Lawatan Nik Aziz Ke Pulau Pinang: Kenapa Tiada Perbincangan Tentang Isu Kalimah “Allah”?

Share


Kecoh betul di laman lidah rasmi PAS, Harakahdaily dan blog-blog pro-PAS semalam mengenai kunjungan Mursyidul Am PAS ke Pulau Pinang dan telah mengadakan pertemuan dengan seorang Bishop Katolik, Sebastian Francis di sana.

Kononnya, dengan pertemuan antara Nik Aziz dan Bishop tersebut, ia akan meredakan ketegangan yang tercetus dari isu penggunaan kalimah “Allah” di dalam Bible berbahasa Melayu untuk edaran di Semenanjung Malaysia.

Malah dalam lawatan Nik Aziz ke negeri jajahan Guan Eng itu, dia telah menyambut harijadinya di kediaman Pengerusi DAP dan Karpal Singh telah menghadiahkan sebiji kek harijadi padanya dalam lawatan tersebut.

Kononnya, mereka berdua “mesra”lah, kan? Memanglah “mesra semacam” saja bila Nik Aziz dan Karpal dikatakan berbicara mengenai pemecatan Ustaz Nasharuddin Mat Isa dari Majlis Syura PAS…

Apatah lagi bila laporan mengenai kunjungan Nik Aziz ke rumah Karpal dan pertemua dengan Bishop itu tidak menyentuh langsung tentang soal penggunaan kalimah “Allah” di dalam Bible bahasa Melayu…

Cuba sebut tentang isu itu, saya yakin Nik Aziz takkan lama di Pulau Pinang…kan?

Sepanjang lawatan Nik Aziz di Pulau Pinang, tiada sebarang laporan pun dari media-media pro-pembangkang yang melaporkan tentang sebarang perbincangan mengenai isu kalimah “Allah” berlangsung di antara Nik Aziz dengan pemimpin DAP atau Bishop tersebut.

Malah cakap-cakap mulut di kalangan para penyokong PAS di sebelah utara semenanjung menyifatkan lawatan Nik Aziz itu hanyalah sekadar propaganda untuk meredakan kemarahan mereka terhadap DAP dan PKR yang mahu kalimah “Allah” tercemar di negara Islam ini.

Kata mereka, mereka tidak sekali-kali akan tertipu dan percaya lagi dengan mainan propaganda tersebut selagi DAP dan PKR menurut kehendak Majlis Syura PAS yang mahu hak eksklusif penggunaan kalimah “Allah” itu dikekalkan sebagaimana yang ditetapkan kerajaan selama ini.

Paling menarik, sekumpulan penyokong PAS yang saya temui di Sungai Petani tadi berkata, biarlah PAS tidak memerintah sehingga kiamat asalkan kalimah “Allah” tidak dicemari DAP dan PKR, serta Islam tidak dicabar oleh kedua sekutu parti mereka.

Sebenarnya, para penyokong PAS sudah lama memendam rasa dan menahan sabar dengan kerenah DAP dan PKR yang sejak lima tahun dulu memandang “lekeh” pada parti mereka serta mencabar perjuangan parti “bulan” itu.

Malangnya, mereka mendakwa para pemimpin PAS sendiri sangat lemah dan terlalu “beri muka” kepada DAP dan PKR sehingga kedua parti pembangkang itu “naik kepala” dan “tumbuh tanduk syaitan di atas kepala”.

Tekad mereka, tiada lagi undi yang akan diberikan kepada DAP dan PKR pada PRU ke-13 nanti. Mereka tidak akan meninggalkan parti, tapi para penyokong PAS ini akan “mengajar” DAP dan PKR tentang “akar umbi PAS bukannya keldai seperti para pemimpin mereka”.

Salah seorang rakan PAS saya yang terkenal dengan sokongan terhadap gerakan Syi’ah di utara berkata, PAS sepatutnya keluar dari Pakatan Haram, tapi dia yakin bahawa para pemimpin PAS takkan berani buta begitu.

Bila ditanya sebab dia berkata begitu, selamba saja dia berkata, memang pemimpin PAS di zaman ini tidak sama dengan pemimpin PAS di zaman Allahyarham Ustaz Fadhil Noor, mereka semuanya gila kuasa dan jawatan politik!

Persoalannya, bila para penyokong PAS sendiri pun sudah mengamuk dan bersuara begini, maka memang benarlah kedudukan PAS hanya berada “di bawah tapak kaki” DAP dan PKR. Hina sungguh sehingga sanggup menjual agama demi kuasa.

Sekurang-kurangnya DAP masih sayangkan agama mereka (Kristian) dan Anwar masih sayang pada cita-citanya (nak jadi PM). PAS masih sayangkan Islam lagi, kah?



64 thoughts on “Lawatan Nik Aziz Ke Pulau Pinang: Kenapa Tiada Perbincangan Tentang Isu Kalimah “Allah”?

  • January 29, 2013 at 5:27 am
    Permalink

    Hehehe….sambut besday ye Pok Nik….tak bidaah pulak yek….ekekeke

    Reply
    • January 29, 2013 at 9:36 pm
      Permalink

      Saya dah perhatikan gambar ni banyak kali…cuma ada(nampak) logo Pas dan PKR kat kek tu. Tak ada logo DAP. Yg bertepuk tangan tu mungkin membawa maksud..”…yeah…yeah…potong Aji, potong…. kasi hancur itu Pas sama PKR…”. Dan tentunya yg bertepuk itu adalah orang2 Dap. Waullahu’alam.

      Reply
      • January 30, 2013 at 5:44 pm
        Permalink

        Mula-mula ada logo DAP, tapi nik ajis dah makan dulu logo tu…ambik berkat !!

        Reply
        • January 30, 2013 at 6:21 pm
          Permalink

          Pandai hang….kah..kah…kah

          Reply
    • January 30, 2013 at 5:55 pm
      Permalink

      Tu bidaah jihad ,pasal nak berjuang menagih undi !!!!
      Nik Aziz “perasan” hebat le bila dilayan gitu dek puak DAP dan kafirun tu!! Dia tak sedar dalam hati mereka sekeliling dia tu semua menyampah dengan dia dan teringin nak pijaak kepala serban dia !!!

      Reply
  • January 29, 2013 at 6:29 am
    Permalink

    Nabi bagi agama pas buleh buat apa saja , yg belum buat ialah mengaku tuhan jer , sebab nama Allah pun dah di’jual’ nya !

    Reply
  • January 29, 2013 at 7:38 am
    Permalink

    nik ajis sambut besday dalam rumah kapal sink…halal ke kek tu?? lagi satu kerusi nik ajis duduk tu mesti anjing dia selalu lepak…hehehe…mesti melekat bulu anjing kapal sink kat jubah tu kan? hehehe..

    aku nak nyanyikan lagu besday untuk nik ajis versi mana hah?

    versi tiga abdul citer p ramlee ke atau versi kapal sink?? hehehe

    p/s: mana menantu hantu dengan besan balak nik ajis.?? tak join sekali ke???

    Reply
    • January 29, 2013 at 8:06 am
      Permalink

      Kek buatan org bukan Islam selalunya akan ditaruh sesudu dua brandy agar berasa sedikit masam2 manis..Kawan aku org cina yg khabarkan begitu, dulu dia pi Langkawi beli arak..aku tanya dia hang kaki minum ka? Katanya, “Tak! Wa nak buat kek!”

      Reply
  • January 29, 2013 at 8:24 am
    Permalink

    tak pa nik ajis kan berkuasa dan boleh kluarkan fatwa dia , nanti apa jua yg haram akan jadi halal . Cai pas dah sedia maklum !

    Reply
  • January 29, 2013 at 8:59 am
    Permalink

    Boleh jamin halal ke kek tu? Bila makanan haram masuk jadi darah daging, hati jadi kelam dan susah menerima hidayah maka tindakan pun akan merosakkan islam…tahniah N.ajis!

    Reply
    • January 30, 2013 at 5:56 pm
      Permalink

      Tangan tok guru beb !!! Bila dia yg pegang, semua yg haram jadi halal!!!!!

      Reply
  • January 29, 2013 at 9:14 am
    Permalink

    Dia tak sedar semakin naik usia semakin dekat kepada mati.

    Reply
  • January 29, 2013 at 9:46 am
    Permalink

    Nik Ajis tk gila kuasa ke ? Dulu ckp Mahatdir tp Tun dh lama resign…Bila Nik Ajis nak tunai janji pulak ?.

    Reply
    • January 29, 2013 at 12:27 pm
      Permalink

      Gila atau tidak,yg tentunya Pas dan Nickie tahu bahawa kalau Nickie ‘tidak ada’ dalam kepimpinan utama Pas, maka Pas akan jadi…. Waullahu’alam

      Reply
    • January 29, 2013 at 9:26 pm
      Permalink

      Tunggu pengundi pengundi dah pangkah bagi BN menang besaq baru la Pok Nik nak unduq dari politik ….!!!

      Reply
  • January 29, 2013 at 9:52 am
    Permalink

    Kali ni hang silap duke, lawatan si tua tu ke Pulau Pinang bukan untuk meredakan kemarahan cai PAS pada DAP, tapi orang Pulau semua tau…

    Kehadiran situa tu ke Pulau Pinang ialah untuk meredakan kemarahan DAP di sebabkan saban hari ada saja tunjuk perasaan cai PAS di depan pejabat DAP Pulau Pinang !!

    Si tua tu pergi melutut minta maaf pada karpal sink, sumber ni dari pada sorang ketua cai PAS sungai Tiram, Bayan Lepas ! marah bebenar bro tuu !

    dan PAS tak kan memenangi apa-apa kerusi pun di Pulau Pinag kali ni…macam bro PAS tu katakan ” mark my words ” !!

    Reply
    • January 29, 2013 at 12:38 pm
      Permalink

      Bro raplah, saya bersetuju dengan pandangan anda. Kunjungan Nik Aziz kali ni rasa macam ala ala apology tour Bung Nuar ke Amerika memohon maaf pada 2sponsor Yahudi.

      Reply
      • January 29, 2013 at 2:40 pm
        Permalink

        Sumber dari PAS Pulau Pinang la jugak, cai PAS PP sekarang ni tak berlaga angin dengan PAS pusat.

        Reply
  • January 29, 2013 at 10:24 am
    Permalink

    Saya tertarik dengan beberapa fakta mengenai kunjungan Nik Aziz kePulau Piang.

    1) Karpal Singh gembira dengan kehadiran Nik Aziz kerumahnya. Nik Aziz dilapurkan tiba 30 minit LEBIH AWAL dari jadual.

    UlasaN; Nampaknya Nik Aziz tidak sabar2 untuk bertemu dengan Karpal Singh sehingga beliau sanggup datang ‘awal’. Bagi seorang pemimpin masa 30 minit adalah amat berharga. Tetapi Nik Aziz sanggup membuang masa terbut hanya kerana ingin bertemu dengan Karpal Singh?

    2) Karpal mendakwa Nik Aziz menyatakan hasrat untuk menemui Pengerusi DAP melalui ADUN Batu Kawan, S. Raventhran.

    Ulasan: Nik Aziz adalah seorang Menteri Besar ( Yang Amat Berhormat). Sepatutnya Karpal ( Yang Berhormat) yang berhasrat untuk berjumpa Nik Aziz dan bukan sebaliknya. Lebih pelik apabila hasrat Nik Aziz itu disampaikan melalui Orang lain. Mengapa hasrat Nik Aziz itu tidak disampaikan melalui ADUN Pas dari Pulau Pinang?

    3) Karpal berkata ,’Kehadiran Nik Aziz memberi mesej yang kuat bahawa kesatuan kami tetap utuh’

    Ulasan:Karpal Singh secara tersirat cuba memperbodohkan 95% akar umbi PAS yang menentang ‘kesatuan kami’. Penentangan tersebut semakin jelas dengan siri demonstrasi ahli2 PAS yang berani memijak bemndera DAP kebelakangan ini.
    Adakah kunjungan Nik Aziz itu berniat untuk ‘menyejukan hati’ DAP yang pastinya marah diatas tindakkan ahli akar umbi PAS?

    4) Nik Aziz meraikan hari jadi ke82 dirumah Karpal Signh. Difahamkan Nik Nik Aziz memotong kek hari jadi.

    Ulasan: Bukankah sambutan hari jadi dengan memotong kek itu tidak bersifat Islamik?

    Bagi orang2 PAS khasnya lihatlah betapa hinanya pemimpin anda dimata DAP sehingga seorang yang bertaraf Menteri Besar, Mursyidul Am, Tokguru dan ulamak seperti Nik Aziz sanggup ‘menyembah’ DAP yang jelas telah, sedang dan akan terus mmenghina Islam. Wallahualam.

    Reply
  • January 29, 2013 at 11:32 am
    Permalink

    Kami tak ada masalah isu ini asalkan tidak menyalah guna. Najib lulus Bible dalam Bahasa Melayu, korang tak nak tanya dia kah???

    Reply
    • January 29, 2013 at 11:43 am
      Permalink

      Bila Najib luluskan ? ke nik ajis yang luluskan ? ada ke parkataan Allah dalam bible tu ?? hang ni mooo…aku rasa bujuk berguru dengan hang pasal fitnah dan berbohong ni.

      Hangpa memang tak ada masaalah mooo…hangpa puak kharwarij, munafikun…tu dah normal, tapi bagi kami oramg Islam, ni masaalah besar !

      Reply
    • January 29, 2013 at 12:42 pm
      Permalink

      cuba taip apa perkara yg dikatakan ‘bukan masalah besar’ dlm isu penggunaan nama allah oleh kristian ?

      Reply
    • January 29, 2013 at 12:44 pm
      Permalink

      Recipe for disaster.

      1. Sister Izzah menyokong Melayu Islam murtad.
      2. Hj Hadi dan konco2nya setuju kalimah Allah digunapakai dalam Bible Bahasa Melayu.

      Pemimpin Melayu dalam PR ni perosak agama Islam hatta yang kelulusan dari Mesir sekalipun.

      Reply
    • January 29, 2013 at 1:51 pm
      Permalink

      kalau najib betul2 luluskan bible bahasa melayu… tapi takde la macam PAS yang sampai sanggup bagi kapir pakai kalimah “ALLAH” …

      Reply
    • January 29, 2013 at 1:59 pm
      Permalink

      lagi satu… tak ke tindakan pemimpin pemimpin PAS tu bodoh?.. “asalkan tidak menyalah guna”…

      sebelum disalah guna, baik terus tak bagi…

      lgipun bende ni boleh dipersoal… kenapa hanya berlaku di Malaysia?… kat amerika takde lak nak sibuk2 tuntut nak pakai kalimah ALLAH…

      lagipun melayu yang bukan islam kat semenanjung ni bape kerat je… yang lain majoritinya cina dan india.. so kenapa nak guna kalimah ALLAH ni?..

      lagipun bible dari asalnya sampai lah yang ade sekarang ni, xde pun terjemahanya ade perkataan ALLAH… tapi kenapa skrg DAP sibuk nak mintak pakai kalimah ALLAH?…

      hanya dgn satu tujuan… untuk memudahkan lagi mereka memurtadkan Melayu muslim dan muslimah ni dengan cara mengelirukan…. mungkin sekarang xde berlaku… tapi akan datang mungkin akan berlaku…

      Reply
    • January 29, 2013 at 2:42 pm
      Permalink

      dah najib luluskan pulak…..

      asyik fitnah jer keja hang yek mm

      Reply
    • January 29, 2013 at 2:46 pm
      Permalink

      Habis yg tok guru kata mengarut tu mendenya mm?.

      Reply
    • January 29, 2013 at 5:13 pm
      Permalink

      Bila lembu Pencacai PAS bercakap semuanya keluar dari mulut dia hanya fitnah , mehh tunjukkanlah kat kami surat tu moo lembu , surat tu telah dinaikkan kat FB nik ajis dulu dan hanya jadi bahan lawak sahaja !!! sebab apa !! sama macam surat pasal 207billion yang kau fitnah tu , banyak salahnya dari sudut perkhidmatan awam kahkahkahkah

      Reply
      • February 3, 2013 at 1:13 am
        Permalink

        X payah nak mintak bukti la bro….mm, Bujuk,Lemboo dan semua bagai pencacai PR dlm ni mmg tukang tabur fitnah je…tiap2 kali kita mintak tunjukkan bukti je trus hilang..datang balik dgn fitnah baru..lps ni bila pencacai munafik ni buat posting je kita cuma tulis…”FITNAH SEMATA-MATA” baru la diorg hati panas. X yah kita nak berbahas dgn diorg. Sbb klu kita mtk penjelasan lebih je trus jadi tikus. Diorg mana ada telor. Bujuk n the gang ni semua kan jambu Si peliwat tua tu. Lps ni kita pakat reply “FITNAH SEMATA-MATA” je bg setiap posting diorg…hahahaa

        Reply
  • January 29, 2013 at 1:17 pm
    Permalink

    Satu lagi bukti yang PAS itu bertaraf pencacai

    Dogs And Pigs diutamakan, Ust Nasha dipecatkan

    Reply
  • January 29, 2013 at 1:43 pm
    Permalink

    Ingatkan si tua kutuk tu pi rumah karpal sebab nak langkah mayat banggali OKU tu….sambut birthday rupe nyerr….emmm..

    Bapak segala bapak Munafik & dayus si tua kutuk khadam DAP sekoq ni…

    Reply
    • January 29, 2013 at 2:38 pm
      Permalink

      hehe…mula-mula dia memang nak langkah mayat banggali tu…ialah kan banggali tu kata langkah mayat dia dulu sebelum nak tubuhkan negara Islam..

      tup-tup dia nampak anjing yang karpal bela dok terjelir lidah depan pintu…terus tak jadi ! alih-alih masuk rumah makan kek la pulak.

      yang cai PAS pulau pinang dok angin satu badan !!

      Reply
    • January 29, 2013 at 5:16 pm
      Permalink

      penuh ketakutan nik ajis pergi Penang menghadap puak DAPigs tu .. semata-mata orang PAS menentang permainan kalimah Allah oleh DAPigs , masuk nik ajis terus jadi lembu

      Reply
  • January 29, 2013 at 2:44 pm
    Permalink

    Dah terbalik plak…bukan ke dulu Nik Aziz jemput Karpal ke Serambi Mekah utk melihat dia memerintah cara isle..lani dia plak pi melutut depan karpal dirumah karpal sendiri sambil menyambut befdaynya…nyanyok sungguh lah.

    Reply
  • January 29, 2013 at 3:36 pm
    Permalink

    dah jelas Allah bagi nik aziz adalah terjemahan saja bukan tuhan bagi orang islam

    Reply
  • January 29, 2013 at 4:42 pm
    Permalink

    Punah2 si Tua Kutuk ni, sambut Maulid Nabi dia kata bida’ah, sedangkan Api majusi yang menyala beratus tahun pun padam apabila tiba kelahiran Nabi, menandakan hari kelahiran Nabi itu suatu petanda mulia.

    Menyeleweng sungguh Pork Nick ini dalam semua bab, tiba2 dia pulak pergi sambut besday di rumah penentang Islam, sambil potong kek, taks edar diri punya Tua Kutuk! dialah bapak Bida’ah!

    Reply
  • January 29, 2013 at 5:14 pm
    Permalink

    Bukan nama PAS kalau dia tidak menjilat air kumbahan dari DAP. Tidak bermaknanya PAS kalau mereka tidak mencium bau jamban DAP. Kerrana PAS hidup atas ihsan DAP.Apa nak hairan kalau peluk cium pemimpin DAP menjadi topik pelaris sambil minum kopi 0 di kedai kopi leetonggeng..Merangkah mursidul Pas dalam keadaan terketar-ketar mencari Karpai untuk memohon restu menjelang pilihanraya nanti. TOBAT mahaguru depa berani tegur Karpai atas nama apa-apa masalah sekali pun. Silap hari bukan kena halau balik..Tapi tak paaaaaa aihhhhhhhhh!! Orang Pas memang sayang sunggguh kat DAP apatah lagi Karpai yang siang malam dok ludah ke muka pasrti PAS..hahaah Pemimpin di perbodoh, pengikut diperbangangkan terus…

    Reply
  • January 29, 2013 at 5:29 pm
    Permalink

    Simusang berjanggut tu pi Penang sebab nak tengok dan tiru cara guan eng mengendalikan kelab malam kut…serta pi ambil ampau raya cina untuk kegunaan pilihanraya dan dibagi kepada ahli exco dia kut…dulu dia kata tak boleh menyambut perayaan mulidul rasul..tapi dia potong kek hari jadi dia boleh la pulak..tok lobai oii jangan makan kek tu bebanyak kang cepat pulak kojol ..nanti tak sempat nak jadi calun..

    Reply
  • January 29, 2013 at 9:41 pm
    Permalink

    Pintaq sungguh akai Karpal ni sanggup buat kek hari jadi Pok Nik semata mata nak jatuh kan marwah MB Kelate. Sungguh malu aku nengok kebebalan Pok Nik sebagai MB dok pi jumpa MP Karpal tu. Sepatut nya Karpal tu jumpa Pok Nik kalo ikut prokol. Tapi apa dah jadi….? Pasai sebuah kek Pok Nik dah jatuh marwah sebagai muslim yang bertaqwa habih martabat peribadi & bangsa melayu dah merudum di mata DAP.

    Ni membukti kan pemimpin hampeh PAS tu standard sampah je di mata pemimpin DAP.

    Patut la ada oghang dok kata PAS tu: Pemimpin Akal Sampah….sepanjang masa jadi balaci DAP….betoi ka…?

    Reply
  • January 29, 2013 at 11:26 pm
    Permalink

    Pork Nick kena beli dgn harga sebiji kek rectangular jer..murah sungguh harga dirinya.. PAS sudah rosak teruk, dimakan ulat, kalau Morsidol Am sendiri yg pergi jilat Karpal, Presiden angguk jer lah.. Majlis Suro tu alat jer.. siapa boleh kuasai Pork Nick bolehlah menguasai PAS.. tahniah DAP and Anwar!!

    Reply
  • January 30, 2013 at 3:28 pm
    Permalink

    Kek tu ada logo halal tak? heheh

    Reply
    • February 14, 2013 at 11:38 pm
      Permalink

      Nak halal apa tah hindu yang buat…..telan je la nik ajis ooi..

      Reply
  • January 30, 2013 at 4:42 pm
    Permalink

    Kenapa sampai hari ni, k’jaan tak pernah buat forum isu kalimah ALLAH dan amanat HADI yg. d sertai semua pihak bertanggungjawab. Biar isu ni d bicara dengan tuntas dan tiada perkara berbangkit lagi. Tak guna cakap sebelah pihak, takda keputusan… masing2 menegak ego. Isu kalimah Allah dengan mudah d selesaikan jika panggil Paderi besar m’sia duduk dengan imam besar/mufti, panggil juga JAKIM bagi pihak k’jaan dan bawak LGE tu biar dia mati hujah berdepan dengan mufti dan paderi. Bukan susah sangat nak tanya… suruh mereka tunjukkan bukti dalam mana2 bible yg. sebut perkataan Allah. kalau takda.. dah tak perlu tanya lagi dan mereka kena terima apa yg. sedang d guna pakai. Tapi k’jaan hari ni lebih mempolitikkan isu ni dari menyelesaikan. Hingga keluar perkataan tumpah darah, 13 mei , rusuhan kaum.. semua tu tak perlu jika kita yakin benar dan buktikan kita benar.

    Reply
    • January 30, 2013 at 5:24 pm
      Permalink

      kau ni bangang kee apa , Jelasnya kerajaan tak berkompromi dalam isu kalimah Allah ini .

      Nak matikan hujah paderi-paderi , pastor dan LGE dan puak DAPigs dengan buat forum ??? .. yang orang Islam dalam PKR yang menyokong kalimah Allah digunakan dalam bible tu camana pulak ??? Malah bakal PM korang iaitu Anwar sendiri menyokong kalimah Allah digunakan dalam bible !!!

      Malah secara tak langsung PAS sendiri menyokong penggunaankalimah Allah digunakan dalam bible dengan bersama Pakatan dan PM korang Anwar , takyah nak pusing dan berbelit bujuk .. kaki penipu macam kau kalau cakap mmg sah haprak !!!

      Isunya bukan kerajaan TAPI Pakatan DAPigs yang mempermainkan isu ini bersama extremist kristian dan ahli politik Pakatan yang terdiri daripada orang Islam sendiri

      Reply
      • January 30, 2013 at 6:00 pm
        Permalink

        Tu la pasal bila kerajaan buat forum untuk membincangkan kes murtad orang Islam, PAS haramkan pengikutnya hadir…alih-alih suruh kerajaan organised forum nak gunakan nama Allah di gereja pulak !!

        aku setuju sangat dengan harun din penangkap hantu tu…hang dah jatuh kufur dan syirik bujuk oiii…bawa-bawa lah bertaubaat.

        Reply
    • January 30, 2013 at 5:29 pm
      Permalink

      Ala Bucuk Cayang….sebenarnya dalam usul/penulisan kamu di atas, sudah terkandung klu(clue) kepada jawapan yg kamu cari(samada kamu sedar atau tidak). Dah lama juga saya teringin hendak merencanakan isu ‘nama ALLAH’ ini…dan yg pastinya, sudah banyak keterangan2 dari berbagai sudut/pihak seperti politik fatwa, perlembagaan (perundangan), sejarah dan sebagainya….DAN masih ada satu lagi sudut yg belum dibicarakan(menurut pencarian yg saya lakukan). InsyaALLAH….kalau tergerak nanti, akan saya usahakan. Waullauha’alam.

      Reply
    • January 30, 2013 at 5:52 pm
      Permalink

      Oiii bujuk…isu kalimah Allah di gereja hang nak panggil paderi bincangkan apa hal ?? otak hang, hang tertinggal dalam jamban ke ???

      Majlis fatwa negara kata tak boleh, yang hang lebih-lebih ni apa hal ?? tu la aku kata hang ni munafikun tahap ultra, orang macam hang la yang harun din kata kufur dan syirik !! harun din baru perasan…kami dah lama tau hang ni kufur dan syirik !

      udah-udah la bujuk…hang pi la geraja muhasabah diri hang,kat mana hang berdiri ! tanya diri hang macam cikgu non tanya diri dia…kafir kah aku ??

      Reply
      • January 31, 2013 at 1:05 am
        Permalink

        Bujuk ada opsyen minta ampun samada dari Pok Nik atau dari paderi2. Pilih yang mana satu.

        Reply
    • January 30, 2013 at 6:08 pm
      Permalink

      Mereka yg menjual, …..jangan pulak ingat bakal pembeli semua sama macam ko bujuk!!!
      Kau takut pada sejarah??? ….bagus tu!!! Jadi, jangan le pandai pandai nak buat isu yg boleh membuat sejarah berulang!!

      Reply
    • January 30, 2013 at 9:24 pm
      Permalink

      Forum bukan jalan penyelesaiannyacbujuk oiii!!
      Ia cuma medan beri pendapat dan berhujah.
      Yg Hadi dan PAS sebok sebok minta airtime untuk jelaskan amanat hadi tu pun bukan jalan penyelesaian. Terbaik ialah untuk hadi umumkan yg amanat dia tu tak betul dan ditarik balik…selesai!!
      Kalau bagi airtime pun orang PAS ni mana ada adap. Pemimpinnya pun bercakap macam penyangak. Cuba tenok la mcm mana Nik Aziz, Hadi, Syabu dan MB Kedah ko tu bila berdepan dgn kamera ….cakap bongkak, kasar dan hipokrit. Nak siar kat berita pun kadang kadang serba salah RTM ngan TV3. Takde leadersh value punya cakap?

      Reply
    • January 31, 2013 at 1:04 am
      Permalink

      Dah ada la bujuk, ramai yang jadi ahli panel dari semua pihak….tapi ahli PAS yang nak sertai cuma Ust Nasha. Ex PAS Hasan Ali. Lain2 Uthman El Muhammady, Naser Disa, Shah Kirit etc etc

      Ahli PAS lain semua tak mahu sertai (memulaukan) malah golongan profesional macam Mat Sabu SETUJU nama Allah diberi kepada Kristian. Lepas berapa lama pung pang baru nak buat Syura. Slowpoke!

      Kau tu pun slowpoke, dah banyak forum dibuat kau baru tanya “eh bila kerajaan nak buat forum?”

      Reply
  • January 30, 2013 at 4:42 pm
    Permalink

    tengah memikirkan berapalah harga kek tu ye.

    Reply
    • January 30, 2013 at 5:55 pm
      Permalink

      berapa pun harga kek tu simbolik jer…harga sebenar ialah lebih 30 juta, bernilai 4000 ekar tanah ladang rakyaat yang di hadiahkan si tua tu pada DAP ! tak termasuk air mata rakyaat kelantan yang di halau keluar oleh kontrektor DAP .

      Reply
      • January 30, 2013 at 6:04 pm
        Permalink

        Elehhh ….murah lagi tu. Nik Aziz dia sanggup bagi seluruh Kelantan kat DAP untuk kek tu tau !!!
        He got nothing to loose ….his next step is to alam barzakh, bukan boleh bawa kelantan sekali!! Jual je sementara sempat!!!

        Reply
    • January 30, 2013 at 10:19 pm
      Permalink

      Yg kita tahu ada 2 kek….satu kat rumah Kapal Karam…satu lagi yg bishop bagi. Waullahu’alam

      Reply
    • February 14, 2013 at 11:46 pm
      Permalink

      Kek tu tak belinya…..Puak hindu tu yang buat. Nak g padan dengan muka si tua tak sedar diri tu…mengkelan aku tengok.

      Reply
  • January 30, 2013 at 8:34 pm
    Permalink

    Err bukan ke potong kek tu budaya kristian. Seronok la nik aziz,selalu dapat kek baik di kelantan mahupun di Pulau Pinang

    Reply
  • January 31, 2013 at 12:49 am
    Permalink

    tunggu jer la pas telingkup.pas telingkup,islam tak ikut telingkup pun.islam btambah maju.

    Reply
  • January 31, 2013 at 3:54 pm
    Permalink

    sebenarnya nik aziz ni ulamak tahap sampah jer. Tak percaya? cuba bayangkan kalau nik aziz ini bukan lagi menteri besar, sebaliknya dah jadi orang biasa jer..apa dia ingat orang nak sanjung lagi kenyataan-kenyataan merapu dia tu? dia akan ditongsampahkan oleh dap, pkr dan masyarakat..!jadi, menyedari akan hakikat tersebut, membuatkan nik aziz tetap berkeras mahu lagi bertanding dan jadi mb..supaya kenyatan-kenyataannya masih ‘laku’ di masyarakat (..yang rata-ratanya tidak mengerti atau pun bebal..).

    Reply
  • January 31, 2013 at 6:05 pm
    Permalink

    Nik Aziz mb yang tak sedar diri.Dulu bukan main suruh dr.m letak jawatan tapi dia sampai sekarang bergayut kat jawatan mb tu.Mungkin tak lama lagi dia akan buat fatwa baru karpal singh dan LK siang pun akan masuk syurga sebab kerjasama dengan pas.

    Reply
  • January 31, 2013 at 7:18 pm
    Permalink

    Tak pelik ke amalan agama PAS ni bujuk…merayakan Maulidur Rasul sebagai bidaah..tapi merayakan hari jadi Nik Aziz dgn memotong kek hari jadi dirumah karpal diraikan plak.

    Apa jenis agama yg PAS amalkan ni bujuk?.

    Reply
  • February 2, 2013 at 10:47 pm
    Permalink

    weh,pegi sana sebenarnya takut tak dapat sokongan kaum cina jerr..tak lebih dari itu

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *