Malaysia Ke-12 Paling Selamat Di Dunia, Kelantan Paling Tak Selamat Dalam Malaysia, Setuju?

Share


Agak menggelikan hati apabila membaca kenyataan AJK PAS Pusat, Anuar Tahir, yang mengulas mengenai tahap keselamatan Malaysia yang diiktiraf dunia sebagai negara ke-12 paling selamat dalam dunia yang mengatasi negara maju seperti Amerika Syarikat dan Britain.

Katanya, saban hari media-media di negara ini melaporkan kejadian-kejadian jenayah melibatkan kes pembunuhan, rompakan, samun, dan rogol disiarkan, serta suasana inilah yang terus mengantui rakyat negara ini justeru merasakan mereka “tidak selamat”.

Menurutnya, soal keselamatan bergantung kepada banyak faktor sosial termasuklah tiada peluang pekerjaan, gaji tidak mencukupi, ekonomi yang teruk, harga barang meningkat dan kerohanian yang tidak diperkukuhkan.

Justeru itu, dia menegaskan bahawa hanya rakyat Malaysia sahaja yang berhak menyatakan sama ada negara ini selamat atau tidak.

Sebenarnya saya tertanya-tanya, siapakah Anuar Tahir ini? Tiba-tiba saja dia muncul bersuara. Kalau apa yang disuarakan itu bagus dan bernas, tak mengapalah. Tapi suaranya itu hanya “sampah bernajis”! Cuba tonjolkan diri nak jadi calon PRU, kah?

Pertamanya, Malaysia pada saya tidak pernah meminta agar diberi pengiktirafan sebagai sebuah negara ke-12 paling selamat dalam dunia. Pengiktirafan itu diberi hasil kajian di seluruh dunia dan tidak ada kena mengena dengan kerajaan Malaysia.

Kalau sudah diiktiraf begitu, terima sajalah. Mujurlah Malaysia diiktiraf sebagai negara ke-12 paling selamat. Kalau negara ini diiktiraf sebagai negara ke-250 paling selamat, rasanya PAS jugalah yang akan menyalak menyalah dan memburukkan kerajaan BN.

Maklumlah, itukan perangai PAS. Sama ada prestasi negara baik atau tidak, PAS tetap mahu menyalak walaupun tak kena tempat!

Memang benar rakyat patut menilai sendiri sama ada negara ini selamat atau tidak. Tapi untuk membandingkan tahap keselamatan Malaysia dengan negara-negara di seluruh dunia yang lain, rakyat Malaysia perlu menjelajah dari sebuah negara ke negara untuk buat perbandingan.

Apakah Anuar Tahir fikir negara-negara di dunia ini hanya ada sepuluh buah negara sahaja? Laratkah seluruh rakyat nak “tawaf” satu dunia untuk mengkaji tahap keselamatan sesebuah negara untuk diperbandingkan dengan Malaysia?

Di mana Anuar Tahir letak otak dan akalnya? Di kepala lutut?

Kemudian, Anuar seolah-olah menyindir Kelantan mengenai soal keselamatan yang dikatakan bergantung kepada tiada peluang pekerjaan, gaji tidak mencukupi, ekonomi yang teruk, harga barang meningkat dan kerohanian yang tidak diperkukuhkan.

Mentang-mentanglah Kelantan sangat kurang peluang pekerjaan. Sudahlah tiada peluang kerja, kalau ada kerja pun, gajinya “ciput” sangat sehingga memaksa ramai anak-anak Kelantan keluar dari negeri itu untuk mencari rezeki di negeri lain.

Kerana itulah juga maka pelabur-pelabur tidak tertarik untuk melabur di Kelantan dan menyebabkan ekonomi di negeri itu merudum teruk. Husam bela kambing pun rugi…

Kerajaan Pusat berusaha dan bertungkus lumus memperkenalkan kedai 1Malaysia (KR1M) yang menawarkan harga yang sangat murah dan berpatutan.

Tapi pemimpin PAS juga yang memperlekehkan KR1M. Yang tak malunya ialah penyokong PAS yang serbu KR1M tiap-tiap hari! Di Kelantan ada kedai KR1M? Kalau ada, memang Kerajaan PAS Kelantan tak malulah kerana menjilat ludah sendiri…

Bercakap mengenai “kerohanian”, saya fikir Kelantanlah yang paling hebat “kerohanian”nya. Kelantan paling banyak poster, banner, kain rentang, kempen dan papan-papan tanda “gigantic” yang memperkatakan tentan pengisian rohani atau spritual (terpampang gambar Nik Aziz!)

Tapi, itu hanya di papan tanda sahaja. Kelantan juara pengidap AIDS! Kelantan banyak kes sumbang mahram, pelacuran hanya sekita 500 meter dari pejabat MB, Sungai Golok jadi saksi amalan “ke seberang” mencari “syurga dunia”.

Jadi, jika diamati kata-kata Anuar Tahir itu, jelaslah Kelantan adalah negeri paling tidak selamat di dalam Malaysia, kan? Malaysia memang terbaik di seluruh dunia, tapi Kelantan paling tidak selamat dalam Malaysa, Anuar Tahir setuju?



50 thoughts on “Malaysia Ke-12 Paling Selamat Di Dunia, Kelantan Paling Tak Selamat Dalam Malaysia, Setuju?

  • June 28, 2012 at 11:13 am
    Permalink

    Tiada angin tiada ribut. Tiba-tiba Anuar Tan mengeluarkan kenyataan yang akhirnya menyerlahkan kedangkalan tahap ‘bawah tempurung’.

    Kegagalannya menilai dan menganalisa fakta yang dikeluarkan oleh badan antarabangsa membuktikan beliau culas untuk berfikir panjang serta terburu2 untuk menunjukkan’kecerdikannya’ yang tidak bertempat.

    Tetapi apalah yang perlu kita hairankan kerana rata2 pemimpin pembangkang amnya dan Pas khasnya sememangnya golongan yang suka merapu dan apabila terjerat dengan kedangkalan sendiri maka medi akan disalahkan. Paling tidak ‘media telah melapur diluar kontek’.

    Kalau Anuar Tan berhasrat untuk menjadi calon PRU13 kelak saya sarankan dia keluar dari ‘bawah tempurung’ dengan segera sementara masih ada waktu.

    Reply
    • June 30, 2012 at 7:54 pm
      Permalink

      anuar tahir bang…anuar tan adun kota lama parlimen kota bharu….

      Reply
  • June 28, 2012 at 12:16 pm
    Permalink

    Global Peace Index menggunakan 23 parameter untuk mengira markah keamanan. Perbandingan dibuat di antara 157 buah negara.

    Anuar Tan menggunakan ‘assumption’ untuk menentukan markah.

    Reply
  • June 28, 2012 at 12:35 pm
    Permalink

    PAS memang ‘TAK SELAMAT’ dalam apa jual hal..

    Off topic..

    15 KAKITANGAN KUIN KEDAH BUAT LAPORAN POLIS DAKWAAN PECAH AMANAH – MAMPUIH LA TOK JIJAN..

    ALOR SETAR 27 Jun – Kira-kira 15 kakitangan Kolej Universiti Insaniah (Kuin) hari ini membuat lima laporan polis terhadap pengurusan kolej itu yang didakwa tidak amanah menguruskan bayaran wang pekerja kepada institusi kewangan selaku pihak ketiga, meskipun gaji mereka dipotong setiap bulan.

    Kesemua mereka yang terdiri daripada pelbagai jawatan dan pangkat, membuat laporan tersebut di Ibu Pejabat Polis Kota Setar pada pukul 1 petang.

    Ketua Polis Daerah Kota Setar, Asisten Komisioner Mohd. Adzaman Mohd. Jan ketika dihubungi hari ini mengesahkan menerima lima laporan berhubung perkara berkenaan.

    Difahamkan, kesemua kakitangan yang berkhidmat antara empat dan 15 tahun itu membuat pemotongan gaji untuk tujuan pembiayaan antaranya pinjaman kepada bank, Lembaga Tabung Haji dan zakat.

    Reply
    • June 28, 2012 at 12:36 pm
      Permalink

      Macai2 PAS mgkin akan berkata 15 org ni UMNO yg upah.. UMNO yg sabotaj.. UMNO ada pakatan sulit dgn Tok Jijan..

      hahaha.. syok2..

      Reply
      • June 28, 2012 at 5:02 pm
        Permalink

        Selalu jugak aku dok kata “UMNO sentiasa di hati PAS”. Tok Jijan sendiri pun macam tu jugak. Cuma dia selalu pakai auto reply ‘saya taktau’.

        Depa semua takut nak join UMNO pasai takut tak buleh masuk seroga saja. UMNO sahih tak berani janji.

        Reply
  • June 28, 2012 at 1:22 pm
    Permalink

    UMNO..Parti yg kian karam….

    Reply
    • June 28, 2012 at 1:49 pm
      Permalink

      Ye ke Mooo….tu je…..lagi….kekekekeke

      Reply
      • June 28, 2012 at 3:40 pm
        Permalink

        lama hang karam moooo…hang pi mana???…

        Reply
        • June 29, 2012 at 5:16 pm
          Permalink

          ‘karam di laut asam di darat’..hehe..

          Reply
    • June 28, 2012 at 3:31 pm
      Permalink

      Pakatan Haram yang tgh karam sekarang, seribu satu masalah melanda di semua negeri yang dijajah Pakatan Jahanam tu.. ko buta hati, buta kayu ke tk bleh nk kasihankan atau post mortem puak ko yg nazak dgn isu2 berat tu??

      Korang Pakatan Jahanam nk lawan kuasa Tuhan, nah skrg amiklah balasan, UMNO kan lembik..lemah.. so sape yg aturkan kemusnahan Pakatan Haram??

      Reply
  • June 28, 2012 at 2:22 pm
    Permalink

    hilang nik ajis dr bumi kelantan, maka selamatlah kelantan.selagi nik ajis dok ada , maka tak selamatlah.

    Reply
    • June 28, 2012 at 3:17 pm
      Permalink

      Minta Maaflah, Aku kurang bersetuju kalau dikatakan Malaysia ini sebuah negara yg selamat…Selagi ada puak PAKATAN HARAM tue selagi itulah negara tak selamat..!Menfitnah pemimpin, buat demo sana sini, hasut studen, sepak polis, tuth liwat depan/belakang, balun duit rakyat sampai 20 akaun, derhaka Raja, khalwat bini orang dll mana ada selamat?

      Reply
      • June 28, 2012 at 3:26 pm
        Permalink

        Yang katakan Malaysia ni selamat ialah orang luar, pertubuhan luar. Kita tak puji diri kita sendiri.

        Kalau kita sendiri mau rasa diri kita selamat, ikutlah pendapat baba di atas, dan tambahkan sekor lagi buat korban: Anuwar.

        Reply
      • June 28, 2012 at 7:35 pm
        Permalink

        Betul beb mRsTURDY. Kalau puak pakatan khinzir ni takde, aku rasa Malaysia top-5 negara paling selamat di dunia! Sebab puak2 celaka ni yang sebenarnya buat negara ni tak selamat!

        Reply
  • June 28, 2012 at 2:55 pm
    Permalink

    Menurut GlobalPeace Index, Malaysia berada pada kedudukan 18 dari 158 negara yang dibuat kajian. Tetapi turun ke tempat ke20 pada tahun 2012. Antara sebabnya ialah ‘Violent Demonstration’ (dari 3.0 point naik ke 3.5) dan ‘Political Instability’ (dari 1.5 naik ke 2.0).

    Terus terang aku cakap, puak Pakatanlah yang bertanggungjawab dua faktor ni meningkat. Mungkin sekarang rasa megah sangat kot sebab tindakan depa jejaskan kedudukan dan nama baik negara kita.

    Ini kajian GlobalPeace Index untuk 2012:
    1.Iceland 2.Denmark 3.New Zealand 4.Canada 5.Japan 6.Ireland 7.Austria 8.Slovenia 9.Finland 10.Switzerland 11.Belgium 12.Qatar 13.Czech Rep. 14.Sweden 15.Germany 16.Portugal 17.Hungary 18.Norway 19.Bhutan 20.Malaysia

    Antara negara2 lain:
    22.Australia 23.Singapore 29.U.K 63.Indonesia 88.U.S.A 126.Thailand 158.Somalia
    Kajian ini meliputi 158 negara.

    Kedudukan Malaysia sebelum ini:
    2007 – 36; 2008 – 37; 2009 – 25; 2010 – 21; 2011 – 18

    Pergi ke http://www.visionofhumanity.org/gpi-data/ untuk teliti 23 indikator (dan pecahan markah bagi Malaysia untuk setiap indikator tersebut) yang dikatakan oleh Delta Source di atas.

    Teliti semula negara2 yang berada di atas Malaysia, bagaimana komposisi masyarakatnya. Malaysia memang hebat! Oleh itu jagalah keamanan, kedamaian, kemakmuran dan kesejahteraan negara kita! Bukan tugas Polis dan Tentera saja nak jaga keamanan negara kita, tetapi kita semua, termasuk pihak pembangkang. Tapi dema ni pembangang, lebih suka buat kacau bilau dari jaga keamanan, lebih suka tunjuk kelemahan dan keburukan negara kita kepada dunia. Tak nampak kesetiaan kepada negara pun.

    Puak macam ni kah nak kita letak harapan dan kepercayaan untuk menjaga dan mentadbir negara kita?

    Reply
    • June 28, 2012 at 7:39 pm
      Permalink

      Korang bukak Malaysia punya indicator, cuba tengok part ‘Violent demonstrations’. Agak2 babi mana penyumbang kepada index ni. Tu part kita yang paling teruk.

      Reply
      • June 28, 2012 at 7:43 pm
        Permalink

        ‘Violent demonstrations’ kita lagi teruk daripada Indonesia beb. Fuck Pakatan Khinzir Rakyat!

        Reply
    • June 29, 2012 at 12:39 am
      Permalink

      Apa yg. boleh aku faham dari data QQ ni ialah M’sia lebih aman selepas PRU12. Selepas PR menidakkan 2/3 BN. Selepas PR menuntut pelbagai penambahbaikan. Cuba bayangkan jika PR yg. perintah M’sia mungkin indeks keselamatan m’sia UNDER 10.

      Reply
      • June 29, 2012 at 2:03 am
        Permalink

        Ish2 Munafiq ni xhabis2 nk jilat Ambiga punya geng..

        Reply
      • June 29, 2012 at 10:15 am
        Permalink

        Satu pandangan yang menarik, bujuk. Tapi aku sibuk sekarang utk nak komen.

        Reply
      • June 29, 2012 at 4:48 pm
        Permalink

        Aku rasa bujuk beri pendapat dengan melihat data2 GPI tu sekali lalu saja. Jika dibandingkan score yang diperolehi Malaysia bagi setiap dari 23 indikator tu dari tahun 2007 – 2012, tak banyak yang berubah. Indikator yang meningkat hanyalah ‘7.Violent demonstrations’ dari 2.0 naik ke 3.5. Yang menurun pula: ‘9.Political instability’ (2.5 > 2.0); ’10.Political terror’ (3.0 > 2.0); ’12.Terrorist acts’ (2.0 > 1.0) dan beberapa indikator lain yang aku rasa kurang signifikan dengan sembang politik di sini. Sebab tu aku berani katakan bahawa Pakatan yang beri sumbangan negatif kepada GPI Malaysia. Pentadbiran Kerajaan BN pula semakin lebih terbuka dan liberal menyebab indikator 9. 10 dan 12 menurun.

        Mungkin juga betul apa yang bujuk bayangkan, Malaysia akan lebih aman jika PR memerintah, sebab sudah tidak ada lagi Violent demonstrations. Ini kerana penyokong BN tak pandai buat kerja demonstrasi jalanan yang huruhara, merosakkan harta benda dan melanggar undang2.

        Tetapi sekali2 aku tidak boleh percaya PR mampu mentadbir negara. Pentadbiran negeri bawah PR sekarang ini pun kalut semacam. Penyapu baru selalunya menjalankan tugas dengan hebat sekali sebab bersemangat baru, ingin menunjukkan kebolehan dan keupayaan, ingin menarik lebih besar sokongan dari rakyat. Malangnya PR hanya mampu boleh menunjukkan ketidak-mampuan mereka saja. Teori hebat tapi praktikal mendukacitakan. Mereka hanya mampu menyaingi aspek negatif yang ada pada BN tetapi gagal sama sekali menyaingi aspek positif BN.

        Banyak lagi yang perlu PR pelajari untuk menjadi pentadbir yang berjaya. Mulakanlah dengan menjadi pembangkang yang berjaya dulu. Jangan puas hati sekadar menjadi pembangang, asyik bangkang setiap usaha BN tanpa mengira ianya memberi manfaat atau tidak kepada rakyat dan negara. Semuanya negatif tanpa memberi teguran yang membina. Hendak berjasa atau menunjukkan kesetiaan kepada negara tidak semestinya hanya boleh bermula dengan menduduki Putrajaya.

        Reply
        • June 29, 2012 at 11:36 pm
          Permalink

          Untuk menyatakan keiklasan pemikiran, cadangan dan petadbiran. PR telah berjaya menjadi negeri yg. hebat. Manakah negeri UMNO/BN yg. mampu menandingi s’gor, Penang, kedah dan k’tan. Samada dari segi ekonomi mahupun pembangunan rohani manusia. Johor yg. karat biru, walaupun berjiran dengan negara gergasi ekonomi asia tak mampu menandingi s’gor dan p.pinang.
          Balik semula isu keselamatan.. heran jugak aku dulu sebelum PRU12 2008 ada jugak bersih. Jadi alasan tuan tak boleh d terima.
          Bab pentadbiran.. rasanya negeri PR takda/kurang rasuah sebab tu lebih tersusun dan lebih selamat. Kerana semua bersaing dengan kualiti bukan adu-domba, kroni, samseng. Jadi kuranglah isu2 jenayah ekonomi seperti rasuah dan salahguna kuasa.
          Rasanya bila PR dapat menidakkan majoriti 2/3 BN, maknanya PR telah berjaya sebagai pembangkang. Next… ialah menguji diri sebagai penguasa pulak.

          Reply
          • June 30, 2012 at 1:03 am
            Permalink

            Lucu juga bila Tuan Bujuk bertanya negeri mana pimpinan BN yang boleh tandingi kehebatan Selangor, P.Pinang, Kedah dan Kelantan. Tuan sudah lupa sejarah? Negeri2 mana yang paling maju di Malaysia sebelum 2008? Biar saya peringatkan, pertama Selangor, ke2 P.Pinang, ke3 Johor. Jangan jadi bahan ketawa jika Tuan mendabik dada dan katakan PR yang membangunkan kedua negeri itu hingga sebegitu maju dalam tempoh 4 tahun saja. Dan saya harap Tuan tidak mendapat malu besar sekiranya dua negeri ini masih dibawah PR selepas PRU13 tetapi Johor pula yang menjadi negeri paling maju. Bagaimana pula Kedah dan Kelantan? Saya rasa negeri kecil molek Melaka pun lebih maju. Mungkinkah PR terlupa kedua negeri yang dipimpin PAS itu untuk dibangunkan seiring dengan yang lain? Mungkin Guan Eng perlu kerja lebih keras lagi untuk salurkan air ke Selangor dan Kelantan dalam masa terdekat ini supaya keperluan rakyat di dua negeri itu tidak terjejas.

            Tetapi saya tidak hairan jika Tuan katakan tiada masalah tentang air, hatta dalam apa bidang pun yang membelenggu negeri2 dibawah PR. Semua masalah bertumpu ke negeri2 di bawah BN. Semua yang baik adalah mengenai PR dan semua yang buruk adalah melibatkan BN. Malah jika hujah2 janggal yang Tuan kemukakan ini juga boleh disalahkan kepada BN kerana tidak beri pendidikan yang cukup kepada Tuan. Tidak cukup setakat mulut pandai berkata2 jika mata dan telinga tidak dapat mencerna apa yang berlaku di sekeliling tuan. Sementara akal pula sudah tidak berwarna dibasuh berulang2 kali. Oleh itu tidak terdaya untuk saya meminta Tuan untuk berfikir dengan lebih rasional.

            UMNO/BN bukanlah parti yang bersih dengan segala macam kelemahan dan kesilapan. Sebab itu pimpinannya sering bertukar ganti sebagai usaha memperbaiki diri. Dan masih banyak lagi yang perlu dilakukan. Terasa irihati pula PR mempunyai pemimpin2 yang maksum belaka. Malah seolah2 pengikut dan penyokongnya juga begitu. Belum pernah sekali pun saya dapat bertemu dengan penyokong PR (termasuk Tuan) yang dapat akui ada kelemahan pada parti, pemimpin, maupun diri sendiri. Bukan saja pandangan dan pendapat yang bercanggah disanggah sepenuh hati, tetapi ada yang sanggup hingga bergadai bukan saja nyawa sendiri, tetapi juga nyawa orang, gadaikan bangsa, negara dan tanah air.

            Boleh diterima akalkah semua tindak tanduk itu? Jawapan Tuan pastinya YA. PR sudah ada perancangan yang cukup teliti, jitu dan hebat untuk bangunkan Malaysia sebagai negara maju. Yang saya mampu lakukan hanyalah tersenyum dalam kesedihan. Sedih melihat Tuan berkhayal dengan mimpi indah.

            Malas saya nak mengulas mengenai keselamatan, pentadbiran atau apa saja yang berkaitan dengan dunia nyata kerana akal Tuan tidak setakat mana.

          • June 30, 2012 at 1:09 pm
            Permalink

            tumpang lalu…izinkan saya ketawakan tuan bujuk…hahaha..hehe

          • July 1, 2012 at 1:06 pm
            Permalink

            QQ rasanya aku tak pernah sebut PAS/PT perfect dan TGNA tu MAKSUM. Jadi kalau ia adalah anggapan hang, jangan kata aku pulak yg. sebut macam tu… boleh.
            UMNO selalu melaungkan pejuang dan penjaga bangsa melayu. Tapi rata2 negeri majoriti melayu tak kaya dan infastruktor kurang baik. Hang kata pasai KEDAH, ni PM paling lama berkuasa duk d KEDAH. Apa dia buat…?
            PAS baru ambik 4 tahun jaa…. sama macam S’gor dan Penang PR baru mabik, tapi hang kata dulu lagi S’gor dan Penang no.1 dan no.2…. betui dak?
            Tapi nampaknya lepas ni johor pun PR nak ambik… habis tinggai negeri miskin ja pada UMNO. Kesian…

          • July 1, 2012 at 2:01 pm
            Permalink

            Jawapan kepada Tuan Bujuk 1:06 PM on July 1, 2012

            Adoiii… Tuan Bujuk ni saja2 buat bodo ka ataupun memang bodo? Tapi seronok jugak buleh sembang dengan hang di sini. He heh hehhhhh…
            1. Bila yang aku kata hang kata Nik Ajis tu maksum?
            2. Pasai Kedah: Hang tau dak Kedah tu NEGERI, Malaysia tu NEGARA. PM bukan perintah NEGERI tapi NEGARA. Tapi takdak satu PM pun yang asyik dok bangunkan negeri kelahiran dia saja, pembangunan untuk seluruh NEGARA.
            3. Betoi Selangor no.2 dan Penang no.2 maju sebelum 2008 lagi. So jangan la nak eck pulak kata PR yang yang bagi maju. Hang nak kata pasai apa Kedah tak maju macam depa kot? Sebab PM kena jaga satu NEGARA. Setiap Negeri ada MB/KM sendiri. Tanggungjawab depa ni. PM bantu ikut kemampuan, keperluan dan keutamaan. Kalau Swak dan Sabah lebih perlu peruntukan utk infra dan pembangunan, ditumpukan ke sana dulu. Itu keadilannya. Nak bagi rakyat satu Malaysia hidup sempurna dengan keperluan asas hidup.
            4. Hang kata lepas ni Johor pulak PR nak ambik… No problem. Tengok PRU13 nanti. Tapi jangan la mimpi di siang hari pulak.
            La ni aku nak tanya hang sikit. Nik Ajis tu hebat dak jadi MB Kelantan? Buleh dak kita buat contoh ‘Negeri Berkebajikan’ sebelum Malaysia pulak jadi ‘Negara Berkebajikan’. Saja aku nak tolong ingatkan, Kelantan tu NEGERI saja, bukan besaq mana pun, bukan NEGARA pun. Dan Nik Ajis dah perintah 22 tahun. Aku tak mau komen lebih2, nak tunggu jawapan hang.

          • July 2, 2012 at 3:07 pm
            Permalink

            Mana pi si Bujuk ni, tak jawab2 lagi soalan aku.

            So aku ulang: La ni aku nak tanya hang sikit. Nik Ajis tu hebat dak jadi MB Kelantan? Buleh dak kita buat contoh ‘Negeri Berkebajikan’ sebelum Malaysia pulak jadi ‘Negara Berkebajikan’. Saja aku nak tolong ingatkan, Kelantan tu NEGERI saja, bukan besaq mana pun, bukan NEGARA pun. Dan Nik Ajis dah perintah 22 tahun. Aku tak mau komen lebih2, nak tunggu jawapan hang.

  • June 28, 2012 at 3:38 pm
    Permalink

    Kewujudan parti Pembangkang di sesebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen BUKANNYA membangkang kerana suka membangkang, BUKANNYA membangkang kerana suka bertengkar, BUKANNYA membangkang kerana ingin menjatuhkan negara, TETAPI itulah hakikatnya parti pembangkang di Malaysia.

    Parti Pembangkang sepatutnya bertindak sebagai “check & balance” pada pentadbiran negara, BUKANNYA merapu, meroyan membangang, membinggai, memperbodoh, mendunggu, membahalulkan diri & puak2 sendiri. Hanya gelaran PEMBANGANG saja yang sesuai utk puak2 tolol ni, terutamanya PASPISPUSSY yang dah jadi Pembangang selama 54 tahun.

    Reply
  • June 28, 2012 at 4:03 pm
    Permalink

    pembangkang hanya niat untuk memerintah bukanya untuk memperelok yang mana tak elok sebelum mereka diizin ALlah memegang tapuk pemerintahan negara.

    Sebaliknya mereka cuba mahu menguasai minda rakyat negera ini dengan sesuatu yang tidak masuk akal sama sekali.

    Reply
  • June 28, 2012 at 5:57 pm
    Permalink

    Di sekolah anak saya belajar ada 10 org guru dari seberang (S Malaysia) 5 org dari mereka datang dari Kelate, itu baru 1 sekolah belum lagi seluruh Malaysia tidak termasuk Kelate berapa org agaknya org2 Kelate ni yg jadi guru sahaja, cuba suruh para pemimpin PAS buat kajian..pening agaknya kepala Husam Musang tu..

    Reply
  • June 28, 2012 at 7:33 pm
    Permalink

    Sapa Anuar Tahi ni? Tak pernah dengar pun nama. Anwar tutuh lobang Tahi aku kenal la. Aku tak sabar nak dengar apa sabda Nabi PAS – Tok Garu Nick Najis Babi. Bapak kapir ni nak komen apa pulak. Ni la perangai khinzir belaan DAPig haram jadah. Kalau negara dapat pengiktirafan positif, salah, kalau dapat kritikan negatif, takyah cakap la. Aku cukup yakin, PRU-13 ni, PAS parti khinzir ni akan bungkus, PKR pun sama. Yang menang banyak adalah DAPig. Puak2 khinzir PR ni mana tau apa pun. Diorang tak tahu diorang sedang menghancurkan ISLAM, MELAYU & NEGARA. Kepada penyokong2 PR, gua nak cakap satu jer – LU ORANG PERGI MAMPOS! Dasar barua kafir harbi!

    Reply
  • June 29, 2012 at 6:39 am
    Permalink

    Tuan mana penting, bina manusia dengan bina bangunan.K’tan ibarat guru yg. jadikan anak2 manusia berguna, sedang ibu-bapa(majoriti hari ni) bagi anak besar aje(bagi makan/pakai). Apa jadi anak2 kalau takda guru2? mostly jadi penyagak, pencuri, perasuah dan seumpamanya bila besar kan. Inilah yg. TGNA buat, sebab tu ramai warga k’tan jadi guru.

    Reply
    • June 29, 2012 at 12:59 pm
      Permalink

      Klantan ibarat penyesat yg pergunakan seluruh institusi agama untuk menipu manusia. PORK NIK pamerkan PAS dan dirinya sbg icon agama seperti mana Syaitan memoerdaya Barshisho seorang abid yg ditipu iblis sehingga kufur matinya!

      Rakyat kelantan diasuh oleh Pork Nik dgn sifat mazmumah busuk hati dan bermusuh sesama muslim jika ia bjn dr PAS. Di asuh mereka menjadimMunafiqun, jgn berkata benar, yg penting sorga PAS telah dijanjikan wpun mereka itu sgt keji dan tidak beriman asalkn sokong PAS dn Pork Nik

      Pork Nik dizahirkan sbg icon penyesat yg nyata sehingga tiada siapa yg brani menasihati beliau woun telah mensyrikkn Allah. Klantan tdk akn diberkati Allah, diuji dgn dadah, jenayah mcm2, miskin dan mundur jiwa slg mana Pork Nik Munafiqun dan PAS LAKNATULLAH memerintah Klate…. Insya Allah semiga diberikan Hidayah ileh Allah utk seluruh rakyat Klate mengundi dn memberi mndat pd UMNO BN utk memulihkan Klantan!

      Reply
      • June 30, 2012 at 12:41 am
        Permalink

        bro.. kesian aku tengok ko berhujah. P tuisyen la.. hang dok merepek apa. Nak kata orag munafik bawak mai bukti jelas, apa dia. Dah lebih setahun kot, hang tak berubah-ubah lagi. Tak jawab kesian… tapi camni lah. Puak UMNO pun malas nak layan hang.

        Reply
    • June 30, 2012 at 1:11 am
      Permalink

      Ulamak jahat juga seorang munafik yang durjana kerana dia sendiri tidak dapat manfaatkan ilmunya dan ia pula memudaratkan orang lain. Awas! kita hendaklah membezakan antara ulamak jahat dengan ulamak akhirat.

      Orang alim yang bersikap demikian ialah syaitan yang durjana yang bertopengkan manusia dan paling bahaya kepada agama Allah. Merekalah virus perosak yang paling merbahaya untuk membinasakan iman umat.

      Kejahatan orang awam kesannya tidak seteruk kejahatan orang alim , kerana mereka menjadi suri teladan kepada orang lain. Segala fatwa mereka akan mempengaruhi cara hidup dan pemikiran orang lain. Jika seorang doktor silap memberi ubat maka ia hanya boleh mematikan seorang pesakit sahaja.

      Petikan itu diambil dari rencana yang bertajuk ‘Awas Ulama’ Jahat’ tulisan Ust. Idris Haji Ahmad bertarikh 3/5/12 dan disiarkan pada 5/5/12. Beliau ialah Pengarah Jabatan Tarbiyah dan Perkaderan, Parti Islam Se-Malaysia (PAS).

      Rencana lengkap boleh didapati di sini (jika belum dipadamkan lagi):
      http://idrisahmad.wordpress.com/2012/05/05/awas-ulama-jahat/

      Kenalilah ciri2 ulama jahat yang ada di situ dan bandingkanlah dengan Nik Aziz.

      Reply
      • July 1, 2012 at 1:24 pm
        Permalink

        Alhamdulillah TGNA jauh dari sifat2 yg. disebut. Dia berani sanggah pendapat pemimpin yg. salah dengan Quran.. contohnya dulu ada cadangan judi bola(piala dunia). Beliau minta k’jaan laksanakan Hudud(amal makruf). Sebagai contoh kerja dakwah beliau…

        Reply
        • July 1, 2012 at 2:06 pm
          Permalink

          Alhamdulillah kalau Tuan Bujuk boleh buat kesimpulan macam tu. Harapnya hang dah baca artikel tu dari awal hingga habis sebelum menyimpulkan pendapat ke leher sendiri.

          Reply
  • June 29, 2012 at 5:52 pm
    Permalink

    Hari ini Jumaat bersamaan 9 Syaaban, 29.06.12.

    Tidak banyak beza hati Jumaat ini dengan Jumaat yang lain tapi hari ini aku jadi makmum dimasjid. Jumaat lain pun aku makmum jugak pasal aku dpat jadi imam setakat dirumah saja, dimasjid tak ada peluang kerana tak bertauliah untuk imamkan makmum dimasjid.

    Hari ini aku jadi maklum POk Nik disatu masjid disatu daerah dalam sebuah negeri.

    Aku bukan teruja jadi makmum Pok Nik tapi aku teruja tengok Pok Nik diiring, dibodyguard, dimulia dan disambut baik disebuah masjid yang bukan kawasan PAS pun.

    Dalam hati aku patutlah Pok Nik nergayut disitu seolah olah nak gayut sampai habis umur, enggan lepaskan jawatannya. Dengan sanjungan begini manusia akan rasa taraf tingginya, dimulia dan dipeduli.

    Sebagai umat seagama dengan Pok Nik aku muliakan dia sebagai ulamak, seorang yang berilmu tinggi , aku aminkan doa dia. Tapi hati kecil aku berkata, sayang seorang ulamak berpolitik. Politik kerana ingin berkuasa. KUasa untuk apa ??.

    Politik maklumlah kan. Berbelit, berputar macam windshield , berbohong dan mengeliru sesama manusia.

    Wallahu alam

    Reply
    • June 29, 2012 at 7:00 pm
      Permalink

      Pork Nik bukan Ulamak, dia penyemak agama. Ulamak tidak akan berparti sepertinya yg byk terlibat dgn unsur haram dan syubhah malah beberapa kalu melangkaui syirik dan kufur.

      Ulamak akan berkata benar wpun kena penjara atau dihukum. Tp berbeza dgn Pork Nik, beliau dipuja disanjung kerana sesat, beliau berkata2 untuk partinya, untuk sekutu2nya DAP dan PKR yg tidak selari dgn tuntutan Allah dan Rasul-NYA dlm byk isu.

      Sehingga mulut lidahnya seringkali memaki hamun, menghina pelbagai kelompok manusia sehingga Nabi juga dihina dgn gelaran ‘MAT KAMPONG’ hnya kerana mahu berkata2 untuk DAP Laknatullah.

      Jangan iktiraf Pork Nik sebagai Ulamak kerana kita seolah2 menghina Islam dan para Ulamak Solehin dahulu kala yg sgt tawadhu’ dan istiqamah dgn perjuangan Islam.

      Reply
      • June 30, 2012 at 12:12 am
        Permalink

        Ye, terjahan anda amat tepat dan padu.

        Seorang yang layak dipanggil ulamak ialah seorang yang tahu menghurmati orang lain dan sentiasa menghurmati orang lain tidak angkuh dan bongkak. Orang yang enggan mengaminkan doa orang lain dikira bongkak dan tidak menghurmati orang lain.

        Ini kerana selepas doanya di-amin dia terus bangun lakukan sunat ba’diayyatan sedangkan imam lain menyambong doa lazim selepas jumaat yang antara lain mengandungi ungkapan doa untuk sultan negeri & kaum kerabatnya dan penduduk setempat. Agaknya POk Nik sengaja elakkan dari mengamin, lalu dia terus bangun untuk solat sunat.

        Seorang ualamak seharusnya sama sama mengaminkan doa tanpa memilih.

        Reply
        • June 30, 2012 at 1:22 pm
          Permalink

          hmmmm…ulamak su’..& sememangnya nik ajis bukan taraf ulamak & tak patut dimuliakan pun..

          Reply
      • June 30, 2012 at 1:14 am
        Permalink

        Mari kita kenali sedikit CIRI-CIRI ULAMA DUNIA
        Berikut saya nyatakan juga ciri-ciri ulama dunia. Saya senaraikan di sini berdasarkan kitab Ulama al-Suq Ulama al-Dunya karangan al-Amin al-Haj Muhammad Ahmad sepertimana berikut:
        1- Menyembunyikan ilmu dan kebenaran.
        2- Cintakan dunia dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya.
        3- Mengikut hawa nafsu.
        4- Berkeinginan untuk mendampingi dan mendekati pemerintah.
        5- Berpura-pura di dalam masyarakat.
        6- Menjanjikan akhirat dengan dunia mereka dan di dalam kehidupan mereka melebihkan perkara-perkara dunia serta lainnya.
        7- Mengkaji dan menyelidik dengan kesalahan dan kekurangan.
        8- Fatwa dengan mengikut syahwat.
        9- Dengki dan benci serta tidak insaf.
        10- Berbeza amalannya dan kata-katanya.
        11- Berdolak-dalih dan berhelah.
        12- Menjawab sesuatu dengan akal dan mengingkari serta bongkak untuk menerima kebenaran.

        Petikan di atas adalah sebahagian dari rencana ‘Ciri-Ciri dan Adab-Adab Seorang Ulama’
        http://buluh.iluvislam.com/?p=65

        Reply
        • June 30, 2012 at 1:11 pm
          Permalink

          Semua ciri2 ulamak tu ada pada ulamak PAS..100% tepat!!..hehe

          Reply
        • July 1, 2012 at 12:47 pm
          Permalink

          Bolehlah aku simpulkan Ulamak ini adalah yg. CINTAKAN DUNIA DAN TAKUT MATI. Mereka adalah ulamak yg. pentingkan nama(gelaran), mereka cintakan Harta dan Pangkat, mereka pertahankan UMARAK walaupun dengan hujah yg. lemah(bukan hadis sahih). Jadi mari kita semak sama-sama. Mana ulamak yg. rumah macam Istana, gelaran lebih panjang dari nama, berhujah dengan hadis yg. lemah yakni bukan hadis sahih semata2 nak pertahankan tuan dia.

          Reply
          • July 1, 2012 at 12:57 pm
            Permalink

            Sila semak Tuan Bujuk, dipersilakan dengan penuh hormatnya. Baca seluruh artikel tu untuk fahaman yang lebih. Rujuk tempat lain sama.

            Di sini pun saya ada masukkan sikit lagi: http://riziqin.blogspot.com/2012/06/ciri-ciri-parti-pas-syaitan.html

            Belajarlah mengenal ulamak yang sejati juga. Semoga Tuan dapat penghayatan untuk menjadi ulamak yang disegani dan diiktiraf umat. Bukan yang diangkat sendiri ataupun dilantik kerajaan atau parti. Saya doakan.

          • July 1, 2012 at 1:08 pm
            Permalink

            TQ…

          • July 1, 2012 at 1:16 pm
            Permalink

            Aku dah masuk…
            Tapi sayang hanya hang sorang yg. ulas. Ayat yg. dia ambil sebagai hujah adalah umum kepada siapa2 yg. pergunakan ayat2 Allah untuk pecah belahkan ummat. Sedang PAS gunakan ayat2 Allah untuk satukan UMMAT. Supaya seluruh ummat Islam berpegang pada tali Allah iaitu Quran dan Hadis. PAS tak pernah suruh umat islam berpecah, ia hanya ucapan yg. d ulang2 pemimpin UMNO supaya orang melayu anggapnya begitu.
            Lagi satu tajuk artikel pun dah tahu.. mana arah penulisnya.
            Tolonglah tuan, siapakah ulama d m’sia ni yg. beramal dengan ilmu dia, zuhud, berkata benar walaupun d depan pemerintah yg. zalim.

          • July 1, 2012 at 2:20 pm
            Permalink

            Sori Tuan Bujuk, aku ada kerja lepas ni. Cuma nak komen dulu sikit kot hang tertunggu2.

            (1) Hang kata dari tajuk pun dah tau ke mana arah nak dituju si penulis, pergunakan ayat2 Allah untuk pecah belahkan ummat.

            Aku rasa niat dia boleh diterjemahkan dari petikan ni:
            “harus mengkhabarkan kejahatan seorang supaya orang lain tidak terpengaruh dengannya. Seperti engkau melihat seorang yang sering berulang alik menemui orang yang tidak baik dari segi iktiqadnya atau orang yang tidak baik dari segi pegangan agamanya. Maka harus engkau memberi tahu supaya jangan ia mengaji atau bersahabat dengan dia kerana bersahabat dengan dia akan membawa kepada kebinasaan kepada agamanya.
            Demikian juga jika kita melihat seorang yang mengaji kepada ulamak jahat maka harus kita beri tahu supaya menjauhkan diri daripada berguru dengan dia.”

            http://idrisahmad.wordpress.com/2012/05/12/mengumpat-yang-diharuskan/

            (2) Aku selitkan ciri2 ulamak jahat, ulamak dunia dan jugak pengikut taksub di bawah tajuk tu atas niat yang sama. Biar senang siapa pun membaca. Tak perlu nak suruh komen samaada setuju atau tidak. Yang mustahaknya gunakan akal fikiran untuk buat pertimbangan.

  • July 1, 2012 at 9:04 pm
    Permalink

    Ulamak semak PAS si tua Pok Nik tu dah tua renta kubur kata mari rumah kata pergi. Cukup2 la tu Pok Nik, dah nak mampus pun tak nak resign.Pok nik..Pok Nik..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *