Dong Zhong Terpaksa Akur Najib Semakin Dihati Masyarakat Dan NGO Cina?

Share


Memang agak meragukan apabila Persatuan Dong Zhong menjemput Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke majlis sambutan rumah terbuka Tahun Baru Cina anjuran mereka yang berlangsung di ibu negara hari ini.

Mungkin kerana inilah pertama kali sebuah persatuan yang begitu kuat mengkritik kerajaan BN dan dilihat seolah-olah menyokong DAP menghantar jemputan kepada Datuk Seri Najib. Sebelum ini, tak pernah pun mereka menjemput beliau…

Dan mungkin juga persatuan yang sangat terkenal dengan tuntutan-tuntutan melampau dan sering mencabar perlembagaan negara itu takut tertinggal “keretapi”?

Maklumlah, boleh dikatakan hampir semua NGO Cina menyokong kuat dan selalu menjemput Perdana Menteri ke majlis-majlis dan program anjuran mereka. Maka Dong Zhong pun tak mahu dilihat macam “kera sumbang” dan terpaksa menjemput Najib.

Menariknya, Najib bersedia meluangkan masa memenuhi jemputan Dong Zhong itu tanpa sebarang rasa prejudis dan beliau membuktikan penghargaannya terhadap persatuan itu dengan memenuhi jemputan tersebut.

Paling penting, Najib hadir hanyalah sebagai tetamu yang dijemput tanpa melibatkan sebarang protokol kebiasaan seperti sidang media dan tiada pun sesi perbincangan melayan sebarang tuntutan dari Dong Zhong.

Mungkin kerana terkejut dengan persetujuan Najib untuk menghadiri majlis itu, maka Anwar cepat-cepat bersetuju untuk memenuhi jemputan Dong Zhong ke majlis yang sama.

Padahal, sumber dalaman PKR memberitahu bahawa Anwar dan konco-konconya malas hendak ke majlis berkenaan, namun berubah fikiran bila mengetahui tentang Najib yang mengesahkan kehadiran beliau.

Mungkin Anwar takut Najib “kidnap” penyokong kuat DAP, kot?

Menyebut mengenai Dong Zhong, maka kita secara tidak langsung akan mengaitkan persatuan itu dengan pelbagai tuntutan dari segelintir masyarakat Cina ekstrim berhubung dengan dasar pendidikan negara.

Dari sudut rekod perkhidmatan, Anwar dan Najib pernah sama-sama menjawat jawatan Menteri Pelajaran. Tapi, kalau nak dibandingkan, rekod Najib lebih bagus apabila beliau lebih banyak melakukan dasar yang melibatkan dasar pendidikan sekolah Cina.

Berbanding Anwar, Anwar sebenarnya boleh dikatakan langsung tak buat apa-apa untuk memajukan dasar pendidikan bagi masyarakat Cina selain dari meneruskan dasar pendidikan sedia ada yang dirancang menteri sebelumnya.

Tapi seperti biasalah. Bila Anwar keluar dari Kerajaan BN, mulalah dia meroyan dengan janji-janji manis untuk menipu masyarakat Cina dan agak malang bila ada juga di kalangan kaum Tiong Hua itu yang termakan janji palsunya, kan?

Jadi, jangan terkejut dengan laporan wartawan portal pencacai Pakatan Haram, Malaysiakini yang mendakwa Anwar dapat sambutan lebih meriah berbanding Najib. Itu normal kerana Dong Zhong dikatakan dipenuhi oleh golongan Cina ekstrim yang tidak tahu menghormati perlembagaan.

Cuma yang saya yakin kali ini bahawa Dong Zhong dapat menerima kenyataan hari ini bahawa Najib dan BN sememangnya mendapat tempat kembali di hati masyarakat Cina yang semakin hari semakin teruk “dikelentong” Anwar. Itu faktanya…



33 thoughts on “Dong Zhong Terpaksa Akur Najib Semakin Dihati Masyarakat Dan NGO Cina?

  • February 17, 2013 at 9:36 pm
    Permalink

    Bagi aku cina dong zhong ni tak boleh di percayai..Tun dulu dah “ajar” depa ni cukup-cukup, sampai tak berani angkat muka, cuma bila ada pondan tua PKR yang menyokong depa, depa rasa kembali bersemangat, anyway aku harap najib tak ikut rentak depa.

    Reply
    • February 18, 2013 at 12:28 am
      Permalink

      Tapi Najib tunduk kat dong zhong ni… surat jemputan tu dia rasa macam arahan, terpaksa batal majlis lain yg. dah d jadualkan untuk penuhi hajat dong zhong yg. anti melayu.
      Ada mana2 pemimpin umno berani nasihat Najib…?

      Reply
      • February 18, 2013 at 1:37 am
        Permalink

        Ini jemputan untuk CNY…. DSNajib pergilah semasa musim perayaan ni. Takkan nak tunggu sampai musim haji.
        Cakap pakai lubang buntut…

        Reply
        • February 18, 2013 at 5:01 am
          Permalink

          kah..kah..kah…sebiji kena mate bujuk..lebam sampai ke bontot.. nak menang pru13 kena pandai guna otak ler bujuk. nak menang kena buat cara nak menang. orang bagi tali kita cukuk idung ..tarik ler..

          Reply
          • February 18, 2013 at 6:47 am
            Permalink

            dah memang dasar bodo

        • February 18, 2013 at 11:20 am
          Permalink

          berapa banyak majlis CNY yg. Najib wajib pergi? majlis Aidilfitri pun tak sebanyak ni. 1 hari 3-5 majlis CNY Najib hadir…. apa rakyat m’sia ni orang cina saja ka. Tak cukupkah Najib hadir CNY m’sia sebagai mewakili semua majlis CNY. Kalau 1 hari ok… ni dah lebih 1 minggu. Aku cadangkan najib jadi presiden MCA dan tak perlu jadi PM.

          Reply
          • February 18, 2013 at 11:45 am
            Permalink

            Pulak !

          • February 18, 2013 at 5:30 pm
            Permalink

            dah sawan babi bujuk ni jadinya , sampai bandingkan aidilfitri pulak .. kakakakaka weeii kau tahu kee berapa banyak majlis DS Najib pergi .. kalau dah kaki penipu ni tetap kaki penipu

          • February 19, 2013 at 12:32 am
            Permalink

            takkan cina dong zong ni nak buat majlis rumah terbuka aidifitri lak kot…..kahkahkah. awat bengap sgt hg bujuk….PM kan pengerusi BN. BN lak ada mca, mic dll….bodo nak mampos….kenapa le bapak hang ni tak cekik je masa hang kecik…dah besar jd bengap nak mampos…buat rugi duit mak bapak je bg sekolah….tongong…kahkahkah

          • February 19, 2013 at 1:02 am
            Permalink

            hahaha biasalaa nak menipu dan membelit laa bujuk ni .. last sekali kalau kita tengok komen dia sendiri dah penuh berbelit-belit , hahaha memang taktahu malu punya kaki penipu .

            Makin sawan babi bujuk ni bila dia nak bandingkan pulak pasal pergi majlis aidilfitri dan CNY hahahaha kaki penipu bujuk ni sendiri bukannya tahupun berapa majlis yang DS Najib pergi .. tak habis-habis nak menipu

      • February 18, 2013 at 2:34 am
        Permalink

        tahu pun kau dong zhong anti Melayu , DAPigs adalah penyokong kuat Dong Zhong … mana pulak otak penipu kau boleh kata jemputan tu satu arahan dasar pencacai najis punya bujuk…

        Najib sudah tunjuk kepada Dong Zhong , orang Islam bukan penyokong perkauman seperti mereka dan Pakatan DAPigs !!!

        Reply
        • February 18, 2013 at 11:23 am
          Permalink

          Maksud aku… UMNO kata dong zhong ni ANTI MELAYU, bukan aku kata. Tapi Najib kata 1m’sia… tiada beza, semua rasa.

          Reply
          • February 18, 2013 at 11:49 am
            Permalink

            Bila pulak UMNO kata dong zhong anti melayu ??? hang ni makin teruk buat fitnah. Dong zhong adalah kumpulan chuvenist cina…yang anti melayu adalah PAS !! yang bertuankan DAP !

          • February 18, 2013 at 5:36 pm
            Permalink

            laaa berpusing-pusing kaki penipu bujuk ni dah sendiri akui kau pulak nak tuduh orang lain hahaha , Dong Zhong tak perlu UMNO kata , Dong Zhong tu memang sah anti Melayu macam DAPigs jugak yang disokong PAS/PKR hahahaha ..

            kesian bujuk buat fitnah kata jemputan tu satu arahan , mana kau belajar bujuk .. dari IQ Mat Sabu yang rendah tu kaa hahaha

          • February 19, 2013 at 12:33 am
            Permalink

            yang tiada beza, sama rasa tu nuar yg kata…depan belakang sama je takdak beza…kahkahkah.

      • February 18, 2013 at 12:24 pm
        Permalink

        Dah ! anwar pun dah di nasihatkan jangan pi…dia pi jugak !!

        Reply
  • February 17, 2013 at 10:25 pm
    Permalink

    Oooo.. baru aku tau, rupanya Najib ni PRO cina berbanding melayu. Aku tak pasti, pernah ke najib P majlis PERKASA tapi dengan 1x jemputan Najib terus p majlis dong Zhong, walaupun mereka ini d tuduh ANTI k’jaan oleh UMNO. Siap dengan pelbagai hadiah dari k’jaan. Tapi hebat la… penulis kata semua NGO cina sokong PM sebab, PM dah d malukan oleh orang cina d Penang. setidak2nya PM belum d malukan oleh orang melayu kedah dan k’tan mahupun s’gor walaupun mereka tolak UMNO.

    Reply
    • February 17, 2013 at 10:38 pm
      Permalink

      lu apa meroyan macam nuar tak dapat bontot ni..najib tu orang melayu yang jadi perdana menteri jadi dalam hal dia g jemputan ke majlis apa pun tu tak bermakna dia pro mana..apa punya bodoh sangat otak ko…najib dengan perkasa tu tak yah tunggu jemputan selalu dia dah g jumpa perkasa..ko aje yang tak tau sebab ko tak kengikuti berita yang betul..hari2 ko cuma baca surat kabar harakah yang isinya bohong tu..ko baca website pembangkang yang isinya cuma cakap2 bohong je..orang bodoh macam ko je yang masih caya cakap2 bohong macam tu..orang bijak pandai dalam pembangkang dah ramai yang sedar dah ..ko banyak makan taik babi sebab tu otak ko dah tak leh nak ditune lagi..bodoh sangat lah ko..otak isi taik..

      Reply
      • February 17, 2013 at 10:45 pm
        Permalink

        otak dia penuh taik ker?Tolak Anwar Ibrahim Kkkkk (TAIK)

        Reply
      • February 18, 2013 at 12:24 am
        Permalink

        tolong link 1 majlis PERKASA yg. Najib P. Kalau mampu la…
        Hang jangan link majlis UMNO yg. perkasa mai pulak… hahaha.

        Reply
        • February 18, 2013 at 1:27 am
          Permalink

          Aku boleh tolong panggilkan ambulan untuk hantar hang masuk Wad 8.

          Reply
          • February 18, 2013 at 2:41 am
            Permalink

            kesian bujuk , cakap pun dah melalut-lalut sampai terbelit aku tgk .. dia pulak nak cabar UMNO dan Perkasa hahahahaha …

          • February 18, 2013 at 6:50 am
            Permalink

            bujuk kalau betul2 nak ambik tau apa najib buat seharian , mai la join umno, hentikanlah sokongan pada anuar tu , sia2 jer

        • February 18, 2013 at 2:37 am
          Permalink

          kau pulak bagi satu link yang kata DS Najib menolak jemputan Perkasa !!! kesian bujuk terhegeh-hegeh bila Dong Zhong jemput PM ..

          Reply
    • February 17, 2013 at 10:43 pm
      Permalink

      Imaginasi bodoh sang pencacai munafik PR. Seboleh-boleh tu dia nk hancurkan perpaduan. Iblis je yg berperangai mcm si pencacai munafik ni. Hati dh hitam..tobat pun dh x lalu agaknya.

      Reply
    • February 18, 2013 at 11:50 am
      Permalink

      Awat bujuk ? hang pening ke pusing-pusing ?

      Reply
      • February 18, 2013 at 5:44 pm
        Permalink

        dalam isu ni kita boleh tengok pencacai PAS macam bujuk yang berbelit-belit …

        kejap kata terima jemputan tu sebagai menunduk .. kejap kata pro cina .. tapi terhegeh-hegeh pulak cabar Perkasa jemput Anwar yang haamjadah tu hahahaha

        tak sangka aku keberanian DS Najib berhadapan puak chauvanist cina ni membuatkan gerombolan Pakatan terus kena sawan babi hahahahaha

        Reply
  • February 17, 2013 at 11:05 pm
    Permalink

    mereka sebenarnya sedar yg pemerintahan najib cukup baik dan ternyata pembangkang tidak dpt menandinginya.sebab tu mereka terpaksa menerima kenyataan. pakatan hanya memberi fantasi sahaja

    Reply
  • February 18, 2013 at 2:17 am
    Permalink

    Selepas ini akan ada kaki hasut yang akan bawa lembing menghasut persatuan itu,,

    Reply
  • February 18, 2013 at 5:03 pm
    Permalink

    Najib kena hati hati sikit tang kejujuran Dong Zong tu,depa oghang oghang cina memang licik main permainan dalam apa jua bidang sama ada perniagaan,politik,diplomasi dll. Mentaliti depa ni sama saja ngan Lee Kuan Yew saja nak ngap pemimpin melayu yang sentiasa alpa. Contoh nya cita cita Allahyarmah Tunku PM kita dulu nak gagas kan Malaysia beliau begitu jujoq bermain politik. Aleh aleh Lee Kuan Yew lahanat tu dah main kotoq dia guna ilham Gagasan Malaysia untuk dapat kan kemerdekaan cara mudah dari British. Bila dah dapat join Malaysia dia bikin kecoh pasai konsep Malaysian Malaysia saja nak provok & menguasai pemimpin & rakyat melayu serta. Dia gagai nak kuasai hegemoni politik melayu Malaysia cuma dah dapat kemerdekaan percuma.

    Kita tak mau Dong Zong kan menguasai politik melayu ngan game yang kotoq takut nanti Malaysia akan jadi negara Repuplik plak.Depa ni dapat sokongan padu dari cina DAP ultra kiasu tu.

    Awas kami tak mau jadi negara Republik bila melayu dah di ngap oleh cina ultra kiasu di mana Malaysia akan jadi sebahagian wilayah Republik Singapura…!!!!

    Reply
  • February 18, 2013 at 5:22 pm
    Permalink

    Najib kena hati hati sikit ngan kejujuran Dong Zong main game politik. Depa ni memang licik nak menipu bangsa lain apa lagi melayu. Mentaliti depa ni sama saja ngan Lee Kuan Yew lahanat tu. Tujuan depa satu cuma nak menguasai politik melayu & negara ni. Pi lihat zaman allahyarham Tunku PM kita dulu main politik cara jujoq masa nak tubuh kan Gagasan Malaysia. Lee Kuan Yew cepat cepat nak join Malaysia supaya senang dapat kemerdekaan cara mudah tanpa susah payah. Bila dah berjaya join Malaysia si lahanat ni kembang kan doktrin Malaysian Malaysia dasaq sama rata antara kaum. Ni membahaya kan keharmonian rakyat pelbagai kaum. Hasrat depa cuma nak menguasai negara Malaysia asai kepunyaan melayu nusantara. Tunku lebih bjiak main game politik dia cepat cepat singkiaq kan Singapura dari Malaysia. Sungguh pun Lee Kuan Yew gagai menakluk negara melayu melalui doktrin bahaya tu dia dah berjaya memerdeka kan Singapura ngan mudah dari Britsh. Betapa licik nya LKY ni.

    Kami tak mau lagi sejarah berulang Malaysia akan jadi negara Republik dan akan jadi sebahagian wilayah Republik Singapura jika kita tak hati hati main politik ngan cina ultra kiasu ni. Depa tu dapat sokongan padu dari cina DAP yang mengamal kan konsep Malaysian Malaysia kaum melayu & pribumi tak dak lagi kedudukan istimewa dalam perlembagaan.

    Reply
  • February 19, 2013 at 3:49 pm
    Permalink

    PM pi cuma nak test market sokongan kaum cina terhadap BN jer… beliau dah tahu dlm Dong Zong tu ramai puak2 babi pembangkang… Apa2 pun Melayu mesti sokong BN dlm PRU13 nnti

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *