dengan kerjasama British untuk memastikan keamanan Tanah Melayu? Semangat inilah yang membuatkan ramai menyertai polis, demi sebuah negara yang menuju kemerdekaannya.

Berbalik kepada filem Tanda Putera, mengapa terdapat pihak-pihak yang cuba menggagalkan penayangan filem tersebut kepada umum? Apa yang perlu dikhuatirkan sedangkan filem ini bersifat sejarah dan teladan?

Jawapannya ialah Lim Kit Siang, chauvinist tulen yang memimpin perarakan sambil menghina orang Melayu sehingga menyebabkan orang Melayu hilang sabar dek kekurangajarannya pada waktu itu.

Pastinya watak ini bakal memainkan peranan penting untuk dijadikan karektor dalam filem ini.  Itu menjadi suatu mimpi ngeri kepada Lim Kit Siang, kerana generasi muda akan tahu dan faham tentang sejarah berdarah 13 Mei 1969. Tentunya segala usaha untuk “menguburkan” kisah 13 Mei dari sejarah Malaysia gagal dengan tayangan filem ini.

Di satu pihak pula, ketakutan untuk menayangkan filem tersebut sehingga “dibekukan” untuk beberapa ketika adalah satu kepincangan yang perlu diperbaiki dengan segera. Seharusnya tidak perlu takut untuk menceritakan fakta dan sejarah, asal tujuan yang matlamatnya untuk kebaikan. “Ketakutan” ini boleh menjadi barah, yang akhirnya merebak dan merubah sejarah Malaysia. “Kontrak Sosial” sahaja sudah cukup untuk dijadikan bukti, bahawa satu persatu elemen sejarah sedang cuba dilupuskan oleh golongan tertentu.

Mungkin wujud baur-baur perkauman dalam filem Tanda Putera ini, tetapi ia tidak bersifat perkauman. Ia harus dilihat bagaimana satu kaum yang gagal memahami maksud harmoni, dengan bertindak agresif dan mengenepikan sensitiviti kaum lain yang akhirnya membawa kepada suatu tragedi. Dan teladan inilah yang perlu diasimilasi ke dalam kehidupan rakyat, untuk masa depan yang lebih sejahtera.

Mungkin 13 Mei patut dianugerahkan sebagai Hari Harmoni, agar rakyat Malaysia dapat menghayati punca dan seterusnya mengambil langkah-langkah penting untuk memastikan ianya tidak berulang lagi.

Anda selidik dan carilah “hansard” Parlimen untuk mengetahui kata-kata yang pernah dilemparkan oleh Lim Kit Siang pada 1969.

46 thoughts on “TANDA PUTERA: Akhirnya Sejarah Dipelihara Jua

  • June 11, 2013 at 10:33 am
    Permalink

    Masih ingat lagi kempen DAP untuk mengagalkan penyiaran filem ini….mereka kata filem ini menyemarakkan perkauman..sedangkan apa yang dipaparkan dalam filem ini adalah sejarah …ya, sejarah gelap yang DAP cuba tutup…

    Apa yang pelik ketika itu BN merasakan sokongan kaum cina diperlukan , maka kabinet pada masa itu menangguhkan penayangan filem ini…

    Malangnya sokongan yang diharap, tuba yang diberi…perlu diingatkan bahawa kaum cina komunis tidak perlulah nak mengugut tidak mahu undi BN jika permintaan mereka tidak ditunaikan , kerana BN mampu memerintah hanya dengan kekuatan kaum bumniputra di Malaysia…

    seeloknya dokumenterai tentang 13 mei disiarkan pada sepanjang bulan kemerdekaan nanti…biar cina komunis meleleh

    Reply
    • June 11, 2013 at 3:30 pm
      Permalink

      DAP tu bukan ape.. udah kecut telo!

      deme tu takut karang anak cina yang nengok cite ni nanti tau le sejarah, kantoi le deme….habih le deme dan babi babi semua…

      bior kan..

      lantak le deme nak bising2..
      panggung wayang tu besok besor kan skrin nye 10 kali ganda wayang biasa lepeh tu sound system pasang kat semua dinding.

      bior satu melesia dengo!

      padan muka deme!

      Reply
      • June 11, 2013 at 4:52 pm
        Permalink

        panggung wayang tu melayu punya ke Cina punya..silap2…tiba2 screen jadi rosak..hehe

        Reply
        • June 12, 2013 at 1:10 pm
          Permalink

          Hamba Ar Rahman.. betul jugak kepala otak kau.. logik.. he he

          Reply
    • June 11, 2013 at 6:16 pm
      Permalink

      puak-puak DAPigs terutama bapak racist Malaysia , Lim Kit Sial anak beranak sudah takut dengan filem ini

      Reply
    • June 12, 2013 at 1:04 pm
      Permalink

      Mengapa kita sibuk menunjuk jari telunjuk kita kepada Cina. Cina si Yahudi Timur, tetap dengan keCinaannya. Tunjukkan kesemua jari kita kepada pengkianat-pengkianat Melayu. Senang kira kalau 60% adalah bumiputra yang bersatu tiada sebab untuk Cina angkat muka kepada bangsa Melayu.Kita ni tak ubah macam bangsa Arab, Yahudi yang sedikit pun tak boleh ditewaskan. Sudahlah kerajaan lemah, sibuk membodek dan menyapu telor Cina, tidak tegas, tidak berprinsip mengatakan yang benar itu benar yang salah itu salah. Bagi segala-galanya kepada pendidikan Cina, bila mereka sudah teguh, sudah kuat, tahu pemimpin Melayu Cuak dengan undi mereka, lalu mereka besar kepala dan tunjukkan kebesaran sebenarnya kepala dia. Nak salah siapa? Keadaan diburukkan lagi dengan munafik Pas, dan sipenuduh kafir yang tak sedar dimakan sumpah dah jadi kafir. Pas bangga ditepuk Dap sebagai rakan seperjuangan. Pas lupa 13Mei 69. Pas lupa bintang 3, Pas lupa isu murtad, Pas lupa langkah mayat DAP kalau nak jalankan hukum huhud. Pas lupa, mereka adalah separuh dari bilangan Melayu yang sewajibnya bersatu dengan UMNO untuk menggerunkan musuh bangsa dan agama,Dap. Pas tolak perpaduan. Dan Melayu terimalah akibatnya, Raja dihina, pentadbiran negara (Melayu) diperlekehkan, nama Allah dibuat main dan sekarang Nabi kekasih ku di hina. SALAH SIAPA? Salah Melayu bukan Cina, Cina hanya ambil kesempatan, padan muka orang Melayu..

      Reply
  • June 11, 2013 at 10:48 am
    Permalink

    tahniah… semoga filem ini menjadikan pengajaran kpd kita semua… mohon KPM menwajidkan pelajar lihat filem ni..

    Reply
  • June 11, 2013 at 11:21 am
    Permalink

    Lazimnya apabila Melayu bercakap tentang kaum mereka, melayu dituduh bersikap perkauman. Jika mereka hentam kita dengan menyentuh perbagai hal, sudut dan aspek , tidak pernah pulak disebut perkauman . Melayu mahu menegak DEB, juga perkauman bagi mereka sedangkan perlembagaan sudah termaktub membenarkan ini dibuat.

    Kita seharusnya tidak tunduk dengan desakan komunis ini dalam mendedahkan fakta yang memang sudah jadi satu sejarah. Filem ini mendedahkan sejarah bukan mendokumentasikan satu angan2 atau khayalan antara 2 kaum yang bergaduh untuk memusnahkan satu sama lain. Ini bukan saperti filem star wars yang satu pihak itu melayu dan pihak yang dilanyak itu bukan mnelayu. Tapi filem ini memaparkan sejarah benar bukan rekaan tapi sekadar diubah sana sini untuk disesuaikan dalam sebuah paparan filem.

    Jika selepas tayangan filem itu, orang melayu mahupun cina jadi ganas dan bertindakbalas seolah2 membalas dendam hasil penghayatan sejarah itu sendiri, itu hak mereka dan bukan lagi menjadi tanggongjawab penerbit .

    Teruskan tayangan dan kita serahkan pada Allah pentadbir sekelian alam.

    Reply
    • June 11, 2013 at 3:24 pm
      Permalink

      Itu adalah benor sebenor benornye

      Reply
  • June 11, 2013 at 11:22 am
    Permalink

    Pelik lah kerajaan Ah Jib Gor,filem ini punya lah susah nak di tayangkan,tapis punya tapis,nak jaga perasaan sentiment orang cina lah,tanggoh hari tayang lah tetapi bila puak pembangkang maki hamun raja2 kita dan hina nabi dalam media internet biasa aje mereka di layan macam tak ada benda yang salah.

    Reply
  • June 11, 2013 at 11:54 am
    Permalink

    Nampaknya filem akan mendapat sambutan dikalangan orang melayu,manakala cina pula mungkin akan melakukan sesuatu seperti himpunan jalanan dengan membawa berok matyeh yang dipakai baju kuning,,

    Reply
  • June 11, 2013 at 1:07 pm
    Permalink

    Filem hiburan ni yg merupakan sanjungan org ameno…..

    Reply
    • June 11, 2013 at 2:13 pm
      Permalink

      hang jangan lupa tengok filem tu mooo…sejarah Negara tu, etnik pendatang macam hang patut tau sejarah Negara yang hang tumpang.

      Reply
    • June 11, 2013 at 3:17 pm
      Permalink

      @Mooh Yi Den

      Udah udah le tu yeop….

      Orang Melayu semua udah pakat keluor nak berperang lawan musuh, kamu tu tido berdengko lagi dalam selimut!

      Bangkit le… kamu tu besok dipijak pijak je dek Komunis DAP tu, tak kemane le kamu yeop… jadi tapai ubi le kamu..

      Pahlawan Melayu juge yang akan nolong kamu besok… sape lagi?!

      Melayu Pakatan Haram lain udah ramai sedor dori tukar masuk UMNO… Ulama pondok pun udah ramai keluor PAS masuk UMNO… Kamu bile lagi yeop?

      Tak sedo ke sedo lagi kamu!!!!!!!!!!!!!

      Reply
    • June 11, 2013 at 6:18 pm
      Permalink

      sanjungan orang PAS pula moo ialah seorang peliwat , penzina dan pelanggan pelacur … pemimpin kau ada videolucahhh pun kau sokong dan sanjung hahahaha pelik kau ni moo lembu oiiii

      Reply
    • June 12, 2013 at 7:52 am
      Permalink

      PIIRRAAAAAHHH….la ni puak2 PAKATAN HARAM JADDAH LAKNATULLAH tak main dah hibur2…skang ni depa lagik dahsyat….depa nak ramaikan anak luar nikah kat MALaYSIA nih…kalau tak caya hang mai dekat mana2 negeri yang depa perintah hang tengok iklan2 seks yang tak disekat oleh PBT2 depa.tulisan pun banyak tulisan DAP KAFIR HARBI LAKNATULLAH ja yang aku nampak….tak caya hang mai cek sendiri..aku tak mau cakap kat negeri mana…CERMIN DIRI HANG DULU lah….dah takdak HALAL HARAM dah kalu dasar PAKATAN HARAM JADDAH ni..

      Reply
      • June 12, 2013 at 7:52 pm
        Permalink

        sekarang bukan masa nak berlenih kurang..sekarang masanya untuk menunjukkan sifat kurang ajar kita yang selama ni kita selalu mengalah kepada puak2 DAP KAFIR HARBI LAKNATULLAH dan PAKATAN HARAM JADDAH…biaq pi biaq pi..lama2 melayu yang ketepi….BOIKOT TETAP BOIKOT BARANGAN KAFIR HARBI LAKNATULLAH…

        Reply
  • June 11, 2013 at 1:43 pm
    Permalink

    filem yang ditayang ini tidak mampu lagi mengubah keputusan cina menyokong PR selama-lamanya!

    Reply
    • June 11, 2013 at 2:12 pm
      Permalink

      Sasaran filem tu bukan untuk orang cina la tonggong…tapi untuk orang melayu sedar betapa jahatnya puak DAP kalau dibenarkan menguasai Negara.

      orang cina kami tak kesah lagi…97% undi DAP pun, orang melayu masih menguasai Negara, waima kalau 100% cina mengundi DAP pun, tak kan menjadi kudis pada pemerintahan orang melayu.

      sakit ? aku tau hang sakit atas kenyataan tu !! hehe…

      Reply
    • June 11, 2013 at 2:58 pm
      Permalink

      @Tonygunawan

      Ye ke? Aku ade ramai kawan Cina yang tak sabo nak nengok citer ni.

      Deme kata mak bapak deme tak pernah citer pasal sejarah 13 Mei.

      Deme tak tau ape sebenonye yang DAPig buat kat kat orang Melayu sampai Keris terbang.

      Deme akan nengok citer ni dan deme kata kalau deme puas hati deme akan bagitau Cina lain sokong 1Malaysia dan BN.

      PRU 14,15,16 sampai bila bila pun deme akan ceriter kat anak cucu deme…

      bior ingat sikit sape bapak racist sebenornye….kite ke deme?

      Cina pandai vs. Cina bodoh racist.

      Kamu tunggu le yeop!

      Reply
    • June 11, 2013 at 6:20 pm
      Permalink

      cina macam lu memang laa selama-lamanya akan sokong DAPigs yang racist tu

      Reply
    • June 12, 2013 at 9:50 am
      Permalink

      cina boleh di ubah..tapi kalau cina DAP KAFIR HARBI YANG BODOH yng kena kelentong dengan ANWAR IBRAHIM memang dah tak boleh di ubah langsung….

      Reply
    • June 12, 2013 at 4:19 pm
      Permalink

      filem ini untuk melayu yang x sedar diri… cina x tgk pun xpe… x perlu harapkan undi cina… kerana selama ni pun memang cina undi orang cina.. beza nya BN tapi sekarang DAP..

      Reply
  • June 11, 2013 at 3:11 pm
    Permalink

    nasib baik la dibenarkan utk tayangan umum, dulu kita dah kena pasal buku interlok, kita terpaksa tunduk di bumi sendiri…..harap semua akan faham dgn sebaik2nya apa terjadi dalam sejarah kita..dan filem ini wajib ditonton oleh semua.

    Reply
  • June 11, 2013 at 3:17 pm
    Permalink

    dulu kata 100% melayu undi bn pada pru-13!
    filem ini nak ubah apa!

    Reply
    • June 11, 2013 at 3:34 pm
      Permalink

      @Tonygunaguna

      Aku ni pueh memikiorkan apekene nye dengan kepale senget kamu ni.

      Ape yang kamu meroyan kan sangat dengan PRU13 tak habih habih

      UDAH KALAH UDAH LE YEOP!!!!!!!!!!!!

      BALIK LE INDON.

      Reply
      • June 12, 2013 at 7:50 pm
        Permalink

        LIM KIT SIANG BAPAK KOMUNIS..BAPAK YANG MEMULAKAN RUSUHAN 13 MEI..BAPAK DAP KAFIR HARBI LAKNATULLAH….BAPAK YAKJUJ MAKJUJ…bakal menghancur MALAYSIA ….jangan lupa apa yang telah dilakukan oleh LIM KIT SIANG pada 13 Mei walaupun dia spin cerita..tanamkan pada anak2 kita bahawa bangsa yang makan daging babi ni memang tak boleh di percayai…

        Reply
    • June 11, 2013 at 3:53 pm
      Permalink

      hang dok merepek apa ni toni, sapa kata melayu 100% sokong BN ?? hang lalok awal hari ni ??

      dalam tak 100% melayu sokong UMNO pun dan walaupun 100% cina undi DAP, hang jangan mimpi la anwar nak jadi PM, cina nak jadi PM lagi la.

      sakit ?? aku tau, hang sakit ! hehe

      Reply
    • June 11, 2013 at 6:22 pm
      Permalink

      filem ni tak ubah apa-apa tony , filem ni adalah sejarah yang takkan mengubah bahwa DApigs adalah adalah racist , umpama Lim Kit Sial berkepala anjing racist yang menyalak dan menyemarakkan sifat anti Melayu dan anti Islam .

      Reply
    • June 12, 2013 at 9:08 am
      Permalink

      Tony, sejarah tetap sejarah la. Peristiwa 13 Mei mmg si LKS punya angkara.

      Dan, filem ini juga tak mengubah keputusan PRU13, di mana UMNO dan BN menang, dan PR KALAH…

      Reply
  • June 11, 2013 at 6:21 pm
    Permalink

    Semasa peristiwa Mei69 yang bakal dipaparkan didalam filem ini , Hadi, Nik Ajis tengah muda belia. Rambut, bulu ketiak mereka hitam pekat belum beruban. Mereka semuda sahabat sebantal mereka yang bernama LIm Kit Siang. LKS seorang remaja yang bersemangat tinggi ketika itu dengan menaman cita2 untuk meneraju negara Malaysia dengan cara menghalau Melayu masok laut, bukan setakat masok hutan. Kerana jika masok hutan pastinya Melayu akan keluar juga dari hutan lalu menentang mereka kembali sebagaimana penceroboh Lahad Datu yang jadikan hutan kem mereka. Masok laut Melayu boleh hilang ditelan laut setelah bot mereka karam dipukul ombak dan setelah makanan kehabisan.

    Anwar ketika itu masih belajar dengan satu cita2 tinggi bukan untuk mendapat ijazah kelas pertama dengan CGPA 3.8 tapi untuk keluar sebagai ketua demonstrasi. memekik tepi jalan, bakar tayar, pecahkan tong sampah, terbalikkan kereta polis, pecahkan pondok telepon … ini cita2 Anwar bin Ibrahim. Dia rasa hebat begini dan rasa hebat keluar masok lokap. Ini cara masing2 raikan kehebatan diri. Sebagaimana perokok rasa hebat kerana merokok sementara bukan perokok rasa hebat dengan memamah chewing gum kerana tidak merokok.

    Reply
  • June 11, 2013 at 6:33 pm
    Permalink

    Filem ini pasti bukan untuk mengubah pemikiran pengundi untuk memilih BN memerintah Selangor dan Penang kerana PRU hanya akan datang 5 tahun dari sekarang. Tiada pemilihan dan sebarang polling dalam masa terdekat, semua orang tahu.

    Tetapi yang pasti filem ini bakal menggegar jiwa insan yang cintakan bangsa dan negara mereka. Insan yang sedar mereka pribumi dan bangsa asal ditanahair ini yang hampir disembelih dan dihalau oleh kaum pendatang. Pendatang yang berstatus tetamu tanpa hak yang mutlak keatas sebarang pesaka kecuali upah yang diterima hasil pembantingan tulang. Itulah sebenarnya tujuan mereka kemari untuk membanting tulang bagi mendapat upah. Bukan untuk menjadi tuan.

    Malang sekali orang kita majoritinya kurang suka membaca. Membaca beri kita ilmu hasil sejarah yang tercatit tanpa boleh dipadamkan. Malang jugak insan yang otak mereka ditune dan di-anti-clokwise-kan itu belum lahir pada 69. Malah mak dan ayah mereka pun belum bertemu untuk saling mengenali, kahwin lalu hasilkan mereka.

    Reply
  • June 11, 2013 at 6:39 pm
    Permalink

    Aku jugak kurang faham apa sebenarnya berlaku Mei69. Tetapi aku tahu siapa TAR dan siapa timbalan ketika itu. Siapa yang ambik mudah peristiwa itu dan siapa yang bermatian memadamkan api yang membakar 2 kaum yang berlainan ketika itu.

    Tetapi sekurang2njya aku membaca dan memahami sejarah. Paling penting aku percaya sejarah itu sebagaimana aku percaya tentang sejarah Sultan Mahmud, Mansor Shah, Hang Tuah , Jebat, Lekir, Lekiu dan Kasturi.

    Reply
  • June 11, 2013 at 6:49 pm
    Permalink

    Aku juga percaya wujudnya parang terbang ketika itu tanpa tuan . Parang2 terbang itu didatang khas dari Batu Pahat . Sama macam unmanned bomber ciptaan US sekarang yang mampu mengebom dan membedil tanpa pemandu.

    Yang istimewa disini orang Melayu sudah cipta gajet yang sama banyak tahun lebih awal dari US menciptakannya. Konsep dan fungsinya sama hanya bentuknya tidak sama. Tapi ia tetap satu ciptaan yang diterima sejarah hanya tidak dihebohkan atas alasan perpaduan kaum.

    Mungkin juga Wak Parjo , Wak Simon dan Wak Subarun Batu Pahat sudah tak ada lagi, tapi kita pasti ada pewaris ilmu itu yang bakal keluar disaat mereka diperlukan.

    Reply
  • June 11, 2013 at 10:19 pm
    Permalink

    Oghang oghang melayu masih lagi percaya kat ceghita dongeng yng tak masuk akai tu…kunun ada berlaku parang terbang la aleh aleh Melaka jugak dah di tawan kat Portugis,Belanda & Inggeris. Mana pi pahlawan melayu kunun nya kebai,boleh terbang la,parang leh terbang la macam macam ceghita karut marut yang masih di percayai oleh sebahagian besaq oghang melayu yang berpendidikan tinggi apa lagi yang tak dak pendidikan langsung. Aku yang takat mengaji sekolah menengah jerr langsung tak nak percaya kesah kesah dongeng semata mata ceghita penglipur lara nak menghibur para petani selepaih bekerja seharian di bendang.

    Aku nak tanya mana pi nya Hang Tuah yang di kata hebat tu semasa Portugis menawan Melaka…? Aku bukan nak menghina & melekeh lekeh pahlawan kita tu cuma nak kepastian sama ada Hang Tuah tu wujud ato sekadaq legenda jerrr…!!!

    Reply
    • June 12, 2013 at 8:06 am
      Permalink

      Bila anda menyoal dimana Hang Tuah semasa Portugis menyerang Melaka, anda kena amati balik tahun2 berkenaan dan petembungan tarikh2 antara satu sama lain. Mudah saja, Portugal menyerang Melaka pada 1511 dan 1641 Belanda pulak.

      Anda semak balik zaman Hang tuah zaman kesultanan apa, dan zaman portugis siapakah sultannya.

      Anda jugak mungkin masih ragu2 mengenai ilmu kebatinan dan amalan sihir yang popular dalam komuniti kita. Walau pun dengan keyakinan pada Pencipta yang maha berkuasa tetapi kewujudan benda ghaib terhasil dari pemujaan jin dan syaitan bukan cerita dongeng. Anda harus faham semua ini.

      Reply
      • June 12, 2013 at 1:35 pm
        Permalink

        Serangan pertama portugis gagal dan mereka terpaksa kembali ke goa, dengan kekuatan yang hapir 5 kali kekuatan serangan pertama mereka kembali dan Melaka tewas, itu pun dengan bantuan penderhaka seperti si kitol dan cai-cainya yang melengkapkan pihak portugis dengan pelan strategi pertahanan melaka.

        Sihir, tak payah pergi jauh…pengakuan anggota keselamatan kita di Lahat Datu sudah cukup menyakinkan.

        Reply
    • June 13, 2013 at 10:00 pm
      Permalink

      ALLAH MAHA BERKUASA….pada masa 13 Mei tu ..umat ISLAM telah di aniaya oleh bangsa DAP KAFIR HARBI LAKNATULLAH ni..sebelum peristiwa tu..macam sekarang lah keadaannya…melayu bertelagah sesama sendiri..sentimen perkauman yang dimainkan DAP KAFIR HARBI ni lah yang menyebabkan terjadinya 13 Mei….apa pun ada pengejaran di sebalik 13 mei..mungkin PAKATAN HARAM JADDAH LAKNATULLAH ini berhajat sangat nak tengok apa yang berlaku pada 13 MEI tu…semoga ALLAH melindungi umat ISLAM khususnya di MALAYSIA tercinta ni..

      Reply
  • June 11, 2013 at 10:36 pm
    Permalink

    saya setuju dengan wujudnya kejadian parang terbang..bahkan memang wujud ! dan saya tahu pewarisnya ada yang masih hidup sekarang ini bertaburan di seluruh malaysia..hanya tungu saat dan ketika keluar memastikan maruah dan bangsa serta agama islam tidak akan diperkotak katikkan..sejarah sudah terbukti…

    Reply
    • June 13, 2013 at 10:15 pm
      Permalink

      parang terbang dan sebagainya adalah kuasa ALLAH……renungkan bagaimana ALLAH memerintah hambanya seperti MALAIKAT untuk membantu RASULULLAH memerangi puak2 kafir dan musyrikin.ALLAH juga menghantar burung2 ABABIL yang membawa batu kecil dari api neraka untuk memerangi tentera bergajah ABRAHAH..semua tidak dongeng dengan adanya pertolongan yang sebenar dari ALLAH YANG MAHA BERKUASA…kalau takat parang terbang tu apa la sangatkan nak pelik…

      Reply
      • June 14, 2013 at 12:02 am
        Permalink

        Cerita parang terbang ni sebenarnya memang wujud…(sila semak dan tanya orang2 tua dahulu)…Hakikatnya bukanlah parang itu yang terbang…tetapi orang yg memegang parang itu dihijabkan (invisible) dari pandangan mata penyerang….mereka yg ghaib dari pandangan mata ini mengamalkan beberapa ilmu…dan salah satu ilmu yg biasa digunakan adalah satu cabang ilmu kebatinan yg dinamakan ‘ilmu hikmah’ di mana pada peringkat pertama pengamalnya diajar untuk mengamalkan 7 ayat secara berulang…dan ilmu pengamal akan naik berperingkat mengikut amalan masing2….lain2 ilmu yg biasa diguna juga ialah seperti ilmu tapak suci…juga memberi impak yg lebih kurang sama…. tidak dinafikan ada unsur2 penggunaan jin dalam ilmu2 tersebut…walau bagaimanapun….sama ada pengamalnya mampu ghaib atau tidak bergantung kepada kepercayaan (faith) masing2 dan juga iktikad masing2…ada yg pergi berlawan kerana keyakinan untuk mati sebagai syahid…dan mungkin dia juga mendapat perlindungan dari Allah dan dihijab dari pandangan kafir….wallahua’lam…antara kumpulan yg keluar beramai2 pada 13 Mei 69 adalah kumpulan silat batin selendang merah…..dan pewarisnya masih ada sehingga kini….perlu kita faham satu perkara…orang yg diam bukan bermaksud mereka takut….sebaliknya yg berlaku adalah yg diam dan bersopan ini biasanya cuba mengelak dari mencetus pergaduhan…tetapi yg diam dan nampak lembut diluar ini (orang melayu) lazimnya lebih berani… dan apabila berada dalam situasi yg dirasakan perlu untuk bertindak atau terdesak…kita akan dapat reaksi atau action yg kadangkala di luar jangkaan…yg bising2 mulut ni…apabila berlaku peperangan lazimnya merekalah yg lemah dulu dan tiba2 lumpuh macam Tian Chua yg terpaksa dipapah masuk van….

        Reply
  • June 11, 2013 at 11:31 pm
    Permalink

    ramai tak tahu .. 13 mei adalah hari perpaduan dan sepanjang mei adalah bulan perpaduan ..

    Reply
  • June 13, 2013 at 5:25 pm
    Permalink

    hehee,,,aku penah dgr 1 cerita,,benar atau tidak aku x tau,,pada 1 ketika ada seorang bisnesman china pegi jumpa sami budha kt thailand, dia tanya sami tu,,berapa lama cina boleh habiskn melayu di malaysia, Sami Budha jawap cuma semingu je,,betapa gembiranya china tu,,tp seorang pengikut cina sudah tanya balik itu sami..berapa lama melayu boleh habiskn cina,,,SAMI JAWAB…SENTENGAH JAM saja..BETUL ATAU TIDAK AKU X TAU,,TP DARI SUMBER2 YG BOLEH DIPERCAYAI.

    Reply
    • June 13, 2013 at 10:17 pm
      Permalink

      yang tanya sami tu tak lain mesti cina DAP KAFIR HARBI LAKNATULLAH tuh……

      Reply
      • June 14, 2013 at 8:59 am
        Permalink

        dah tentu la kafir harbi tu,,sape lg…bangsa yg x sedar di untung…

        Reply
  • June 13, 2013 at 9:36 pm
    Permalink

    kat tempat aku datuk keramat hidop lg pakcik2 pejuang 13 mei..gambar2 ngeri pon banyak disimpan…gambo tetak ngan parang x lut pon ade…gambo kepale cina kene pancung pon ade…ngeri oo kalau berulang….abis mati nanti sume cina2..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *