Separuh Borang Kaji Selidik UM Diisi Dalam Bilik Kuliah?

Share


Hasil Kaji selidik Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL), yang antara lain menyatakan 54% orang Melayu memilih Datuk Seri Anwar Ibrahim dan hanya 38% memilih Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri, merupakan satu perancangan licik oleh Pengarahnya, Prof. Datuk Dr. Mohamad Redzuan Othman.

Kaji selidik ini dilakukan oleh para pelajar fakulti tanpa pengawasan harian daripada pensyarah mahu pun penyelaras yang berwibawa dalam bidang kajian. Para pelajar diberi borang kaji selidik untuk diisi dalam temu bual mereka bersama responden di kawasan asal mereka dan tiada pengawasan dilakukan setiap hari selama kaji selidik dilakukan.

Menurut maklumat daripada seorang pensyarah kanan Universiti Malaya, separuh daripada 1407 borang yang dikeluarkan tidak diisi oleh responden. Bagi mencukupi jumlah responden yang diperlukan, para pelajar tersebut telah diarahkan mengisinya di dalam bilik kuliah.

Terdapat juga cakap-cakap di Universiti Malaya sekarang ini bahawa pelajar yang terbabit juga dikatakan dipilih secara khusus berdasarkan kecenderungan politik mereka dan kawasan-kawasan yang merupakan kubu kuat Anwar brahim.

Sementara itu Utusan Malaysia semalam melaporkan, Timbalan Yang Dipertua Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Selangor, Dr. Wan Muhammad Adam berkata, hasil kajian Mohamad Redzuan itu boleh diragui kesahihannya ekoran beliau seorang kenalan kepada Anwar.

“Apabila mengetahui Mohamad Redzuan membuat kajian tersebut, sudah pasti statistik kecenderungan akan berpihak kepada Anwar kerana kita tahu macam mana rapatnya mereka.

“Analisis yang dikeluarkan atau dibentangkan juga pasti akan memihak kepada seorang individu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Wan Muhammad menambah, hasil kajian itu juga akan mengambil kira sentimen persahabatan di antara orang yang dikaji dengan pengkaji.

Jelasnya, sebagai pelaksana (Datuk Seri Najib Tun Razak) akan diukur dan pengkaji akan mencari apa kekurangan yang dibawa berbanding individu yang beliau lagi menjadi pelaksana (Anwar).

“Apa pun hasil kaji, rakyat Malaysia tahu untuk menilai dan membuat keputusan pada 5 Mei ini. Sama-sama kita nantikan,” katanya.

Mengulas isu sama, Naib Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia (PPMM), Azril Mohd. Amin, hasil kajian itu dianggap berat sebelah kerana Mohamad Redzuan dilihat rakan kepada Anwar.

Selain itu, katanya, Mohamad Redzuan yang merupakan bekas pemimpin ABIM yang kini menerajui Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (Wadah) dilihat banyak menyebelahi Anwar.

“Kajian itu tidak mewakili pandangan menyeluruh dan kita melihat ia lebih kepada sentimen persahabatan,” katanya.
hasil kajian UMCEDEL bertajuk Pilihan Pengundi Menjelang Hari Mengundi Dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 yang dibentangkan oleh pengarahnya, Prof. Datuk Dr. Mohamad Redzuan Othman di Universiti Malaya di sini semalam.


36 thoughts on “Separuh Borang Kaji Selidik UM Diisi Dalam Bilik Kuliah?

  • April 28, 2013 at 4:39 pm
    Permalink

    keje nak menipu je Pakatan Rabak ni..

    Reply
    • April 29, 2013 at 8:47 am
      Permalink

      patutnya borang tu diberi pada nabil, sallah yaacob,azhar sulaiman, umi felda, amy ,bodoboi…baru betul, diaorang tu kan ikon melayu, pasti melayu akan ikut apa diorang cakap dan sokong!!!

      Reply
      • April 29, 2013 at 10:38 am
        Permalink

        minah…bas hang bertolak kul 9.00 kan, cepat sikit nanti tertinggal bas pulak !

        Reply
  • April 28, 2013 at 4:46 pm
    Permalink

    Ooo ya ke…..susah le mcm ni….lagi satu rileks le bro tak payah takut punya….ini kajian je tak menjadi kudis gatal pun ……..budak2 ni pun satu asyik nak kan nwar je…..hehe

    Reply
    • April 28, 2013 at 4:58 pm
      Permalink

      Apa nok heghe kak budok budok mudo ni mek esah oiiii….depa tu dah gatai pungkoq dah lama tak kena tighok ngan belalai bengkok besaq ayaq mineral tu.

      Hang tak teghingin ka nak coba ghasa lagu mana hebat nya belalai bengkok tu….?

      Reply
  • April 28, 2013 at 4:57 pm
    Permalink

    Kalau macam itu yang mereka buat maka ia bukanlah satu kajian dan penyelidikan. Ia satu perbuatan main agak-agak sahaja maka tak boleh pakailah.

    Kita di Malaysia ada 13.3 juta pengundi yang berdaftar. Kajian melalui 1407 borang yang tidak dibuat dengan betgul tidak boleh dipakai. Lapuran kajian itu bolehlah dibuang masuk bakul sampah atau masuk dkan dalam shredder.

    Buat malu UM sahaja.

    Reply
    • April 30, 2013 at 6:28 pm
      Permalink

      ptut bg Zul nordin… scara 100% ia akan jd tulen

      Reply
  • April 28, 2013 at 5:04 pm
    Permalink

    Kita la ni jangan la nak teruja sangat ngan kaji lidik yang tak saintifik tu. Profesor tu dah beghangan nak dapat tender mega kalo Anuaq jadi PM nanti. Tu sebab dia sakan buat risec tahap muhung nak kelentong rakyat kunun Anuaq tu ada la idola rakyat Malaysia pelbagai kaum. Kalo dah kolega nya kaki kelentong apa kughang nya ngan prof.sekoq ni….!!!

    Reply
  • April 28, 2013 at 5:13 pm
    Permalink

    Semua akan terjawab dihari kelapan dari hari ini. Apa yang pasti Anwar sedang menoreh getah dihari hujan.

    Satu perbuatan yang sia sia.

    Reply
  • April 28, 2013 at 6:55 pm
    Permalink

    Bukanlah kaji selidek namanya kalau borang kaji selidek tu di isi pelajar UM sendiri bukan di isi dengan mendapatkan feedback dari masyarakat diluar UM

    Bukan kaji selidek namanya tapi jilat bodek si lahanat anwar baru betul

    Reply
  • April 28, 2013 at 7:08 pm
    Permalink

    Inilah kerja kau og, menyesatkan pemikiran pembaca, dulu apabila kajian dibuat oleh badan UM yg sama diperbesar2kan dan diulangsiaran kerana memberikan kelebihan kpd UBN dan Najib, tetapi bila menyebelahi PR, jadi meroyan pula, apa cerita…relaxlah itu kajian, tak semestinya 100 peratus betul, yg meraban tak tentu punca mengapa? PR tak bising pun berpuluh2 kajian yg menyebelahi UBN?

    Reply
  • April 28, 2013 at 7:27 pm
    Permalink

    Apabila kajian tak menyebelahi mereka, macam2 alasan…. dah la, korang percayalah apa yg. korang suka. Asal bahagia…

    Reply
    • April 29, 2013 at 3:46 pm
      Permalink

      kalau dh mcm tuh hang menyibok kt sini buat apa…dasar macai pakatan haram mcm anak haram

      Reply
  • April 28, 2013 at 7:43 pm
    Permalink

    Kajian selalunya dibuat diluar UM untuk mendapatkan feedback masyarakat, ianya dipantau oleh pihak yang neutral tapi kenapa kaji selidek yang ni dibuat/di isi oleh pelajar UM sendiri dalam bilik kuliah pulak tu tanpa dipantau pihak yang neutral?

    Reply
  • April 28, 2013 at 9:10 pm
    Permalink

    Jentera BN/UMNO patut juga tubuh blog/web yang mejumlahkan cawangan PKR/PAS yang ditutup dengan angka ahli yang meninggal kan parti on a accumulative basis. Statistic ini boleh di announce on daily basis dalam news. Ia boleh juga di gunakan to justify later selepas PRU13 sebab sebab PKR kalah. Info ini patut sampai ke media asing juga.

    Reply
    • April 29, 2013 at 11:06 am
      Permalink

      Aku setuju dengan komen ‘alfie’

      Sedikit komen aku mengenainya….

      Semua bloggers & editor media(termasuk akhbar) pro BN harus bersedia dari sekarang membuat artikel2 yang lengkap dengan senarai & penjelasan2 kepada ‘penyebab’ kekalahan mengaibkan pakatan haram selepas PRU13. Sebaiknya artikel itu dibuat dalam bahasa inggeris supaya mudah orang asing baca untuk mengetahui & faham punca sebenar kekalahan mengaibkan pakatan haram dalam PRU13.

      Bayangkan jika selepas sehari atau dua hari PRU13(5 Mei) begitu banyak artikel2 seperti itu disiarkan atau tersiar, pastinya media pakatan haram akan terkedu tidak mampu membuat spin/tuduhan tidak berasas yang merapu tahap dewa dengan sebaiknya untuk menyalah SPR.

      Reply
  • April 28, 2013 at 9:28 pm
    Permalink

    lol satu kajian yang tolol dari sebuah Universiti. Buat Malu je.

    Soal selidik ini terbatal dengan sendirinya sebab premisnya sudah salah. Sejak bila rakyat Malaysia berhak memilih Perdana Menteri? Malaysia bukan USA yang boleh memilih ketua eksekutif secara lansung.

    Reply
    • April 29, 2013 at 11:18 am
      Permalink

      daripada buat kajian, baik buat donat ,pai, kumpul siling..kemudian cat biru..baru lah nampak minda intelek melayu…

      Reply
      • April 29, 2013 at 4:19 pm
        Permalink

        Donat cat biru ?? alahai MYKMU dah di banjiri oleh minah-minah sewel..cat donut warna biru…hahahahahahahah

        Reply
  • April 28, 2013 at 11:33 pm
    Permalink

    Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL)telah mengeluarkan hasil satu kaji selidik yang di ragui. Siasiatan lanjut perlu di jalankan untuk mengesahkan yang kajian ini mengikut garis-paduan kajian saintifik. sekiranya tidak UMCEDEL perlu di pertanggung jawab dalam mencemar kewibawaan Universiti terulung Malaysia.

    Reply
  • April 29, 2013 at 1:37 am
    Permalink

    Kaji selidik yang cuba menipu PR sendiri, maklumlah ada pemimpin mereka yg semakin meroyan kononnya 6hb angkat sumpah.

    Bagi menyedapkan perasaan maka dijalankan kaji selidik malangnya tidak menepati standard yg ditetapkan. Borang buat sendiri dan isi sendiri.

    Reply
    • April 29, 2013 at 8:30 am
      Permalink

      ini kajian aku…
      najib…90%
      anwar…10%
      sendiri kaji, sendiri tulis,sendiri baca,sendiri ulas…sendiri syok maaa….

      Reply
  • April 29, 2013 at 1:52 am
    Permalink

    Prof. mengundi fever….macam itu beliau isi borang sendiri lebih baik…..

    Reply
  • April 29, 2013 at 6:30 am
    Permalink

    Pada suatu masa bila kajian dari UMCEDEL ini menyebelahi puak2 UBN, berkokoklah mereka tentang hasil kajian tersebut sambil mendabik dada mereka hebat. Tapi bila ia menyebelahi musuh mereka, tiba2 pujian jadi celaan, kata2 manis jadi nista. Percayalah bila kebenaran d katakan dusta, maka telah tibalah waktu kekuasaan akan terlepas dari genggaman.
    Tunggulah…. INI KALI-LAH.

    Reply
    • April 29, 2013 at 8:52 am
      Permalink

      Ntah ! tak ada sapa pun peduli pasal ramalan buj…lain la hangpa.

      Buj, aku nak tanya hang sikit, apasal anwar dah tak nyanyi lagi ” sabah nak hilang ” ?…kalau tidak hari-hari dia dok nyanyi lagu tu.

      Apasal buj ??

      Reply
      • April 29, 2013 at 9:54 am
        Permalink

        senang je RAP

        cakap banyak dgn bujuk ni pun tak guna..
        biar rakyat tentukan sapa yg layak memerintah 5hb ni nanti

        kalau rakyat pilih PR, so PR lah yg berkuasa

        kalau rakyat pilih BN, so BN lah yg akan berkuasa kembali

        mmg PR betul gusar dgn rakyat malaysia yg cenderung kat BN, based line sama jugak, PR tetap nafikan, jadi sama2 kita tunggu 5/hb ni rakyat malaysia akan hukum PR perusuh keamanan negara ni dgn benar2 hukuman, insyaAllah

        Reply
      • April 29, 2013 at 12:50 pm
        Permalink

        Aku ada dengar diorang tambah lirik lagu tu dengan S’wak pulak….

        Reply
    • April 29, 2013 at 3:57 pm
      Permalink

      Aku sokong sepenuhnya cadangan hang, sebab macai macai PR nih mmg bangang bangang belaka, kat kedah ni mmg nampak gaya BN dah melepasi mejoriti mudah dan menghampiri 2/3. Keadaan semasa berbeza dgn PRU2008. Cuma aku jangka juak juak PR nih mmg jenis tk terima kekalahan dlm PRU13 kerana telah di’halwa’ kan oleh nuar yg PR confirm menang, jadi kita perlu tolong mereka huraikan sebab sebab kekalahan mereka 5 mei nanti yg 50% dari sebabnya sebabnya adalah kelemahan dan kebodohan mereka, dan 50% lagi sebab kekuatan dan kecemerlangan BN 4 tahun kebelakangan ini. Setiap pihak ada kebaikan & kelemahan, tapi kelemahan PR nih kalau nk sembang bertahun tahun tk habis. Selamat jalan PR, your time is not yet to come. LAINKALILAH !! cuba lagi PRU14, itu pun kalau belum insaf. VOTE BN!!! Satu…Malaysia !! Vote Najib !! Go to hell Anwar !!

      Reply
  • April 29, 2013 at 12:01 pm
    Permalink

    Berkata seorang suami kepada isteri ‘abang konpiden anwar akan ditabal menjadi PM baru selepas 5 Mei’.

    Anak perempuannya yang masih diperingkat tadika naik atas sofa duduk sebelah ayahnya itu, dia meletakkan tapak tangan pada dahi ayahnya lalu berkata ‘dahi papa ok je tak panas mama’.

    Si ibu menghilai dengan tawa sementara si anak beritahu pada ayahnya apa telah diperkatakan oleh atoknya, kata atoknya….

    ‘Kalau dah beribu orang PKR,PAS & DAP keluar parti jangan harap le anwar dapat jadi PM…siapa percaya anwar dapat jadi PM orang tu mesti terkena demam yang sangat aneh’

    Reply
    • April 29, 2013 at 3:58 pm
      Permalink

      ni macam merujuk kepada orang macam BUJUK jer…

      Reply
  • April 29, 2013 at 12:44 pm
    Permalink

    layak ke si Mohamad Redzuan Othman dapat gelaran Prof dan Dr?

    Reply
  • April 29, 2013 at 1:15 pm
    Permalink

    keputusan sebenarnya 5 Mei ini

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *