Pas Akan keluar Pakatan?

Share


Oleh Zul Rawi
“Sekiranya Pakatan tersebut merugikan Islam dan Melayu, Pas keluar PR! Itulah antara kata-kata yang dituturka oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini yang menegaskan, parti itu akan keluar dari pakatan pembangkang sekiranya kerjasama dengan PKR dan DAP merugikan Islam dan Melayu. Penegasan tersebut dibuat pada Februari lalu, di hadapan hampir 10,000 penyokong PAS yang hadir dalam Program Pas Ganti Umno Ke-7 (PGU 7.0) di Banggol Peradong, Kuala Nerus.
Jika dilihat kepada keputusan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) yang baru sahaja melabuhkan tirainya ini, PAS sewajarnya mengotakan janjinya sebelum ini dengan keluar dari pakatan pembangkang kerana ia jelas telah merugikan Melayu dan Islam di dalam parti itu. Kerjasama politik atau diistilahkan PAS sebagai tahalluf siyasi yang dibuat dengan PKR dan DAP jelas gagal memperkasakan Melayu dan Islam itu sendiri.
Pada 2 Mei lalu, beberapa hari sebelum PRU13, kepimpinan pusat PAS sudah meminta akar umbi yang mahu parti Islam itu keluar daripada Pakatan  boleh mengusulkan cadangan tersebut pada muktamar yang dijadualkan hujung tahun ini. Ketua Dewan Ulama, Datuk Harun Taib berkata, perkara itu boleh dibincangkan secara bersama dan sebarang keputusan bakal ditentukan mengikut suara majoriti ahli parti.
“Sebaik sahaja pilihan raya berakhir, kita akan menyelesaikan perkara ini. Muktamar akan diadakan selepas pilihanraya umum dan akar umbi boleh menyatakan hasrat mereka kepada kepimpinan parti. Kita akan membuat keputusan itu, tetapi bukan sekarang,” katanya.
Pada pilihan raya umum 2008, kerusi Parlimen yang ditandingi PAS adalah sebanyak 66 kerusi dan menang 23 kerusi, manakala pada pilihan raya umum 2013, jumlah yang ditandingi parti itu meningkat kepada 76 kerusi tetapi hanya mampu memenangi 21 kerusi sahaja.Berbeza dengan Umno, jumlah kerusi yang dimenangi  pada pilihan raya 2013 adalah sebanyak 88, iaitu pertambahan sebanyak 10 kerusi daripada keputusan pilihan raya 2008. Terdapat petunjuk jelas di sini, Umno masih lagi relevan dikalangan sebahagian besar masyarakat Melayu berbanding PAS yang semakin merosot sokongan.

Kerajaan Perpaduan
Idea Abdul Hadi pada 2009 mengenai pembentukkan kerajaan perpaduan perlu dinilai semula kerana ianya dilihat mampu untuk menyelesaikan kemelut yang sedang melanda demi kebaikan rakyat dan negara.
Jika dahulu ada pihak yang berpendirian bahawa cadangan untuk mewujudkan kerajaan perpaduan tidak menguntungkan PAS, tetapi kini sudah jelas terbukti kerjasama PAS dalam Pakatan juga tidak memberi sebarang manfaat kepada parti itu.
Perbincangan dan kajian mendalam perlu dibuat oleh kedua-dua parti untuk merungkai kekusutan yang berlaku dalam politik negara, lebih-lebih lagi kedudukan orang Melayu dan agama Islam yang mula dicabar dan diganggu gugat pihak tertentu. Kekalahan beberapa pemimpin kanan PAS seperti Salahuddin Ayub, Mohamad Sabu, Dr. Dzulkefly Ahmad yang menolak kerajaan perpaduan telah membuka satu dimensi baru dalam usaha ke arah perpaduan itu.
Malah, tindakan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang tidak merestui Naib Presiden PAS, Datuk Husam Muda dilantik semula sebagai exco juga mengejutkan.
Menurut Menteri Besar Kelantan yang baru, Ahmad Yaakob berkata nama Husam telah diletakkan di tempat paling atas antara barisan pimpinan yang dipilihnya, namun telah ditolak oleh baginda menyebabkan beliau terpaksa mencari pengganti lain untuk memastikan proses angkat sumpah dapat dijalankan.
“Nama Husam atas sekali, yang keduanya Exco lain termasuk juga Datuk Amar (Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah) dan termasuk juga Ustaz Latiff (Abdul Latiff) ini nama kita kemukakan untuk mendapat kebenaran atau pun keizinan Tuanku bagi pelantikan sebagai Exco.”Apabila diangkat, tuanku tak naik (tolak) nama Husam dengan Ustaz Latiff, turun (senarai nama dikembalikan) supaya proses semula tanpanya, ini yang memberatkan ambo (saya), bagaimanapun mengingatkan kalau tidak ikut tidak boleh angkat sumpah, jadi angkatlah ambo sebagaimana yang dipersetujui, masa itu sudah dekat pukul 4 petang,” katanya.

Selain hilang Kedah, PAS turut kehilangan lima kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di Kelantan, iaitu daripada 37 kerusi kepada 32 kerusi DUN pada pilihan raya lalu.
Perkara asas yang perlu dititikberatkan adalah keikhlasan semua pihak dan pemimpin Melayu harus buktikan mereka juga boleh duduk semeja tanpa mengira sentimen politik demi mempertahankan maruah agama dan bangsa.
Kerajaan perpaduan dilihat mampu mewujudkan satu landskap politik baru dengan pembentukan satu kerjasama yang ikhlas untuk kestabilan negara. Muzakarah diantara Umno dan PAS yang sudah lama terhenti perlu diadakan semula untuk mencapai matlamat itu.


49 thoughts on “Pas Akan keluar Pakatan?

  • May 28, 2013 at 11:14 am
    Permalink

    hadi awang kan munafik…jgn mimpilah nak tgk dia tunai janji…

    Reply
    • May 28, 2013 at 4:52 pm
      Permalink

      memang ea.. dio tu sogupo nuar tak kan ngompok doh nak kluar .. saje nak ambil hati grup2 bawahan dio aje.

      Reply
  • May 28, 2013 at 11:14 am
    Permalink

    Gila penulis ni !!

    PAS keluar pakatan, Nik ajis nak makan apa ????

    Reply
    • May 28, 2013 at 12:13 pm
      Permalink

      Setuju. Mereka ini bodoh dan lemah dan tanpa pertolongan Anwar Ibrahim mereka tak boleh hancurkan UMNO.

      Reply
    • May 28, 2013 at 10:40 pm
      Permalink

      Alahai Pok Nik kan dah kayo ghayo dah memiliki harta RM10 juta apo lagi demo mau ke….???

      Reply
    • May 29, 2013 at 12:18 am
      Permalink

      berani ke PAS keluar Pakatan??? habis kena ludah dengan nik ajis nanti

      Reply
  • May 28, 2013 at 11:17 am
    Permalink

    mereka akan keluar dari pakatan jika anwar ibrahim dah mati, syiah tiada dalam Pas…

    Reply
  • May 28, 2013 at 11:51 am
    Permalink

    Apa gunanya pas berada dlm pakatan, hanya menguntungkan mereka, malahan merugikan islam dan melayu, ada dikalangan ahli pas sendiri tidak begitu senang berada dlm pr dan bercampur dgn kafir harbi

    Reply
  • May 28, 2013 at 11:56 am
    Permalink

    Jika pas keluar drp fakatan maka syahwat bebas tidak akan lg berleluasa, yg selama ini diracuni oleh puak Dap kafir harbi. Hapuskan chinadoll !!

    Reply
  • May 28, 2013 at 12:02 pm
    Permalink

    Slps pru 13 yg lalu presiden pas berkata kalau pas bersama umno umpama menolong org kelemasan kalau pas bantu org yg sedang lemas maka ia akan menarik pas utk lemas bersama2 mereka

    Reply
    • May 28, 2013 at 12:26 pm
      Permalink

      seorang berpangkat presiden mengeluarkan kenyataan dan perumpamaan macam tu.. politik low class sgguh… sblum percaya dan jadikan kata2 dia sebagai panduan..kite kne pikir dlu gunakan akal..

      adakah kita nak biarkan orang yg lemas tu terus lemas?. sedangkan orang tu sesama kaum, sesama agama?… adakah UMNO benar2 sedang lemas?… atau PAS sebenarnya yg semakin lemas? ape yg pas dapat bile ade dlm PR?.. PAS lebih nampak rugi dari untung.. perjuangan PAS dah pun tergadai, PKR dan DAP cuba untuk mempermainkan kalimah dan agama Allah dengan mggunakan PAS. adakah ini imej islam yg dibawa oleh PAS?.. sgguuh memalukan…. kite ni selagi ade peluang untuk menyahut seruan perpaduan, kita sahut… kenyataan presiden PAS tu seolah2 menolak perpaduan dan terus menerus mahu membiarkan melayu dan islam itu berada dalam keadaan berpecah..sedangkan islam itu sendiri sangat menggalakkan perpaduan… dialah dulu penyebab melayu sesama islam berpecah belah…membawa amalan kafir mangkafir dikalangan penyokong PAS… dia kononya membawa imej islam, tetapi dalam masa sama menolak perpaduan… adakah ini cara berpolitik islam?…

      PAS kne berhenti jadi keldai pengikut hawa nafsu kuasa politik PKR dan DAP…

      bila islam dah tergadai, melayu dah diusir dan ditindas dinegara sendiri..mase tu baru nak terhegeh2 bersatu…time tu dah terlambat…

      penyokong PAS sila berhenti jadi tongong…

      Reply
  • May 28, 2013 at 12:42 pm
    Permalink

    PAS nak keluar Pakatan? Habis nak join BN? Boleh ke? Nik Aziz mahu ke? Sila baca dan lihat blog di bawah ini:

    http://gelombangkick.blogspot.com/2013/05/video-nik-aziz-saya-akan-ludah-muka.html

    Kalau PAS join BN di peringkat Parlimen, Federal dan Negeri bagus juga maka kuranglah orang Melayu berpolitik, bergaduh dalam alam cyber.

    PAS/BN dalam Parlimen OK. Di peringkat Negeri maka tinggallah PKR/DAP di Selangor dan Pulau Pinang.

    Tetapi itu semua kena bincang dahulu – dalam PAS, dalam UMNO, dalam BN dan antara PAS/UMNO dan antara PAS/BN.

    Reply
  • May 28, 2013 at 12:47 pm
    Permalink

    Kalau PAS masuk BN, sah sah dah dapat buat hudud. Inilah peluangnya PAS oi…Tun M dah bagi green light dah

    133 + 21 – 7 (Cina) = 147 Kerusi Parlimen

    Tak pasti la kerusi BN sabah sarawak tu.. hehehe ;P

    Reply
  • May 28, 2013 at 1:51 pm
    Permalink

    sejak bila pas tunaikan janji ……sama dah perangai macam pkr dgn dap. cakap saja lebih. jawatan mb selangor pun sanggup dilepaskan kpd pkr…

    Reply
  • May 28, 2013 at 2:52 pm
    Permalink

    Jgn la mcm 2,..kesian pada mat sabu, nnt xdpt nk mkn babi panggang dgn lge

    Reply
  • May 28, 2013 at 3:07 pm
    Permalink

    UMNO sedang laga-laga kan sbb kapal mereka dah nak karam…air dah byk masuk..

    Reply
    • May 28, 2013 at 4:07 pm
      Permalink

      alah..dari dulu asik dah nak karam… tgok2 yg kalah PAS jgk… nak lagakn ape…dah mmg betul…

      PAS lebih bnyak rugi dari untung bile dlm PR… politik psycho anwar ibrahim berjaya membodohkan org macam kau… sebab tu memanjang psycho je….

      Reply
    • May 28, 2013 at 4:35 pm
      Permalink

      Aku rasa hang jer Mooh air dah banyak masuk kepala

      Reply
    • May 28, 2013 at 10:49 pm
      Permalink

      Kapai UMNO tak kan pernah karam…sebab kapten kapai nya bijak,tenang,rasional & sabaq bila berdepan ngan masaalah pelayaran/navigasi di lautan bergelora….nampak nya kapai PAS dah pun tenggelam kat Kedah dalam gelora lautan PRU13.

      Reply
  • May 28, 2013 at 4:31 pm
    Permalink

    pas dan umno terimalah hakikat dua dua parti org islam..sebabkn perbezaan pendapat maka tk ngam..perbezaan pendpt ni mmg dh tk boleh buat apa..kita terima je..mmg mission impossible nk suruh umno terima pendpt pas begitu juga sebaliknya..tp kita kembalilah ke asasnya yakni setiap islam itu bersaudara..CUBA PAKAI OTAK SIKIT..ingat senang ke tugas rasulullah s.a.w. nk satukan umatnya yg berpecah..betapa punya pengorbanan dilakukan..hijrah..maki hamun..caci cela..fitnah..seksa..tp baginda tetap tidak doa akan kehancuran umatnya..ingatlah saatketika baginda hampir wafat apa yg baginda ckp dipangkuan isteri tercinta..umati..umati..umati..baginda begitu risau akan nasib islam selepas kewafatannya..mmg benar apa yg dirusaukn baginda kini semakin terserlah cuma masa yg menentukan..FIKIRLAH..kalu pun pas dan umno tk boleh bersatu sekurang-kurangnya adalah didalam hati kita perasaan kasihan dan kasih sayang terhadap apa yg baginda buat pada kita hingga lahirnya kita ke dunia terus memeluk islam. dunia ini bukan kekal selamanya akhirat jua destinasi kita..kesanalah kita dalam satu ummah yg kuat demi kecintaan kepada baginda.

    Reply
    • May 28, 2013 at 5:28 pm
      Permalink

      UMNO sentiasa buka ruang pada perpaduan..

      tapi “ulamak” dalam PAS kate ape?… kite semua tahu dan kita semua boleh nilai…

      Reply
      • May 28, 2013 at 6:10 pm
        Permalink

        itulah kena gerakan segala usaha..kalu pas nk jadi tpm pun bagi..toksah kita ketat sgt..kalu ust nasa dan hasan ali tak mampu dek krn halangan ulamak pas kita minta sultan raja raja tolong depa pun smuanya islam..

        Reply
    • May 28, 2013 at 7:16 pm
      Permalink

      TGNA kata senang je kalau nak bersatu.. LETAK ISLAM D ATAS, PAS Sedia BUBAR.

      Reply
      • May 28, 2013 at 8:14 pm
        Permalink

        Takat letak Islam di atas serban dia, dan dalam serban dia penuh dengan iblis dan syaitan tak guna jugak buj.

        dia kena bersihkan hati dia dulu…baru dia akan nampak jalan..

        Reply
      • May 28, 2013 at 11:02 pm
        Permalink

        Tok sah nak cong la bujuk kata PAS letakmisle kat ataih…ataih pungkoq kot. Pi lihat kat Kelate selama 22 tahun PAS berkuasa di bawah Pok Nik gedebe tu apa ka isle dok kat atiah ka….? Isle pun tak nampok naik cuma slogan jerrr beghapi ghapi tapi pengisian nya zero hoii…

        Coba hang bujuk bukti kan syariat ala isle yang di tonjoi kan oleh PAS selama ni…? Hudud…? Tarbiah kat rakyat & pengikut PAS ada ka pernah di buat melalui aktiviti dakwah. Sebahagian besaq ahli ahli PAS masih lagi jahil & tongong akai depa tang kesyumulan isle. Ghamai pemimpin PAS terjebak ngan seks ngan isteri kawe depa tu. Asyik asyik tokguru depa sakan buat ceghamah politik hentam pemimpin BN/UMNO tanpa asas & bukti semua main ikut emosi kebencian jerrr…!!

        Ni ke isle yang dok depa sakan kata membangun besamo islam….. dok sakan selam kote dalam bughit ada la…!!!!

        Reply
      • May 29, 2013 at 12:22 am
        Permalink

        PAS letak Islam untuk dipermain-mainkan jee , nik ajis lebih SENANG bersatu dengan DAPigs yang meyokong murtad dan kebebasan agama untuk semua kaum !!!

        sebab tu aku takkan percaya PAS keluar Pakatan

        Reply
      • May 29, 2013 at 4:50 pm
        Permalink

        alah , cakap je isle jd dasar. tapi ade check balik ke perilaku pemimpin PAS ? Tak payah la nak bergabung dengan pas. PAS tetap pas. cakap x serupa bikin .

        Reply
      • May 29, 2013 at 10:23 pm
        Permalink

        Wahai orang2 berakal… janganlah kamu menafikan kebenaran, kerana tiada siapa dapat mengembalikan kamu pada kebenaran jika Allah menyesatkan kamu.

        Reply
        • May 30, 2013 at 1:11 am
          Permalink

          bila dah taktau nak jawab apa mulalah mempermainkan agama !!! nyatanya PAS sendiri bersama DAPigs yang menyokong murtad dan kebebasan agama untuk semua kaum .. nahhh bujuk back to reality !!!

          Reply
  • May 28, 2013 at 7:20 pm
    Permalink

    TGHA lawan calon sosialis (wakil PKR) d damansara. TGNA pernah tolak timbalan presiden PKR sebagai calon d KB kerana pegang sosialis. Merajuklah macamana pun TGHA dan TGNA takkan berganjak… walaupun d kutuk/d hina PAS tetap letak calon walaupun terpaksa lawan sesama sendiri.

    Reply
    • May 29, 2013 at 12:25 am
      Permalink

      hahah asorang jee ke sosialis dalam PKR/DAPigs tu bujukkk ?? kakakakaka .. tu bukan apa sebab PAS dan PKR masing-masing gilerr kuasa !!!

      kalau nak sembang pasal sosialis dan liberal , memang berlambak dalam Dapigs dan PKR , tapi itulah rakan seperjuangan PAS

      Reply
  • May 28, 2013 at 8:14 pm
    Permalink

    PAS janganlah terhasut lagi dengan tipu durjana parti yang ditaja penjajah Barat-Zionis, PKR/DAP. Kalau Melayu dan Bumputera lain terus tunduk kepada DAP/PKR pengkhianat, dan pengkhianat dalam BN sendiri yang mahu sekarang hapuskan UMNO, kononnya mereka nak 1Bangsa (bukan 1Malaysia –yang masih mengekalkan pelbagai hak, warisan, identiti dan bangsa Melayu dan Bumiputera lain serta Islam, melalui UMNO dan parti Bumiputera lain), Malaysia kemungkinan akan menjadi satu lagi Singapura/Israel! Rejim-rejim ini yang di bawah penaja penjajah Barat-Zionis ini amat mendiskriminasi hak, identiti, warisan berzaman dan agama bangsa Bumiputera Melayu Islam Singapura dan Bumiputera Islam Palestin [Zionis laknat sangat kejam dan ganas pada Bumiputera Islam Palestin – sekarang dia hantar pengganas dia dan sekutu Baratnya, terutamanya dari CIA-US (OBAMA)/MI5-UK/Peranchis/Jerman/NATO dari Barat, ke Syria (selepas Iraq dan Libya), bunuh habis orang Islam (kononnnya kerana mereka itu puak Shia yang menyokong Iran yang amat dibenci oleh poenajajah Barat-Zionis), yang Kristian mereka sibuk hantar ke Eropah/Amerika Utara terutamanya ke Jerman, yang majoriti benci Islam dalam diam-diam]! Dan bayangkanlah, kemungkinan Melayu Singapura menjadi PM Singapura – jangan haraplah! Dan saya mengesyaki, kekalahan MCA dan Gerakan sebenarnya juga dirancang dengan teliti dan begitu halus, termasuk dari dalang dua muka pengkhianat dalam BN tersebut, dengan bantuan the Star, untuk menghasut para cerdik pandai termasuk golongan professional Melayu dan Bumiputera lain yang muda.

    Baiklah PAS bersatu dengan UMNO, demi menyelamatkan tamadun Melayu dan Bumiputera lain dan Islam di bumi tercinta merdeka kita ini, termasuk mendoakan bekas MB Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak sihat kembali, dan dia dan keluarga dibela oleh PAS dan UMNO, sebagai bekas pemimpin Melayu/Islam yang berjasa, walau berlainan doktrin. Janganlah umat Islam ditelagahkan sesama sendiri, oleh sekutu PKR/DAP tajaan Barat-Zionis kerana mereka nak menjatuhkan tamadun Melayu dan Bumiputera lain, serta Islam, supaya mereka dapat menjajah negara tercinta berkat warisan dan korban berzaman (sebelum dijajah British) nenek moyang Melayu/Islam dan Bumiputera lain.

    Makcik Tempurung.

    Reply
    • May 28, 2013 at 9:41 pm
      Permalink

      Betul tu makcik, dulu anwar lead the charge dengan bantuan neo zionist dan illuminati, bila anwar makin meracau dan masih gagal memporandakan malaysia anwar di anggap sebagai failure cell…lalu tumpuan mereka beralih kepada DAP.

      Tanpa anwar sedari illuminati telah merancangkan segalanya dan DAP kini menjadi lead factor dalam charge memusnahkan Islam dan Melayu di negara ini.

      Dengan segala kebodohan dan nafsu yang besar pada anwar, illuminati mengerakan dia sebagai penampan penyatuan orang-orang melayu di negara ini, PAS seperti yang kita tahu di kawal anwar secara remote, dengan dana ratusan juta.

      Anwar hanyalah trojan horse…musuh sebenar adalah DAP.

      Reply
    • May 29, 2013 at 4:20 pm
      Permalink

      PAS nak bersatu dengan Umno??…jgn haraplah…Umno memang nak bersatu dengan PAS..tapi PAS ni sudah menjadi golongan yg angkuh dan riak..sebb merasakan diri jauh lebih baik serta menganggap Umno tak layak untuk bergabung dengan mereka….

      Reply
  • May 28, 2013 at 10:06 pm
    Permalink

    Tak usah mimpi lah orang-orang umno Pas akan kuar dari Pakatan,kalau kuarpun Pas takkan bersama dengan Umno.

    Reply
    • May 28, 2013 at 10:47 pm
      Permalink

      Tak pernah mimpi pun, dan tak pernah kesah pun.

      Reply
      • May 29, 2013 at 6:23 am
        Permalink

        Siang-malam memujuk-rayu minta PAS bercerai dengan PR dan BN nak rujuk semula…. lagi kata tak kesah.

        Reply
        • May 29, 2013 at 9:04 am
          Permalink

          Ntah…tak pernah aku minta pun, merayu jauh sekali !!

          hang di landa perasaan ke buj ??

          Reply
        • May 29, 2013 at 10:21 pm
          Permalink

          Sebelum pru13.. tunM offer laksanakan hudud jika PAS bersama BN. Hang macai.. apa yg. hang tau.

          Reply
          • May 30, 2013 at 1:16 am
            Permalink

            laaa tu offer bukan merayuu , tapi aku tahu bujuk PAS lebih suka bersama DPAigs yang berjuang untuk pro murtad di malaysia dan kebebasan agama untuk semua kaum .. memang lebih hebat PAS ni rupanya !!!

  • May 28, 2013 at 11:56 pm
    Permalink

    Kasihan PAS..cukup-cukuplah orang melayu didalam PAS diperkotak katikkan..lebih baik PAS menjadi salah satu parti komponen BN..sekurang-kurangnya terjamin juga masyarakat Melayu.

    Ingat Parti Keadilan Rakyat hendak menguasai PAS secara halus..manakala DAP pula menguasai PKR secara halus juga..

    Reply
    • May 29, 2013 at 6:22 am
      Permalink

      UMNO yg. gila TALAK… kata PKR pulak yg. nak jadi queen control. Jagalah UMNO tu, jangan nanti GERAKAN ambil alih.

      Reply
      • May 29, 2013 at 9:06 am
        Permalink

        PAS sedang di perkosa DAP dan PKR semahu-mahunya…lobai-lobai PAS, melalak sana sini…kerusi makin hilang.
        Ahli paling banyak…kuasa paling sikit.
        sedih !!

        Reply
        • May 29, 2013 at 10:18 pm
          Permalink

          PAS bukan nak kerusi… tapi nak sebarkan ISLAM. Sebab tu PAS tetap jaga AKHLAK Islam walau dimana.

          Reply
          • May 30, 2013 at 1:21 am
            Permalink

            apa yang PAS sebarjan Islam bujuk ??? mehh bagitahu kami apa yang dah undang2 Islam tertegak kat negeri Pakatan ???

            nak tutup kedai judi jauh sekali , dulu kafirkan UMNO pasal arak dan disko TAPI SEKARANG dah 2 penggal tak tutup lagi .. malah lagi bertambah !!! ,

            mana Islam PAS bujuk ???

            pemimpin berzina sampai ada bukti video pun PAS masih sokong !!!

            Hudud dulu wajib sekarang bilda dah berkuasa terus jadi tak wajib , apagilaa namanya ni bujukkk

            PAS hanya inginkan kuasa dan menjual dan melacurkan Islam jeee !

    • May 30, 2013 at 1:24 am
      Permalink

      PAS memang suka dilembukan dan dikudakan, memang penyokong mereka macam tu laa yang penting pemimpin mereka semua buncit perut hahahahaha

      Reply
  • May 29, 2013 at 4:55 pm
    Permalink

    UMNO tak perlukan parti PAS , org pas untuk melayu dan islam . check balik sejarah , siapa khianat siapa , siapa yang lari meninggalkan jemaah di saat umat melayu mulai kukuh bersatu . sia-sia usaha onn jaafar membentuk 1 ikatan ukhwah melayu untuk melawan kafir harbi british bila pas membelot meninggalkan perjuangan bangsa melayu dan islam . tiada apa yg perlu dituntuk dari parti pembelot ini. rujuk kisah pas keluar BN pada tahun 70an . orang yang membawa keluar pas dari BN itu , masih ade lagi sekarang. bergelar pemimpin de factor pas , tuan guru mursyidul am.

    Reply
    • May 29, 2013 at 10:19 pm
      Permalink

      Dato Onn keluar umno lagi awal dari PAS.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *