Sindrom “Listen, Listen, Listen”: Dulu Adam Adli, Sekarang Bawani

Share


Kadangkala, saya tidak nafikan bahawa pihak pembangkang memang “bijak” dalam memainkan peranan menyuntik racun ke dalam minda sehingga mampu menyembunyikan kejijikan mereka di mata rakyat.

Bagi yang tidak tahu, kurang faham dan kurang mengerti, saya yakin mereka mungkin akan mudah terpengaruh dengan “sindrom listen, listen, listen” yang sedang hangat diperkatakan sekarang.

Terus terang saya katakan, saya langsung tidak berminat untuk membela Presiden SW1M, Syarifah Zohra Jabeen, yang dijadikan “bahan” oleh segelintir mahasiswa Pro-M (pro-pembangkang) dan penyokong Pakatan Haram diluar sana.

Mungkin saya akan mengulas mengenai Syarifah di akhir tulisan ini untuk berlaku adil.

Namun, saya lebih berminat untuk mengulas tentang Bawani yang tiba-tiba diangkat setaraf “wirawati”, sama seperti Adam Adli yang bertindak biadap di dalam beberapa kes yang melibatkan propaganda Pakatan Haram sebelum ini.

Dalam ertikata lain, Bawani dan Adam Adli memang tiada beza sikapnya. Cuma berbeza jantina sahaja. Adam Adli “mahasiswa biadap” versi lelaki dan Bawani “mahasiswi kurang ajar” versi perempuan.

ScreenHunter_04 Jan. 17 03.59

Kedua-duanya anak didik Pakatan Haram dan sememangnya tidak memiliki adab serta tidak diajar untuk menghormati orang lain, apatah lagi berfikir secara bijak atau waras!

Melihat video penuh forum di UUM tersebut, saya terima pandangan Bawani tersebut. Namun terus-terang saya katakan, dia tidak layak bergelar mahasiswi berdasarkan pandangannya yang dangkal, berat sebelah dan seolah-olah menunjukkan dia begitu jahil tentang fakta.

Contohnya, dia mahu pendidikan percuma seperti beberapa buah negara luar seperti Venezeula, Cuba, Argentina dan Brazil. Satu kehendak yang sama seperti Adam Adli. Kononnya kerajaan mampu memperuntukkan sebanyak RM10 bilion untuk pendidikan percuma itu.

Memang benar. Memang kerajaan mampu buat demikian. Tapi kenapa minta RM10 bilion saja? Mintalah RM100 bilion atau RM200 bilion, bukankah lebih baik?

Dengan peruntukan sebanyak itu maka tak payahlah kerajaan nak fikir bagaimana untuk membangunkan Malaysia lagi, kan? Maklumlah, duit sudah “hangus” untuk memberi pendidikan percuma untuk Adam Adli dan Bawani…

Kalau Bawani nak tahu, negara-negara yang disebut itu memang memberikan pendidikan percuma. Tapi perlu diingat bahawa cukai yang dikenakan di negara itu sangat tinggi berbanding Malaysia dan dikenakan kepada hampir semua rakyat, termasuk bayi!

Dengan duit cukai yang tinggi itulah kerajaan di negara-negara itu membiaya pendidikan percuma. Bawani mahu diwajibkan bayar cukai? Sila buat kajian fakta sebelum menyerbu di mana-mana forum. Menyerbu “tanpa pakai helmet” buruk padahnya, kan?

ScreenHunter_06 Jan. 17 04.00

Tapi, kalau benar Bawani mahu pendidikan percuma, Kerajaan kini sudah pun melaksanakan dasar itu di sekolah rendah dan menengah. Kalau di IPTA, Bawani boleh dapat pendidikan percuma jika betul-betul belajar dan berjaya lulus cemerlang nanti.

PTPTN berbesar hati untuk melupuskan pinjaman pelajar IPTA yang cemerlang. Tapi kalau Bawani asyik terpengaruh mengikut idolanya, Ambiga Sreevenasan, rasanya mungkin tak merasalah “anugerah dekan” dan “pendidikan percuma” itu, kan?

Jadi, Bawani perlu menggunakan akalnya dan berfikir secara bijak. Jika tidak, tidak mustahil Bawani akan terpengaruh dengan persepsi negatif dan propaganda tidak realistik pemimpin politik pembangkang yang licik mempermainkan minda rakyat.

Berkenaan dengan Syarifah Zohra, saya secara peribadi kurang bersetuju dengan CARA dan “jawapan”nya yang meleret, serta ada kalanya melalut tidak keruan separuh masak. Maaf jika dia tersinggung, tapi bukan itu caranya memberikan jawapan atau menjadi contoh “wanita” yang baikdi depan pelajar IPT.

Sekiranya Syarifah Zohra tidak mewakili UMNO, BN atau kerajaan, dan mendakwa mewakili NGO, dia harus memastikan dia benar-benar “bebas” di khalayak ramai, khususnya di depan para mahasiswa. Di depan kertas undi nanti, terserahlah nak pangkah apa pun, kan?

Namun begitu, saya berpendapat bahawa kesalahan Bawani lebih besar dari Syarifah Zohra dalam isu “listen, listen, listen” ini. Presiden SW1M itu hanya mempunyai 1-2 kesilapan, sedangkan Bawani telah dikesan melakukan lebih dari 5 kesilapan, khususnya yang melibatkan otak dan mindanya.

Jadi, kalau anda bersetuju dengan Bawani, silakanlah kerana saya tidak teruja dengan pemikiran cetek seorang mahasiswa hingusan yang “perasan” pandai. Saya tak marah kalau nak marah Syarifah Zohra, saya tak kenal dia pun…



114 thoughts on “Sindrom “Listen, Listen, Listen”: Dulu Adam Adli, Sekarang Bawani

  • January 17, 2013 at 7:30 am
    Permalink

    Saya tak kenal pun Pn. Sharifah ni. Tapi bagi saya beliau melakukan yang terbaik.

    Tuan tak setuju cara beliau, Tuan tolong beri contoh yang lebih baik kalau tuan di tempat Pn. Sharifah?

    Saya nak tengok macma mana tuan nak handle situasi yang Pn. Sharifah alami?

    Reply
    • January 20, 2013 at 10:03 am
      Permalink

      Naib Presiden 1 Persatuan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (PMUKM), Nur Afifah Abd. Rahim pula berkata, “Saya kesal dengan tindakan memperlekeh keberanian seorang siswi untuk berkata-kata.”

      “Saudari Bawani tidak sewajarnya diaibkan di hadapan khalayak sementelah dia memberi pendapat dengan wadah yang disediakan sendiri oleh program terbabit.”

      “Sebagai seorang yang lebih berpendidikan, saudari Sharifah seharusnya bersikap profesional dan memberi respon yang positif dan menyambut baik pandangan dari mahasiswa,”

      Reply
  • January 17, 2013 at 7:30 am
    Permalink

    Saya tak kenal pun Pn. Sharifah ni. Tapi bagi saya beliau melakukan yang terbaik.

    Tuan tak setuju cara beliau, Tuan tolong beri contoh yang lebih baik kalau tuan di tempat Pn. Sharifah?

    Saya nak tengok macma mana tuan nak handle situasi yang Pn. Sharifah alami?

    Reply
  • January 17, 2013 at 8:28 am
    Permalink

    Saya tak kenal kedua2nya- Pn Sharifah & Bawani.
    Melalui video saya berpendapat Bawani memang berani bodoh mengajukan soalan tanpa fakta yg mendalam. Kurang pengalaman/attitude/pengajaran/tak hormat majlis/ketara unsor2 anti establishment- this small Ambiga ought to be given a the trashing.
    Pn Sharifah – on a spur of moment, you gave a good reply on those who wish to become many2 small ambiga out there.

    Reply
  • January 17, 2013 at 8:48 am
    Permalink

    kalau tuan berada dalam setuasi yg dia hadapi adakah tuan akan bertindak lagi bijak dari yg telah dia lakukan ….kekadan cara biadap harus dilayan degan ketegasan 🙂

    Reply
  • January 17, 2013 at 9:51 am
    Permalink

    saja nak cari publisiti murahan,.lepas ni nama dia naik dlm pakatan, tak lama lagi boleh pegang jawatan, jadi calon dan sbgnya. tu saja tujuan dia.

    Reply
  • January 17, 2013 at 10:07 am
    Permalink

    Pendidikan percuma ? tak payah bayar satu sen pun ?

    Nak suruh kita jadi macam Cuba ? Argentina ? Brazil ?

    Mangkuk ayon tu tau ke income tax rates kat negara-negara tersebut berapa % dari income penduduk ??

    Suruh budak tu buat pungutan suara…ndak ke raktaat Malaysia bayar income tax sehingga 30-35% daripada pendapatan bulanan masing-masing ?? kalau semua rakyaat Malaysia setuju, baru kita desak kerajaan bagi pendidikan percuma 100%…..amacam ??

    Pilihanraya kampus rata-rata indicate students sokong kerajaan….cuma ada seekor dua anti establishment…yang buat kecoh…saja buat ramai.

    Duke hang tak payah lah highlight topic macam ni….malu kita, malu dengan mentaliti subsidi rakyaat yang memanjang nak free, kalau boleh tiap-tiap pagi depa nak suruh kerajaan suap tosei masuk mulut depa, tengahari nak nasi kandaq, malam nasi daun pisang….

    Belajar takat-takat tu jer….mak bapak pun tak boleh nak bangga pun.

    Reply
    • January 17, 2013 at 12:28 pm
      Permalink

      Raplah, mangkok ayon ni berjaya didoktrinkan benda yg luar biasa-melampau-tak masuk akal sebagai tuntutan. Jika kerajaan tak patuh, alasan untuk tumbangkan dan hina UMNO BN dlm program2 ceramah mereka.

      budak2 ni pulak tahap kematangan masih rendah, lebih percaya kepada yg idealistik. AKhirnya Al-Jubr Gay Tua itu tersenyum krn air kencingnya laku di pentas-pentas mahasiswa yg dikatakan ‘cerdik’ itu..

      Reply
      • January 17, 2013 at 1:47 pm
        Permalink

        Cara org Mykemut debate nampak sgt lucah dan tak der idea. Nampak sgt pekerjaan mereka adalah haprak. Nak bayar motor EX5 dan Kancil sebulan pun harap BR1M.- standard org umno yg tak tau apa dan asyik bodek Najib jer. Pergi sambut Poggal Cepat!!

        Reply
        • January 17, 2013 at 2:22 pm
          Permalink

          Apa substance hang moooo ?

          Dey macha….kalau takat nak debat dengan hang ke dengan bujuk ke..tak guna cerita panjang-panjang hang bukan gheti bahasa pun.

          207 billion tu apa cerita moooo ? tak kan senyap jer…dulu hang lah hero, macam panglima asoka..kerajaan sorok duit 207 billion lah, itu lah,ini lah..tak kan hang sunyi sepi jer la ni.

          kakak angkat hang kat SUARAM pun senyap ruyup, bila depa nak pi perancis ikut perkembangan perbicaraan najib dan pembelian scorpene ?? duit derma 200,000 depa dah sebat, apa cerita ??

          Reply
          • January 17, 2013 at 4:54 pm
            Permalink

            yang aku dok pelik sampai laaa niii…dia ni suka sangat kutuk ahli2 forumer mykmu…tapi pulak…terhegeh2 menempel kat sini…apa dah takdak blog lain yg lebih baik untuk menempel ker…aku kalau dah ludah…tak jilat balik rasaanya…kalau aku dah kutuk atau tak suka…tak hingin aku nak terhegeh2…ini dakk…masih gak nak bergaul dengan orang2 yg dia label hapkrak kat sini…pii ler jauh2…tak payah dok campur ngan kami….tak sedarjat….

          • January 18, 2013 at 8:30 am
            Permalink

            betul tu …tapi aku rasa betullah juga kenyataan yg dia di bayor 50sen untuk post di sini . Bodoh punya manusia !!

        • January 17, 2013 at 2:32 pm
          Permalink

          ppeeehhh… gile ah… Mooo menghina bantuan dari kerajaan….

          hina lgi pekerjaan mereka….

          kau komen ikut perasaan brader…

          ok la.. orang yg pakai kereta kancil dan ex-5 tu mungkin itu je yang mereka mampu pakai… dan melalui bantuan br1m mereka dapat guna duit tu untuk keperluan lain… Alahmdulillah…

          kau kene ingat, yang terima BR1M tu x semua undi BN… tapi ambik juga… diorang tu orang PR mooo…

          Hina sungguh orang PR bila tak reti bersyukur dan angkuh…

          Hina sungguh orang PR ni…

          Reply
          • January 17, 2013 at 2:45 pm
            Permalink

            Jenis haprak macam moooo….orang pakai kancil dan ex-5 pun di hinanya sebegitu rupa…moooo bersyukurlah apa yang ada kat hang…jangan di hina pada yang tak mampu, ustaz PAS mana yang ajar hang macam ni ??

            Bayangkan kalau atuk hang dulu tak buat keputusan untuk merempat kat tanah melayu….rasa-rasa apa hang dok buat kat India masa ni ??

          • January 17, 2013 at 3:06 pm
            Permalink

            Moo….

            Komen kau ni lawak la. Bila kerajaan BN turunkan tol, mencebik kata tak cukup.

            Awat, hang tak mampu bayar tol ka?? Boleh pulak perli org yg memandu EX5 dan Kancil.

            Kau tu yg patut pakai motor, supaya tak payah la bayar tol.

            Moo Moo

          • January 17, 2013 at 5:15 pm
            Permalink

            Moo ni sebenarnya umur jer tua tapi komen macam budak hingusan….bagi aku orang yg menghina peminta sedekah dan orang yg susah di tepi jalan itu lebih hina tarafnya…klu dah tahu ada orang susah…kita bantu…kita sedekah dan bukan di hina…rezeki yg jika kamu dapat lebih tu bukan kamu yg punya…setakat mana sangat boleh masuk mulut…kereta murah pun…sampai juga destinasi…tetapi tak semestinya kereta mahal boleh drive kamu sampai depan pintu syurga…orang klu kurang keinsafan macam tulaa…mudah lupa yg rezeki itu Allah tentukan…kalau Allah nak buat….harini juga dia boleh terbalikkan dan buat diri kamu yg merempat dan orang yg miskin tu tiba2 jadi kaya…jadi…jangan takbur dan bongkak…Allah tak suka….kecuali lah kamu ni agama lain…kalau agama Islam sifat takbur…riak dan bongkak bukan sifat yg digalakkan….

        • January 17, 2013 at 3:24 pm
          Permalink

          Syabas tanda LEMBU Moo sudah mati akal untuk menjawab. Akhirnya tujah meroyan dan meraban.. ko citer ape LEMBU Moo? Yg sgt lucah ialah jantan yg ada dlm video dgn pelacor China tu. Siapa Jantan perut boroi tu?? BUTA KAYU ke?

          Reply
        • January 17, 2013 at 4:57 pm
          Permalink

          bodoh la kau moo lembu cakap takde fakta , macam bavani tu jugak , itulah asyik jilat bontot pemimpin kau yang kuat menipu tu

          Reply
        • January 17, 2013 at 5:09 pm
          Permalink

          Apa yang lucah ni Mooh? Kenapa cepat sangat terangsang? Orang bukan bagi komen macam Mona Gersang. Lagi satu, apa kau nak cerita sebenarnya ni, sungguh aku tidak mengerti.

          Reply
        • January 17, 2013 at 8:57 pm
          Permalink

          PAS lagi teghuk tau…. sapa sapa penyokong tegaq PAS yang dapat BR1M mesti bagi sumbangan kat parti untuk dana PRU13 nanti…dah la dengaq ceghamah pun kena paw sakan ni lak BR1M pun pemimpin depa nak paw jugak. Memang haprak PAS nih…!!

          Reply
        • January 17, 2013 at 11:39 pm
          Permalink

          Sdra, yang dok keluar fatwa ambik tak apa, undi jangan adalah dikalangan lebai kulop. Jenis tak tahu bersyukur nie jgn kata BR1M, asal ada apa saja mereka sapu.

          Jadi tak payahlah nak kaitkan dengan org lain kalau dah memang spesis yg ada dalam pas, pkr dan dap memang dikategori kaki lahap.

          Reply
    • January 17, 2013 at 5:07 pm
      Permalink

      lembu-lembu Pakata macam bawani percaya sangat cakap penipu Pakatan DAPigs tu , dorang mana fikir pasal income tax dan cukai yang tinggi kat sana !!!

      Pakatan DAPigs dah terbukti tak boleh janjikan apa-apa tgk sahaja kat Selangor , janji air pun siap boleh lepas tangan , belum lagi janji-janji lain yang tak pernah dibuat tu !!! Tgk apa yang dijanjikan Penang tu !! Habihhh rata Kg Buah Pala dikerjakan mereka !!! dasar bongok punya Pakatan

      Reply
      • January 18, 2013 at 9:41 am
        Permalink

        Cukai d negara kita tinggi kawan… hang p nimum kopi kedai mamak pun kena tax. Maknanya benda yg. kecil camtu pun kena tax… yg. besar apatah lagi, berlapis2 tax dia. Kalau ada kedai, cukai tanah, cukai pintu, indah water, sing board, tak kira barang2 yg. d jual lagi…. semua kena cukai.

        Reply
        • January 18, 2013 at 2:43 pm
          Permalink

          yer ker bujuk dah dekat 15 tahun aku bayor cukai …tak rasa beban pun !

          Reply
          • January 18, 2013 at 10:45 pm
            Permalink

            dan hasil cukai tu di kembalikan pada rakyaat, bantuan itu dan ini…hang ingat 900 juta yang kerajaan bagi kat kelantan suruh baiki bekalan air…datang dari mana ?? duit tu jatuh dari langit kot ?

        • January 18, 2013 at 4:45 pm
          Permalink

          cukai tinggi ??? mana kau belajar ni bujuk ?? nak fitnah dan menipu tak habis-habis .. lepas tu kedai mamak kau kata ada cukai kahkahkahkah weiii bahlol !!!

          Kedai mamak mana kau pergi ni Kedai Teh Tarik dengan The Curve tu aku percaya laa ? TAPI sebelum ni kau kata duduk kat area kampung kat Selangor dan nak jumpa saloon milik Melayu Islam pun tak pernah , area tu kedai makan mamak atau tom yam mana ada kena cukai bodoh !!!

          nak halalkan fitnah yang kau buat macam-macam kau menipu bujuk

          Tak payah nak cerita pasal cukai tanah dan pintu tu bujuk .. Kerajaan DAPigs Selangor naikkan cukai berkali-kali ganda , soo macamana nak bagi pendidikan percuma , cukai naik sampai menzalimi rakyat ! ada hati nak tipu konon nak bagi pendidikan percuma

          Reply
          • January 18, 2013 at 10:46 pm
            Permalink

            hehe..

          • January 18, 2013 at 10:58 pm
            Permalink

            Masya Allah bujuk2.. hang suka sungguh berbohong. Mcm mana hang kata nak tegakkan Islam sedangkan diri hang sendiri GAGAL syariat.. kuat pembohong.. tk malu kah dgn Allah setiap hujah hang bohong dan putar belit tp menempelak org lain konon tk ikut syariat Islam?

            Aku yg income besar pun tk kena cukai.. berapa banyak cukai lu kena bayar??

          • January 19, 2013 at 12:01 am
            Permalink

            Korang semua mungkin orang bandar, gaji besar tak rasa peritnya nak besarkan anak. Bagi orang kampung, ladang k.sawit, noreh getah, nelayan, petani yg. kais pagi makan pagi kais petang makan petang ia sangat membebankan. Bagaimana nak sekolahkan anak, nak bagi makan pun susah. Tapi hasil titik peluh merekalah yg. kita kedarah siang malam. Pergilah ke kampung2 dan lihat kehidupan mereka, jangan lihat pakcik-makcik yg. dah tua… ramai anak yg. dah besar d kota. tapi lihat orang muda sedang besar anak sekolah, mereka rajin berusaha dan pastinya waktu kerja mereka lebih banyak dari orang2 d bandar yg. gaji ribuan ringgit. Yg. masuk kerja 8am pergi minum, masuk office baca paper, tengok kerja sekjap keluar minum 10am. masuk borak2 13pm keluar lagi. 2pm masuk buat kerja, 4pm keluar minum petang pulak. Jadi jangan kata mereka malas.

          • January 20, 2013 at 3:32 am
            Permalink

            Kepala hotak kau laa kaki penipu !!! Kalau dah namanya Nelayan , ladang kelapa sawit , penoreh getah? (weiii bodoh penoreh getah masyukk la) dan makcik-makcik kat luar bandar tu apa masalahnya?? mereka tak kena bayar cukai , fitnah kau yang kata kedai mamak pun ada kena cukai pun dah sah2 kau menipu , luar bandar ru mana ada kedai mamak yang ada cukai!! bodoh punya kaki penipu

            ladang kelapa sawit?? banyak yang daripada mereka adalah felda !!! so mana fakta kau mereka miskin merempat dan susah ??? hahaha sedangkan mereka sendiri mampu mengupah indon/myanmar ambil buah kelapa sawit kakakaka

            Tak payahlaa bujuk , tgk sahaja kat Selangor , Kedah dan Penang .. apa jadi kat sana ?? janji-janji pun tak pernah tunai , janji nak bagi tadika percuma pun mampu nak buat , malah kolej milik kerajaan negeri pun habiss naik yuran dan dijual harta benda mereka ITUPUN masih tak mampu nak bagi pendidikan percuma!!!

            dasar penipu dan penzalim rakyat

          • January 20, 2013 at 6:56 pm
            Permalink

            Aku tulis… jangan tengok makcik2 yg. kaya, hang paling tengok nelayan yg. takda bot sendiri, penoreh yg. takda kebun sendiri, kerja kait k.sawit d ladang orang felda… mereka takda tanah sendiri, tapi mereka juga perlu teruskan kehidupan. orang felda dulu macam ni la… hang tanya siapa menantu orang felda ituari, sekarang memang la senang sebab anak dah besar, dah kerja gomen dan tinggal d bandar(bulan2 masyuk..). Ladang pun pendatang yg. usahakan… tapi generasi ke-2 d felda tentu rasa.

          • January 21, 2013 at 1:52 am
            Permalink

            aku tak tgk makcik yang kaya , penoreh yang takde kebun sendiri??? kepala hotak kau laa , tak payah ada kebun jadi penoreh getah biasa pun dah masyukkk kau tahu tak??? dorang pun mana perlu bayar cukai?? dasar bahlol !!! kedai mamak yang kau buat fitnah konon ada cukai pun takkan ada kat area situ , jadi mana fakta kau sebelum ni?? hanya penipuan jee

            Nelayan takde bot sendiri tu bukan nelayan laa bodoh !!! sedangkan kerajaan dah beri bot , enjin , minyak diesel yang lebih murah .. tak payah kau nak buat fitnah pasal cukai tinggi dorang kat sana tak payah bayar cukai apapun !!! kedai mamak yang kau buat fitnah konon ada cukai pun takkan ada kat area situ , jadi mana fakta kau sebelum ni?? hanya penipuan jee

            weiii bodoh mana ada rakyat tempatan nak kerja kait ladang kelapa sawit?? kahkagkah ada pun budak-budak nak cari duit lebih musim cuti uni/sekolah hahaha

            apa fakta kau mereka dizalimi oleh cukai tinggi , kat sana takde kedai makan dengan cukai pun hahahaha fakta fitnah kau dah berapa kali kantoi bujuk !!!

            sebelum ni kau fitnah mereka hidup terseksa kerana cukai yang tinggi .. kini sahhh kau menipu bujuk !!!

            cukai pintu dan cukai tanah HANYA di Selangor yang naik berkali-kali ganda so fitnah kau mengatakan orang miskin merana adalah fitnah kerana cukai semata-mata.

        • January 22, 2013 at 5:27 pm
          Permalink

          Saya peniaga ok ja …..cukai tu untuk membangunkan negara ……bagi saya tidak ada masalah bayar cukai ….Rayaat mintak macam macam dan dari mana kerajaan nak dapatkan wang untuk semua tu.PPTN ,sekolah ,hospital dan macam macam lagi…….berapa hasil minyak yang kita dapat? adakah cukup untuk membangunkan negara?dimana sumbangan kita sebagai rayaat….Jangan asik meminta saja ….Pas pun kutip tax masa ceramah ……usung tin milo atau tin minyak tanah lagi………betul tak bujuk?

          Reply
    • January 18, 2013 at 11:21 am
      Permalink

      betul tu… dekat UK ni pun pendidikan kena bayar walau income tax tinggi…dapat 3000pound pun tolak tax tinggal 1+++ jer… adeh

      Reply
  • January 17, 2013 at 10:59 am
    Permalink

    “Tiada apa yang percuma di dunia.” Memang pendidikan percuma, tetapi ada bayarannya untuk dapatkan sesuatu yang percuma. Analogi yang sesuai umpama beli sesuatu produk, kita dapat free gift melalui pembelian kita. Sama juga dengan isu ini, pendidikan percuma, tetapi rakyat harus membayarnya melalui mekansime yang lain.

    Sebagai contoh, CUKAI. Untuk pengetahuan, Cuba dan Argentina merupakan negara yang lebih miskin daripada kita. Tanyakan kepada mereka sama ada bagaimana dengan pembangunan di negara-negara berkenaan? Bagaimana dengan keadaan di negara berkenaan.

    Saya ambil contoh, Argentina. Memang pendidkan di negara berkenaan percuma dan terbuka kepada sesiapa sahaja. Tetapi, terdapat banyak kos tersembunyi di negara berkeaan seperti pelahar harus membayar kos pengakutan dan pelbagai kos-kos lain yang mengarut. Pemberian biasiswa di negara berkenaan yang tidak sama rata sebenarny telah mengabaikan golongan yang berpendidikan rendah untuk masuk ke dalam university. 1 daripada 9 pelajar yang memasuki universiti di Argentina datang daripada golongan miskin manakala yang kayanya mendominasi di sana.

    Negara dunia ketiga seperti Sri Lanka dan Mauritius mengamalkan pendidikan percuma?

    Sebelum nak bercakap mengenai Sri Lanka, fahamkan dulu sistem pendidikan mereka. Hanya 10 peratus sahaja mereka yang layak memasuki university, selebihnya akan terpiggir. Inilah harganya yang perlu dibayar. Mengenai soal Mauritius, hanya orang bodoh sahaja yang membandingkan Malaysia dengan Mauritius. 1,286,340 merupakan jumlah rakyat di sana. Negara mereka pula kecil dan pengajian swasta cuma menjalankan kelas pada hari minggu sahaja memandangkan jumlah pelajar di sana sangat kecil. Jadi, buat apa nak bandingkan epal dengan durian? Sangat tidak adil bukan?

    Brazil. Ya, pendidikan mereka percuma, tetapi, nah, ambil ni:

    “Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, dividing them into Federal, State and Municipal taxes.”

    Kenyataan di atas ialah datang daripada orang Brazil sendiri. (sumber:http://thebrazilbusiness.com/article/the-16-most-common-brazilian-taxes)

    Mari-mari menjelajah negara nombor satu dalam sukan bola sepak ini. Lagi artikel yang merungut mengenai hidup di Brazil yang sangat tinggi dengan cukai. Mereka memberi tajuk kepada artikel ini dengan ayat ini:

    ” Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!”

    (sumber : http://thebrazilbusiness.com/article/everyday-taxes-in-brazil-ipva-iptu-and-iptr)

    Bandingkan dengan negara kaya pula? Berapa kerat negara kaya yang ada sistem pendidikan percuma? Denmark? Kadar cukai di negara berkenaan merupakan yang paling tinggi di dunia. Nampak kana da benda yang perlu dibayar?

    Turki? Sistem pendidikan negara kita tak ubah macam negara mereka.Turki hanya menawarkan pendidikan percuma pada peringkat sekolah rendah dan menengah daripada gred 1 sehinggalah 12. Serupa dengan negara kita, pendidikan percuma di Malaysia ditawarkan daripada darjah satu sehinggalah ke tingkatan 6 sebenarnya.

    Finland? Saya dah cakap, jangan buat perbandingan epal dan durian. Kita buat sedikit analisis pasal negara Finland. Finland mempunyai 169, 000 orang pelajar dan Malaysia mempunyai 508,256 pelajar yang belajar di IPTA (IPTA sahaja, tidak termasuk IPTS lagi). Malaysia sebenarnya memberikan subsidi sebanyak 95 % daripada yuran pengajian sebenar di IPTA. Pelajar hanya membayar 5 % sahaja. Cukai pendapatan di Finland mencecah 50 peratus ke atas manakala Malaysia hanyalah mencecah 26 peratus maksimun. Dan, kenapa tergamak kalian bandingkan epal dan durian?

    Negara-negara yang dibangkitkan oleh Bawini sebenarnya kaya dengan inflasi. Ambil contoh Argentina sudah cukup. 38 peratus inflasi untuk 2 tahun kebelakangan ini. Barang naik sikit kat Malaysia pun dah bising, dan hanya kerana pendidikan percuma, apakah sudah bersedia rakyat Malaysia untuk menghadapi cukai yang tinggi? Ini hanya pandangan peribadi saya. Kalau ada apa yang salah, atau anda ada cadangan yang lain, sama-samalah kita kongsikan. Assalamualaikum. -HE

    Reply
    • January 18, 2013 at 9:37 am
      Permalink

      Apabila membuat sesuatu pertimbangan tidak boleh bersandarkan kepada mana2 negara secara penuh. M’sia pastinya tak sama dengan negara2 lain. M’sia d kurniakan ALLAH hasil bumi yg. banyak, tanah yg. subur, negara yg. aman, rakyat yg. sopan dan baik. Banyak kelebihan m’sia berbanding negara2 lain. Baru2 ni kita d kejutkan RM19X bilion hasil yg. hilang atau tak dapat d kesan, hampir menyamai belanjawan negara selama 1 tahun. Bukankah jika k’jaan lebih telus dan berintegriti pelajaran percuma bukan masalah… begitu juga perubatan percuma, kemiskinan sifar dan tol percuma dan banyak lagi.

      Reply
      • January 18, 2013 at 2:44 pm
        Permalink

        apa yang hilang tu …habaq mai la …. daripada dok bagi sinopsis tak tentu hala ..mana aku faham … atau dah memang kau jenis suka fitnah !

        Reply
      • January 18, 2013 at 2:56 pm
        Permalink

        teloq hang ka yg hilang bujuk..?

        Reply
      • January 18, 2013 at 4:53 pm
        Permalink

        Malaysia memang banyak hasil bumi bujuk !!! Tgk sahaja kat Kedah tu , habis balak dikerjakan dengan berkali-kali ganda banyaknya berbanding zaman BN , jadi adakah kat kedah mempunyai pendidikan percuma Bujuk ??? Malah yuran KUIN naik dibawah pentadbiran PAS , janji untuk pendidikan percuma hanya palsu sahaja , malah sejak zaman BN tak pernah yuran naik sebanyak yang dilakukan PAS

        Kita tgk pula kerajaan DAPigs selangor , apa jadi pada UNISEL habis harta UNISEL dijual TAPI masih takde pun pendidikan percuma ??? Malah UNISEL mengalami pelbagai kegagalan dan menyusahkan pelajar .. JADI mana janji PAKATAN DAPIGS nak BAGI PENDIDIKAN PERCUMA sedangkan KOLEJ UNISEL yang satu ni pun TAK MAMPU dan mempunyai pelbagai masalah kewangan !!

        Jadi pendidikan percuma adalah satu lagi penipuan oleh puak Pakatan DAPigs !!!

        Reply
        • January 18, 2013 at 11:02 pm
          Permalink

          Sebab hasil bumi mewah lah MB Bebal Azizan tu jd SAMSENG skrg.. dgn siapa pun dia tk heran.. punya bodoh dan penipu, pura2 nk buat Agrotech di kawasan Hutan Dara, semata2 nk mentekedarah BALAK.. ya hasil bumi negara mewah yg DISAMUN oleh Ostad PAS..

          LEMBU pun tahu mana boleh buat Agrotech nk tanam Mangga di kawasan bukit bukau.. projek penipu yg merosakkan khazanah dan Alam Sekitar yg sgt tk ternilai!

          Reply
          • January 20, 2013 at 3:39 am
            Permalink

            Kedah hasil bumi sangat mewah !!! Kelantan juga sama sangat mewah sampai tanah untuk rakyat pun pemimpin dan bini mereka rompak , dasar manusia hina bangkai zalim punya PAS

            Lepas tu takdepun pendidikan percuma ???

            Selangor dan Penang pun tak kurang hebatnya , kalau dgr daripada mulut pencacai PAS angkat najis ni mereka kata Selangor dan Penang hebat dibawah Pakatan !!! Tapi yang lawaknya janji untuk bagi tadika percuma pun takde , janji dah masuk tong sampah !!! Jauh sekali nak bagi pendidikan percuma peringkat lebih tinggi , tgk apa jadi kat UNISEL ?? yyuran naik , malah pentadbiran UNISEL jadi tunggang langgang , walaupun habis harta UNISEL dijual oleh kerajaan DAPigs Senlangor , UNISEL tetap mengalami masalah kewangan HANYA apabila dibawah pemerintahan PAS/DAPigs/PKR

            Nak bagi pendidikan percuma jauh sekali , walaupun cukai tanah , pintu dah naik berkali-kali-kali-kali ganda dan menzalimi rakyat !!! mana dia pendidikan percuma ???

    • January 18, 2013 at 3:53 pm
      Permalink

      Bukan setakat itu sahaja…kena tengok ekonomi negara dan currency kita juga…contoh….seorang yg bergaji RM1500 di Malaysia dengan 1500 pound sterling atau Euro dollar tentu tak sama taraf hidupnya….sebagai contoh…lebih 20 tahun dahulu semasa saya bekerja di UK….jika bawa 30 pound pun saya sudah boleh dapat macam2 dalam trolley…susu segar berharga 30 pence, ubat gigi 30 pence, roti tebal sebuku 20 pence…shampoo boleh dapat 80 pence…sekarang mungkin dah naik sikit…tapi pada masa yg sama ketika itu bila saya pulang bercuti di Malaysia…barang nya tetap lebih mahal ditempat kita jika nak ikut currency dan gaji pekerja di sini..berbanding pekerja berjawatan sama di sana….di Malaysia ni sekarang kalau bawa RM 50 pun lepas celah gigi jer…kalau tinggal di bandar…kalau nak selesa…pendapatan perlu 15K sebulan…sekarang kalau dah pecah RM50…itu kira burn jer laa…takdak baki2….makan satu family baru 3 orang pun dah lebih RM50…kecuali makan roti canai sorang sekeping…jadi…mana nya free…aku setuju kalau bagi free pada pelajar2 susah dan pelajar2 yg score…tapi kalau semua nak free….bangkrupt lerrr….tu perkiraan aku yg tak berapa bijak ni laa…tentu pakar2 ekonomi PR dan akauntan2 tak bertauliah PR hebat mengira…depa ni kan main figure2 keuntungan besar2 belaka….

      Reply
      • January 19, 2013 at 10:49 am
        Permalink

        Taxable income rate of tax
        0 – £2,710 10 per cent (starting rate for
        savings only)
        0 – £34,370 20 per cent (basic rate)
        £34,371 – £150,000 40 per cent (higher rate)
        Over £150,00 50 per cent (additional rate)

        maybe kalau rate incometax dinaikkan lebih dari rate uk, benda2 subsidi boleh banyak diberikan. mungkin pr akan guna formula ini ++ kot, sebab banyak benda dia nak bagi free. Test tengok ramai tak penyokong dia yg akan sutuju

        Reply
  • January 17, 2013 at 1:21 pm
    Permalink

    Pasal Bawani tu ….komen pun takguna, rosakkan keyboard je..soalan tu cuma pertanyaan seorang budak sekolah masih tak cukup ilmu!
    Suruhlah dia mengaji dulu, cari ilmu untuk menjadi dewasa dulu.

    Reply
  • January 17, 2013 at 1:44 pm
    Permalink

    Pengundi hantu:
    .
    .
    Bekas pengarah Jabatan Pendaftaran Sabah, Ramli Kamaruddin mendakwa beliau mula merekrut pengundi hantu selepas secara peribadi menerima arahan dari timbalan menteri dalam negeri ketika itu, Tan Sri Megat Junid Megat Ayub.

    Ketika memberi keterangan kepada suruhanjaya siasatan diraja (RCI) mengenai pendatang di Sabah hari ini, Ramli mendakwa beliau telah diarahkan untuk mengeluarkan resit kad pengenalan (IC) kepada pendatang asing menggunakan butiran mereka yang sudahpun ada dalam daftar pemilih tetapi tidak pernah mengundi sebelumnya.

    Beliau mendakwa menerima panggilan dua minggu sebelum pilihan raya negeri Sabah pada 1994 untuk menemui Megat Junid di sebuah hotel.

    Beliau mendakwa telah diarahkan untuk membantu memastikan akan kemenangan kerajaan negeri yang disokong oleh kerajaan persekutuan.

    Ramli mendakwa telah diarahkan untuk mengeluarkan resit JPN menggunakan nama dan nombor IC pengundi yang sudah ada dalam daftar pemilih dengan tujuan bagi memboleh mereka mengundi.

    Resit JPN adalah slip kad pengenalan sementara yang dikeluarkan sebelum menerima kad pengenalan sebenarnya. Dokumen tersebut adalah memadai untuk mengundi, jelas beliau.

    Sumber: Malaysiakini

    Reply
    • January 17, 2013 at 2:15 pm
      Permalink

      dah xde hujah ke nak jawab pendidikan percuma?…

      toksah cerita banyak… bawak bukti…

      lgipun dari Malaysia kini tajaan soros..

      Reply
      • January 17, 2013 at 5:21 pm
        Permalink

        kalau sumber Malaysia kini tu rentikan jer laa…yg aku pelik…puak2 PR sibuk tuduh2 SPR tak telus…pengundi hantu…etc…dah tahu kalau tak telus…takpayahlah join….tak payah sibuk2 kempen….tak payah sibuk2 suruh DS Najib umum pilihanraya….lepas tu…siap boleh menang lagi beberapa negeri…pelik betul aku…perkiraan apa yg depa guna…kalau menang telus…kalau kalah ngelat…ini apa punya fahaman ni….

        Reply
        • January 17, 2013 at 5:32 pm
          Permalink

          Brother,

          Geng2 PR ni pakai kira2 cara DAP
          Tu yg kira undi 1,800 org boleh salah tu

          Lepas tu, menyalak SPR itu la, ini la

          Sendiri tak betul, mengata org

          Reply
      • January 17, 2013 at 11:40 pm
        Permalink

        ambo sokong tuan

        Reply
    • January 17, 2013 at 3:08 pm
      Permalink

      Moo….

      Nak tahu jugak dari hang, tahun 1994, siapa Timbalan Perdana Menteri masa tu.

      Apa kata hang pi tanya dia…

      Hehehe

      Reply
      • January 18, 2013 at 9:29 am
        Permalink

        Apakah Mohyiden berkuasa tentukan segalanya dalam m’sia atau PM dan menteri KDN?

        Reply
        • January 18, 2013 at 10:48 pm
          Permalink

          Yang berkuasa Allah swt bujuk !! hang dah lupa ke ??

          Reply
          • January 18, 2013 at 11:45 pm
            Permalink

            So… Y TPM 1994 d sebut???

        • January 23, 2013 at 4:32 pm
          Permalink

          Bujuk2,

          Tahun 1994 TPM negara Malaysia adalah Anwar Ibrahim.

          Reply
    • January 17, 2013 at 10:20 pm
      Permalink

      nko ni kan mooo bila orang jawap kenyataan kau dengan fakta nko timbul plak isu lain memang nko ni saja cari pasal jer kan mcm lembbbbbooooooooooooo nko ni mooooo dah banyak aku baca komen nko setiap kali org lain balas komen nko dgn fakta bukan nko nk jawab balik tapi nko buka isu lain jadi nko ni cume komen pak turut jer tak ada yg tepat main tembak.. banggang punya moooo

      Reply
    • January 18, 2013 at 3:01 pm
      Permalink

      bawak bukti…mahkamah perancis, scorpene, 207 Billion dll…setakat statement cut & paste mcm anak haram.

      Reply
  • January 17, 2013 at 1:45 pm
    Permalink

    reputasi adam adli sebagai hero mahasiswa digantung sudah lesu dan lunyai, PR terpaksa cari yang lain…..ketika inilah muncul si bawavi

    Reply
  • January 17, 2013 at 1:45 pm
    Permalink

    dalam kes Bawani: Beliau menggunakan taktik umno. Bila tak boleh jawab soalan, pastikan mereka tak dapat bersuara, gunakan authority dan kedudukan untuk mengecil2kan rakyat dan demokarasi.

    Org tanya lain dia jawab, kucing lah, anjing lah, shark lah..bodo betul pompuan ni.

    Reply
    • January 17, 2013 at 2:22 pm
      Permalink

      selama ni PR duduk dalam Malaysia dibawah pemerintahan BN yang diketuai UMNO tak pernah pun kacau ceramah PR yang membawa fitnah dan mencerca kerajaan…

      mereka menggunakan hak asasi dan kebebasan bersuara untuk menghentam kerajaan…. kita nak bercakap biar kene dengan tempat dan ade cara dan adab…

      ko rase tempat, cara dan adab Bawani ni betul ke?…. ini ke jenis dan kualiti penyokong PR?…

      “Bila tak boleh jawab soalan, pastikan mereka tak dapat bersuara, gunakan authority dan kedudukan untuk mengecil2kan rakyat dan demokarasi.” – sebelum cakap orang lain… kau tengok balik cara Hadi jawab dan menghina CN-Alafghani…

      kau tengok balik cara pemimpin PR menjawab pertanyaan wartawan bila soklan tu tak disukai mereka…dikutuk depan2….

      Reply
    • January 17, 2013 at 2:29 pm
      Permalink

      Kalau dapat cari manusia paling bodoh kat malaysia ni moooo….aku rasa hang 3x lagi bodoh pada orang tu.

      Scorpene hanya boleh menyelam 30 meter…burung bangau terbang seiringan dengan pesawat 737….kerajaan bagi 250 juta kat nfc tak payah bayar balik…anwar setaraf imam mahadi….

      ntah apa-apa lagi level IQ hang..

      Reply
      • January 17, 2013 at 5:04 pm
        Permalink

        hahaha lagi hebat penipuan moo lembu ni , bujuk dia punya fitnah guna akal laa jugak , yang moo lembu punya fitnah takde akal langsung , takyah google pun dah kantoii hahahaha

        Reply
      • January 17, 2013 at 5:10 pm
        Permalink

        Hahaha, tang burung bangau tu, memang aku tak tahan

        Wakakaka

        Reply
      • January 17, 2013 at 5:25 pm
        Permalink

        betul laa Raplahh…aku pun pelik laa..kata bawa keta mewah…tapi tahap IQ tak macam orang ada degree…hang pernah dengar tak…orang yg gila tak pernah ngaku giler…tapi dia asik kata orang lain giler……sama lah ni…dok kata orang lain standard haprak…ntahkan dia ni…SPM pun tak lepas….

        Reply
        • January 17, 2013 at 9:17 pm
          Permalink

          Bukan setakat SPM tak lepaih jerr yang bebai macam tok lebai…ada ijazah pun sama bengap dalam puak puak PR terutama PAS bahalol tuuuu…contoh pi tengok Anuaq alJuburi,Pok Nik gedebe sasau & Hadi Awang dah mereng tu. Sat ni kata tok leh sat lagi kata leh pulok doh.

          Lebih sakan kebebalan individu kunun profesional yang pernah join Al Arqam pimpinan Abuya sampai depa ni taksub & sanjung habih kat pemimpin cumo pas darjah 6 tukang kebun plak tu. Jadi sapa ceghedik Abuya ka ato individu ada ijazah jurutera ka…? Pelek sungguh individu cuma pas standard 6 leh kelentong habih kat bijak pandai yang serba pandir ni.

          Ha…ha…ha..Kak Coh nok tegelok….!!!

          Reply
          • January 18, 2013 at 9:26 pm
            Permalink

            Kalau kita tengok pattern posting mooo, dia akan masuk sini, bawa mai cerita dari harakah ke, malaysiakini ke, insider ke, lepas tu dia hilang…..dia tak kan tunggu for a debate, sebab dia pun tak pasti cerita dia tu betul ke idak….selalunya hanya penipuan dan fitnah.

    • January 17, 2013 at 11:42 pm
      Permalink

      Moooo, komen yang kau tulis saling tak tumpah sama spesis dengan satu orang bernama Moohyideen.

      Reply
  • January 17, 2013 at 3:17 pm
    Permalink

    Bawani ni memperjuangkan bangsa India sahaja. Memang dia mintak free education, tapi untuk siapa free education itu jika DAP bangsat menerajui Malaysia? Nak bagi kepada orang melayu? Jangan harap laaa..
    taik yang diberikan..atau pendidikan PAS yang diberikan kepada melayu nanti..dan apabila pendidikan percuma PAS diberikan kepada melayu maka orang melayu akan menjadi JAHIL didunia dan juga kemungkinan di Akhirat sekali..

    kasihan orang melayu..dah la lemah, layu pulak tu, kemudian bergaduh..semua kerana ketamakan kuasa yang digilakan oleh orang melayu itu sendiri iaitu Anwar Ibrahim..

    Reply
  • January 17, 2013 at 3:21 pm
    Permalink

    senang cakap org biadap. tp diri sendiri biadap atau tidak? even hanya melalui tulisan. tepuk dada tanya iman.

    Reply
  • January 17, 2013 at 3:35 pm
    Permalink

    Dlm dunia yg Allah SWT ciptakan ini adalah mengikut keseimbangan dlm Sunnatullah-NYA. Untuk capai kesenangan perlukan kesusahan, pengorbanan.

    Rasulullah sendiri kekasih Allah diuji dan dilalui dengan menhnah dan kesusahan untuk mendapat kemanisan Islam dan Iman buat kita umat Baginda.

    Begitu juga dengan para Tabi’in, Ulama’ terdahulu, mereka bersusah payah dlm mencari ilmu, berkorban harta dan titik peluh untuk mendapat NILAI dan TAWADHU ilmu.

    Tapi bila sampai zaman Pakatan Haram Laknatullah ini berpolitik, keseimbangan dan SUNNATULLAH yg ADIL ini mahu dirobek dan diubah2 mengikut hawa nafsu dn selera mereka.

    Pengajian di IPTA disediakan PTPTN sebagai wadah pinjaman wang daripada pelajar itu terpaksa bergolok gadai tanah, harta2 lain, jadi Krjn ambil tanggungjawab supaya DANA BERBILLION dijadikan pinjaman demi menyelamatkan harta benda keluarga pelajar yg berjaya tadi digolok gadai dan hilang semata2 kerana mahu menuntut ilmu.

    Tapi bila wadah yg baik mahu dilampaui sehingga mahu percuma, jadi Mahasiswa tadi cuba dirosakkan dengan gula2 politik. PTPTN menjanjikan tajaan percuma bg Mahasiswa yg mendapat CGPA 4.00 cemerlang dan potongan bg kelas pertama.

    Itulah konsep ADIL, ekslusif bg mahasiswa yag cemerlang lagi rajin maka hadiahnya PERCUMA PTPTN.

    Suatu amalan yg merosakkan apabila semua pelajar termasuk yg pemalas, kaki demo dan bodoh mcm Adam Adli itu tiba2 dpt speciality percuma?

    Ko berjawatan kerani tapi mahu kelebihan seperti CEO company.. pergilah cari company mana yg mahu buat begitu.

    Jadi, kebodohan Mahasiswa yg dilembukan Pakatan Haram ialah merosakkan keseimbangan dan masa depan motivasi mahasiswa, nilai intektualan mahasiswa jadi tidak dihargai kerana belajar sambil lewa ponteng kelas, sibuk lawan HEPP dan demo pun confirm takpayah bayar..

    Lahir generasi yg korup dan mahu senang lenag tanpa usaha, tidak menghargai ilmu dan kesusahannya. NO PAIN NO GAIN lah..

    Reply
  • January 17, 2013 at 4:56 pm
    Permalink

    apa salahnya memperjuangkan pendidikan percuma seumur hidup!
    kalau BN tak mampu buat biarlah PR laksanakan !jangan cemburu!

    Reply
    • January 17, 2013 at 5:02 pm
      Permalink

      pendidikan percuma?? apa jadi dekat KUIN?? apa jadi dekat UNISEL , yang aku tahu semua harta benda dah kena jual oleh Pakatan .. masih tak percuma pun

      Reply
      • January 17, 2013 at 5:24 pm
        Permalink

        Student UNISEL ada yang terpaksa jual badan bro…yuran mahal gila babi. Jadi ayam kampus. Yang laki, ada jadi anak ikan tu…

        Reply
        • January 17, 2013 at 5:30 pm
          Permalink

          Tulah saja tahap mahasiswa sekarang….rendah dari segi akademik…rendah pula dari segi moral…jual badan tu alasan jer…banyak lagi cara lain nak jana pendapatan…tapi disebabkan nak kerja senang dan hidup bermewah itu sajalah depa sanggup buat….mahasiswa2 mcm ni tak guna bagi pelajaran free…tak dak kualiti…..tak dak moral value….dalaman zero…

          Reply
          • January 17, 2013 at 5:40 pm
            Permalink

            Sebelum nk suruh rakyat percaya soal PERCUMA, bersihkan dulu janji Manifesto lama yg dimungkiri, bersihkan dulu peribadi kotor pemimpin2 Pakatan Haram.

            Beri dulu kpd rakyat PERCUMA di negeri2 diperintah, tp setahu aku tiada yg percuma melainkan rakyat yg diperah!

            So mcm mana nk kasi PTPTN percuma, RM billion Israel kasi dkt PR habis utk beli jet nanti..mcm cukup!

    • January 17, 2013 at 5:11 pm
      Permalink

      Tony,

      Cemburu apa ni??? Buat pun tak, nak cemburu macam mana?

      Reply
    • January 17, 2013 at 5:20 pm
      Permalink

      “kalau BN tak mampu buat biarlah PR laksanakan !jangan cemburu!”

      Hari tu JPT dah bagi peluang untuk Selangor laksanakan pendidikan percuma. Tapi apa dia buat? Dia jual tanah, jual PKNS dan naikkan yuran pelajar UNISEL.Di KUIN kedah pun sama. Tak bagi pendidikan percuma. Di seluruh negara, tadika PASTI tak percuma juga.

      Lu orang PR cakap lebih, suruh bagi peluang konon. Bila bagi peluang mula la “Manifesto bukan janji”

      Reply
      • January 17, 2013 at 5:30 pm
        Permalink

        Ya betul, debat Rafizi dgn KJ, tadika pun tak percuma.

        Ni ada dalam Manifesto 2008 ustuk negeri Selangor, iaitu “Memberi pendidikan prasekolah percuma kepada anak Selangor berusia 5-6 tahun”

        Takder pun

        Oh lupa, “Manifesto bukan Janji”. Cergh… Janji Palsu.

        Reply
        • January 17, 2013 at 5:42 pm
          Permalink

          BN kasi beras makanan asasi rakyat kepada semua tanpa kira parti, mereka lah yg CEMBURU MENGELUPUR dgn fitnah mcm2.

          BN buat macam2 bantuan rakyat merekalah ejen pemfitnah juga, BN buat kedai rakyat merekalah pensabotaj..

          TONYLEMBU, siapa yg CEMBURU skrg?

          Reply
    • January 17, 2013 at 10:48 pm
      Permalink

      woi tony nko suruh khalid gagap pemerintah kerajaan negeri selangor tu bg pendidikan percuma dulu kat unsel kan ker unisel tu selangor yang punya jadi laksanaakan laaa kat unisel negeri sendiri dulu baru nak cite pasal ptptn negara.. kat negeri pun tak mampu nak buat nak cita pasal negara piiiiii raaaaahhh mabuk… Pakatan Reput PR

      Reply
    • January 17, 2013 at 11:43 pm
      Permalink

      Pendidikan percuma seumur hidup, lawak la kau nie tony. Bagitau satu negara di dunia nie yg beri pendidikan percuma kat rakyat dia.

      Reply
  • January 17, 2013 at 5:02 pm
    Permalink

    Yang lawaknya si Bavani ni makan duit PTPTN jugak. Ada hati nak mintak percuma. Mungkin pointer dia cam cikai kot, 2.2 CGPA?

    Ayoyo…kasi la 4 flat, baru buleh free

    Reply
    • January 17, 2013 at 5:15 pm
      Permalink

      Pointer cukup makan je bro. Nak mintak kerja gomen siang2 dah kena reject sebab pointer teruk. So terpaksalah buktikan diri tu srikandi kot2 ada YB2 yang nak ambik jadi setiausaha sulit nanti.

      Reply
    • January 17, 2013 at 5:23 pm
      Permalink

      Saya tak ada pinjaman PTPTN, tapi syukur dapat pinjaman MARA pergi oversea.

      Alhamdulillah, dapat 2nd class upper, bayar separuh jer pinjaman.

      PR ni nak bagi education free ni, hanya dalam negeri jer ker?

      Org2 yg mendapat keputusan bagus dan berpeluang pergi oversea mcm mana, takkan tak boleh bagi free education?

      Dan kalau bagi free education, mcm mana mekanismenya?

      Reply
      • January 17, 2013 at 5:46 pm
        Permalink

        Aku dengar bukan main susah tu nak mintak MARA, bukannya ramai bleh dpt.
        Anak-anak orang PAS pun ramai gak yang dapat Mara tapi balik Msia kutuk kerajaan (anak Nizar). Budak-budak Cina pulak kutuk Mara sebab bagi biasiswa kpd orang melayu, punyalah jealous! Mereka tengok budak melayu pakai lawa-lawa, kereta comel-comel terus kata “HAA INI MESTI MARA”

        Kalau nak minta biasiswa PR, banyak hal pulak. Kena buktikan makbapak undi PR dalam PRU. Bukannya cam PTPTN, semua orang dapat

        Reply
        • January 17, 2013 at 6:30 pm
          Permalink

          Betul tu saudara kejadian pelajar-pelajar Melayu telah dilayan secara perkauman oleh orang cina ni , mereka dihina dan diherdik kerana pinjamana MARA ni .. tapi yang pelik bila balik Malaysia terus sokong pembangkang , bodoh betul

          Reply
          • January 17, 2013 at 6:53 pm
            Permalink

            Nizar PAS yg terkantoi 207 bilion pun hantar anak ke MRSM. Terima kasih MARA.

          • January 17, 2013 at 7:03 pm
            Permalink

            Memang susah nak dapat MARA.

            Tapi kalau rajin berusaha, dapat result bagus, InsyaAllah dapat.

            Di Malaysia ni, kalau betul2 berusaha dan dapat result yg bagus, kerajaan Malaysia (BN) akan tolong. Kalau dapat result 1st class, terus free convert biasiswa.

            Kalau dapat kat PR, janji jer yg dapat. Tadika nak bagi free pun tak lepas, ada hati nak bagi pendidikan percuma.

            Lagi satu, kalau pendidikan percuma diberikan sampai ke peringkat universiti (dalam konteks dlm negeri jer), bukan sahaja yg dapat result bagus, yg tak bagus, fail ker, apa ker semua boleh masuk universiti ker? Kalau mcm tu, semua jd exec level, siapa pulak nak kerja bawah2 ni. Dah kena import indon dan bangla mana tah.

            Apa Kerajaan BN buat skg cukup bagus, yg fail PMR/SPM ada program2 dia (Giat MARA, vokasional, etc.), tak cukup lagi ker?

            Bayangkan, kalau semua yg bodoh2 (mintak maaf la, tp aku kena sebut moo, mm, bujuk, tony jugak – contohla, bukan menghina) takkan la nak bagi masuk universiti belajar jd doktor, lawyer, engineer, akauntan dan arkitek. Habis la standard pendidikan tinggi negara (peringkat SPM pun jatuh standard jugak, terus tak recognise for overseas program)

            Aku kalau doktor yg belajar free ni, takut aku… dia otak tak pandai tp nak operate jantung (contoh la), tak ker gol terus masuk kubur.

            Dan cuba bayangkan, berapa buah universiti nak perlu dibina nak tampung “free education” ni. Ada dekat berpuluh2,boleh ker tampung semua tu. Belum masuk kos nak mencari tenaga pengajar, pengawai tadbir, study material, etc.

            Percayalah, sistem skg ni cukup bagus. And something I learn that I would like to share, “Nothing comes free”. Mana ada free, sure naik cukai melampau2, tu UNISEL hari tu, siap MB Khalid nak jual tanah UNISEL tu konon nak ugut bagi free (perasan tak, org bebal jer jual tanah nak dapat duit – ahli corporate apa ni?)

            Mintak maaf posting panjang2

            P/S: Mintak maaf kpd org2 aku kutuk tu, tp aku rasa korang mana bagi chance kat aku kan, hehehe

        • January 17, 2013 at 11:45 pm
          Permalink

          Kalau dah mak bapak mengajar anak-anak agar tidak bersyukur maka apa nak heran pada hasilnya. Orang kufur nikmat Allah selalunya akan rugi.

          Reply
    • January 17, 2013 at 6:34 pm
      Permalink

      Bavani bodoh kee bangang ? dah tahu pinjaman PTPTN kasi belajar laa rajin-rajin .. daapt pangkat satu terus percuma pendidikan , dasar pencacai Pakatan mana ada otak !!!

      Dasar ni laa patut kita sokong ,bukan pelajar yang nak pendidikan percuma tapi bodoh nak mampus dan malas nak belajar TAPI sibuk berpolitik …

      Weiii Bavani , lu jangan jadi bodoh !!! Tgk statistik pelajar cina yang ramai dapat free education dengan mendapat kelas satu !!! Ikut laa macam mereka , iaitu rajin belajar !

      Kau ni bavani dah laa bodoh lepas tu sibuk nak berpolitik .. harkkk tuihh kat muka kau !

      Reply
  • January 17, 2013 at 10:07 pm
    Permalink

    Syarifah Zorah dan Bavani telah d jemput untuk sepentas berdebat isu pelajaran percuma dan kebebasan politik. Wah… ini baru boleh nilai siapa hebat. Ituari antara 2 darjat, inikali padang dah sama rata.
    Mungkin jadi debat paling hebat sebelum PRU, sebab Najib… mana berani.

    Reply
    • January 18, 2013 at 9:21 am
      Permalink

      pelajar debat dengan pensyarah ?? ntahlah aku pun dah tak boleh agak tahap kewarasan pemikiran hang bujuk , betul juga dengan cadangan supaya hang pi bunuh diri tu ! Hang ni baik mati dari hidup ..tak berguna untuk masyarakat !!

      Reply
      • January 18, 2013 at 4:14 pm
        Permalink

        Yeker…ker nanti dalam kubur malaikat plak pening sebb Bujuk putar/spin soal jawab dalam kubur laks…hehe…jangan marah noo Bujuk…gurau jer..

        Reply
        • January 18, 2013 at 4:29 pm
          Permalink

          Tak sempat spin bro, baru nak bukak mulut dah kena libas.

          Reply
          • January 18, 2013 at 10:54 pm
            Permalink

            Hush ! Voucher syoorga free tu nak letak kat mana ??

    • January 18, 2013 at 9:38 am
      Permalink

      Bujuk,

      Rafizi dan Bujuk dah berdebat dah pasal perlaksanaan pendidikan percuma di Malaysia. Live at Sinaran Online lagi.

      Reply
      • January 18, 2013 at 9:40 am
        Permalink

        Haha, pembetulan….bukan Bujuk, KJ

        P/S: Betullah, Bujuk ni memang LEGEND

        Reply
      • January 18, 2013 at 4:57 pm
        Permalink

        haha betul tu saudara sebelum ni dh ada debat pun antara rafizi dan KJ , yang lawaknya Pakatan sendiri tak mampu bagi pendidikan percuma untuk tadika seperti yang dijanjikan .. malah KUIN dan UNISEL pula lagi teruk berbanding zaman BN yang mana pelajar tidak melalui masalah tempat tinggal dan juga kenaikan yuran seperti yang dilakukan Pakatan DAPigs

        Reply
        • January 18, 2013 at 11:00 pm
          Permalink

          kat KUIN ketua fakulti perubatan bawa masuk bini dan menantunya…gaji depa bertiga jer dah 80,000 sebulan…student ada 15 orang !! aku rasa ini lah negeri kebajikan yang PAS kecoh sangat tu.

          Reply
          • January 20, 2013 at 3:44 am
            Permalink

            hahaha terima kasih atas fakta terbaru tu saudara , jelasnya pendidikan percuma hanya mainan dan penipuan oleh pemimpin Pakatan DAPigs sahaja

    • January 18, 2013 at 9:38 am
      Permalink

      Opsss… pembetulan

      Sinar Harian, hehehe

      Reply
    • January 18, 2013 at 11:42 pm
      Permalink

      Aku rasa Sy.Zohra ni tak penakut macam Najib… asyik beralasan je bila ajak berhujah.

      Reply
    • January 19, 2013 at 11:26 am
      Permalink

      ko jer la berdebat dengan si bavani bujuk sebab tahap pemikiran ko lebih kurang jer

      Reply
  • January 18, 2013 at 9:03 am
    Permalink

    Puak PR ni kerjanya nak berdebat je. Sikit-sikit debat. Memang betul aku cakap, sunah nabi hanya pada serban dan dan jubah je. Tak tau ke nabi tidak suka kepada kaum yang suka berdebat.

    “Mereka tidak memberikan perumpamaan itu kepadamu melainkan dengan maksud berdebat sahaja, sebenarnya mereka adalah kaum yang suka bertengkar.” (QS. Az-Zukhruf: 58)
    (HR. At-Tirmizi no. 3253, Ibnu Majah no. 47, dan dinyatakan hasan oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Jami’ no. 5633)

    Reply
    • January 18, 2013 at 9:24 am
      Permalink

      Ituari… d UUM namanya bertengkar, tapi bila pentasnya sama namanya berhujah. Kita nilaikan fakta siapa yg. lebih baik…
      Benarlah ayat Quran tersebut… tapi kena tahu tafsirnya, siapa yg. d maksudkan dalamayat tersebut? Yg. aku tau ayat tersebut d tujukan pada yahudi dan kafir quraish yg. sentiasa menafikan kerasulan Nabi Muhammad dengan pelbagai cara walaupun setelah Nabi buktikan dengan NYATA, KERASULAN baginda.

      Reply
      • January 18, 2013 at 9:37 am
        Permalink

        Siapa lebih baik kalau bekas MB Perak PAS boleh cakap bohong tentang RM207 Billion, sehingga Kerajaan Jepun sendiri hairan dan bantah.

        Adakah itu dikatakan perjuangan Islam? Manusia beriman? Bakal menegakkan hukum Allah sedangkan diri mereka sendiri (yakni PAS) GAGAL menjaga syariat, berbohong dan fitnah jadi makan minum harian yg dihidangkan kepada pencacai..

        Macam mana ini nk dikatakan lebih baik dr UMNO BN??

        Tolong jelaskan..aku sgt2 khilaf Syaiton pangkat apa yg mengerumuni PAS sehingga yg JELAS BATHIL boleh dibutakan pencacai menjadi HAQ??

        Tak rasakah Allah itu MAHA MELIHAT?

        Reply
        • January 18, 2013 at 10:00 am
          Permalink

          bujuk tetap akan percaya dan mempertahankan batil dan pembohongan sebab sumber tu dari puak2 dia , yang lain dari itu semuanya bohong

          Reply
      • January 18, 2013 at 3:08 pm
        Permalink

        bujuk = ‘zero’ credibility

        Reply
      • January 18, 2013 at 4:22 pm
        Permalink

        Dengan puak2 PR…takyah ler berdebat…penyokong2 korang bukan nya reti nak nilai hujah mana baik….hujah mana buruk…yang baik sudah tentu lah dari PR jer…kalau nampak macam menyokong kerajaan…awal2 u all dah rejek..walaupun betul…jadi…moral of the story..buang masa jer debate…

        Reply
      • January 18, 2013 at 4:41 pm
        Permalink

        Masalahnya korang ni berdebat bukan nak menegakkan kebenaran. Anak Hindu tu baik korang suruh dia pegi baca buku la, dia student dah tentu kerjanya belajar. Suruh dia dapatkan 1st class degree tak payah bayar PTPTN.

        Berdebat dengan puak2 korang ni takde maknanya, SOP puak2 PR ni nanti diorang akan penuhkan dewan dengan puak2 dia, lepas tu kerja membuat bising dan bertakbir. Pada PR kebenaran ditegakkan berdasarkan berapa kuat korang dapat boo dan berapa kuat takbir korang. Phuiii…

        Reply
      • January 18, 2013 at 4:59 pm
        Permalink

        orang penipu dan kaki fitnah macam kau tak payah nak bawak ayat Al Quran laa bujuk , memalukan .. Islam mana ada ajar halalkan fitnah demi politik macam yang kau dan PAS buat !!!

        Reply
        • January 18, 2013 at 10:57 pm
          Permalink

          Islam tak tertegak dengan fitnah dan pembohongan…

          Reply
          • January 19, 2013 at 12:06 am
            Permalink

            belajar kat tadika pasti pun kena caj.tadika pun tak boleh nak bagi percuma ker pakatan haram oi???sibuk menyalak berkokok nak pendidikan percuma.SENDIRI PUN TAK BUAT.CILAKO.MENIPU JER LA PAKATAN HARAM NI.

          • January 20, 2013 at 3:48 am
            Permalink

            syaa , pakatan pernah berjanji nak bagi pendidikan percuma untuk tadika , tapi janji tu hanya tinggal janji , itulah Pakatan DAPigs , pendidikan percuma hanyalah satu penipuan hanya orang bodoh sahaja yang percaya mereka

      • January 20, 2013 at 4:26 am
        Permalink

        Assalamulaikum wbt,
        Sy sering mengikuti komen serta isu di forum ini. Ingin sy ucap tahniah buat sdr/sdri bujuk atas komen/penulisan beliau yg bernas serta berhemah mencerminkan keperibadian.Semoga usaha anda di rahmati Allah.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *