Karikatur: Bukti Dasar PAS “Wal Halaaaalu Ku, Wal Haraaaamu Mu”…

Share


Marah betul Ketua Dewan Pemuda PAS, Nasrudin Hassan Tantawi, mengenai penyebaran karikatur-karikatur para pemimpin dan idola pihak pembangkang yang mencerminkan perangai sebenar dan kejijikan moral “dewa-dewa” pujaannya itu.

Nasruddin menganggap karikatur-karikatur itu begitu menghina para pemimpin Pakatan Haram dan dilakukan oleh mereka-mereka yang tidak bertamadun untuk memburuk-burukkan imej kepimpinan pembangkang menjelang PRU ke-13.

Dia mahu karikatur-karikatur itu ditarik balik. Katanya, kalau tidak ditarik balik, dia akan mendedahkan identiti atau dalang di sebalik penghasilan karikatur-karikatur tersebut.

Amboi..!!! Marah betul Nasruddin. Rasanya, kalau kartunis atau individu yang bertanggungjawab menyebarkan karikatur itu berada di depannya, mungkin Nasrudin sudah “makan” dan ratah bersama Unit Amal yang sememangnya “ganas-ganas” belaka…

Paling menarik, laman portal paling “berat sebelah” yang sememangnya pro-Pakatan Haram, Malaysiakini, mendedahkan bahawa Nasrudin paling marah dengan karikatur “lanun” yang sangat mirip kepada Anwar, Mat Sabu, Hadi Awang dan Ambiga Sreevenasan.

Karikatur tersebut mempamerkan Anwar bermata satu sedang bersama Hadi, Mat Sabu dan Ambiga di dalam sebuah tongkang lanun yang tertulis “Pirates of Kuala Lumpur” dan di bawahnya pula tertulis “perompak warna DiRaja!!”, sambil memegang parang…

Apa yang tidak betulnya dengan karikatur “lanun” itu? Bukankah “kuning” itu melambangkan warna DiRaja di negara ini dan sewajarnya pihak Pakatan Haram atau Ambiga perlu pilih warna lain yang lebih sesuai untuk mereka gunakan untuk memburuk-burukkan negara.

Institusi DiRaja tidak pernah campur tangan dalam urusan pentadbiran kerajaan selama ini namun kerana puak-puak kuning Bershit dan sikap pemimpin Pakatan Haram yang mengancam kedamaian negara, DYMM Sultan dan Raja-Raja Melayu terpaksa bersuara mahu huru-hara itu dihentikan.

Pelik betul bila Nasrudin menunjukkan perangai kebudak-budakan yang tidak matang, buta sebelah mata dan bersikap tidak adil di dalam mengutarakan isu yang sememangnya menjadi amalan pihaknya sendiri.

Saya tidak tahu sejak bila Nasruddin terjun ke dalam kancah politik negara. Namun jika dia mengikuti perkembangan politik Malaysia sejak 1998 hingga kini, dia akan temui beribu-ribu gambar dan karikatur yang direka-reka untuk memburuk-burukkan pemimpin UMNO/BN.

Ia berlaku sejak di zaman reformasi lagi di mana ruang media dan propaganda di internet dikuasai sepenuhnya oleh cybertroopers-cybertroopers pro-pembangkang. Ketika itu, media-media pro-Kerajaan di internet rasanya boleh dikira dengan jari.

Gambar-gambar superimpose dan karikatur-karikatur “maha-firaun” dan “maha-zalim” begitu popular ketika itu. Dan sehingga kini karikatur-karikatur yang menghina dan memburukkan kepimpinan Tun M, Najib dan para pemimpin UMNO masih banyak disiarkan oleh pihak pembangkang.

Sewajarnya, Nasruddin perlu mengecam dan mengutuk Zunar serta cybertroopers-cybertroopers pro-pembangkang yang begitu banyak menabur fitnah terhadap kepimpinan kerajaan BN terlebih dahulu sebelum marah-marah pada penyiaran karikatur-karikatur yang mengutuk Anwar serta kepimpinan Pakatan Haram.

Nasruddin perlu sedar bahawa pihak pembangkanglah yang menjuarai karikatur-karikatur menghina dan memfitnah para pemimpin UMNO/BN dan mereka jugalah yang memperkenalkan cara jijik, kotor dan tidak bertamadun itu di negara ini.

Kalau pihak pembangkang yang buat karikatur maka Nasruddin bolehkan. Tapi kalau pihak penyokong UMNO/BN yang melakar dan menyiarkan karikatur yang menunjukkan sikap dan polisi sebenar Pakatan Haram maka Nasruddin mengamuk macam budak kecil..!!!

Adilkah kemarahan Nasruddin itu? Atau apakah sikap Nasruddin itu membuktikan PAS masih lagi menggunakan dasar “Wal Halaaaaalu Ku, Wal Haraaaamu Mu”?

Saya berpendapat, Nasrudin perlu cermin dulu dirinya sebelum bertindak mengajar atau mengecam karikatur yang jelas melondehkan sikap dan rupa sebenar para pemimpin Pakatan Haram yang sememangnya jelek dan memalukan itu.

Sepatutnya, dia ajar dulu pihak PAS dan penyokong Pakatan Haram tentang erti etika, tamadun dan akhlak mahmudah kerana pihaknya lebih terkenal dengan sikap-sikap kurang ajar, jijik, jelek dan kaya dengan akhlak mazmumah.

Kalau rumah sendiri busuk dan jelek, janganlah tuduh rumah jiran yang bersih itu kotor. Kalau diri sendiri yang buruk perangai, janganlah menuding jari pada pihak yang jelas lama bersabar dengan kerenah tidak bertamadun pihak pembangkang.

Karikatur “lanun” itu baru sedikit. Nantikanlah kemunculan karikatur-karikatur yang lebih pedas dan mampu membuat para pemimpin Pakatan Haram tak dapat tidur malam! Nasruddin pernah tengok karikatur “Omega”?



43 thoughts on “Karikatur: Bukti Dasar PAS “Wal Halaaaalu Ku, Wal Haraaaamu Mu”…

  • July 15, 2012 at 2:38 pm
    Permalink

    Laaaa..apa yg kami rompak???
    UMNO/MCA kes PKFZ dah RM12.1 billion

    Reply
    • July 15, 2012 at 3:35 pm
      Permalink

      rompak maruah orang melayu dgn agama islam…

      Orang kristian boleh pakai nama Allah kata khalid samad dan pemimpin isle PAS

      tapi dato harun din kata tak boleh orang kristian pakai nama Allah..

      Dato Hasan Ali kata pun tak boleh, dato hassan ali cegah gerakan murtad pun pemimpin PAs tersohor kata hassan ali tak senonoh sbb cegah murtad kat selangor….

      abih dah reta orang melayu kena rompak dengan cins dap komunis kat selangor tu… apa nak buat mat sabu pun kata komunis pejuang tanah melayu… nasib lah badan

      Reply
      • July 15, 2012 at 6:13 pm
        Permalink

        Zaman sebelum nabi lagi pakai nama allah, itu bukan isu, isunya adakah ko menurut suruhan allah dan sunnah Nabi?

        Reply
        • July 15, 2012 at 10:15 pm
          Permalink

          depa pakai nama Allah untuk apa ? nak spin pun jangan anggap semua orang cetak agama macam cai PAS….boleh kan ?

          Reply
        • July 15, 2012 at 11:26 pm
          Permalink

          apa….. bukan issue???

          Pasai tu nabi d lantik bagi sbb nak bagi tau, Allah tu takda anak, takdak isteri

          nabi perang dengan orang2 yg kata Allah ada anak, bini kat tanah arab tu….lebih2 orang yg pura2 islam dan alim a.k.a munafik

          jadi pemimpin PAS isle la ni kata orang kristian boleh pakai nama allah, allah ada anak ada bini kat malaysia ni…..

          kau sapa nak pertikai kan sama ada aku ikut suruhan Allah atau pun tak????

          hebat sangat ke kau ni????

          musuh islam nak pakai nama Allah atas dasar tipu muslihat untuk berdakwah pada orang islam di malaysia pun kau tak boleh nampak

          bila pulak tuhan lantik kau jaga amal ibadah orang lain…

          ke kau da macam paderi2 yg ambik alih keja tuhan ampun kan manusia????

          muka tak malu, oii baii.. cukup Allah letak 2 malaikat tukang catit amalan aku…

          kau tak yah lah masuk campur urusan ibadah orang lain yek…

          jangan malukan makbapak kau yang terpaksa lahir kan kau kat dunia ni…

          Reply
        • July 15, 2012 at 11:30 pm
          Permalink

          orang kristian nak pakai nama Allah bukan issue bagi puak PAS ni????

          bagus lah kau ni

          Reply
        • July 16, 2012 at 9:50 pm
          Permalink

          tapi ko mm lebih politik agama drp apa yg sebenarnya….merelakan sapa saja mengunakan agama bagi tujuan POLITIK

          Reply
    • July 15, 2012 at 5:26 pm
      Permalink

      woiiii mm (MACAI MANGKOK)…
      Cerita pasal TALAM KAT SELANGOR TU APA CER?… Cerita dalam kain ko dulu laaa baru cerita pasal dalam kain orang! … bodo tahap tak leh repair laa otak ko ni

      Reply
    • July 17, 2012 at 3:50 pm
      Permalink

      rompak maruah orang melayu dgn agama islam…..nilainya lebih 1 trillion kut..hehe

      Reply
  • July 15, 2012 at 2:43 pm
    Permalink

    pemimpin-pemimpin pas sesat makin mabuk kuasa berebut-rebut menunjukkan kebolehan dan ketokohan berpidato di khalayak penyokong pas utk dipilih menjadi calon dlm pru13 semata-mata utk ke Putrajaya yg diuar-uarkan slogan HIJAU KE PUTRAJAYA utk menggantikan UMNO yg dikatakan zzalim dan pasti hancur malah menuduh UMNO kini begitu takut mengadakan PRU13.

    Reply
  • July 15, 2012 at 3:04 pm
    Permalink

    hmmmm…talam corporation apa cerita ? siap boleh beli tanah dalam tasik puluh-puluh juta….orang tak cerdik pun tak buat kerja macam tu….

    rafizi ? budah hingusan tu….sedih dan sadis

    Reply
    • July 15, 2012 at 6:16 pm
      Permalink

      La….susah sgt ka MACC nak siasat????

      Kalau sekadar cakap2 kosong tu..tak payah ler…

      Reply
      • July 15, 2012 at 10:18 pm
        Permalink

        hehe….typical cai PAS !! bila MACC siasat ada kebenarannya…hangpa jugak nak guling-guling atas jalan…alaaaa, bukan hang tak tau.

        Reply
      • July 15, 2012 at 11:33 pm
        Permalink

        kau pecaya ke dgn MACC???

        tu yg hassan ali pegi rush orang kristian dakwah orang islam tukar agama tu, cakap kosong ka??

        Reply
  • July 15, 2012 at 3:05 pm
    Permalink

    pas buat semua boleh. orang lain buat semua salah. ciri-ciri Iblis laknattulalah

    Reply
    • July 15, 2012 at 3:29 pm
      Permalink

      Depa buat mesti lah boleh…si tua kutuk tu kan ada voucher masuk syurga, dia jugak boleh men ampunkan kesalahan umat macam paderi kristian….so apa nak takut.

      Reply
  • July 15, 2012 at 3:47 pm
    Permalink

    PAS tu parti ajaran sesat, tak heran lah.

    Reply
  • July 15, 2012 at 4:04 pm
    Permalink

    pas ni dah jauh trpesong……pas ni nk jd abuya modenmengajar prkara yg x pernah diajar oleh islam….perkara yg haram dihalalkan…….yg halal diharamkan……pe nk jd…….ape ceeeer…kte serambi makkah………

    patutnye ketua pas kn gntu yg bru……..yg ade nie d! tua sgt……dh ptut maen cucu kt umah…..jgn2 dia ni kot yg gile kuasa….hahahaha……yg peliknye pengikut dia tu akur je…….hairan36……..

    Reply
  • July 15, 2012 at 4:38 pm
    Permalink

    sapa boleh lupa kartun Zunar kutuk Tun M dulu pasal SAR??? rasa rasa nasarudin si buih pepsi cola taknak komen ke??

    Reply
    • July 15, 2012 at 6:14 pm
      Permalink

      Tun M, Bapa Sekular Malaysia!

      Reply
      • July 15, 2012 at 11:37 pm
        Permalink

        kurang2…penah jugak tengok tun solat subuh..

        yg kau ni pun tah mana2 punya malaun…. tah solat tah idak…

        cakap dalam ni buleh la…

        Reply
  • July 15, 2012 at 5:45 pm
    Permalink

    biasa la, PAS dah kene beli. tak de satu pun pasal PAS yg betul, kecuali pukimak punya parti.

    Reply
    • July 15, 2012 at 6:18 pm
      Permalink

      erkubur… sesuai masuk slot Tanah Kubur….kat TV tu..

      Reply
  • July 15, 2012 at 7:08 pm
    Permalink

    Oooo…. kena kat depa marah naaa..?

    Reply
  • July 15, 2012 at 7:25 pm
    Permalink

    Tun M tidak pernah memberi sebarang reaksi apabila karikatur MahaFiraun dan MahaZalim serta berbagai Maha lagi yang pernah tersiar. Bukan sekadar disiar malah disensasikan pula. Ini kerana Tun M rasakan kerja pembangkang itu tidak relevan walau sedikit pun kepada nya maka tidak akan meninggalkan kesan apa jua terhadapnya.

    Apabila puak ini terlalu terhiris, terhina dan tidak senang duduk tenyata karikatur itu benar benar menjolok lubang hidung mereka. Apabila menjolok lubang hidung mereka rasa terlalu terhina.

    Kita tak payah kait yang lain kita ambik saja retorik 16Sept buatan Nuar. Nuar dalam melayan angan mat jenin nya menghebohkan bahawa dia sudah dapat restu DYMM Agong melantik dia jadi PM dan semua sistem memihak padanya. Maka dipintasnya beberapa MP yang berada diTaiwan . Apa nama nya usaha sebegini ini kalau kita tidak panggil ‘merompak’. Hanya lanun yang merompak jadi Nuar perlu dipakai topeng bermata satu iaini simbol lanun zaman dulu yang berclass rendah.

    Sukalah kita ulangi lagi peristiwa 16Sept itu adalah satu peristiwa yang paling low class yang pernah berlaku dalam dunia. Perbuatan manusia jijik yang buat benda jijik. Benda jijik juga berlaku di negara jiran kita saperti Thailand. Tetapi Thailand caranya berbeza, walau pun jijik tetap berclass tinggi. Mereka gunakan ‘coop’ atau rampasan kuasa oleh tentera hingga berjaya jatuhkan PM mereka . Sekurang kutrang kita tahu perampas itu ada sokongan rakyat termasok tentera, maka berlakulah rampasan kuasa. Nuar usahkan tentera pasokan RELa pun tak sokong dia untuk merampqas kuasa. Sebab itu aku ulangi peristiwa begini terlalu kelakar hinggakan aku berdoa kuat untuk dihindar dari menonton cerita kelakar macam ini lagi.

    Sebab itu pada aku Anwwar Ibrahim, walau pun dia tukar nama dia jadi nama lain,(saperti Ibrahim Anwar Ke atau Ismail Ibrahim ke atau Ibrahim Lbya ke ) dimata aku dia tetap manusia low class yang paling jijik satu satunya yang masih hidup dalam dunia ini.

    Reply
  • July 15, 2012 at 10:25 pm
    Permalink

    Dalam majlis yg. sama UFB suruh wartawan dan bloger guna muslihat dengan ambil sunah nabi yg. benarkan muslihat ketika peperangan.
    Dulu ada kawan2 d sini menghina dan kutuk aku sebab anggap PRU sebagai peperangan, sekarang UFB pun kata yg. sama. Jadi bolehkah kita tunai haji dalam waktu perang, jika PRU jatuh musim haji?
    Hangpa p tanya UFB.

    Reply
    • July 15, 2012 at 11:41 pm
      Permalink

      bujuk

      adakah kau sama kan orang islam tapi depa menyokong UMNO di kira sebagai musuh islam???

      dan wajib di perangi….

      aku rasa lagi elok kau balik awal jumpa Allah lah bujuk….

      Reply
      • July 16, 2012 at 9:56 pm
        Permalink

        Siapa yg. tolak Quran walaupun sepotong ayat adalah musuh Islam, tak kira PAS , UMNO atau PKR.

        Reply
        • July 16, 2012 at 10:03 pm
          Permalink

          betul tu bujuk…nik ajis tu kira musuh Islam la…janji nak letak jawatan kalau tun letak jawatan….tapi sampai sekarang dia dok tongkat langit.

          kalau berjanji dan tak tepati….munafik !
          musuh islam si tua tu rupanya…

          Reply
          • July 16, 2012 at 11:09 pm
            Permalink

            Apa menipunya pulak… dia kata letak jawatan selepas TunM letak jawatan bukan sebelum TunM letak jawatan. Selepas, maknanya bila2 selepas TunM turun takhta… 1, 10, 100 tahun selepas TuM turun takhta bukan persoalan.

          • July 17, 2012 at 6:27 pm
            Permalink

            hehe…ayat dia bujuk ” hari ni mahathir letak jawatan…esok pagi ambo akan letak jawatan “…hang nak kira macam mana tu bujuk ?…tak ka munafik tuuu.

          • July 18, 2012 at 7:43 am
            Permalink

            Aku tak pernah dengarpun TGNA kata ‘hari ni TunM letak jawatan esok pagi dia akan letak jawatan’… hang jangan dok mohong laaa…

          • July 18, 2012 at 3:08 pm
            Permalink

            macamana seorang pentaksub macam hang boleh tak dengar? seluruh malaysia tahu tentang perkataan nik ajis tu. ya lah kau bukan malaikat, jadi mana kau nak dengar dan catat ye tak? yang dok catat ialah Raqib. Macam cerita anak bapak ko ni bujuk.

          • July 18, 2012 at 10:59 pm
            Permalink

            Ok.. minta tolong copy paste artikel tersebut. Dalam UTUSAN M pun aku terima.

    • July 16, 2012 at 12:12 am
      Permalink

      Sesiapa saja guna cara tu aku tak setuju, habis cerita.

      Reply
    • July 16, 2012 at 11:14 pm
      Permalink

      Mana hilang artikel yg. aku copy paste pasal Datuk Zaini (tim. ketua pengarang UM)kata boleh spin isu supaya rakyat percaya pada BN dan sangka buruk pada PR. Beliau juga kata blogger PR sekarang lebih berjaya dan tak mintak duit untuk buat kerja seperti blogger umno yg. kalau tak dapat upah, kerja tak jalan.

      Reply
      • July 17, 2012 at 3:59 pm
        Permalink

        suka hati ko lah bujuk nak cakap apa…..janji yang aku dok nampak PAS & PKR bungkus kali nih….DAP lagi tambah kerusi parlimen ada…masa tuh cai cai mcm hang nih melukut tepi gantang jer, 2008 dulu boleh la…masa tuh aku pun pangkah selain dari BN, meluat tengok Paklah…kali nih sorry beb!!

        Reply
  • July 15, 2012 at 10:55 pm
    Permalink

    Jalan Allah bujuk ? agak-agak la sikit bujuk oiii….askar syaitan mana nak berjuang ke jalan yang betul….ada ke ?

    Reply
    • July 16, 2012 at 11:15 pm
      Permalink

      Bukan aku kata, tapi Datuk Zaini (Tim. Pengarang UtusanM).

      Reply
      • July 17, 2012 at 4:02 pm
        Permalink

        Datuk Zaini kata sebab tok guru PAScibai yang ajar dia…kah kah kah

        Reply
        • July 18, 2012 at 7:40 am
          Permalink

          Boleh tunjuk bukti dia cakap camtu… atau berhenti dari memfitnah sebelum Allah kakukan diri kamu.

          Reply
  • July 16, 2012 at 9:38 am
    Permalink

    karikatur dlm harkah hina pemimpin bn tak apa la pulak, karikatur zunar sial tu diangkat jadi bahan seni teragung oleh mereka…..munafik.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *