Khalid Guna Wang Rakyat Bayar Kos Guaman Rafizi

Share


Sebagaimana maklum, hari ini dunia politik negara gempar apabila bekas Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli telah ditahan polis dan didakwa di mahkamah atas tuduhan mendedahkan dokumen kewangan NFC di khalayak ramai.

Bekas pelajar Leeds Universiti itu dituduh melalui BAIFA yang melarang sama sekali akaun kewangan bank mana-mana syarikat untuk didedahkan sewenang-wenangnya.

Lebih menarik ialah kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang menyatakan bahawa Kerajaan Negeri Selangor akan memperuntukkan satu dana khas bagi membantu Rafizi membiayai kos guaman pendakwaan tersebut!

Pada saya, penangkapan Rafizi memang sudah dapat dijangka lebih awal memandangkan dia terbukti mendedahkan dokumen terlarang NFC kepada media tidak lama dulu. Media yang membuat liputan mengenai berita itu punya bukti kukuh menunjukkan perlakuan Rafizi itu.

Agak menghairankan apabili seorang yang terpelajar tidak tahu mengenai BAIFA yang melarang tindakan tersebut dan selamba mengaku tidak bersalah di kandang tertuduh?

Namun apakan daya, mungkin atas dasar mahu naik cepat dengan mengejar publisiti murahan di dalam dunia politik, Rafizi mengenepikan undang-undang itu demi melonjakkan namanya. Jadi, jawablah sendiri di mahkamah nanti.

Apa yang menghairankan saya di sini ialah mengenai Khalid Ibrahim yang tiba-tiba menyatakan di dalam laman sosial twitternya bahawa kos guaman Rafizi bagi kes itu akan dibantu oleh Kerajaan Pakatan Haram Negeri Selangor.

Bila disebut soal “kos”, maka sudah tentu ia akan membabitkan soal kewangan dan bila disebut soal “membiayai” maka ia sudah tentu membabitkan sejumlah wang yang akan diberikan kepada Rafizi bagi menyelesaikan pembiayaan guamanannya bagi kes itu.

Apa yang “istimewa”nya ialah kenyataan Khalid itu mendedahkan bahawa dana bantuan kos guaman tersebut adalah bersumberkan dari Kerajaan Negeri Selangor!

Bila melibatkan sejumlah peruntukan kewangan dari Kerajaan Negeri Selangor, maka tentulah ia bakal melibatkan wang rakyat Selangor.

Persoalannya, apakah rakyat Selangor berikan wang mereka kepada Kerajaan Negeri untuk tujuan membantu pemimpin politik Pakatan Haram yang didakwa di mahkamah? Apakah rakyat Selangor menghalalkan wang mereka digunakan untuk tujuan itu?

Saya tertanya-tanya, sejak bila Kerajaan Negeri Selangor menyediakan dana khas untuk membantu kos guaman bagi kes individu-individu di mahkamah?

Kes Rafizi yang melanggar BAIFA itu adalah sebuah kes yang melibatkan hal peribadi aktivis PKR itu. Tindakan yang dibuat oleh Rafizi itu juga dibuat atas kapasiti politik dan jelas tidak melibatkan langsung Kerajaan Negeri Selangor.

Jadi, apa halnya Kerajaan Negeri Selangor mahu menyediakan bantuan kos guaman untuk kes Rafizi?

Jelaslah bahawa di sini kita dapat melihat bagaimana Pakatan Haram tidak telus di dalam menjaga amanah wang rakyat Selangor. Wang rakyat digunakan begitu saja untuk menyelamatkan pemimpin PKR di mahkamah.

Saya percaya, mungkin bukan Rafizi saja yang mendapat bantuan kos guaman dari Kerajaan Negeri Selangor. Sebelum ini, berkemungkinan besar ramai lagi pemimpin Pakatan Haram yang menggunakan dana rakyat untuk kepentingan peribadi mereka.

Justeru itu, penyelewengan wang rakyat Selangor itu perlu disiasat sedalam-dalamnya oleh pihak berwajib dan memandangkan SELCAT seolah-olah tidak berfungsi di dalam menjaga ketelusan perbelanjaan wang rakyat oleh Kerajaan Pakatan Haram Selangor, maka ia wajar dibubarkan.

Lagipun, sudah banyak kali SELCAT “tutup mata” bila didedahkan mengenai penyelewengan yang berlaku di dalam Kerajaan pimpinan Khalid Ibrahim dan elaun yang diterima anggota panel SELCAT pun bukannya sedikit, bukan?

Justeru itu, rakyat Selangor wajar “membuka mata” mereka melihat kepincangan dan penyelewengan wang mereka yang diuruskan pihak yang tidak bertanggungjawab ini. Saya percaya, majoriti rakyat Selangor “tidak buta”, bukan?



51 thoughts on “Khalid Guna Wang Rakyat Bayar Kos Guaman Rafizi

  • August 1, 2012 at 5:58 pm
    Permalink

    Ye..la..ada masalah??? Dia nak kabo kat rakyat ada Pemimpin umno ambik hak Rakyat RM250 juta, dia pulak yg kena tangkap…pelik2…

    Reply
    • August 1, 2012 at 6:14 pm
      Permalink

      Sesiapa yg ingin menjadi perompak, perogol, peliwat, pengganas, penipu atau ingin melanggar apa jua perundangan negara…. sila mendaftar sbg ahli PKR DAP & PAS secepat mungkin…pastinya nasib anda akan terbela sekirannya anda ditangkap oleh pihak berkuasa…

      Reply
      • August 1, 2012 at 10:56 pm
        Permalink

        aku nak…aku nak….hehe…yahooo

        Reply
      • August 2, 2012 at 2:05 pm
        Permalink

        Sekadar pandangan….

        Betul juga. Dengan menjadi ahli PAS, DAP dan PKR, kita boleh jadi peliwat, penipu, memaki orang, fitnah orang, merosakkan harta benda orang lain dan sebagainya kerana parti2 tersebut kebal undang-undang dan boleh buat apa sahaja.
        Harap2 terkena kat keluarga dia sendiri.
        ikhlas dari
        nasirwise

        Reply
        • August 3, 2012 at 3:11 am
          Permalink

          kita akan jd mr/ mrs clean sebaik shj mendaftar diri dgn PAS atau PR

          bg mereka, Dosa2 lama boleh ‘terangkat’ sekelip mata dgn restu pok nik.. dan seluruh macai2 PR akan ‘lupakan’ segala dosa2 lama mamat atau menah tu.. mudah kan..

          siapa masuk UMNO pulak bg mereka buatlah kebajikan ibadah smpai pecah dahi pun.. menah atau mamat tu tetap ‘ahli neraka’ bg puak2 Khawarij PAS PR ni

          so.. mudah bukan.. hahah sbb tu artis mencanak ‘cuci diri’ dgn PAS

          Reply
    • August 1, 2012 at 10:26 pm
      Permalink

      Sudah la aku dah tau hang ni sapa hah..? Hang ni Mohan bengap kan…kan…?

      Kerajaan BN tak penah perguna kan dana awam untuk membela ahli politik haprak depa yang dah kena dakwa mahkamah.Sendiri buat sendiri la tanggung tak macam puak puak malaon Pungkoq Rabak PR tu semua ahli politik depa di tanggung beres atas nama kerajaan hang pa.

      Tunggu la PRU13 nanti rakyat akan lempaq puak puak busuk hang pa ke dalam longkak penuh ngan ayaq busuk melantong di belakang kedai mamak….!!!

      Reply
      • August 1, 2012 at 10:59 pm
        Permalink

        yeaa…kita kasi pancung habis PRU13 ni..menipu rakyat je pakatan haram ni..mengata org diri sendiri lagi lebih..BODOH punye khalid brahim…sendiri punye pekung sudah sendiri yg bukak…hehe

        Reply
        • August 3, 2012 at 3:18 am
          Permalink

          Sahabt2 kita tekunkan usaha menjelang PRU13 nnt dgn apa yg kita mampu untuk pancung habis2an parti2 sial PR ni.
          Sudah wajib bg kita di sisi agama pun untuk tumbangkan Pakatan Jahat ini krn sgt jelas byk penipuan dan penyelewengan terhormat mereka lakukan.

          Kita doa dn usahakn mereka tumbang dan pastikan selepas UMNO BN menang (Insya Allah mog Allah dgn Kekuasa NYA), susun dna ketatkan semula perundangan negara.

          TANGKAP dan Adili mereka yg menyeleweng ini di mahkamah. Jgn sama sekali benarkan jalan raya di jadikan medan mereka buat huru hara lagi

          Skrg kita kena sbr byk2.. Insya Allah berkat sabar kemenangan dan kekuatan akan muncul selepas ini. DUlu mereka berjaya tumbangkn kereta polis dan canang PEMBOHONGAN kering (bahawa polis langgar mereka dan mereka cuba nk selamatkan polis yg berada bawah kereta)

          Terlalu sakit hati melihat samseng dan binatangnya sikap mereka ini, tp ketegasan pd waktu ini mgkin berikan mudarat.

          Semoga selepas PRU13 sistem keselamatn negara, perundangan dan pendidikan rakyat di ketatkan. Cukuplah ‘menderitanya’ negara selepas PRU 2008!

          Reply
          • August 3, 2012 at 2:47 pm
            Permalink

            UMNO je menderita.. rakyat Alhamdulillah semua baik, dapat banyak subsidi, ada subsidi air, warga emas, BR1M dan banyak lagi. Berlumba2 k’jaan BN dan PR bantu rakyat. Kan bagussss..

    • August 1, 2012 at 11:53 pm
      Permalink

      Dia bukan ambik laaa dia pinjam lepas tu dia kena bayar balik mengikut syarat yang ditentukan…. itu pun susah nak paham kaaaa?????

      Reply
    • August 2, 2012 at 5:09 pm
      Permalink

      Kadang kala perlawanan politik seperti kes pelanggaran antara kereta sama kereta atau lori sama lori.

      Yang seorang nak laju. Yang seorang lagi nak cepat.

      akhirnya dua-dua naik Mahkamah.

      Reply
  • August 1, 2012 at 6:50 pm
    Permalink

    hahahhaa…jangan main main dengan BAFIA ooo…jadi rasanya takder can la si rafizi lembu nak jadi calon…lom sempat lagi dah masuk jel…hehehe

    Reply
    • August 2, 2012 at 8:20 am
      Permalink

      Ambik pinjamana???
      Tu yg beli segala condod , tanah kat putrajaya, retaurant tu apa?? Itu Ultra Vires-> melanggar akta syarikat, CBT.

      anak Tun di bail out-> tak nea bayar pun free berbillion. Tajuddin Ramli Fre RM589 juta, Halim Saad Free RM3 billion.

      Macam mana u…??

      Kalau Rafizi kena atas bafia, Kak Jat and Famili lepas atas alasan apa???

      Reply
      • August 2, 2012 at 6:50 pm
        Permalink

        mooo..mooo hang cerita ni..ada bukti ke mooo ? anwar kebas 3 billion, ketirisan talam hampir 400 juta, PKNS dah hampir 200 juta lingkup…

        tak kira lagi tanah di pulau pinang di jual jauh di bawah harga pasaran…bukan dikit mooo…discount sampai 3 billion

        hehe….aku nak tunggu alasan hang pulak moooo…

        Reply
    • August 2, 2012 at 8:23 am
      Permalink

      Jagan main issu bafia..Habis tu konnonnya DSAIada RM3 billion tu yg kecoh..itu reveal akaun org (kalau ada pun), dah lama dah isu ni…sampai hari ni tak jumpak2 lagi..

      Reply
      • August 2, 2012 at 6:51 pm
        Permalink

        mooo…sabar la mooo…aku dengar acountnya di israel…lambat sikit nak siasat mooo…kan yahudi israel tu semua kawan baik dia….

        Reply
  • August 1, 2012 at 6:52 pm
    Permalink

    duit rakyat selangor kene tibai lagi untuk bela si lembu PGAYR ni..eheheheh…

    habis la duit rakyat selangor…atau dari duit pelacuran dan spa yang kalid jamban ni collect..hehehe

    Reply
    • August 1, 2012 at 11:02 pm
      Permalink

      adussss!!…jahanam la negeriku..selangorku…hehe

      Reply
      • August 2, 2012 at 7:28 am
        Permalink

        Errmmm….negeriku jua…..

        Reply
        • August 3, 2012 at 3:24 am
          Permalink

          senang2 je lanun PR guna duit rakyat utk cover kelaknatan Rafizi..

          Reply
  • August 1, 2012 at 10:52 pm
    Permalink

    lagi duit rakyat selangor digunakan utk kes peribadi. kes rafizi bukan kes mengenai selangor jadi kenapa kerajaan negeri akan tanggung kos utk kes rafizi? rakyat selangor tak nampak ke lagi?

    Reply
  • August 1, 2012 at 10:55 pm
    Permalink

    Sekali imbas Rafizi dilihat saperti klon Ezam Md. Nor yang dalam satu masa berjuang melawan arus demi tegakkan benang basah ketuanya. Ezam dilihat saperti klon ketuanya. Cara Ezam bercakap, cara Ezam senyum, berjalan malah segala galanya dikatakan menyerupai ketuanya. Ketuanya masok lokap Ezam akan masuk lokap, ketuanya dipenjara, Ezam jugak dipenjara.

    Rafizi kelihatan gembira ditangkap dan bakal dipenjara. Tetapi kita yakin manusia macam Rafizi setelah celik akan kejemuan dengan segala hal begini. Seterusnya Rafizi bakal mengikuti jejak langkah Ezam yang bertukar arah dek kejemuan hidup dalam dunia penuh kepalsuan.

    Mereka yang menerima hidayah setelah sekian lama terapung tetap akan kembali kepangkal jalan. Dan kita percaya akan berlaku pada manusia macam Rafizi dan beberapa yang lain bakal menyusul nanti.

    Reply
  • August 1, 2012 at 11:10 pm
    Permalink

    la…ape kecohnye..jgn bimbang…rakyat tahu mcm mne nk bals budi baik krjaan dan polis bile tangkap pendedah maklumat penyelewangan….

    jgn bimbang…kami thu mcm mne nk bls budi anda…trime ksh ye..budi korang tu kami bls dlm PRU 13 nti ye…

    1 lg bukti amno bute hati krne wang???patut ke org yg dedah mklumat keslahan org lain didakwe…sdgkan pesalah sebenar masih bersenang lenang dgn harte rkyt…undang2 zalim!!!!

    Reply
    • August 1, 2012 at 11:18 pm
      Permalink

      ha’a ye zalimnya..mcm org yg mendedahkan perilaku liwat & zina anwar tu..yg di salahknnya ialah org yg mendedahkn & bersumpah kebenaran tp yg MELAKU zinanya dibela bermati2an…tidak bersalah kon walaupun dgn bukti..kazaf..kazaf..hehe..kazaf pala toya dia..bongok!!

      Reply
      • August 1, 2012 at 11:34 pm
        Permalink

        bebal punya cai PAS…kalau tak tau pasai undang2 toksah buat bangang laa…apa kena mengena akta BAFIA dgn kes yg si lembu lembut tu bawak…kes dan kesalahan yg berbeza la bongok….

        Contohya…kalau hang nak dedahkan kecurangan bini hang dgn jantan lain, perlu ke hang dedahkan gambar dia mandi telanjang bulat dlm bilik air sorang2…

        Hang ingat undang2 ni mcm Aljuboxs ke??…depan belakang pun boleh….pi belajar undang2 dibawah Bank Negara dulu sebelum jadikan diri hang sampah sarap dlm mykmu ni…

        Reply
    • August 2, 2012 at 6:52 pm
      Permalink

      hehe…cai-cai pakatan haram..mana tau balas budi…melingkupkan pandai laaaa…rakyaat dah tau sangat !

      Reply
    • August 2, 2012 at 7:43 am
      Permalink

      Bukti jelas PAS dgn PKR rasuah pengundi masa PRU 2008 di Tumpat!
      Siap buat budget lg…

      Reply
      • August 2, 2012 at 6:53 pm
        Permalink

        hush !! tu bukan rasuah…tu zakat !! tak caya hangpa tanya cai-cai pakatan haram

        Reply
        • August 3, 2012 at 3:20 am
          Permalink

          opss.. ye ke..haha cai2 cm bujuk akan pikir ape nk konar ke UMNO

          Reply
      • August 3, 2012 at 8:06 am
        Permalink

        Itu duit tambang, hang duk KL balik ngudi K’tan rm50 mana cukup, kena top-up lagi. Pengundi UMNO siap ada BAS dan duit poket, ada nasi bungkus lagi. Aku nak tanya, korang ngudi d tempat tinggal atau balik kg. ? yg. ngundi d kg. aku berani jamin dapat duit tambang, UMNO bagi. 2008 aku ngudi d kg. orang UMNO tanya aku undi apa, dia nak bagi duit tambang. Aku sibat je… walaupun undi PR. Jadi takyah buat cerita kat sini… orang luar yg.ngundi d kg. memang dapat duit tambang.
        Hang p tanya ketua bahagian/cawangan UMNO kalau tak caya.

        Reply
    • August 3, 2012 at 8:08 am
      Permalink

      Ni buget UMNO ke PAS, takda lambang parti pun…

      Reply
  • August 2, 2012 at 12:35 am
    Permalink

    MB Sekular Selangor tu terang2 seleweng duit lagi. Mana boleh guna duit kerajaan negeri untuk biayai kos guaman Rafizi!

    Rafizi bukan di saman kerana buat kerja kerajaan Selangor, tapi buat kerja2 subversif parti longkangnya.

    Dia ceroboh maklumat BAIFA utk korek rahsia musuh politiknya, kapasiti siapa?

    ..xde kena mengena dgn urusan pentadbiran Selangor dan MB Khalid wajib didakwa pecah amanah jika gun adana negeri.

    Tunggulah Insya Allah PRU 13, doakan BN UMNO menang.. kita tangkap dan hukum habis2 penyangak2 Pakatan Haram ini dr Kedah sampai ke Selangor!

    Reply
    • August 2, 2012 at 7:08 am
      Permalink

      sebab mb jamban ni bodo…
      dia tak sedo..hutang dia dengan bank islam rm60juta++ tak setel lagi tu…

      sebab tu mb jamban ni bodo bertingkat tingkat..gagap toksah cakap la..

      Reply
  • August 2, 2012 at 5:52 am
    Permalink

    Tunggu sahaja lah balasan Allah bagi mereka yang menyalahguna wang ‘rakyat’ di akhirat nanti!!!!!
    Inilah natijahnya kalau orang yg tak layak jadi pemimpin telah dipilih jadi YB atau YAB.

    Reply
  • August 2, 2012 at 8:25 am
    Permalink

    Macam mana opulak dgn duit rakyat anak Tun RM2 bil, Tajuddin Ramlu RM589 juta + Halim Saad RM3 billion + Kak Jat RM250 juta + PKFZ RM12.1 bil + Sukhoi Commission RM470mil + Proton MV Agusta Rugi RM400 mil + dan macam2 lagi..

    Macam mana tu??

    Reply
    • August 2, 2012 at 8:31 pm
      Permalink

      ko cerita palak yg 3 billion anwar tu wahai si musibat

      Reply
      • August 3, 2012 at 3:21 am
        Permalink

        senyap terus mangkok jamban ni kena 3 billion.. hahaha

        Reply
      • August 3, 2012 at 8:11 am
        Permalink

        Yg. tu tuduhan semata… takda pruff… heheh. kalau ada siarkan akaun tersebut, supaya rakyat boleh nilai sendiri macam kes NFC.

        Reply
        • August 3, 2012 at 7:49 pm
          Permalink

          proof apa yang hang nak bujuk…kalau tunjuk acc hangpa kata palsu…tunjuk pic hangpa kata super impose…..

          tunjuk video….hangpa kata besi !!

          Reply
          • August 4, 2012 at 8:34 am
            Permalink

            Benda betul orang tak melalut, benda tipu memang akan d nafikan.

  • August 2, 2012 at 9:06 am
    Permalink

    Tindakan Polis Diraja Malaysia yang lebih dikenali sebagai salah satu “Barua UMNO” menangkap dan mendakwa Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat, Sdra. Rafizi Ramli di bawah BAFIA (Akta Institusi Perbankan dan Kewangan) dengan sendirinya menjelaskan bahawa Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan UMNO BN mengakui kesahihan bukti pendedahan yang dibuat oleh Rafizi Ramli.

    Sekiranya apa yang telah didedahkan olih Sdra. Rafizi Ramly itu tidak benar atau tidak sama dengan apa yang terdapat dalam document sulit Bank berkaitan, maka mana mungkin Rafizi dikaitan dengan Akta BAFIA!

    Antara perkara sahih yang telah didedahkan olih Sdra Rafizi Ramli adalah seperti di bawah:

    – Keluarga Dato’ Seri Shahrizat Jalil mendapat bayaran bulanan yang lumayan dari harta-harta yang dibeli menggunakan dana NFC yang diselewengkan. (baca kenyataan penuh di sini dan di sini)

    – Semakan dengan sebuah bank tempatan mengesahkan bahwa memang berlaku penyelewengan dana bernilai jutaan Ringgit Malaysia yang telah dilakukan olih Shahrizat Jalil, suaminya; Dato’ Seri Salleh Ismail serta anak-anak mereka. (Kenyataan sertabukti bergambar disini)

    – Pada 9 Disember 2009, hampir dua tahun yang lepas, keluarga Shahrizat menggunakan wang NFC itu untuk membeli sebuah kereta Mercedes Benz CLS 350 CGI berharga RM534,622,00. Shahrizat, suaminya serta anak-anak mereka juga menyalahgunakan dana awam sebanyak RM20,000.00 setiap bulan untuk menanggung kos penyelenggaraan kereta mewah yang digunakan olih keluarga mereka. (Pendedahan lanjut di sini dan di sini)

    Reply
    • August 2, 2012 at 6:54 pm
      Permalink

      marah benar mooo ?? hehe….macam tak sempurna hidup hang kalau hang tak buat fitnah yea moooo.

      Reply
      • August 3, 2012 at 3:23 am
        Permalink

        puasa ke tak mamat cai ni.. sama je mcm hari biasa.. dosa pahala xde dh.. diorng ikut Nuar.. lepas buat dosa.. mandi2.. pakai baju Melayu pegi semyg Terawih.. SLAMBER.. xreti malu pd Tuhan

        Reply
  • August 2, 2012 at 2:00 pm
    Permalink

    Loosermoo meroyan sakan. Rafizi lggar undang2 xblh amik tndakn?
    Polis jgn buat apa wpun macai PR bunuh org, rompak duit?
    Polis mesti tangkp org UMNO sj?
    Aku doa mg PRU 13 BN menag besar dn penyangak2 Pakatan Haram dr kepala penyangak NUAR sihingga kpd balaci anjing suruhan mcm ko Moolooser akn ditangkap hidup2! Dihukum setimpalnya dlm penjara!

    Reply
  • August 2, 2012 at 2:13 pm
    Permalink

    Sekadar pandangan….
    Saya amat kuartir TS Khalid Gagap akan marah lalu akan menyaman orang yang mendakwa beliau menggunakan wang rakyat untuk membela Rafizi dan mungkin Johor, yang telah didakwa membocorkan rahsia pelanggan.

    Saya pohon Johari dapat membuat salinan akaun DS Anwar Ibrahim, DS Wan Azizah, Nurul Izzah dan anak2 lAnwar Ibrahim yang lain untuk pengetahuan ramai. Jikalau Johor kata, Anwar Ibrahim tidak ada akaun di Public Bank, Johori boleh kawtin dengan kawan-kawan di bank lain.

    DS Anwar Ibrahim tentu akan sayang kat Johari.

    ikhlas dari
    nasirwise

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *