Baru Dapat Jawatan Dalam DAP, Sudah Berani Hina Penjawat Awam…

Share


“Memang dasar Melayu murtad!” itulah yang terpacul dari mulut saya apabila mendengar tuduhan pencacai DAP, Ariffin SM Omar, yang menuduh bahawa rasuah berpunca daripada monopoli kaum Melayu dalam perkhidmatan awam.

Satu kenyataan yang sangat bodoh dan sangat jelas bermotif untuk menghina seluruh penjawat awam yang berbangsa Melayu!

Sebagaimana maklum, Ariffin baru saja dilantik sebagai Naib Pengerusi DAP yang saya percaya bagi menggantikan bekas Naib Pengerusi DAP yang lama, Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim yang berpatah arang berkerat rotan dengan parti itu.

Tapi, apakah Ariffin fikir bahawa selepas diangkat menjadi Naib Pengerusi parti itu maka dia boleh sebut sesuka hati mak bapaknya tanpa memikirkan perasaan dan maruah orang lain, khususnya yang berbangsa Melayu?

Nampaknya, pemimpin Melayu DAP ini cuba cari pasal dengan para penjawat awam berbangsa Melayu di seluruh negara…

Pertamanya, apakah Ariffin yakin bahawa bangsa Melayu sangat gemar dengan amalan rasuah dan tidakkah dia tahu bahawa boleh dikatakan semua Melayu itu beragama Islam?

Bolehkah dia buktikan bahawa disebabkan jumlah bangsa Melayu yang ramai di dalam perkhidmatan awam telah menyebabkan rasuah berleluasa di negara ini berbanding negara-negara lain di mana penjawat awamnya bukan berbangsa Melayu?

Misalnya, di United Kingdom sudah tentu ramai penjawat awam terdiri dari bangsa Eropah dan di negara China pula sudah tentu ramai penjawat awamnya berbangsa Cina. Apakah Ariffin yakin bahawa di negara-negara tersebut rasuah tidak berlaku sama sekali?

Untuk pengetahuan Ariffin, rasuah itu sebenarnya tidak mengenal bangsa atau agama. Malah amalan rasuah itu adalah bergantung kepada sikap, pendirian dan prinsip yang dipegang oleh individu masing-masing.

Sekiranya seorang itu berbangsa Arab sekalipun, namun dia tidak mempunyai prinsip, tidak memiliki pegangan hidup dan tidak berakhlak mahmudah, maka dia tidak mustahil untuk mengamalkan budaya rasuah.

Namun, walaupun seorang itu berbangsa Bani Israel sekalipun, dan jika dia memiliki prinsip hidup yang kuat dan tidak cepat kelam mata dengan wang ringgit, maka saya yakin bahawa dia tidak akan mengamalkan budaya jijik tersebut.

Pokoknya di sini, rasuah itu tidak punya sebarang kaitan dengan bangsa, keturunan atau agama yang dianuti. Itu fakta. Jadi, tidak adillah Ariffin menuduh bangsa Melayu sebagai punca amalan rasuah di negara ini!

Lagipun, saya pasti bahawa rata-rata para penjawat awam berbangsa Melayu di negara ini semuanya beragama Islam dan tahu bahawa Islam itu melarang sama sekali umatnya untuk mengamalkan budaya rasuah.

Sebagaimana sabda Rasulullah SAW, “Arrashi wal murtashi fin nar”, ertinya “tempat perasuah dan mereka yang menerima rasuah adalah di dalam neraka”.

Jadi, garis panduan itu sebenarnya sudah cukup untuk para penjawat awam berbangsa Melayu itu untuk tidak mengamalkan budaya rasuah di dalam perkhidmatan mereka.

Selain itu, kerajaan BN juga sebagai majikan begitu komited memperingatkan para penjawat awam untuk tidak mengamalkan rasuah melalui pelbagai usaha, kempen dan program bagi meningkatkan kesedaran mengenai rasuah.

Namun, jika ada segelintir penjawat awam yang mengamalkan rasuah, apakah majoriti penjawat awam berbangsa Melayu yang benar-benar ikhlas dan jujur menjalankan tugas mereka layak dikatakan pengamal rasuah hanya kerana mereka ramai?

Janganlah cuba memancing kemarahan para penjawat awam. Mereka baru saja meneriman bonus di atas bakti mereka di dalam perkhidmatan awam. Janganlah kerana terlalu “mabuk gembira dapat jawatan” maka Ariffin nak maki hamun orang Melayu pula! Logiklah sikit…!!!


30 thoughts on “Baru Dapat Jawatan Dalam DAP, Sudah Berani Hina Penjawat Awam…

  • December 19, 2012 at 1:53 pm
    Permalink

    La..aku ingatkan Mykmu nak salahkan org yg melakukan rasuah…ish..ish…

    Reply
    • December 19, 2012 at 2:34 pm
      Permalink

      Moo lembu , kau tak baca habis kee .. itulaa kalau hati penuh taik , nak membaca pun tak betul !!!

      Reply
      • December 19, 2012 at 2:37 pm
        Permalink

        Nak salahkan pun tak guna…macam nik ajis tu…macam-macam dia pusing pasal tanah kat lojing tu….anak bini dia yang punya !! dulu kata nak kasi kat rakyaat kelantan.

        Opps ! lupa aku, nik ajis pun rakyaat kelantan jugak…dan dia pun berhak jugak dapat tanah tu….sorry ya mooo. aku tersilap !!

        Reply
        • December 19, 2012 at 2:48 pm
          Permalink

          Kesian aku tgk rakyat Kelantan , sampai buat demontrasi dan menangis air mata darah untuk dapat geran kat Lojing tu .. rupa-rupanya bini nikajis dah balun dulu tanah tu , belum masuk lagi puak anti Islam dan anti Melayu daripada DAPigs .. nahhh rasakan kezaliman tahap gila babi oleh kerajaan PAS

          Reply
    • December 19, 2012 at 3:19 pm
      Permalink

      komen macam tak faham isue…
      isue sekarang ni penulis marah sebab Ariffin SM Omar cakap rasuah berpunca daripada monopoli kaum Melayu dalam perkhidmatan awam. tu kenyataan menghina bangsa melayu tu sendiri.

      ape kene mengena nak salahkan si pelaku rasuah lak?..

      Reply
  • December 19, 2012 at 1:57 pm
    Permalink

    frasa mana yg membawa maksud penulis diatas menyokong pelaku rasuah ?
    Baca lain faham lain
    bagap !

    Reply
  • December 19, 2012 at 2:28 pm
    Permalink

    Mooh ni sebenarnya keturunan keling pariah masuk islam. Dia ngan mak bapak dia masih tonggang todi. Sedara mara dia ada yang masih amalkan liwat. Cuma dia yang nasib baik sikit gaji besar dapat pakai peugeot 508. Kereta ni bila dia bawak balik kampung masuk estet mak bapak dia kembang hidung. Stable la katakan. Seluruh keluarga dia tumpang bangga. Sepupu dia Latifa Koyak Rabak yang maki civil servant tu. apa nak heran dia tak kesah melayu kena kutuk. Bahkan dia tumpang sekaki.

    Reply
    • December 19, 2012 at 3:10 pm
      Permalink

      Dapat pakai pigot dia rasa dunia dia punya. Tah tah duit beli pigot tu duit rasuah?????

      Reply
  • December 19, 2012 at 2:44 pm
    Permalink

    Memanglaa penjawat Awam ni ramai Melayu .. adake anak-anak cina nak keje kat bahagian penjawat awam ni ?? ni bukan cite monopoli , ni sebab GAJI YANG RENDAH !!! dan ramai daripada anak-anak bukan Melayu ni pun bukannya fasih Berbahasa Melayu …

    PAtutnya kerajaan bagi lagi gaji naik untuk penjawat awam yang majoriti Melayu ni TAKKAN SEBAB NAK BAGI bangsa lain masuk baru nak naik gaji , ini diskriminasi namanya !!!

    Reply
    • December 19, 2012 at 3:47 pm
      Permalink

      gaji rendah.. tapi kelebihan banyak…

      dari spent duit bagi gaji tggi2 kat penjawat yang tak reti nak bersyukur ni.. baik spent duit untuk pembangunan rakyat…

      DAP kata nak pecat sebahagian besar penjawat awam bila diorang memerintah nanti…. habis la… makin ramai melayu meremapat kalau betul2 berlaku…

      Reply
      • December 19, 2012 at 8:50 pm
        Permalink

        itulah masalahnya , ramai yang tak bersyukur .. tgk sahaja kat Jabatan Imigresen bagaimana puak Pakatan DAPigs memaki hamun penjawat awam .. adakah penjawat awam masih nak percaya kepada puak Pakatan DAPigs ini .

        DAPigs dah melakukannya di Selangor dan Penang .. Tapi yang lawaknya mereka ambil lagi ramai orang cina lepas tu dengan gaji yang tinggi

        Reply
        • December 19, 2012 at 9:01 pm
          Permalink

          Bila cerita tentang betapa tamak dan tidak malunya bangsa caya nun alif ini…aku teringat kata2 seorang tua di kampung aku yang sangat aku hormati…dahulu di kampung2…tokeh2 Cina selalu datang cari tanah…untuk dipajak dan diusahakan…tapi kalau mereka datang…mereka tak pernah tanya satu atau dua 2 ekar…dia minta semua sekali atau sebanyak mungkin…nampak tak perbezaan antara caya nun alif ini dan bangsa melayu…yang mana melayu2 yang kelabu mata ni…depa akan jual tanah2 depa…akhirnya….duit tetap habis…orang Cina makin buat untung..buat ladang etc…dapat buat penempatan lagi….

          Reply
      • December 19, 2012 at 8:55 pm
        Permalink

        tuler pasal…DAP patut tak boleh pecat depa ni…sebab penjawat awamlah yang paling ramai menyokong PR…kalau kena pecat…hilang ler sokongan..hehe

        Reply
        • December 20, 2012 at 11:09 am
          Permalink

          Depa hanya akan pecat penjawat awam yang tak sokong pakatan haram jer…yang sokong akan di naikan pangkat jadi pegawai…pi lambat balik awal.

          Reply
  • December 19, 2012 at 2:45 pm
    Permalink

    Pra sayarat nak di lantik jadi CEC dalam DAP..kasi hantam sama Melayu, segala kesalahan letak pada org Melayu.

    Alasan terbaik bagi kerajaan DAP pecat penjawat AWAM berbangsa MELAYU dalam kerajaan Negeri DAP.

    Memberi Alasan utk melantik Pegawai Besar berbangsa Cina utk memantau kerani kerani Melayu yang “makan” rasuah.

    Reply
    • December 19, 2012 at 3:09 pm
      Permalink

      Depa tak tau cina punya rasuah….siapa yang kerja dengan company swasta ada banyak cerita tentang rasuah orang cina !! 100x teruk drp yang lain…tapi orang macam hang moooo…manalah hang tau.

      Reply
      • December 19, 2012 at 3:55 pm
        Permalink

        betul betul…. kat mane2 je ade rasuah…
        tak kira BN atau PR… rasuah ni masalah individu… sendiri boleh pikir…
        bukan salah kerajaan… kerajaan hanya mampu mengambil tindakan menghukum jika tertangkap dan mengingati rakyat tentang keburukan rasuah ni…

        tapi sebenarnya kalau betul lah nak bercakap pasal rasuah dari segi kaum…. memang tak dinafikan ape yg raplahjingaa cakap…

        Reply
        • December 19, 2012 at 4:25 pm
          Permalink

          Itu dah memang budaya depa maaa….budaya sogok duit…tuhan depa pun depa duk sogok dengan duit…bakar duit masa kematian etc…etc…bayangkan depa sogok tuhan depa dengan duit…orang apa lagi…tapi dengar cerita sekarang depa tak bakar duit betul dah…depa bakar duit palsu masa kematian…tapi duit palsu pun kena beli maaaa….menurut kata rakan aku…ratus ratus…ribu juga harga dia…lagi mahal lagi bagus maaa…kwang3x

          Reply
  • December 19, 2012 at 6:59 pm
    Permalink

    Jangan kita tak sedar,sebenarnya Melayu DAP ini sedang merasuah LGE,setelah dilantik sbgi Naib Pengerusi … Nak buktikan yg dianya TOTOK DAP

    Reply
  • December 19, 2012 at 7:48 pm
    Permalink

    Memang baganglah siapa sokong DAP dan sekutunya….jahanam!

    Reply
  • December 19, 2012 at 8:56 pm
    Permalink

    Saya setuju dgn statement monopoli bangsa dalam sesuatu bidang akan menjurus kepada ketidakadilan, nepotisme dan pecah amanah. Oleh itu kita harus pecahkan pegangan monopoli ini termasuk dalam bidang ekonomi yg dimonopoli oleh satu bangsa di negara kita supaya kita dapatkan kestabilan dan kesaksamaan.

    Reply
    • December 20, 2012 at 1:40 am
      Permalink

      ” bidang ekonomi yg dimonopoli oleh satu bangsa di negara kita supaya kita dapatkan kestabilan dan kesaksamaan”

      kaum cina, bro

      depa dah makin tertekan sebab orang melayu dah mula mengambil alih. Orang melayu dah ada restoran makanan cina HALAL dan masuk perniagaan burung Walit. panas bak ang

      kita kena teruih maju, jangan toleh belakang

      Reply
  • December 19, 2012 at 11:50 pm
    Permalink

    Teruk sangat ker org melayu main rasuah nie..hina sangat kah bangsa aku nie..sampai menghina bangsa sendiri..sprm terdiri dpd manusia bn n pr..rasanya tak ada pro mahupun kontra..sama2lah kita selesaikan jika kita ada jawatan dan suara,bukannya buat tuduhan membabi buta..patah rasanya nak pangkah puak yg satu nie..

    Reply
  • December 20, 2012 at 1:31 am
    Permalink

    “rasuah berpunca daripada monopoli kaum Melayu dalam perkhidmatan awam” – Ariffin SM Omar

    kawan saya kerja arkitek syarikat cina, dia melayu. dia sorang je dalam syarikat tu yang tak hulur duit kalau pelan tak lepas. yang lelain tu, bangsa cina, memang ‘ringan tangan’ beri duit

    Jika Arifin cakap camtu, saya juga buleh bercakap: “rasuah berpunca daripada monopoli kaum bukan Melayu dalam perkhidmatan Swasta”

    sebab Melayu Sembahyang, Cina SembahWANG

    Reply
  • December 20, 2012 at 1:34 am
    Permalink

    Eh ape la Aripin ni. Rasuah tak kira bangsa. Kalau tengok kat SPRM, macam-macam kes dari semua bangsa ada ditahan. Dan tak kira awam, swasta, orang biasa, orang politik, kerabat diraja, laki, pempuan semua ada.

    Kat negeri nigger pon ada rasuah. Hipotesis dah salah dah. Habih tu hang Aripin melayu jugak maksudnya hang buat rasuah takpa ka.

    Reply
  • December 20, 2012 at 6:45 am
    Permalink

    Assalam. Setuju dengan Anong. Dalam kes rasuah penjawat awam ini punca sebenarnya ialah dari bangsa pemakan babi ini juga. Mereka ini jenis orang yang tak faham2. Mereka ini adalah bangsa yang sembah duit. Duit adalah segala-galanya bagi mereka. Kita sendiri telah melihat gelagat pemakan babi ini dalam urusan dengan kerajaan. Walaupun telah dimaklumkan tidak boleh si pemakan babi akan mencuba sedaya upaya untuk merasuah. Macam2 cara mereka lakukan, belanja makanlah, upah duit, bagi hadiahlah dan macam2 lagi. Memang benarlah kata2 TPM tu “Ini adalah kenyataan yang bodoh”. Dengan segala insetif yang diberikan oleh kerajaan kakitangan awam sekarang ni dah tak heran dengan rasuah TETAPI bangsa pemakan babi ni yang mendesak sangat untuk merasuah. Segala urusan berkaitan dengan kerajaan akan ada upah/hadiah. Pemakan babi inilah punca kepada rasuah.

    Reply
  • December 20, 2012 at 7:48 am
    Permalink

    Barangkali peristiwa 13 May 69 sudah terlalu lama berlaku dan semakin dilupai.
    Ada baiknya incident ini berulang dan negara menjadi medan sebenar utk semua bangsa test power masing2.

    Penjilat kafir boleh terus berpeluk sesama mereka , biarkan yang lain nya buat kerja.

    Hak kita disoal, agama kita dipersenda. Maka kita rasa its time kebelakangkan jarum jam sikit, gostan , untuk sekolahkan bangsa yang mula tak mahu sedar diri.

    Reply
  • December 20, 2012 at 8:18 am
    Permalink

    P/S:Memang dasar Melayu murtad!” itulah yang terpacul dari mulut saya apabila mendengar tuduhan pencacai DAP, Ariffin SM Omar, yang menuduh bahawa rasuah berpunca daripada monopoli kaum Melayu dalam perkhidmatan awam.

    Jawapan : Bukan ker mamat nie sekaum dengan MOohyidenn dan Bangla yg lain di Malaysia ker? sebab tue dia marah bebeno dgn melayu Tulen..Tulen Bang!!!

    Reply
  • December 20, 2012 at 8:12 pm
    Permalink

    Bila dilantik@dipilih sebagai “penjaga pagar yang dilepas dalam kandang” sudah perasan semacam “adik ipar” ketuanya…mereka tak ubah seperti kertas lap bontot saja kepada DAP

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *