Tidak Cukup Malukan Diri, Abby Abady Malukan Ibunya Pula?

Share


Saya agak terkejut dengan perlakuan “ostazah segera” PAS, Abby Abadi yang baru-baru ini melalak lagi di laman sosial Facebook mengenai kontroversi keningnya yang dicukur sehingga menjadi buah mulut ramai pihak yang mempersoalkannya.

Paling memalukan, Abby berkata…

“Pd yg mjadikan ‘kening’ Sy sbg mslh negara yg perlu dibendung, ini gmbr yg mjelaskan. ‘Mak borek Ank Rintik ye”

AA1

Apa nak jadi dengan bekas artis yang kini menjadi ahli PAS seumur hidup ini? Kenapa dalam menjawab kesalahan diri, dia sanggup mengaitkan maruah ibu kandungnya sekali di dalam kontroversi tersebut?

Apa maksud Abby dengan “Mak borek, anak rintik”?

Apakah dia bermaksud bahawa dia mencukur keningnya itu disebabkan ibunya turut mencukur keningnya juga? Dan mengapa perlu dia kaitkan kontroversi yang melanda diri dengan ibunya sendiri? Tidak ada cara lainkah untuk menjelaskan?

Persoalan yang paling ketara, apakah dia sengaja berbuat demikian untuk “menghalalkan” tindakannya mencukur bulu kening?

Melihat gambar ibunya yang dimuatkan Abby di laman Facebook, memang benar kening ibu “ostazah segera” itu agak nipis, namun saya yakin bahawa ibunya tidak mencukur keningnya.

Berbanding dengan kening Abby, memang jelas sekali keningnya itu dicukur supaya kelihatan nipis dan cantik!

Pada saya, sekiranya Abby yang melakukan kesilapan dengan mencukur keningnya, tak perlulah kaitkan kontroversi berkenaan dengan ibu sendiri kerana ia akan memalukan ibu yang melahirkannya.

Abby sepatutnya mengakui kesilapannya mencukur kening supaya kelihatan cantik di mata umum memandangkan ramai ulama muktabar berpendapat bahawa tindakan itu adalah salah dari sudut hukum Islam.

Namun jika Abby bijak, dia sepatutnya mengajukan pertanyaan kepada Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat yang dilihat mampu mengeluarkan fatwa yang menyebelahi perlakuan para penganut ajaran “agama PAS”.

Nik Aziz mampu “menghalalkan cara”, asalkan yang melakukan perkara haram dan syubhah itu adalah orang PAS. Jika UMNO yang lakukannya, perkara halal pun nescaya akan diharamkan “nabi PAS” itu…

Pada saya, kontroversi mengenai kening Abby tidak pernah menjadi isu. Sama ada dia mahu mencukur keningnya berbentuk nipis, tirus atau mencukurnya sehingga tiada kening sekali pun, saya peduli apa?

Tapi kalau sehingga membabitkan seorang ibu dengan kesalahan yang dia lakukan sehingga mampu mencemar maruah ibunya itu, saya menganggap ia adalah satu tindakan yang kurang ajar, biadap dan tidak wajar sama sekali.

Kalaulah benar ibu Abby mencukur bulu keningnya sekalipun, adalah tidak wajar Abby menyebarkan keburukan ibunya. Salah tindakan tersebut dari sudut Islam. Ia mengaibkan ibunya sendiri.

Saya rasa, sudah sampai masanya Abby berdiam diri dari terus menjadi liabiliti di dalam PAS dan memalukan dirinya sendiri. Tapi saya positif bahawa Abby adalah seorang yang “bodoh sombong” dan “tidak sedar diri”.

Dia baru-baru ini menegaskan bahawa akan membantu PAS berkempen pada PRU ke-13 nanti. Pada saya, dia sangat dialu-alukan untuk berbuat demikian kerana sudah tentu “ostazah PAS” ini akan terus memalukan PAS dipentas parti itu sendiri!

Kepada Abby Abady, selamat berkempen dan memalukan PAS..!!!


61 thoughts on “Tidak Cukup Malukan Diri, Abby Abady Malukan Ibunya Pula?

  • December 20, 2012 at 10:48 am
    Permalink

    DASAR OSTAZAH FUCKATAN…GLEMER DI UTAMAKAN MAK SENDIRI DI PERGUNAKAN..TP MANGKOK2 FUCKATAN MMG SUKE PEDAJJAL MAK BAPAK SENDIRI..ANUWAR PEDAJAL BAPAK DIA…ASSMIN BUANG MAK DIA…DAH GENG DAJJAL MMG CMTUH KEHKEHKEHKEH

    Reply
  • December 20, 2012 at 10:58 am
    Permalink

    Minta maaf banyak-banyak…arbayah ni masa sekolah dulu…dia tak berapa cerdik.

    Reply
    • December 20, 2012 at 11:09 am
      Permalink

      Depa ni menurut cerita anak buah aku…bekas2 penyanyi kumpulan Elite ni…budak2 school drop outs and kaki disko…so…tak heran lah kalau dia macam tu pun…masih banyak lagi yang dia perlu belajar…tapi…sepatutnya muslimah2 dalam PAS tu lah yang memberi bimbingan kepada dia…nampak Abby ni walau dah berumur tapi masih naive…ckp mulut takdak insurance langsung…ikut sedap rasa dia jer….

      Reply
      • December 20, 2012 at 11:57 am
        Permalink

        Saidina Umar ra sebelummasuk Islam pun teruk jugak, so camner?

        Reply
        • December 20, 2012 at 12:21 pm
          Permalink

          Saidina Umar berkelakuan seperti masyarakat Jahiliyah sebelum menganut agama Islam.
          Si Abby Abadi ini yang sudah dilahirkan Islam berkelakuan tidak mengikut syariat, apa ke halnya.
          Tolong jangan samakan Si Abby ini dengan Saidini Umar, ibarat bumi dengan langit!

          Reply
          • December 20, 2012 at 12:58 pm
            Permalink

            hehe…depa memang suka pair kan idola depa dengan figure Islam di zaman keagungan dulu.

            Konon-konon ada persamaan…senang nak tipu makcik dan pakcik kat kampung.

          • December 21, 2012 at 9:45 am
            Permalink

            Macam Lim Guang eng dengan kalifah umar …nik aziz dengan nabi …..bung nuar dengan imam mahdi …bujuk ! kau pulak nak pairkan dengan siapa ?

        • December 20, 2012 at 3:28 pm
          Permalink

          gua klu si mlut BACEN ckap gua tk bloh
          angkat bro!
          adake dbangdingkan dgn Saidina Umar ra..
          dgn sibetina mlut BACEN 2…KAKAKAKAKA.
          MOOOOOOO…..SIBETINA MLUT BACEN 2…
          ADAKAH pganut kristian…
          ” ” buddha…
          ” ” hindu…
          yg smua thu dio pganut pas…pis…pus…

          Reply
        • December 20, 2012 at 10:43 pm
          Permalink

          maksud kau abby ni masih belum masuk Islam lagi kee?? patutlah teruk semacam nak cerita pasal agama dan hitung dosa orang lain TAPI perkara haram yang nyata macam cukur bulu kening pun tak boleh nak buat hahahahaha lawak aku tgk

          Reply
        • December 21, 2012 at 12:05 am
          Permalink

          Assalam. Saidina Umar tak ada masalah. Masalahnya dia, Abby Abadi. Saidina Umar selepas masuk Islam amalan dan akhlak dia tip top. Tapi bekas artis ini dia masih terbawa2 dengan cara artis dia bila menjawab dengan wartawan hiburan. Politik ini bukan seni. Dia kita katakan masih mentah dalam politicking. Awak pilah ajar dia Moo sebelum dia memalukan orang lain dan parti.

          Reply
        • December 22, 2012 at 1:03 am
          Permalink

          Saidina Umar hanya masuk islam, tapi tak masuk pas… PAS ada syaitan yang keluar fatwa sesuka hati… syaidina Umar pejuang islam tulen

          Reply
    • December 20, 2012 at 7:41 pm
      Permalink

      betul..kalau cerdik dia tak masuk parti ajaran sesat pimpinan hadi dgn samdol nik aziz.

      Reply
      • December 20, 2012 at 8:38 pm
        Permalink

        Kita sebenarnya tidak boleh nak tipu tuhan…kalau betul niat kita ikhlas nak berubah…sentiasa bermohon diberi hidayah dan jalan yang lurus….maka memang Allah akan tunjuk dan bawa kita ke lorong yang benar Insya Allah….sesungguhnya Allah itu maha mendengar lagi tinggi rahmat serta pengampunannya….

        Reply
      • December 22, 2012 at 12:07 am
        Permalink

        Baik tanya diri sendiri dulu… apakah kita lebih baik dari orang yg. kita kata dan hina. Kalau nak bangun tahajut pun tak lepas, jangan memandai kata orang yg. banyak amal ibadatnya sesat. Sebab kaum yg. dulu banyak yg. Allah musnahkan kerana mengatakan para rasul dan Nabi sesat dan pemecah belah masyarakat. Apakah kamu pernah baca habis tafsir Quran sebelum menuduh TGNA dan TGHA sesat??? Apakah sesat itu dari kacamata kamu atau kacamata Quran dan hadis?

        Reply
        • September 17, 2013 at 8:30 pm
          Permalink

          Kau backing Abby buat apa Bujuk!!!

          Dia takkan mau hang punya!!!

          Reply
  • December 20, 2012 at 11:56 am
    Permalink

    Artis BAN macam mana??? Fasha Sanda, Fazura, AC, ok ka?

    Reply
    • December 20, 2012 at 2:03 pm
      Permalink

      dorang takde lak buat fatwa songsang….yg mangkuk betina ni jeee asik2 kuar fatwa made in abby

      Reply
      • December 21, 2012 at 2:16 am
        Permalink

        yg. tak bercakap pasal Islam berhak buat maksiat ke kawan? Kalau macam tu tak perlulah Allah suruh kita ingatkan orang2 yg. zalim dan sesat.

        Reply
        • December 21, 2012 at 9:49 am
          Permalink

          Maksiat memang tak boleh dibuat oleh sesiapa pun …sama ada dia bercakap ke tidak pasal islam . Aku rasa kau lebih banyak fitnah dari cakap pasal “islam”

          Reply
          • December 21, 2012 at 11:33 am
            Permalink

            hehe…

          • September 17, 2013 at 8:31 pm
            Permalink

            Hehehe..Bujuk siap jual kalimah Allah sbg kata ganti nama tuhan dalam Bible…

            KUFUR hukumnya Bujuk!!!

    • December 20, 2012 at 4:10 pm
      Permalink

      moo artis lain tak hina agama orang dan tak hina dosa dan pahala orang .. abby abadi yang sibuk fikir mengenai dosa orang dan betapa kafirnya seorang muslim UMNO .. tapi dia sendiri menghalakan yang haram . ini dah jadi kes munafik dan lagi satu sahh memalukan mak dia sendiri .. abby mmg sah bangang macam totok PAS yang lain

      Reply
      • December 21, 2012 at 2:17 am
        Permalink

        Apa pulak hang melalut kata dia halalkan yg. haram?

        Reply
        • December 21, 2012 at 9:51 am
          Permalink

          cukur kening la…abby bukannya da masalah kat mata dia ! dia nak nampak cantik je …mana tau kot2 ada juak2 PAS yg kaya mcm moo lekat !

          Reply
          • December 21, 2012 at 10:56 pm
            Permalink

            abang mat sabut yang cukurkan kening dia tu kebetulan masa dia cukurkan jembut abby apa salahnya kening cukur sekali..huhuhu

        • December 21, 2012 at 5:31 pm
          Permalink

          kaki fitnah macam kau ni dah sah jadi bangang .. cukur kening tu haram ke halal ?? , dia siap bangga lagi dan kata mak dia pun buat !! benda camni pun taktahu ke?? selama ni sibuk hitung dosa orang dan keislaman orang .. tapi sendiri buat dosa siap boleh bangga .. inilah contoh totok PAS

          Reply
          • December 22, 2012 at 12:01 am
            Permalink

            Dia tak sebut pun dia cukur kening, maksud dia faktor genetik… sama dengan mak dia kening nipis. Hang dah fitnah dia macam2.. baik mintak maaf bro. Dosa dengan manusia ni Allah tak ampunkan selagi orang tu tak ampunkan.

          • December 22, 2012 at 3:05 pm
            Permalink

            engkau kalau nak memfitnah tdan menipu tak payahlaa bujuk . engkau ni dah laa bodoh dan kaki penipu cuba nak putar belit lagi .

            kening macam tu hanya boleh dapat dengan mencukur jee , kau ingat tu faktor genetik ke hahahaha idea mana kau dapat ni .. dasar kaki penipu punya totok PAS , nilaa nak menghalalkan yang haram ..

            kau pun kata dan mengaku , gunting rambut bini sendiri selama ni malah bini dan mak kau tak pernah pergi saloon muslim/ppuan tak payah nak cakap bujuk laa

  • December 20, 2012 at 11:57 am
    Permalink

    “Pd yg mjadikan ‘kening’ Sy sbg mslh negara yg perlu dibendung, ini gmbr yg mjelaskan. ‘Mak borek Ank Rintik ye”

    Sepatutnya ustazah abby sound juga penyokong Pas yg sentiasa menjadikan ‘rambut rosmah’ sebagai masalah negara yg perlu dibendung juga,tp buat2 tak nampak kat anak2 azmin yg sama tak bertudung.

    Reply
    • December 20, 2012 at 12:11 pm
      Permalink

      Winnable PAS candidate utk Parlimen Titiwangsa.

      Reply
  • December 20, 2012 at 12:10 pm
    Permalink

    Apa ka mencukur bulu kening tu salah ikut islam ? Gi mana pulak laki laki membotak kan rambut dan menggunting rambur sehingga pendek..? Tu kan salah kal ikut pahaman segeliaq muslim tu hah…..

    Penin….penin…mengingat kan pemikiran salah umat muslim la ni…sebab tu la ada kelompok apa depa pangggil Islam Liberal… objeftif depa mata semata nak membebas kan pemikiran karut,tahyol,dongengan yang mendominasi minda muslim jelaih menyalahi ajaran islam…bukan nya pahaman Liberalisme & Pluralisme yang sering depa label kan oleh puak puak jumud tradisi konservatif agamawan terhadap pemikiran modenis islam…!!!

    Reply
    • December 20, 2012 at 3:36 pm
      Permalink

      tak usah pening3….
      terjun saja dari menara petronas…
      baru merasai “KEBERNASANNYA”

      Reply
    • December 21, 2012 at 2:20 am
      Permalink

      Ooi..ooi.. hang cerita apa ni, tak tau Islam jangan duk cakap macam keling mabuk. Islam memang tak benarkan cukur kening… tapi sunah untuk botakkan rambut sebab Nabi juga bercukur kepala.

      Reply
      • December 21, 2012 at 7:32 am
        Permalink

        Dalam hidup di bumi ni muslim sejati mesti utama kan nas Alquran. Tang sunnah & hadis Nabi tu sekadaq penafsiran & penjelasan baginda secara rinci terhadap nas nas tu. Bab perbuatan Nabi yang tak dak kena mengena ngan nas bukan nya WAJIB di ikuti cuma HARUS…mencukoq rambut bukan nya nas Alquran tapi perbuatan seharian Nabi kalo nak ikut bole tak ikut pun tak pe tak dosa punya.

        Lain kali paham kan betoi betoi konsep nas Alquran,sunnah & hadis. Kalo tak paham ni la jadi nya sesat memanjang macam Ayah Pin,Pok Nik gedebe,al Arqam dll.

        Tu la dia konsep islam berpandu kan Alquran bukan nya budaya,perilaku & tabiat individu termasuk para Rasul.Islam tu syumul,universal,lengkap & tak sempit macam minda puak puak tongong hang pa tu….!!!!

        Reply
    • December 21, 2012 at 2:23 am
      Permalink

      mana pendekar2 UMNO ni… kan ituari aku tanya korang pasal mamat ni isu pluralisma agama. Sebabnya dia tulis ikut kepala dia…
      Tapi korang back-up dia…

      Reply
      • December 21, 2012 at 7:34 am
        Permalink

        Hang paham ka apa maksud Pluralisme Agama & Islam liberal tu…?

        Reply
      • December 21, 2012 at 5:32 pm
        Permalink

        baik kau jawab pertanyaan dia dulu bujuk , jangan jadi bebal hehehehe

        Reply
        • December 21, 2012 at 11:58 pm
          Permalink

          dari post2 yg. lepas, aku pasti dia jauh dari Islam. Orang macam ni aku bimbang nak berhujah… nanti lagi jauh.

          Reply
          • December 22, 2012 at 3:12 pm
            Permalink

            kalau ikut cakap yang kau yang kuat memfitnah ni dan menipu ni bujuk mmg aku takkan percaya , sebab kau sendiri kata orang fasik ni jangan percaya apa yang dikatakan , aku lebih suka berada ditengah-tengah .

          • September 17, 2013 at 8:34 pm
            Permalink

            Aku pasti hang dah kufur Bujuk…

            Jual kalimah Allah sbg ganti nama tuhan dalam Bible..

            TAK KUFUR TU BUJUK!!!

    • December 21, 2012 at 2:07 pm
      Permalink

      Hukum mencukur bulu kening adalah haram dan perbuatan itu amat dilaknat oleh Allah swt, walau apa jua alasan sekalipun. Kita sering lihat hal ini berlaku semasa majlis persandingan berlangsung.

      “Allah melaknat wanita yang memasang dan dipasang rambut palsu, wanita yang mencukur bulu alis dan dicukurkan bulu alis dan wanita yang dibuat tatoo dan dibuatkan tatoo” (HR. Bukhari dan Muslim)

      Kesimpulannya

      1. Kening tengah boleh dicukur untuk mengelakkan aib dan kadar cukur itu berpada-pada.

      2. Hukum mencukur bulu kening dengan menipiskannya adalah Haram dan perbuatan itu Dilaknat Allah.

      3. Orang yang dicukur dan mencukur bulu kening adalah berdosa.

      Saya pernah terdengar cerita bahawa syaitan tidak berkening…maka mencukur kening seolah-olah menyerupai syaitan…tetapi saya tidak pasti tentang kesahihan fakta ini….

      wallahua’lam

      Reply
  • December 20, 2012 at 1:25 pm
    Permalink

    “Apa ka mencukur bulu kening tu salah ikut islam ? Gi mana pulak laki laki membotak kan rambut dan menggunting rambur sehingga pendek..? Tu kan salah kal ikut pahaman segeliaq muslim tu hah…..”

    Hadis diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud:

    “Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.

    Bergunting atau Bercukur Rambut (Tahallul)

    Rukun haji yang kelima ialah tahallul iaitu bercukur atau menggunting rambut sekurang-kurangnya tiga helai, tetapi yang sebaik-baiknya bercukur semuanya sekali bagi lelaki. Sebagaimana firman Allah S.W.T. yang bermaksud:

    “Sesungguhnya Allah telah membenarkan Rasul-Nya (dalam) mimpinya dengan kebenaran (iaitu) demi seseungguhnya kamu akan ke Masjidil Haram insya Allah ( jika dikehendaki Allah) dengan aman sentosa serta bercukur dan menggunting (rambut) kepalamu tanpa takut sedikit pun” (Surah Al- Fath ayat 27)

    Reply
  • December 20, 2012 at 1:58 pm
    Permalink

    Aku rasa maksud Abby kening tu genetically mmg dah camtu lah.

    Reply
    • December 22, 2012 at 3:08 pm
      Permalink

      kalau nak cakap kena ada ilmu , mmg sah kena cukur laa hahaha , malah dia sendiri tak pernah berkata yang kening dia tak cukur .. sebab apa ?? nanti lagi nampak kebodohan dia dan sikap menipu abby ni lebih jelas

      Reply
  • December 20, 2012 at 4:40 pm
    Permalink

    Usah haraplah kesesatan PAS akan dpt dibetulkan melainkan Allah musnahkan parti laknatullah ini.

    Parti kepala syaitan inilah (PAS) yg menjadi sarang puak2 perosak Islam selama ini, yg memecah belahkan umat, memfitnah sesama Islam atas nama HUDUD.. mereka syirikan agama mengikut hawa nafsu jahat pemimpin2 mereka.. disampai2kan melalui pencacai2 mereka sehingga Islam dikelirukan begitu mudah.

    Doalah kita PRU13 nnt titik akhir kewujudan atau kekuasaan pengaruh PAS Laknatullah ini..

    2 hari lepas Dewan Ularmak PAS, HArun Taib dgn begitu angkuh sombong menyuruh Mufti Perak diam dan tutup mulut jgn cmpur hal politik.. krn ditegur kes amanat haram Hadi Boroi tu..

    Jd inikah mnusia2 yg layak digelar pejuag Islam, sdngkan diri mereka sndiri dikuasai iblis dn syaitan?

    Reply
  • December 20, 2012 at 5:32 pm
    Permalink

    hanya satu jer aku nak kata,

    Norman hakim membuat pilihan yang bijak menceraikan Abby dan pileh Memey…

    hikhikhikhikhik

    Reply
  • December 20, 2012 at 7:06 pm
    Permalink

    ostad maggie ni kemaruk jantan la kot? hehehe..tak dapat si Zul la tu..hehehe

    Reply
    • December 21, 2012 at 7:45 am
      Permalink

      Tak pa pak lebai PAS leh kasi setel..Abby leh pilih yang manu satu dia suka..sebab pak lebai ni kemaruk seks…!!!

      Reply
  • December 20, 2012 at 8:19 pm
    Permalink

    alahai ada jugak yang bengong nak samakan si abby nih dengan saidina umar, gilaa kaa apa gamaknya kepala hotak penyokong Pakatan Rongak nih…Agak-agak laaa oiiii kalau nak ambik bau bauan Abby punn…Tok sah laaa kemaghuk sampai lagu tuuuuuu..

    Reply
  • December 20, 2012 at 9:57 pm
    Permalink

    alahai statement yg sebegini mudah pun tak faham atau buat2 tak faham ni…Abby maksudkan bahawa keningnya adalah semulajadi mcm kening ibunya…menurun katakan ( dia cakap bohong ke tidak itu masalahnya ) tapi maksudnya begitulah wahai saudara2 yang ku kasihi sekelian….

    Reply
  • December 20, 2012 at 11:12 pm
    Permalink

    Aby boleh berkempen utk Pas sampai sangat akhir sebelum PRU pun tak ada siapa halang. Dia bebas buat apa dia suka kerana berkempen sudah jadi roti dan keju dia atau nasi dan kari dia.

    Saperti orang lain Aby berhak cari rezeki utk teruskan hidup. Kalau dulu dia jadi pegawai polis utk cari makan selepas tak laku menyanyi. Sekarang dia berpolitik selepas tak laku jadi pegawai polis dalam filem lagi.

    Tapi Aby perlu pastikan dia hanya berkempen bukan berdusta. Ini kerana Aby dan puak puak nya sentiasa berdusta tidak berkempen.

    Reply
  • December 20, 2012 at 11:31 pm
    Permalink

    masuk pas tu taubat ker?klu masuk pas tu taubat,nape bila masuk pas jer mulut makin celupar,mencaci,maki hamun,mencarut.hati makin kotor dengan sifat buruk sangka,dengki,penipu.suka menabur fitnah.INIKAH SIFAT ORANG YG BERTAUBAT?TAMBAH SESAT ADA LA.

    Reply
  • December 20, 2012 at 11:38 pm
    Permalink

    selagi pas membayar abby,selagi itulah abby bkempen untuk pas.cakap dibayar ni klu pas suruh cakap tipu pun dia buat..tak boleh pakai…sampah.

    Reply
  • December 21, 2012 at 2:28 am
    Permalink

    Apa yg. aku faham…
    Abby nak ceritakan kening dia memang macam tu(nipis) sama macam kening mak dia. Yg. korang kata mak dia cukur kening apasal pulak, dia tak sebut pun mak dia cukur kening kan.
    Manusia kalau hati busuk, yg. baik pun nampak buruk… Yg. lurus nampak bengkok…

    Reply
    • December 21, 2012 at 6:57 am
      Permalink

      Ye kote Anwar lurus nampak bengkok (?)Tapi penting sangat ke lurus atau bengkok ? Kote tetap kote.

      Cara puak ini kerja tetap sama. Mereka bekerja atas landasan sama dan berdusta dlm stail yg sama. Dlm soal kening Aby, semua org boleh nampak samaada kening nipis itu kening asal atau kening bercukur. Aby keningnya sudah dimodify. Modify kening perbuatan haram yang sudah jelas. Tapi apa kita nak pelik sangat, Aby sentiasa buat kerja haram pun.

      Reply
      • December 21, 2012 at 3:38 pm
        Permalink

        Kalau kita belek betul2 wajah Abby seperti dalam gambar di atas…dia sudah berlebih lebihan di dalam tabarruj…kening ditrim, bulu mata juga dipasang bulu palsu(rambut palsu)…eye shadow dan segala mak nenek make up untuk lebih mencantikkan wajah….walaupun berhias itu diharuskan tetapi berlebih lebihan dalam tabarruj sudah dikira haram….saya tidak bermaksud menghukum Abby…tetapi Abby sepatutnya lebih bijak….mengendalikan keadaan…dia sepatutnya tidak perlu komen apa2…tetapi hanya berdiam diri…memasukkan gambar ibunya untuk support issue akan menambah burukkan keadaan…rasanya tenty muslimah PAS sudah menasihati Abby dalam urusan tabarruj ini…wallahua’lam

        Reply
    • December 21, 2012 at 5:34 pm
      Permalink

      tengkorak kau !!! kening dia mmg macam tu !! kau ni janganlaa tunjuk bangang lagi bujuk … dah sah-sah kena cukur … hahah lawak betul si totok PAS ni , semata-mata nak menegakkan benang yang basah macam-macam alasan dia bagi

      Reply
  • December 21, 2012 at 11:04 pm
    Permalink

    aku nak masuk pas jugaklah ..boleh cukurkan jembut abby ..heheh

    Reply
  • December 22, 2012 at 4:10 pm
    Permalink

    dasar pas….umno makan taik pas pun nak buktikan dia pun boleh makan taik juga….

    cuma la nie tambah piang sik8t…..kalau dap makan mee pas tak makan mee dia makan taik juga…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *