Pulau Pinang: Pelabuhan Tak Boleh, Ketua Menteri Boleh

MUNGKIN ramai tak sedar tapi khabarnya ada gerakan besar-besaran di Pulau Pinang sekarang yang mahu pengurusan pelabuhan di negeri tersebut kekal di uruskan oleh orang yang berasal dari negeri itu juga.

Kalau tak silap penulis, kempen itu berbunyi lebih kurang begini ‘Pelabuhan Pulau Pinang Untuk Orang Pulau Pinang’.

Ini berikutan kejayaan syarikat yang ada kaitan dengan hartawan melayu terkenal, Tan Sri Syed Mokhtar Bukhari (orang Kedah) memenangi bidaan untuk menguruskan pelabuhan tersebut dari kerajaan pusat.

Malangnya, memandangkan yang menang itu orang Melayu, maka DAP dan parti komponen BN, Gerakan sendiri berganding bahu untuk menentang kejayaan Syed Mokhtar, dengan menjadikan asal usul Syed Mokhtar sebagai modal.

Padahal apa masalahnya, itu bukan tender runding terus tapi melalui bidaan dari tender terbuka yang turut disertai syarikat antarabangsa.  Bukankah DAP juga yang selalu mempersoalkan kerajaan persekutuan kerana tidak mengamalkan tender terbuka?  Kenapa bila dibuat dan ada yang berjaya, nak dibantah pula?

Lagipun bukan rahsia pelabuhan Pulau Pinang alami kerugian – kerugian yang akan diambil sekali oleh Syed Mokhtar sebagai pengendali baru.  Beliau ada wang dan kemampuan untuk menyelesaikan masalah tersebut, apa masalahnya.  Kesatuan Sekerja pelabuhan pun sokong khabarnya pengambilalihan ini.

Syed Mokhtar  bukan baru dalam bidang urus pelabuhan, Pelabuhan Senai di Johor juga diuruskan olehnya, dan berjaya!!

Tapi sebab yang dapat orang Melayu, sudah tentulah DAP sebagai parti perkauman cina tidak dapat terima hakikat.  DAP mahu hanya nama-nama yang mula dari Goh, Lim, Chan, Lee dan seumpamanya sahaja yang dapat tender tersebut, kepala hotak dia.

Betul punya perkauman.

Justifikasi kukuh kenapa kita kata penentangan ini bersifat perkauman ialah kerana rakyat Pulau Pinang diketahui tidak ada masalah menerima orang luar untuk mengurus apa-apa di negeri tersebut, waima jadi Ketua Kerajaan Negeri sekalipun, yang bising ni DAP saja. 

Buktinya, Lim Guan Eng sendiri pun dari Melaka tapi boleh jadi Ketua Menteri apa.

Ketua Menteri tu, bukan kecik alang punya jawatan, DAP tak kisah pulak untuk serahkan kepada orang Melaka uruskan.  Bila tiba bab pelabuhan saja, macam-macam masalah pula timbul atau ditimbulkan.

Ini kita kena faham warna sebenar DAP.  DAP main perkauman tidak kira masa, walaupun dalam soal nak uruskan sebuah pelabuhan pun.  DAP hanya anggap sesuatu kontrak itu adil kalau cina saja dapat.  Kalau India dan Singh mesti ada hubung kait dengan parti itu.

Toksahlah undi parti perkauman ini lagi.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

35 thoughts on “Pulau Pinang: Pelabuhan Tak Boleh, Ketua Menteri Boleh

  • July 29, 2012 at 1:56 PM
    Permalink

    inilah dikatakan cakap lain, buat lain. semasa debat csl dgn lge hari tu, isu ini diutarakan, sayang csl lupa nak cakap balik kat lge yg dia tu bukan org penang pun.

    Reply
    • July 29, 2012 at 4:45 PM
      Permalink

      Bila Tun Khalil tu org Melaka yer..???

      Reply
      • July 29, 2012 at 4:57 PM
        Permalink

        Abih kalau macam tu..tak adilllah PM datang negeri Pahang. Patut buat giliran…

        Bododh betul statement Baba. Dizaman IT, yg dah boarderless ni pun ko nak berpikiran kuno lagi..

        Reply
        • July 29, 2012 at 6:53 PM
          Permalink

          hang lagi bodoh !!cakap pasal boarderless…hang tau ke apa makna boarderless tuu ?

          Reply
          • July 29, 2012 at 10:34 PM
            Permalink

            bro…macai mangkuk ni standard burung kakaktua…tau cakap jea….ikut apa yg tuan dia suruh ckp, dia ckp la…

          • July 30, 2012 at 1:42 AM
            Permalink

            macai ni macam lembu pun ada jugak bro…bunyi je kuat isi xde

      • July 30, 2012 at 4:45 AM
        Permalink

        tau takpa…so, awat syed mokhtar tk leh urus penang port pulak…? bingai punya mm.

        Reply
    • July 31, 2012 at 11:32 AM
      Permalink

      Apa punya akal la…
      Dalam perlembagaan benda ni tak salah, tu KJ tu lahir kat mana? apasal boleh jadi MP. Jadi tak perlu pertikai benda yg. bukan kesalahan. Kalau Obama jadi KM P.Pinang hang pertikai takpa la, sebab dia bukan warganegara m’sia. Tapi kalau Rosmah jadi PM m’sia, nak pertikai buat apa. Perlembagaan benarkan..

      Reply
  • July 29, 2012 at 2:02 PM
    Permalink

    guan eng takut nanti kalau penang jatuh kat BN .dia tak leh nak lari ikut jalan laut kot?? hehehehe..

    rasuah DAP kan banyak kat penang sekarang ni…pasai tu dia jadi kalut…

    Reply
    • July 29, 2012 at 4:46 PM
      Permalink

      Rasuah??? Mana MACC cepat!!!

      Reply
      • August 2, 2012 at 2:03 PM
        Permalink

        eh….eh….membela pulak budak ini kepada orang yang tak sebangsa dengan dia. sanggup tikam bangsa sendiri. Assallamualaikum ‘MM’, awak ni orang Melayu Islam ke bukan ?

        Reply
    • July 30, 2012 at 1:43 AM
      Permalink

      projek2 di kawasan2 kritikal, lepas tu nk rampas tanah org Melayu di Pondok Upeh Balik Pulau konon utk buat ‘ipta’.. (siapa bg lesen IPTA kt dia??)

      Palng best nk siasat RAINBOW yg kasi ‘patch’ kt dahi dia tempoh hari.. yg tu xperlu SPRAM siasat..hahah

      Reply
  • July 29, 2012 at 3:30 PM
    Permalink

    Sekadar pandangan

    Orang Melayu Pulau Pinang wajib memilih BN kerana jikalau tidak Cina DAP akan terus berkepala batu dalam semua aspek. Apa dah jadi pada Tanah orang Melayu, perumahan kos rendah dll. Despite orang Melayu marah dengan tindakan mereka, mereka tetap terus laksana projek tu. Pelbagai alasan yang menyakitkan hati deberikan. Semoga Allah turunkan bala pada kaum kapir Cina DAP dan pengundi dan penyokongnya khasnya. Amin
    Ikhlas
    Nasirwise

    Reply
    • July 29, 2012 at 4:21 PM
      Permalink

      Betul sekali brader. Cina boleh mengepalai Penang tapi biarlah cina dari parti BN macam dulu. Ini kerana cina lebih bilangan dari kaum lain di Penang dan ini kita faham.

      Melayu Penang perlu sedar dan bangkit selepas buat silap. Gerakan memerlukan pasukan lebih kuat untuk halau LGE balik Melaka semula. Ini semua perlu dibuat dan dibuat dengan cepat.

      Reply
    • July 30, 2012 at 1:02 AM
      Permalink

      Dulu rakyat dah bagi UMNO peluang perintah Penang, bila UMNO mempunyai kerusi paling banyak d penang, tapi bagi pada gerakan jugak. Sekarang bila pelabuhan dapat pada orang UMNO/melayu ada gerakan nak tolong UMNO atau dia tolong DAP?

      Reply
      • July 30, 2012 at 1:55 AM
        Permalink

        itu xkesah jugak lah sbb sama2 Cina.. tp yg paling busuk ialah org PAS yg nk pelingkup org Melayu Pulau Pinang sama2 dgn DAP!

        xpernah pula zaman BN perintah Khutbah Jumaat buang doa kepada pemimpin Islam, YDP Agong, TYT P.P. dan masukkan org kafir diberikan kejayaan.. Ko redho ke perangai laknat PAS cm tu bujuk?

        Reply
        • July 31, 2012 at 2:41 AM
          Permalink

          Pada aku doa pada kebaikan d alu-alukan, doa keburukan d elakkan. Pemimpin yg. adil tak salah doakan kejayaan dia. Pemimpin yg. zalim d galakkan doa menjadi baik dan soleh. Tapi kalau seorang IMAM buat hal yg. salah apasal ko kata parti PAS yg. salah, sedang ribuan lagi IMAM PAS yg. buat betul hang tak pulak kata betul.
          Apakah ISLAM itu d lihat pada penganutnya atau QURAN dan HADIS Rasulnya?
          Apakah bila ada seorang pemimpin UMNO membunuh maka media sebut UMNO parti PEMBUNUH?

          Reply
          • July 31, 2012 at 8:19 AM
            Permalink

            Haha komakuimjugak imam PAS sekor tu xbetul ekk, so sbb PAS ni melalak kuat dn rapat sgt cari kesalahan org lain, persoalkn keislaman pihak lain, tipu fitnah xhenti, jd bila ada imam ngok PAS buat bnda sesat, mestilh kena timbulkn, malah itulah gmbaran sesatnya PAS! bila kesalhn melibtkn agama tidak mohon maar, tidak betulkn, malah terus menerus bohong!

            Soal skrg mahukh Presidan dayus PAS tu mnta maaf kpd makmum masjid tu dn umat Islam? Krn PAS lah imam tu jd ngok.. Mn boleh sesuka hati puja org kafir sehingga cmpur aduk dgn ibadah khusus umat Islam?..

            Wpun Mat Sabu xpnh bunuh org tp maksiat dn syiah yg dibawanya lbh bhaya, tp morsidol am PAS lebih sebok fikir nk tumbngkn UMNO..logik x?. Biarkn syaitn dlm umah sndiri?

          • July 31, 2012 at 11:27 AM
            Permalink

            Kes ni dah d bawa ke Majlis agama dan soal siasat. Tiada pelanggaran hukum dan syarat, cuma kurang adabnya. Yg. peliknya Utusan/UMNO melaporkan benda yg. salah(fitnah). Jadi Utusan/UMNO yg. patut minta maaf.

        • July 31, 2012 at 11:35 AM
          Permalink

          Kalau UMNO buat pada hang semua betul.. kalau salah, hang kata perkara kecil dan tak kesah. Tapi kalau PAS buat benda kecil ko besarkan, benda makruh ko haramkan. Itulah busuk hati namanya..

          Reply
  • July 29, 2012 at 4:38 PM
    Permalink

    Dari dulu lagi, yg memerintah penang ialah Cina dari BN. aik…tak kan sekelip mata jer jadi macam tu…melayu hilang tanah secara tiba2..ini da tahap magic…

    Dulu pun yg menang, adalah umno, pesal umno kasi kat Gerakan. Siapa yg kudakan siapa skg ni..??

    Reply
    • July 29, 2012 at 4:41 PM
      Permalink

      mmm. dah memang DAP pukimak. nak buat camne. nanti suruh RPK buat cerita guan eng dgn altatunya plak.

      Reply
      • July 29, 2012 at 4:45 PM
        Permalink

        Memang org umno pandai reka2 cerita2 seks ni. Tapi kalu bagi suruh dia buat industri teknologi tinggi (macam Proton), maka punah lah…….

        Reply
        • July 29, 2012 at 9:50 PM
          Permalink

          Punah ??? hehe…kalau tak ada proton 80% cai-cai PAS masih dok naik bas !!

          reka cerita seks ?? ooooo..pelakonnya semua imam-imam pakatan..siapa lagi ??

          Reply
          • July 29, 2012 at 10:37 PM
            Permalink

            tu belum cerita cai2 Aljuboxs & Pop Nicky yg kerja kat proton lagi…

    • July 29, 2012 at 9:51 PM
      Permalink

      Bila cakap pasak kuda…kat malaysia ni semua orang akan terbayangkan PAS !! reality check !!

      Reply
      • July 29, 2012 at 10:41 PM
        Permalink

        Selain drpd PAS, adakalanya bila sebut pasal kuda ni, teringat jugak kat seorang penunggang kuda yg hebat di msia ni…mampu menunggang kuda dari arah depan dan belakang….

        Reply
        • July 30, 2012 at 1:56 AM
          Permalink

          heran tu.. usung sana sini sampai Germany ‘sakit tulang belakang’.. create simpati luar biasa..
          kah..kah..wayang… org sakit tulang belakang sakan plak tunggang itu ini.. sehat molek je.. MUNAFIK

          Reply
          • July 31, 2012 at 11:38 AM
            Permalink

            That y dikatakan fitnah, orang sakit belakang(d sahkan pakar) mana boleh buat semua tu.

      • July 30, 2012 at 6:03 PM
        Permalink

        takyah cek la bro..dah memang konfom..hehe

        Reply
  • July 30, 2012 at 1:52 AM
    Permalink

    Cina BN perintah Pulau Pinang masjid tetap terbina, siap gazet lagi tanah baru untuk masjid, tp DAP baru masuk je tanah masjid pun dia nk konar.. nk halau habis org Melayu dgn projek2 luar biasa mahal. Tanah2 yg memungkin org Melayu bertapak cepat2 di jual dan ditukar status..

    Loosermm, ko tanya takan sekelip mata DAP buat? ya mmg sekelip mata lah.. so baru ko nk tahu ke DAP tu Rasis lebih sama dgn Yahudi di Asia Barat.. tadah le tengkok ko buat ditunggang ala kuda DAP..

    Reply
    • July 31, 2012 at 11:41 AM
      Permalink

      Wah.. kemain bela cina pulak. Apa hang nak kata pada CSL yg. kata YB UMNO hilang akal semata2 nak tegakkan hukum Islam. Atau hang pun sekepala dengan CSL?
      Tak dengar pun hang kutuk cina kafir tu hina Islam dan YB UMNO.

      Reply
      • August 1, 2012 at 10:46 AM
        Permalink

        Bujuk… mamat Laknat tu telah hilang akalnya( mungkin tulurnya juga ) secara tiba tiba hingga tarak bolek kata apa apa sama itu CSL….kah..kah… LAKNAT..LAKNAT

        Reply
        • August 1, 2012 at 10:49 AM
          Permalink

          Mungkin itu la yang disebut MUNAFIK BISU… SELECTIVE PROSECUTION beb…

          Reply
  • October 15, 2014 at 2:42 PM
    Permalink

    Bujuk dah nak bahlol macam unta…Rosmah pun tak pernah mimpi nak jadi PM tapi Wan Azizah dah naik sasau xdpt jadi MB Selangor…kesian dia tak dpt restu sultan mabuk ayaq ketum la tu dah banyak telan air KetUm kot..

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.