Bila Orang PAS Tukar “Khalifah” Menjadi “Tokong”…

Share


Seorang rakan dari Pulau Pinang baru-baru ini menghubungi saya dalam keadaan marah-marah apabila “Khalifah”nya, Lim Guan Eng mengatakan bahawa harga sebuah rumah “mampu milik” di Pulau Mutiara itu boleh didapati dengan harga “serendah” RM400,000..!

Ketika dia melepaskan geram melalui corong telefon bimbit, saya hanya mendiamkan diri dan mendengar dengan sabar leterannya kepada anak lelaki Lim Kit Siang itu sambil sekali-sekala memberi respon.

Sebenarnya, saya malas nak melayan kerenah leteran sahabat saya ini memandangkan dialah dulu yang begitu beriya-iya “melambung” Guan Eng sebagai “Khalifah Umar Abdul Aziz” di Pulau Pinang. Maklumlah, dia memang ahli PAS “totok”…

Dan kini, dia bukan lagi merungut. Malah dia maki hamun Guan Eng sepuas-puasnya dan tidak lagi menyebut tentang gelaran “Khalifah” yang diberikan kepada Setiausaha DAP itu.

Paling menarik, dia kini menggelar Guan Eng sebagai “tokong”, merujuk kepada gelaran yang dikatakan telah diberikan oleh Pengerusi PKR Pulau Pinang, Mansor Othman, atau lebih dikenali sebagai “Chot Pemuhong”…

Saya sebetulnya lebih dikenali sebagai “tempat mengadu” bagi rakan-rakan PAS memandangkan latar belakang dan sifat saya yang bersikap kritis terhadap pergerakan parti itu selama ini.

Sebelum mengakhiri perbualan kami, saya sempat berseloroh memulangkan “paku buah keras” padanya dengan menyuruh rakan saya itu “meneruskan lagi sokongannya kepada pimpinan Khalifah kesayangannya itu”.

Mungkin panas dengan seloroh tersebut, rakan saya bermati-matian menegaskan bahawa dia dan rakan-rakannya yang lain takkan lagi mengundi DAP mahupun PKR pada PRU ke-13 nanti.

Sejauh mana kebenaran kata-katanya itu, wallahu’alam. Maklumlah, janji orang PAS ni bukannya boleh dipercaya sangat, kan?

Balik kepada isu yang mencetus kemarahan rakan saya itu, saya tertanya-tanya tentang kewajaran meletakkan harga rumah “mampu milik” itu sebanyak RM400,000. Berapa kerat sangatlah rakyat di negara ini yang mampu membeli rumah semahal itu?

Kakitangan kerajaan yang bergaji di antara RM3,000 hingga RM5,000 pun belum tentu mampu memiliki rumah semahal itu memandangkan kos sara hidup yang agak tinggi di Pulau Pinang. Jadi, di mana letakkan rasional Guan Eng dalam isu ini?

Sekiranya Guan Eng mahu menetapkan harga syiling bagi rumah mampu milik, sepatutnya dia melihat kepada kemampuan rakyat dari golongan rendah dan sederhana yang hanya mampu memiliki rumah yang berharga sekitar RM100,000 hingga RM200,000 sahaja.

Membeli harga rumah bernilai RM100,000 itupun sebenarnya masih belum menjamin kestabilan kewangan seseorang itu memandangkan dia terpaksa berdepan dengan pelbagai kos sara hidup seperti sewabeli kenderaan, utiliti, makan minum dan sebagainya.

Sekiranya Guan Eng meletakkan harga mampu milik itu dengan merujuk kepada kemampuan kaum Cina, memang betullah memandangkan mereka memegang lebih dari 45 peratus kek ekonomi negara dan memonopoli di dalam pelbagai sektor ekonomi sokongan yang lain.

Tapi bagi kaum bukan Cina, sudah tentu harga tersebut dilihat sangat tidak munasabah untuk dikatakan sebagai “kos mampu milik” memandangkan pendapatan mereka yang jauh lebih rendah, bukan?

Pada saya, jika Guan Eng mahu halau kaum bukan Cina dari Pulau Pinang secara tersirat sekalipun, buatlah cara lain. Dengan cara ini, nampak sangat niat busuknya nak mengusir kaum bukan Cina keluar dari Pulau Mutiara itu…

Kalau bercita-cita nak “merepublikkan” Pulau Pinang selepas PRU ke-13, berterus-terang sajalah. Senang kaum bukan Cina nak rancang tindakan mereka pada pilihanraya ini. Bukan payah sangat nak jatuhkan rejim Guan Eng di Pulau Pinang di atas kertas undi, kan?

Pangkah saja BN, baru Guan Eng tahu langit itu tinggi atau rendah, kan?


116 thoughts on “Bila Orang PAS Tukar “Khalifah” Menjadi “Tokong”…

  • February 2, 2013 at 4:24 am
    Permalink

    Selepas perkataan Penang/Pulau Pinang…nak guna perkataan Tokong pun kena mintak kebenaran LGE dulu.

    Reply
    • February 2, 2013 at 8:41 am
      Permalink

      Propa umno je yg lebih… Aku nak tanya isu Nazri-Azri-Michael Chia RM43 juta ni, SPRM tak berani siasat kah???

      Pesal Polis cepat sgt nak siasat 14 org yg bawak anak ke Perhimpunan PR 12 Jan 2013?? Perhimpinan umno kat Bukit Kalil? Semenyih? Sejuta Umat?? Minggu Lepas kat Kedah???

      PDRM-> anjing umno.

      Reply
      • February 2, 2013 at 9:05 am
        Permalink

        Bagi la chance SPRM siasat dulu kes 207 Billion yang kerajaan dah lesapkan…bukan kecik anak siasatan yang perlu di lakukan dengan kehilangan wang sebegitu banyak.

        Hang ni mooooo….

        Reply
        • February 5, 2013 at 4:26 pm
          Permalink

          Sabar sungguh hang dengan mm ni RJ…bila aku amati2 komen mm ni..aku perasan dia ni bukan komen sangat…apa lagi komen membina…tak dak langsung…komen dia lebih berbau fitnah dan bertujuan mengapi apikan orang jer….

          Reply
      • February 2, 2013 at 12:47 pm
        Permalink

        PDRM > Puaka Dajjal Rakyat Mm

        Reply
      • February 2, 2013 at 5:23 pm
        Permalink

        PKR dan PAS —–> anjing DAP
        Patutnya sdra mengatakan SPR anjing DAP sebab telah membantu kemenangan DAP kat Pulau Tokong serta Selangor. Memang sial pukya SPR

        Reply
      • February 3, 2013 at 12:10 am
        Permalink

        wah ko kata polis anjing yek..abis ko tu apa..babi pakatan haram ke..

        Reply
        • February 5, 2013 at 4:31 pm
          Permalink

          Memang lah tak semua polis tu betul…sama juga…tak semua guru betul…sama juga tak semua keling tak bagus…dan tak semua PAS tu malaikat/maksum…hehe..tapi kalau nak kata semua polis tak betul…tu sah fitnah laaa….

          Reply
      • February 3, 2013 at 7:53 am
        Permalink

        Woi mm bodo!! Yg ko melalut macam org nyanyok tu apasal!!
        Ni org citer pasal rege rumh kat Penang, pasal Guan Eng nak halau melayu keluar penang dan nak republikkan penang!!!
        Ko ni satu manusia yg sepatutnya dilumatkan dan dibuat belacan!!!

        Reply
        • February 5, 2013 at 4:32 pm
          Permalink

          Belacan pun ada nilai dan boleh jual…

          Reply
      • February 4, 2013 at 1:25 am
        Permalink

        yang 207 billion pun dah menipu apatah lagi hal dan perkara lain hahaha kesian laa kau moo lembu , jahil

        Reply
        • February 5, 2013 at 4:34 pm
          Permalink

          Itu memang dah tugas dia bro…kalau dia tak kuarkan komen2 bodoh…nanti tak masyuk…sapa nak bayar duit keta, umah etc etc…property beli banyak gila…sampai kat oversea pun dia ada jugak…lain macam kiter2 ni…umah pun duk PPRT jer…jalan pun naik LRT jer… 🙂

          Reply
  • February 2, 2013 at 7:42 am
    Permalink

    Org umno berborak dgn org umno. sama-sama bodod. Perbualan org bodod tu pun nak di masukkan kan sini. Rumah mampu milik prog BN. Rules of Property semua under Federal. Apa korang ingat rumah kat Klang Valley ni murah kah? BN janji nak buat rumah murah mampu milik since Rancangan Malaysia in 1976 sampai ratusan ribu (tak silap aku 400,000 unit) tapi hanya buat 39,000 unit sampai 2011. Baru ni Pok Jib buat janji baru lagi…

    Reply
    • February 2, 2013 at 7:47 am
      Permalink

      Adalah lebih baik buat pada buat janji kosong,biarpun sebiji,sekarang ini difahamkan rumah mampu milik yang dibina kerajaan selangor baru nak naik tiang selama Pakatan Haramjadah memerintah Selangor

      Reply
    • February 2, 2013 at 7:51 am
      Permalink

      BN tidak bodoh. Org bodoh tak boleh mentadbir negara dan membawak negara kesatu tahap yg membanggakan saperti sekarang.

      Kita kedepan 30 tahun dari negara saperti Myanmar, Bangladesh dan beberapa negara yg memiliki sejarah yg lama tetapi tertinggal dari segi kemajuan infrastructure dan kehidupan rakyat.

      Yg bodoh ialah puak yg bercakaran sesama sendiri tidak sekata dlm banyak hal. Yg utama tidak ada agenda lansong utk kesinambongan pembagunan negara selain dari keinginan utk menghukum musuh jika berpeluang.

      Ini contoh org bodoh dan org bodoh ini berkokok kuat saban hari ketelinga kita saban hari.

      Reply
      • February 2, 2013 at 8:42 am
        Permalink

        Laa…hang banding Malaysia dgn Myanmar dan Bangla????? Hang memang pandai tahap cipan..

        Reply
        • February 2, 2013 at 9:03 am
          Permalink

          OTAK KAU LEBIH TERUK DARI BANGLA DAN MYANMAR

          Reply
          • February 3, 2013 at 7:58 am
            Permalink

            Mm ni la manusia yg tak pernah bersyukur. Dia percaya rezeki dia PAS dan PR yg bagi.

          • February 5, 2013 at 4:39 pm
            Permalink

            Ini lah masalahnya kalau blaja tak tinggi mana…kalau masuk U pun dapat GD dan bukan first class honours…lepas tu rezeki baik…dapat jadi sales man mana tah…dapat komisyen lebih kit…dapat beli property sikit…keta mahal sikit..mula rasa diri bagus dan pandai daripada orang lain…ni lah jenis speciesnya…sebijik macam ni….

        • February 2, 2013 at 9:08 am
          Permalink

          Kalau bandingkan dengan USA dan Britain hatta Russia sekali pun, kita jauh ke depan moooo…kita punyai ketua pembangkang yang sah kaki liwat, kalau kat negara-negara maju yang lain, mana ada semua ni.

          Reply
          • February 2, 2013 at 4:49 pm
            Permalink

            yg tu aku setuju sangat la … kaki liwat jadi ketua pembangkang , cuba habaq mai negara paling maju mana ada pemimpin yg ada skandal macam ni dan dibela sekeras-kerasnya , hanya di Malaysia saja ada . Aku rasa satu hari kita akan malu bila org rujuk kita untuk simpan pemimpin tak bermoral …. jadi PRU13 ni kita patut kuburkan mereka !!

          • February 2, 2013 at 5:25 pm
            Permalink

            Top Up, satu masa dulu dari 207 juta rakyat indonesia yang celik tapi Gus Dur kawan anuwar jugak diangkat jadi Presiden. Hari ini di Malaysia begitu ramai pemimpin pas yang kononnya warak tapi tak layak diangkat sebagai PM kerana mereka hanyalah penyokong untuk kaki LIwat.

            TAK ADA BEZANYA MEREKA INI.

    • February 2, 2013 at 12:06 pm
      Permalink

      bangang…hartanah dibwh bidang kuasa kerajaan negeri lah ngok! nmpk sgt tak pernah beli rumah/tanah…

      Reply
      • February 3, 2013 at 11:52 am
        Permalink

        bukan tak pernah…, itu usaha dia nak menipu kat sini…. pencacai pr ni kalau tak menipu dan fitnah, rasa tak sedap badan.

        Reply
      • February 4, 2013 at 1:29 am
        Permalink

        pencacai Pakatan dalam ni mana ada otak pun , tgk mereka posting pun tahu betapa jahilnya mereka .. kita iginkan pembangkan yang berkualiti bukan yang takde otak dan kuat memfitnah !!!

        Reply
        • February 5, 2013 at 4:45 pm
          Permalink

          Pembangkang yg bagus boleh reason dengan rasional…dan boleh bagi idea dan tawaran lebih mantap dari kerajaan…pembangkang yg cheapskate dia punya mentaliti tahap kalau masuk U…lepas cukup2 makan….lepas tu salahkan lecturer..sebb konon tak dapat kawtim…kalau ada sapa2 cai yg jawab post aku ni sah2 depa contoh salah sorang macam ni…sebb kalau tak terasa tentu tak jawab…hehehe

          Reply
    • February 2, 2013 at 12:53 pm
      Permalink

      Yelah…kita orang ni bodoh. Lepas kata kita orang ni bodoh…kau baca jugak, masuk plak sekaki… Agak2nya, berapa kaliganda engkau punya bodoh?

      Reply
    • February 3, 2013 at 12:11 am
      Permalink

      abis kalau ko borak ngan kaum bodoh pakatan ko tu yang tak tau maklumat betul asik je caya bulat2 maklumat kat ceramah bodoh ko tu apa benda..bodoh tahap babi lah korang

      Reply
    • February 3, 2013 at 10:22 pm
      Permalink

      mm tak kisah, dia mampu milik…sebab bapak mm saudagar karpet. Lain lah golongan marhaen hina merempat di Pulau Pinang…

      Reply
      • February 5, 2013 at 4:48 pm
        Permalink

        yeker…aku ingatkan jual cendol…yang naik van tu…huhu…kira up sikit lah yer….

        Reply
    • February 5, 2013 at 4:36 pm
      Permalink

      nak cakap orang bodoh…eja bodoh pun bodod…dua kali salah eja plak tu…memang pun…semua orang tak pandai…sebb hang sorang jer yang pandiaq = pandir….

      Reply
  • February 2, 2013 at 7:43 am
    Permalink

    undi pas dapat TOKONG,undi PKR dapat TOKONG.DAP kata kalimah SUCI ALLAH guna dlm bible pas tak tentang habis habisan.PKR kata rakyat malaysia BEBAS PILIH AGAMA pas setuju.klu anak mu islam nak masuk hindu,budda,kristian takpa biarkan.kebebasan beragama.bolehkah harapkan pas utk pertahankan kesucian islam?memang tak boleh harap.gadaikan islam untuk keuntungan politik pas boleh la.

    Reply
    • February 2, 2013 at 5:27 pm
      Permalink

      Allah bagi penganut agama pasEX hanyalah Tokong di Penang.

      Reply
  • February 2, 2013 at 7:43 am
    Permalink

    LGE umumkan harga rumah yang dikatakan mampu milik itu sebenarnya bukan untuk kaum selain dari kaumnya sendiri,kerana harga tersebut tidak bukanlah harga yang sepatutnya dengan harga yang dikatakan mampu milik,,Mampu milik yang diumumkan itu sebenarnya cara halus untuk mengeluarkan kaum lain dari peta p. pinang

    Reply
  • February 2, 2013 at 7:57 am
    Permalink

    Korang mengata si Lim Guan Eng- kata Khalifah.

    Aku nak tanya, keluarga Mahathir ada business Arak yg sgt besar, San Miguel, org umno tak nak komen apa2 kah?

    Reply
    • February 2, 2013 at 8:09 am
      Permalink

      ooo yer ker..aku dengar keluarga anwar pun ada share kat situ la.aku dengar la..ko taknak komen ker pasal keluarga nuar ni.

      Reply
      • February 2, 2013 at 8:36 am
        Permalink

        Itu propa umno…hang memang bodo.

        Reply
        • February 2, 2013 at 9:10 am
          Permalink

          hehe….haaaa ? mana hang nak lari moooo ? aku dengar pun macam tu.

          Reply
        • February 2, 2013 at 5:29 pm
          Permalink

          Haa..haa, tang tu Mooo macam tak boleh terima.. Memang keluarga anuwar terlibat kot. ia lah, macam mana abg anuwar boleh jadi kaya sampai taraf millionere. Rahim Gouse belum kira lagi. Begitu juga Dato Kamaruddin Jaafar org PKR tapi disuruh menganggotai PASex.

          Reply
        • February 2, 2013 at 11:48 pm
          Permalink

          ko lagi bodoh banyakl makan taik anuar sebab tu ko tak leh dengar nama nuar kena kutuk..sedangkan nuar tu org terkutuk..ko kalau nak bodoh agak2lah simpan sikit bodoh tu untuk anak2 ko ..kang anak ko lebih pandai nanti pijak kepla ko plak..huhuhu..hina tau jadi bodoh macam ko..hina tahap babi..hehehe

          Reply
      • February 2, 2013 at 11:34 pm
        Permalink

        info terbaru…nikajis br je beli saham syarikat tu…maknanya nikajis punya sykt la ye….hj takjadi (hadi) pn katanya nak share ngan nikajis….betul ker????

        Reply
    • February 3, 2013 at 8:02 am
      Permalink

      Laaa bodo nye si mm ni!!! Petron refinery kat PD tu buat arak ke???

      Reply
  • February 2, 2013 at 7:59 am
    Permalink

    azan subuh pelan pelan kat p.pinang.jgn kuat kuat ganggu org tido.bodo ker apa?azan tu panggil org solat.klu panggil kena la kuat kuat,klu pelan pelan baik bisik jer.klu pelan pelan org tgah tido takkan boleh dengar azan tu.

    Reply
    • February 2, 2013 at 8:37 am
      Permalink

      Itulah kemuliaan Islam. Tak ganggu org agama lain. Hang berapa kali pi solat jemaah subuh??? Jarang aku nampak org umno pi solat jemaah subuh, tapi kecoh bukan main.

      Reply
      • February 2, 2013 at 8:47 am
        Permalink

        Pi solat subuh nak intai orang umno pi masjid ke tidak..mazhab mana

        Reply
      • February 2, 2013 at 9:12 am
        Permalink

        Laaaaaa…PAS sungguh la hang mooo !!

        Reply
      • February 2, 2013 at 12:10 pm
        Permalink

        ada cop kat dahi ke org tu umno ka pas?

        Reply
      • February 2, 2013 at 12:10 pm
        Permalink

        Punyala mulia Islam di sisi puak2 haramjadah ni sampai hampir nak kena gadai kalimah Allah.

        Reply
      • February 2, 2013 at 12:41 pm
        Permalink

        Jarang nampak pasai hang jarang pi….atau bukan semua tempat yg hang pi utk sembahyang jemaah. Apa hukum sembahyang jemaah? Tak kisahlah…ikut propa kepala hotang hang….atau ikut hukum Islam…

        Reply
        • February 2, 2013 at 4:33 pm
          Permalink

          Dia tak pernah pi pun aku rasa…orang yg betul2 rajin pi solat jemaah subuh ni…tak pernah nak tunjuk kat orang/cerita kat orang dia pi kah idak….lagi2 nak merendah2 kan orang dan meninggi2 kan diri…wallahua’lam

          Reply
      • February 2, 2013 at 4:58 pm
        Permalink

        bab azan kuat ni memang lah patut ada keutamaan , sebagai negara yg agama islam sebagai agama rasmi , pemeritahan oleh orang islam , Org minoriti dn agama lain kena hormat la . Ni idak …pi tunduk kat permintaan golongan minoriti lain . So kalau tak mau terganggu dengan suara azan , toksah lah pi beli atau duk dekat masjid , atau improve kan rumah dengan sound proof . Jadi patutlah bila kalimah allah pun korang bertolak ansur . Kalau itu di namakan kemuliaan islam bagi pas …sudah nyata pas sudah semakin menyesatkan !

        Reply
      • February 2, 2013 at 5:30 pm
        Permalink

        Pi sembahyang tu nak kena tunjjuk kat hang ka mooo untuk sahkan bahawa org umno jugak sembahyang. Apa la kau nie mooo, dah makan ubat ka belum

        Reply
      • February 2, 2013 at 11:14 pm
        Permalink

        LA HAI BODOHNYA LEMBU NI.KAT DAHI ADA COP UMNO KER PAS KER?PAK ,ATUK AKU ORG UMNO HARI HARI SOLAT JEMAAH LA LEMBU BODOH.TU LA KAU LEMBU,TAKSUB GILA PADA PAS.ORG UMNO LEBIH RAMAI SOLAT BJEMAAH DARI PAS.ORG UMNO SOLAT BJEMAAH LILLAHITAALA,ORG PAS SOLAT BJEMAAH RIAK MENUNJUK NUNJUK.TAKYAH KECOH LA LEMBU

        Reply
      • February 2, 2013 at 11:51 pm
        Permalink

        ko pegi solat kat masjid mana sampai tak nampak org lain g solat jangan2 ko solat kat tokong ngan guan eng ke..heheh..apa punya manusia solat pun nak nunjuk2 nampak sangat ko tak blaja agama..eh silap ko blaja agama huan eng kot..

        Reply
      • February 3, 2013 at 8:07 am
        Permalink

        Yg hang pulak mm, pi solat subuh ke atau pi mengendap org umno solat subuh??? Tak nampak ko pun dalam saf??….Takkan duduk saf belakang kot…….tu saf budak blum sunat tu!!

        Reply
      • February 4, 2013 at 1:36 am
        Permalink

        tengok kata-kata Pencacai Pakatan ni jelas moo lembu ni jahil nak mampus hahahaha

        moo lembu soalan yang kau jawab tu sebenarnya mendedahkan ramai puak DAPigs sekarang dah berani komplen pasal azan ni .. itupun kau tak faham hahahaha

        Reply
  • February 2, 2013 at 8:39 am
    Permalink

    Keluarga Tun M adalah shareholder kepada kilabng arak San Miguel, lepas tu control Petron Malaysia dan dapat kontrak suplly minyak kat MAS.

    UMNO tak nak komen ka dua issue ni??? Kata Pejuang Islam?? Berjuang kat maner tu???

    Reply
    • February 2, 2013 at 9:30 am
      Permalink

      Apasal nak komen pulak…dengar kata anwar pun ada share dalam kilang arak tu…

      Dia supply minyak kat MAS ?? baguslah tu syarikat malaysia, lain la kalau exxon mobile yang supply kat mas aku pun nak komplain.

      UMNO tka yah komen, biar aku saja yang komen….hang tu dengki melampau, kalau syarikat cina DAP yang supply minyak kat mas mesti hang tak kata apa pun…jenis sikitul macam hang moooo….kat tepi jalan bersepah-sepah, pasal tu la hang suka rusuhan jalanan, hang ni metarial jalanan…

      Reply
      • February 2, 2013 at 10:55 am
        Permalink

        Bila DSAI ada share pulak???

        Reply
        • February 2, 2013 at 5:00 pm
          Permalink

          hang pi la tanya Pak Liwat tu !

          Reply
          • February 2, 2013 at 11:52 pm
            Permalink

            huar share bontot je ngan azmin..share jubo shahsidar..huhuhu

      • February 3, 2013 at 11:47 am
        Permalink

        tentu jadi berita TERHANGAT menjelang PRU13 jika dapat d buktikan.

        Reply
        • February 3, 2013 at 12:00 pm
          Permalink

          bukti apa bujuk? share anwar dgn kilang arak?… mana boleh bujuk, ko dan mm kan ada, mesti ko bermatian menafi dan pusing cerita punya.. mana boleh jadi hangat kan?.
          ni nak tanya sikit, Kau kan sokong liwat dan pendokong peliwat, kat mana boleh kita dapatkan tip untuk istiqamah menjadi penyokong?

          Reply
        • February 3, 2013 at 12:03 pm
          Permalink

          PRU 13, kalau dengan PAS bukan takat hangat jer bujuk…cerita seram-seram sejuk pun banyak…hehe

          Reply
        • February 3, 2013 at 10:38 pm
          Permalink

          Ni bukan hangat lagi dah terbakar dah. si n.ajis tu dewa PASex. menyatakan Nabi Muhammad tu mcm mmat kampung sebelum d lantik menjadi Nabi & Rasul. tu kau x mau comment ke bujuk & MM baral mcm barrel arak bebal mkn taik. Nabi junjungan kita kau rendahkan tarafnya Allah kau lelong BODOH

          Reply
        • February 4, 2013 at 1:41 am
          Permalink

          nak bukti apa lagi bujuk ??? , sedangkan anwar yang bakal PM kau sendiri jelas berkata dan menyokong penggunaan kalimah Allah dalam bible tu pun kau TETAP akan sokong .

          Takat syer daripada sayap petroleum San Migeul tu , aku tahu kau mesti pusing dan menghalalkannya

          Reply
    • February 2, 2013 at 12:27 pm
      Permalink

      SMC ngan SMBrewery. Ni macam cerita UK ngan England…Pas ngan Islam. Dan Pas dengan tak malunya mengaku ‘Pejuang Islam’. Berjuang kat mana tu?

      Reply
    • February 2, 2013 at 11:39 pm
      Permalink

      info terbaru…nikajis br je beli saham syarikat tu…maknanya nikajis punya sykt la ye….hj takjadi (hadi) pn katanya nak share ngan nikajis….betul ker????

      Reply
      • February 3, 2013 at 10:36 pm
        Permalink

        si n.ajis tu dewa PASex. menyatakan Nabi Muhammad tu mcm mmat kampung sebelum d lantik menjadi Nabi & Rasul. tu kau x mau comment ke bujuk & MM baral mcm barrel arak bebal mkn taik. Nabi junjungan kita kau rendahkan tarafnya Allah kau lelong BODOH

        Reply
  • February 2, 2013 at 9:33 am
    Permalink

    Di pulau pinang rumah mampu milik harga RM 400,000 mampu milik untuk cina spore, taiwan dan hongkong..beli property buat harta.

    moooo…keturunan hang kat chulia street pun tak lama lagi dah nak kena halau…silap-silap di halau guan eng terus balik india.

    Reply
    • February 2, 2013 at 10:54 am
      Permalink

      Polis foreigner beli rumah adalah dari kerajaan Federal. Foreigner mampu beli rumah dgn byk kat Malaysia sebab Negara depa kaya. Maksudnya Malaysia miskin (w/pun di gembar gemnbur oleh BN- Malaysia maju). Sbb Kerajaan Malaysia suka banding Malaysia dgn Myanmar, Bangla, Cambodia dan Vietnam.

      So..org umno suka sendiri..

      Reply
      • February 2, 2013 at 12:06 pm
        Permalink

        Hal yg kau cakap tu bukan hal miskin-kaya….tapi pasal pertukaran matawang. Sama seperti sbhgn kaum India di sini yg membeli/mengumpul harta di Negara India.

        ENGKAU yg syok sendiri…

        Reply
      • February 3, 2013 at 10:27 pm
        Permalink

        lol, Anwar Ibrahim pulak suka membandingkan Malaysia dengan contoh negara ‘maju’ menggunakan negara Turki dan Indonesia

        haha, dia nak jadikan negara ni liberal dan idolakan Kamal Attaturk. Mm suka la beranak pinak dalam negara macam tu?

        Reply
    • February 2, 2013 at 11:35 am
      Permalink

      Bro Rap, mm aka Mooh ni ada 4 property. Wuihhh… aku rasa macai ni kroni LGE. Patut marah satu macam bila orang cuit Tokong Lim. Ada share ka depa ni?

      Reply
    • February 2, 2013 at 1:39 pm
      Permalink

      Sedarpun korang… kgaji akitangan k’jaan sebenarnya adalah gaji orang miskin d negara kita.

      Reply
      • February 2, 2013 at 5:09 pm
        Permalink

        awat hang kaya ka …sampai banyak masa hang luang kat sini ?

        Reply
        • February 2, 2013 at 5:48 pm
          Permalink

          Dia memang kaya…MM…multi-millionaire

          Reply
      • February 2, 2013 at 11:58 pm
        Permalink

        ooyeke..kalau gaji kaki tangan kerajaan pas agaknya haji paling miskin..sebab kena potong jihat..bolo punya manusia..ko tak tengok ke gaji kakitangan awam sekarang ni..tahap miskin ke..ohh lupa ko mana baca semua tu kat harakah takde..ko tau iklan ubat kuatkan konek je kan…huhuhu

        Reply
      • February 3, 2013 at 12:09 pm
        Permalink

        Hj hadi dan nik azis menipu pasal kalimah, tak nak ulas bujuk?

        Reply
    • February 3, 2013 at 11:45 am
      Permalink

      Taknak sebut sekali rumah d JB? siapa yg. banyak pemilik rumah d JB? Berapa pulak harga rumah d sana?

      Reply
      • February 3, 2013 at 12:09 pm
        Permalink

        Hj hadi dan nik azis menipu pasal kalimah, tak nak ulas bujuk?

        Reply
        • February 3, 2013 at 12:12 pm
          Permalink

          hush ! mana boleh ulas…nik ajis mana pernah menipu…

          dia temberang jer….

          Reply
  • February 2, 2013 at 10:09 am
    Permalink

    Sebenarnya tokong ni nak jaga hati pemaju perumahan lah ye.

    Reply
    • February 2, 2013 at 10:52 am
      Permalink

      La..bukan umno yg dok jga ka..macam IOI, SP Setia., I&P. Glomac, MK Land???

      Reply
      • February 2, 2013 at 10:57 am
        Permalink

        dey, cakap baik baik sikit aaa.. nanti mengamuk anuwar pasal IOI tu. bapak dia punya , si berahim tu, tau. kau nak ke tak nak jadi ketua cabang PKR nih?

        Reply
        • February 2, 2013 at 11:33 am
          Permalink

          Hehehe… cacai DAP suda panas.

          Reply
        • February 2, 2013 at 12:09 pm
          Permalink

          Ye lah…mm, teloq hang pun Umno yg jaga.

          Reply
        • February 4, 2013 at 1:44 am
          Permalink

          sekali moo lembu tersilap petik laa hahahahaha bodohnya pencacai Pakatan ni

          Reply
  • February 2, 2013 at 10:39 am
    Permalink

    Aku nak tanya la… d KL ni area mana boleh beli rumah teres 1 atau 2 tingkat bawah harga rm200 ribu seperti yg. penulis cakap kemampuan k/tangan k’jaan?

    Reply
    • February 2, 2013 at 10:58 am
      Permalink

      hampir semua ahli parlimen di KL, kecuali YB wee keongyg jadi bebas, ada lah dari pakatan rakyat. dan selangor pula bawah PKR. pegi tanya ahli parlimen tu.

      Reply
      • February 2, 2013 at 1:38 pm
        Permalink

        hahaha…. habis kenapa UMNO tak malu ambil jawatan Menteri yg. jaga KL?

        Reply
        • February 2, 2013 at 2:38 pm
          Permalink

          Mana ada Menteri Kuala Lumpur. Yang ada menteri wilayah persekutuan merangkumi wilayah persekutuan kuala lumpur, labuan dan putrajaya. Takkan itu pun tak tahu.

          Reply
          • February 2, 2013 at 5:03 pm
            Permalink

            maaf kan si JUBUK…BUJUK tu dia mana tau , dlm harakah tak dak citer cam tu …

          • February 2, 2013 at 11:19 pm
            Permalink

            GELAKKAN DIA BALIK.HA HA

          • February 2, 2013 at 11:55 pm
            Permalink

            dia ni kan bodoh tak sekolah ..sampai tanya menteri kl plak..napa tak tanya menteri chow kit..kalau menteri chow kit aku tau..abg nuar sebab dia suka bontot tentu dia menteri situ..heheh

          • February 3, 2013 at 11:38 am
            Permalink

            Aku tulis menteri yg. jaga KL bukan menteri KL. Baca pelan2… fahamkan. Berapa jumlah kerusi Parlimen dalam wilayah persekutuan? majoriti kerusi siapa yg. menang? Kenapa UMNO tak malu..?

          • February 3, 2013 at 12:05 pm
            Permalink

            Aik ! hang pusing kot tu pulak ?? berapa kerusi yang PAS pegang kat Perak, yang nizar tak malu tu pi jadi MB ????

            hehehehe…last-last malu pun dapat, rugi pun dapat…tanah 4000 ekar tergadai…

        • February 3, 2013 at 12:06 pm
          Permalink

          maksud bujuk, umno tak malu macam hj Hadi, kan hj hadi malu nak jadi PM? . malu tu sebhg dari iman.
          hari ini hj hadi dan nik azis kantoi menipu pasal kalimah…. dikantoikan oleh karpal, tak malu pulak dorang?

          Reply
        • February 3, 2013 at 10:43 pm
          Permalink

          malu lagi bila tak berbunyik bilamana dewa kaw N.ajis tu menyatakan Junjungan Nabi Muhammad tu mcm mmat kampung sebelu d lantik menjadi Rasul & nabi. Dewa kau & pengikutnya memang otak lembu. Nabi Muhammad SAW kau org rendahkan tarafnya Allah kau org lelong tu x malu ke? BARAL

          Reply
        • February 3, 2013 at 10:47 pm
          Permalink

          kau langsung x berbunyi bilamana dewa kau n.ajis tu lelong tanah d kelantan pd DAP. tu kau puji melangit tak malu ke jadi pengikut si bebal tu rasuah giler

          Reply
    • February 2, 2013 at 12:12 pm
      Permalink

      rumah teres takde tp rumah flat ada..rumah teres kt kl takda piinggir kl ada..kalo ko layak boleh mohon rumah kos rendah dbkl atau spnb..

      Reply
      • February 2, 2013 at 5:05 pm
        Permalink

        bujuk ingat KL ni mcm tahun 70an – 80an , masih banyak tanah kosong boleh buat rumah teres ! Dlm harakah tak dak atau tak banayak iklan jual rumah , tapi iklan jual ubat bagi keras anu banyak la …

        Reply
        • February 3, 2013 at 11:43 am
          Permalink

          Itulah jugak situasi d PULAU pinang. Tanah sikit, sebab tu mahal…

          Reply
          • February 3, 2013 at 12:08 pm
            Permalink

            oooo…tanah sikit sebab tu la mahal ?? yang tokong hang pi jual tanah bayan mutiara di bawah harga market tu kira macam mana tu bujuk ??

            hang pusing bujuk….hang pusing…

          • February 3, 2013 at 11:13 pm
            Permalink

            pasal tanah sikitlah bujuk…kita bising kenapa tokong tu rompak tanah tmn manggis yg digezetkan utk didirikan rumah murah tu..kalau dia buat utk org miskin kita tak lah bising…ni dia kasi kat kroni dia yg memang dah kaya tu..siapa lagi..kalau bukan kaum dia.

          • February 4, 2013 at 1:51 am
            Permalink

            bujuk macam biasa saudara raplah dia akan lari laa , malah tanah untuk rumah kos rendah pun dah kena jual oleh apek Lim , bersungguh betul bujuk mempertahankan rasuah puak DAPigs hahaha

      • February 3, 2013 at 11:41 am
        Permalink

        tau pun… kalau dah tahu miskin belilah rumah murah, apasal nak beli rumah mampu milik. Kalau miskin beli kereta 2nd hand dah la, kenapa nak beli kereta luar negara. Gaji pegawai k’jaan takat rm3 ribu memang d sahkan k’jaan sebagai pendapatan rendah/miskin. Sebab tu dapat BR1M.

        Reply
        • February 3, 2013 at 12:10 pm
          Permalink

          Hj hadi dan nik azis menipu pasal kalimah, tak nak ulas bujuk?

          Reply
        • February 3, 2013 at 12:10 pm
          Permalink

          hehe…betul tu bujuk, dah tau miskin jangan lah pi shopping kat twin tower betul tak ?? Ni idak pergi twin tower kecoh kata barang mahal…

          hang ni bujuk…..

          Reply
        • February 3, 2013 at 10:49 pm
          Permalink

          bujuk kau ulas dewa kaunya statement. Nabi Muhammad tu mcm mmat kampung sebelum dlantik menjadi Rasul & Nabi. Kasi pusing cerita sikit

          Reply
        • February 3, 2013 at 11:14 pm
          Permalink

          Soalnya diPenang tu kat mana Tokong tu bina rumah murah bujuk?..

          Reply
        • February 4, 2013 at 1:54 am
          Permalink

          haha inilah dia pencacai PAS , sanggup mempertahankan puak DAPigs yang mengamalkan rasuah dan menjual tanah untuk rumah kos rendah tu !!!

          kau tak payah nak sembang laa bujuk !!!

          Reply
        • February 5, 2013 at 11:28 pm
          Permalink

          Tau pulak hang nak komen kalau tak mampu…buat apa yg mampu…samalah mcm PR…kalau dah tahu tak mampu nak tadbir negeri2 yg depa sekarang ni perintah…jangan lah komplen dan berangan nak masuk Putrajaya…nak komplen2 BN bla…bla..bla..ukur baju ikut size badan sendiri ler…jgn ikut size orang lain…ini idak…sebb kempunan nak ke Putrajaya..sanggup gadai segala2 nya….sanggup tunduk pada kafir laknat…janji dapat duk Putrajaya….

          Reply
  • February 2, 2013 at 7:56 pm
    Permalink

    tokong ni skrg dah jadi tokong pujaan para penganut pas

    Reply
  • February 3, 2013 at 10:25 pm
    Permalink

    ada member cina kata LGE ni keturunan ahli kongsi gelap Kwangtung tahun 1860an yang beraja di Penang…memang dia besar kapla sebab keturunan dia ‘Maharaja’ di Pulau Pinang satu masa dulu. la ni dia nak jadi raja balik

    Reply
    • February 5, 2013 at 11:33 pm
      Permalink

      Woo…tu mafia tahap dewa tuh…aku tak tau la salasilah dia ni…tapi tengok kelaku nya macam suku sakat komunis…bintang 3 jer…tak terbayang aku kalau Malaysia ni ber ‘PM’ kan kerabat komunis ataupun suku sakat mafia….Bujuk, MM dn Moo…sure bangga tak terkira…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *