Saham FGV: Nasihat “Pakar Dari Bangladesh” Hanya Akan Melingkupkan Peneroka Felda

Share

Pada 21 Januari lalu, harga saham FGV buat jatuh sebanyak 2.4 peratus hinga ke paras RM4.31, pertama kali menurun melebih harga pengenalannya (IPO) yang bernilai sebanyak RM4.45 ketika mula diperkenalkan.

Maka bisinglah Mazlan Aliman mengusung “pakar ekonomi”nya, Dr. Rosli Yaakop, ke hulu dan ke hilir memburuk-burukkan saham milik peneroka Felda itu di mata rakyat. Kononnya, peneroka rugi besar dan bakal papa kedana kerana saham-saham itu.

Lebih buruk lagi, Dr. Rosli dengan “confident” meramalkan harga saham tersebut akan “terus merudum” ke paras yang lebih teruk lagi sejak tarikh tersebut, kononnya…

Sudah puas Mazlan Aliman dan “pakar ekonomi”nya, Dr Rosli Yaakop, meramal prestasi harga saham Felda Global Ventures (FGV)? Ada lagi yang nak komen tentang prestasi saham FGV? Ada sesiapa lagi yang nak kata saham itu akan terus merudum?

Nah! Hari ini 2 Februari 2013, saham FGV sedang berada di kedudukan stabil di Bursa Malaysia dengan mencatat harga RM4.59 sehingga kaunter ditutup semalam.

Dalam ertikata lain, ia meningkat sebanyak RM0.28 sejak tarikh 21 Januari lalu ketika Mazlan Aliman dan Dr Rosli membuat ramalan karut-marut mereka.

Analisis dari pakar-pakar pelaburan di Malaysia menyifatkan penurunan harga saham FGV tempohari sebagai satu tawaran “durian runtuh” atau “sale” di mana saham itu berada di bawah harga asal buat pertama kali sebelum dijangka melonjak naik kemudiaannya.

Biasalah. Saham memang kadang-kadang turun dan kadang-kadang naik, tak terkecuali saham FGV.

Menariknya, saham-saham FGV milik peneroka dijamin oleh pihak Kerajaan Malaysia di mana mereka tidak perlu menanggung sebarang kerugian meskipun dari sudut kadar faedah pinjaman mereka di bank ketika membeli saham tersebut dulu.

Jadi, ketika harga saham FGV ini turun begitu, maka pakar-pakar pelaburan ini menasihatkan supaya orang ramai mengambil peluang ini dengan membeli saham tersebut dari mana-mana pihak yang ingin menjualnya.

Nak tahu kenapa? Saham-saham FGV itu sebenarnya merupakan saham-saham yang kukuh dan stabil. Malah BIMB Securities di dalam The Star baru-baru ini menjangkakan bahawa saham-saham tersebut akan naik sehingga ke paras RM5.46 sesaham!

Bukankah sesiapa yang beli saham dengan harga murah, kemudian saham itu melambung dan dijual dengan harga yang tinggi maka dia akan mengalami keuntungan? Bukankah menjadi prinsip ekonomi untuk mendapatkan keuntungan?

Jadi, nampak sangatlah pandangan pakar-pakar analisis pelaburan dan “pakar ekonomi” Mazlan Aliman itu sangat berbeza pendapat mereka. Dr. Rosli kata lain, pakar-pakar saham kata lain. Dr. Rosli kata “rugi”, pakar-pakar saham kata “untung”.

Pada saya, kalau saya jahil sekali pun tentang saham, saya sudah tentu akan percaya pada para penganalisis saham berbanding “pakar ekonomi” belaan PAS yang lebih bersifat “gebang politik”.

Kalau peneroka Felda ikut kata Dr. Rosli dan jual semua saham FGV kerana takut harganya jatuh merudum lagi, sudah tentulah mereka rugi besar. Mereka beli dengan harga RM4.45 dan jual pada harga RM4.31, bukankah mereka rugi besar?

Sebaliknya, jika kita membeli saham FGV ketika harga jatuh pada harga RM4.31 dan kini sudah berada pada harga RM4.59 sementara menunggu untuk menjualnya pada paras harga RM5.46, sudah tentulah kita untung besar, bukan?

Inilah yang dikatakan sebagai “durian runtuh” untuk para peneroka. Cuma Mazlan Aliman dan Dr. Rosli saja yang rasa “bijak sangat” mencetus propaganda untuk menakut-nakutkan para peneroka dengan dakyah pembohongan mereka itu…

Orang seperti mereka itukah yang mahu menjadi pemimpin rakyat? Orang macam itukah yang dikatakan akan membela nasib rakyat? Sudahlah. Mereka fikir senang-senang saja mereka nak tipu para peneroka?

Mereka tak tahukah ada di kalangan peneroka yang mampu memilik Porsche Cayenne? Mazlan Aliman dan Dr. Rosli ada Porsche Cayenne? Kalai tak ada, lebih baik diam saja sebelum dimalukan dengan lebih teruk oleh para peneroka di seluruh negara…

118 thoughts on “Saham FGV: Nasihat “Pakar Dari Bangladesh” Hanya Akan Melingkupkan Peneroka Felda

  • February 2, 2013 at 1:36 pm
    Permalink

    Berapa kali mau ulang cerita da!
    Takkan NGO macam ANAK pun tak boleh lawan. Berlagak aje lebih, Ahmad Maslan ni…. ajak semuka tak berani.

    Reply
    • February 2, 2013 at 9:58 pm
      Permalink

      Saya cadangkan anda ganti tempat Ahmad Maslan..sebab orang tak berani tak layak duduk ditempat itu,,jadi orang yang berani spt anda amat diperlukan dan dialu-alukan…bertanding ketua kampung pun belum tentu dapat 10 undi.

      Reply
    • February 2, 2013 at 11:20 pm
      Permalink

      ko yang belagak tapi bodoh…ikut cakap org bangla..hehe kalau bangla tu maju lainlah leh komen tempat org..kalau korg caya cakap bangla maknanya tahap ko macam bangla tulah..atau pun ko ni sebenarnya mat bangla kot..

      Reply
      • February 3, 2013 at 11:04 am
        Permalink

        Anak bangsa yg. berjaya d luar, jadi penasihat lagi tentu hebat. Bro…. hang p lembah cyber tu, pakar2 IT ramai dari bangladesh dan india tau. M’sia nak maju pun import pekerja dari bangla..

        Reply
        • February 3, 2013 at 11:26 am
          Permalink

          pakar IT anak watan pun banyak bujuk…hang jangan nak buat dosa kering …..

          ada pakar nuklier fizik negara kata LYNAS tak bahaya, hangpa tak caya, hangpa kata dia tak pandai, hangpa pi buat teori 30 kupang hangpa sendiri. Lepas tu hangpa kata pulak apasal tak ramai pakar kat malaysia….

          Kelebihan kita rakyaat malaysia yang di beri Allah swt, kita dapat bau munafikun walaupun di mana mereka berada !!

          Reply
          • February 3, 2013 at 12:41 pm
            Permalink

            Itu PAKAR dari PAS, harap umno takda jugak..

          • February 3, 2013 at 3:54 pm
            Permalink

            mengaku pulak kau yg dia tu pakar TAPI cakap dia korang tak percaya , Tapi iktiraf di pakar , tapi tak percaya …. otak hang 69 la bujuk !

          • February 3, 2013 at 11:31 pm
            Permalink

            hehe…bujuk jatuh dalam lubang.

        • February 3, 2013 at 11:23 pm
          Permalink

          otak ko lah ..pakar IT kat malaysia melambak koje tak tau sebab ko tau g ceramah pas memang tak nampak pakar IT kat situ..kat situ pakar tampal poster banyaklah..

          Reply
  • February 2, 2013 at 1:39 pm
    Permalink

    Bukan dah warned the listing of FGV akan menyebabkan Felda Settlers experienced dilutions in terms of their interest, earnings, pride and morale.

    Reply
    • February 2, 2013 at 2:05 pm
      Permalink

      Benda yg kau tampal kat dahi engkau ni….ulas lah kalau kau faham.

      Reply
    • February 2, 2013 at 11:22 pm
      Permalink

      ni sorg lagi mat bangla..bingai..

      Reply
    • February 3, 2013 at 9:44 am
      Permalink

      apa punya pukimak. eja dilutions pun tak betul. delusion la. org mcm ni pun nak jadi pakar komen dlm saham.

      Reply
    • February 4, 2013 at 1:09 am
      Permalink

      hahaha eja pun tak betul weiii nak copy paste pun taktau kaa hahaha

      Reply
  • February 2, 2013 at 2:37 pm
    Permalink

    ler…dah kene halau dek orang FELDA pun ANAK tak reti bahasa lagi..hehehe

    Reply
  • February 2, 2013 at 2:55 pm
    Permalink

    “Muhammad Yunus (born 28 June 1940) is a Bangladeshi banker, economist and Nobel Peace Prize recipient. He previously was a professor of economics where he developed the concepts of microcredit and microfinance.”

    Sumber wikipedia.

    Tu dia pakar dari Bangladesh. Siap menang Nobel lagi. Orang Melayu Malaysia ado ? Hairanlah kenapa orang kita suka mengunakan perkataan Bangladesh dalam konatasi merendah-rendah dan menghina. Mereka juga saudara sesama Islam.

    Minta kita sama-sama peliharalah santun kita sebagai orang Islam Melayu dan penyokong kerajaan. Biarlah orang PAS dan PKR melalak-lalak

    Reply
  • February 2, 2013 at 5:49 pm
    Permalink

    Pasal saham aku tak reti sangat,,tapi setahu aku dalam dunia perniagaan memang lumrah ada untung dan rugi,malah ada yang gulung tikar,,manusia bernama Mazlan Aliman bukan sahaja merugikan masa dia,malah merugikan bangsa sendiri kerana melakukan kerja-kerja yang tidak untung,jadi siapa yang rugi,sedangkan felda terus meninggalkan golongan haru biru berkilo meter.

    Reply
    • February 2, 2013 at 7:15 pm
      Permalink

      Banyak syarikat yang berasaskan peladangan mengambil langkah menyenaraikan syarikat peladangan merika diBSKL,akan tetapi tiada pula orang orang bising atau menentangnya.Tetapi bila FGVH disenaraikan ramai orang samada peneroka atau orang luar bising dan menentangnya ,Kenapa ya ?.Sebelum FGVH ditubuhkan semua aset dan perniagan FELDA diletak dibawah FH atau FELDA holding .Felda holding ni dimiliki 51% oleh KPF yang dimiliki oleh semua peneroka FELDA.KPF merupakan pemegang saham terbesar didalam FH.Ramai peneroka menentang untuk disenaraikan diperingkat permulaan .FELDA mengambil langkah mematikan atau membubarkan FH dan mengantikan dengan FGVH untuk membolehkanya disenaraikan diBSKL dengan menukar jumlah pegangan KPF dan tidak lagi menjadi mejoriti.Memandangan ujudnya penentangan maka KPF tidak dibawa masuk .Untuk makluman semua tanah FELDA adalah tertakluk dibawah Rizab Melayu.Beratus kilo meter luasnya .
      Soal untuk membursa sahamkan tanah FELDA ini bukan perkara baru ,ianya sudah dimulakan dari zaman TUN Mahatir lagi akan tetapi ianya gagal,sebab ramai orang membantahnya termasuk orang kuat BSKL.Setelah TDM berundur timbul pula TAB sebagai PM ……pun masih tak jadi juga .Dan sekarang timbul pula PM baru Najib ……..dan najib ni pulak adalah penasihat dan penjaga FELDA kununya semperna mengenang jasa ayah beliau .Kerja yang salah bawa kemana pun tetap salah dan akan ada yang menentangnya .
      Saya inggin bertanya kemanakah perginya KPF?Dan kenapa ISA Samad bermati matian untuk menjadi pengerusi KPF,sehingalah mahkamah masuk campur dan menolak ISA SAMAD.KENAPA PENEROKA tolak SI ISA ni?.Kenapa najib sayang sangat kat isa ni?Dulu masa yusof nor tak ada pun peneroka bising bising …….Kenapa tiada kenyataan dari yusof nor?kenapa wartawan tak laporkan kenyataan yusof nor?Penyamun akan berkawan dengan penyamun juga ……..dan penyamun tidak boleh berkawan dengan orang baik baik .

      Reply
      • February 2, 2013 at 9:55 pm
        Permalink

        Saya cadangkan anda jadi pengerusi felda..

        Reply
      • February 2, 2013 at 11:21 pm
        Permalink

        Itu syarikat Korporat. Ini Felda, asalnya untuk Felda Settlers. Bila Listed, dia akan mengalami dilution of interest bagi peneroka. Isa samad tak pernah jadi peneroka, tiba2 dia lah yg dapat paling byk saham. Tak rasa bersalah kah???

        Reply
        • February 2, 2013 at 11:25 pm
          Permalink

          hoi bodoh ..saham felda bukan listing kan kebun diorang..apa plak org felda nak rugi..kalau saham lingkup pun org felda pun masih ada kebun..10 ekar tau..ko sampai mati pun tak leh nak beli kebun 10 ekar..apa bodoh punya manusia..tulah ikut sangat cakap2 si bingai kat ceramah pakatan..

          Reply
          • February 3, 2013 at 12:08 am
            Permalink

            Otak MM yg beku tu kasi cair…TAPI jangan kasi diluted lah…

          • February 3, 2013 at 11:14 am
            Permalink

            ialah aku faham moooo…kalau kita bandingkan peneroka FELDA dan peneroka LADANG RAKYAAT, banyak bezanya…peneroka ladang rakyaat tak payah kerja pun, sebab ladang tu dah di beri hak kepada cina DAP, peneroka ladang rakyaat di JANJI kan elaun RM 200 sebulan dengan tak payah buat apa pun….tanah tumbuh lalang nak buat kerja apa ?…RM 200 tu pun dalam mimpi jer depa dapat…alih-alih semua kena halau keluar dengan bulldolzer..

          • February 3, 2013 at 11:48 am
            Permalink

            Aku tanya ku2 FELDA ada tanah ke?Untuk makluman anda FELDA tidak boleh memiliki sainci pun tanah diatas nama felda sendiri.semua tanah tanah tersebut misti dimiliki oleh manusia iaitu peneroka ini jelas terkandung didalam GSA diantara kerajaan negeri dan FELDA.Maka jelas disini FELDA telah menipu kerajaan negeri .Begitu juga harta felda holding dimiliki 51% oleh peneroka melaluai koperasi permodalan felda (KPF)yang digilaai oleh isa samad tu.
            Selama ini pun FH untung besar dan kpf mendapat pulangan yg lumayaan awlaupun tidak dibursa sahamkan .Segala keuntungan tersebut khusus untuk peneroka dan kakitangan felda saja .Memang patut peneroka dapat sebab selama berpuluh tahun bersusah payah …ada kau orang kesah?.
            Bila dah nanpak untung mulalah puak puak yang tamak nak membahgikan segala keuntungan untuk semua terutamanya orang orang yg berkepentingan macam najib dan isa dan banyak lagi ………maka digunakan alasan peneroka akan mendapat keuntungan besar hasil dari saham .Kalau setakat 800 unit saham yg dibagi mampus hidup balik pun tak akan kemana ……Terang terang FELDA tipu peneroka .FELDA tipu orang miskin dengan memiliki FELDA plantation(ladang Felda)sepatutnya ladang tersebut disi dengan peneroka baru .
            Segala kilang kilang dan bangunan yang dimiliki oleh FH KPF mempunyai 51% saham didalamnya .FELDA tidak boleh menafikanya ……..FELDA telah menipu dan berbohong semasa menubuhkan FGVH dan membubarkan FH .Ini boleh diumpamakan seperti merompak disiang hari .Ingatlah sekarang ini FGVH bukan milik peneroka lagi …….Tergadai sudah tanah milik Melayu demi 1Malaysia ……saya benci 1 Malaysia .Terlalu banyak hak orang melayu perlu dikongsi …….Buang Najib diPRU13 ini .

          • February 3, 2013 at 12:40 pm
            Permalink

            takbir… Allahuakbar.

          • February 3, 2013 at 8:41 pm
            Permalink

            laaaa..geran tanah FELDA hang dah di rampas kerajaan ke tubir ?? jawab kat aku yes or no ??

          • February 4, 2013 at 1:13 am
            Permalink

            haha suadara raplah memang klasik pertanyaan tu ??? gerenti takkan dapat dijawab !!! aku naik pelik penerangan yang berbelit-belit dan penuh tipu tu hahaha

      • February 3, 2013 at 11:01 am
        Permalink

        Tubir… cerita banyak lagi, kawan2 hang tak faham lagi apa akan jadi pada FGVH nanti. Aku faham sikit, maksud hang.. nanti fgvh ni akan jadi hak orang luar dan peneroka hanya lihat seperti rakyat m’sia lihat twin tour, hebat tapi milik orang luar. Nak p shoping d twin tour pun rakyat tak mampu.

        Reply
        • February 3, 2013 at 11:20 am
          Permalink

          Rakyaat macam hang memang tak mampu bujuk…jenis pemalas semua nak free..kalau tak mampu yang hang nak shopping kat twin towers tu apahal ??

          Ladang rakyaat bujuk…ladang rakyaat…apa cerita ? hang cakap berdenggung…cerita sat kat aku projek contoh PAS parti kebajikan yang hangpa kata tu..

          kata kontrek dah berpindah milik pi kat company milik ngeh DAP, dengan alasan tak ada company bumi yang boleh buat, dan pindah milik tanah dari hak rakyaat kelantan kepada hak cina DAP setiawan dibuat secara amat lawak…alaaaa hang jangan buat-buat tak tau bujuk.

          Rakyaat kelantan dok bersabar lama dah…

          Reply
          • February 3, 2013 at 1:32 pm
            Permalink

            Dalam kes ladang rayaat dikelantan kalau betul apa yang dikata ini merupakan kesalahan NIK aziz MB kelantan .Dalam soal FGVH nyata ini salah najib dan ISA…..mari kita buang merika merika ini didalam PRU13 .Salah tetap salah tidak kira dari kemp mana sekali pun.Jadi letaklah calun bebas dimana merika ini bertanding …matalamatnya buang ,buang buang /.

          • February 3, 2013 at 8:54 pm
            Permalink

            Hang nak buang depa pi mana tubir ??…ok lah, apa kata letak diri hang sebagai calun bebas, orang FELDA mesti sokong hang…ialah kat FELDA cuma hang dan mungkin 20/30 orang lagi yang ada akal untuk berfikir yang baik dan yang mana buruk….yang berpuluh ribu lagi tu…rasa aku depa tak pi sekolah dan anak-anak depa pun belajar takat darjah 6 jer.

          • February 4, 2013 at 1:16 am
            Permalink

            saudara raplah saya sendiri kadang-kadang tgk mereka ni dok bercerita pun penuh dengan fakta pelik … aduhhh makin pelik tgk mereka ni lebih percaya dengan ANAK haram tu

      • February 3, 2013 at 2:01 pm
        Permalink

        1. Di mana kaitannya FGVH dengan kehilangan tanah peneroka?
        2. i. Peneroka masih mendapat hasil dari kegiatan mereka dalam Felda, hasil ini kita panggil (A)
        ii. Aktiviti2 FGVH dikembangkan menerusi dana kewangan yg baru(sebahagian besar saham luaran)dipanggil (B). Peneroka menikmati (B)/x
        iii. Jadi, sekarang ni, peneroka menikmati (A) + (B)/x.
        Bagaimana kita boleh katakan bahawa peneroka mengalami kerugian/semakin mendapat faedah yg berkurangan?
        3. Peruntukkan setiap peneroka adalah 800 unit saham(bukan had milik). Bermakna, sekiranya peneroka ingin mendapat lebih faedah dari (B)/x, maka peneroka boleh membeli lebih banyak saham.
        Kat mana masalahnya?

        Reply
        • February 3, 2013 at 3:07 pm
          Permalink

          Dari mana datangya FGVH ni? Berapa peratuskah saham FGVH dimiliki oleh KPF?Dan apa itu akta GSA 1960 dan apa yang terkandung didalam nya ?tolong terangkan

          Reply
          • February 3, 2013 at 4:43 pm
            Permalink

            1. Secara umumnya kita difahamkan FGVH adalah sebuah syarikat pelaburan yg diwujudkan sebagai anak syarikat milik Felda Holdings Berhad. Selain dari membangunkan kekuatan dan meningkatkan penglibatan langsung dalam perniagaan berkaitan dengan perladangan dan perkhidmatan lain di peringkat antarabangsa; FGVH bertanggungjawab menguruskan aktiviti perniagaan berkaitan Felda termasuk mengurus ladang kelapa sawit milik Felda Holding dan juga menyokong kegiatan perladangan milik peneroka Felda di seluruh negara.

            2. Kita difahamkan bahawa KPF tidak terlibat dengan FGVH.
            Di mana kurang sila tambahkan. Di mana silap, sila perbetulkan. Sebelum melompat kepada akta GSA 1960, sila terangkan soalan 1 Posting Feb 3 2.01pm.

            TKasih.

  • February 2, 2013 at 6:36 pm
    Permalink

    pookimak 2 ekor ni memang tak guna…orang jenis macam niilah yg banyak merugikan bangsa melayu.

    Reply
    • February 2, 2013 at 11:15 pm
      Permalink

      Eh..siapa yg curi Saham yg di allocate kan untuk Bumi.? siapa yg curi Tanah rezab melayu? siapa yg bagi kontrak2 besar kat kroni/taukeh Cina IPP? Siapa yg kasi tanah buat Casino kat Genting?? Aku kah???

      Reply
      • February 2, 2013 at 11:27 pm
        Permalink

        elah kat kelantan tu tanah kelantan sapa yang bagi kat cina bukit tu..bukan kaum2 penyangak ko jugak ke..takyah cakaplah..jangan nak carik salah orang je..kalau ko yang jadi pemerintah ntah2 malaysia pun ko jual..

        Reply
      • February 2, 2013 at 11:28 pm
        Permalink

        puak2 korang yang dah jadi pemerintah tu contohnya bukan setakat jual tahan..maruah bangsa melayu dan maruah agama islah pun dijual..ko nak jawab apa lagi..bodoh punya mat bangla..

        Reply
      • February 3, 2013 at 12:01 am
        Permalink

        Takdak sapa pun kat sini tuduh kau curi apa2…Jadi apa masalahnya? Ooo..Bila tak dapat kata orang curi? Berniaga tak untung kata orang tipu? Mungkin masalah kau ni…kulit kau warna purple? Otak kau kuning? Hati kau hitam? Camtu kalu…mana negara lu duduk dalam dunia ni, lu tak boleh senang..

        Reply
      • February 4, 2013 at 1:19 am
        Permalink

        yang aku tahu , Ladang rakyat YANG sepatutnya rakyat yang dapat akhirnya pemimpin Pakatan dan bini mereka pulak yang sapuuu !!!

        Reply
  • February 2, 2013 at 7:58 pm
    Permalink

    siapa mazlan ni, pakar ke? sampah mcm ni jgn layan sgt. kerajaan berusaha menjadikan felda antara sebuah institusi yg disegani dan byk negara mahu jadikan felda sbg model di negara mereka.

    Reply
    • February 2, 2013 at 11:20 pm
      Permalink

      Baba dah termakan umpan umno dah…

      Reply
      • February 2, 2013 at 11:29 pm
        Permalink

        takpe baba kan makan umpan umno..macam mm dah termakan taik babi lagi hina..hina tahap gaban tu,,

        Reply
        • February 3, 2013 at 11:30 am
          Permalink

          Umpan ?? tok nenek hang masa belayar merempat kat tanah melayu dulu depa makan umpan apa moooo ??

          Bila diberi kebenaran hangpa menafikannya….bila syitan berbisik hangpa terjerit-jerit menyokong walaupun apa yang dibisik pun hangpa tak faham.

          Reply
      • February 3, 2013 at 12:36 pm
        Permalink

        Didalam soal ini UMNO dan PAS tidak bersalah ,YG bersalah dan bermasalah adalah orang orang yang diangkat menjadi pemimpin .Merika ini lupa diri dan lari dari perjuangan yang dijanjikan .Merika juga mengadai bagsa dan memperjudikan igama islam demi mendapat sokongan dari bukan melayu dan bukan islam .Sekarang ini betapa beraninya bukan islam menghentam Islam …..siap mencabar langkah mayat nya bulu untuk melaksanakan hukum islam dimalaysia …..Sudah sampai masanya kita jadikan merika ni mayat kemudianm kita langkah malahan kita kencingkan sekali .
        Seruan saya buang pemimpin yang jahanamkan ISLAM dan orang orang melayu diPRU13 ini …..gunakan hakkita dengan baik .

        Reply
        • February 3, 2013 at 12:38 pm
          Permalink

          Aku teringin nak langkah mayat dia. Tapi tubir.. dia sebut tu sebelum dap sertai PR.

          Reply
          • February 3, 2013 at 1:14 pm
            Permalink

            Aku tak kira lah sebelum ke atau selepas masuk PR nada karpal tetap sama ….PAS dah tersalah masuk tongkang …..Pada aku pas lebih berjaya jika berjuang bersendirian …….sekarang ni semuanya sudah jadi bubur lambuk ….mampus kena makan ……

          • February 3, 2013 at 8:58 pm
            Permalink

            Tak lah tubir…aliman tu kat sehati sejiwa dengan hang, PAS betul la tu.

            Tapi aku hairan apasal bila saja dia masuk FELDA mana-mana pun, dia akan di halau keluar, tak kan la depa tak nampak apa yang hang nampak ??

        • February 5, 2013 at 11:56 pm
          Permalink

          Memang betul tu…buang mana2 yang busuk…tapi sebelum tu aku nak tanya hang…kalau hang lah…macam mana hang nak buat…yang ibaratnya hang kata nak buang yg keruh…tinggalkan jernih jer…dan hang dok kata pemimpin2 dalam Umno tak betul…tapi aku dok tengok pemimpin PR pun sama juga tak betul..jadi…hang cadang lagu mana…aku nak tengok realistik kah idak cadangan hang tu…suara hati dari rakyat…so..hang rakyat….hang nak catur lagu mana…

          Reply
          • February 5, 2013 at 11:59 pm
            Permalink

            In short….akhirnya kita kena pilih satu jer pemerintah….jadi hang nak pilih sapa…hang tak boleh nak dok tengah2…kita ada satu PM jer…so..hang tak suka Najib…so sapa hang nak lantik…Anwar tu kah???? kalau hang suka Anwar…maka terjamin kah hak melayu2 tak kena rompak….sebb aku konfius dengan komen hang ni…

  • February 2, 2013 at 9:50 pm
    Permalink

    berita hurakah ker mm ?

    Reply
    • February 2, 2013 at 11:30 pm
      Permalink

      surat kabar yang penuh iklan ubat kuatkan nafsu sex tu yek..heheh

      Reply
      • February 3, 2013 at 9:33 am
        Permalink

        Hang dah pernah baca Harakah ka?? Aku rasa Metro dan Kosmo lagi byk..

        Reply
        • February 3, 2013 at 11:42 pm
          Permalink

          buat apa baca harakah penuh cerita bohong..nanti bodoh macam ko..

          Reply
          • February 4, 2013 at 12:23 am
            Permalink

            penipuan terbesar harakah.pru13 musim haji.org umno lgi ramai pgi haji la.

  • February 3, 2013 at 9:43 am
    Permalink

    Pemimpin2 UMNO adalah labih buruk dari Lhinzir tahap haprak! Anak dia bukak perniagaan liquor, dia buat tak tau. Manakala ahli umno sentiasa bodo dan tutp sebelah mata dan hati.

    Reply
    • February 3, 2013 at 2:03 pm
      Permalink

      Dia ada saham aja tapi dia tidak minum liquor kira okla tu .Macam orang islam tak lama lagi boleh bela babi asalkan jangan makan babi sudahlah .Bela babi gunakan baju plastik jadi tubuh kita tidak akan bersentuh dengan babi tersebut …..Orang pas cakap ok …..orang umno aku tak tau la …….

      Reply
      • February 3, 2013 at 2:08 pm
        Permalink

        La..hang belajaq agama kat mana????? Bodo nya!!! Patut sgt hang sokong ameno dan berkarat dalam ameneo tu..

        Bagi mereka yg terlibat arak menjual, dan segalanya bersangkut, apatah lagi mempunyai business yg besar seperti San Miguel.

        Tubir membuktikan ahli memang ameno kurang pengetahuan agama!

        Reply
        • February 3, 2013 at 2:39 pm
          Permalink

          Dan MM pula membuktikan bahawa dia adalah keparat pembangkang yg durjana.

          Reply
          • February 3, 2013 at 3:00 pm
            Permalink

            Ya la..bila ku menentang Arak, umno memang tak suka. Sbb umno yg tolong bukak Casino Genting tu. Mesti la umno marah..lepas tu berarak kononnnya mereka lah pejuang islam. Plastic sgt ameno ni..

          • February 3, 2013 at 3:37 pm
            Permalink

            i takan macam tu aja jawapanya……mudah sangat…….kalau kaik panjang sejengkal tak payahlah gatal gatal nak megail dilautan dalam

          • February 3, 2013 at 6:00 pm
            Permalink

            Memang…aku paham sebab tu UMNO siap buat banner desak kerajaan untuk meneruskan Judi Bola dulu…

          • February 3, 2013 at 6:01 pm
            Permalink

            Nampak Sgt Tubir ni tak tahu apa..hanya “Kami Sokong!!!!” jer…

          • February 6, 2013 at 12:25 am
            Permalink

            Woii…macha…janganlah hangpa nak berlagak alim sangat…aku takut2 hang ni pun dok minum juga benda haram tu….setahu aku lah… benda2 mabuk ni dah sinonim dengan puak2 keturunan hang…hindu2 kat estet tu bila dapat gaji pakat2 ramai2 tonggang todi…lepas tu balik rumah…balun anak bini…

          • February 6, 2013 at 12:21 am
            Permalink

            Tapi yang lawak…suka sangat mm ni dok lepak kat sini dengan penyokong Umno..apa kengkawan di blog PR tu ‘boring sort’ kah….atau pun loose screw belaka…sampai hang terhegeh2 masuk sini bagi komen…

        • February 3, 2013 at 2:52 pm
          Permalink

          Saya ingin bertanya saudara apa itu arak?bilakan ia menjadi arak .kalauminum arak tapi tidak mabuk macam mana?Adakah arak itu najis .kalau arak itu najis dalam najis apakah dia tergolong ?tolong terangkan

          Reply
          • February 3, 2013 at 2:59 pm
            Permalink

            Encik Tubir…kalau sudi, sila jelaskan pertanyaan dalam posting saya Feb. 03 @ 2.01pm di ats. TKasih

          • February 3, 2013 at 5:13 pm
            Permalink

            Hahaha nampak sangat EVlee ni tak tau pasal FELDA…memang dasar suka masuk campur soal orang …….pegi balik basuh berak dulu…….pegi cari apa itu gsa .Aku nak tanya kenapa tak senaraikan aja FH kan lagi senang?Kalau umbun umbun masih lembik jangan nak bersembang dengan orang tua tua .Nanti orang cakap budak budak kurang ajar .

          • February 3, 2013 at 6:14 pm
            Permalink

            Encik Tubir…bukan sampai begitu…skop di atas adalah FGV dan peneroka. Sebelum kamu ‘lompat’ kepada ‘isu kamu dengan FELDA’…sila selesaikan hal FGV dan peneroka terlebih dulu. Tapi kalau hanya setakat itu sahaja keputusan/kata2 kamu…saya tak ambil hati. Saya akan menganggap segala apa yg kamu katakan sebelum ini lebih merupakan masalah kamu dengan FELDA, bukannya FGV.

          • February 3, 2013 at 6:46 pm
            Permalink

            EVLee…

            Aku rasa ilmu ko ni terlalu cetek. Ko tak tahu apa maksud share. Share maksudnya proposition pemilikan terhadap sesuatu perniagaan yg mana ko boleh claim keuntungan/tannggung liabiliti/claim mengikut jumlah ekuiti yg ko pegang. Maksudnya ko bagi org berniaga. Lepas tu, tak cukup dgn itu pulak, mamat Mirzan ni (anag pejuang Islam No 1 ameno) ni juga adalah ahli Lembaga Pengarah Iaitu mereka yg bertanggungjwb terhadap syat sepenuhnya dan juga membantu hala tuju syarikat.

          • February 3, 2013 at 7:04 pm
            Permalink

            Dilution on interest tu apa mm? Dilution of shares tu aku pernah dengar. Apa kesannya terhadap pelabur bila berlaku dilution of interest ni?

          • February 3, 2013 at 7:24 pm
            Permalink

            dilution of interest due to dilution of holdings la…

          • February 3, 2013 at 7:25 pm
            Permalink

            Google pun hang boleh cari…confirmahli umno ni pemalas..lepas tu berlagak pandai..

          • February 3, 2013 at 7:32 pm
            Permalink

            so hang pandai la ! ajarlah kat kami semua apa yg hang pandai ?

          • February 3, 2013 at 8:41 pm
            Permalink

            Hang kena la bukak minda, baca web site lain..tranungkite.net Malaysia kini/ malaysian insider. Aku pun tengok TV3, siap amnik cuti lagi nak dgr Najib berucap time PAU.

          • February 6, 2013 at 12:36 am
            Permalink

            Mak aii…MM…tang ni aku respek sungguh kat hang…siap amik cuti tuu….hang ni lebih Ameno dari orang ameno rupanya…tak plak aku pernah dengar orang siap amik cuti…kalau semua pekerja aku amik cuti macam hang…bungkus bisnes aku gamaknya….

          • February 3, 2013 at 10:22 pm
            Permalink

            Kita faham maksud dilution of interest…tapi ia berkait dengan suatu senario…Sebab hang (MM) suka sebut perkataan ini, terangkanlah di mana ianya berlaku….

          • February 3, 2013 at 11:37 pm
            Permalink

            dilution of interest…berlaku dalam scenes 207 billion yang di beri karajaan jepun kepada kerajaan malaysia sebagai ganti rugi buruh paksa !

            kan mooo ?

          • February 6, 2013 at 12:32 am
            Permalink

            hahahaha…Topup…topup…jangan lah hang nak buat lawak tu..sakit perut aku baca..nak tertanggal dah gigi palsu ni…Si Mm ni bukan reti bahasa….dia bukan boleh beza mana yg hang sindir…mana yg hang cakap betul…nanti hang minta ilmu…dia bagi ilmu salah…terus hang ikut jadi b&*%h…huhuhu

          • February 3, 2013 at 9:07 pm
            Permalink

            Tak salah berkongsi ilmu, dapat pahala lagi.

            Soalan aku, apa kesannya kepada peneroka bila berlaku dilution of holdings ni? Kenapa berlakunya dilution of holdings FGVH ni? Ada link atau data yang kukuh yang menyokong dilution of interest dalam FGVH?

          • February 3, 2013 at 8:05 pm
            Permalink

            MM…yelah..ilmu aku cetek….
            Saham yg dikeluarkan kepada umum bertujuan mendapatkan $$ sebagai modal untuk dilaburkan dalam kegiatan2 lain bagi meningkatkan pendapatan. NILAI saham(yg diinginkan) bila diterbitkan mestilah bersesuaian dengan JUMLAH dan pegangan EKUITI yg sediada. Sekiranya FH(yg sediada) disenaraiterus(spt sindiran Tubir di atas):
            >Bilangan saham yg dikeluarkan serta nilai saham(berserta modal masuk) yg diingini tidak boleh berlaku.
            >Cara ini juga mendedahkan FH secara langsung(dari segi liabilitinya) apabila berlaku perkara2 negatif.
            Jadi…FGV. Ekuiti yg terdapat bila FGV ditubuhkan lebih besar berbanding dengan FH. Kesan liabiliti secara negatifnya juga berbeza. Itu sahaja…

          • February 4, 2013 at 1:38 pm
            Permalink

            FH dah tak ada lagi ,FH dah jadi FGVH dan pegangan saham KPF dah jadi 37% saja .KPF dipaksa melupuskan saham 51%dalam FH dan ditukar keFGVH 37%tau tak EVlee.

          • February 4, 2013 at 2:09 pm
            Permalink

            Pegangan saham KPF 51% didalam FH ianya tidak termasuk ladang 10 ekar kepunyaan peneroka itu sendiri.Dan bila FGVH ditubuhkan KPF hanya diberi saham 37% saja ini bermakna KPF kehilangan pegangan sebanyak 14%.14% pegangan saham ini telah dilupuskan oleh lembaga pengerusi KPF iaitu isa samad.Dialam penghakiman mahkamah keahlian isa samad didalam KPF diangap tidak sah dan terbatal.Oleh yang demikian segala keputusan yang dibuat oleh pengerusi KPF diangap tidak sah dan terbatal.Ini bermakna KPF masih memiliki saham didalam FGVH sebanyak 51% sebab FH telah ditukar milik keFGVH.
            Segala ladang milik Felda plantation dan tanah masih milik peneroka ia itu milik bersama sebab FELDA tidak dibenar memiliki tanah sendiri diatas nama felda .Tanah tersebut misti dimiliki secara berkumpulan sebab itulah ujudnya KPF.

          • February 6, 2013 at 1:08 am
            Permalink

            Assalamualaikum Encik Tubir…minta maaf, ada banyak kerja. Saya tak sedar Encik Tubir ada posting buat saya. Dari posting Feb 04 @ 1.38pm dan 2.09pm, saya ambil point2 ni dulu:
            * FH = FGVH
            *KPF masih ada 51% dalam FGVH(FH ditukar)

            Ulasan:
            Semasa ada FHB, KPF memiliki 51% iaitu 112,199,999 dari sejumlah 219,999,999 saham.
            a. FH X=FGVH, KPF masih memiliki 51% iaitu 112,199,999 dari sejumlah 219,999,999 saham(FH masih wujud, mungkin on paper aje?)
            b. FH =FGVH pra-IPO, KPF hanya memiliki 4.2% iaitu 112,199,999 dari sejumlah 2,668,151,500 saham
            (tak mungkin 51% iaitu 987,216,055 dari 2,668,151,500 saham)
            c. FH =FGVH post IPO KPF hanya memiliki 3.07% iaitu 112,199,999 dari sejumlah 3,648,151,500 saham(tak mungkin 51% iaitu 1,349,816,055 dari 3,648,151,500 saham)

            Maksud saya di atas… kiranya kita berkata KPF masih ada 51% pegangan, maka saya hanya boleh berkata bahawa FH masih wujud(mungkin atas kertas aje).
            Kalau saya mengatakan bahawa FH = FGVH, maka saya hanya boleh berkata bahawa KPF kini cuma ada pegangan 3.07% dalam FGVH.
            Bukan hendak mempersenda, saya cuba mencari common ground of understanding dulu. Jika tidak, mungkin nanti kita akan bercakap berpusing2 dan hanya merugikan usaha Encik Tubir. Pandangan saya cetek dan oleh itu cara pemahaman saya berbeza, berbanding dengan Encik Tubir yg sudah ada banyak pengalaman. Bila ada common ground, maka saya rasa lebih mudah nanti untuk bergerak/beralih kepada isu2 seterusnya. Terima Kasih. Waullahu’alam dan Wassallam.

          • February 6, 2013 at 6:33 pm
            Permalink

            Sebenarnat tak ada apa yang settlers rugi…itu kenyataan !! dan pilihan dah di beri….kalau tak nak jangan tandatangani…itu saja !!

          • February 3, 2013 at 3:02 pm
            Permalink

            Kalau tak tu pun tak tau pi balik baca dulu. Lepas tu mai debate sini.

        • February 4, 2013 at 10:08 pm
          Permalink

          HANG NAK CKP PSL ARAK TAKYAH LE LEBIH2 SGT. AKU NAK TANYA HANG PASAL APA HASSAN ALI KUATKUASA PENJUALAN ARAK KAT SELANGOR PUAK2 PAS BANTAH???? KALAU SETAKAT ORG BIASA BANTAH MUNGKIN KATA TAKDAK ILMU. TAPI YANG BANTAH TU CAI2 PAS KATA ULAMAK. JAWAP SIKIT. JANGAN MELALUT…TONGONG.

          Reply
  • February 3, 2013 at 10:53 am
    Permalink

    Cepat! Ameno dah tak boleh nak rebut. Bukak thread lain jer…

    Reply
    • February 3, 2013 at 9:00 pm
      Permalink

      apa yang hang dok merepek ni moooo…207 billion tu apa cerita ?? aku dok tunggu penjelasan hang lama sangat ni.

      Bila kita nak saman kerajaan ??
      hehe..

      Reply
  • February 3, 2013 at 10:57 am
    Permalink

    UMNO pernah berjasa?? Ya aku setuju ada jasanya..tapi ingat jugak, wang pembangunan adalah wang rakyat dan dari hasil mahsul Malaysia dan bukan dari poket umno.

    Tapi Pemimpin2 umno korup/menipu dan sekular. Masih nak pertahan kan lagi?? Simple kes, kes Nazri-Micahel Chia…RM43 juta, ada tindakan???? Keluarga Nazri dapat kerete2 mewah sbb menggadai nasib melayu miskin kepada taukeh2 Cina. ahli mykemut ni dapa apa?? Dah la sengkek..dapat BR1M pun kecoh…

    Sedar-sedar lah…

    Reply
    • February 3, 2013 at 3:00 pm
      Permalink

      Si Nazri ni dah lama aku tak suka ……Nazri ini adalah diantara pemimpin UMNO sombong dan bongkak dan patut dibuang .Dia perasan dia ni bagus sangat …….dia ingat dia boleh naik tampa pengundi sokong dia …kirim salam kau kali ini ……

      Reply
    • February 3, 2013 at 9:03 pm
      Permalink

      kami dapat tanah 4000 ekar dan sempat jugak kami halau rakyaat kelantan yang sokong PAS keluar dari tanah tu…alaaa apa nak kira 2/3 ribu undi…undi cina DAP ada sebagai galang ganti.

      hang apa tau mooo…bagi kat hang tosai kari parpu, dari pagi sampai petang hang boleh jadi badut yang menghiburkan.

      Reply
  • February 3, 2013 at 11:02 am
    Permalink

    UMNO pernah berjasa?? Ya aku setuju ada jasanya..tapi ingat jugak, wang pembangunan adalah wang rakyat dan dari hasil mahsul Malaysia dan bukan dari poket umno.

    Tapi Pemimpin2 umno korup/menipu dan sekular. Masih nak pertahan kan Pemimpin ameno lagi?? Koleksi beg tangan Rosmah je beg Berkin setiap satu US100,000. Dia ada byk,bukan beg je..cincin, gelang, kasut, glasses, baju2, semua mahal2 yg korang akan terbeliak bila tahu harganya. Mana dapat duit?????? korang tahu kalau USD100k, org siap boleh beli rumah bayar dalam tempoh 30 tahun lagi. lagi?? Simple kes, kes Nazri-Micahel Chia…RM43 juta, ada tindakan???? Keluarga Nazri dapat kerete2 mewah sbb menggadai nasib melayu miskin kepada taukeh2 Cina. ahli mykemut ni dapa apa?? Dah la sengkek..dapat BR1M pun kecoh…

    Sedar-sedar lah…

    Reply
    • February 3, 2013 at 1:57 pm
      Permalink

      Bab rosmah ni aku tak berani nak kata sebab aku tak tau ,yang aku tau keluarga najib memang kaya ,atuk dia tun noh memang ada saham dalam genting banyak ……makan tak habis .Tapi tun Abdul razak tak ada harta ……
      Tun Noh ni kaya semua anak anak nya kawin dengan orang orang ternama diantara menantu beliau adalah TUN DOKTOR ISMAIL,TUN Abdul razak dan TUN husin on dua menantu beliau adalah perdana menteri .dan TPM.TOH PUAN RAHA ,TOH PUAN Norashikin dan suhaila semua kaya ada saham dalam kook dan sebagainya .

      Reply
  • February 3, 2013 at 11:04 am
    Permalink

    UMNO pernah berjasa?? Ya aku setuju ada jasanya..tapi ingat jugak, wang pembangunan adalah wang rakyat dan dari hasil mahsul Malaysia dan bukan dari poket umno.

    Tapi Pemimpin2 umno korup/menipu dan sekular. Masih nak pertahan kan Pemimpin ameno lagi?? Koleksi beg tangan Rosmah je beg Berkin setiap satu US100,000. Dia ada byk,bukan beg je..cincin, gelang, kasut, glasses, baju2, semua mahal2 yg korang akan terbeliak bila tahu harganya. Mana dapat duit?????? korang tahu kalau USD100k, org siap boleh beli rumah bayar dalam tempoh 30 tahun lagi. lagi?? Simple kes, kes Nazri-Micahel Chia…RM43 juta, ada tindakan???? Keluarga Nazri dapat kerete2 mewah sbb menggadai nasib melayu miskin kepada taukeh2 Cina. ahli mykemut ni dapa apa?? Dah la sengkek..dapat BR1M pun kecoh…

    Sedar-sedar lah…..

    Reply
    • February 3, 2013 at 2:43 pm
      Permalink

      Orang yg kaya kau sakit hati…orang miskin kau hina. Jadi kau ni apa? Kau punya Busuk Hati pegi bawak mati lah

      Reply
  • February 3, 2013 at 11:33 am
    Permalink

    hehe…harakah ??? ada ke orang baca harakah ??? susah nak cari harakah ni…sebab orang tak baca.

    alaaa moooo, kat sini hang dah ada..harakah yang boleh bercakap…hehe

    Reply
    • February 3, 2013 at 2:53 pm
      Permalink

      RJ tengok mm punya posting…sumbernya ialah Huruharakah..

      Reply
  • February 3, 2013 at 12:37 pm
    Permalink

    pas hanya pecah belah kan umat islam di malaysia.mcm sial ada kan ceramah hanya salah kan kerajaan.pukitan rakyat hanya barua pada dap.menyalak mcm anjing .

    Reply
  • February 3, 2013 at 3:05 pm
    Permalink

    Nah salah satu core Business San Miguel (di petik dari website nya):
    .
    .
    Beverages
    Beer

    From the original cerveza brewed in 1890, San Miguel has since produced a wide range of popular beverage products which are runaway market leaders in their respective product categories. Available in over 60 international export markets, flagship product San Miguel Beer is among the world’s largest selling beers, and a leading brand in the Philippines, Hong Kong and South China. Affiliated brands Anker Beer and Blue Star also hold dominant positions in their home markets.

    San Miguel Brewery Inc.’s operations extend from its domestic base throughout the Asia-Pacific: China, Indonesia, Thailand and Vietnam. San Miguel is also produced in Nepal through a licensing agreement.

    From a single product produced in a single brewery in 1890, San Miguel Beer has grown into an array of popular beer products catering to the distinct tastes and preferences of beer drinkers across all segments and markets in the Philippines. San Miguel Brewery’s products have been internationally recognized for quality, garnering 55 product quality awards from Monde Selection over the past decade.

    San Miguel Brewery has been very successful in creating new brands and tastes to suit fast changing consumer preferences while maintaining traditional favourites. San Miguel Brewery achieves that by conducting consistent market research on consumer tastes, responding to customer feedback and promoting continuous innovation.

    Reply
  • February 3, 2013 at 3:05 pm
    Permalink

    Nah salah satu core Business San Miguel (di petik dari website nya):
    .
    .
    Beverages
    Beer

    From the original cerveza brewed in 1890, San Miguel has since produced a wide range of popular beverage products which are runaway market leaders in their respective product categories. Available in over 60 international export markets, flagship product San Miguel Beer is among the world’s largest selling beers, and a leading brand in the Philippines, Hong Kong and South China. Affiliated brands Anker Beer and Blue Star also hold dominant positions in their home markets.

    San Miguel Brewery Inc.’s operations extend from its domestic base throughout the Asia-Pacific: China, Indonesia, Thailand and Vietnam. San Miguel is also produced in Nepal through a licensing agreement.

    From a single product produced in a single brewery in 1890, San Miguel Beer has grown into an array of popular beer products catering to the distinct tastes and preferences of beer drinkers across all segments and markets in the Philippines. San Miguel Brewery’s products have been internationally recognized for quality, garnering 55 product quality awards from Monde Selection over the past decade.

    San Miguel Brewery has been very successful in creating new brands and tastes to suit fast changing consumer preferences while maintaining traditional favourites. San Miguel Brewery achieves that by conducting consistent market research on consumer tastes, responding to customer feedback and promoting continuous innovation.
    3:05 PM on February 3, 2013.

    Reply
    • February 6, 2013 at 12:06 am
      Permalink

      Kot ya pun kemaruk nak copy paste…sekali cukup ler adinda Moo ooii…ni sampai 3 kali….amik syarat ker…aku ingat aku silap tekan mouse…rupanya memang hang kopipes 3 kali…sah hang ni memory sama macam ikan…5 second jer

      Reply
  • February 3, 2013 at 3:07 pm
    Permalink

    Nah salah satu core Business San Miguel (di petik dari website nya):
    .
    .
    Beverages
    Beer

    From the original cerveza brewed in 1890, San Miguel has since produced a wide range of popular beverage products which are runaway market leaders in their respective product categories. Available in over 60 international export markets, flagship product San Miguel Beer is among the world’s largest selling beers, and a leading brand in the Philippines, Hong Kong and South China. Affiliated brands Anker Beer and Blue Star also hold dominant positions in their home markets.

    San Miguel Brewery Inc.’s operations extend from its domestic base throughout the Asia-Pacific: China, Indonesia, Thailand and Vietnam. San Miguel is also produced in Nepal through a licensing agreement.

    From a single product produced in a single brewery in 1890, San Miguel Beer has grown into an array of popular beer products catering to the distinct tastes and preferences of beer drinkers across all segments and markets in the Philippines. San Miguel Brewery’s products have been internationally recognized for quality, garnering 55 product quality awards from Monde Selection over the past decade.

    San Miguel Brewery has been very successful in creating new brands and tastes to suit fast changing consumer preferences while maintaining traditional favourites. San Miguel Brewery achieves that by conducting consistent market research on consumer tastes, responding to customer feedback and promoting continuous innovation.
    3:05 PM on February 3, 2013..

    Reply
  • February 3, 2013 at 5:08 pm
    Permalink

    mm ko sembang pasal arak macam gampang! ko kecoh umno pasal arak! tapi kau lupa negeri Selangor, Kedah, Pulau Pinang di bwah pakatan haram sekarang ni aku nak Tanya kenapa negeri2 ni tak tutup kilang arak tu???? bila kau bercakap tolong guna otak~

    Reply
  • February 3, 2013 at 5:44 pm
    Permalink

    Bukan sampai begitu…skop di atas adalah FGV dan peneroka…jadi sblm kamu ‘lompat’ terus ke ‘isu kamu dengan FELDA’, sila selesaikan cerita FGV dulu. Itu sahaja… Tapi kalau itu keputusan kamu terhadap pertanyaan saya, saya tak ambil hati. Dan saya belum lagi mahu membuat sebarang tanggapan terhadap kamu.

    Reply
  • February 3, 2013 at 5:51 pm
    Permalink

    Bukan sampai begitu…skop di atas adalah FGV dan peneroka. Sebelum kamu ‘lompat’ kepada ‘isu kamu dengan FELDA’…sila selesaikan hal FGV dan peneroka terlebih dulu. Tapi kalau hanya setakat itu sahaja keputusan kamu…saya tak ambil hati. Saya akan menganggap segala apa yg kamu katakan sebelum ini lebih merupakan masalah kamu dengan FELDA, bukannya FGV.

    Reply
    • February 3, 2013 at 5:56 pm
      Permalink

      Jawapan di atas merujuk kpd posting Tubir Feb 03 @ 5.13pm

      Reply
  • February 3, 2013 at 5:58 pm
    Permalink

    Bukan sampai begitu…skop di atas adalah FGV dan peneroka. Sebelum kamu ‘lompat’ kepada ‘isu kamu dengan FELDA’…sila selesaikan hal FGV dan peneroka terlebih dulu. Tapi kalau hanya setakat itu sahaja keputusan kamu…saya tak ambil hati. Saya akan menganggap segala apa yg kamu katakan sebelum ini lebih merupakan masalah kamu dengan FELDA, bukannya FGV.

    Reply
  • February 3, 2013 at 6:11 pm
    Permalink

    Aku nak tanya, apa pendapat cai ameno yg lain tentang pendapat EVLee diatas?? Cai ameno yg lain spt Pasdaplahanat, Topup, Tengkudin,akmal???

    Mesti sokong San Miguel jugak kan?? Cayalah!! Ameno sgt …!

    Reply
  • February 3, 2013 at 6:48 pm
    Permalink

    Tak salah kalau aku cakap, pengetahuan ahli umno yg dangkal dan sikapyg bebal ini lah yg menyebabkan mereka terus2an menyokong Pemimpibn2 Rasuah, zalim dan sekular!

    Reply
    • February 6, 2013 at 12:15 am
      Permalink

      MM…terus terang dari hati ke hati aku nak tanya hang….hang ni masa kecik mangsa penderaan kah…teruk sangat kah hang kena dera mental hang…..ayat2 hang berulang2….opinion hang scopenya sempit…mostly hang ceduk dari pemikiran orang lain…mostly copypaste…posting hang tak menggambarkan pemahaman hang…lebih kepada pemahaman ikutan…in short…hang ceduk bulat2 dari suratkhabar harakah…atau yg senada dengannya…orang putih kata ‘conform’…lepas conform….hang anuti pulak fahaman tu…hang tak faham…tapi hang ikut…yg best lagi…dengan konfiden nya hang kata org lain bodoh…seingat2 aku laaa….antara ramai2 orang dalam ni…hang tu yg selalu sangat menunjukkan kebodohan hang…dengan memberi komen dalam kotak jer…tak dak common sense…(jangan lupa cerita Bangau ) so stop calling people idiots…when u behava just like one…

      Reply
      • February 6, 2013 at 6:26 pm
        Permalink

        bukan dera mental tapi penderaan sex..bila besar jadilah biol macam moooo…apa pun aku tumpang simpati.

        Reply
  • February 3, 2013 at 8:03 pm
    Permalink

    MM, yelah..ilmu aku cetek….
    Saham yg dikeluarkan kepada umum bertujuan mendapatkan $$ sebagai modal untuk dilaburkan dalam kegiatan2 lain bagi meningkatkan pendapatan. NILAI saham(yg diinginkan) bila diterbitkan mestilah bersesuaian dengan JUMLAH dan pegangan EKUITI yg sediada. Sekiranya FH(yg sediada) disenaraiterus(spt sindiran Tubir di atas):
    >Bilangan saham yg dikeluarkan serta nilai saham(berserta modal masuk) yg diingini tidak boleh berlaku.
    >Cara ini juga mendedahkan FH secara langsung(dari segi liabilitinya) apabila berlaku perkara2 negatif.
    Jadi…FGV. Ekuiti yg terdapat bila FGV ditubuhkan lebih besar berbanding dengan FH. Kesan liabiliti secara negatifnya juga berbeza. Itu sahaja…

    Reply
  • February 3, 2013 at 11:29 pm
    Permalink

    heloo tubir..ko tau ke pasal geran tanah felda..ko org bandar mana tau hal felda..meh datang sini kat felda..tengok geran bapak aku ni..ada tak ditulis dituntut sapa..bukan macam geran rumah ko..siap ada tulis dituntut bank..huhuhu..bodoh la ko..tulah asik je dengar ceramah pas ..nipu semua tu..lagi banyak ko g dengar ceramah kamin bodohlah ko..

    Reply
  • February 4, 2013 at 8:54 am
    Permalink

    mm, kenapa kau bagi link Tranungkite? Tranungkite pakar dalam share analysis ke? Apasal tak bagi link Haramkah terus. Lagi afdah. Sila jawab soalan aku balik yea

    “Soalan aku, apa kesannya kepada peneroka bila berlaku dilution of holdings ni? Kenapa berlakunya dilution of holdings FGVH ni? Ada link atau data yang kukuh yang menyokong dilution of interest dalam FGVH?”

    Sekian, terimakasih.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *