Selamat Tinggal Azmin Ali

Oleh Naimah Shaari

Cerita mengenai Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang tidak ‘ngam’ dengan Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali pastinya di ketahui umum dan bukanlah perkara rahsia lagi.

Perseteruan di antara Azmin dan Khalid sebenarnya bukan perkara baru.

Khalayak mengetahui bahawa Azmin sejak dulu lagi bercita-cita untuk menjadi Menteri Besar Selangor menggantikan Khalid hinggakan berani menghalang Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah dari membuat sebarang keputusan mengenai jawatan itu.

Tapi takdir menyebelahi Khalid di mana Allah S.W.T membenarkan Khalid diangkat menjadi MB Selangor untuk sepenggal lagi selepas tamatnya PRU13.

Dengan keputusan itu, Azmin ternyata putih mata dan memutar kembali kata-katanya yang di awalnya mengutuk Khalid dengan tegas melabelkan Menteri Besar itu tidak pandai mentadbir negeri Pakatan Haram itu.

Tetapi, itu bukanlah isu utama. Yang menjadi isu pokok sekarang ini adalah, Khalid sudah pun melancarkan gerakan atau ‘peperangan’ balas kepada Azmin.

Ini kerana, pada penggal yang lepas, ramai pengikut-pengikut Azmin diletakkan sebagai Exco Selangor. Jadi, mudahlah buat Azmin memerhatikan segala gerak kerja yang dilakukan oleh Khalid. Bertambah mudahlah buat Azmin untuk menyerang Khalid sama dengan apa yang dilakukan sewaktu nama calon MB masih lagi dibincangkan.

Tetapi tidak untuk jangka masa 5 tahun ini. Khalid awal-awal lagi telah menyingkirkan nama-nama ADUN PKR yang menyokong Azmin iaitu Nik Nazmi Nik Ahmad (ADUN Seri Setia), Mat Shuhaimi Shafiei (ADUN Sri Muda) dan Amirudin Shari (ADUN Batu Caves) dalam senarai Exco Kerajaan Negeri Selangor.

Dalam hal ini, sangat mustahil untuk Khalid membawa penyokong kuat Azmin ke dalam pentadbiran negerinya kerana tindakan itu pastinya akan membunuh diri sendiri.

Jadi, cara yang terbaik untuk Khalid lakukan adalah meminggirkan tiga nama ini dari diberi kelayakan mengangkat sumpah di Istana Alam Shah, Klang, Khamis ini.

Tindakan Khalid yang mahu ‘melenyapkan’ nama Azmin dalam negeri Selangor tidak berhenti di situ sahaja.

Seorang lagi pemimpin yang dilaporkan agak rapat dengan Azmin, iaitu Haniza Mohamed Talha (ADUN Taman Medan) juga tidak Khalid calonkan. Dan seterusnya, kedudukan Haniza selaku Timbalan Speaker DUN Selangor juga menjadi tanda tanya. Ada kemungkinan kerusi berkenaan akan diserahkan kepada calon dari PAS.

Selepas menyingkirkan penyokong kuat Azmin, Khalid tidak pula membuang dua nama ADUN yang menyokong kuat kedudukannya sebagai MB sebelum ini iaitu Elizabeth Wong (ADUN Bukit Lanjan) dan Rodziah Ismail (ADUN Batu Tiga).

Ada sebab sebenarnya kenapa Khalid mengekalkan dua nama ADUN ini kerana dua individu ini tidak pernah mempersoalkan cara Khalid mentadbir Selangor. Jadi, dalam soal meletakkan Exco di Selangor, Khalid lebih mudah mengekalkan Elizabeth dan Rodziah kerana tidak mahu rancangannya pentadbiran diganggu seperti yang dibuat oleh Azmin dan penyokong-penyokongnya.

Penyokong-penyokong Azmin itu telah digantikan dengan 3 muka baru, mereka adalah Sallehen Mukhyi (Sabak-PAS), Ganabatirau Veraman (Kota Alam Shah-DAP) dan Dr Idris Ahmad (Ijok-PKR).

ADUN Sungai Pinang, Datuk Teng Chang Khim (DAP) pula menggantikan tempat Teresa Kok Suh Sim (tidak bertanding kerusi DUN) dalam barisan exco manakala tempat beliau diambilalih ADUN Subang Jaya, Hannah Yeoh Tseow (DAP) sebagai Speaker DUN.

Dua exco dari PKR digugurkan iaitu Dr Yaakob Sapari (Kota Anggerik) dan Dr Xavier Jayakumar (Seri Andalas).

Nampak gayanya, Khalid sudah mula berubah dari segi gerak kerjanya.

Mungkin beliau sudah tidak tahan asyik dihentam oleh Azmin membuatkan sudah berani bangkit melawan Azmin.

Tunggu sahajalah apa lagi pertelingkahan yang akan berlaku antara Azmin dan Khalid.

28 thoughts on “Selamat Tinggal Azmin Ali

  • May 29, 2013 at 5:15 PM
    Permalink

    azmin dah tak jadi bersuara lagi lepas kena pujuk rayu anwar. adalah tu anwar buat dealing baik punya dgn azmin.

    Reply
  • May 29, 2013 at 5:17 PM
    Permalink

    bila pula najib mahu meletakkan jawatan pengerusi perhubungan umno selangor!

    Reply
  • May 29, 2013 at 7:11 PM
    Permalink

    Sah2 Nama Azmin dan Dr.Rani ada dalam senarai… tapi inilah senarai Exco yg. d perkenankan Sultan. Apakata korang jumpa Sultan S’gor supaya ikut pilihan korang. Inilah juga puncanya barisan Exco s’gor masih belum angkat sumpah. Bukan masalah parti tapi masalah…

    Reply
    • May 29, 2013 at 8:22 PM
      Permalink

      hehe…hang buat ke sinarai tu buj ??

      Reply
    • May 29, 2013 at 9:53 PM
      Permalink

      nasib baik sultan sgor perkenan khalid jd mb…sultan kelantan terus reject niknajis si tua kutuk tak sedar diri, dah nyanyuk masih gila nak jd mb…last kena reject…kahkahkah…pdn muka…ntah2 niknajis kena ludah ngan sultan kelantan, tu yg marah sgt bila sebut perpaduan umno pas hingga nak ludah org umno…mungkin niknajis nak org umno rasa mcm mana kena ludah ngan sultan kelantan…kahkahkah….kesiannn

      Reply
      • May 29, 2013 at 10:52 PM
        Permalink

        Nikajis kena reject oleh umno….bukan sultan kelantan….kecewa sungguh umno kelantan….. meracau hingga membawa ke dalam mimpi…ish ish

        Reply
        • May 29, 2013 at 11:35 PM
          Permalink

          Mungkin dah tertulis…PAS perintah Kelantan jer lah…hehe

          Reply
        • May 30, 2013 at 2:08 AM
          Permalink

          mung kecek gapo mek??? makin bodo komen mung mek…niknajis kena reject oleh umno??? mung duk meracau ape??? tongong. malunya niknajis kena ludah ngan sultan kelantan, kalau sultan tu rakyat biasa dah lama niknajis keluar fuckwa org yg ludah ulama umpama ludah nabi, tak gitu mek??? mengong.

          Reply
          • May 30, 2013 at 2:41 PM
            Permalink

            Bila masa kena ludah……depa tu bagai isi dgn kuku….sultan kami org warak…. dulu set umno jugak le dok bising suruh nik aziz berhenti…bila berhenti org umno jugak buat bising dan bawak cerita macam2.. Tuduh itu le tuduh ini le…..naya pegawai kat sprm ….jenuh dok tunggu laporan rasmi penyelewangan nik aziz oleh umno…. jealous dan busat ati betul parti sekular ni…..Kalau ibrahim al kataki dan anuar musa mek
            tak tau le kena ludah ke kena terajang

          • May 31, 2013 at 12:00 AM
            Permalink

            sabar mek…sabar !!

            hehe…

          • May 31, 2013 at 8:09 PM
            Permalink

            kalau benar apa yg hang kata sultan kelantan warak, aku tak nak kata apa2 psl sultan. yg aku nak komen psl niknajis. so sultan kelantan warak dan takkan ludah niknajis. org warak takkan ada sikap buruk spt nak ludah muka org. jadinya hang mengakulah niknajis ni bukan org yg warak dan bukan ulamak sebenar. hanya guna agama utk kepentingan politik. tq la mek psl mengakui kebenaran bhw niknajis hanya ularpukimak. kehkehkeh.

    • June 1, 2013 at 1:40 AM
      Permalink

      help AHJ@Bujuk…napa x habiskan ayat tuuu…xda TELOR ker……

      Reply
  • May 29, 2013 at 7:14 PM
    Permalink

    Kata azmin…selamat tinggal umno pru 14

    Reply
    • May 29, 2013 at 8:24 PM
      Permalink

      kata-kata tu nak bagi semangat kat cai yang dok ada…selamat tinggal pru 13, lepas tu pru 14, lepas tu pru 15…lama-lama tua macam tu jer…

      Reply
    • May 30, 2013 at 5:49 PM
      Permalink

      Masa bila pulak Azmin masuk UMNO? Mungkin Azmin nak cakap selamat tinggal PR kot.

      Reply
      • June 1, 2013 at 1:42 AM
        Permalink

        masok UMNO??????????sapa yg nak terima…geli KETIAK aku…

        Reply
  • May 29, 2013 at 8:37 PM
    Permalink

    Ini sebenarnya kebijaksanaan pr dlm menutup segala isu yg melanda pentadbiran kerajaan negeri pada penggal yg lalu.
    dap awal2 telah menggugurkan pemimpin mereka yg terlibat dlm berbagai isu untuk menjadi calun pilihanraya ke 13 manakala pkr pula menggugurkan mereka yg terlibat dlm senarai exco baru kerajaan negeri dan dgn itu maka kelihatan pentadbiran kerjaaan negeri adalah kepimpinan yg bersih dari berbagai skandal.

    Reply
  • May 29, 2013 at 10:53 PM
    Permalink

    Kau masuk umno je le Min….

    Reply
  • May 30, 2013 at 7:29 AM
    Permalink

    laaaa mek aku baru tau…rupanya sultan kelantan yang reject si tua dari terus jadi mb kelantan.

    ialah…ikut si tua keparat tu, dia akan terus jadi mb selagi rakyaat kelantan berkehendakkannya….tapi nak buat camna, sultan dah tak mau.

    Reply
    • May 30, 2013 at 2:49 PM
      Permalink

      Tak lebih sekadar tekaan dan ramalan semata2 ekoran dari sikap marah yang teramat sangat set umno kpd nik aziz…….nik aziz spjg pemerintahannya terlalu keras terhadap umno…..kerajaan perpaduan adalah kemuncaknya…..hidup nik aziz !!!!!!!!!

      Reply
      • May 30, 2013 at 5:51 PM
        Permalink

        Keras pada UMNO tetapi lembik layu pada Karpal dan LGE.

        Reply
      • May 31, 2013 at 12:02 AM
        Permalink

        betul mek…dah kena dukung pun, keras lagi rupanya nik ajis…lobai PAS la katakan..

        Reply
      • May 31, 2013 at 2:09 AM
        Permalink

        keras pada tongkat nya kah? atau selipar nya kah? (gaya nujum pak belalang) inilah set set kaum yang sanggup mengangap syaitan sebagai kawan demi menjatuhkan saudara seIslamnya.. kafir pun tau siapa itu syaitan, sikap manusia bertopeng demi kelansungan dendamnya kerana kuasa!!

        teringat masa pru13, puak2 dap syok dok mengutuk kata hudud tu tak adil, member aku dok siang malam megutuk kata UMNO tak Islam hingga menyamakan sebagai kafir, senyap… aku pulak nak terangkan pada mereka yang hudud itu mmg hukum Allah dan menerangkan mengapa ada ketetapan di dalam Al-Quran dari A-Z dan terangkan juga hudud ala-pas.. hancur, kalau setakat hafal ayat atau hukum untuk menjatuhkan sedara seIslam memang teror.. tapi bab dakwah dan sampaikan kebenaran pada kafir, hancurrr.. maaf jika agak kasar, tapi penduduk taman kami dikafirkan lagi dan siapa yang mengajar mereka?

        Reply
  • May 30, 2013 at 2:24 PM
    Permalink

    meroyan azmin ali nampaknya… hehehe

    Reply
  • May 31, 2013 at 11:56 PM
    Permalink

    itulah mana meka2 dgn grup masing2 mencari habuan kalau dapat kuasa tidak memikirkan langsung kredibiliti, mana ada kesepakatan.. khalid tu ada juga pengalaman kalau dibanding azmin yang digroom nuar tahu melalak serupa tuannya. ape pun dap memcari peluang mempengaruhi rentak2 mereka tanpa putus asa, umumnya tahu sikap ultra kiasu tu.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.