Keluar Masuk Gereja: Izzah Gian Tengok Salib?

Share


INI dia sebut, bukan penulis sebut.  Nurul Izzah anak sulong Anwar kata semasa dia sekolah dulu di Assunta, ada salib besar dalam sekolah tersebut.  Walaupun melihat salib hari-hari tidak sampai mengubah akidahnya tapi lama-lama sudah tentu rasa terbiasa dan rindu itu ada.

Biasalah zaman persekolahan kan, biasa indah dan mengujakan.  Ini jangan salah, penulis tak kata Izzah masuk Kristian ya.

Dalam masa yang sama mencetus juga persoalan, Izzah anak Menteri Pelajaran dan kemudiannya Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan pada ketika itu, kenapa dalam banyak-banyak sekolah di negara ini, yang ada salib besar juga dipilih?

Tapi tak mengapalah, mungkin Anwar nak pupuk anaknya dengan budaya liberal dan pluralisme dari peringkat awal lagi, supaya bila dah besar panjang, Izzah akan mewarisi idealogi tersebut buat satu tempoh masa yang panjang.

Yang penting sekarang, kesan dari pendidikan awalnya itulah gamaknya sekarang, Izzah lebih senang bercakap dalam gereja dari Masjid, pasal gereja ada salib, masjid tidak ada.

Itu yang tau-tau Izzah sudah berceramah dalam Gereja, berceramah dalam Masjid?  Kita belum dengar lagi.

Kalau masuk gereja sebab nak menyebarkan Islam baguslah, tapi dia masuk gereja dan bercakap soal-soal sensitif berkaitan Islam dalam perlembagaan yang kemudiannya menjadi isu politik yang hebat, kalah dakwaan Soi Lek hina hudud PAS.

Nampak sangat demi kepentingan undi dan politik semata-mata.

Bagaimanapun baguslah, kalau Izzah dah sentuh hal itu di gereja, macai Pakatan haram terutama dari PAS tidak tahu yang perlembagaan Malaysia ini sebenarnya melindungi Islam dan umatnya lebih dari apa yang mereka bayangkan, sudah mula buka mata sekarang.

Maklumlah, dah disogok dengan adu domba pemimpin PAS dan OKU DAP pujaan yang kononnya perlembagaan ini perlembagaan sekular dan tidak Islamik.

Apa rupanya orang bukan Islam pun sedar yang orang Islam tidak boleh sewenang-wenangnya menukar agama selain dari Islam, seterusnya memalit Izzah dalam kontroversi yang sukar ini.

Sudahlah kedudukan Izzah di Lembah Pantai pun semakin condong dari hari ke hari, tambah dengan kontroversi terbaru, jawapnya punahlah.

Apa pun semua rakyat Malaysia tak kira Islam atau Kristian, tanyalah diri sendiri, mampukah Pakatan haram ini membawa kestabilan dan keharmonian kalau depan orang Islam cakap lain, depan orang Kristian cakap lain?

Depan orang Islam cakap tentang memperkasakan Islam, depan orang Kristian cakap pasal nak memberi kebebasan beragama kepada semua rakyat (termasuk orang Islam).

Apa benda ni?



65 thoughts on “Keluar Masuk Gereja: Izzah Gian Tengok Salib?

  • November 7, 2012 at 1:10 pm
    Permalink

    Aku masa zaman sekolah dulu pun penah jugak berteduh masa hujan lebat di bangunan kuil hindu & tokong budha cina din pekan. La ni tak dak apa apa pun iman aku dah goyang sampai nak keluaq islam. Keyakinan aku terhadap ALLAH & ajaran nya semakin menebai dalam diri aku. Tak dak sapa pun boleh paksa aku peluk agama lain ato keluaq dari islam ( mintak selisih malakat 44 ).

    Reply
    • November 7, 2012 at 3:15 pm
      Permalink

      INSYA ALLAH..samalah kita tanam dlm HATI AQIDAH Islam itu darah daging kita selama2nya. Islam itu sgt INDAH dan LEMBUT, tp manusia2 PUAKA inilah yg merosakkan!

      Reply
    • April 24, 2013 at 12:11 am
      Permalink

      bagaimana sampai anda jadi bergini boleh saya tahu? dan siapa yang mendorong anda sedemikian rupa

      Reply
    • April 24, 2013 at 12:13 am
      Permalink

      kalau ada no fon pon bagus juga boleh saya cal u

      Reply
  • November 7, 2012 at 2:05 pm
    Permalink

    Orang politik seharusnya jaga hal politik saja. Kerana politik penuh dengan putar belit dan perkara yang mengelirukan secara konsisten. Kalau terpaksa komen mengenai hal agama, hukum Allah, rujuk dulu dengan pakar. Kita tidak kurang dengan ulamak bijakpandai disekeliling kita pada hari ini.

    Tapi apa nak buat, Nurul agaknya terlalu bergantung dengan Badrul Amin yang mengangkat bapak dia sebagai Iman Mahadi. Yang kena tangkap bersama isteri orang dihotel. Yang hadhir dalam majlis menghidupkan ajaran sesat Al Arqam. Kumpulan ajaran sesat yang memuja ketuanya keterlaluan hingga mengangkatnya setaraf Rasul. Yang matinya dikatakan ghaib dan bakal muncul kembali. Rasul pun tidak dikatakan ghaib kerana kewafatan baginda diterima sebagai matinya umat lain yang jasad dicerai dari rohnya setelah ditemput Allah azza wajalla. Dengan dakwaan ini berbunyi macam ketua mereka terlebih tinggi dari rasul.

    Beristighfar saja banyak2 sebelum kita dapat dengar komen Nik Ajis bahawa apa yang Nurul cakap itu benar, tak ada yang tak benar malah semua benar belaka.

    Tunggu saja lah.

    Reply
    • November 8, 2012 at 4:24 am
      Permalink

      nik aziz kata dia tidak bangga sebagai melayu. sebab itu dia digelar bapak pemecah bangsa melayu dan umat islam semalaysia. komen dia berkawan dgn syaitan pon boleh demi untuk menghancurkan umno.. memang celako betul orang tua bangka tue..

      Reply
  • November 7, 2012 at 3:12 pm
    Permalink

    Susah hati dgn perangai LIAR (baca dlm versi melayu dn eng.) ahli politik PR. Mereka rodok semuanya janji mahu menang.. tidkkah mereka fikir tentanh Tuhan akan tentukan nasib mereka tidak berjaya apa2?

    Konsep pemikiran Nurul PUAKA ini lah pluralism, menyamakan hak samarata agama lain dgn Islam.

    Bermakna Nurul PUAKA ni tk merasai nikmat indah Islam, yg tertanam dlm HATI xboleh seseorg itu hidup TANPA ISLAM melainkan WAJIBLAH jd ISLAM barulah bahagia dunia dn akhirat.

    Jd tidak akan timbul lg mempersoalkan ‘kelonggaran’ tiada paksaan dlm agama bg kafir lain.

    Keduanya, MELAYU ditakdirkan Allah telah ISLAM WARISAN..dn ini satu BENEFIT dan RAHMAT.. kenapa tiba2 Nurul PUAKA boleh mahu Melayu juga diberikan ‘bebas’ agama sedangkan URUF MELAYU ialah ISLAM??!!!

    Sepatutnya kukuhkan ISLAM org Melayu, bukan undur ajak org Melayu fikir hak utk jd MURTAD!!

    Semua ini bakal mengundag bala Allah.. UMNO perintah 55 tahun tiada statement menghalalkan agama di rosakkan begini.. jika ada kelemahan peribadi pemimpin UMNO ia tidak dizahirkan sbg RASMI UMNO..

    PRU13 ni WAJIB sglah kita hancurkan Pakatan HARAM! tahap JIHAD AKBAR sudah!!

    Reply
    • November 7, 2012 at 5:15 pm
      Permalink

      Yang ini memang aku setuju sangat2….walaupun ada segelintir melayu lahir Islam tapi puasa pun tak pernah (kemungkinan keluarga hidup cara western)….tapi kadangkala mereka ini tak sentuh babi dan tahu haram..dan ada beberapa perkara lain mereka ada ciri2 Islam…mungkin sembahyg raya setahun sekali…dan jika berkahwin dengan non muslim mereka tak convert tapi non muslim yg kena convert…kepada Islam jenis ini kita sangat berharap agar mereka suatu hari nanti akan sampai seru dan diberikan rahmat serta hidayah Allah…hanya kerana mereka dilihat kurang Islam dan kita kelihatan lebih sikit amal dari mereka, kita tak boleh mendabik dada…kerana Allah jika hendak terbalikkan perkara tersebut kepada kita bila2 masa saja boleh berlaku…dan kita patut bersyukur dilahirkan melayu…kerana automatik kita Islam…bangsa lain (terutamanya western) mereka mengembara serata dunia dan bertukar pelbagai agama, baru ketemu Islam…jadi inilah kita perlu pertahankan…Biarlah orang kata Islam keturunan…sekurang2 nya selepas ini kalau pergi restoran kepunyaan melayu kita tak rasa was2 sama ada halal atau tidak (seperti yang berlaku di Indonesia)…..

      Reply
    • November 7, 2012 at 10:20 pm
      Permalink

      Jangan lupa sejarah..bro.
      Siapa yg. cadangkan judi bolasepak?
      Siapa yg. kata laksana hudud, umat islam semua cacat tak boleh bersaing dengan orang lain?
      Siapa yg. janji taknak laksankan hudud selagi berkuasa?
      Siapa yg. sambut Thaipusam d batu caves?
      Atau semua pernyataan d atas isu individu jugak?

      Reply
      • November 7, 2012 at 11:54 pm
        Permalink

        Hnag yg lupa sejarah x kenal asal usul, hina pejuang2 negara, hina Ulama2 yg muktabbar dn hnya jilat org2 sesat dlm PAS dn Pakatan Haram.. org mcm ko ni klu dlm medan perang mau tangkap dulu dr musuh sebenar!

        Reply
      • November 8, 2012 at 8:26 am
        Permalink

        Alahai Bujuk, Bujuk. Apa kau spin ni, udah2 lah spin bodoh kau tu. Kau faham ke apa cerita artikel ni.

        Reply
    • November 7, 2012 at 10:35 pm
      Permalink

      Kenapa agaknya Nabi dulu tak Istiharkan bangsa ARAB tu ISLAM sedangkan Nabi itu orang Arab dan sayang pada bangsanya. Kita WAJIB jaga keturunan kita dari MURTAD, tapi kita tiada HAK untuk menafikan mereka MURTAD bila menyekutukan Allah. Ingat, ada hadis (tak salah aku) sebut umat aku nanti siang islam, malamnya kafir dan paginya islam petang kafir. Jadi macamana nak elak perkara ni? Hendaklah kita bersama jemaah Islam supaya boleh saling tegur dan menasihati.
      HAR… aku percaya 99% melayu tak sentuh BABI, haram katanya. Tapi ramai juga melayu teguk arak yg. Allah haramkan dan antara dosa besar. Makan babi HARAM tapi bukan dosa besar seperti minum arak. Hidayah Allah datang atas usaha kita untuk bertaubat dan cari kebenaran. Nabi2 juga diangkat dan d wahyukan sebab mereka mencari kebenaran dan berusaha mengenal Allah, bukan Allah ambik sapa2. Sebab itu para Nabi adalah kalangan orang yg. Soleh, jujur, bijaksana dan amanah. Walaupun Allah berhak bagi hidayah pada siapa2.. tapi Allah itu ADIL.

      Reply
      • November 7, 2012 at 11:46 pm
        Permalink

        Hang klu bg hujah je mesti karut dan nk menyeleweng. WEII MUNAFIK.. aku ras aelok hang duk diam dr hang yg jd kufur. Berok lg mulia dr hang wahai bujuk..ini apa ayat hang ni:

        >>>Kita WAJIB jaga keturunan kita dari MURTAD, tapi kita tiada HAK untuk menafikan mereka MURTAD bila menyekutukan Allah.

        APa maksud hang? bila bab HUDUD bukan main keras hang hukum UMNO. tp Bila bertembung dgn PR ckp yg sesat hang cepat2 jd ‘lembik’??

        Kita bukan ckp soal nafikan org yg MURTAD.. tp kita ckp soal betina anak PUAKA tu yg akan menjadi BARAH BESAR dlm AQIDAH UMAT yg skrg ni mmg sudha RAPUH!! HANG PAHAM TAK BUJUK??

        Hang merepek apa soa istihar bangsa itu Islam? Bodoh sguuh cara hang fikir.. Mmg nabi xpernah istihar sbb mana ada jaminannya Arab itu akan KEKAL dpt HIDAYAH ISLAM..

        TP SEKARANG NI MELAYU MASIH LAGI KEKAL DLM PELIHARAAN ALLAH..MAK BAPAK MOYANG LAHIRKAN ZURIAT MELAYU AKAN DIDIDIK MENAJDI ISLAM.. KO PAHAM TK BUJUK OIII???

        JD KEDUDUKAN MULIA MELAYU INI MENGAPA SI ANAK BETINA PUAKA PAKATAN HARAM TU MAHU KACAU? ITU SATU HIKMAH KEBAIKAN BUAT BANGSA MELAYU.. MAKA WAJIBLAH PELIHARA DAN KUKUHKAN!!!

        HANG MAU KE ANAK HANG CUCU HANG ESOK MOHON NK JD KRISTIAN LEPAS BALIK SEKOLAH KWN2 DIA CKP KRISTIAN BEST???

        SEDANGKAN DIA ‘BEBAS’ PILIH MENGIKUT UNDANG SETAN2 DLM PAKATAN HARAM??

        HANG MAU MCM TU KA BUJUK????

        Reply
        • November 8, 2012 at 12:12 am
          Permalink

          bro.. aku tak suruh/paksa hang jawab, hang bebas nak lontar idea hang.. aku pun sama. Dulu lama aku tak reply post hang.. tapi 2-3 menjak ni banyak aku reply post hang, mula2 aku reply hang jawab elok… sekarang dah mula balik perangai semulajadi hang. Awat… hebat sangat ka dapat kata orang munafik, kafir dan seumpamanya? hang duk ngata pemimpin PAS maki/hamun.. tapi aku p ceramah takda pulak dengar perkataan macam hang tulis d sini. Hang ni isim sebab kena buang dari PAS sebab kuat sangat menghukum orang kafir dan munafik kut, jadi meroyan pada penyokong PAS sebagai balas dendam.

          Reply
          • November 8, 2012 at 1:53 am
            Permalink

            ‘Hidayah Allah datang atas usaha kita untuk bertaubat dan cari kebenaran. Nabi2 juga diangkat dan d wahyukan sebab mereka mencari kebenaran dan berusaha mengenal Allah, bukan Allah ambik sapa2. Sebab itu para Nabi adalah kalangan orang yg. Soleh, jujur, bijaksana dan amanah. Walaupun Allah berhak bagi hidayah pada siapa2.. tapi Allah itu ADIL.’ Tu…hang kata…aku quote…aku nak cakap satu saja…adakah Allah tidak tahu dari awal yang hambaNYA itu akan berusaha mengenal Allah…(seperti kalangan orang soleh/jujur/amanah) yang kemudiannya diangkat menjadi nabi..kamu jugak mention bukan Allah amik jer sapa2..yang aku faham..memang Allah telah tetapkan dari azali siapa2 yang dia suka untuk diangkat darjatnya…hamba2 ini DIA yang pilih melalui kudrat/iradat dan kehendak mutlak NYA…dan disebabkan DIA sudah tetapkan siapa yang DIA nak pilih dan beri hidayah..maka orang ini yang qadar nya telah ditetapkan ini…maka qadhanya melalui proses2 di atas muka bumi ini untuk mendapat hidayah seperti mana kau cakap…tapi bukannya hamba itu sendiri decide nak berusaha cari hidayah…itu semua ketentuan dariNYA..hang ingat jika ALLAH tak takdirkan hang ni melayu dan ISLAM, hang jumpa kah ISlam Bujuk…belum tentu…point aku bukan hendak menyangkal kamu..tapi kadangkala kita perlu berhati2…ilmu kita sangat dangkal…tak tercapai oleh akal kita memikirkan qadha dan qadar ALLAH…adakah hang fikir ALLAH tidak tahu dari awal yang azazil akan menderhaka sedangkan Azazil merupakan hamba NYa yang paling kuat beribadah…apa yang hang nak taip lepas ni pun…semua ALLAH dah tahu..dan hang takkan berupaya nak taip pun kalau ALLAH tak izin…jadi…kita tak boleh sewenang wenangnya menghukum atau berfikir mengikut rasional kepala kita bila berbicara hal2 ketentuan ALLAH…wallahua’alam…

          • November 8, 2012 at 3:28 pm
            Permalink

            statement Penganut PR@ Anak Haram Jadah…

          • November 8, 2012 at 4:19 pm
            Permalink

            Wahh si MUNAFIK Bujuk ni fitnah aku kena ‘buang’ dr PAS? Atau aku yg BUANG PAS dr menyesatkan aku dn keluarga aku?!!

            Awat hebat sgt ke hang boleh spin hari2 soal HUDUD, perleceh kerja Islam org lain sedangkan hang sndiri MUNAFIK.?! PAS ajar hang utk jd MUNAFIk tp xpyhlah masuk rumah org utk ajar org lain turut MUNAFIK mcm hang.

            Kalau hang rasa anak bini/laki hang sesuai dgn hidup MUNAFIK dan BERTUHAN kan parti politi.. just go on.. tp jgn SESAT kan manusia2 lain dgn kebodohan hang tu.

            Nk hujah bab Islam tp diri sndiri penuh SELUT HANYIR.. ckp xserupa bikin.. saja aku nk perangi hang.. sbb hang tu sekutu puak2 Pakatan Haram yg xubah mcm Yahudi juga!

          • November 8, 2012 at 4:21 pm
            Permalink

            Hang hujah ala jahiliyah dan semua org bersaksi hang ni sgtlah teruk. Teruk krn suka main2 dgn agama utk halalkan spin hang.

            Bila masuk topik2 besat spt Aqidah, Tauhid, hang mula dh guna akal selut hang utk buat justifikasi.. akal selut hang hanya tujuan nk tumbangkan UMNO, menyalahkan UMNO dn kwn2nya.. tp bila kerja laknat yg dibuat oleh parti kesayangan hang wpun sgt jelas bertentang dgn Islam dan Syariat cpt2 hng pusing beratus2 darjah.. APA NI?? Hang ni ada ktrunan Abdullah Bin Ubai ke?

          • November 9, 2012 at 12:04 pm
            Permalink

            TQ.. HAR
            Aku sekadar lontarkan apa yg. ada dalam fikiran aku, mungkin salah. Aku yakin Allah mengetahui segalanya kerana semuanya telah tertulis d luh mahfuz.(sorry kalau salah ejaan). Tapi kalau semuanya telah termaktub apa guna Allah kurniakan kita akal? begitu juga kad’a dan kadar. Maknanya dalam keadaan Allah dah tentukan Nasib kita, Allah masih bagi kita Akal untuk memilih yg. baik dan buruk yg. Allah tawarkan. Contohnya jika kita d takdirkan membunuh(tak sengaja).. kita masih lagi d beri akal untuk terus melakukan pembunuhan atau bertaubat dan tidak melakukan pembunuhan lagi. Pasti ada bezanya menjadi seorang pembunuh dengan pembunuh yg. bertaubat.

      • November 8, 2012 at 8:10 pm
        Permalink

        bangang tahap mana la ko ni aku pon tatau la bujuk oiii…meh aku tanya ko balik..

        1.zaman nabi berapa peratus bayi yg lahir dari mak bapak berbangsa arab islam?(jawapan:arab kafir > arab islam)
        2.di malaysia berapa peratus bayi yg lahir dari mak bapak berbangsa melayu islam? (jawapan:melayu islam kesemuanya)

        Reply
  • November 7, 2012 at 3:20 pm
    Permalink

    Dgn pengaruh anti Islam, yg sgt kuat, dr segi ekonomi, budaya dan peradaban, Nurul PUAKA ini bercakap seolah2 dia berlagak sbg MUFASSIRIN, lagak MUNAFIK yg bertudung tp hatinya setuju dgn dakyah kafir.

    Dlm keadaan Melayu sndiri dh loggar agama, disodok, disorongkan ‘BANTAL MURTAD’ ini maka lebih parahlah keadaan umat Melayu..

    Melayu terima Islam dgn hati yg lembut, dn Mazhab Syfieiyyah menjadi pegangan kita kerana KEHALUSAN dan KELEMBUTAN sifat asal yg ada pd bangsa ini..

    Kenapa kita tolak semua ini? Kenapa kita buang kelebihan yg Allah beri pd bangsa kita hnya terikut2 dgn pemikiran2 sesat sekular Pakatan Haram ini?

    baikilah apa yg ada supaya Allah kasih pd kita dn pelihara kita dr Azab-NYA.. buatlah sedikit pun tk mengapa dr tiada apa yg dibuat utk Islam.. sekurang2nya Allah melihat kita ada usaha.. bukan menipu dan jd MUNAFIK mcm PAS..

    Kembalilah kita pd jalan wasatiyyah..!

    Reply
  • November 7, 2012 at 3:22 pm
    Permalink

    Isu Nurul Izzah:Pendapat Seseorang Yang Mengaku Dirinya Ahli Pas.

    Berikut adalah komen yang dihantar oleh seorang pembaca yang mengaku dirinya ahli Pas sejak tahun 1956, di artikel saya di sini >>>

    Nurul Izzah betul bila dia berkata tiada paksaan dalam beragama. Kenapa puak-puak Umno ni melatah tak tentu pasal. Memang tak dinafikan orang melayu di negara ini di paksa dan di tekan supaya kekal dengan islam. Undang-undang dijadikan senjata untuk menakut-nakutkan orang melayu supaya jangan meninggalkan islam. Lebih dahsyat lagi perlembagaan penjajah yang dikekalkan oleh Umno(BN) itu sendiri seolah-olah mengugut orang melayu, ” jika kau keluar dari islam kau bukan lagi orang melayu dan kau akan hilang segala hak istimewa sebagai orang melayu “. Itu bukan paksaan kah namanya ?

    Sedangkan bangsa lain seperti cina dan india mereka tidak dipaksa kekal dalam agama mereka. Sebab itu ada cina yang masuk islam, ada cina yang masuk kristian. Sama juga dengan orang bangsa india. Tapi kenapa bila kena pada orang melayu nak dipaksa, ” ohhhh no no no .. you cannot leave islam “.

    Kalau seorang melayu itu dah tak minat lagi nak jadi islam tapi kita paksa dia supaya terus berada dalam islam maka dia akan buat perkara-perkara yang menjatuh maruah agama islam. Mungkin kah kemungkaran dan kemaksiatan yang banyak melibatkan orang melayu yang berlaku kebelakangan ini dilakukan oleh orang melayu yang dah hilang minat nak jadi islam tapi dipaksa oleh undang-undang supaya kekal jadi islam walau pun hanya nampak islam pada nama dan pakaian saja. Nama masih Siti Fatimah, pakai seluar jean dan baju T yang ketat sendat sehingga menampakkan bentuk tubuh badan, masih mengenakan tudung kepala mengikut feshen terkini .. kerja jadi GRO, kerja jadi social escort, kerja jadi pelacur.

    Orang seperti ini lah yang menjadi bualan dikalangan penganut agama lain, ” islam tapi kerja GRO, kerja social escort, kerja rumah urut, kerja pelacur ” .. mencemarkan nama baik dan kesucian agama islam itu sendiri.

    Saya rasa orang seperti ini, ” it is better to let them go rather than to keep them “. Saya fikir Nurul Izzah berniat baik iaitu beliau mahu menjaga maruah agama islam supaya tidak dicemari oleh orang melayu yang dah tak berminat lagi dengan islam. Tapi amat malang bila niat suci Nurul Izzah itu telah diputar belit oleh musuh politik bapaknya iaitu Anwar Ibrahim.

    Umno mengkritik Nik Aziz, Hadi Awang dan Pas amnya kerana membisu terhadap kenyataan yang dibuat oleh Nurul Izzah. Sebenarnya Pas juga sependapat dengan Nurul Izzah, ” kalau orang itu dah tak minat nak jadi islam lagi, biarkan lah dia pergi, jangan guna perlembagaan untuk memaksa dia kekal “. Sebab itu Pas berulang kali menegaskan Hudud yang ingin dilaksanakan oleh kami sama sekali tidak melibatkan orang bukan islam. Orang melayu pun kalau dia bukan islam lagi maka Hudud tidak ada kena mengena lagi dengannya.

    Ahli Pas 1956

    Sumber daripada: http://www.rbfonline.net/

    Reply
    • November 7, 2012 at 4:29 pm
      Permalink

      ASTAGHFIRULLAHALADZIM.. jika benarlah ayat2 ini ditulis oleh seorang MUSLIM, AQIDAH nya dlm bahaya.. takutnya fitnah akhir zaman dek krn kuasa..

      Reply
      • November 7, 2012 at 5:33 pm
        Permalink

        Aku ni memang jahil sangat bab politik…tapi aku rasa, kalau dah ke tahap buat statement tiada paksaan dalam Islam etc, dan statement macam tu boleh mengelirukan pulak ramai rakyat….and jika dikeluarkan hanya untuk menagih undi…aku tak tahu lah nak label apa lagi pada politik yang sebegini…ini level apa ni kiranya PDL?? munafik ker apa ker…aku ni tak berani nak label2 orang…

        Reply
    • November 7, 2012 at 5:27 pm
      Permalink

      Ramainya ummat Islam jadi GRO, ahli kelab malam..etc..etc..bukan disebabkan undang2 ketat tak boleh leave Islam..tetapi kerana kefahaman terhadap Islam itu sendiri kurang…ia juga berpunca daripada kehendak nafsu yang melebihi kehendak iman dan akal…apabila pegangan agama jadi longgar (tak kira apa agama pun)…maka nilai2 murni akan semakin terhakis…kehendak material dan duniawi mengatasi kehendak akhirat…ditambah pula tiada bimbingan dan hidup dalam masyarakat yang seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing2…dahulu kala di kampung2…jika ada anak dara jiran dijumpai di tengah malam…kita boleh tegur dan marah…zaman sekarang jangan harap…kalau kita jumpa anak dara jiran lepak2 di kompleks contohnya, kalau kita tegur dan marah…mak bapak mereka akan melenting dan marah kita jaga tepi kain depa…ini persoalan budaya dan kekurangan didikan …manusia semakin keduniaan dan materialistik…mereka lebih heboh bercerita tentang kecemerlangan anak2 di bidang akademik daripada mendidik anak2 mereka untuk solat dan menghormati orang tua2 contohnya….tetapi kita tak mahu lah sampai hilang terus…sampai ke tahap…tidak boleh cam mana melayu Islam, mana melayu kristian…nauzubillah…

      Reply
      • November 7, 2012 at 10:43 pm
        Permalink

        Orang kata bapa borek, anak rintik. bagaimana acuan begitulah kuihnya. tengok sendiri bagaimana SAR d anaktirikan k’jaan.. jadi nilah hasilnya. Agak2 tuan kalau undang2 hudud d laksankan, penuh tak club2 malam dengan orang melayu. Sebab mostly p club teguk arak.. hudud hukum sebat 40 rotan. Beranikah anak2 muda melayu singgah club malam dan yg. tua goyang dangdut?

        Reply
        • November 7, 2012 at 11:13 pm
          Permalink

          Bab hudud aku tak mahu ulas..rasanya dah ramai sangat forumer dalam ni ulas isu ni…tapi hang jugak yang tak habis2 nak bincang…

          Reply
          • November 7, 2012 at 11:47 pm
            Permalink

            Sendiri faham lah Hamba Ar Rahman, manusia kalau BUSUK hatinya.. jiwa sakit dn jauh dr RAHMAT Allah.. inilah jadinya.. MUNAFIK!

    • November 7, 2012 at 5:31 pm
      Permalink

      Kalau macam tu corak ceritanya…jika ada hudud, lagi ramailah manusia2 yang nak buat maksiat ini akan berebut2 murtad…sebab takut kena hukum hudud…

      Reply
      • November 7, 2012 at 10:46 pm
        Permalink

        Hudud kepada orang yg. murtad ialah Pancung jika kekal nak murtad selepas d nasihat dan tarbiyah. Ada sapa2 berani biarkan anak dia MURTAD?
        Hang jangan nak perleceh hudud pulak..
        mintak hang tarik semula celaan hang.

        Reply
        • November 7, 2012 at 11:11 pm
          Permalink

          Bila pulak masanya aku mencela Bujuk..ish..hang tu yang tak faham maksud aku….

          Reply
          • November 7, 2012 at 11:40 pm
            Permalink

            hang tulis..
            “jika ada hudud, lagi ramailah manusia2 yang nak buat maksiat ini akan berebut2 murtad”
            ni bukan hina ke tuan???
            kita tak boleh ambik cerita seperti yg. lenggong post tu untuk buat kesimpulan besar seperti yg. hang buat. Tapi kalau hang rasa betul.. terpulang.

          • November 7, 2012 at 11:52 pm
            Permalink

            Hamba Ar-Rahman, tuan kenalilah sendiri siapa bujuk ini.. kami yg dh lama kat sini sudha kenal si MUNAFIK ini.. SYIAH atau tidak yg pasti dia ni MUSUH bukan Ikhwan bg pejuang Islam!

          • November 8, 2012 at 1:22 am
            Permalink

            Jangan risau bujuk tak kan faham bahasa kiasan… spin, korner, rotate memang dah resmi dia, terima aje.

          • November 8, 2012 at 2:07 am
            Permalink

            Sebenarnya PDL..aku rasanya kenal sikap Bujuk ni…walaupun tak nak tuduh apa2…tapi disebabkan aku ni jenis positive minded…jadi aku tak nak tutup minda aku…dan masih berharap dia akan berubah…tapi kita tengoklah nanti…dia nak sokong mana2 parti tu lantak dialah…cuma macam kamu cakaplah…byk taqiyyah dan putar2…

    • November 7, 2012 at 7:09 pm
      Permalink

      Kalau ada jumpa ahli Pas 1956 tanya dia, kalau dia rasa terpaksa menjadi Islam agama mana yang dia nak pilih? Sungguhpun seorang Islam itu masih melakukan dosa dan sebagainya selagi dia masih kekal Islam hingga akhir kalam dia tetap ke syurga juga akhirnya kerana imannya kepada Allah. Hanya syirik sahaja yang telah dijanjikan oleh Allah tidak masuk syurga.

      Reply
      • November 7, 2012 at 10:58 pm
        Permalink

        Kalau mati dalam keaadaan Islam, insyaallah akhirnya ke syurga. Tapi yakinkah kita akan ke syurga jika banyak maksiat, kurang Ibadat? Ulamak2 sebut bila datang sakaraltulmaut.. syaitan akan datang berupa ibu, ayah, anak, guru, harta benda, wanita dan sebagainya. Waktu ni apa yg. paling kita sayang itulah ikutan kita, itulah pilihan kita. Jika kita sayang ibu lebih dari Allah.. kita ikutlah syaitan yg. berupa ibu kita dan begitulah seterusnya. Kecuali kita cintakan Allah dan Rasulnya lebih dari segalanya.. kerana syaitan tak boleh berupa Allah dan Rasul. Masyur cerita ahli ibdat yg. tertipu dengan syaitan bila dia minum arak kemudian berzina serta membunuh. Diakhir kalamnya syaitan minta dia sujud pada syaitan jika hendak selamat dari d bunuh, bila dia sujud pada syaitan(syirik) maka syaitan kata aku berlepas diri dari kamu dan dia mati kafir. Ini cerita ahli ibadah… apakah kita boleh rasa selamat dan akhirnya masuk syurga sedang menangguh2 untuk bertaubat. bukan tujuan nak mengajar tapi sama2 kita muhasabah dan doa Allah akhiri kalam kita dalam kebaikan dan berlindung dengan Allah dari akhiran yg. buruk.

        Reply
        • November 7, 2012 at 11:51 pm
          Permalink

          Munafik sekor ni nk spin arah lain.. soal besar yg kita bincangkan cuba dialihkan sbb ia dtg dr puaka2 Pakatan Haram..
          Tkde sapa nk siqah dgn ayat2 manusia penipu.. spin siang malam mcm ko bujuk.. betulkan diri ko dulu, parti ko yg sesat tu sblm sibuk nk tarbiah org lain.

          Akidah pun sesat goyang.. TIANG nk runtuh mcm mana nk bina BUMBUNG ngok oii!! PAS Laknatullah sama shj dgn PKR.. dua2 sekular dn gila kuasa!

          Reply
        • November 8, 2012 at 2:22 am
          Permalink

          Ini pun aku nak share ilmu juga ni…ramai orang berpendapat…ibadat itu hanyalah solat tonggang tonggek, berzikir, berpuasa etc…Tentang cerita Basyisya itu pun aku tak pasti kesahihannya..sebab aku pernah terbaca yang itu cerita rekaan orang yahudi untuk memburuk2 kan orang Islam…dan selewengkan orang Islam…wallahua’alam….ibadat itu akan hanya dikira ibadat sekiranya dilakukan lillahitaala…bermakna di sini…orang2 kafir kalau banyak bersedekah pun dan solat di gereja pagi petang siang malam pun tak dikira ibadat…jika kita solat malam dan rajin puasa hanya kerana nak tunjuk pada orang yang kita ni warak atau alim pun…itu bukanlah ibadat yang sebenar…berapa ramai yang fikir dia rajin beribadat tetapi akhirnya takda apa2 pahala kerana riak dan ujub…berjimak/mandi/makan/pergi kerja/buang sampah@kaca atas jalan/senyum kepada jiran@polis trafik..itu semua adalah ibadah juga…dan kemuncak daripada ibadah itu adalah IKHLAS…di sini lah baru seseorang itu ditentukan makam layak atau tidak layaknya masuk ke syurga…

          Reply
          • November 8, 2012 at 4:35 pm
            Permalink

            Soheh, saya setuju dgn Hamba Ar Rahman, Ibadah ialah soal Mardhotillah – soal utk bg Allah Kasih dn Redho pd kita, tunggang langgang buat ibadah tp hati tidak hadir, tidak kenal, dan tidak tunduk pd Allah maka ibadah itu tiada apa2.

            Tp kita xboleh putus asa sebaliknya kena usaha dekatkan lgi diri dgn Allah, cari ilmu, damping diri dengan org2 Soleh/ Warak, (ustz xsemstinya dia warak), byk mujahadah utk kebaikan agama, berusaha utk lengkapkan perintah Allah, doa tnpa putus Insya Allah kerja buat harian dan pergaulan kita dlm peliharaan Allah.

            Kisah Barshisha ini ada yg mengatakan ia kisah ISRAILIYAT

            Israiliyat ialah kisah yang kebanyakannya dinukilkan dari orang-orang Yahudi Bani Israil dan sebagian kecil berasal dari orang-orang Nashara.

            Ada 3 Jenis kisah Israiliyat yg dibahagikan oleh Para Ulama’. Ada yg kita boleh ambil sbg ‘pengetahuan’ shj bukan sandaran HUKUM dan ada yg WAJIB kita tolak kerana tidak selari dgn Islam..

            Apapun jika kita ada ilmu dan kefahaman pd Islam, Insya Allah hati kita dlm panduan dn xmudah dipesonkan dgn kisah2 skrg inipun.. kisah2 dlu kita sudah ada panduan.. kisah skrg ni yg susah.. byk yg suka putar belitkan..

    • November 8, 2012 at 8:37 am
      Permalink

      Mamat ni menjadikan agama Islam persis kelab atau persatuan je. Dalam kelab, kalau seseorang ahli melakukan perkara yang memalukan atau menjatuhkan maruah kelab maka orang itu layak untuk keluar kelab.

      Ahli PAS 1956 ini sepatutnya meningkatkan dakwah supaya GRO, pelacur yang beragama Islam ini balik ke pangkal jalan, bukannya memberikan ruang kepada mereka untuk murtad. Apakah agama lain merestui pekerjaan GRO atau pelacuran.

      Reply
  • November 7, 2012 at 5:06 pm
    Permalink

    memang la tapi kalau dah kebebasan utk pilih agama diberi kpd melayu yg memamg semua dah tau islam, maknanya org agama lain boleh la giatkan penyebaran dan “dakwah” org islam utk memeluk agama mereka.

    Reply
  • November 7, 2012 at 6:10 pm
    Permalink

    Jarum halus utk rosakakn Akidah Islam bukn dr org kafir, tp dr si BETINA BERTUDUNG tu dgn kelompok2 mereka dr parti ajaran setan@sesat itu.. semuanya boleh bertukar hukum bila smpai kpd mereka.. apalg yg kita nk harap pd puak2 mcm ni?

    Reply
  • November 7, 2012 at 7:06 pm
    Permalink

    Kalau dah ayat ahli PAS 1956 atau penyokong Pas bunyi camtu… sudah teranglah lagi bersuluh memang WAJIB kita JAUHI PAS ATAS PRINSIP KITA INI MELAYU BERAGAMA ISLAM….ASTAGHFIRLUHHALAZIM…..

    Reply
    • November 7, 2012 at 11:03 pm
      Permalink

      Kalau nak hentam PAS pun berpatut la.. takkan sebab seorang ahli punya pasal, hang rakum 1 parti. Dah tu bukannya pemimpin PAS pun.. just ahli. Seorang umat Islam buat maksiat, hang tuduh keseluruhan agama Islam rosak ka???

      Reply
      • November 7, 2012 at 11:49 pm
        Permalink

        Klu mcm tu yg HENTAM UMNO 360 darjah krn sorang dua kelemahan manusia dlmnya dan TOLAK 100% kebaikan dan kerja buat utk Islam selama ini apa cerita???

        Ckp mcm BIAWAK.. lidah hang lebih belit dr biawak bujuk oiii!

        Reply
        • November 8, 2012 at 12:02 am
          Permalink

          Sebab yg. buat perangai tu pemimpin UMNO dan d sokong ahli perbuatan salah tersebut. Sama ka nilai pemimpin dengan pengikut?

          Reply
          • November 8, 2012 at 12:33 am
            Permalink

            PUKIMAK umno kaffir….!!! HIDUP pas allAHU AKBAR!!!

          • November 8, 2012 at 1:27 am
            Permalink

            Macam Nik Aziz cover line penghuni bilik 121 Hotel Perdana yg dah dirobohkan tu ke bujuk? Kesian dengan abang seorang sahabat yang sehingga kini trauma dengan lambang bulan penuh…..

          • November 8, 2012 at 4:24 pm
            Permalink

            Weii bujuk..hang ni biawak liar sungguh.. aku ckp soal puak hang yg tolak 100% kerja baik UMNO selama ini.. adakah itu boleh.. tp kalau PAS buat salah xboleh? merepek bile jwb hujah.. klu xblh jwb elok diam je lah dr jd pemutar alam!

          • November 9, 2012 at 11:46 am
            Permalink

            Tak pernah pulak aku dengar PAS tolak 100% kebajikan umno buat. sekolah, hospital, u semua orang PAS guna jugak. Itu tanda kita sokong, yg. kita tolak pusat judi, arak dan maksiat. Tak pernah pun pemimpin PAS hentam UMNO/K’jaan sebab buat sekolah dan hospital kecuali kalau ada masalah rasuah dan bangunan yg. rosak. Makna kata selagi kebajikan itu tidak bercampur kerosakan dan maksiat PAS sokong.

      • November 8, 2012 at 8:46 am
        Permalink

        Bujuk, kalau kau taknak orang hentam PAS macamtu, apa kau punya pendirian dalam hal ini. Kau sama jugak bersetuju dengan Nurul Izzah dan ahli PAS 1956? Atau kau bersikap berkecuali?

        Reply
  • November 7, 2012 at 7:23 pm
    Permalink

    Nampaknya dajjal paling besar di Malaysia adalah ulama politik dalam pas, diam menikus mereka dan langsung tak berani angkat muka untuk tegur. Masyaallah… semoga dilaknat mereka-mereka yang menyokong kenyataan Mother Nurul Izzah

    Reply
  • November 7, 2012 at 8:09 pm
    Permalink

    Anak Nik Ajis satu2nya yang telah beri komen menyangkal buah fikiran Nurul. Bahawasanya apa yang disebut dalam ayat yang menjadi rujukan ialah biarkan mereka dengan agama mereka, kita dengan agama kita. Tentunya ayat tersebut diuntukkan pada umat bukan islam.

    Kecuali jika ayat itu sebut ” kamu bebas dengan kemahuan kamu dan kamu boleh menukar agama mu bilamasa kamu mahu.

    Reply
    • November 7, 2012 at 11:04 pm
      Permalink

      Hang p bukak harakah daily… Nik Abduh kata Utusan ….

      Reply
    • November 8, 2012 at 1:32 am
      Permalink

      Itu lah akibatnya jika ayat surah Baqarah tu di baca sekerat saja. Malah agenda baca surah sekerat ni dah sebati dalam diri para penceramah PAS. Tak percaya pergilah ke ceramah mereka. Kalau di Selangor ni pergilah mana2 masjid/surau pasti akan ada penggunaan ayat sekerat ni.

      Reply
  • November 8, 2012 at 8:50 am
    Permalink

    Sudah la bujuk ko kata kalau hudud dilaksanakan banyak tak melayu mengunjungi club malam..buka mata apa jadi dengan Kedah..ingatkan pabila diperintah oleh pak lobai PAS akan berkurangan la perkara ni saperti apa yang ko cakap tetapi malangnya makin banyak pusat hiburan baru yang muncul..ko pergi la jalan2 kat jalan Hamzah diKota Baru tu tengok sendiri apa yang berlaku dinegeri yang kononnya diperintah berlandaskan islam kononnya negeri serambi mekah..padahal pusat pelacuran pun ada berdekatan dengan pejabat menteri besar..disebabkan asyik dok mengutuk dan menyalahkan orang lain silobai musang berjanggut tu tak sedar yang kain dipakainya dah koyak..sekarang ni asyik diliwat oleh nuar brahi jee.

    Reply
    • November 8, 2012 at 10:45 am
      Permalink

      Kalau kamu nak tahu dekat Jalan Hamzah tu ada satu klinik Cina yang melakukan pengguguran haram…info ni aku dapat dari ex staff aku yang pernah ngandung anak luar nikah (dia budak Kelantan)…masya Allah…kat tempat lain pun banyak juga…tapi tak sangka pulak kat Kelantan pun ada, dan menurut kata ex staff aku tu..ramai pergi situ bro….

      Reply
      • November 9, 2012 at 11:39 am
        Permalink

        Maksud tuan.. tuan ada pekerja/ bekas pekerja yg. berzina? tuan sebenarnya bertanggungjawab menasihati dan bawa dia kembali ke pangkal jalan.
        Kejahatan ada d mana2 tapi yg. paling teruk ialah kejahatan/maksiat yg. d halalkan oleh pemerintah.

        Reply
        • November 9, 2012 at 12:14 pm
          Permalink

          Untuk pengetahuan kamu…aku ni semua orang asal nampak okay…bila minta kerja…ada kelulusan..aku bagi peluang….bertudung…nampak sopan dan baik..tapi yelah…kita tak tahu belakang dia buat apa…last dia terlanjur dengan tunang…tapi dia dah berhenti pun kerja…balik kampung sebab malu..ini contoh…kita boleh nasihat orang Bujuk…tapi akhirnya tuan punya badan yang akan decide apa dia hendak…

          Reply
  • November 9, 2012 at 7:21 pm
    Permalink

    dahla ko nk panngkah pas,pangkah ajelaa…org bg n jawab statement ko pun bukan suh ko pangkah BN…kalo ko rasa ko btol…btollaa…tp setiap apa perbuatan kita ALLAH menilai…kena hati2

    Reply
  • August 19, 2013 at 1:06 pm
    Permalink

    Bagaiman boleh sampai Nurul Izzah kata untuk orang Melayu “Tiada Paksaan Dalam Agama” juga? Jadi kalau orang Melayu murtad keluar Islam, tentu orang Melayu lain akan memerangi mati2an, pihak agama Islam tidak akan diam tak ambil tindakan and mahkamah akan benarkan begitu sahaja.
    Pantang orang Melayu kalay tahu ada orang Melayu lain yang murtad.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *