Mengapa Najib Takut Membubarkan Parlimen?

Oleh Dr. Mohamad Khir Toyo

Saya tidak fikir Mohd Najib masih belum membubarkan Parlimen kerana takut kalah. Ini kerana kajian dan pemerhatian pelbagai pihak sama oleh jentera Barisan Nasional, badan-badan pemerhati bebas, mahu pun penganalisis politik dan ekonomi antarabangsa meramalkan Barisan Nasional akan kembali memenangi pilihan raya kali ini dengan pencapain yang lebih baik dari tahun 2008.

Misalnya, The Economist Intelligence Unit (EIU), sebuah unit penyelidikan majalah terkemuka The Economist, meramalkan Barisan Nasional akan memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 ini. Malahan The Economist menyatakan bahawa pada pandangan pemerhati antarabangsa, keputusan pilihan raya jelas akan memihak kepada Barisan Nasional.



Kaji selidik oleh Merdeka Centre dan Pusat Kajian Demokrasi Dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) juga mendapati Barisan Nasional akan kembali memerintah kerajaan Persekutuan.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan menyatakan kajian pasukannya mendapati Barisan Nasional akan memenangi 160 kerusi Parlimen dalam pilihan raya akan datang. Sungguhpun saya agak skeptikal dengan kajian ini, namun ia bukanlah mustahil.

Malahan Tun Daim Zainuddin sendiri yang terkenal dengan bacaan politik beliau yang sangat ampuh juga meramalkan BN akan menang dalam pilihan raya kali ini.

Berdasarkan pandangan pelbagai pihak dalam dan luar Negara, kajian bebas atau dilakukan oleh parti, BN akan kembali memerintah Malaysia untuk lima tahun akan datang. Justeru tidak timbul andaian dan tuduhan Anwar Ibrahim bahawa Mohd Najib tidak membubarkan Parlimen kerana takut kalah.

Artikel penuh sila lawati www.drkhir.com

36 thoughts on “Mengapa Najib Takut Membubarkan Parlimen?

  • March 27, 2013 at 6:52 PM
    Permalink

    sebab MCA dan GERAKAN belum sedia1

    Reply
  • March 27, 2013 at 7:20 PM
    Permalink

    Maksudnya BN belum bersedia la tu…….. Eh tapi peasl dalam medi BN dok canang BN semakin kuat tak putus-putus yer????

    Reply
    • March 27, 2013 at 7:23 PM
      Permalink

      sama jer mcm pr …makin kuat ….tapi pr makin kuat isu dan skandal

      Reply
        • March 29, 2013 at 9:37 AM
          Permalink

          Kehkehkeh….PR berkempen sepanjang masa pun masih tak sedia , malah makin berkecamuk!!

          Reply
    • March 27, 2013 at 7:38 PM
      Permalink

      aik? bukankah selangor pun hanya berani bubar lepas genap 5 tahun, malah dikatakan taknak bubar awal psl takut ada tindakan sabotaj la apa la? tapi bila najib tak bubar parlimen lagi dikutuk plak? mcm lawak melihat hipokrasi penyokong pembangkang ni, dia buat dikatakan bijak, umno buat sama dikutuk mcm2 plak?

      dan bukankah pembangkang sering canang seolah2 boleh menang pru? apsal selangor pun tak berani bubar awal, nak juga genap 5 tahun?

      Reply
      • March 28, 2013 at 9:28 PM
        Permalink

        najib tu, PM …Khalid tu MB, jadi sapa yg besar..Najib lah ,Kuasa sape yg lebih..NAJIB…Jadi sapa PENAKUT…NAJIB…kahakahkahkahhh NAJIB TAKDE telor…PENGECUT nak jadi pemimpin 1Malaysia konon…pegi lah mabukk

        Reply
        • March 29, 2013 at 12:23 PM
          Permalink

          Soal takut, rasanya Anwar Aljuburi lebih takut dengan PRU 13 ni. Kalau boelh dia nak PRU13 ni tak jadi! Dia nak tidakkan hak rakyat untuk pilih kerajaan. Dia takut undi!!! Dia bawak lanun Kiram buat huruhara. Dia cemuh SPR tak adil. Dia kata polis tak pro., rasuah. Dia pakat dengan kafir DAP guan eng huruharakan orang islam, melayu. Dia buat demonstrasi jalanan kecohkan KL, apa lagi …banyak lagi tindakan penakut Anwar dan geng PRnya yang semakin menyerlahkan sikap PENGECUTnya!!! Dia cabut lari dari pengundi sendiri!!!! Dan bukan pengecut lagi tu, tapi BACUL!!!!

          Reply
          • April 3, 2013 at 8:20 AM
            Permalink

            PR dngn fakta yg kukuh

    • March 27, 2013 at 11:06 PM
      Permalink

      moo lembu baik kau tanya kerajaan Selangor DSAPigs yang nyatanya sedang ketakutan tu kakakakaka dulu kau menyalak konon kata Selangor DAPigs tu berani , sekarang jadi apa kot ???

      Reply
    • March 28, 2013 at 12:27 AM
      Permalink

      Ntah la mooo..aku pun susah nak cakap, mungkin jugak BN bertambah kuat sebab pakatan haram bertambah teruk, caca merba tak ketahuan punca.

      hmmm…mungkin jugak, tak gitu moooo ?

      Reply
  • March 27, 2013 at 7:23 PM
    Permalink

    La…. semenjak bila BN dok jadikan The Economist sebagai rujukan pulak??? Selalunya Metro, Kosmo, Utusan, B Hairan dan TV3????&^&&%$

    Hebat sgt kah Tun Daim tu???? Bila PR kalah, aku jamin dia tak berani dok kat Malaysia.

    2008, pesal jangkaan semua meleset pun??? bukan depa jangka BN menang besaq ka???

    Reply
    • March 27, 2013 at 7:39 PM
      Permalink

      rilek bro…aku mcm tak ada media yg nak memihak kat hangpa…hangpa kan ada haramkah,meloyakini dan yang seharam dengan nya yg sokong hangpa, awat jeles sangat , takkan percaya kut kat saluran media yg korang tak percaya…hehehe kalau percaya dan gerun eloklah pangkah dacing masa pru13 ni yea

      Reply
    • March 27, 2013 at 7:40 PM
      Permalink

      even di waktu bn paling lemah pun pembangkang takleh menang kerajaan persekutuan? tapi ofcos pembangkang takleh nak salahkan spr seperti biasa psl dah menang byk negeri. tapi lagi lawak, jangkaan anwar jadi pm 16sept tu jauh lebih meleset, apsal penyokong pembangkang tak ungkit?

      Reply
    • March 27, 2013 at 9:21 PM
      Permalink

      Menjadi-jadi mimpi basah hang mooo ? bila PR kalah ?..hehe, hang pun macam tau jer PR nak kalah, bila PR kalah tak ada apa yang berubah moooo, cuma negara kita akan jadi lebih aman damai.

      2008 ? tak ada sapa pun jangka BN akan menang besar kecuali pak lah dan kuncu-kuncu dia..well itu cerita lama, la ni ramai yang menjangka BN akan menag lebih besar daripada 2008.

      Hang jangan panic mooo…tak payah booking flight ticket pi cinnai, buktikan taat setia hang pada DYMM Yang Dipertuan Agung dan Raja-Raja Melayu dan hang boleh terus tinggal di negara ni.

      Selamat menjadi warganegara yang taat setia !! lupakan lah BJP.

      Reply
    • March 27, 2013 at 11:08 PM
      Permalink

      hahaha memang PR kalah pun woii moo lembu hahahaha

      Reply
    • March 29, 2013 at 2:23 PM
      Permalink

      Tu la kau Mooo, asyik dok baca Harakah dan Roket je hari hari!!!

      Reply
  • March 27, 2013 at 8:06 PM
    Permalink

    BARU BARU INI ULAMAK DAN PENGAJAR SEKOLAH PONDOK DIKELANTAN DAH KELUARKAN KENYATAN HARAM UNDI PR.. DAN WAJIB UNDI BN…. APA MAKNANYA TU…. FIKIR FIKIRKAN LAH……

    Reply
    • March 27, 2013 at 8:37 PM
      Permalink

      Alah Andik…cakap lah apa pun..undi itu rahsia….berapa ramai yg kena tangkap khalwat dan makan curi2 bulan puasa…ini pulak mengundi…bezanya kita tak boleh nak tangkap laa…kalau kata haram pun…kalau sesenang itu ….tak adalah perompak dan pencuri…

      Reply
  • March 27, 2013 at 9:55 PM
    Permalink

    alahai andik…. ulamak dan pengajar pondok mana tu…pondok lubuk tapah tu ke ?…..kah kah kah….. goli eden

    Reply
    • March 28, 2013 at 12:38 AM
      Permalink

      lebih 30 orang ulama sekolah pondok kelantan bersatu mengeluarkan kenyataan mengundi PAS adalah haram.

      a force to reckon with….

      mek hang jangan dok geli tak tentu pasal, buruk sangat orang pompuan kalau macam tu.

      dah, hang pi lipat kain baju yang bertimbun tu, dah macam sarang tikus.

      Reply
    • March 28, 2013 at 4:18 AM
      Permalink

      kalu hang tengok nuar balas jubor jantan lagi ko geli lah mek…gerenti punya. so cuba2 lah sokong najib lak yg tak main belakang. kecuali mek suka ditusuk ikut belakang…kahkahkah

      Reply
  • March 28, 2013 at 8:20 AM
    Permalink

    Kita tak perlu istihar hukum halal haram tentang undi BN atau undi orang lain. Meletakkan haram halal akan disalah erti kerana halal haram, syak, zham, waham adalah ketetapan dari yang maha esa bukan kita manusia. Kita cuma perlaksana.

    Cukup kita sebutkan undi yang jelas, yang nyata tanpa was2. Mereka bercakap BN praktik cara sekular tidak ikut cara islam, praktik riba, banyak rasuah. Bila kita tanya apakah alternatif untuk itu semua…. mereka tak tahu. Yang mereka tahu dan sedang buat mereka tunggang agama suci dengan ganasnya… seganas cowboy atau red indian tunggang kuda pergi bertempor. Mereka tunggang agama untuk capai kedudukan politik, kerana kuasa. Walau mereka tahu apa yang harus berlaku adalah sebalinya.

    Mereka seharusnya tunggang politik untuk tegakkan agama.

    Dalam pada dakwaan BN tidak islamic Msia diangkat sebagai negara contoh oleh negara islam yang lain (?) Apakah buktinya ini.

    Reply
    • March 29, 2013 at 2:36 PM
      Permalink

      Betul tu, cukup setuju!! Politik tu cara, alat atau medan kita berjuang. Agama, bangsa dan negara tu matlamat perjuangannya.
      Puak biol pembangkang ni otaknya dah terbalik. Dia guna agama, bangsa dan negara sebagai cara dan alat untuk berjuang. Matlamat dia orang politik, political survival!! Hampasss punya manusia, itu pun mereka ni tak faham. Tu yg jadi tongganglanggang tu!

      Reply
  • March 28, 2013 at 9:00 AM
    Permalink

    dulu DAP jugak bising kata biarkan pemerintahan cukup sampai 5 tahun…tapi bila najib buat cam tu..awat depa panas ponggong??

    Reply
    • March 29, 2013 at 2:44 PM
      Permalink

      Depa dah nak habis bateri!!!! Dah 5tahun berkempen sakan, ni dah penhujung ni bateri dia orang dah nak flat la tu!! Tu yg salahkan Najib apasal lambat sangat bubar dewan. Pembangkang a ni dah tercungap, garisan penamat tak nampak lagi …Najib dok tolak lagi jauh, lagi jauh ….tu yg mereka marah tu!!! Padan muka!!! Akan tersembam sebelum penamat laa korang!!!

      Reply
  • March 28, 2013 at 9:48 AM
    Permalink

    “Cukup kita sebutkan undi yang jelas, yang nyata tanpa was2. Mereka bercakap BN praktik cara sekular tidak ikut cara islam, praktik riba, banyak rasuah. Bila kita tanya apakah alternatif untuk itu semua…. mereka tak tahu.”…..aiiik bila masa kita org tak tahu ( lebai hang pun tau tp buat2 tak tau je )…sebetulnya set hang tu babil dan tolol tak nak dengar cakap orang…banyak konar !!!!!

    Reply
    • March 28, 2013 at 10:15 AM
      Permalink

      alternatif yg ada lebih teruk dari yg dok ada , mcm org sakit lah ubat doktor dari spital bagi tak mau makan buang pi makan majun last2 mampuih atas rumah !

      Reply
  • March 28, 2013 at 10:09 AM
    Permalink

    Makin lama makin terserlah sifat mek…hehe…aku dah agak dah….mek ni pura2 jer mula2 macam lembut dan baik…lepas tu….hilang sifat muslimah nya…keluar lah segala sifat2 busuk…lepas tu mengata Umno kurang Islam…dan rasa diri lebih Islam…patut pun laki hang tak balik rumah…hehehehe…typical typical….

    Reply
    • March 28, 2013 at 10:17 AM
      Permalink

      janda kut …. anak takdak , laki tak berani nak kata la sekejap ada sekejap tak ada…hihihi

      Reply
      • March 28, 2013 at 3:23 PM
        Permalink

        shemale tuuuu…

        Reply
      • March 29, 2013 at 4:37 PM
        Permalink

        aku rase mek ni jelmaan bujuk laaa

        Reply
  • March 28, 2013 at 2:40 PM
    Permalink

    kebanyakan media baru pro pakatan Rakyat kay PM takut bubar parlimen,Tapi tak pula mereka tekankan kepada negeri-negeri yang diperintah oleh angkatan tentera satu kapal tiga nakhoda untuk bubar DUN bagi mengadakan pilihan raya negeri,jadi yang mengatakan PM takut bubar Parlimen sebenarnya hanya modal bagi menghangatkan susana kerana pakatan rakyat sedang lemas dalam kubang yang dipenuhi hanyir dan kahak hijau.

    Reply
  • March 28, 2013 at 6:34 PM
    Permalink

    Soalan ni budak tadika kemas pun boleh jawab pasal Najib sudah tau BN pasti kalah teruk pada PRU 13..Ni

    Reply
    • March 28, 2013 at 8:51 PM
      Permalink

      Tadika PASTI la tu.

      Reply
      • March 29, 2013 at 12:19 AM
        Permalink

        analisis macai pr boleh menang pru takat ambik level budak tadika jer ….tak lama dah tu…

        Reply

Leave a Reply to tony gunawan Cancel reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.