Seminar Nusantara: Malang Sungguh Melayu Singapura

SEMINAR Nusantara Islam di Asia Tenggara yang sedang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sekarang ini, membuka mata penulis terhadap banyak  perkembangan Melayu dan Islam di negara lain sekitar negara kita.

Selain mendapat maklumat lebih jelas tentang keadaan sebenar yang berlaku di Myanmar membabitkan orang Islam Rohingya, penulis juga kagum dengan ‘kejayaan’ orang Melayu dan Islam Singapura dibawah kepimpinan parti PAP, yang punya cawangan di Malaysia, iaitu DAP.

Penulis tidak salahkan pembentang kertas kerja itu, seorang Profesor dari National University Singapore kerana memuja dan memuji melambung kerajaan PAP Singapura dalam ‘memajukan’ orang Melayu di negara tersebut.

Penulis juga tidak salahkan beliau kerana memuji kerajaan PAP yang memberikan hanya 4% dari keseluruhan pelajar yang menerima biasiswa di negara tersebut kepada orang Melayu.  4% atau 4 orang bagi setiap 100 orang itu, memang satu pencapaian yang membanggakan!!!

Dan paling membanggakan Profesor ini, bila baru-baru ini kerajaan Singapura menganugerahkan Biasiswa Presiden kepada seorang anak melayu (dari 5 orang), pertama seumpama dengannya setelah 44 tahun!!

Maklum sahajalah, Profesor ini bekerja dengan Universiti milik kerajaan Singapura.  Lumatlah dia kalau didapati mengutuk kerajaannya sendiri di negara ini.

Beliau datang ke Malaysia ini hanya sekali-sekali, lepas ini nak balik ke Singapura semula.  Tak pasal-pasal nanti, kerana nak menyedapkan hati dan telinga peserta seminar, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang masih diamalkan di negara asalnya, menanti sebaik menyeberang tambak.

Untuk berlaku adil kepada beliau, tidak salah kalau penulis katakan, pendapat Profesor itu betul dari konteks pemahamannya tentang kedudukan bangsa Melayu sebagai kaum minoriti di Singapura.  Tak adillah beliau untuk membandingkan kedudukan Melayu negara tersebut dengan negara ini.

Tapi pendedahan ini baik untuk dijadikan pengajaran oleh sebilangan orang Melayu di Malaysia ini yang sentiasa tak tahu nak bersyukur dengan kemajuan yang dicapai bangsa tersebut sepanjang berada dibawah kepimpinan UMNO.

Golongan ini nak juga percaya DAP, adik PAP tu mampu mengekalkan hak keistimewaan dan kemajuan orang Melayu seperti dibawah UMNO sekarang.

Kalau nak dibandingkan dengan Singapura sana, rakyat negara ini dan orang Melayu khasnya sungguh beruntung.  Walaupun ada keistimewaan orang Melayu yang dijamin perlembagaan, bangsa-bangsa lain tidak ketinggalan.  Di beri peluang yang sama untuk kaya dan berjaya.

Ini semua yang perlu disebar luaskan.  Profesor ini patut dibawa menjelajah seluruh negara kita, bercakap tentang realiti sebenar Melayu di Singapura.  Tak apalah kalau beliau bercakap benar, kerana yang mendengar tahu membuat perbandingan dengan keadaan sekeliling.

Kalau nak bawak semua Melayu tak sedar diri ini ke Singapura untuk lihat sendiri, mungkin masalah sikit, tapi kalau Profesor ini yang kita arak, lebih banyak kurang kosnya.

141 thoughts on “Seminar Nusantara: Malang Sungguh Melayu Singapura

  • January 20, 2013 at 12:35 am
    Permalink

    lebih baik anda memberi sebab kenapa orang melayu di singapore tidak mahu berhijrah ke malaysia ?

    saya yakin malaysia tak ada masalah untuk menerima mereka macam orang filipina itu di sabah!

    jawablah kenapa????????

    Reply
    • January 20, 2013 at 12:43 am
      Permalink

      Kenapa hang tak mau berhijrah ke negara lain tony mengawan…setiap hari hang tak berpuas hati dgn apa yg ada di malaysia…hari2 membuat fitnah terhadap kerajaan…pastinya org mcm hang negara israel tiada masalah utk memberi kerakyaatan….

      jawablah kenapa????????

      Reply
      • January 20, 2013 at 2:51 pm
        Permalink

        Dia bukan apa tu bro…dia tension…dah lama duduk sini…meniaga ubat di Chow Kit…tapi masih tak dapat kewarganegaraan…tu yg hangin satu badan…hihihi….

        Reply
    • January 20, 2013 at 12:53 am
      Permalink

      lebih baik kau beri sbb kenapa kau nak tinggal di malalaysia nape tak mau tinggal di singapora.

      Reply
    • January 20, 2013 at 2:27 am
      Permalink

      soalan yang paling bodoh tahap bavi..

      Reply
    • January 20, 2013 at 3:15 am
      Permalink

      Kalau kau asal-usulnya dari tempat lain, pergilah, baliklah atau berhijrahlah. Stay with your own flock. Tak payah MENYEMAK di blog ni atau di negara ni. Tempat kau boleh digantikan dengan manusia lain yang inginkan tempat di negara ni. Yang sudah tentunya akan bersyukur dan boleh menyumbangkan ke arah pembangunan dan kesejahteraan negara. We will not miss you.

      EVLee

      Reply
    • January 20, 2013 at 4:38 am
      Permalink

      patutnya orang macam kau yang sering banggakan singapore tu yang patut beri sebab kenapa taknak berhijrah ke Singapore ??? sebab kau bodoh?? bahlol?? hanya seorang pencacai najis angkat taik??? pilih laa mana satu

      Reply
      • January 20, 2013 at 11:08 am
        Permalink

        tak mudah nak berhijrah ke s’pore, org. cina pun kalau otak kosong tak boleh. Mesti ada kelebihan yg. s’pore takda, baru boleh duduk sana. D m’sia, mereka tawarkan IC asal sanggup undi BN.
        Salah siapa s’pore tergadai?
        Jangan salahkan Tunku kerana dia d sokong macai UMNO. Walaupun orang melayu s’pore d tindas mereka lebih baik dari melayu m’sia seperti cina m’sia dengan cina d china.

        Reply
        • January 20, 2013 at 11:17 am
          Permalink

          Melayu spore lebih baik dari segi apa bujuk ??? hang jangan kelentong kat sini, hang cerita sat apa yang lebih baik ??

          Hang ni bujuk apa saja tentang negara hang sendiri, hang perlekehkan habis-habisan…hang macam sikitol abad 21.

          Tapi hang tak sedar, hang lupa diri…hang tu siapa ? hanya lah seorang budak melayu asli yang hidup hang semua nak free, semua nak subsidi, hang malas tapi hang busuk hati bila tengok orang lain berjaya.

          Reply
          • January 20, 2013 at 4:10 pm
            Permalink

            Kan aku kata kehidupan cina m’sia lebih baik dari cina china. Kalau melayu s’pore hidup susah seperti d indonesia.. pasti ramai yg. berhijrah ke sini.

          • January 20, 2013 at 5:27 pm
            Permalink

            hang pernah tak pergi cina bujuk ??? berapa orang penduduk cina ? berapa orang penduduk cina di malaysia ??

            macam jugak hangpa buat perbandingan kerani kat spore dapat RM 4000 sebulan…kerani kat malaysia RM 1000 lebih jer.

            tapi yang hangpa tak cerita kat cai hangpa ialah taraf kehidupan di spore, ada ke sewa rumah RM700 sebulan ?? ada ke kereta yang berharga RM 50,000 ??

            Ada ke perkhidmatan perubatan di Spore rakyaat nya perlu membayar RM 1.00 ??

            Melayu spore memang ramai dah berhijrah ke malaysia bujuk…hang jer yang tak tau !! dan cina singapura pulak ramai berhijrah ke luar negara .

            Pembangakang spore pulak bujuk…banyak yang muflis dan ramai yang di penjarakan..yang tu hang lagi tak tau !!

        • January 20, 2013 at 1:07 pm
          Permalink

          Banyak orang melayu spore sudah tidak layak dipangil Melayu…..apatah lagi mahu dikaitkan dengan Islam .negara spore ini menghadapi isu kelahiran yang sangat rendah…..spore terpaksa menarik ramai warga luar terutamanya dari cina dan india yang berpendidikan tinggi.Bujuk kau tanya tony pua,tian chua dan beberapa orang lagi warga nagara mana diaorang miliki selain dari Malaysia?….

          Reply
          • January 20, 2013 at 4:11 pm
            Permalink

            Yg. aku ingat Ng Yen-yen ada kerakyatan Australia.

          • January 20, 2013 at 5:29 pm
            Permalink

            yang hang ingat ?? hang selalu tak ingat bujuk !!

        • January 20, 2013 at 1:29 pm
          Permalink

          sebab tu aku tanya macai PAs mcam kau yang selalu banggakan Singapore , sebab pencacai PAS macam kau dan lain memang tak layak pun hanya seorang kuli pencacai kepada DAPigs

          Kau kata Melayu ditindas tapi dalam masa yang sama kau kata nasib mereka lebih baik ??? kau tak pernah pergi Singapore ke bujuk ??? Malah mereka pun dah tak sinonim dengan Islam tidak seperti di Malaysia yang jelas masih kekal sebagai benteng Islam.. dan yang lebih teruk lagi apa yang mereka lebih baik daripada di Malaysia??? hahahaha makin lawak aku tgk kau ni cakp orang ego ni TAPI taktahu apa-apa jelas hanya kebodohan yang aku nampak

          Mengenai IC tu takyah laa buat fitnah dan menipu bujuk , dah berapa kali kau ni tunjuk perangai iblis sebab nak jadi Tuhan , cakap pun sampai terbelit

          Reply
          • January 20, 2013 at 3:03 pm
            Permalink

            Tak ada apa yg specialya lagi dengan melayu Singapore…aku pernah menyambut aidil adha di sana (saja ubah angin)….lepas solat raya…aku bawa family makan2 di kampung Geylang…ada satu kawasan dekat kedai makan tu…yg ada rumah2 kampung lama…tanah sekangkang kera saja…30 tahun dulu….rupanya lain….tetapi sekarang kerajaan Singapore paksa orang2 melayu ni berpindah (itu tanah warisan peninggalan melayu…satu2 nya yg tinggal)..tapi itu pun mereka nak robohkan..melayu Sinagapore tak kuat mana…hak mereka pun tak boleh nak pertahankan…stesyen keretapi KTM pun telah dirobohkan….esok2…melayu Singapore Islam pun mungkin dah takder….kerana itu semakin ramai melayu Singapore masuk Malaysia dan beli property di sini…pelakon2 dan artis mereka usah cakaplaa…ramai yg cari makan sini….sana tak boleh cari makan beb…

          • January 20, 2013 at 3:04 pm
            Permalink

            Cai2 PR percakapan orang yang KUFUR NIKMAT, yg hati mereka tidak pernah berasa Qana’ah dan Syukur dgn apa yang diperolehi. Syukur lahir dr lubuk hati yg dalam, yang sejuk dgn keimanan, yg menampakkan setiap saat hidup kita di tanh air tercinta aman dan mudah beribadah ini ialah dr ALLAH yg dilalukan melalui pemeritahan sekarang.

            Mana mungkin dikatakan SIngapore itu lebih baik dr Malaysia jika azan pun tidak boleh berkumandang diluar.

            Sabda Rasulullah Solallahu Alaihiwasallam yang bermaksud,

            “LIHATLAH ORANG YANG LEBIH RENDAH DARI KAMU DAN JANGANLAH MELIHAT ORANG YANG LEBIH TINGGI DARI KAMU. YANG DEMIKIAN ITU LEBIH BAIK AGAR KAMU TIDAK MERENDAHKAN NIKMAT ALLAH SWT”
            [ Hadith Riwayat Bukhori dan Muslim]

          • January 20, 2013 at 4:16 pm
            Permalink

            Sebutpun pasal tanah KTM… aku tunggu jugak, hahhaaha.
            Aku nak tanya kenapa k’jaan m’sia jual tanah KTM pada s’pure? Tahukah korang tanah tersebut melambangkan m’sia adalah tuan punya S’pure? Tanah ini juga lambang kedaulatan dan maruah negara. Sudah la batu putih s’pore rampas… yg. terang2 HAK m’sia pun k’jaan UMNO tak mampu pertahankan.

          • January 20, 2013 at 5:37 pm
            Permalink

            hehe..

            Sekarang tiga keping tanah KTM telah ditukarkan dengan sembilan keping tanah lain dan operasi kereta api akhirnya akan ditamatkan;

            (A) Empat bidang tanah di Marina South dikenali sebagai TS30-361T, TS30-362A, TS30-363K dan TS30-364N serta dua bidang di Ophir-Rochor dicamkan sebagai TS13-1115N dan TS13- 1116X sebagai ganti kepada tiga keping tanah KTM di bawah Point of Agreement (POA) di Tanjong Pagar, Kranji dan Woodlands serta tiga keping tanah di Bukit Timah yang dikenali sebagai Lot 76-2 Mk 16, Lot 249pt Mk 4 dan Lot 32-10 Mk 16);

            (B) Empat keping tanah di Marina South itu terletak di tengah-tengah gugusan (cluster) kewangan dan perniagaan bagi Marina Bay manakala dua di Ophir-Rochor terletak di kawasan bersejarah Kampong Glam (Kampong Glam Historic District) yang berupa koridor baru pembangunan yang sedang dimajukan sebagai sambungan kepada Daerah Perdagangan Pusat (Central Business District); dan

            (C) (Sembilan) Keping tanah di Marina South dan Ophir-Rochor (itu) akan diamanahkan kepada M-S Pte Ltd untuk dibangunkan secara usaha sama apabila Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) mengosongkan Stesen Tanjong Pagar. Stesen KTMB akan dipindahkan dari Tanjong Pagar ke tempat pemeriksaan kereta api Woodlands (“WTCP”) menjelang 1 Julai 2011 bilamana Malaysia akan memindahkan kemudahan kastam, imigresen dan kuarantinnya (“CIQ”) di WTCP.

            4. Tanah gantian itu akan dimajukan oleh syarikat usaha sama Malaysia-Singapura M-S Private Limited yang dimiliki 60 peratus oleh syarikat pelaburan milik kerajaan Malaysia, Khazanah Nasional Berhad (Khazanah) dan firma pelaburan kerajaan Singapura, Temasek Holdings.

            Hang ketawa macam pak pandir….hehe

          • January 21, 2013 at 12:44 am
            Permalink

            kaki fitnah pencacai PAS macam bujuk tu terus lari bagaikan pondan apabila saudara raplah bukak fakta tersebut hahahahaa

          • January 21, 2013 at 2:35 am
            Permalink

            Semua itu tak memberi apa2 makna sejarah pada M’sia. Siapa saja boleh beli hartanah d s’pure tapi bukan HAK MILIK KEKAL. K’jaan s’pure berhak ambil semula dengan pampasan…
            Macam anak lelaki dan anak perempuan, anak lelaki akan terus jadi HAK kita sampai bila2, tapi anak perempuan akan jadi milik orang setelah berkahwin. Walaupun dapat jutaan ringgit sebagai ganti.. walaupun tetap anak kita, tapi kuasa terletak d tangan suaminya.

          • January 21, 2013 at 9:19 am
            Permalink

            Bujuk….tanah apa pun sekarang ni boleh di pindah milik…bukan di spore saja, ni Malaysia pun sama….bila dah ambil sesuatu tanah…kena lah bayar harganya, kes tanah di s’pore…kalau depa nak balik, depa kena bayar laaaa.

            Alaaaa…macam kat Penang…tanah rezab Masjid pun di jual guan eng pada cina….ada hang kata apa-apa ? tak pun….munafik sungguh hang bujuk !!

          • January 21, 2013 at 10:33 am
            Permalink

            ekkleee cai sekor ni.. sejak bile plak CONCERN pasal sejarah dan maruah ni? MADRASAH 101 Tahun yg dlm tanah Kedah bukan Singapore PAS Laknat GADAI slamber jer.. alasan MB Bebal ti ialah GANTI surau shopping complex lagu cntik..

            Sejak kenal Mat Indera dulu puak HARAMPAS dh tolak dh sejarah, komunis lg bagus. Tanah KTM tu British yg GAZET tau ngok oii.

            Kseimpulannya– ALLAH PAID BY CASH Petunjuk-NYA kepada org2 mcm ko wahai Bujuk.. apa yg korang nk pusing lg semua Allah dh tunjuk..tp dasar hati batu dan HITAM.. apa jua petunjuka ALLAH semuanya disyirikkan dgn UMNO!!

          • January 21, 2013 at 12:28 pm
            Permalink

            Tanah KTM adalah HAK K”JAAN M’SIA. S’pura dah ambik lama dah kalau dia boleh samada melalui pampasan atau undang2. Hang boleh rujuk TunM.. betui ke idak. 22 tahun dia perintah m’sia berapa kali s’pore mintak nak majukan tanah tersebut. Ini antara sebab TunM marah sangat pada TunA, selain J.Bengkok dan projek keretapi ke china.

          • January 21, 2013 at 1:28 pm
            Permalink

            So apa masaalahnya bujuk, tanah tu di ganti dengan tanah lain di tempat yang lebih added value untuk tanah tu, dan ianya adalah milik malaysia, cuma di bangunakan olek syarikat JV yang kerajaan mempunyai 60% kepentingan.

            Macam tapak pasal malam kat tepi rumah hang. Tapak tu hang punya, modal perniagaan hang JV dengan kawan hang 60:40. Hang bagi tau sat, kat mana yang salahnya ?

            Pasal Tanah orang melayu kat spore hang jangan risau bujuk…aku berani katakan tanah kepunyaan sultan johor di singapura kalau di tukar ke bentuk cash…nilai dia berkali ganda pada semua kekayaan Robert Kuok di satukan.

          • January 21, 2013 at 1:44 pm
            Permalink

            Jadi fakta kau bujuk yang mengatakan untuk KTM jual tanah sebagai menjual Negara sendiri adalah satu putar belit dan penuh fitnah !!!

            Jelasnya KTM menambah tanah dengan harga yang lebih mahal !!

            sapa yang bodoh bujuk?? pencacai macam kau yang kaki fitnah dan menipu ni jee yang bangkang semuanya tak guna otak !!! dasar bahlol !

        • January 20, 2013 at 2:56 pm
          Permalink

          Bila kita dah tak dak rumah…tiba2…kita ke sana ke mari cari tempat berteduh…alih2 ada sebuah rumah yg walaupun anak ramai…tak seperti syurga…berkongsi macam2…tapi sanggup terima kita dan ambil kita…bagi makan…bagi tempat tinggal…sewajrnya yg dah menumpang tu…pandai2 lah bersyukur….ini…selepas dilepaskan anjing tersepit…pandai pulak nak gigit jari org yg tolong lepaskan tu….tapi Bujuk takkan setuju punya….sebab menggigit jari orang ni…Bujuk rasa2 nya dah biasa buat…jadi alah bisa tegal biasa….

          Reply
          • January 20, 2013 at 4:07 pm
            Permalink

            Tolong lah dengan Iklas, jangan harap d balas. Baru hidup bebas dari segala peristiwa lepas. Jika tidak hiduplah dalam dendam kesumat… kononnya kitalah paling banyak jasa, semua orang kena tunduk kita.

          • January 20, 2013 at 4:10 pm
            Permalink

            mereka (yakni PAS) ambil part Islam yg jd isu itu menang undi shj..mereka tak ambil Islam Syumul itu.. Sifat asas Tauhid sehingga lahir konsep syukur qana’ah tadi lah akan jd buah iman.. bila iman ada umat akan nk benda baik sj.. dijaga oleh syariat yg kukuh..

            tp skrg kalu jd LEMBU di utk DAP, 90% Melyu PAS dtg ke HKR utk jdi LEMBU agenda sesat..mungkin syariat berteraskan keimanan akan tertegak??

            Kasihan mereka masih tersesat dlm lingkungan cahaya..

          • January 20, 2013 at 5:39 pm
            Permalink

            Iklas konon…4000 ekar tanah di kelantan di tukarkan dengan kerusi MB Perak yang si nizar colok tak sempat panas punggung duduk.

            Tu la bujuk…Allah tak pernah redha dengan salah laku macam tu. Tu pun hangpa tak mau lagi ambil ikhtibar.

          • January 21, 2013 at 12:48 am
            Permalink

            kalau ikhlas pemimpin PAS semua tak pakai kete mewah , duduk umah bungalow .. TAPI tiap-tiap kali ceramah pencacai mereka yang kena keluar duit hahaha . itulah keikhlasan pada pencacai PAS .. tidak pada pemimpin mereka yang hidup mewah !!!

          • January 21, 2013 at 2:29 am
            Permalink

            Hang jangan nulis sebarang rapla.. jangan nak hina Sultan perak, baginda yg. buat perlantikan.

          • January 21, 2013 at 8:37 am
            Permalink

            siapa yg derhaka kat sultan sebenarnya ?

          • January 21, 2013 at 9:23 am
            Permalink

            Baginda buat perlantikan atas cadangan dan pilihan yang ada….untuk mencadangkan nizar colok, nik ajis terpaksa bagi 4000 ekar tanah pada DAP, sebab sebelum tu ada ura-ura ADUN Behrang dari PKR akan di cadangkan sebagai MB Perak.

            Hang dok baca harakah bujuk…..

          • January 21, 2013 at 10:29 am
            Permalink

            Puak mana yg SEMBAH DERHAKA ngok oii? Puak mana yang caci Sultan dgn macam2.. puak mana yg buang doa kpd Agong gantikan doa kepada KAFIR HARBI Laknatullah tu wahai MR ‘B’ ??

          • January 21, 2013 at 11:27 am
            Permalink

            laaa aku lupa ! betul tu bro…doa sejahtera untuk yang di pertuang agung selalunya didoakan imam sesudah solat sekarang ni di Pulau Pinang di tukar kepada sejahtera untuk guan eng !!

            Celaka lah mereka ni semua !! ada seekor je wakil PAS dalam DUN Pulau Pinang…tapi kemusnahan yang di bawanya adalah terlalu besar.

        • May 12, 2013 at 7:14 pm
          Permalink

          watpe la kau masuk bab tu.nk tujuk hang pandai politik ka.luar tajuk la kau ni.org cite lain..xyah la kau tiba2 cite bab tu.hang ingat aku ni bodoh ka..elehh

          Reply
        • May 12, 2013 at 7:19 pm
          Permalink

          hei bujuk, kau tu ckp luar tajuk.dah org nk kena lyn satement kau tu.org tadi ckp benda yg mamt sorg tu ckp.kau ni penyibuk.mcm bagus.ko ingat org lain ni bodoh..eleh..x sabar2 nk tujuk dia tu pandai..so skrg apa kesimpulan nya?
          apa ko nk wt lepas ni?org bru nk bersatu kejap ko dh masuk bab mcm tu.pastu mula lah, masing2 bg hujah sbb nk mng tadi./mcm bagus/bnagang la ko ni.jgn ingat org lain x tauy dan bodoh.lain kali ko kena tau kat mna nk ckp.tegok tmpt la

          Reply
    • January 20, 2013 at 7:55 am
      Permalink

      Ada bro… Ramai jugak singaporean nak jadi warganegara malaysia… Tak caya tanya m.nasir & ramli sarip… Kat tempat menggelintin nak warganegara malaysia, siap nak solat kemudahan pembiayaan perniagaan khusus untuk bumiputera lagi… jgn mare…

      Reply
    • January 20, 2013 at 7:21 pm
      Permalink

      hello bro, dah ramai orang melayu singapura hijrah ke malaysia terutamanya johor. saya cakap macam itu sebab saudara mara sebelah ibu saya orang singapura kebayaan dah pidah johor.

      Reply
    • January 21, 2013 at 1:48 pm
      Permalink

      Nenek dan datuk saya adalah orang Singapura. Mereka berpindah ke Malaysia diwaktu Malaysia masih belum ada apa2(sekitar awal tahun 70 an)dan Datuk saya adalah pegawai penjara dan nenek saya adalah seorang guru. Ironiknya anak2 iaitu ayah saya dan bapa2 saudara saya adalah warga Malaysia.
      Soalan Tony kenapa?….kerana sebahagian besar orang melayu waktu itu tidak faham undang2 dan menyangkakan tanah mereka akan kekal selamanya ditangan mereka. Sama seperti di Pulau Pinang bagaimana kononnya mereka2 ini mempertahankan tanah mereka dengan sangkaan mereka akan kekal di tanah mereka. Sangkaan mereka silap sebab kerajaan PAP berkuasa di Singapura juga sama seperti kerajaan DAP berkuasa di Pulau Pinang.
      Oleh kerana datuk saya orang kerajaan PAP beliau telah mengambil langkah awal dengan menjual tanah milik beliau dengan harga tinggi sebelum kerajaan PAP mengambil alih dan membeli tanah di Melaka, berhenti kerja dan mengusahakan kebun secara kecil2an.

      Reply
  • January 20, 2013 at 2:54 am
    Permalink

    kalau pakatan perintah, melayu malaysia jadi mcm melayu singapore la….merempat di negara sendiri

    Reply
    • January 20, 2013 at 5:06 am
      Permalink

      ADAMYAN BODO… apa pasal MELAYU kasi itu Sinapo sama CINA??? tarak pikir apa nasib MELAYU masa mau kasi Singapo sams LKY?? skrang mau tunjuk baik konon… kah..kah..

      dia worang MELAYU HAPRAK UMNO suma masih mau nafi… MADEY cilakak kasi itu IC untu worang undi… sini suma balaci/cacai angkat NAJIS MAIKEMUT mamak rasa bukan bangsa MELAYU tapi BANGSAT MELAYU.. sebab dia worang tarak sayang negara… kah..kah

      Reply
    • January 20, 2013 at 11:11 am
      Permalink

      masa BN perintah pun bersepah melayu yg. merempat. Tengok bersamamu dan program2 lain… muka siapa yg. banyak merempat. KDNK… bangsa apa paling miskin?

      Reply
      • January 20, 2013 at 11:30 am
        Permalink

        Kalau dah pemalas bangsa apa pun hidup susah bujuk ? tak ada negara kat dunia yang tak ada rakyaat miskin, kemiskinan tu sendiri sebenarnya subjective. Bila kerajaan nak bela nasib orang melayu, puak hang lah yang dengki dan busuk hati..sedangkan hangpa tak buat apa-apa pun untuk tangani masaalah ni…orang kampung yang susah pun hangpa pi minta derma bukan nak membantu.

        Kerajaan nak bina UITM yang dah tentu untuk Bumiputera hangpa halang. Kerajaan buat loji di penggerang dan LYNAS yang mana peneraju projek adalah orang Melayu…tu pun hangpa dengki.

        Atas perintah DAP, MARA, FELDA, UITM, KHAZANAH, PETRONAS, PROTON, hangpa fitnah macam-macam, malah orang yang macam Syed Mokhtar Al Bukhary pun hangpa fitnah siang malam…tak ke busuk hati namanya.

        Apa saja kerja kerajaan nak naikan ekonomi melayu hangpa nak jadi tembok penghalang…untuk apa ????

        Dah la bujuk munafikun macam hang…tak ada tempat dalam arus pembangunan negara…hang hanyalah seperti saekor tikus mondok, menyorok dalam longkang bila ada kelibat manusia, tapi bila malam keluar melata setiap tong sampah mencari makan sambil merungut kenapa tak ada makanan yang sedap.

        Reply
      • January 20, 2013 at 1:52 pm
        Permalink

        Kalau nak berjaya kena bekerja bujuk , kadang2 aku tak salahkan orang miskin ni walaupun kerja terlalu banyak kat Malaysia ni , alasan yang biasa aku dgr , tmpt kerja jauh dari rumah , taknak berulang alik dengan bas , tak boleh kerja lebih masa , tak boleh kerja berat , tak boleh terima arahan orang .. lahanat pencacai PAS macam kau mana tahu !!! Tak pernah langsung jejak kaki ke JKM dan berjumpa pelbagai orang … TAPI aku tak salahkan mereka , ada yang miskin tapi mereka tak pernah salahkan sesiapa , mereka cukup makan ala kadar , pakaian ala kadar !!! Tapi mereka bersyukur dengan setiap usaha mereka

        yang aku HINA ialah orang miskin dan malas bekerja/usaha lepas tu nak salahkan orang seperti yang dilakukan orang PAS semua tu !!!

        Kalau kau nak cakap macam tu baik kau tgk kat kelantan tu berapa ramai rakyat yang miskin !! oleh itu tak payah nak hipokrit.

        Betul cakap saudara raplah , siapa yang menyalak macam anjing apabila Petronas ramai orang Melayu jadi executive ??? tentunya rakan baik PAS, DAPigs , yang anti Melayu dan anti Islam !!!

        Siapa yang menyalak macam anjing mengatakan perkhidmatan awam adalah longgokan lepasan U Melayu ??? tentunya rakan baik PAS, DAPigs , yang anti Melayu dan anti Islam !!!

        Siapa pulak yang marah Syed Mokhtar sebab menang dalam open tender , iaitu orang yang banyak membantu orang Muslim diseluruh negara?? tentunya rakan baik PAS, DAPigs , yang anti Melayu dan anti Islam !!!

        Siapa pula yang marahkan proton sebab pembuatan alat ganti ramai daripada Melayu malah pekerja taraf executive dan keatas pulak ramai melayu , yang menentang kali ini ialah puak PAS dan DAPigs .. lagi hinaaa !!!

        UiTM yang akan memberikan ekonomi Melayu disekeliling kawasan tu penuh produktif pun Pakatan DApigs halang , orang macam kau ni bangga laa pulak , dasar hina punya manusia pencacai PAS

        Kalau kau taktahu apaapa baik kau diam jee bujuk , setiap yang keluar daripada otak kau sebenarnya penuh najis , jelas betapa ego kau dan jahilnyaaaa kau dalam banyak perkara

        Reply
        • January 20, 2013 at 2:19 pm
          Permalink

          Bujuk…khawarij yang nyata, dan kemunculan kaum ni, nabi dah pesan kat kita lama dah.

          Reply
          • January 20, 2013 at 3:12 pm
            Permalink

            Bujuk, hati hang kelam ditutup sifat mazmumah yang tebal, hati yang busuk takkan mewangi dgn berada dlm kelompok yang sama, malah akan membarah dn busuk berulat dan akhirnya mengadap Allah dgn amalan yang dihakis dgn hati yg rosak.

            Sunnatullah dunia akan ada yang susah akan ada yang senang, tidak mungkin ada 100% yang senang, itulah hikmah keseimbangan alam ciptaan Allah.

            MORALNAY SEKARANG IALAH KERAJAAN BN UMNO YANG BENCI SANGT ITU TERUS BERUSAHA DAN BERUSAHA UNTUK KURANGAKN MEREMPAT DAN MISKIN.. MACAM2 PROGRAM SEJAK ZAMAN TUNKU, TUN RAZAK DGN PROJEK SGT HEBATNYA-TANH RANCANGAN FELDA, MODEL UNTK MENGURANGKAN KEMISKINAN ORANG MELAYU MELALUI TITIK PELUH YANG HALAL..

            DAN USAH INI BERETRUSAN OLEH PM2 BN UMNO, RUMAH RAKYAT DAN BANTUAN RUMAH PPRT UNTUK MINIMUNKAN RAKYAT YANG SUSAH.. TAPI PENCACAI PR TIDAK PERNAH PULA MUHASABH APA YANG PORK NICK BUAT UNTUK RAKYAT KELANTAN MEREMPAT, SEBALIKNYA HUTAN DIGONDOLKAN MENGKAYAKAN ANAK MENANTU, KRONISM EXCO2 PRO MB, YANG TERKINI KAFIR HARBI DAP TIBA2 DIBERI KEKAYAAN SEGERA, RAKYAT DITINDAS DAN DIGULA2KAN DGN ‘ZUHUD’ PALSU, Inikah kepuasan hang Bujuk? Tak malu bercakap meludah jatuh ke muka sendiri..

          • January 21, 2013 at 12:18 pm
            Permalink

            Inilah tugas Ulamak… ajar rakyat hidup bersederhana, sentiasa ingat Allah, syukur pada rezeki yg. Allah bagi walaupun sikit. Malah d akui rakyat k’tan rajin dan penyumbang perkembangan ekonomi negara. Sektor industri kecil paling berjaya, peniaga melayu paling aktif juga orang k’tan. Malah 90% kedai d miliki orang melayu d k’tan. Nak banding negeri totok umno seperti JOHOR… jauh rasanya. Pekan2 kecil macam Gelang Patah, pekan nenas, masai, kota tinggi pun d kuasai bangsa asing. Apa UMNO buat pada orang melayu, jadi gomen tahan lagi… ramainya jadi kuli cina jugak.

          • January 21, 2013 at 2:51 pm
            Permalink

            Kuli cina bujuk ? bukan ka hangpa jadi kuli DAP ??? Orang kelantan banyak maju sebab kerajaan BN membantu, cuba kerajaan meruntuhkan semua perniaggaan melayu atas kesalahan yang sikit…tentu tak maju orang melayu kat mana-mana pun. Tapi itu lah yang sedangkan dilakukan oleh tuan PAS iaitu DAP di Pulau Pinang.

        • January 20, 2013 at 4:01 pm
          Permalink

          Ada profesor yg. buat kajian kata rakyat Johor lebih miskin dari rakyat k’tan. Siapa nak jawab…
          Apkah sebab PAS yg. perintah, sebab mereka malas atau pemimpin selalu tindas?

          Reply
          • January 20, 2013 at 4:13 pm
            Permalink

            Hang ni lidah pendek tp nk julur jilat jugak yg jauh2.. cmnilah semua negeri ada rakyat miskin juga kan aku dh ckp itu sunnatullah..tp kita nk tgk negeri ckp pandai mcm PAS perintah yg ramai merempat dan tk cukup air bersih berbanding negeri lain yg MB nya berusaha untuk kurangkan.. itu isunya..

            MB Pork Nick perasan diri.. riak dgn kedudukannya jd dia tk heran pn pd kesusahan rakyat.. dipaksa rakyat ZUHUD tp rumah dia pakai air paip ke air sungai??

          • January 20, 2013 at 4:15 pm
            Permalink

            Nk tegak hujah tp quote sumber yang tk diketahui.. org mcm hang ni zaman Nabi tak lalyak kalau nk try rawi Hadith.. pembohong besar!

          • January 20, 2013 at 5:33 pm
            Permalink

            Kah-kah-kah Kenyataan yg tak memberikan makna tapi persoalan.
            Ada Prof(siapa)yg membuat kajian(tajuk kajian, sebab kajian, keterangan kajian, rumusan kajian) kata rakyat Johor lebih miskin dari rakyat Kelantan.
            Kalau dah nama kajian, engkau baca kajian dia lah. Tak faham tanya dia lah.

            Aku pun boleh cakap ‘Ada Prof yg buat kajian bahawa species bujuk bukan berasal dari Malaysia. Species pemangsa ini mengakibatkan kepupusan hidupan air yg lain dan mesti dihapuskan”

          • January 20, 2013 at 6:40 pm
            Permalink

            Aku percaya cakap hang tu Bujuk…tapi ada sebabnya…(aku percaya kerana aku berkahwin orang Kelantan…dan mereka ni memang kaya2, berduit…walau nampak rumah buruk, kereta buruk…tapi cash mereka dalam bank memang banyak giler…barang kemas pun banyak giler…)..tapi org kelantan yg aku kenal yg kaya2 kebanyakannyta sudah berhijrah…mereka ini rajin berniaga…mereka berhijrah jauh2…ada sampai ke luar negara juga…yg miskin2 tu kebanyakannya yg tinggal di kampung @ di Kelantan…tapi masih ada ramai yg berduit juga…tetapi resmi orang Kelantan…mereka selesa…rumah buruk…kereta buruk…tapi duit banyak…kadang dalam rumah macam simple takder apa…tapi bini depa gelang emas penuh sampai lengan…itu cara depa…ala ala orang Siam….mereka tak perlu kereta import dan barang import…mereka selesa cara kampung….berbanding Johorean…mereka ni agak moden sikit…cara hidup tak sama…jadi perbelanjaan mereka tinggi….taraf hidup juga tinggi..sebb dekat dengan Singapore…jadi di luar nampak macam mewah…tapi kadang mereka ni kaya dengan duit plastik jer…cash dalam bank tak da ratus ribu….jadi itu takda kena mengena dengan PAS atau BN…tetapi cara hidup dan budaya rakyat itu sendiri….kalau BN yg perintah Kelantan…aku yakin rakyat Kelantan akan jadi rakyat terkaya di antara semua rakyat di MAlaysia ni….

          • January 21, 2013 at 12:51 am
            Permalink

            Profesor mana?? profesor yang Pakatan yang kata kilang Lynas tu adalh kilang radioaktif camtu ?? hahahaha

            Nak jugak aku tgk kajian dia mesti hebat betul tu , hahahaha nak tipu dan buat fitnah tak habis-habis ..

      • January 20, 2013 at 3:14 pm
        Permalink

        Aku tak tahulah fahaman apa yg kamu pakai….bila susah salahkan kerajaan…kalau gitu senang nya hidup…kerajaan tu bukan raja yg paling tinggi pun…kenapa tak terus salah kan tuhan jer…kerajaan yg paling besar…sebb tak bagi kita nasib yg lebih baik….erm…Allah sendiri kata tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan dia mengubahnya sendiri…Bujuk…kalau hang tak letak tangan hang dalam mulut…jangan harap nasi boleh masuk mulut hang…aku memang takkan percaya orang susah kerana kerajaan…sebb berapa ramai yg susah…tapi sudah jadi kaya…dan ramai jadi kaya tanpa pertolongan kerajaan…orang susah…selain dari takdirnya begitu…tetapi kerana sifat malas…bukan sahaja malas…ilmu juga takda…dah takda ilmu…malas pula timba ilmu…kamu jgn nak gebang laaa…betapa ramai pekerja2 bawahan yg komplen kepada boss…tak puas hati gaji kecik…tapi mereka2 yg komplen ni bila check….sijil sekerat mana jer…(sambung blaja malas)…lepas tu kerja buat sambil lewa…kamu ingat majikan2 ni bodoh ker…kalau dah kerja bagus…tentu diberi laba punya…sebb itu ada yg kaya dan ada yg miskin…yg kaya tu…kamu jangan mimpi depa boleh relek2…sebelum depa kaya…depa kerja 24 jam…bukan ofis hour…kalau kamu nak dakwa mereka ni kaki ampu pun…percayalah…si kaki ampu takkan lama bertahan…akhirnya tersungkur juga…dalam hal kerja dan perniagaan…kita tak sokong yg kaki ampu…kita sokong orang yg boleh menjana keuntungan kepada syarikat saja…kalau dah malas….sory laaa….

        Reply
        • January 20, 2013 at 3:28 pm
          Permalink

          Bujuk lg dia hujah lg nampak kebodohan seluruh parti PAS, dan jika di ckp bab agama nmpk jelas penipu dan Munafik!

          Reply
        • January 20, 2013 at 4:04 pm
          Permalink

          Aku jawab kenyataan baba.. melayu merempat seperti melayu s’pure jika PR memerintah m’sia.
          Dari kenyataan korang semua… jelas, pemerintah bukan sebab melayu d tindas dan merempat, tapi sebab lain. BETUL…

          Reply
          • January 20, 2013 at 4:05 pm
            Permalink

            Apa yg hang nk merepek ni sebenarnya. Kalau takdak isu lebih baik jgn tambah dosa kering berbohong.

          • January 21, 2013 at 12:59 am
            Permalink

            hahaha nak berpusing lagi ke bujuk ??? yang nyata polisi kerajaan memainkan peranan utama , lihatlah kat Malaysia polisi kerajaan yang mesra rakyat membolehkan rakyat hidup maju dan bebas beragama !!!

          • January 21, 2013 at 2:25 am
            Permalink

            Hahhahhhahahahah….
            Bila aku pusing, korang buat u-turn apasal?

          • January 21, 2013 at 10:35 am
            Permalink

            tiada siapa sebodoh ko wahai Bujuk nk U-turn ikut manusia berotak LEMBU.. kami melihat gelagat ko yg semakin hari semakin buruk tu Bujuk oii!

          • January 21, 2013 at 2:07 pm
            Permalink

            kau dah berpsuing-pusing sendiri jugak yang nampak bodoh bujuk hahahaha

      • January 20, 2013 at 7:30 pm
        Permalink

        4 tahun selangor PKR perintah
        4 tahun penang perintah
        22 tahun kelantan perintah
        melayu kat mana bujuk pukimak?

        Reply
      • January 20, 2013 at 9:10 pm
        Permalink

        Kau kena tanya jugak, bangsa yang miskin tu ramainya dari negeri mana, rasanya dekat negeri berkebajikan aka serambi Mekah. Ada jugak jasa TV3 yang korang kutuk2 tu nak membantu orang tanpa mengira fahaman politik. Tak macam TV PAS atau mana2 media PR, bukan nak membantu orang tapi buat fitnah dan menyalahkan orang lain. Phuiii…

        Reply
  • January 20, 2013 at 4:38 am
    Permalink

    Sambung….sebenarnya yang mempraktikkan amalan suku ialah pembangkang. Yang difaham cuma sekerat aje. Dari sekerat tu, dikerat lagi dan dihidangkan sebagai habuan pengikut mereka. Itu sudah memadai bagi memuaskan kehendak nafsu pengikut mereka.
    Saya bersembahyang jemaah(Jumaat) di masjid yang jemaahnya adalah pembangkang. Dalam khutbah, khatib mereka mesti ‘corner’ untuk menyatakan kezaliman kerajaan. Ada satu kali tu, khatib mereka buat perbandingan Malaysia dan Singapura di mana gaji kerani di sana adalah $4000/-. Cukup setakat tu yang disebutnya dan saya lihat para jemaah mereka mengangguk2kan kepala. Tapi ‘bloody khatib’ tu tak ceritakan perkara2 seperti:
    1. Nak memiliki Honda Jazz di sana, gaji mesti MELEBIHI MYR13000/bulan! Kereta yang lebih mewah, silap haribulan mak-bapak kena tolong bayarkan sekali.
    2. Setiap hari dan terutamanya hujung minggu, rakyat S’pura berlambak kat JB untuk MENTEKEDARAH dan shopping kerana harga yang lebih rendah.
    3. Bas pelancongan yang dikhususkan untuk kanak2 S’pura bagi mengelilingi Johor untuk melihat/mengenali pokok2 getah dan sebagainya.
    Nak teruskan lagi…? Tak yah le…sebab jenis pembangkang yang ada ni, kalau berada dalam kegelapan tak payah kita bagi torchlight, dia takkan terima. Dia akan tunggu hari siang. Kalau dia sesat dalam hutan, tak payah cari. Bakar aje hutan…bagi MAMPOS.
    EVLee

    Reply
    • January 20, 2013 at 6:46 am
      Permalink

      sebab ada tambak johor & second link lar diorg masih blh hidup di singapore,kalau tidak diorg semua dah lama jadi pendatang asing mcm indon yg masuk malaysia secara haram utk diorg terus hidup…cuba bayangkan & fikirkan kalau dua jembatan tu tiada!!!

      Reply
  • January 20, 2013 at 5:44 am
    Permalink

    DAP belum apa-apa dah layan Melayu macam sial, ingat diorang bagus sangat, padahal tolol nak mampos, si Zairil konon Melayu, dia ingat Melayu tu bodoh sangat lah ye, kalau Melayu dalam Pakatan Jahanam memanglah!

    Reply
  • January 20, 2013 at 6:55 am
    Permalink

    Cita2 cina kristian DAP untuk mengSingapurakan Msia bukan cerita baru malah tertanam sejak dari dulu. Dari awal kewujudan mereka, kerana DAP merupakan cawangan PAP di Msia. Benar sebagaimana didakwa.

    Tinggal lagi DAP tidak nampak jalan pintas utk mencapai cita2 ini sekian lama kerana orang Melayu bangsa yg kuat. Apabila orang Melayu yg kuat beragama berjalan satu arah bangsa melayu sendirinya menjadi kuat kerana islam menyatukan bangsa Melayu.

    Mutakkhir in melayu berpecah. Bukan setakat berpecahnya bangsa tetapi islam juga berpecah.

    Perpecahaan ini jelas dgn modifikasi yg telah dilakukan utk syncronise dgn kehendak politik mereka.

    Mencemarkan nama suci Allah utk dimasokkan dalam kitab lain selain kitab suci ada modifikasi kearah pemesongan akidah.

    Melihat ini DAP seolah2 mendapati impian mereka hanya setapak dua tinggal jaraknya.

    Reply
    • January 20, 2013 at 9:29 am
      Permalink

      Target DAP dia nak kuasai Penang dan Selangor. Dia nak jadikan dua negeri ni macam Singapura. Kedua dua negeri ni ada pelabohan dan airport antarabangsa. Ada industri dan perniagaan antarabangsa. KIt Siang yakin Penang lebih mudah untuk dia kuasai kerana tidak beraja dan sebuah pulai. Tu pasal Guan Eng yg bukan orang Penang dia jadikan Ketua Menteri.
      DAP dah lama mengidamkan 2 negeri ni, sejak merdeka lagi.
      Sejak peristiwa 13may hingga sebelum Anwar dipecat, DAP ditolak oleh rakyat Malaysia kerana bagi rakyat Malaysia ia parti cina cauvanis yg mempunyai ideologi sama dengan abangnya PAP di Singapura. Ia menjadi parti yg tidak popular berbanding PAS.
      Namun, bila Anwar dipecat UMNO dan PKR ujud, mereka telah menjadi petualang yg membantu Kit Siang dan DAP pada PRU12 dan menghidupkan semula impian mereka setelah lebih 40tahun dibenamkan oleh Perikatan dan BN.
      Anwar Ibrahim sebagai manusia melayu, mencatat sejarah sebagai petualang bangsa yang amat jijik sekali dalam sejarah tanah melayu ini. Sekiranya melayu Malaysia menerima nasib sama seperti melayu Singapura di buminya sendiri dimasa depan, Anwar Ibrahim adalah orang yg bertanggungjawab menyebabkan perkara ini berlaku.

      Reply
      • January 20, 2013 at 9:46 am
        Permalink

        Kita setuju Anwar akan diingati selepas ketiadaannya nanti. Namanya akan berada dalam lipatan sejarah sejajar dengan nama besar saperti Gandhi, Nehru, Abraham Lincon, Hitler dan lain2 nama besar.

        Bezanya Anwar diingati sebagai seorang petualang yg pernah menderhaka tehadap negara, bangsanya sendiri dan agama.

        TEntu anak2 nya tidak menikmati kebanggaan sebagai bangganya anak atau pengikut Mahatma Gandhi.

        Reply
        • January 20, 2013 at 11:17 am
          Permalink

          Petualang/pengkhianat sebenar negara adalah TunM kerana menawarkan ribuan IC pada orang luar sedangkan rakyat sendiri ramai yg. takda IC.

          Reply
          • January 20, 2013 at 11:33 am
            Permalink

            Berapa orang rakyaat yang tak ada IC bujuk ?? pasal apa depa tak ada IC ?

            By the way bujuk…petualang sebenar negara adalah orang macam hang.

          • January 20, 2013 at 1:58 pm
            Permalink

            pencacai dan orang PAS/DAPigs/PKR macam kau laa bujuk yang pengkhianat sebenar , melacurkan agama .. tak payah kau nak salahkan kepada negarawan tercinta Tun Dr Mahathir !!! :))

            orang yang kuat fitnah dan menipu macam kau dah memang tak boleh guna lagi kenyataan kau

          • January 20, 2013 at 3:23 pm
            Permalink

            Itulah bezanya hang dengan Raplahjingga dan Gambus…minda hang korup…hang dah tak boleh bezakan yg mana baik yg mana buruk..bagi hang…selagi apa2 tu berkaitan dengan Umno/BN/kerajaan…negatif dan buruk….selagi berkaitan dengan PAS…semua positif…terlalu korup minda hang…sehingga hang bagi komen yg kadangkala does not earn my respect at all….membangkang tak salah…tapi biar ler berintegriti…hang jangan lah jadi stereotype macam penyokong2 PR lain…

          • January 20, 2013 at 3:24 pm
            Permalink

            Petualang pengkhianat dan Muanfik sebenar ialah org macam hang bujuk. KEPALA besar atau AMIR MUNAFIQUN, petualang dan khianat besar peringkat nasional/ negara pula ialah Anwar, Hadi, Pork Nick, di ikuti oleh Anjing2 DAP yg sedia tahu khianat besar sejak zaman British lagi..

            Tp special honour bg Anugerah KHIANAT dan PETUALANG 2012 agama dan negara ialah Hadi Laknat, dialah RAJA KHIANAT kpd Tuhan dan rakyat.. agama dilelong begitu murahnya, Allah dijual beli di atas stage Pakatan Syaitan (PR).. org yg Allah berikan peluang menunutut ilmu agama di bumi Anbia’ sepatutnya jd PENDINDING PERISAI hingga titis darah pd agama, tetapi rupanya dia/mereka yg paling jahat dr kalangan rakyat.. perosak dan pengkhianat agama hanya kerana KUASA dan WANG serta BETINA!!

            DI Mahsyar Allah jwblah, atas dunia boleh lah flip-flop dan tipu pencacai..

          • January 20, 2013 at 3:52 pm
            Permalink

            Jangan TAKSUB pada pemimpin (kata TunM), dia tak sedar dia paling ramai pentaksub dari kalangan UMNO. Bagi IC pada pendatang memang pengkhianat, korang tak perlu hujah la. Buktinya 2 tahun lepas beberapa pegawai JPN d gelar pengkhianat kerana jual IC pada pendatang. Apa bezanya pegawai JPN tersebut dengan TunM?
            Untuk bersihkan diri.. TunM kata kena buat RCI juga pada pemberi IC 1juta orang. Inilah pembelit no.1 negara…

          • January 20, 2013 at 4:04 pm
            Permalink

            Jagna taksub pd perosak agama (sebut Nik Aziz) yang berpura2 dengan kepalsuan. adakah dengan memerintah 22 tahun, TESCO itu lambang kejayaan Islam di Kota Baharu?

            Pemimpin yg mempamerkan sifat riak dan ujub konon beliaulah paling warak, pencacai2 terus memuja2 tanpa ada ilmu, Allah tidak didekati tp politik sesat yang digilai.. siapa yang TAKSUB bro? Tun M d pencen dah 10 tahun yg lalu.. si tua zalim tu dgn sekor lg pengkhianat Aqidah tu takkan tk kena hisab nanti apa yg diucapkan dlm himpunan?

            Lambang ketaksuban atas kejahilan apabila stadium 35ribu dipenuhi ‘1 JUTA LEMBU’.. kan?

          • January 20, 2013 at 5:40 pm
            Permalink

            Hallo…taksub dan sokongan tak sama DEY!. Yg pastinya, BUJUK TAKSUB pada persepsinya sendiri.

          • January 20, 2013 at 8:44 pm
            Permalink

            Tun bagi kerakyatan pada orang Islam yang di tindas Kristian di selatan Filipina…itu yang hang sakit hati sangat, hang ni macam mana ???

          • January 20, 2013 at 10:38 pm
            Permalink

            Taksub? Sapa yang tampal sticker kereta, cermin dan motor gambar muka pemimpin? Cai PAS jugak. Sapa yang gelarkan mufti “anjing UMNO” bila mufti kritik pemimpin mereka? Cai2 PAS jugak.

          • January 21, 2013 at 1:04 am
            Permalink

            TAKSUB ??? hahaha lagi sekali sifat jahil bujuk !! orang yang taksub ialah orang yang akan meletakkan gambar dalam rumah – macam pencacai PAS letak gambar nik ajis

            orang yang taksub akan meletakkan sticker gambar seseorang kat kete dan moto – macam pencacai PAS letak gambar nik ajis

            hahahahaha , tu laa bujuk , kau kalau bercakap setiap kali menampakkan sifat bodoh dan jahil kau

            agama apa yang guna kata pengkhianat kalau semaunya ikut undang2 dan tidak melanggar agama , mak bapak kau ajar ajaran sesat ni kaa !!!

            Kalau macam tu seluruh dunia negara ni adalah pengkhianat sebab ada law menjadi wargenegara hahaha bebal laa kau bujuk

            Zuraidah dan orang PAS semua tu yang daripada indon kau nak panggil apa … pelacurr ???

          • January 21, 2013 at 12:08 pm
            Permalink

            TAKSUB la tu.. kalau peminpin RASUAH pun korang BACK-UP. Kak Ijat korang sokong sampai rebah, TunM korang junjung sampai tulah, Najib korang sokong walau buat salah.

          • January 21, 2013 at 1:35 pm
            Permalink

            Bila RASUAH jadi SEDEKAH, SALAHGUNA KEDUDUKAN jadi ANUGERAH, PENYELEWANGAN jadi HADIAH….PAS tak kan bersalah sampai hari kiamat pun !! Cuma bila di depan Allah swt nanti jer…hangpa tak boleh nak pusing-pusing…tak boleh najk lari.

          • January 21, 2013 at 1:51 pm
            Permalink

            Rasuah kak ijat ??? kau sendiri mengaku rasuah bini nik ajis yang makan rasuah tanah tu sebagai anugerah kerajaan !!! TAPI dalam masa yang sama kau tuduh kak ijat rasuah , rasuah apa bujuk takde bukti pun malah dakwaan dalam mahkamah akan kami sokong , bukan macam Pakatan DAPigs semua pemimpin mereka yang rasuah akan dipertahankan malah akan menghalalkan rasuah mereka sepertimana bini nik ajis , yang dapat tanah dan dikata sebagai anugerah kerajaan ??? hahaha

            Itulah Pakatan DAPigs , bila ada Rasuah mereka menghalalkannya dengan mengatakan sebagai hadia .

            Bila dapat tanah dan kontrak daripada kerajaan laki / bapa / anak mereka yang berkuasa ia , rasuah tersebut akan dikatakan sebagai anugerah kerajaan .. hahaha makin lawak aku tgk bujuk ni

          • January 21, 2013 at 2:22 pm
            Permalink

            Takdelah taksub sampai bila pemimpin jaja kalimah Allah korang sokong. Bila pemimpin korang U turn korang sokong jugak.

            Dan punyalah taksub sampai bila ustaz budak kata mursyidul tu dah macam nabi takde sorang cai pun berani nak komen dan kritik. Ikut je la. Tunggu orang UMNO berbunyi barulah mursyidul tu nak bersuara kalau tak mungkin dia lagi seronok kot bila setiap patah kata2 dan perbuatan dia dah boleh jadi hadis.

          • May 12, 2013 at 7:24 pm
            Permalink

            apa ko ckp la.x perlu la.x standard la ko ni.dr awal td aku dh nmpk ko ni.sbb ko ingat ko ni bagus.semua tau..klu ko tau pun semua x ptg la

        • May 12, 2013 at 7:22 pm
          Permalink

          bujuk,diamla ko.ko bukan pandai.asyik nk berhujah bnda yg x ptg.apa kesudahan skrg?sape mng?
          semua ada hujah.ko ingat hujhah ko tu je kira bagus..belah la

          Reply
          • May 12, 2013 at 7:28 pm
            Permalink

            hai bujuk, ko brckp 1 perkara je.ko tegok i bnda ja.lepas tu ko buat kesimpulan dgn 1 bnda tu.org lain da tegok bnda lain sama.tegok ni tegok tu.pastu wat rumusan..buat kesimpulan..byk perkara la kena fikir.bukan 1 yg ko ckp tu..

  • January 20, 2013 at 7:06 am
    Permalink

    Tetapi kita tetap yakin persatuan melayu akan boleh bertangkup kembali jika bangsa melayu berkedaan tersepit.

    Walau pun bagitu kita tidak boleh mengharapkan persatuan itu kembali setelah kita tersepit, kerana akibatnya tentu tak baik. Peristiwa buruk 13 May 1969 contoh terbaik.

    Hanya mereka yg sudah lalui peristiwa itu saja yg memahami. Yg lain yg sekadar bersandar pada hearsay tidak mengetahui apa sebenar yg berlaku ditarikh itu.

    Reply
  • January 20, 2013 at 9:58 am
    Permalink

    Perkara yh dijangka berlaku sudah pun berlaku. Karpala Singh sudah pun berdehemm pada sedara rapatnya Hadi Awang. Karpala Singh sudah berTITaH pada Hadi utk menimbang semula bahawa nama Allah perlu ‘dijual’ untuk diseraPkan dalam Bible.

    Hadi sudah mula gelisah dan dia tahu akhirnya dia terpaksa ikut jugak kerana TITah Karpala Singh WAJIb diikut jika tidak sama macam memerangi DAP. Dia rela menderhaka pada Allah, tetapi dia tak akan sanggup menderhaka terhadap Karpala Singh

    Reply
  • January 20, 2013 at 11:26 am
    Permalink

    Pada pandangan aku PAS sekarang sama saperti di zaman Saidina Ali yang mana timbul satu golongan yang mengatakan mereka lebih islam daripada orang lain. Mereka bukan sahaja berani berhujah dan berdebat mengenai islam dengan saidina Ali dan para sahabat malah mengankat senjata menetang pemerintah.

    Mereka mendakwa mengamalkan ajaran islam yang sebenar sehinggakan mengkafirkan saidina Ali dan sahabat2 yang lain. Golongan ini dikenali sebagai golongan Khawarij. Nabi Muhammad SAW sendiri penah berkata akan ujud golongan saperti ini sehingga kiamat. Pihak ini hanya faham separuh sahaja isi alQuran tetapi mendabit dada sebagai bijak pandai sehingga mengkafirkan golongan yang tidak sehaluan mereka.

    Mereka ini diketuai oleh golongan yang beroengetahuan dalam agama. Apa yang terjadi saperti sekarang dimana golongan agama yang sering membuat pandangan yang mengelirukan masyarakat kerana kepentingan politik, kuasa dan diri sendiri. Mereka ini menggunakan kan agama sabagai topeng untuk mengelirukan masyarakat.

    Saperi mana golongan Khawarij, mereka membaca alQuran tetapi kemudian membuat pandangan bahawa orang islam yang tidak sehaluan mereka adalah kafir dan boleh dibunuh sedangkan itu tidak benar. Mereka baca ayat AlQuran yang diturunkan kepada orang kafir tetapi membuat pandangan ia boleh diguna kepada orang islam. Golongan ini sentiasa ujud sapertimana diingatkan oleh Rasullullah SAW, golongan ini bukan sahaja ujud dizaman itu tetapi akan tetap ujud sehingga hari kiamat.

    Reply
    • January 20, 2013 at 2:13 pm
      Permalink

      OK…hal khawarij tu fakta, ada dalam sejarah. Jadi ianya betul. Kaedah dahulukala, mereka guna hasutan. Kemudian guna senjata utk menggulingkan pemerintah. Zaman ni dlm negara kita, memang ada khawarij. Apa tindakan kita menghalang/menghapuskan mereka?:
      1. Puak A memang khawarij besar. Atas dasar PENENTANGAN yg sama(walaupun dasar PERJUANGAN berbeza) mereka dah bergabung dgn puak B & C.
      2. Nak nasihat A…dah 55thn sejak merdeka. Saja taknak faham…hasutX3. Makin bertambah bilangan. Kalau ular senang le, jangan kerat badannya sbb bhgn badan yg berkepala tu selagi hidup, boleh patuk lagi. Bagi LUMAT kepala baru habis cerita.
      3. Sejak berkawan dgn B(yg paling pariah) dah pandai menunjuk2…demonstrasi jalanan. Tapi yg cerdik sikit C. Puak C mesti baca Sun Tzu(bunyi sunze). Direct confrontation>puak yg menyerang MESTI 10 kali ganda dari puak yg bertahan. Jadi..tak boleh berlaku.
      4. Tapi semasa KL112 kita nampak, kehadiran C hanya sebagai syarat aje. Ada kepalanya dan juga puak XLynas yg tak bergigi. Yang ramainya A dan sedikit B. C guna A&B sebagai proxy. (B pun guna A&C sebagai proxy tapi A cuma ‘perasan’ yang dia guna B&C sebagai proxy). C tunggu k’jaan bertembung dgn A&B. Tunggu nak pungut ‘spoils of war’ – tapi tak berlaku.
      5. Jadi ‘BIAR’ A, B dan C membinasa sesama sendiri. Itulah sebaik2 jalan yg ada. Kalau ada saki-baki yg MAHU diselamatkan selepas tu, kita boleh tolong jika kita MAHU.
      Waullahu’alam
      EVLee

      Reply
      • January 21, 2013 at 8:55 am
        Permalink

        A = PAS
        B = DAP
        C = PKR

        Reply
  • January 20, 2013 at 12:45 pm
    Permalink

    bujuk says:
    masa BN perintah pun bersepah melayu yg. merempat. Tengok bersamamu dan program2 lain… muka siapa yg. banyak merempat. KDNK… bangsa apa paling miskin?

    11:11 AM on January 20, 2013

    Bujuk ko buat kajian ke kenapa mereka tu merempat sedangkan warga asing yang datang sehelai sepinggang pun boleh hidup maju di bumi malaysia ni..Bujuk ko kata Tun M tu petualang dan pengkianat tapi pengkianat yang ko kata ni lah yang menjadikan hidup ko, pelajaran ko anak beranak bertamadun dan maju..bangang punya manusia yang berstatus bujuk ni..

    Reply
    • January 20, 2013 at 3:17 pm
      Permalink

      Otak pencacai sakit jiwa ahti busuk mcm Bujuk tu PAS PR suap bangkai pun mereka cakap wangi.. BN UMNO perintah 55 tahun klu benar BN tu rasuah dan zalim, kita semua ni tk berada dpn PC LAPTOP lah posting.. masing2 kena banting tulang kerja siang mlm, pemalas yg mengaji stkt SRP mcm bujuk dan Mahposs Pokok Sena tu mungkin skrg tengah angkut najis di loji kumbahan.. mana mungkin boleh bersenang lenang kutuk krjn depan komputer.. itu semua KOS.. dh miskin kena tindas mana ada duit nk beli laptop, nk bayar bil internet atau nk lepak di CC, kan..? dh kerajaan zalim.. kepala otak pencacai ni lebih rendah lemah dr otak LEMBU..

      Reply
      • January 20, 2013 at 3:40 pm
        Permalink

        Rakyat JERMAN masa pemerintahan HITLER tak pulak jadi papa kedana sebab hitler tu ZALIM. Pemimpin asuah dan Zalim tak semestinya rakyat dia bodoh dan miskin. Hang kalau tak tau definasi rasuah dan zalim jangan mengarut…

        Reply
        • January 20, 2013 at 3:51 pm
          Permalink

          Hang yang megarut sebenarnya, ubat tak makan kot.. apa kaitan Hitler dgn Demokrasi UMNO. Puak hang yg sayangkan komunis.. support Mat Indera, itupun rosak Aqidah dh.

          Hang hujah last2 belit diri hang dan parti hang balik.
          Banyak cakap bohong Allah buka aib kamu semua.

          Jadi hang setujulah UMNO BN tak zalim dan rasuah. Sbb apa Anwar Hadi dan DAPig yg hasut rakyat negara ini miskin korup dan rakyat ditindas zalim, macam mana pula jika negara dikuasai oleh org zalim dan rompak harta rakyat rakyat boleh senang lenang? Rakyat mana yg senang tu Bujuk atau hang cuba nk unjurkan lagi lidah hang jilat PR??

          Reply
        • January 20, 2013 at 5:17 pm
          Permalink

          Hang tak tau sejarah Hitler dan Jerman, jangan merepek. Tengok komik ke hapa..dia ni

          Reply
          • January 20, 2013 at 5:43 pm
            Permalink

            hehe….bujuk banyak tengok cerita kombat la tuuuu…cai ni semua cukup senang termakan dakyah amerika.

        • January 21, 2013 at 1:07 am
          Permalink

          kahkahkah kau baca buku sejarah nik ajis kaa ??? kau ni tahu kee tak sejarah jerman ??? kau tahu tak keadaan negara Jerman dibawah Hitler hahaha adduuhhhh

          aku suka kau banyak post kat sini , sebab setiap kali kau post setiap kali itulah kau nampak bebal , bodoh dan tolol …

          BN takde nak support rasuah ni hanya PAS sahaja yang telah menghalalkan rasuah dengan mengganggapnya sebagai hadiah !!!

          Reply
        • January 10, 2014 at 3:52 pm
          Permalink

          Rakyat germany semasa pemerintahan Hilter baru merasa erti kemerdekaan sebenar dari monopoli ekonomi bangsa yahudi yang menindas hak istimewa,pendidikan & aspek sosial anak2 jati germany.Kilang Volkswagen didirikan di German hasil ideaa Adolf Hitler sendiri untuk memberi peluang kemajuan kepada anak2 jati german untuk berusaha memajukan sendiri sektor perindustrian tanpa penindasan & monopoli yahudi di negara sendiri.Semasa Hitler mentadbir German benar beliau menghapuskan golongan yahudi daripada tanah German kerana beliau tak boleh terima lagi keadaan negara German yg sudah tergadai secara total kepada yahudi daripada segi pendidikan & ekonomi.Beliau beri 2 pilihan kepada yahudi,sama ada keluar daripada negara German atau dihapuskan secara total yakni hukum bunuh.Ramai yahudi yang pilih untuk terus menetap di German masa itu jadi dia pilih untuk mati lah.Dalam konteks hal demokrasi German semasa pemerintahan Hitler dalam parti National Worker Sosialist (NAZI)Hitler sebenarnya seorang wira negara kerana melindungi & memperkasakan anak-anak jati germany daripada ditindas bangsa yahudi.Yang dikatakan zalim & kuku besi itu kerana propaganda daripada sekutunya negara amerika(kini mencatat jumlah penduduk yahudi tertinggi dunia) yang terus-terusan disebarkan & diterima membabi buta seluruh dunia bagi yang tidak tahu sejarah sebenar era itu.Hanya yahudi mengatakan Hitler diktator.Tapi bagi anak-anak jati Germany,Hitler diangkat sebagai wira negara selama2 nya.Hang pi la Germany & try kutuk Hitler & menyamakan Hitler dgn mana-mana pemimpin politikal depan orang germany;implikasi dia ada dua je,sama ada hang kena terajang dengan diorang or worst mati kena bunuh juga.

          Dalam era pentadbiran NAZI tidak ada rasuah untuk memajukan negara.Parti & anak bangsa Germany bersatu untuk menjadikan negara mereka lebih baik.Yang buat zaman NAZI itu berakhir kerana wujudnya petualang macam pemimpin-pemimpin pakatan rakyat yang hang taksub didalam parti NAZI itu & menjadi gunting dalam lipatan.Belajar tentang sejarah peristiwa Valkyrie sebagai rujukan.Itu adalah peristiwa sebenar agenda penggulingan NAZI kerana perasaan pemimpin-pemimpin lain yang dengki,iri hati,tamak & gila kuasa tak senang dengan sistem pemerintahan itu yang telah berikan banyak kebaikan kepada rakyat,tapi tak berikan sumbangan kepada poket sendiri.

          Hang jangan samakan ‘MASA HITLER MEMERINTAH RAKYAT TAK JADI PAPA’ sebab HItler memang bangkit berjuang untuk mempertahankan negara & bangsa nya.Tapi aku tak nampak pakatan rakyat berjuangg untuk apa.Hanya gila kuasa & tamak haloba saja.Sejarah tu baca lain kali.Jangan macam sakai.

          FYI,NAZI tak pernah terhapus.Kebangkitan NAZI masih ada sampai hari ini cuma negara nya bertukar ke america.Anak-anak jati negara america dah sekian lama tertindas oleh monopoli yahudi di america.Jadi ideologi Hitler masih diterima hingga ke hari ini kerana hanya Hitler memperjuangkan hak kebabasan kepada anak-anak jati sebuah negara.Ada paham tak ni?hang mau satu hari nanti anak cucu hang jadi murtad bawak bible siang malam mengkufurkan tuhan,hanya sebab kesilapan yang hang buat hari ni akan implikasi negara Malaysia tercinta ni tergadai kepada bangsa cina secara total & bertukar jadi sistem pemerintahan republik macam singapore?

          Reply
    • January 20, 2013 at 3:20 pm
      Permalink

      bujuk bodoh.ko miskin sbb malas keja. pastu nak salahkan pemerintah pulak?

      Reply
      • January 20, 2013 at 3:43 pm
        Permalink

        Jangan bongkak bro… tak semestinya yg. malas tu miskin. berapa ramai orang melayu yg. hebat, kaya, bijak dan popular bangkrup?

        Reply
        • January 20, 2013 at 3:55 pm
          Permalink

          Jangan putar belit bro..klu resam anjing suka menjilat, resam biawak lidah cabang, resam ular membelit takkan hang nk ambik semua tabiat binatang ini?

          Hang faham tak apa bro tu maksudkan? Jgn jadi Bani ISrael yg suka ubah apa yg Nabi mereka cakap.. atau hang waris mereka??

          Reply
        • January 20, 2013 at 5:54 pm
          Permalink

          Ye…dan jangan juga BODOH SOMBONG.

          Reply
        • January 21, 2013 at 1:09 am
          Permalink

          aduh itupun kau tak faham kaki fitnah bujuk?? memang tolol kau ni , bongkak dan pemutar belit !!!

          Reply
      • January 21, 2013 at 12:05 am
        Permalink

        KLU DAH MALAS BUKAN SETAKAT MISKIN JER..MAKAN PUN TAKDA.SEPOSEN PUN TAKDA.

        Reply
    • January 20, 2013 at 3:31 pm
      Permalink

      Kalu hang cerita pasal pelajaran, kemajuan, tamadun… OBAMA, Mubarak, Hitler, Benjamin natanyahu pun buat benda yg. sama. Itu kewajipan dan tanggungjawab PM/Presiden sesebuah negara. Macam kita wajib SOLAT, Puasa, haji…. kalau buat Islam la. Tapi kalau lepas tu p minum arak, berzina, judi dan maksiat lain… tetap HARAM dan berdosa, bukan nya kalau dah solat dan puasa.. buat benda haram lepas.

      Reply
      • January 20, 2013 at 3:53 pm
        Permalink

        Bodohnya hujah hang pi kait dgn puak2 kafir yang setaraf DAP jugak? Jadi Anwar tk pernah ckp Amerika zalim, mcm mana pulak BN jadi zalim?

        Hujah belit diri sndiri.. pusing lah lagi aku nk tgk dan ALLAH MAHA MENENGOK! Manusia yg QaLBU ada tompok hitam.. Nur Allah takkan masuk…

        Reply
        • January 20, 2013 at 3:58 pm
          Permalink

          Anwar kepala bakal Pii Emm hang pulak tk pernah cakap pun Israel Zalim, malah dia nk support keselamaatn Israel lagi adalah wpun setiap hari bumi Palestin bermandi darah umat Islam..

          Yg dia dan LEMBU PR ulang berterusan termasuklah semasa himpunan LEMBU ‘1 juta’ baru ini ialah zikir -UMNO ZALIM berkumandang dgn hebatnya…

          Tidak takutkah mendustakan nikmat ALLAH wahai Lembujuk?

          Reply
        • January 20, 2013 at 10:37 pm
          Permalink

          Mereka dah sedia ZALIM bila tolak kebenaran ISLAM. Tapi kita bukan rakyat AMERIKA atau ISRAEL. Walaubagaimanapun tentulah mereka ZALIM terhadap saudara Islam kita d GAZA/Palestin dan seluruh dunia yg. mereka perangi.

          Reply
          • January 21, 2013 at 1:30 am
            Permalink

            Kalau orang yang buat hudud dan halalkan isteri disodom suami tu Zalim juga laa kan bujuk .. mereka lebih teruk lagi dari orang kristian kerana mereka adalah orang Islam yang mempermain-mainkan Islam !!!

          • January 21, 2013 at 2:13 am
            Permalink

            CELAKALAH orang yg. permainkan HUDUD dengan niat menghina hukum Allah yg. benar. Jangalah kamu sambung lidah2 syaitan sekiranya kamu tau semua itu adalah FITNAH dari musuh2 kamu dan musuh2 Allah. Bertaubatlah sebelum Allah keraskan hati2 kamu dan pesongkan kamu dari kebenaran. Jadilah kamu orang yg. rugi kerana mempermainkan perintah dan hukum Allah untuk kesenangan sementara d dunia.

          • January 21, 2013 at 9:01 am
            Permalink

            cilako mu bujuk !

          • January 21, 2013 at 10:39 am
            Permalink

            ZALIM bila tolak kebenaran Islam dengan mensyirikkan Allah? Zalim bila menolak kebenaran Islam dengan membawa bertan2 fitnah kepada pengikut2, memjahilkan mereka kepada Islam kemudia membawa mereka ke jalan SESAT. Hang yg tk sedar Bujuk!

          • January 21, 2013 at 10:41 am
            Permalink

            CEKALAH org MUNAFIK yg berpura2 dgn Islam. Betapa hang ni jahil dan meletakkan suatu yg bukan pada tempatnya- Hang yang ZALIM.. hang didoktrinkan HUDUD itu mcm ‘TUHAN’ pulak dan ALLAH Tuhan Yang Esa mcm ‘makhluk’ pulak boleh dijual beli.

            CUba lah hang malu sikit, hujah apa sbnrya yg hang nk tegakkan? Tiada siapa hormat dan raikan kerja buat puak perosak Islam PAS mcm hang. Ckp putar belit, tipu sana sini tiba2 nk tunjuk ‘hero’ pd satu bab? Bro.. mengaji bg kenal Allah dulu, br ckp bab syariat!

          • January 21, 2013 at 1:55 pm
            Permalink

            Haa tahu pun kau mempermainkan hukum Allah ni sebagai manusia celaka !!!

            Habis tu kenapa PAS mempermainkan hukum hudud dengan menghalalkkan sodom antara suami isteri ??? itu jelas bujuk dah berbelas tahun tak diperbetulkan !!!

            JADI kenapa manusia celaka macam kau yang sudah tahu hudud PAS tu salah masih tak buat apa-apa , malah pemimpin celaka PAS juga tak pernah buat apa-apa !!!

            Menghalalkan SODOM isteri adalah salah satu daripada banyak kesilapan hudud PAS.

            Jadi bujuk kau jangan jadi CELAKA laki bini sebab menyokong hudud PAS yang menghalalkan suami sodom isteri mereka .. TAPI JIKA bini kau dan kau menyokong hudud yang menghalalkan sodom ni jelasnya kau dan pemimpin PAS kau adalah manusia celaka yang mempermainkan hukum Allah dan melacurkan agama ISlam demi politik

        • January 20, 2013 at 10:42 pm
          Permalink

          Hujah akhir cai2 PAS untuk divert isu. Hudud, negara Islam dan tolak Islam. Tak payah nak meleret2 la Bujuk, puak2 kopiah dan jubah jugak yang jaja kalimah Allah pada agama lain.

          Reply
          • January 21, 2013 at 10:02 pm
            Permalink

            Aku siyan tengok PAS ni….nampak sangat depa takdak perancangan dan agenda pembangunan…..kalau betul depa nak buat hudud pun…aku rasa itu jer depa pandai..membangun negara memang out laa…..

          • January 22, 2013 at 12:22 am
            Permalink

            Maaf saudara , Hamba Ar Rahman , sememangnya PAS sendiri tak buat hudud pun !! bukan majlis syura yang kononnya hebat tu dan bukan juga ulama dan ustaz mereka yang konon lebih Islam daripada orang lain tu !

            Malah ia dibuat oleh seorang , yang mana diangkat oleh pencacai PAS sebagai undang-undang Islam , TAPI realitinya ia penuh kesalahan dan membenarkan suami sodom isteri mereka .. itulah jadinya bila agama dilacurkan oleh PAS , mempermainkan hukum Allah .

      • January 20, 2013 at 9:02 pm
        Permalink

        Sapa orang islam selalu solat,[i buat haji,puasa dll lepaih tu togak arak,berzina,meliwat & buat fitnah hah….?

        Yang dah jelaih la ni ada la YB Haji Mat Sapu Bini Kawan Tim.Presiden,ADUN Selising berzina dalam koc malam KTM ngan bini ahli PAS jugak,soghang ustaz bawak lari bini oghang dalam hotel jam 2.00 pagi & mantan TPM meliwat pungkoq jantan jambu…Depa ni dari mana parti manan kalo tak bukan PAS & PKR..kan…kan..kan…?

        Reply
        • January 21, 2013 at 9:02 am
          Permalink

          bagi depa semua tu “besi”

          Reply
  • January 20, 2013 at 4:34 pm
    Permalink

    Bujuk tau pulak ko kata kemajuan, pelajaran dan tamadun tu tanggong jawab pemerintah..so ini bermakna ko mengakui yang pemerintah Malaysia sekarang ni dah berusaha untuk memajukan rakyat..cuma rakyat saperti ko je yang tak pernah menghargai dan mengenang budi yang diberikan..inilah ajaran islam puak ko ..

    Aku nak tanya ko apa yang dilakukan oleh nike ajis selama memerintah lebih 20 tahun di Kelantan tu ..tarakk..sebab tu lah JUSCO dikata lambang negeri maju kah kah kah..nak memerintah berlandaskan islam tapi kat jalan hamzah tu berlambak tumbuh pub..apa yang pasti nike ajis cuma tau membuat ceramah mengutuk dan menghina orang disamping memperdayakan masyarakat disetiap ceramah untuk memberikan derma..mana janji nak buat jambatan, mana janji nak buat stadium, yang terbaharu nak bina lebuhraya dan keratapi laju..semua janji tu dibuat bagi mengutip derma daripada masyarakat yang bodoh saperti ko bujukk..sekarang pernah tak dibagi tau ataupun diaudit berapa banyak jumlah kutipan derma yang diperolehi dan disimpan dimana..takde..semua derma tersebut akan menjadi saperti derma mangsa mamali dan duit koperasi khohilal..lesap begitu sahaja..penyokong bododh saperti ko akan kata tu jihad ..jihad kepala hotak ko..yang sebenarnya kalian telah dibangangkan oleh pemimpin kalian..

    Dulu rakyat kelantan dibagi tau bahawa tiada tanah haram di bumi ini cuma diMekah sahaja yang ada ..so ramailah rakyat kelantan meneroka tanah untuk kegunaan sendiri contoh dihulu kelantan. Ada diantaranya dah dua, tiga generasi mengerjakan tanah tersebut…tetapi disebabkan tamak dan untuk memperkayakan diri..situa musang berjanggut nike ajis telah merampas dan menghalau peneroka tersebut supaya tanah tersebut dapat ditukar nama kepada ahli keluarganya serta kroni beliau ..tambah malang lagi tanah tersebut telah diberikan kepada cina bukan rakyat kelantan..so inikah cara pemerintahan nike ajis yang cuma pandai berlakun dengan cara pemakaiannya..bujuk pergi la kepejabat tanah semak atas nama siapa yang banyak mempunyai tanah dipulau melaka tu..jangan dok asyik jadi pacacai ditepi longkang je..

    Reply
    • January 20, 2013 at 5:12 pm
      Permalink

      Merempat??? Bujuk…
      1. Aku hidup merantau sejak umur 17thn. Aku pernah tinggal bawah meja dlm dapur rumah orang sampai tinggal dlm bungalow. Aku dah lalui hidup makan 3hari sekali sampai makan 6 kali sehari. Aku dah kerja cuci jamban, cuci jalan sampai peringkat korporat dan dihantar ke luar negara. Hidup dgn poket kosong sampai boleh sentiasa ada 10k-40k dlm poket dan tolong mana2 kawan yg susah. Dah kawan/kenal se@#%$? manusia kat Malaysia ni sampai ada kawan2 Jepun, Hong Kong, Jerman dan US. Secara rasminya, aku cuma pernah kerja makan gaji <10thn, mula dr peringkat bawah sampai peringkat atasan. Itu pun 14thn yg lalu.
      2. Skrg ni…? Aku hidup dalam reban ayam yg ditinggalkan oleh 'A'. Dinding separuh, yg lainnya berjaring dan berbumbung zink. Ada letrik, Astro, ada TV42", ada PC, ada…tak payah ceritalah. Aku kerja bila aku suka…tolong 'A' dan keluarganya disekitar kawasan rumah. Makan? Unlimited..tak ada had. Duit? Bila beri aku terima…tak bagi aku tak kata apa2. Aku cuma perlu bayar $1 bila bawa mak aku pergi Hospital Pakar K'jaan(bukannya pusat kesihatan, tau). Utk aku sendiri cuma bayar $5 setiap 3 bulan di hospital yg sama. Dan duit tambang…
      3. Adik beradik aku…nak cerita pangkat atau harta? Tak payah le…nanti kau sakit hati. Mereka mengata atau tidak… tak mendatangkan apa2 kesan utk aku. Susah aku tak menyusahkan diaorang…malah kalau aku pergi tempat diaorang, aku boleh beri sumbangan dari sudut lainnya. Cuma diorang heran…kenapa mak aku tak mahu hidup dgn mereka tapi suka tinggal dgn aku.
      4. Yg aku tahu, di Malaysia yg aku sayangi ni…nak makan tak payah kerja(rasmi) tapi NAK DUIT kena USAHA dan bekerja. Aku pilih cara hidup aku…k'jaan tak suruh dan tak paksa. Kebebasan yg sebenarnya. Tapi bila pilih cara tertentu, kenalah dengan caranya, bukan membabi buta.
      5. Engkau pilih jadi BUJUK…tinggallah dalam lubuk2 yg keruh. Manusia akan cari engkau. Kau tetap keluarkan buih2…disaat itu…tahulah nasib. Kalau air jernih…pupuslah engkau. Jadilah manusia yg bukannya meminta…tapi menyumbang dan berguna kepada masyarakat disekeliling.
      6. Walaupu aku baru aje melihat blog2 ni…aku kira ENGKAU ni jenis yg senang. Banyak masa untuk MENYALAK hal2 lain, cara 'non-value added'… Cuma MAT NYAMPAI, sana kata itu, sana kat ini. Yg menjadi PERSEPSI(bukan kefahaman) engkau… Itulah MASALAH ENGKAU.
      Waullahu'alam

      EVLee

      Reply
      • January 20, 2013 at 6:05 pm
        Permalink

        Mereka semua itu menjadikan lagu OH Bangau sebagai panduan/ikutan mereka. Dalam lagu oh bangau individu yg disebut didalamnya langsung tak pernah buat apa silap dan salah. Yg salah semua orang lain. Kurus disalahkan ikan, sakit perut disalahkan nasi mentah.

        Yg berbunyi liberal disitu hanya ular kerana dia redha dgn ketentuan dan tiada pilihan kerana katak memang makanan dia.

        FIKIR fikirkan.

        Reply
        • January 21, 2013 at 10:05 pm
          Permalink

          Betul tu….dari zaman Tok nenek dan moyang kita dah ada suku sakat macam puak PR ni…jenis suka menyalak dan menyalahkan orang…..yg ada sekarang ini mungkin saki baki keturunan tu kot….

          Reply
      • January 20, 2013 at 6:25 pm
        Permalink

        Sebaik tercetusnya Tahrir Square dan jatuhnya Hosni Mubarak alangkah terujanya puak khawarij ini terutama peliwat negara dan anaknya. Dijajanya teori itu dlm semua ceramah penuh emosi mereka.

        Terbayang dikepala mereka KUAsa bakal mereka perolihi hasil dari Tahrir square ala Msia.

        Malang sekali rakyat Msia jauh lebih cemerlang otak mereka dibanding rakyat Mesir maka kebangkitan serupa tetap tidak relevan disini.

        Bezanya jelas bagi akal mudah fikir kita. Rakyat Mesir bangkit atas satu course atau aliran. Maka mereka bangkit bagi matalamat yg satu tidak dua atau tiga. Sementara disini isu yg sama langsung tak ada.

        Apa yg cuba dijinjing, dilaung ialah kearah satu hal yg memperjuangkan hak satu individu.

        Ye ini …. AKU suka meliwat, kenapa kau sebok mengacau aku. Apa aku nak buat adalah pilihan aku, kubur kita tak sama. Itu saja coursenya…. Cuma nada itu dilengkapkan dengan dressing yg berwarna warni penuh berbagaian. Dicampur semua isu buat pengikut kurang akal mereka percaya.

        Tetapi yg tumpulk akal sebenarnya tak ramai jumlahnya kerana yg tumpul akal akan pulih jugak dan mula sedar. Sesusah tersedar mereka pun ” Astaghfirullah… apa aku sudah buat. Bodoh betul aku. Demikianlah apa yg terjadai pada ramai individu yg pernah berurusan dgn khawarij itu.

        Reply
      • January 20, 2013 at 7:31 pm
        Permalink

        evlee,
        aku yg pukimak. gua respek sama you.

        Reply
  • January 21, 2013 at 1:34 am
    Permalink

    Assalam. Kehidupan Melayu di Singapura sebenarnya tidaklah sempurna seperti apa yang talah disampaikan oleh Prof itu tadi. Kita pernah ke Johor dan menonton tv Melayu Singapura. Mereka menceritakan kesulitan yang dihadapai oleh Melayu Singapura untuk mndapatkan kerja yang baik2. Sebagai contoh askar Melayu hanya setakat sarjan sahaja walaupun kerja macam nak mati. Di Singapura kalau beranak lebih dari dua akan dikenakan bayaran. Semuanya berbayar di Singapura sampaikan anak lebih pun kena bayar. Hakikatnya penghidupan mewah mereka banyak dibantu oleh ekonomi negara kita Malaysia. Mereka shopping di Malaysia kerana faktor matawang mereka tinggi dari RM. Kalau anda tak percaya datanglah ke Johor. Isi minyak kereta pun dekat Malaysia. Nasi lemak $3.00 (RM6.50 ) sepinggan, sini nasi lemak baru RM2.50. Tong gas sampai $50.00 ( RM105 ), Malaysia baru RM25.00. Nampak tak bezanya. Kemewahan mereka kerana mendapat sumber keperluan di Malaysia. Kalau kita sekat mereka dari membeli belah keperluan di Malaysia nescaya mereka akan kebuluran. Baik cina atau Melayu Singapura. Sekarang ni mereka menghadapi masalah kependudukan yang kurang. Pernah satu bancian diadakan menunjukkan jumlah rakyat Singapura bersamaan dgn 3 juta ekor lembu di New Zealand. Kerana itu mereka sekarang mengimport rakyat dari Hong Kong dan China. Tujuannya kerana inginkan sama dengan jumlah penduduk Melayu. Singapura BUKAN contoh terbaik untuk negara yang berbilang kaum dan mewah. Kemewahan mereka kerana ikhsan negara Malaysia.

    Reply
  • January 21, 2013 at 7:51 am
    Permalink

    BUJUK ambo ni anak jati rantau panje.ambo tok setuju demo kato kelate lebih kayo…tiap2 tahun kg ambo banjir sokmo.umoh hbs tenggele..kejo motong getah jah..keto raso tak banyok.pakat naik moto jah.BUJUK MUNAFIK, kalu takat mari sini duk shopping pastu wat kesimpule baik demo diam.LISTEN LISTEN LISTEN mari la duk 10 tahun baru demo leh kecek wakili ore kelate.dasar nate beruk mayeh BUJUK MUNAFIK.Pok Nicky tu sedap la duk umah besar.zuhud nate gapo.

    Reply
    • January 21, 2013 at 11:55 am
      Permalink

      Bilanya rantau panjang tak banjir? Bagitau hamba. Mu dok lahir lagi rantau panje dah banjir sokmo sebab duk tepi sunga. Ore sano dah beso banjir… dak takdo lah pesta banjir. Ke guano.. Zame bn jadi MB pong tok boleh sekat banjir jugok.

      Reply
      • January 21, 2013 at 1:56 pm
        Permalink

        hehe…tu luahan hati orang kelantan bujuk.

        Reply
      • January 21, 2013 at 2:11 pm
        Permalink

        kau tahu ke bujuk pasal kelantan , dulu bukan main kau kata kelantan takde saloon melayu ISlam , dah kena maki dengan aku cukup-cukup dan orang Kelantan yang lain , kau terus jilat balik ludah kau tu !!!

        Tak payah kau nak menipu laa bujuk , kau taktau apa-apa pasal kelantan pun

        Reply
  • January 21, 2013 at 10:33 am
    Permalink

    Mengenai isu kerakyataan di Sabah ini sebenarnya tiada isu pun. Pembangkang boleh saje berkempen kepada masyarakat yang baru saja jadi rakyat Sabah.

    Sebenarnya, tujuan memberi kerakyatan di Sabah ialah untuk meramaikan orang Islam. Supaya puak agama Kristian, yang suatu ketika dahulu terkenal dengan sifat zalim sehingga kini tidak berkuasa di rantau borneo.

    Itu saja. Sama juga jika kerajaan memberi kerakyataan kepada india-india hindu di semanjung, purata penduduk melayu dan bukan melayu akan menjadi 50/50. Apabila sudah 50/50 maka suara orang melayu akan terhapus secara berperingkat.

    Hang ni bujuk,mm,tony..maybe pada pendapat hang memberi orang islam kerakyatan itu sesuatu pengkhiatan terhadap kaum Cina dan India. Tetapi pernahkah anda terfikir kebaikannya pula untuk jangka masa panjang?

    Reply
  • April 18, 2013 at 2:35 am
    Permalink

    benar tu.saya sokong kenyataan diatas. Melayu Singapura taklah sebaik yang dijangka.mereka merana ditanah air sendiri.Seperti teman saya di Singapura,menangis dan sedih menceritakan keadaan orang melayu di sana.Bertattoo,keluar dari agama Islam,pelajar perempuan pula dilarang mengenakan tudung disekolah dan macam-macam lagi. ayahnya mempunyai tanah kelapa sawit yang luas di Sabah kerana ayahnya tahu anaknya itu tidak akan dapat mempunyai harta di tanah kelahirannya sendiri….

    Reply
  • April 23, 2013 at 10:07 am
    Permalink

    alhamdulillah coz aku dilahirkan di malaysia dan jadi anak malaysia…aku x nak malaysia jadi macam singapura..orang melayu dekat malaysia ni kena lah bersyukur skit,jgn lah semua benda nak free je..kalau nak hidup senang kena berusaha…

    Reply
  • February 5, 2014 at 9:42 pm
    Permalink

    Ape ni? Sesama bangsa sendiri pun nak gaduh! Dah tau melayu spore merana, buatlah sesuatu! Tak guna duduk jek depan komputer korang! Spore memang hak melyu sejak nenek moyang lagi. Kite org melayu patut bersatu tak kira spore ke mlsia. Kite semua melayu pe, kulit sama, bahase sama, budaya pon same. Ape yg melainkan org melayu spore dengan melayu msia? Kite semua dari moyang yg same pe!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *