Ditolak di Permatang Pauh, Anwar Mencari Nyawa Politik Di Perak

Oleh Zul Rawi

Pengumuman Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim yang mengesahkan akan bertanding di Perak pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) ini dilihat sebagai satu tindakan serampang dua mata. Menurut sumber yang diterima, ia ekoran dari gelombang penolakkan orang Islam dan Melayu yang semakin mengenali makhluk ‘dua alam’ itu.

Ini kerana dikhabarkan majoriti pengundi di Pematang Pauh telah mula bosan dengan sindrom penafian Anwar yang sehingga kini gagal menjawab semua dakwaan berhubung isu salah laku moral yang dikaitkan ke atas dirinya.

Selain gagal memberikan khidmat yang cemerlang untuk para pengundi di kawasan, Anwar juga dikatakan jarang meluangkan masa untuk berjumpa dengan masyarakat setempat yang suatu ketika dahulu merupakan penyokong kuatnya. Maka telah mula kedengaran di kalangan pengundi di Permatang Pauh untuk menolak Anwar sekiranya dia masih mencalonkan dirinya dalam pilihanraya akan datang.

Menurut sumber pula, tindakan Anwar yang membuat pengumuman awal senarai calon PKR juga telah menimbulkan kemarahan di kalangan beberapa pimpinan pusat dan ketua-ketua peringkat cabang. Ini disebabkan kerana, ia telah memberikan kesan buruk, selain menimbulkan perpecahan di kalangan penyokong peringkat akar umbi.

Yang nyata, ramai yang tidak berpuas hati apabila Anwar menolak kepimpinan cabang sebagai calon pilihanraya, hanya kerana ingin memberi laluan kepada calon luar yang dikatakan sebagai ‘giant killer’. Ekoran itu, ramai yang dikatakan telah mengambil keputusan untuk tidak akan mengundi calon PKR.

Malah ada yang mengatakan akan memberikan undi kepada calon Barisan Nasional (BN) sebagai tindakan sabotaj ke atas kepimpinan Anwar, lebih teruk lagi apabila ada yang sanggup mengambil tindakan untuk keluar parti dan membubarkan ranting PKR.

Terbaru, Ketua Bahagian PKR Pasir Salak Ahmad Taufik Hassan juga antara yang dikatakan akan meninggalkan PKR untuk menyertai UMNO selepas 40 orang ahli PKR termasuk Ketua Pemuda PKR Sungai Siput mengambil langkah yang serupa. Sebelum ini, seramai 64 ahli PKR di Parlimen Pasir Salak nekad mengikut jejak langkah 120 ahli dan jentera PKR, Cabang Padang Rengas yang nekad untuk keluar parti.

Inilah yang dikatakan sebagai rahmat dari Allah swt, kerana semakin ramai yang telah diberikan petunjuk untuk menilai makhluk yang dikatakan sebagai pemimpin ‘anugerah tuhan’ itu.

Lihat sahaja mengenai berita tentang tokoh-tokoh tertentu dalam masyarakat dan bidang akademik yang telah mula menjauhkan diri dari Anwar Ibrahim. Mereka dikatakan tidak lagi mahu menyokong perjuangan yang berpaksikan kepada kepentingan peribadinya itu.

Mereka itu pula bukan golongan baru belajar berfikir dan menganalisis, tetapi merupakan tokoh yang amat disegani di dalam dan di luar negara. Prof Datuk Dr Sidek Baba sebagai contoh merupakan antara ‘hardcore’ yang boleh diibaratkan sebagai panglima perang Anwar. Ini kerana di UIA, beliau adalah merupakan pemangkin pada gerakan menaikkan Anwar di kalangan masyarakat intelektual serta dunia pelajar.

Selain mereka, Dr Hasan Ali dan Nasharuddin Mat Isa juga dilihat telah ‘berkerat rotan’ dengan Ketua Umum PKR, walau pun pada peringkat awal meraka antara yang turut serta dalam gerakan Anwar. Perkataan Pas diresapi parasit adalah komen pertama Hasan meninggalkan perjuangan Pas sebagai merujuk kepada usaha Anwar mencatur agenda Pas dari luar.

Persoalannya, apakah mereka yang masih bersama PKR ini tidak sedar dan tidak tahu lagi akan hala tuju perjuangan Anwar Ibrahim? Hakikatnya ‘KEADILAN’ dalam PKR hanyalah merupakan retorik semata-mata. Ini kerana perjuangan PKR = Anwar Ibrahim!

Dari dulu sampai sekarang ahli politik yang bercita-cita untuk menjadi perdana menteri itu memang tidak pernah dengar pandangan orang lain. Asyik veto, asyik saman, asyik pergi hotel jumpa budak muda yang akhirnya menyebabkan ahli-ahli PKR semakin diabaikan oleh Anwar.

33 thoughts on “Ditolak di Permatang Pauh, Anwar Mencari Nyawa Politik Di Perak

  • April 4, 2013 at 4:47 pm
    Permalink

    Kita jumpa lagi dalam rancangan…

    Di mana joe jambul!!!!

    Reply
  • April 4, 2013 at 4:52 pm
    Permalink

    Tak kuizinkan negaraku di pimpin oleh sang dajjal Anwar, takkan ku relakan agamaku dicemari mazhab sesat pas dan tak ku biarkan bangsaku lenyap dikerjakan dap.ku seru agar kita semua bersatu dibawah satu panji iaitu BN.

    Jangan biar politik kotor pr butakan Mata kita.. dan jgn relakan jasad kita dicemari nista mereka..Mari kita bersatu menolak pakatan sang pendusta.

    Undilah BARISAN NASIONAL agar masa depan bangsa dan agama kita terus berkembang mekar!!

    Reply
    • April 4, 2013 at 7:59 pm
      Permalink

      In Shaa Allah.. Amin Amin YaRabbal Alamin..
      Tak kan ku biarkan nasib anak cucu cicit ku nanti menumpang di tanah air sendiri..

      Hanya UMNO yg mempertahankan Agama Islam & orang2 Melayu di bumi Malaysia ini…

      Reply
  • April 4, 2013 at 5:08 pm
    Permalink

    Awas, anda semua jangan pandang rendah pada Anwar. Tipu kanan, tipu kiri, semua terlopong lalu percaya.

    Anwar ada kebolehan yakinkan orang baju biru yang dia pakai itu berwarna putih.

    Ini yang berlaku pada ramai orang seperti nalla, ezam, zulnordin, zahrain, ashari dan lain2 lagi. Setelah mereka sedar bahawa yang dikatakan putih itu sebenarnya biru maka mereka pun tukar reverse gear. Insaf dan bersyukur setelah diberi hidayah oleh Allah menyedari apa yang betul dgn yang salah.

    Reply
  • April 4, 2013 at 5:37 pm
    Permalink

    Apakata Najib bertanding kat Permatang Pauh pulak???

    Korang tgk la majority DSAI kat PRU2008 tu. Takkan takut..lain la KJ, dah tau tak tercalon, terus kata “tak nak lagi Bertanding” itu KETUA PEMUDA UMNO tu..korang kat sini haprak jer..

    Reply
    • April 4, 2013 at 5:55 pm
      Permalink

      Apa kau ingat Ds Najib ini lembu ke Moooo? Kau tak guna otak ke,bila ramai yg mengunakan perkataan CABUTTT ? Ini juga tandanya,pengecut,bacul dan juga ditolak oleh masyarakat setempat.Knp ditolak ? dan kenapa cabut ? Ini lah isunya.Kalau dulu bukan main konfident lagi,siap boleh suruh isterinya letak jawatan utk beri laluan kepada pemimpin anugerah tuhan ini bertanding.Sekarang apa sudah jadi ? Banyak sngt buat taik dan onar lah tu,sbb tu lah cabuttttt. Tiada trek rekod. Oleh itu kau nak samakan dgn Ds Najib,ternyata jauh bagai langit dgn Bumi.

      Reply
      • April 5, 2013 at 10:46 pm
        Permalink

        Anwar tak cabut… dia akan tunggu walau Najib datang rebut kerusi P.Pauh.

        Reply
    • April 4, 2013 at 7:14 pm
      Permalink

      BN berjuang untuk rakyat setempat , bukan melompat-lompat bila tahu nak kalah !! bangang punya moo lembu !

      Reply
    • April 4, 2013 at 9:45 pm
      Permalink

      hahahhah…mooo hang dok meroyan apa mooo ?? pemimpin UMNO jarang yang tukar-tukar tempat, sebab mereka adalah pemimpin, mana mungkin pemimpin main lari sana-lari sini…tu roller skate bukan pemimpin.

      Reply
  • April 4, 2013 at 6:05 pm
    Permalink

    Kenapa nuar lari,kat permatang pauh dah tak ada orang nak sokong ke..

    Reply
    • April 4, 2013 at 6:23 pm
      Permalink

      ORg BN memang tak sokong dia pun… Tapi menang jugak PRU12 tu..

      Reply
      • April 4, 2013 at 7:39 pm
        Permalink

        hehehe tu ddulu moo.lani ni org pkr pun tak sokong dia pasai tu angkat kaki

        Reply
      • April 4, 2013 at 9:38 pm
        Permalink

        Menang sebagai ketua pembangkang ?? percaya la mooo, dia akan menang jugak kali ni…pun sebagai ketua pembangkang !!

        Reply
        • April 5, 2013 at 7:47 pm
          Permalink

          kali ini dia akan bangkang depan gate bangunan parlimen jer …hahaha

          Reply
      • April 6, 2013 at 1:50 pm
        Permalink

        Menang jadi arang kalah jadi abu nak buat apa? Semuanya tak boleh pakai…

        Reply
  • April 4, 2013 at 6:19 pm
    Permalink

    nuar nak lari ke tivoli villa balik kot?? atau kedutaan turki? hehee

    Reply
    • April 4, 2013 at 6:23 pm
      Permalink

      Lari Ke Putrajaya jer..sebab org yg kat Putrajaya tu pun dah nak pindah….

      Reply
      • April 4, 2013 at 7:40 pm
        Permalink

        tu la masalahnya …pindah awai sangat , takut2 nanti tak jadi pindah rumah lama penyewa lain masuk …

        Reply
      • April 4, 2013 at 8:56 pm
        Permalink

        Tak Malu ke nak lari Ke putera jaya. Org putera jaya pun tak mahu Bapak Liwat jadi MP mereka. Geli geleman kata mereka

        Reply
      • April 4, 2013 at 9:47 pm
        Permalink

        Hang silap kot moooo…dia berkayuh canoe kat tasik putrajaya…lepaskan tension, tak dapat duduk putrajaya, dapat naik kayak pun jadi laaa…

        Reply
  • April 4, 2013 at 6:22 pm
    Permalink

    Pemimpin BN bila dituduh rasuah:

    KUALA LUMPUR, 4 April — Tan Sri Abdul Taib Mahmud mendakwa dirinya menjadi mangsa permainan nakal oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan menyatakan pendirian tidak akan bekerjasama dengan agensi tersebut dalam siasatan rasuah yang dipalitkan keatasnya.

    Ketua Menteri Sarawak itu juga berkata tuduhan rasuah seperti yang didedahkan oleh Global Witness baru-baru ini tidak akan memberi impak kepada Sarawak.

    “Mereka tidak layak mendapat kerjasama saya kerana agak nakal.

    “Mereka tidak jujur,” kata Taib yang ditemui di bangunan Umno, PWTC, hari ini.

    MENYUSUL LAGI

    Reply
    • April 4, 2013 at 6:58 pm
      Permalink

      tak ada kena mengena dengan anuar tinggalkan permatang pauh ….lu dayus moo

      Reply
    • April 4, 2013 at 7:16 pm
      Permalink

      orang UMNO takkan buat demontrasi untuk dia pun .. macam pencacai buat untuk sokong peliwat , kaki pelacur dan kaki rasuah hahahaha … biar undang-undang tentukan nasib dia .

      Reply
    • April 4, 2013 at 8:55 pm
      Permalink

      Alaaahai mooo.. Sahar yang mendakwa hak asasi beliau utk melancap dizalami oleh pimpinan PKR. Yg terang sondol jantan, sondol pelacur siap ada gambar dilepaskan pulak. Adil kah moooo

      Reply
    • April 4, 2013 at 9:25 pm
      Permalink

      tuka cerita … sama la moooooo dengan LEMBOOOOOO PAPI

      Reply
  • April 4, 2013 at 8:53 pm
    Permalink

    Ahaks..ahaks… Macam tak percaya Anuwar lari dari kubu sendiri. Bertahun-tahun perbodohkan rakyat dikawasan sendiri. Nie lari keperak utk perbodohkan org perak le pulak, nak ke mike…

    Reply
  • April 4, 2013 at 11:04 pm
    Permalink

    nuar nie lari perak cari calon kot.. kahkahkah rakyat tak akan tertipu dgn bang nuar nie lagi da..

    Reply
  • April 4, 2013 at 11:39 pm
    Permalink

    org perak akan tolak lanun mcm anwar ni…..tungguuuu

    Reply
  • April 4, 2013 at 11:58 pm
    Permalink

    BN diramal menang majoriti 3/3 ….takbir…takbir…takbir

    Reply
  • April 5, 2013 at 12:39 am
    Permalink

    Nak tau sebab Nuar berahi terkinjit lari daripada permatang pauh..ni ha’aa
    Sebenar BN bercadang untuk meletakkan Leftenan Kolonel Dr Hj Mazlan Ismail (50) dari Unit Semboyan Diraja Pakar (AW) sebagai calon P44. Bekas Ketua Pemuda Pas Permatang Pauh, Naib Ketua Pemuda Pas Pulau Pinang dan Bekas Pengarah Jentera Pilihanraya Pas Pulau Pinang yang telah sedar tembelang perjuangan PAS. Beliau juga lah yang merupakan penggerak utama PAS bagi membantu nuar brahi untuk menang PRK P44 selepas Wan Azizah melepaskan jawatan untuk memberi laluan kepada Anwar.
    Disebabkan itu, nuar brahi melarikan diri sebab dia rasa tak mampu untuk melawan bakal lawannya seorang yang hebat dalam bidang agama dan mempunyai ijazah kedoktoran dalam bidang kejuruteraan. Lagipun seluruh kepimpinan Umno Bahagian dan Jentera Pilihanraya Permatang Pauh yang diketuai oleh Dato Jalil menyokong Dr Mazlan sekiranya dicalonkan.

    Reply
  • April 5, 2013 at 8:21 am
    Permalink

    Oppp….sorryy..laa..disebabkan permintaan daripada pengundi di Permatang Pauh ..kote sipeliwat ni bengkok kembali..semalam di Grik dia kata akan bertanding di Permatang pauh lah pulak…korang tengok la nanti bila dikritik..puak penyokong nuar brahi kat dalam ni saperti mek esah, bujuk, moon lembu dan moo akan mengatakan ini adalah strategi …kah kah kah..tak nak mengaku asyik dok kena perbodohkan ..

    Reply
    • April 5, 2013 at 10:44 pm
      Permalink

      Anwar nak tengok hebat mana Naib Presiden TM yg. juga Leftenan kolonel dan pengkhianat PAS. Harap Dr.Mazlan tak lari atau d ganti dengan orang lain. Anwar tak jadi hijrah ke perak sebab rakyat P.Pauh nak PM datang dari sana. Malah ia akan menggangu jadual kempen Anwar untuk keliling m’sia jika bertanding d Perak. Kerana perlu bagi perhatian lebih pada kerusi baru yg. mana orang perak tak berapa kenal Anwar seperti orang P.Pauh.
      Apapun… Anwar telah gemparkan KEM BN perak.

      Reply
      • April 5, 2013 at 10:52 pm
        Permalink

        anwar gemparkan BN di perak ??? hehe…

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *