Nik Aziz Patut Wajibkan Red Warriors Tutup Aurat!

Share


Tahniah saya ucapkan kepada rakyat dan pasukan bola sepak negeri Kelantan kerana berjaya melayakkan diri ke peringkat akhir Piala Malaysia yang bakal berlangsung esok, 20 Oktober, di Stadium Melawati Shah Alam.

Dek kerana kegembiraan terlampau, Kerajaan PAS Negeri Kelantan pimpinan Menteri Besarnya, Datuk Nik Aziz Nik Mat telah mengisytiharkan cuti umum di seluruh negeri Cik Siti Wan Kembang itu pada hari Ahad ini.

Pun begitu, Nik Aziz sempat berpesan kepada umat Islam yang mahu menonton perlawanan akhir piala paling berprestij tanahair itu agar menunaikan solat terlebih dahulu sebelum menonton perlawanan tersebut.

Namun saya tertanya-tanya, kenapa Nik Aziz tidak nasihatkan atau mewajibkan para pemain bola sepak yang mewakili negeri Serambi Mekah itu untuk memakai seluar panjang yang menutup aurat pada setiap perlawanan mereka?

Sekiranya dirujuk kepada skuad bola sepak negeri Kelantan, rasanya hampir semua dari mereka merupakan penganut agama Islam yang sudah akil, baligh, mukallaf dan wajib mengamalkan hukum hakam Islam.

Apatah lagi negeri Kelantan selama lebih 22 tahun kononnya telah dipimpin oleh seorang pemimpin spiritual yang begitu warak, hebat ilmu agamanya dan sangat menjaga auratnya sebagai muslim!

Bukankah sebagai pemain bola sepak Kelantan, mereka juga merupakan rakyat Nik Aziz di mana Menteri Besar itu berkuasa penuh untuk meletakkan syarat sedemikian?

Sebelum ini, puak-puak PAS sering mempersoalkan penampilan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang dikatakan tidak menutup aurat kerana tidak bertudung dan apakah hukum aurat itu jatuh kepada golongan wanita sahaja?

Padahal, lelaki juga tertakluk kepada hukum menutup aurat di mana menurut mazhab Shafie, lelaki diwajibkan menutup aurat dari paras pusat ke bawah sehingga ke paras lutut!

Jadi, apakah Mursyidul Am PAS itu sengaja melepaskan tanggungjawabnya dengan mewajibkan skuad Red Warriors untuk mengenakan seluar panjang atau sekurang-kurangnya melepasi paras lutut bagi tujuan menjaga aurat?

Kalau orang UMNO, puak-puak PAS begitu lancang menegur tanpa berfikir cara yang berkhikmah untuk menegur.

Tapi bila terkena batang hidung sendiri, mereka seolah-olah buat-buat lupa dan menutup sebelah mata. Mazhab Islam mana yang mereka ikut?

Saya berpendapat bahawa sekiranya benar Nik Aziz merupakan seorang pemimpin Islam yang adil, sudah tentu awal-awal lagi dia sudah mewajibkan setiap muslim yang mewakili skuad bola sepak Kelantan untuk menutup aurat, bukan?

Tapi sehingga dia hampir “expired” (padahal memang sudah “expired” pun!), skuad bola sepak Kelantan masih lagi tidak menutup aurat dan mendedahkan aurat mereka untuk tatapan muslimah di negara ini.

Secara tidak langsung, ia akan menyebabkan dosa percuma kepada mereka yang menonton perlawanan bola sepak yang membabitkan negeri pimpinan Nik Aziz, bukan?

Sebelum ini Nik Aziz sebok menumpang “glamour” penjaga gawang gol Kelantan, Khairul Fahmi Che Mat atau Apek, yang digilai oleh ramai gadis-gadis di seluruh negara dengan menghadiahkan kepada pemain bola itu pelbagai hadiah lumayan.

Tidakkah terlintas di hati Nik Aziz untuk menghadiahkan hidayah kepada Apek untuk menutup auratnya sebagaimana yang ditetapkan oleh ajaran Rasulullah SAW?

Nampaknya Nik Aziz sendiri terlupa tanggungjawabnya. Nasihat saya, memandangkan Nik Aziz selalu uzur keluar masuk hospital dan belum lagi meninggal dunia, tolong pastikan skuad bola sepak Kelantan menutup aurat!

Takkanlah perkara semudah itu pun Nik Aziz tak boleh buat, kan?



67 thoughts on “Nik Aziz Patut Wajibkan Red Warriors Tutup Aurat!

  • October 19, 2012 at 6:22 pm
    Permalink

    hahahahah..ustazah glamour PAS si abby kata, kalau orang lelaki tak tutup aurat lebih daripada 3 kali, dia tak layak jadi wali…lebai PAS pun angguk-angguk sambil mengaru rambut ! hehe

    Aku rasa dia baca kitab karut marut yang nik ajis bawa balik dari India kot.

    Punah agama dengan depa ni semua.

    Reply
  • October 19, 2012 at 6:29 pm
    Permalink

    Aurat utk perempuan saja, terutama pastikan bertudung menutup rambut. Ye ke ? lelaki macam mana? Bukankah dari pusat kebawah lutut itu aurat lelaki.

    Dan pemain bola berseluar pendek itu dikira terdedah auratnya. Habis macamana ?

    Barangkali hukum ini diambil kira dari segi kelaziman seluruh dunia pemain bola terbukak aurat , maka hukumnya longgar..begitu ?.

    Esh Esh Esh, alangkah janggalnya bunyi hukum ini. Ada yang tak boleh kerana dibuat oleh orang lain, maka ianya di disensasikan. Yang tak boleh itu jugak apabila sendiri buat, ada kemaafan. Pelik sungguh hukum ini.

    Ketahui lah oleh mu apa yang halal dimata Nik Ajis itu adalah yang halal dan apa jua yang ditetapkan haram oleh Nik Ajis itu sebenar2nya haram. Ketahuilah oleh mu bahawa dalam badan manusia terdapat seketul daging. Apabila baik daging itu maka baiklah sekelian badannya , apabila buruk ia maka buruklah sekelian badannya. Ketahui lah oleh mu bahawa seketul daging itu adalah hati. Sungguh tinggi rupanya darjat nik ajis itu. Nik ajis yang berhati ‘mulia’

    Reply
  • October 19, 2012 at 7:21 pm
    Permalink

    Hu aloh demo tu sape ke nak bagi kak kawe nasihak agamo….puak puak ambo tak tutup aurak tak po tak dok doso kan ambo ni nabi Kelate doh ado permit bawok masuk surgo kak oghe oghe ambo. Tu la jawapan klise Pok Nik ngek ngok nayanyuk tu.

    Kita bukan tak tau puak puak PAS anut taksub ngan pahaman kuno klasik patriakisme. Oghang laki laki buat salah tak pa jangan kaum wanita dah kena kutuk habih habih la oleh pak lobai kulub PAS tu….!!!

    Reply
    • October 19, 2012 at 9:00 pm
      Permalink

      Bukan saja TGNA tapi itu PM juga musti suru suma player Mesia tutup aurat… itu satu hal tapi ini kes CSL mamak tengok suma SETAN UMNGOK diam saja tarak mau komen.. mungkin luworang suka CSL persenda hudud… mungkin CSL suda terpengaruh oleh SYAITAN DIKENALI (UMNGOK)… UMNGOK dan SETAN tarak dpat dipisakan… kah..kah

      Oleh Nasrudin Hassan

      “Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek semakin meracau apabila beliau hari ini sekali lagi mengulangi pendirian kolotnya mengenai hukum hudud.
      Jelas beliau seperti terdesak untuk menjadi ‘hero kartun’ apabila bangkit mengemukakan dakwaan yang bukan-bukan hanya berdasarkan satu SMS yang diterima dari individu yang tidak dikenali.

      Bagaimana seorang presiden sebuah parti besar dalam kompenan BN boleh bersikap tidak professional malah sangat memalukan. Bukan sahaja bercanggah dengan nilai akademi dalam membina satu-satu pendirian, tetapi saya melihat ia juga satu kenyataan yang melucukan dan langsung tidak berasas apabila beliau mendakwa perlaksanaan hudud akan menjejaskan pekerjaan 1.2 juta rakyat dalam negara ini.

      Selain daripada sumber yang sangat lemah dan tidak masuk aqal justeru hanya bersandarkan satu SMS dari individu yang tidak dikenali, Dr Chua Soi Lek juga sangat dangkal dalam mengambil tindakan sedemikian tanpa memahami konsep sebenar hukum hudud di dalam Islam. Apakah Dr Chua Soi Lek telah dirasuk syaithan yang dikenali sehingga lantang mempersoalkan hukum hudud hanya berdasarkan SMS yang dikirim oleh individu yang tidak dikenali.

      Sehingga kini belum kedengaran teguran atau kritikan tegas dan berkesan dari pemimpin Umno demikian juga Ulama Muda Umno. Kesemua mereka secara tiba-tiba menjadi susut nilai berdepan Dr Chua Soi Lek.”

      Reply
      • October 20, 2012 at 4:12 am
        Permalink

        kesian kau. bila dah dekat PRU13, keluar la pukimak PAS punya hudud. dalil dan nas main tepek ayat quran. lepas tu dah tak laku, cari pulak org UMNO.
        betul bodoh pukimak.
        agak kau ni nyanyuk mcm si pukimak nik aziz tu.

        Reply
      • October 20, 2012 at 12:51 pm
        Permalink

        Hudud PAS ? bukan takat dia jer…aku pun persenda jugak. Lain la macam hang, hang tak sabar-sabar nak praktiskan sek 14 kanun jenayah hudud PAS…..hehe, jenis bangsa hang….macam anwar jugak, hangpa cukup minat yang di luar tabii nii…

        Hudud PAS, ada yang kena ada yang lepas…hmmmmmm

        Reply
  • October 19, 2012 at 7:58 pm
    Permalink

    TGNA dah kena… butul juga itu cadangan SETAN dukmontelktistian… mamak harap itu TGNA cepat kasi kuluar satu MEMO minta suma player Ktan tutup aurat… tapi bawah sini mamak ada kpi pes satu berita hot mamak jumpa sana TKO… mamak harap suma SETAN UMNGOK baca..

    “SEORANG imam di Masjid Dato’ Abdul Ghani, Kampung Sagil, Parit 2 Ledang, Tangkak Johor dipercayai telahdipecat gara-gara menegur satu aktiviti berkaraokedi dalam kawasan surau.

    Tambah mengejutkan, surat pemecatan imam tersebut diserahkan ketika beliau hendak menaiki mimbar bagi menyampaikan khutbah solat Jumaat. Tongkatnya dikatakan dirampas oleh pegawai agama yang bertugas menyerahkan surat tersebut.

    Sumber memberitahu bahawa imam tersebut, Ustaz Mohd Nazri Bin Musa telah menghantar satu mesej pesanan ringkas kepada Ketua Cawangan Umno Parit 1, Senin Kadong menegur penganjuran karaoke untuk program anak angkat UTHM di dalam kawasan Surau Parit 1.

    Keesokan harinya, Ketua Cawangan Umno Parit 1 itu bagaimanapun berang lalu ke rumah imam tersebut memarahi dan menengkingnya. Ketua Cawangan itu mendakwa imam tersebut telah mengganggu tugasnya malah dia turut menghalau imam itu agar berambus keluar dari Sagil.

    Tidak cukup dengan itu, dia juga turut memberi amaran akan meminta Menteri Besar Johor dan Kadi untuk memecat Ustaz Nazri yang bertugas sebagai Imam 1 di Masjid Dato’ Abdul Ghani.

    Ustaz Nazri telah dipecat sebagai imam dengan alasan ia merupakan keputusan sebulat suara mesyuarat Ahli Jawatankuasa Masjid. Namun apabila ditanya kepada ahli jawatankuasa masjid, mereka langsung tidak mengetahui tentang pemecatan tersebut.

    Reply
    • October 20, 2012 at 11:17 am
      Permalink

      Aku ni bukan memandai nak nasihat hang neutron…tapi before kamu bawa masuk cerita macam ni lebih baik kamu sahkan cerita ini betul atau tidak..kamu tak rasa bersalah ke main bawak masuk jer cerita2 yang tak pasti hujung pangkal…kalau aku laaa…aku tak berani nak kongsi cerita apa2 pun yang aku tak pasti…aku prefer diam jer…tak komen…hang tak takut berdosa kaa neutron…aku bukan apa…aku pelik sungguh dengan spesis2 yang senang2 sangat menjaja cerita…tak pasal2 kalau aku percaya fitnah…aku pun terpalit sekali kamu tahu tak…hang nak buat dosa…hang buat sorang2 laa…jangan libatkan orang lain…

      Reply
      • October 20, 2012 at 11:41 am
        Permalink

        Tara pa… cuma mamak mau kongsi saja itu cerita sebab yakin butul… Mamak mau tanya sama Hamba Ar Rahman… lu perna cakap itu Anwar zina sana sini.. lu ada nampak ka??? lu saksi 4 ka??? lu tarak takut dosa ka??? CAKAP TARAK SERUPA BIKIN…cuma satu juga mamak mau kasi tau… suma makhluk adalah HAMBA AR RAHMAN termasuk la SETAN… jangan ingat lu guna nama baik itu macam lu pikir boleh seumbunyi perangai SETAN lu la macha…. sebab mamak tengok lu serupa macam redo itu soilek hina Islam.. pui

        Reply
        • October 20, 2012 at 12:48 pm
          Permalink

          hehe…Tamil, hang angin satu badan nampak, ni mamak adalah gelarang yang di beri kepada paria yang beragama Islam, sejak azali lagi, kasta paria yang di sebut sebagai dalit di India dipandang hina oleh kasta lain..

          Untuk keluar dari stigma tersebut, ramai golongan berkasta paria memeluk Islam, circa kurun ke 17, alhamdulillah…tapi satu yang tak elok tu, golongan paria ni masih mengekalkan budaya dan sikap barbarian mereka…dan kebanyakan mereka Islam hanya pada nama sahaja.

          So jangan hairan la kalau si tamil ni bawa perangai paria dia masuk sini, bawa ajaran karut marut ke negara ini.

          Reply
          • October 21, 2012 at 10:12 am
            Permalink

            SUDA terserlah KESETANANMU RAPLAH…kah..kah… lu SETAN suka mempertikaikan perancangan ALLAH… lu tara percaya pada HIDAYAH, KADA dan KADAR ALLAH… lu tudu worang ikhlas masuk Islam sebagai munafik… SETAN RAPLAH…SETAN RAPLAH

          • October 21, 2012 at 10:57 am
            Permalink

            Ni hang sebut kada dan kadar pun tak kena, lagi nak cakap pasal Islam !!

            Ni lah jadi kalau tak ikhlas dalam Islam….jadi MUNAFIK !! macam hang…

        • October 20, 2012 at 2:15 pm
          Permalink

          Bila aku cakap dia zina…itu hang menuduh tu..berdosa neutron..yang aku cakap dia pandai bercakap dan belit cakap…(putar alam), dia ada masalah moral…(kalau ikut masalah moral…hang pun sama jugak…suka bawa cerita belum tentu betul atau salah…) mostly orang ada sedikit2 masalah moral…tapi aku sangat yakin anwar punya masalah moral lebih high ranking… kalau hang tanya aku apa masalah moral anwar aku tak suka nak elaborate sini…hang cari sendiri bukti…hang jangan samakan aku dengan hang…hang memang suka bawa semua bukti copy paste sini…ada kah aku bawa bukti anwar copy paste masuk sini…setiap orang ada pendapat masing2….tapi aku tak bawa masuk bukti pelik2 dalam ni semata2 nak suruh orang percaya…itu dah macam batu api namanya…hang nak cakap…hang cakap secara general…jika terlalu detail dikhuatiri nanti tersalah fakta…kalau nak fakta lebih2 pandai2 lah depa cari sendiri…tu pendapat aku laa..aku bukan malaikat…hang lain laa…hang bukan setan..hang malaikat kut…maksum…jadi semua orang BN ni hang panggil setan…kalau hang sedap sangat mulut panggil orang setan…aku harap jangan ada lah sedara mara hang tersokong BN…Allah tu maha kaya neutron…benda yang hang benci sangat..esok terpusing kepada hang…mana tahu hang dapat menantu orang BN…atau ada sedara mara hang sokong BN…nanti setan tu ter balik kepada sedara mara hang…nauzubillah…

          Reply
          • October 20, 2012 at 2:21 pm
            Permalink

            Lagi satu mamak…apa kena dengan hang ni…apa nama nick aku tu menunjukkan aku baik kaa…pelik sungguh hang ni…hang tu pun bukan hamba Allah kah…nampaknya hang ni memang jenis selesa menuduh orang sebarangan dan sangat suka cerita2 buruk yang menuduh orang..aku rasa hang ni mesti jenis suka pandang orang secara negatif…apabila ada orang buat benda pelik2 sebelah rumah hang…hang ni lah jenis umat yang terus akan anggap benda itu semua tak baik….hang bukan nak tanya orang tu dulu kah apa…tapi hang akan terus cop benda tu buruk…kalau hang nak teruskan perangai macam tuu…teruskan saja neutron…orang macam hang ni kalau kita bagi teguran membina pun tak guna…dia hanya nampak yang negatif saja…hang elok pergi berguru dengan saudara Bujuk…walaupun dia suka belit…(sebab mestilah dia nak menangkan parti dia) tapi dari segi tulisannya aku tahu dia jenis berhemah…dan bukan gopoh dan tak sedar diri macam kamu…bila sudah kaya sikit…lupa diri…

          • October 20, 2012 at 3:10 pm
            Permalink

            hehe…HAR si tamil tu mana nak faham ni semua, kalau dia faham dia tak kan sesat sejauh itu.

          • October 20, 2012 at 3:17 pm
            Permalink

            X mengapalah Bro Rap…aku pun tak terasa apa2 pun…aku cuma ikhlas menegur mana perlu…jika dia terima dengan hati terbuka…alhamdulillah…jika dia tak nak terima apa aku boleh buat…yang penting aku dah berpesan2 kepada kebenaran, dan cuba berpesan dengan sabar…kita pun manusia biasa jer…tak sempurna…tapi kalau duk menenggek lama2 dalam ni..tak dapat manfaat…buat apa…ye tak…dapat memperbaiki diri sikit2 pun jadilah…teguran tu secara tak langsung untuk aku dan semua laa..

          • October 21, 2012 at 10:19 am
            Permalink

            Dei macha… walau punlu cakap masalah moral.. lu join sekaki sama lain balachi fitnah DSAI dengan cina doll dsbgnya..lu tarak sikit pun menasihati kerabat SETAN dikenali lain dalam ini hal… jadi lu ada subahat la … mamak harap worang yang guna nama sindah lu patut lebih arif ini hukum hakam… itu saja… lagi satu lu tarak mau uls ka itu CSL turus turus hina hukuim ALLAH..??? lu trak mau nasihatka itu SETAN RAPLAH memepertikaikan ke ISLAMAN kaim India??? lu pandai ugama kan..nasihat la lupunya golongan sikit…

          • October 21, 2012 at 11:04 am
            Permalink

            Dey aneee…hang kalau dengan anwar hang sanggup segalanya…sebab minat hang pun sama dengan dia.

            CSL kutuk hudud PAS ? bukan takat CSL aku pun kutuk hudud PAS !

            Hangpa dok kira sek 14 jer…bab liwat bini, cheh ! kalau jenis macam hang aku paham sangat…kena todi, balik rumah…minta kat bini yang bukan-bukan, bila dia tak bagi…hang nak keluarkan hukum hudud PAS, sek 14..konon-konon dia derhaka sebab tak ikutkan nafsu beruk India hang !

            last sekali…dia tak bagi jugak, hang bakar rumah ! sorry to say…jenis hang memang sejak azali macam tu.

        • October 21, 2012 at 8:42 am
          Permalink

          Woi mamak neutron bodoh….Jangan kata 4 orang, 4 juta saksipun boleh tengok video sex anwar dalam youtube lah. Hang kena ingat, anwar tu bukan nabi, dia manusia biasa yg ada membuat salah, jangan dok jadi bodoh sangat. Tun M, seorang negarawan ulung pun boleh terpedaya dgn. watak anwar, nikan org bodoh macam hang, 10 kali hang kena ‘jual’ dgn anwarpun hang tak sedaq.

          Reply
    • October 21, 2012 at 9:58 pm
      Permalink

      kata serambi mekah.. puihh nik aziz

      Reply
  • October 19, 2012 at 9:38 pm
    Permalink

    He..he.. Hang semua percaya ka berita neutron bawa ni? Sumber dari Harakah… Khi..khi.. penyokong PAS BABI bolehla hang temberang neutron…khi..khi..motherfucker you neutron.

    Reply
    • October 19, 2012 at 10:13 pm
      Permalink

      Budak tamil tukang bancuh air tu…? tak payah laaaa…

      Reply
  • October 19, 2012 at 10:38 pm
    Permalink

    Semua yg. buka Aurat hukumnya HARAM, tak kira lelaki & pompuan. Kita sukalah kalau TGNA nasihatkan budak2 red warrior tutup aurat, tapi TGNA tentunya tak boleh PAKSA mereka. Undang2 bola sepak kena pakai seluar pendek, ingat masa sekolah dulu.. itu yg. cikgu aku bagi tau masa tanya boleh pakai seluar panjang tak. Aku tak tau la dia cakap betul ke tidak. Tapi mungkin lebih mudah jika FAM yg. kuatkuasakan undang2 tersebut. Presiden FAM seorang RAJA(ketua Agama) takkan tak tau kut.
    Tapi kalau nak d bandingkan dengan Aurat seorang isteri pemimpin negara Islam contoh dengan pemain bolasepak, rasa cam tak kena je. Macam hampa nak paksa semua artis d m’sia tutup aurat..
    Tapi syabas kalau kita mampu mengubahnya… memang HEBAT.

    Reply
    • October 20, 2012 at 11:24 am
      Permalink

      Bagi aku pulak laaa…yang haram tetap haram…yang halal tetap halal…hanya kerana kita hendak memenangkan sesuatu..kita tak boleh bagi alasan untuk tolak ansur…cuma satu sajalaa..kalau nak suruh tutup aurat..nampaknya tak adil juga untuk suruh red warriors saja yang tutup…2-2 kena tutuplaa..baru fair perlawanan…maklumlah…bila pakai seluar panjang, jadi lebih berat..pergerakan terbatas…jadi pihak lawan ada advantage di situ…tentang is3 pemimpin…memang wajar ditegur…tetapi perlulah berhikmah…aku setuju sangat dia bertudung..tetapi sangat tidak bersetuju jika orang menjadikan isu peribadi ini isu politik dan menjaja di tiap ceramah…tak moleklaa…yang mendengar pun bukan semua rasa senang mendengar…tapi yang lagi pelik yang tukang bercerita tu…lancar jer pulak mengumpat hal peribadi orang…budaya macam ni lah kalau boleh kita cuba elak..

      Reply
      • October 20, 2012 at 11:44 am
        Permalink

        Dei tarak paya mau tunjuk baik la… lu tuduh worang zina atau liwat lagi lu dosa besar la…. opss worang taraf SETAN DIKENALI mana pikir DOSA…

        Reply
        • October 20, 2012 at 1:00 pm
          Permalink

          Tamil, hang pun minat kot arah tu jugak…, bab liwat ni bangsa paria macam hang pun ramai yang ke arah macam tu….

          Ingat, kalau hang masuk Islam hanya kerana nak melarikan diri dari stigma di gelar PARIA…tak payah lah..tak kemana pun, buat malu kami jer.

          Reply
          • October 21, 2012 at 10:25 am
            Permalink

            kah..kah… keSETANAN SETAN RAPLAH makin menyerlah… sudah makin jelas dan nyata kah..kah tuduh zina liwat bangsa India Muslim…. pada satu worang nama HAMBA AR RAHMAN.. ini la yang mamak cakap pasal lu… lu redo dan tidak membantah lu punya sahabat cakap ini macam… lu kira subahat la..

          • October 21, 2012 at 10:32 am
            Permalink

            CONTOH orang yang mempertikaikan PERANCANGAN ALLAH… mempertikaikan HIDAYAH PERANCANGAN ALLAH yang diterima itu sama macam perangai SETAN ka yang pertikaikan keputusan ALLAH suruh suma makhluk tunduk pada nabi Adam…

          • October 21, 2012 at 11:07 am
            Permalink

            Dey aneee…hang tok sah buat cerita sedih drama tamil kat sini…lepas tu hang nak buat perangai paria pulak tagih simpati !!

            jumpa ular..jumpa hang, balun ular dulu…

        • October 20, 2012 at 2:33 pm
          Permalink

          kau ni memang dah mereng…kaki fitnah…semua orang kamu nak fitnah…aku pun kamu fitnah yaa…aku tak pernah tuduh sapa2 zina…hang cek dalam post aku kat atas…tapi aku dah ampunkan dosa kamu sebab buat tuduhan kepada aku macam tuu…

          Reply
          • October 21, 2012 at 10:27 am
            Permalink

            kalau lu ada memaafkan mamak .. Alhamdulillahh… mamak pun sama .. cuma mamak harap lu paham apa pasal mamak cakap lu itu macam..jangan subahat dan hanya angguk dengan perbuatan SETAN LAKNAT, SETAN RAPLAH, SETAN SLAMBER , SETAN STINGRAY dan yang lain…

          • October 21, 2012 at 11:12 am
            Permalink

            Dey paria…masa hang buat fitnah kat bangsa melayu hang tak ingat dosa pahala, bila hang kena balun….terserlah perangai hanuman..meraung sana sini minta sokongan…

            ni…awal hang wifi hari ni, mesti tokey hang tak singgah kedai lagi ni.

          • October 21, 2012 at 11:59 am
            Permalink

            Mamak…kalau hang perasan semua komen post aku…tentu hang perasan satu benda…aku jarang sangat komen tentang politik…sebab apa? sebab bagi aku politik ini busuk dan hipokrit…kebanyakan nya aku cuma komen orang2 di sini kerana menggunakan bahasa yang tidak sopan…atau pun memberi komen terhadap kelompok2 tertentu yang seolah2 menggalakkan perpecahan…aku juga memberi komen terhadap budaya2 buruk menceritakan keburukan orang lain/budaya buruk memfitnah dsb…oleh kerana itulah aku tidak begitu berminat komen yang terlalu banyak kaitan dengan isu2 politik atau apa2 sahaja bukti2 yang pemberi komen bawa, atau artikel ditulis…(kerana aku tidak pasti sama ada cerita itu benar atau tidak…) jika aku benar2 pasti….contohnya dalam kes anwar (di sini aku tak berminat untuk membawa bukti..hang cari sendiri…), barulah aku berani memberi komen…itu pun aku tak cakap direct dia zina ker apa…sapa2 baca…faham sendiri…fikir sendiri…jadi point aku nak cakap…kebanyakan komen aku berbentuk metafora dan general…tentang CSL…aku tak berminat komen cara dia berpolitik…aku cuma komen satu sikap dia sahaja..iaitu dia mengaku salah…itu sikap yang baik…satu sikap sahaja…hang jangan assume aku terima semua…takkan aku aku nak kupas semua complete dalam nii…kalau aku nak cakap satu benda nanti semua orang akan sakit hati…nanti aku kena blog dari masuk sini pula..tapi kepalang aku nak cakaplah…yang sebenarnya memberi komen di dalam blog seperti ini…pada pendapat aku sangat membuang masa…lebih baik pergi baca quran atau pergi dengar tazkirah ker apa…aku tak nampak ada faedah apa2 pun…bukannya kita boleh mengubah masyarakat atau pun cara kerajaan berpolitik…tapi korang mesti tak setuju…itu pandangan aku aja…tapi hang sure terasa kann..sebab hang dah bertahun duduk dalam nii…jadi apa perubahan yg hang dah buat pun…lepas tu ..hang nak suruh aku pulak tegur orang2 dalam ni…kenapa hang yg dah lama dalam ni..tak tegur sendiri…tapi macam mana hang nak tegur…aku tengok hang piiii bergaduh dengan depa…hang panggil depa semua setan…sedangkan hang masuk dalam rumah depa…bukan dalam blog pembangkang…hang tak cuba nak berbaik atau cakap baik2 dengan depa punn…hang yang jadi sales man , nak jual barang kat rumah depa…hang kena lah tahu macam mana cakap elok2 supaya orang nak beli barang hang…jadi…pandangan manusia boleh berbeza neutron…yang penting bagaimana kita memanfaatkan perbezaan2 tersebut….hanya kerana kita berbeza pendapat…kita tidak perlu melenting…dan memanggil orang2 dalam ni setan ker apa….wallahua’lam..

          • October 21, 2012 at 5:50 pm
            Permalink

            hehe…tamil hang kena sekolah kali ni…

          • October 22, 2012 at 5:43 pm
            Permalink

            Macha HAR… CSL mengaku salah sebab dia bersalah… mamak pun respek dia..tapi kalau itu DSAI tarak mengaku salah bukan hak kita worang suma mau hukum dia sebagai tetap salah… kalau macha tarak suka dia sebab dia tarak mau mengaku salah, macha sendli suda salah sebab ada prasangka buruk … kita boleh menghukum dia kalau kita antara saksi 4 , kalau ada saksi 4 dan kalau itu DSAI sendli mengaku salah… hukum ALLAH sangat terang dalam ini hal

            Kalau macha mara mamak panggil UMNGOK SETAN DIKENALI… mamak ada heran sebab suma BALACI SINI dan HAR sendlin tarak kondem itu Madey sebab kata luworang itu macam…

          • October 22, 2012 at 9:29 pm
            Permalink

            Kalau boleh ditegur tun M tuu…lama dah aku tegur mamak…dan kalau boleh aku tegur sapa2 lagi pemimpin yang buat tak betul…lama dah aku tegur juga…tapi apa yang aku cakap bukan depa dapat dengar pun…kalau depa dengar…hang ingat depa peduli kah…sebab tu aku tak amik pott…tapi kalau kita dapat tegur menegur each other dalam ini pun cukuplah…mudah mudahan boleh memberi peringatan terhadap satu sama lain insya Allah….aku mengaku aku puji sikap professional kamu mamak…boleh menerima teguran dan boleh bertolak ansur…alhamdulillah…jadi kita kira kosong2 lah yer…hehe…

    • October 20, 2012 at 1:05 pm
      Permalink

      undang undang bola lagi mulia dari hudud pas ek…oh, baru ku tahu…

      Reply
  • October 20, 2012 at 2:31 am
    Permalink

    sepatutnya parti yg kononnya lebih islamik dr yg lain tunjuk contoh la.buat malu saja parti pas ni.

    Reply
    • October 20, 2012 at 9:06 am
      Permalink

      hehe…bujuk membuat percubaan nak divert….hmmmm, tak menjadi.

      Reply
  • October 20, 2012 at 9:43 am
    Permalink

    Banyak betul cerita sensasi fitnah bohong bodoh ala pembangkang kat atas sana.

    Tak pernah kita dengar islam dihina oleh org kerjaan atau pengikut kerajaan. Semua tahu siapa yang semakin lantang menghina islam sekarang. Baik bukan islam mahupun islam sendiri. Benda yang tidak berlaku dulu, berlaku sekarang.

    Jadi, cerita macam imam dipecat kerana menegur org berkaraoke dan notis pemecatan diberi ketika beliau sedang menaiki mimbar … TAk payah lah bawak cerita serupa ini.

    Cerita hebat didengar tak dibuat oleh kerjaan kerana mereka islam.

    Yang kurang islam tak perlu terus menerus merosakkan akidah yang membawak diri kearah jalan tersasar dan tersesat.

    Reply
    • October 20, 2012 at 11:49 am
      Permalink

      DEi SETAN… itu cerita CSL memang butul butul punya… cerita dia hina Islam selalu ada kuluar juga STAR paper MCA.. dari dulu dia perli perli hukum Islam luworang UMNGOK senyap saja… luworang punya adik itu PERKASA macam suda kena PERKOSA juga… kucut tulur tarak komen atau demo.. sebab apa? sebab dulu ada satu SETAN DIKENALI pangkat ketua parti ada perli hukum Allah juga…

      Reply
      • October 20, 2012 at 1:03 pm
        Permalink

        Hudud PAS ? hehe…di dalam dunia ni, kecuali cai macam hang, tak ada orang yang akan bersetuju dengan hudud hangpa ni…TALIBAN pun akan angkat senjata memberontak kalau ketua depa nak buat macam hudud PAs kat sana.

        Hang tak sabar pasal sek 14 tu yea tamil ? aku dah agak dah…siannnn kat bini hang…hmmmmm

        Reply
        • October 21, 2012 at 10:03 am
          Permalink

          Dei SETAN RAPLAH BODO.. mana ada CSL cakap hudud PAS??? dia kondem hukum Islam la BODO…. maaf cakap la SETAN ..keSETANANmu suda terbukti…kah..kah

          Reply
          • October 21, 2012 at 11:14 am
            Permalink

            Hehe…ngaku pun hang tak gunanya hudud PAS…ada yang kena, ada yang lepas !

            hehe…

    • October 20, 2012 at 11:53 am
      Permalink

      Lagi satu itu cerita satu worang SETAN DIKENALI tarak boleh jawab soalan fardu ain pasal Najis Mungalazah ada video sana… butul punya… woiyooo malu worang Islam la

      Reply
      • October 20, 2012 at 1:04 pm
        Permalink

        Najis Mungalazah ? hang sebut pun tak betul…lagi mau cerita…hahahahahaa

        Dey thamby…tea tarik unnneeeee…!

        Reply
        • October 20, 2012 at 3:31 pm
          Permalink

          ammak..adippakk..!!..hehe

          Reply
          • October 21, 2012 at 10:05 am
            Permalink

            ya…sokong la PEMIMPIN NEGARA ISLAM yang fardu ain pu tara lepas.. taik sendli pun tarak tau najis jenis apa… UMNGOK=ISLAM???? kah..kah

          • October 21, 2012 at 11:15 am
            Permalink

            Yang aku tahu orang macam hang adalah najis ! hahahahahahah

  • October 20, 2012 at 12:35 pm
    Permalink

    mmg tugas pemimpin tegur benda2 mcm ni…tp kalau dah hukum manusia yg digunapakai apa nk kata lagi…salah kite semua yg biarkan hukum buatan manusia ni berleluasa..bkn skdr tanggjwab seseorg shj…

    semak balik..adekah pakai seluar pndek tu mmg diwajibkan fam atau x????jika btl berdosalah pngurusan fam tu la ikut budaya/cara kaum kafir…yg perlu dibuat rombak balik pengurusan peraturan fam supaya plyer blh menutup aurat..bkn menjadi bodoh dgn melalak dlm blog politik marah seorg MB yg mmg x de kuase nk ubah undang manusia krn diluar bidang kuasenye…lain la kalau TGNA tu presiden FAM..blh buat undang sesuka hati…

    realitinye..blh ke nasihat saje kalau mmg pihak berkuase x blh/x mahu ubah undang2nye??

    ****lain pula keadaannya bile Pemimpin keluarga yg x blh larang/nasihat bini masing2 tutup aurat sdgkan dlm islam diwajibkan tutup aurat dan si ketua keluarga pula wajib tegur bini yg x tutup aurat….x de plak undang2 manusia yg larang bini tutup aurat di m’sia kan???****

    Reply
    • October 20, 2012 at 1:05 pm
      Permalink

      Korner baring, kat jalan lurus…hehe

      Reply
      • October 20, 2012 at 3:33 pm
        Permalink

        hehehehe..peeerrhh..koner baring kat jalan lurus mcmna tu bro..musykil..musykil..hehehehe

        Reply
        • October 21, 2012 at 5:55 pm
          Permalink

          alamat..tersadai atas divider, tak pun masuk longkang…tapi selalunya masuk longkang laaa..kan bujuk ?

          Reply
    • October 20, 2012 at 2:44 pm
      Permalink

      Tapi kalau fikir logik pun bermain bola di padang pakai Track suit/track bottom memang sukar bergerak…jadi kita boleh faham kenapa mereka pakai seluar short…cuma…aku rasa sepatutnya ada garis panduan yang lebih praktikal untuk menutup aurat…contohnya pemain boleh pakai setokin yang panjang sampai ke peha untuk tutup lutut…setokin ini perlu ringan ..ataupun pakai macam pemain basikal tuu…pakai seluar tight di dalam…macam tu lah lebih kurang…jadi tak semestinya pakai seluar panjang…ibarat macam budak2 muda perempuan skang…bila pakai t shirt pendek, depa pakai sarung tangan panjang kat dalam tuu…tu pun kira tutup juga…boleh jer..kalau betul2 nak tutup…sebab walau dia pakai short…tapi stokin tutup sampai peha…sama juga halnya dengan D.Rosmah…dia nampaknya suka bergaya…mungkin sebb tu tak mahu bertudung…jadi boleh sarankan sapa2 yang juru mekap dia ker sapa…sarankan pakai tudung glamer2 macam orang sekarang pakai apa nama tu turban kah apa…tapi tutup…atleast boleh mula sikit2…

      Reply
      • October 21, 2012 at 9:43 am
        Permalink

        Maaf tuan HAR..
        Tujuan bertudung bukan nak melawa atau glamour, nanti nak pahala dapat dosa pulak. Allah suruh tutup aurat supaya tak timbul fitnah dan merosakkan hati2 manusia yg. jahat. Tapi jangan lah pulak selekeh… Waallahualam..

        Reply
        • October 21, 2012 at 12:23 pm
          Permalink

          Itu memang betul Bujuk…tapi dari dia tak mahu pakai langsung…mana lebih baik…esok2 kalau tuhan beri hidayah pada dia…mungkin dia boleh pakai lebih baik dan proper…bab hidayah ni kita tak boleh cakap…aku tak tahu berapa umur hang…tapi aku ni orang tua…dah nak hujung nyawa…aku dah banyak bercampur orang….hidup kita ni banyak benda tersurat dan tersirat….ia takda hitam putih seperti yang kita fikir…hujan/dan banjir kadang kala merupakan rahmat bagi orang lain…mamat yg dulu hang kenal alim/warak…esok2 jumpa mungkin dah tonggang todi…yang jahat pulak….boleh berubah…sebb tu…aku susah nak cakap atau komen pasal orang sangat…kalau aku nak komen aku akan komen terus depan2 macam ni…pada korang…bukan pada orang yang aku tak jumpa….atau belakang2…kecuali ada seorang individu…aku selalu komen pasal dia dalam ni…itu pun dalam hati aku harap dia berubah…dan jika dia mengaku pun lebih baik…sebb manusia bukan semua zalim…ramai yang boleh memaafkan…lepas tu lupa…kalau kau faham maksud aku…

          Reply
          • October 21, 2012 at 4:07 pm
            Permalink

            Aku pun tak suka sebut nama.. sebab tu kita kena selalu doa supaya Allah tetapkan iman kita dan tidak menarik hidayahnya sepas memberinya pada kita. Kita juga berdoa akhir kalam kita husnul khatimah dan d jauhkan dari su’ul khatimah. Tapi tak cukup doa saja, kalau perbuatan kita lencong.

          • October 21, 2012 at 5:54 pm
            Permalink

            Kalau niat yang jahat, tak payah la berdoa bujuk…

          • October 22, 2012 at 5:33 pm
            Permalink

            SETAN RAPLAH mula main jarum dia… dia secara terbuka kata mamak India sana masuk Islam sebab mau tukar title paria… mungkin dia tarak percaya PERANCANGAN dan HIDAYAH ALLAH… sekarang tarak senang Bujuk sama HAR berkomuniket secara baik…. pada macha HAR mamak ada mengaku silap …macam kata Bujuk… mamak tak boleh berhenti berdoa supaya kita worang suma tetap dalam HIDAYAH ALLAH..

  • October 20, 2012 at 5:14 pm
    Permalink

    Hari ini kat shah alam dah mcm zoo. Kijang melompat2 di atas jalan.

    Reply
  • October 20, 2012 at 5:21 pm
    Permalink

    Nik aziz . . . Apa nak diharap pada dia. Anak menantu memcuri hak rakyat kelantan pun dia boleh diam.

    Reply
  • October 21, 2012 at 9:49 am
    Permalink

    Rata2 pemain bola sepak hari ni, seluar atas sikit lutut, stokin bawah sikit lutut. Tinggal lutut je yg. terdedah.. tapi haram tetap haram walau seurat rambut. Jadi terpulang pada pemain buat keputusan.. Aku suka pakaian ANELKA yg. pakai seluar tight sebelum menyarung seluar pendek.

    Reply
  • October 22, 2012 at 8:49 am
    Permalink

    ye aku sokong…bukan untuk player kelantan je tapi untuk player seluruh mesia…tp PAS kan dah ada draf hudud…..so aku nak tau hudud dalam padang……sbb malam tu jelas mat yo menipu mengatakn dia cedera sedangkan bila sampai angkat luar padang je terus bangun balik helah nak lengahkan masa….

    apa hukum hudud untuk org menipu….?????potong lidah…..

    Reply
    • October 22, 2012 at 11:45 am
      Permalink

      patut2 la… takkan nak jadi CSL hina hudud. Dia takpa la…KAFIR, tak tau.
      Dalam padang sama macam perang jugak, boleh guna tipu helah. Pasukan yg. mendahului akan lambat2 kan permainan walaupun FCB,MU atau RM. Hukum dalam padang ada kad merah dengan kuning je.. takkan hang taktau kut. Ada masalah dalam padang p jumpa pengadil perlawanan.

      Reply
      • October 22, 2012 at 4:20 pm
        Permalink

        Senyum aku baca komen hang Bujuk…tentu hang faham kenapa aku senyum…game dengan politik rupanya sama jer etika nya ya Bujuk…kui kui kui….kotor juga rupanya….

        Reply
      • October 23, 2012 at 8:49 am
        Permalink

        maksudnya fatwa penyokong pas dlm beragama pun boleh main tipu helah, boleh lambat2kan permainan dsb.

        klu dulu umno dikafirkan psl tak laksana hudud, la ni pas cakap boleh lengah2kan plak 1 benda yg diorang anggap wajib mcm solat tu.

        Reply
  • October 22, 2012 at 10:01 am
    Permalink

    Salam all…

    Pernah sy terbaca dlm blog Nik Abduh(Anak Nik Aziz) mengatakan dlm pas ramai ulama mee celup, amat sedih bila kita mengikuti perkembangan perebutan jawatan tertinggi pas yg lepas. Sesetgh pengucapan lucah dan jahat membuka aib tdk melambang langsung depa org islam apatah lagi pejuang islam yg depa laung2kan…

    Ada juga org kata kalau tdk suka fitnah org itu bukan org pas namanya…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *