Tamrin Memalukan Nama Baik Allahyarham Tun Ghafar

Share


Siapa tidak kenal dengan Datuk Tamrin Abdul Ghafar, anak kepada mantan Timbalan Perdana Menteri, Allahyarham Tun Abdul Ghafar Baba yang begitu banyak menabur jasanya kepada parti keramat UMNO di sepanjang hayat beliau.

Bila disebut nama Tamrin, sudah tentu ramai “otai-otai” UMNO akan terbayang bapanya yang begitu hebat dan harum namanya meskipun sudah beberapa lama meninggal dunia. Namun, ramai yang mengakui tentang pengorbanan Allahyarham yang sangat dihormati kawan dan lawan.

Hakikatnya, mungkin cerita mengenai Allahyarham Tun Ghafar tidak pernah didengar apatah lagi dikenali oleh golongan muda masa kini.

Mungkin juga ramai yang tidak tahu mengenai tokoh pejuang bangsa itu kerana beliau hanya sebentar saja menjawat jawatan nombor dua negara itu dan hanya seketika sahaja menjawat jawatan Timbalan Presiden UMNO pada suatu masa dahulu.

Tun Ghafar merupakan seorang yang mula bertatih di dalam politik dari peringkat bawah. Dia orang susah dahulu dan dia menapak setapak demi setapak bersama semangat memperjuangkan nasib anak bangsa, agama dan tanahair.

Namanya begitu harum sebagai Ketua Menteri Melaka sehingga beliau ditarik ke peringkat pusat oleh Tun Dr. Mahathir ketika itu yang agak “sukar” untuk mencari seorang Timbalan yang benar-benar secocok dengan corak pentadbirannya.

Akhirnya, Tun Ghafar berjaya berada di puncak ketika beliau dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri pada 10 Mei 1986 sehinggalah ketika beliau “dijatuhkan” oleh “seseorang” pada 15 Oktober 1993.

Mungkin mereka yang “buta sejarah” tertanya-tanya tentang “seseorang” yang menjatuhkan Allahyarham Tun Ghafar ketika itu. Tahukah anda siapakah gerangannya?

Cuba anda selak di dalam lipatan sejarah politik negara, siapakah “individu” yang berjaya “mencantas” seorang tokoh yang berjiwa rakyat tersebut? Siapa yang “gulingkan” bapa Tamrin Ghafar..?

Saya masih ingat lagi mengenai sebuah cerita benar yang disampaikan oleh salah seorang sahabat Allahyarham, Tan Sri Sanusi Junid, yang memberitahu tentang “rahsia” kejatuhan Tun Ghafar Baba dan angkara siapakah yang membuatkan beliau “rebah tidak bangun-bangun” lagi selepas itu.

Menurut Tan Sri Sanusi, ketika itu ada seorang “anak muda” yang gelojoh gilakan kuasa dan mahukan jawatan yang disandang oleh Tun Ghafar ketika itu. Siapa lagi “anak muda” itu kalau bukan Anwar Ibrahim.

Jadi, Anwar perlu menjatuhkan Tun Ghafar di dalam saingan merebut jawatan Timbalan Presiden pada satu Pemilihan parti di Perhimpunan Agung UMNO. Anwar pada ketika itu enggan mengaku mahu bertanding jawatan tersebut, kononnya menghormati kedudukan Tun Ghafar.

Tiba-tiba, Anwar tunjukkan kemunafikan dirinya dengan mengumumkan bahawa dia akan mencabar dan merebut jawatan Tun Ghafar ketika itu. Anwar bawa “team Wawasan”, yang kononnya mendapat restu Presiden, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Nak tahu bagaimana Anwar berkempen?  Dalam satu kejadian di Sabah, seorang pemimpin UMNO Sabah menangis di depan Tun Ghafar mengaku bahawa dia ada menerima “habuan” dari pelobi Anwar yang merupakan seorang “tauke balak”!

Pemimpin UMNO Sabah itu menangis kerana terlalu menghormati Tun Ghafar yang ketika itu hadir bersama Tan Sri Sanusi dan memberitahu bahawa “habuan” tersebut telah menghalangnya untuk memberikan undi kepada Tun Ghafar pada Pemilihan Agung UMNO itu nanti.

Akibat dari “cara kempen paling telus Anwar itu” yang juga disusuli oleh borang-borang “merah jambu” yang berterbangan di PWTC, akhirnya Tun Ghafar terpaksa menarik diri dari pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden UMNO ketika itu.

Saya kira, Tamrin mungkin tahu tentang riwayat politik arwah bapanya yang “dibunuh” Anwar sebagaimana yang saya ceritakan tadi. Atau jika mahu versi yang lebih jelas, dia boleh dapatkan info dari Tan Sri Sanusi sendiri.

Apa yang mengharukan ialah mengenai Tamrin yang kini menyokong individu yang menganiaya dan menzalimi bapanya itu dengan menyertai PAS.

Mungkin Tamrin tidak menyertai PKR kerana dia malas untuk mengadap Anwar, kononnya dia “bencikan” bapa Nurul Izzah itu. Tapi, sedarkah dia bahawa dengan menyertai PAS maka dia telah meletakkan dirinya lebih hina dari apa yang sepatutnya?

Jika dia menyertai PKR, sekurang-kurangnya dia masih mampu untuk menggulingkan Anwar dari pucuk pimpinan parti itu pada pemilihan yang akan datang. Tapi dengan menyertai PAS, tahukah dia bahawa PAS hanyalah berada di tahap “keldai” yang menjadi balaci hina Anwar?

Allahyarham Tun Ghafar begitu terkenal dengan kesetiaannya kepada perjuangan UMNO, demi Islam, bangsa Melayu dan Tanahair, serta beliau tidak pernah mengkhianati parti meskipun dianiaya sebegitu rupa oleh Anwar Ibrahim.

Namun anaknya Tamrin, sanggup mengkhianati perjuangan ayahnya itu? Dan saya fikir, jika rakyat negara ini mengenali ayahnya sebagai perjuang kental bangsa Melayu, Tamrin pula selepas ini akan dikenali sebagai pengkhianat kepada perjuangan bapanya, kan?



86 thoughts on “Tamrin Memalukan Nama Baik Allahyarham Tun Ghafar

  • August 13, 2012 at 10:38 am
    Permalink

    Setuju..Anwar memng gila kuasa. Dalam buku Tun Mahthir pun ada cerita bagaimana Anwar persoalkan kenpa dia tidak dilantik sbg menteri penuh walaupun baru setahun dua join UMNO. Belum apa2 dah minta jawatan.

    Anwar bukan nak bersihkan UMNO dari dalam tapi nak rosakkan UMNO dari dalam. Dia berjaya….

    Reply
    • August 13, 2012 at 5:22 pm
      Permalink

      TunM takut next, Anwar akan lawan dia pulak. Sebelum dia jatuh seperti Tun Ghafar dia jatuhkan Anwar dulu… walaupun dengan cara salah.

      Reply
      • August 13, 2012 at 11:44 pm
        Permalink

        anwar dijatuhkan dengan cara paling hina..sebab sememangnya anwar tu hina..lebih hina dari babi sebab anuar suka sondol bontot jantan..babi cuma suka sondol pokok..heheh…tu pun ko tak tau ke..maknanya ko memang bodoh..bukan ko aje yang bodoh..malahan kawan2 ko dalam pembangkang sama bodoh…bodoh piang macam sialllllllll

        Reply
        • August 14, 2012 at 8:04 am
          Permalink

          Tapi dua kali d dakwa dan beliau TAK BERSALAH.

          Reply
          • August 15, 2012 at 11:44 am
            Permalink

            alaaa bujuk…kan mahkamah kangarooo tu…hangpa jugak yang cakap, mahkamah malaysia kerajaan punya !!

            hehe

      • August 13, 2012 at 11:59 pm
        Permalink

        Bujuk dah bagi lagi satu kesyirikan khafi, kalau betul anwar ingin membawa risalah kebenaran, tAllah tak kan biarkan anwar tumbang, ini soal negara beb, bukan soal remeh temeh…Ada otak pikior yob..

        Reply
        • August 14, 2012 at 8:08 am
          Permalink

          Ya…. hingga sekarang Anwar belum TUMBANG. Itulah jiwa seorang pejuang. kalau Tumbang Anwar dah takda dalam politik m’sia hari ini. Tapi dia terus hidup dan menjadi sebutan oleh kawan dan lawan. menjadi harapan dan sumber inspirasi kawan2 serta menjadi ingawan buruk pihak lawan.

          Reply
          • August 15, 2012 at 11:46 am
            Permalink

            hush ! hang ni bujuk…dia jadi ingawan buruk pada mangsa liwat dia jer…hang kalau hang jadi mangsa liwat dia, hang pun tau !

            hmm…rakyaat sebut nama dia sebab minat pelik yang dia suka….

      • August 14, 2012 at 1:55 am
        Permalink

        bujuk…hang details kan cara yg salah tu???….

        Reply
        • August 14, 2012 at 8:14 am
          Permalink

          Salah la.. bila tuduh Anwar liwat pemandu dia, tapi bukti dan saksi lintang pukang hingga 2 kali tukar dakwaan. Berapa kali pulak tukar kenyataan.
          Apakah patut, peristiwa HITAM dalam hidup seseorang tak boleh ingat masa dan tempatnya. Manusia biasa pasti ingat tarikh LAHIR, PERKAHWINAN, PERCERAIAN, masuk PENJARA atau peristiwa2 BESAR dalam hidup. Kalau tak ingat haribulan pun TAHUN biasanya tak salah. Nampak sangat bukti direka-reka. Sama kes Saiful…

          Reply
          • August 15, 2012 at 11:48 am
            Permalink

            Keputusan hakim mangatakan liwat memang dan ada berlaku…cuma kesilapan teknikal pendakwa menyebabkan anwar terlepas hukuman dunia…

            hang baca betul-betul penghakiman kes tu bujuk.

  • August 13, 2012 at 11:39 am
    Permalink

    eh..cite tu xbrhenti stkt tu je duke..ade smbungannye…selepas jatuh x bangun2 bangun..kwn dlm amno mule menjauhkan diri…sbb tun dah x de kuase..biase la amno..mengampu pd yg berkuasa…sampai saat akhir pon x ramai kwn dr amno yg menjenguk tun…

    amno dulu x mcm skrg…sjk zaman mader…sifat tamak amno menyebabkan parti amno kian rebah…Tamrin sedar..amno ari ni bkn lg parti amno yg bapa beliau perjuangkan…negarawan mcm Tun Ghafar psti bangga dgn anak dia menentang kecelaruan yg disebabkan amno ari ni..

    Reply
    • August 13, 2012 at 12:20 pm
      Permalink

      UMNo zaman tun ghafar lain…

      tak buat harta untuk perut sendiri ..

      UMNO hari ini nak memperkayakan diri sendiri….

      Reply
    • August 13, 2012 at 12:58 pm
      Permalink

      kesian…melayu_islam ni syok sendiri.. tulis novel la bro..nampak ada bakat tu..hehe

      Reply
      • August 13, 2012 at 1:45 pm
        Permalink

        x da pape…haha…blaja dr duke…

        Reply
      • August 13, 2012 at 1:47 pm
        Permalink

        Xde siapa pun nak baca novel dia bro..

        Reply
        • August 13, 2012 at 2:11 pm
          Permalink

          x kisah pon…asl bahagie..haha..korang je dengki dgn ank tun berubah mahu bersam pas..

          lagi2 berita amno ditolak….nk tnye….amno kuat lg ke…sane sni keluar parti..

          Reply
          • August 15, 2012 at 9:22 pm
            Permalink

            anak tun masu bersama PAS ? hehe…

    • August 14, 2012 at 12:02 am
      Permalink

      Alaaaa, setakat anak ghafar lari masuk Pas, jadi bila oarang kata berapa ramai peminpin tinggi PKR keluar parti ko ada nak bercerita, biasalah wei, Pas pun bukan sempurna sangat, arwah fadzil noor punya amant pun hangpa ingkar, sebab tu misi pas ingkar kepada amant arwah, lelong putrajaya, hangpa dah lupa ka??? bodoh punya melayu islam anjing…

      Reply
    • August 15, 2012 at 11:51 am
      Permalink

      hang tau ke apa yang hang cakap ni…Tamrin di tendang keluar dari MARA di sebabkan salah tingkah laku…dan seperti biasa, sampah macam tu mana dia nak pergi…?

      tempat pembuangan sampah la…pakatan haram !!

      Reply
  • August 13, 2012 at 12:18 pm
    Permalink

    itu tanda perjuangan berdasarkan kebangsaan macam UMNO tidak bertahan lama… …

    hanya perjuangan islam sahaja yang kekal sampai bila2…

    Reply
    • August 13, 2012 at 1:06 pm
      Permalink

      apa masalahnya dengan perjuangan kebangsaan UMNO? alhamdulillah dgn perjuangan kebangsaan umno lah membolehkan syiar islam mekar di malaysia. beratus ribu graduan2 melayu lulusan pengajian islam lahir setiap tahun..berduyun2 pelajar asing datang ke malaysia untuk belajar pengajian islam di universiti2 di malaysia.. harapkan PAS..hmm

      Reply
      • August 13, 2012 at 1:45 pm
        Permalink

        Perjuangan Islam apebenda yg korang (PR) nak tegakkan..hmmm..mana ada perjuangan Islam dah tapi KEBAJIKAN..bajingan..hehe

        Reply
        • August 13, 2012 at 4:28 pm
          Permalink

          islam x de kebajikan ke…dlm negara islam suh merompak ke…dlm negara islam suh rasuah ke…ke ko x phm ape tu kebajikan..

          Reply
          • August 13, 2012 at 6:39 pm
            Permalink

            Negara Islam ada kebajikan, negara kebajikan tak semesti nya ada Islam.
            Org PAS ada paham ka?

          • August 14, 2012 at 2:02 am
            Permalink

            Allahyarham Ibrahim Lybia mcm mana???..dia berjuang sampai padam pasal negara Islam ke negara kebajikan???…dalam kuboq nanti hang slow talk la dgn dia mcm yg hang tulis merapu ni….

            Lepas ni boleh la hang tukaq nama hang jadi melayu_kebajikan pulak….tapi kalau nak lebih mesra hang guna la nama melayu_kebanjingan…

          • August 15, 2012 at 11:31 am
            Permalink

            Tu antara Arwah dgn Allah…hang thu ka perjuangan beliau salah atau btl…ade baiknye hang mendoakan agar roh beliau ditempatkan dikalangan org beriman..duk pertikaikan dpt pe…

            xde mslh nk gne kbajikan atau islam.. yg penting pelksanaan islam berjalan,konsep kebaikan yg sama..dlm islam juga ade keadilan/jaminan utk agama lain…hang x stuju x de mslh…yg ruginya sbb x mahu melaksanakan hukum2 Allah,hang juga..

            x thu la kalau hang stuju dgn gelaran Malaysia negara islam sekular…

          • August 15, 2012 at 11:53 am
            Permalink

            Melayu isim…dalam kubur hang nanti malaikat ada ke tanya hang hang duduk di negara islam ke atau tidak ??

            PAS..PAS…makin lama makin lawak !

  • August 13, 2012 at 12:26 pm
    Permalink

    kena paham bahawa setiap individu bebas untuk masuk mana2 parti

    Reply
    • August 13, 2012 at 12:56 pm
      Permalink

      bile kena tang hgpa, cakap “setiap indivdu bebas masuk mana2 parti”, tapi bila satu lori pemimpin pkr masuk umno, korang kata depa kena bayar 2 juta dengan umno…hmmm…

      Reply
      • August 13, 2012 at 1:42 pm
        Permalink

        nak sedapkan hati sendiri bro..hehe..dengar je la ‘kata2 indah’ diorang…hehe

        Reply
  • August 13, 2012 at 12:41 pm
    Permalink

    UMNO sendiri tidak boleh menerima amalan demokrasi ……….

    Reply
    • August 13, 2012 at 1:12 pm
      Permalink

      demokrasi? p tanya pkr apa maksud demokrasi sampai baling2 kerusi..demokrasi p tanya PAS apa maksud demokrasi kalau kena pecat tanpa sebarang ruang pembelaan hanya kerana bersuara bertentangan dengan arus dalam parti..demokrasi? p tanya DAP apa maksud demokrasi bila anak beranak (anak-bapak-menantu)menguasai parti… demokrasi? ah..susah cakap dgn org senget mcm puak2 hgpa ni..

      Reply
      • August 13, 2012 at 1:40 pm
        Permalink

        hehe…itu la demokrasi pakatan haram..

        Reply
  • August 13, 2012 at 12:43 pm
    Permalink

    Tamrin, sanggup mengkhianati perjuangan ayahnya itu?……

    bukan mengkhianati perjuangan ayahnya ….. tapi perjuangan UMNO

    Reply
    • August 13, 2012 at 1:39 pm
      Permalink

      pengkhianat tu mcm korang le..penglhianat negara lg..

      Reply
      • August 13, 2012 at 3:50 pm
        Permalink

        depa mana paham maksud pengkhianat bro..benak..sedangkan maksud peliwat pun depa x tau..tu yg duk jadi macai je tu..

        Reply
  • August 13, 2012 at 12:52 pm
    Permalink

    memang rasuah berlaku dalam umno zaman tu..dan bapak segala rasuah dalam umno adalah “anugerah tuhan” korang tu..

    Reply
    • August 13, 2012 at 5:29 pm
      Permalink

      Kenapa tak kena tangkap@ dakwa…? ko reka cerita kut.

      Reply
      • August 13, 2012 at 6:29 pm
        Permalink

        alah.. xheran pun kalo si nuar tu x kene tangkap or dakwa time tu..masa tu dia TPM n berkuasa..pastu dia kan ade sejarah gertak saksi..sape berani nk buat report..x caye? tanye umi hafilda.macam mne dia kene gertak time kes liwat 1 dulu..hmm..cerita byk pun hgpa bukan nak percaya..anugerah tuhan

        Reply
        • August 14, 2012 at 7:42 am
          Permalink

          Awatnya… dalam UMNO kalau jawatan PM,TPM dan MENTERI buat salahpun tak kena dakwa ye? Patut la berebut nak jadi MENTERI, dan MENTERI yg. bersalah selalu lepas.
          Ada sesuatu yg. tak kena dengan pentadbiran negara kita sekarang, kita perlu berubah, jangan undi UMNO lagi atau negara musnah.

          Reply
          • August 14, 2012 at 9:44 am
            Permalink

            Anwar tu kena waktu dia TPM laa itu bukti UMNO tak pilih bulu salah mesti kena tak kira TPM skalipun bila UMNO buang puak pakatan haram plak kutip

            tapi pakatan haram buat salah camna pun pemimpin atas tetap lepas kalau ada yang brani komplen sikap pemimpin atas tentu kena tarajang kuar cam zulkulim, zaid brahen, asan ali tu semua fakta

            tak bleh sentuh pemimpin ataih pakatan haram pasai depa tu duduk sama level dgn malaikat kot

            muehhhhhahahahahahaha

          • August 14, 2012 at 12:25 pm
            Permalink

            Orang kalau tau kesalahan orang, buat laporan dan dakwa. Kalau jaja cerita d kedai kopi, tu namanya mengumpat dan fitnah.
            Mana satu betul, aku tak tau. Sorang kata Anwar berkuasa dan bebas buat apa saja masa jadi TPM. Ada pulak kata Anwar kena masa jadi TPM, jadi UMNO tak pilih orang untuk dakwa.
            Tapi aku rasa, selagi tak kacau PM semua menteri BEBAS. Tapi bila kacau PM, menteri yg. BETUL pun kena CANTAS jugak. Ini budaya UMNO agaknya, yg. d atas sentiasa bebas dan yg. d bawah mesti PATUH atau SENYAP.

          • August 14, 2012 at 3:39 pm
            Permalink

            aduss..bujuk2..logik mudah pun nak paham ke? masa si anugerah tuhan tu jadi TPM, dia control abis maksiat2 yg dia buat..ugut saksi, ugut polis, ugut mangsa, ugut driver..

            dalm masa yang sama, di depan Dr. Mahathir dan penyokong UMNO, dia berlagak konon2nya dialah yang paling alim, paling warak, paling maksum, baca khutbah, petik ayat2 al-quran dalam ucapan, madani sana, madani sini..walhal liwat sana, liwat sini,bini org bini aku, rasuah sana sini..

            Allah Maha Kuasa, maksiat dia tak boleh tutup lama. Dr. Mahathir dapat tau, siasat, beri peluang dia bela diri, tapi xde satu pun pengakuan atau penafian yg dia buat.

            hanya tau sebut, konspirasi, konspirasi, konspirasi..

            tu yg kena pecat, kena dakwa, kena penjara..

            semua orang tau la citer ni bujuk..hang je tertinggal bas 100 KM

          • August 15, 2012 at 12:55 am
            Permalink

            Aku tak percaya orang munafik dan pendosa maksiat mampu bagi Khutbah. Tak caya hampa suruh Rahim Tamby Chik ke Eskay ke atau PM bagi khutbah, kata tengok tergolek ke tidak.

          • August 15, 2012 at 1:43 am
            Permalink

            Aljubori sudah pigi tunai haji kaa atau masih jugak blum ?

            muehhhhhahahahahahahaha

          • August 15, 2012 at 1:44 am
            Permalink

            Pigi lah kalau tak tergolek

            muehhhhhahahahahahahaha

          • August 15, 2012 at 7:26 am
            Permalink

            x payah nak suruh eskay baca khutbah. bersumpah dengan Al-Qur’an atas nama Allah pun dia dh buat..orang munafik dan pendosa maksiat je yang takut nak bersumpah…

          • August 15, 2012 at 9:29 pm
            Permalink

            Nik ajis bagi khutbah bujuk…ramai yang tergolek dog…pas tu naik truck polis !! hehe….

          • August 14, 2012 at 10:24 am
            Permalink

            betul bujuk..zaman nuar jadi TPM, dia mana boleh kena dakwa..dia ugut semua institusi perundangan kehakiman dan perundangan.. sbb tu ada kena dakwaan salah guna kuasa..pasai tu la yg dia meroyan sgt nak jadi PM..bebas meliwat sana-sini..

    • August 14, 2012 at 1:35 am
      Permalink

      yang lain dalam UMNO tak rasuah ke

      Reply
  • August 13, 2012 at 1:10 pm
    Permalink

    mcm di kata la, iman tak dpt diwarisi, mcm tu la kisah tamrin dgn arwah tun ghafar ni. tamrin ni 0.01% pun tak ada sama kualiti dgn arwah tun ghafar. umno tak rugi sikit pun.

    Reply
    • August 13, 2012 at 5:30 pm
      Permalink

      Tak rugi.. tak perlu keluar artikel ni. Buang masa jeee… tak gitu.

      Reply
  • August 13, 2012 at 1:49 pm
    Permalink

    yg memberi rasuah tu ko tak ambik kira pulak ye..bengong

    Reply
  • August 13, 2012 at 2:08 pm
    Permalink

    Btul! Kata Kumpulan Raihan, Iman tak dapat diwarisi..Anak2 hidup di zaman senang sedangkan generasi ayahanda mereka hidup dalam zaman kesusahan. Atau pun mungkin pihak seteru menawarkan imbuhan RM yg baik kpd beliau..! Pada masa akhir2 hayat Tun Ghafar, beliau bukanlah menjadi orang yg senang..Pernah tersiar gambar beliau di airport dengan membawa beg uncang plastik sahaja.

    Reply
    • August 13, 2012 at 5:32 pm
      Permalink

      tapi hari ni.. Isteri PM berbelanja mewah. Yg. lain aku tak tau…

      Reply
      • August 15, 2012 at 9:24 pm
        Permalink

        hmmmm…dia belanja mewah ke idak ke…ada dia ambil duit hang ke ? ada dia drive ferarri pi mai-pi mai ke ?

        tak ada kan…so jangan la berdengki dengan orang bujuk….tak baik ooo.

        Reply
  • August 13, 2012 at 4:27 pm
    Permalink

    Tamrin adalah politikus yang suam suam kuku yang kurang credential untuk menonjolkan dirinya. Dia tidak merupakan bayang2 pada bapak nya tidak saperti PM dengan bapaknya almarhum Tun Razak.

    Tamrin pernah menjadi anggota Al-arqam sehingga kepenghujung arqam diharamkan. Dakwaan Tamrin masa itu dia masok untuk kebaikan dirinya sendiri. Dia merasakan selepas masok amalannya jadi lebih sempurna. Hatinya jadi lebih redha dan tenang tidak lagi perlu berada di-rat race yang buatkan dia risaukan tentang kedudukan, jawatan, duit, kawan dan musuh.

    Atas alasan apa dia masok pas kali ini kita tak pasti. tapi kita boleh andaikan bahawa kerana dia tak diberi perhatian yang dia harapkan.

    Untuk berapa lama dia kat situ tak pulak kita tahu.

    Reply
  • August 13, 2012 at 5:20 pm
    Permalink

    Kalau dah kalah tu ngakulah, jangan nak buat cerita pulak. Tak gentleman langsung…
    Kalau ikut cerita penulis ni, dalam UMNO penuh dengan perasuah. Kalau Tim. Presiden pun rasuah… apalah yg. kat bawah kan. Kalau macam tu buat apa undi UMNO lagi? Cerita Anwar kalahkan Tun Ghafar adalah kerana semua orang kanan UMNO hari ini sokong Anwar termasuklah Najib dan Muhyidin masa tu. Masing2 nak jadi team Anwar… kalau Anwar bersalah kalahkan Ghafar, askar2nya ialah Najib dan Muhyidin selain Rahim TC. Yg. masing2 bertanding Naib Presiden dan Ketua Pemuda. Mereka khianati Anwar kerana takut pada TunM. Maka bersekongkol dengan TunM untuk jatuhkan Anwar dengan fitnah. Malah d awal kejatuhan, Muhyidin selalu jumpa anwar.
    Yg. ni penulis tak cerita…

    Reply
    • August 13, 2012 at 6:34 pm
      Permalink

      hg ni bibik kt rumah nuar ke bujuk? tau je muhyhiddin slalu jumpa nuar..

      Reply
      • August 14, 2012 at 8:01 am
        Permalink

        benda ni masuk Utusan tahun 1998-1999 dulu. Siapa yg. rapat dengan Muhyidin tahu hal ni… tanya la muhyidin sendiri. Tu Zahid Hamidi hingga d penjara pertahankan Anwar zaman TunM dulu. Tapi biasa… semangat dia macam Ezam jugak. Bila projek dah tak dapat, bisnes lingkup, hutang bertimbun… ngadap TunM kata d tipu dan d pengaruhi Anwar. Kenapa hampir semua mereka yg. pusing kembali pada UMNO kata ditipu dan d pengaruhi anwar. Apakah mereka yg. hebat2 ini BODOH, TAKDA PENDIRIAN, TAKDA AGAMA hinga senang2 d pengaruhi Anwar. Bukan sikit.. terlalu panjang senarainya, bukan sekadar ahli politik, ahli ekademik dan peguam yg. hebat2 pun terlibat. Apakah Anwar lebih HEBAT MAGIC nya dari Ayah PIN dan ABUYA. Bukan sekadar dalam PKR, dalam UMNO dan UNIVERSITI, profesor, DR dan Ulama pun terlibat.
        Yg. herannya mereka2 ini sekarang adalah PM, TPM, menteri2, Jurucakap2 PARTI, ketua2 NGO dan pelbagai latar belakang. Apakah layak, seorang itu menjadi menteri jika dia mengaku dulu dia bersubahat melakukan pengkhianatan pada bangsa dan negara kerana Anwar?
        Korang fikir la.. sendiri.

        Reply
        • August 14, 2012 at 10:20 am
          Permalink

          memang anwar PENIPU bujuk oi..apa hg nak pelik pulak. contoh paling mudah..peristiwa 16 September.. sape yg kene kelentong? satu dunia bujuk..

          tu yg Tok Guru Karpal Singh hgpa keluar fatwa ” ANWAR HARUS BERTAUBAT”

          hg sorang je x nk ngaku kene tipu..hmm..

          Reply
          • August 14, 2012 at 12:30 pm
            Permalink

            Anwar kata PR akan ambil putrajaya pada 16 sept. …. insyaAllah. So, Allah tak perkenankan… nak buat camana, redhalah dengan kada dan kadar Allah. Jangan jadi macam sesetengah YB PKR yg. melompat sebab tak dapat jadi menteri. Ni orang yg. tak boleh terima TAKDIR.

          • August 14, 2012 at 3:28 pm
            Permalink

            senang la camtu..dh tipu serata alam, pastu taruk insyaAllah kt hujung..islam ajar insyaAllah camtu ke?

            logik mudah..bujuk ko beri aku rm100..esok aku pulangkan kat ko sejuta..insyaAllah..

            16 september, nuar kata Yang Di-pertuan Agong sedang menunggu di pintu istana menanti anwar mengadap untuk angkat sumpah jadi PM. Panglima ATM sudah siap sedia menyokong PR dan anwar. Berpuluh2 ahli parlimen BN siap sedia menyeberang ke PR.

            sudahnya ke mana? tanya panglima ATM, kata itu bohong, tanya Agong pun agong kata itu bohong, tanya MP yang kononnya nak menyeberang, pun jawapan sama, anwar bohong..

            dh tu, nak kata anwar anugerah tuhan lagi?

            ni kenyataan dalam parlimen oleh seorang bekas MP PKR. cabar MP berkenaan jika dia berbohong..

          • August 15, 2012 at 1:03 am
            Permalink

            Semua orang tahu, kalau takda rombongan MP(usaha penjarakan YB) ke Taiwan dulu, BN dah tumbang. Tak perlu nafikan… maknanya Anwar. Macam kita dah janji dengan Isteri nak bagi duit rm1000. Kita p bank, dalam perjalanan balik kena rompak… jadi tak dapat bagi rm1000 pada isteri. Ini ketentuan, bukan penipuan.

          • August 15, 2012 at 7:35 am
            Permalink

            apa kena mengena YB ke Taiwan dengan gagalnya 16 september? kalau sebab YB ke taiwan 16 september gagal, anwar boleh je buat 16 oktober ke, 16 november ke, 16 disember ke, 16 januari tahun berikutnya ke..

            masalahnya skrg, dia duk kencing serata alam kata kerajaan BN akan tumbang, dan pakatan akan ambik putrajaya

            “we have the numbers…” katanya dgn penuh confident..xde plak insyaAllah time tu..

            dh tu pulak katanya lagi pada macai2nya …” jom pakat ramai2 kita pakai selipar ke putrajaya..”

            sudahnya haram apa pun tarak..

            hang duk cerita pasal suami kena rompak bank ni apa benda ntah..x relate langsung..

          • August 15, 2012 at 11:59 am
            Permalink

            Rakyaat satu Malaysia dah tahu sangat anwar kaki kelentong…kawan-kawan rapat dia dulu, sekarang ni mana ada lagi yang bersekongkol dengan dia…chandra muzzafar, Marina, nallakaruppan, ezam, ruslan, shaari semua dah menjauhkan diri dari anwar.

            Melainkan mereka-mereka yang terhutang budi pada anwar yang mengkayakan mereka…kamaruddin PAS tu, berapa billion dia dapat melalui kontrak pembinaan KLIA. assmin berjuta saham IOI..

            Tu tak kira terhutang budi kerana anwar menjaga kebajikan isterinya lagi tu…

            16 sept ? hahahahahahahaha…..no komen !

    • August 14, 2012 at 3:47 pm
      Permalink

      Anwar tak pernah kena fitnah oleh sesiapa pun. Anwar jatuh kerana kekotoran diri sendiri dengan mengamal kemungkaran yang nabi tidak mengaku umat.

      Tun M tidak pernah terburu2 dalam tibdakan beliau memcat Anwar. Tindakan beliau setelah kajian terperinci dengan saksi yang berkredibiliti.

      Terimalah hakikat bahawa Anwar terlalu kotor badan nya, hatinya dan amalannya,

      Reply
      • August 15, 2012 at 1:05 am
        Permalink

        hahaha… aku tak boleh kata apa, kalau Umi Hafilda dan Azizan tu saksi berwibawa. Hairannya semasa perbicaraan… berkali2 tukar tarikh dan kenyataan. berwibawa jugak…?

        Reply
        • August 15, 2012 at 9:26 pm
          Permalink

          tapi bujuk…rakyaat tau sangat ! masa umi jumpa mat sabu, jumpa karpal mengadu pasal anwar…suka sangat mat sabu…maka terciptalah gelaran anwar aljuburi !

          Reply
  • August 13, 2012 at 5:37 pm
    Permalink

    Ada orang yang buat IQ test on Tamrin tak? Aku garanti kalau buat ujian dia ni masuk dalam kategori Mongolian syndrone. Air muka dia macam orang cacat sikit tapi sebab hormat bapa dia dulu kita tak sebut perkara ni.Lain2 adik beradik dia ada yang cacat otak.
    Its a sign of desperation for Opposition kalau terpaksa guna orang spastic untuk tawan Putrajaya gunalah.
    Lets call a SPADE a SPADE and Tamrin does look retarted and it is in his family tree.

    Reply
    • August 14, 2012 at 1:37 am
      Permalink

      dia bekas pemimpin kau org juga …

      MT UMNO dulu ….

      hari ni kutuk sebab tak sokong UMNO….

      Reply
  • August 13, 2012 at 7:16 pm
    Permalink

    Tun Ghafar Baba dikenang sebagai pejuang ternama tapi Tamrin di kenang sebagai pengkhianat UMNO ternama.

    Reply
    • August 13, 2012 at 10:23 pm
      Permalink

      betul tu..anak tak kenang budi..

      Reply
  • August 13, 2012 at 10:22 pm
    Permalink

    nak buat camne…ayah berjuang untuk bangsa Melayu tapi anak pulak tamakkan harta dunnia je…tak hargai jasa ayahnya…ni kira tanggang moden.

    Reply
  • August 13, 2012 at 11:04 pm
    Permalink

    Aku ingat dalam tahun 80’an dulu. Aku ada ramai kengkawan kerja kat Bangunan MARA Jalan T.A.Rahman KL.Depa kata anak Tun Ghafar bernama Thamrin tu bekerja sebagai eksukutif sama ngan pejabat dia kerja. Dia kata Thamrin ni cacat akal saja depa bagi jawatan dan tempat kan di MARA,makan gaji buta kerja Thamrin asyik melilau ke sana ke mari sama sama geng pembodek diri nya maklum la senang dapat belanja makan dan shopping pandai pandai la depa nok ambik hati Thamrin tu. Thamrin di beri jawatan sebagai menghormati arwah Tun Ghafar sebagai TPM la tu. Aku penah teseghempak ngan Thamrin sama sama ngan kawan kawan nya kat Jalan T.A.Rahman melilau kat kedai nak shoping kot. Kawan kawan nya asyik panggil dia ” bos ” lagak macam balaci ato pengawal keselamatan peribadi Thamrin.

    Reply
    • August 14, 2012 at 7:47 am
      Permalink

      bangkano…
      kenyataan anda menunjukkan, UMNO tidak AMANAH dalam mengurus negara dan rakyat. Apakah HAK UMNO/K’jaan bagi jawatan pada anak2 pemimpin sedang mereka tiada kemampuan. Kenapa dulu dan sekarang, pemimpin UMNO tak mengaku simpan kroni dan nepotisma. Sedangkan tuan menyatakan amalan kroni dan nepotisma berleluasa dalam UMNO seperti kes TAMRI(kalau betul). Apakah ini punca MELAYU GAGAL maju d negara sendiri. Bukankah ini bukti jelas UMNO perlu d TOLAK kerana mengkianati MELAYU dan NEGARA.

      Reply
      • August 14, 2012 at 10:23 pm
        Permalink

        Benag bujuk…. tapi tak semua orang UMNO yang jahat,rasuah,salah guna kuasa & menyeleweng. Mereka kan manusia biasa macam pemimpin PR tu. Ramai pemimpin berserban besaq tapi peghangai macam setan gondoi asyik tibai bini orang dalam koc malam KTM,bilik hotel dam liwat pungkoq pemandu & pembancoh kopi dan pantat cinadoll.Aku pun menyampah pada pemimpin rasuah,salah guna kuasa,tibai bini kawan/pungkoq tak kira la depa tu ahli UMNO ka,MCA ka,MIC ka PAS ka PKR ka ato DAP ka. Depa tu mesti di humban ke dalam longkang ayaq busuk kat Shah Alam bila PRU 13 nanti.Aku tetap sokong pada pemimpin yang nampak bersih fizikal & jiwa nurani sama ada depa tu BN ato PR. Bukan macam pemimpin BERSIH tapi jiwa tetap kotoq….

        Ada ka hang paham bujuk nooo…?

        Reply
        • August 15, 2012 at 12:58 am
          Permalink

          Aku jugak akan humban mereka yg. salahguna kuasa untuk kepentingan diri dan maksiat. Tapi mesti ada bukti jelas.. bukan sekadar fitnah.

          Reply
          • August 15, 2012 at 12:01 pm
            Permalink

            alaaa bujuk cakap sapa pun boleh cakap….humban sana humban sini…bila kena tangkap…” ooooo Allah dah ampunkan dia ” senang jer…cai-cai lain semua angguk..alaaa macam hang la jugak !

  • August 13, 2012 at 11:33 pm
    Permalink

    Bersihkan lah umno tu cepat skit..byk sgt bad apple and worm dlm umno ni..PM da buat keje elok2 yg burukkan UMNO penyangak macam NFC tu..

    Reply
  • August 14, 2012 at 9:28 am
    Permalink

    aku pun tak kenai sapa mamat ni mungkin nak tumpang carik glamour untuk penaik nama bersama artis agama pas

    muehhhhhahahahahahahahaha

    Reply
  • August 14, 2012 at 1:57 pm
    Permalink

    non juboq menang kat mahkamah disebabkan kurnagnya bukti teknikal ngan kat len mcm video atau saksi masa kejadian tp mahkamah x pnah menafikan non juboq nih x pnah liwat atau sondol.. jadik dlm konteks islam lak non juboq nih mmg bersalah 100% patutnya dikenakan hukum sula ngan batang besi panas tp ini la politik PRmason semuanya di channelkan kat umno lak.. PASsik bknnya islam sebab x pnah wujud pun lagi fahaman islam dlm mana2 politik masa zaman rasulullah dan baginda x pnah mengajar umat islam berpuak-puak..dan pemimpin2 PAsssik mmg dh terkeluar akidah islam tu sendiri disebabkan bersekongkol ngan org2 yg memerangi islam(non juboq n DAPig) jadik tlg la pikir ngan akal yg dikurniakan oleh pencipta kita…

    Reply
  • August 14, 2012 at 4:19 pm
    Permalink

    bujuk says:
    Tapi dua kali d dakwa dan beliau TAK BERSALAH.

    kah kah kah..woi bujuk ko dengar penghakiman kedua-dua kes ni ke..

    kes satu
    Kesemua hakim menyatakan liwat memang berlaku tetapi nuar brahi terlepas disebabkan masalah teknikal je..

    Kes kedua.
    Hakimdan krpal singh sendiri tidak mempertikaikan perkaluan liwat memang terjadi tetapi nuar brahi tidak disabitkan disebabkan masalah teknikal juga iaitu cara pengambilan DNA sahaja..

    SELAGI BUJUK TAK KENA LIWAT DIK NUAR..DIA AKAN TERUS MENAFIKANYA ..SELALU GAK DIA OFFER DIRI UNTUK DILIWAT OLEH NUAR TAPI NUAR TAK RASA BRAHI TERHADAP BUJUKKK..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *