Tian Chua Tempelak Barisan Nasional: Sejarah Komunis Malaya Berulang Kembali

Share


Baru-baru ini laman berita Suara Keadilan menyiarkan berita berkenaan kononya MoU antara kerajaan Malaysia dan Republik Rakyat Cina sebagai bukti bahawa UMNO/Barisan Nasional/Kerajaan Malaysia berkerjasama dengan pihak komunis. Dalam artikel tersebut Ahli Parlimen Batu Saudara Tian Chua menyatakan ketidakpuashatian beliau dengan MoU tersebut dan menggelar kerajaan Malaysia sebagai hipokrit dan tidak telus. Beliau mengatakan bahawa Barisan Nasional adalah sebuat gagasan yang berideologi komunis kerana kerajaan persekutuan menandatangi perjanjian dengan sebuah negara komunis.

Apa yang kita boleh ambil dari kenyataan Tian Chua ini adalah kekecewaan beliau terhadap kehebatan kerajaan persekutuan dalam konteks politik dan perdagangan antarabangsa. Malaysia sebuah negara yang membangun telah dapat meyakinkan kerajaan negara maju seperti Republik Rakyat China untuk melabur dan mengembangkan sayap diplomatik di negara tersebut. Tian Chua yang berketurunan Cina nampaknya kesal kerana merasakan bahawa perjuangan Pakatan Rakyat yang mendahulukan orang Cina tidak disokong oleh negara Republik Rakyat China sendiri.

Apa yang terjadi pada hari ini adalah sama seperti apa yang berlaku pada tahun 1974. Pada tahun tersebut Tun Abdul Razak telah mengadakan lawatan ke China untuk bertemu dengan Presiden Mao yang merupakan pengasas revolusi budaya di China. Pada ketika itu para pemimpin Parti Komunis Malaya yang berkiblatkan Republik Rakyat China sebagai penyuluh jalan telah berasa gundah gulana kerana negara tembok besar itu menyatakan sokongan padu kepada Tun Abdul Razak yang merupakan Perdana Menteri Malaysia ke-dua dalam menyatakan hasrat untuk menghapuskan pengaruh komunis di Malaysia. Perlu diingatkan kembali bahawa, pada ketika persoalan PKM diutarakan kepada Presiden Mao, beliau mengatakan bahawa kerajaan demokrasi yang diterajui oleh Parti Perikatan (nama lama Barisan Nasional) adalah kerajaan yang sah. Presiden Mao juga telah menyatakan sokongan dimana beliau menjangka komunisme akan lenyap di Malaysia.

Pada masa yang sama, ahli PKM di Malaysia berhadapan dengan dilema samada untuk meneruskan perjuangan ataupun untuk meletakkan senjata akibat kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden Mao itu. Hal yang sama dapat dilihat sekarang, dimana pihak Pakatan Rakyat yang sibuk cuba untuk menghidupkan ideologi komunisme di Malaysia telah diberikan tamparan hebat apabila hubungan Republik Rakyat Cina dan Malaysia telah menjadi semakin akrab. Lantas untuk menyelamatkan maruah mereka, dengan bersahaja mereka menuduh Malaysia dibawah pemerintahan Barisan Nasional adalah sebuah organisasi berpandukan komunis. Sedangkan apa yang terjadi hanyalah hubungan diplomatik yang bersifat terbuka yang selama ini terjalin antara Malaysia dan Republik Rakyat China semakin akrab.

Saudara Tian Chua yang sememangnya terkenal dengan sifatnya yang agak radikal, tidak teragak-agak untuk menuduh Barisan Nasional dan Kerajaan Malaysia hanya dengan “bukti” yang tidak nyata. Beliau tanpa segan silu, menunding jari kepada Kerajaan Malaysia yang menjalankan hubungan diplomatik sebagai pengkhianat demokrasi. Sedangkan apa yang telah diserapkan di dalam Pakatan Rakyat adalah ideologi komunisme yang bernyala di sebalik konsep anarki dan kekacauan untuk menumbangkan Kerajaan Malaysia.

Jika benar Malaysia bekerjasama dan berpaksikan komunisme sebagaimana tuduhan beliau di dalam Suara Keadilan maka setiap nafas yang di hela oleh Tian Chua sekarang adalah satu pembohongan. Jika Malaysia sebuah negara yang menyokong fahaman komunis, Tian Chua mungkin sudah lama mati semasa demonstrasi jalanan yang beliau terlibat, seperti mana nasib yang menimpa pendemonstasi Tianamen Square di Republik Rakyat China pada tahun 1989.



16 thoughts on “Tian Chua Tempelak Barisan Nasional: Sejarah Komunis Malaya Berulang Kembali

  • July 25, 2012 at 12:21 pm
    Permalink

    Tergamak panggil si laknat sial ni ‘saudara’???
    Seorang cina yang tak pernah bersyukur dapat duduk di Malaysia.

    Reply
    • July 28, 2012 at 2:53 am
      Permalink

      Saya beranggapan bahawa penulis membahasakan Tian Chua sebagai saudara adalah sebagai satu lenggokan sarkastik…
      Bukan saudara seperti saudara mara atau saudara seIslam… Tapi “saudara” maksudnya memberikan satu perlian yang cukup hebat kepada Tian Chua yang kononya memperjuangkan Malaysian Malaysia yang mengatakan semua rakyat Malaysia bersaudara….
      Orang Melayu dengan musuh zaman dahulu pun tak biadap…Masih berpantun hormat walaupun keris tinggal seinci lagi nak dibenamkan kedada musuh…

      Reply
  • July 25, 2012 at 12:52 pm
    Permalink

    Alaaa…apa yang cai-cai pakatan haram tau tentang diplomasi antarabangsa ???

    aku tak rasa tian chua bersifat redikal….bagi aku tian chua ni bodoh tapi sombong…sombong di sebabkan cai-cai melayu PAS sanggup bau ketiak dia…dan bodoh sebab dia memang bodoh !!

    tian chua hanyalah seorang typical cina yang menyusup masuk kedalam golongan melayu demi untuk memecah belahkan…kita yang berfikirang jauh nampak…hanya cai-cai melayu pakatan haram yang tak nampak sebab sememangnya mereka hidup tanpa pedoman yang utuh !

    period !!

    Reply
  • July 25, 2012 at 1:04 pm
    Permalink

    Keluar tajuk sekejap tapi nak tunjukkan kepada Moon..mm & bujuk tentang apa yang dicakapkan oleh puak PAS terhadap Ketua Taliban.

    Anonymous said…
    Friday, July 20, 2012 12:21:00 PM GMT+08:00
    Kesimpulan daripara debat mlm td… Terlajak Perahu Blh Di undur, terlajak kata mmm.. pandai2 la cover sendiri. Rasa2… jenuh pemimpin kanan PAS nk explain dgn pengikut ats pagar ttg halatuju PAS dlm PR lps nie terutama hbgnnya dgn DAP. Pd pendpt sy, berkenaan hbgn dgn DAP, statement yg dilemparkan ketua pemuda PAS mlm td itu (leh rujuk kt video debat) hanya menyebabkn golongan pertengahan berpk kembali sokongan mrk kpd PAS.Ianya membuat sy tebungkam seketika. Apakah tujuan sebenar pakatan diwujudkn yg sy nmpk hanya berlandaskn kepentingan politik semata2. Sepatutnya perlulh kena sekuat pakatan dlm BN, yg mana sgt JELAS ape yg diinginkan oleh setiap parti tetapi bertunjangkn UMNO. Dgn kata lain suka tk suka, parti lain kena akur jika ia melibatkn kepentingan agama dn hak bumiputera. Ini sgt berlainan dgn PR. Cth terdekat, lihat shj di Perak (isu MB, jika tdk kerana diselamatkn oleh perlembagaan) dn Selangor (mcm2 isu). Itu tdk termsk di Penang. Sape yg lbh berkuasa dlm menentukn halatuju pentadbiran kalau bkn DAP dn PKR. Ape yg PAS blh buat. Tk perlu menyalahkn pihak lain (UMNO). Yg ptg muhasabah diri dlu, kenapa tk semua org melayu blh menerima PAS. Dn juga jgn bermain dgn POLITIK PERSEPSI tp tunjukkn FAKTA akn keupayaan diri menjd juara utk umat ISLAM. Bygkn jika Putrajaya jatuh pd PR dn pekara yg sama terjd (PAS bkn dominan). Adakh rakyat blh berharap pd PAS utk menjaga kepentingan agama dn hak2 bumiputera. Sy mengakui, terdpt begitu bnyk kekurangan dlm pentadbiran skrg (dn itulh peranan kita sbg Check & balance kpd pemimpin). Tp sekrg2, tiada kekangan kita dlm meninggikn syiar islam. Ditambah plak, skrg ada YB UMNO sdh mula berckp ttg HUDUD (samada mainan politik atau tdk, itu urusan dia dgn allah). Sudah2 laa bermimpi disiang hari, bangkit la segera wahai sahabat agar tk jd sprt Lebai Malang, menang sorak KG tergadai. Pk2 laa wahai sahabat semua. Juz my 2 cent opinion…

    Anonymous said…
    Friday, July 20, 2012 12:59:00 PM GMT+08:00
    Pembaca sekalian, cuba para pembaca ke blog din turtle, baca bab Nasarudin tantawi yang dipersoalkan oleh dinturtlr, tolong jawab apa yang dipersoalkan. Nampaknya lanjutan dari kekakuan nasirudin dlm debat telah melarat dlm blog pula. Tiada setakat ni yang boleh menjawab secara ilmiah dan disiplin ilmu islam terhadap persoalan yang dibawa oleh dinturtle, itu baru dinturtle, bukan kalangan ulamak umno lagi macam fathul bari, kita dak kaku nak menjawab!!

    Anonymous said…
    Friday, July 20, 2012 7:16:00 PM GMT+08:00

    Debat fathul dan nasaruddin lebih kepada memberi tarbiah kepada pemimpin2 umno,kerana pengikut2 umno ingat rakyat menyokong umno tp sebenarnya tinggal ahli2 umno je yg tergedik2,selamat tinggal rosmahku sayang umno.

    Anonymous said…
    Saturday, July 21, 2012 6:19:00 AM GMT+08:00
    bukn ke UFB yg beri tarbiah kpd UNT, analisis betul2, jgn degar dan kemudian terus komen,matang la skit…jg jadi bodoh sombong

    Suasana Politik Malaysia said…
    Sunday, July 22, 2012 4:16:00 AM GMT+08:00

    Reply
    • July 25, 2012 at 2:31 pm
      Permalink

      cai2 PAS yg BODOH SOMBONG yg tetap menafikan kekalutan diorang nih..hmmmm

      Reply
  • July 25, 2012 at 2:41 pm
    Permalink

    tian chua naik tocang sebab sokongan dari Melayu2 sedia menderhaka kepada Kerajaan dipimpin oleh Melayu Islam!!!!
    Siapa penderhaka2 itu???!!!
    Melayu tegar dalam Pakatan Haram!!!!!

    Reply
  • July 25, 2012 at 4:00 pm
    Permalink

    tian chua ni sebenarnya komunis. takut org tau mengenai fahaman mereka , mereka tuduh org lain komunis.

    Reply
  • July 25, 2012 at 4:19 pm
    Permalink

    MoU dgn China..esok lusa rakyat depa kahwin dgn Cina Malaysia beranak pinak makin banyak pulak orang seperti Tian Chua/LKS/LGE/Elizabeth Wong dan sebagainya akan dilahrikan di Malaysia oleh yang sedemikain maka makin terhakis la kekuasaan orang melayu.

    Tian Chua berolok-olok jer buat bising padahal nun jauh didalam sudut hati dia mengharapkan sangat lebih ramai lagi orang kaum dia dilahirkan disini.

    Berjaga-jagalah wahai orang melayu. Mungkin kebanyakkan kita tidak akan terasa kehancuran melayu pada zaman sekarang..tapi lagi 30-50 tahun akan datang itu yang menjadi persoalan..

    Reply
  • July 25, 2012 at 4:31 pm
    Permalink

    sapa tak kenal si TIAN CHUA nih..terkenal dengan kaki pukul n suka pukul POLIS wooo…Bangsat si KAFIR LAKNATULLAH sekor nih..
    TIAN CHUA ni salah seorang pengikut dan sekutu PAKATAN HARAM yang memerangi perpaduan dalam diam woo…

    Reply
  • July 25, 2012 at 5:21 pm
    Permalink

    Dia yang sering mengadu-dumba antara pendemontrasi dengan Polis, dia akan selalu ada sahaja dicelah2 seperti duri dalam daging. Orang Melayu jangan lupa diri, dia ini ayam tambatan Lim Kit Siang.

    Reply
  • July 25, 2012 at 6:20 pm
    Permalink

    itu tu pon totok PAS x sedar diri lagi dok kena bodoh macam tu la ngan Pakatan Kelentong Rakyat/DAPIg. DAPig sudah terang lagi bersuluh anti-melayu kalo orang melayu igt lgi la mcm mana peristiwa 13mei dlu dpa hina orang melayu skrg blh pelok cium muahhh3 syg kit siang bodok pny totok PAS

    Reply
  • July 25, 2012 at 7:29 pm
    Permalink

    muka cina lahanat batu ni tak guna..kalaui dulu dia nak tido bawah trak fru..dah lama patut digelekkan je..

    Reply
  • July 25, 2012 at 7:29 pm
    Permalink

    dia tak sedo dia tu lagi komunis…pukul polis pulak tu..haramjadah punya cina bukit cekeding ni…

    Reply
  • July 25, 2012 at 11:12 pm
    Permalink

    Org kita yg bg dia ni kuasa dan ruang bercakap! Pastikan dia kalah di Batu…biar dia berkokok di luar Parlimen tanpa apa2 platform dan jawatan.

    Reply
  • July 26, 2012 at 1:41 pm
    Permalink

    Ya la !
    kenapa panggil dia saudara.tak layak
    lansung !.Saudara atas dasar apa ? saudara mars penulis ? Tak mungkin kot?
    Saudara seagama? jauh panggang ayam dari bara api Ini jenis kapior harbee yang boleh diperangi dan di bunuh.

    Reply
    • July 28, 2012 at 2:52 am
      Permalink

      Apakah tidak anda faham akan sarcasm? Sila google kalau tak faham..

      Saya beranggapan bahawa penulis membahasakan Tian Chua sebagai saudara adalah sebagai satu lenggokan sarkastik…

      Bukan saudara seperti saudara mara atau saudara seIslam… Tapi “saudara” maksudnya memberikan satu perlian yang cukup hebat kepada Tian Chua yang kononya memperjuangkan Malaysian Malaysia yang mengatakan semua rakyat Malaysia bersaudara….

      Orang Melayu dengan musuh zaman dahulu pun tak biadap…Masih berpantun hormat walaupun keris tinggal seinci lagi nak dibenamkan kedada musuh…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *