JAIS Tolak Pemilihan Kariah Masjid al-Husna Bandar Sunway Kerana Dendam

Share


Para ahli Kariah Masjid al-Husna Bandar Sunway hari ini mengadakan himpunan secara aman membantah tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menolak pemilihan Haji Zulkifli bin Abdullah sebagai Nazir dan Ustaz Abdul Hadi Bakri bin Abdullah sebagai Imam 1. Jais sebaliknya melantik calon yang kalah dalam pemilihan Romizi bin Rabikin sebagai Nazir dan melantik Imam II, Abd Hamid Omar sebagai Imam 1.

Penduduk kariah Sunway merasakan tindakan Jais ini bermotifkan politik kerana individu yang digugurkan merupakan mereka yang enggan membenarkan Masjid al-Husna menjadi pentas politik.

Salah satu sebab mengapa Jais menggugurkan Imam 1 yang telah lapan tahun berkhidmat adalah disebabkan beliau membantah tindakan Jais membenarkan penceramah bebas Abdullah Khairy membaca Khutbah sonsang pada tahun lalu. (Lihat laporan MYKMU pada 18 Mac 2011)

Sejak itu, Pas di Bandar Sunway mulai mencari jalan untuk menyingkirkan ustaz Hadi. Namun perancangan dan surat layang yang diedarkan sebelum mesyuarat kariah yang lalu gagal menjatuhkan ustaz Hadi. Akhirnya mereka menggunakan Jais untuk menukar ustaz Hadi kepada orang lain.


**Ulasan Pengarang Sabtu ini.



27 thoughts on “JAIS Tolak Pemilihan Kariah Masjid al-Husna Bandar Sunway Kerana Dendam

  • June 22, 2012 at 5:34 pm
    Permalink

    Ustaz Abd Hadi bakri tu memang patut DIPECAT !, dia jenis imam yang membawa bala’ kepada ahli kariah, saya masih ingat bagaimana tergamaknya dia minta umat islam supaya menyertai solat hajat selamatkan Anwar Ibrahim di segambut semasa diambang keputusan perbicaraan kes liwat baru2 nie. Tak gila ke imam jenis nie ?, hanya kerana politik busuk lagi berbangkai masih lagi nak calitkan kebusukkan itu kepada umat Islam yg lain. Lagi satu, isteri Abd Hadi nie bernama Ustazah Shuhairizam lepasan B.Edu (Pendidikan Islam) UM yg kini bekerja dengan KERAJAAN MALAYSIA (yang sering dikutuk oleh puak2 bangkai Ustaz Abd Hadi), bininya bekerja sebagai Guru Pendidikan Islam DG41 di SMK bandar baru sunway !, tak munafik ke namanya tuh ?, makan gaji buta dengan kerajaan malaysia tapi suami gila dok kutuk kerajaan. Untuk makluman, difahamkan Abdullah Khairi (penceramah mentaliti) tu dah ditukarkan ke Pulau Ketam. Kpd Ustaz Abdul Hadi Bakri (pernah mengidap tonsil sblm nie) bawak2 ler bertaubat dan beristighfar !)

    Reply
    • June 23, 2012 at 11:39 am
      Permalink

      engkau tuhan ke nk jatuhkn hukum munafik pd org lain? ko ke yg tentukn pahala dosa org lain? ko cakp ko ilmuan muda melayu “islam”. tapi gaya ko ni x kena dgn nama tu..pendek cite ko yg munafik dgn nama dan gelaran ko tu..insaf la wahai hamba Allah s.w.t..

      Reply
    • June 23, 2012 at 4:04 pm
      Permalink

      Assalam. Anda salah watak dalam komen ini.
      Haji Zulkifli bin Abdullah sebagai Nazir dan Ustaz Abdul Hadi Bakri bin Abdullah sebagai Imam 1 itu menang dipilih oleh kariah. Jais sebaliknya melantik calon kalah.

      Reply
    • June 24, 2012 at 9:29 am
      Permalink

      Mengikut pendapat tuan, Ust. Hadi adalah Imam gila sedangkan penulis katakan dia adalah Imam yg. menang tapi d ketepikan o JAIS dan melantik Ust. Romizi yg. kalah. Anda kemudian membuat serangan individu kepada Isteri ust.Hadi.
      Siapa anda sebenarnya, apakah anda ahli khariah atau penabur fitnah.

      Reply
    • July 1, 2012 at 12:22 am
      Permalink

      rasanyer penulis posting tu tersalah faham dalam isu ini barangkali, elok jika penulis itu sendiri bertemu dengan ustaz Hadi untuk pencerahan lanjut isu ini. Serangan peribadi tu sudah menjelaskan beliau bukan anak kariah di sekitar masjid al husna, maybe jugak seorang penyamar (saya rasa dia nie mungkin ahli PAS yg geram dengan ustaz Hadi). Rasanyer tak jadi masalah untuk Ustaz Hadi bertemu dengan penulis posting diatas bagi menjelas isu yg berlaku. Lebih baik kita bersangka baik.

      Untuk rekod : isteri ustaz Hadi, ustazah Shuhairizam Shuaib merupakan sahabat baik isteri saya sepanjang mereka menuntut di API, UM dan sama2 belajar di Maahad mahmud Alor Setar.

      Reply
  • June 22, 2012 at 5:54 pm
    Permalink

    Masjid Mesti Bebasa Politik .Sapa yang dipilih kariah tentu yang terbaik.JAIS tak payah nak kacau daun

    Reply
    • June 24, 2012 at 9:33 am
      Permalink

      Bila AJK UMNO d ketepikan….
      Tapi bila ahli PAS d ketepikan, korang kata jabatan agama bawah sultan, kalau tak ikut maknanya DERHAKA pada SULTAN.
      Tunggulah jawapan dari JAIS dulu, jangan cepat buat ulasan dari sebelah pihak.

      Reply
  • June 22, 2012 at 7:40 pm
    Permalink

    akudah agak dah….motif politik je ni…rasa rasa…Tuanku Sultan Selangor dimintak masuk campur…

    Reply
  • June 22, 2012 at 11:24 pm
    Permalink

    mcm mcm….dh kalah dh lah..biar lah yg menang dgn suara undian tamai pulak yg pegang jawatan……kan hak org ramai dh terbukti siapa terbaik….

    Reply
    • June 27, 2012 at 2:23 pm
      Permalink

      puak mana nak reti akan keadilan dlm agama…yang pasti duk pulun nak bagi puak dia saja…..penoda agama dia orang ni..termasuk si bodah n bangan pujuk sekor ni…lama dah puak puak ni dok pelekeh sultan….sultan baik klu dok sokong tapi sultan x baik klu x sokong….ni la munafiq

      Reply
  • June 23, 2012 at 2:22 am
    Permalink

    Siasat dulu akan pertimbangan-pertimbangan mereka.JAIS ni membendung wahabi,dan khabarnya UFB n RD juga antara ustaz2 yg dijemput disitu!Tak mustahil juga PAS melalui ejen2nya suka politikkan masjid tapi JAIS juga ada pertimbangan2!

    Reply
  • June 23, 2012 at 7:54 am
    Permalink

    Ustaz Abdullah Khairi tu memang songsang. Salah satu khutbah Jumaatnya yg pernah aku ikuti di sebuah masjid (Sg. Petani), beliau memberikan contoh seorang tua di Baling amat tinggi darjat imannya. Dikatakan orang tua itu berwuduk selama hampir 1 jam kerana terlalu teliti. Bodoh punya ustaz ni. Kalau dah berwuduk sampai 1 jam dah membazir(kawan syaitan), malah melambat-lambatkan solat, bahkan akan ketinggalan solat berjemaah. Harus diingat bahawa Islam itu mudah, bukan menyusahkan sehingga terpaksa berwuduk selama 1 jam.Abdullah Khairi adalah seorang guru Fizik di Butterworth satu ketika dulu. Dia bukan ustaz. Patutpun Jais mengharamkan ceramah beliau.

    Reply
    • June 24, 2012 at 9:37 am
      Permalink

      Ko ngantuk kut waktu tu… dia cerita lain hang ulas lain. Aku pernah dengar cerita yg. lebih kurang macam ni. Tapi bukan suruh ikut, sebaliknya suruh kita jagan banyak sangat was-was bila berwuduk.

      Reply
      • June 27, 2012 at 2:30 pm
        Permalink

        was was tu mainan syaitan la ngok….lebih ang pi ngaji lain la bujuk…cari tok guru agama…jgn dok cari tok guru politik….

        Reply
  • June 23, 2012 at 7:19 pm
    Permalink

    Buat masjid dan surau mereka tak mampu, rebut jawatan saja yang mereka tahu. Memang sengal dan sial jenis cibai mereka nie

    Reply
  • June 24, 2012 at 9:53 am
    Permalink

    Rasanya ini bukan Masjid yg. terakhir, akan ada rentetan dan ikutan bila AJK UMNO tak terpilih. Aku ada pergi pemilihan AJK masjid tempat aku, bukan nak kata tapi sebagai panduan. Biasa bila ada pemilihan, ada 2 puak. Tapi awal2 lagi puak keris buat kecoh, marahkan Nazir lama yg. sedang berucap mintak tutup tirai antara kaum bapa dan kaum ibu. Tapi dia tak pulak pergi tutup tirai tu… cerita pasal lelaki dan perempuan. sedangkan himpunan parti keris bercampur lelaki/perempuan sebelah2. Itu, ok lagi.
    Bila masuk bab pemilihan, pegawai JAIS ceritakan syarat dan cara mengundi. Adalah kebiasaan, jawatan yg. pertama di undi adalah Nazir, imam dan seterusnya. Sekali lagi buat kecoh, orang suruh lantik mereka borong semua. Lepas d lantik semua AJK lama.. mereka pusing kata, itu untuk jawatan AJK bukan NAZIR. Minta lantik Nazir pulak, bila mereka lantik orang keris, orang bulan pulak lantik wakil mereka dan Nazir lama. Bila pegawai JAIS kata semua nama akan d bawa dan d interview kelayakan mereka sebelum d lantik, sekali lagi mereka bertekak untuk mengundi sedangkan JAIS awal2 dah bagitau kariah kena hantar 3 wakil untuk dinilai JAIS. Akhirnya mereka kata lantik saja Nazir lama… mereka sebulat suara sokong, pelik.. mula2 bantah kemudian sokong sebulat suara pulak.
    Aku taktau nak menilai.. tapi kenapa takut d interview kalau cukup ilmu d dada. Ini cerita masjid kariah aku… sampai ada yg. cabar bergaduh d luar sebab nakkan wakil mereka jadi Nazir.

    Reply
    • June 26, 2012 at 10:06 am
      Permalink

      bujuk… yang selalu dok berebut jwt kat masjid ni adalah puak2 pas. puak2 umno jarang nak dok berkelahi dan berebut jwt masjid mcm puak pas. org tahu semua realiti ni bujuk, jgn hang nak pusing balik cerita (terbalik kuang).

      Reply
      • June 27, 2012 at 12:22 pm
        Permalink

        Siapa yg. jadi pengerusi/nazir kebanyakan masjid sebelum 2008 da sekarang? Dulu takda pemilihan pun, pengerusi masjid biasanya adalah ketua cawangan UMNO. Dah kautim dengan JAIS… bila UMNO kalah 2008, beberapa masjid d kuasai penyokong PAS yg. selama ini hanya jadi makmum. Sebab tu masjid2 dah banyak ceramah dan ada tazkirah ramadhan. UMNO sangat takut pada majlis2 pengajian dan tazkirah ramadhan kerana umat Islam akan lebih berlimu dan mengetahui baik dan buruk, dosa dan pahala. Umno dah tak boleh tipu orang Islam lagi. Jadi sekarang mereka sangat perlukan kuasa d masjid supaya boleh sekat gerakan dakwah d masjid dan membodohkan kembali umat islam. Telinga mereka dah bernanah setiap hari d pasak dengan ayat2 quran oleh ustaz2.

        Reply
        • August 16, 2012 at 2:23 pm
          Permalink

          Betul2…setuju dengan bujak

          Reply
    • June 27, 2012 at 2:53 pm
      Permalink

      heran gak klu bujuk kata gi tu…tapi yang sebenarnya..bila imam buat pengumuman bahawa tarikh nak buat mensyuarat agong dan pemilihan ajk masjid…semua org pas dlm kariah tu bleh plak pergi mesyuarat….samapai tak muat masjid…tp yg pelik pulak…sembahyang jumaat tak pernah nampak di masjid….solat waktu toksah dok citer la…rumah tepi masjid pun x pi….tu puak pasti kat kariah aku…tp tenyang nak lantik ajk masjid….berduyun duyun bleh datang masjid….inilah politik munafiq

      Reply
      • July 26, 2012 at 1:09 pm
        Permalink

        mcm ye je pe yg ko ckp tu chepirweng, ktorg tak de kt stu bleh la ckp, rata2 yg aku tgk kt mana2 masjid yg aku pergi, yg berebut2 nk jawatan dlm masjid ni puak2 keris je.. mcm bujuk tu ckp, ble lpas taun 2008 bru la ade pemilihan ajk, klau tak tu sume dah kaw tim dr jais kasi puak2 keris yg pegang jawatan.. utk pengetahuan, jais, mais, mawp sume ni adalah dibawah pentadbiran keris, tu sbb nye jamil khir bleh guna duit zakat utk upah peguam utk gugurkan kes liwat baukari dr mahkamah syariah, sila rujuk laporan audit negara ye.. ko tgk la pengurusan zakat pn fail, mane bleh simpan balance, suma kena kasi habis, ni siap ade balance.. board of director pn smpai 20 org, ahli sume ketua umno cwgn sana sini.. kpd geng keris, sudah macam ni pn nak auta lagi ke?

        Reply
  • August 16, 2012 at 2:13 pm
    Permalink

    JAIS?…PAS/PKR?…

    Sapa yang control JAIS?…PAS/PKR ke?

    Bukan ke JAIS ni pro UMNO?
    UMNO yang kuasai JAIS.

    Reply
  • September 6, 2012 at 4:31 pm
    Permalink

    saya adalah seorang anak murid ustad hadi……heee…faham sangat pasal apa dia kena pecat….ALLAH BERSAMA ORANG2 YG BENAR….BY

    Reply
  • September 6, 2012 at 4:37 pm
    Permalink

    sesiapa ysng berkelayakan untuk jawatan imam tu silakan ….jalan kan tugas yang di amanakan itu sebaik mungkin…ALLAH MAHA BESAR….BY

    Reply
  • September 25, 2012 at 7:08 pm
    Permalink

    Lantaklah apa org nk kta kt ustaz hadi, bg sy, sy ttp suka dia sbb dia lurus dlm tugas dia untuk mnyampaikan ilmu kt org. Apa yg dia smpaikan slalu lekat dlm hati sy, bukak mata sy, byk bnda yg sy blajaq dri dia walopon bknnya face-to-face. Lantaklah dia sokong PAS ka UMNO ka PKR ka Parti Kpala Lembu ka, sy pduli apa. Asalkan org tu dh smpaikan ilmu pd kita sy tak kisah lgsg dia tu parti apa. Kita ni umat islam kt Malaysia hari ini, letak politik kt dpn kita dlu sblum agama kita. Kita lupa, PAS ka PKR ka UMNO ka, persamaan kita ttp kita bersaudara seislam. Kerana parti masing2 betegang urat smpai nk putus tengkok, masing2 btol. Pdhal, kita sbnrnya dh temakan anasir2 jahanam yg dibwk puak yahudi, nasrani dan kaum islam lainnya. Tgk la brapa ramai anak muda kita hari ni yg nma islam tp betuhankan setan. Ada ka kita pduli hal2 parah mcmni? Tak, skali skala kuar brita, bayi kena baling dlm longkang, parti seks, upacara sembah setan, masing2 apa yg kita bwat? pakat2 geleng kpala, mnyumpah, ada kita usaha nk setelkan mslh ni? Tak… Yg tau dok kt kedai kopi, order secawan then memekak, UMNO ni gitu gini, PAS tu cmtu cmni, PKR tu ini lah mcm2… Tu ja la yg kita tau, tu ja. Yg musuh2 islam, org kafir suma pakat la tepuk tgn sakan tgk kita org mlayu ni… Bkn men maju lg dh skrg ni… Hmmm yg dok beromen sakan tepi pantai tu yg dok lam blukar jd dokter sniri, yg ikt ajaran sesat, alahai kita cuba la kira brapa ramai yg bkn islam terlibat? Brapa ramai yg bkn mlayu terlibat? Sbb kita tau majoriti islam negara kita adalah melayu… Dan kita sniri sedar sedasyat mana negara kita dh dijahanamkan oleh fitnah2 dajal… Tp sgguh heran la, masing2 dok menyalahkan masing2… Ludah ke langit jatuh atas batang idung sniri… Takpa lah berPARTI la spuas hati masing2… bwat la apa yg masing2 ska… lgpn kn kt akhirat nnt, syurga neraka tuhan tentukan ikut parti…

    Reply
  • July 9, 2015 at 9:51 pm
    Permalink

    Ustaz hadi menghormati Datuk Anwar Ibrahim atas dasar menghubungkan silaturrahim kerana almarhum datuknya tuan guru hj zakaria telah mengasaskan sebuah pondok di tokai kedah dan Datuk Anwar Ibrahim ketika menjadi presiden Abim pernah bermalam di pondok tersebut dan mempunyai hubungan baik dgn keluarga mereka.

    Manakala isterinya menjadi penjawat awam atas dasar kelulusan akademik yg dimiliki…dan menjadi guru itu adalah tugas yg mulia

    Reply
  • July 9, 2015 at 9:59 pm
    Permalink

    Ustaz Hadi menghormati Datuk Anwar Ibrahim atas dasar menghubungkan silaturrahim kerana Almarhum datuknya Tn guru hj zakaria telah mengasaskan sebuah pondok di tokai kedah dan Datuk Anwar Ibrahim ketika menjadi presiden abim pernah bermalam di pondok tersebut dan mempunyai hubungan baik dengan keluarga mereka.

    Manakala isterinya pula menjadi penjawat awam atas dasar kelulusan akademik yg dimiliki dan menjadi guru itu tugas yg mulia…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *