TR1M: Wajar Diperlekeh Atau Bersyukur Kepada Allah SWT?

Share


Agak melucukan apabila melihat Mahfuz Omar “masuk perangkap” Anwar Ibrahim untuk memperlekehkan bantuan “one-off” kerajaan BN yang memberikan voucher bernilai RM520 untuk menukar tayar teksi kepada para pemandu teksi.

Anwar pada mulanya menyatakan bahawa bantuan tersebut merupakan “gula-gula” kerajaan BN kepada pemandu teksi dan menegaskan bahawa permit teksi lebih bermakna dari pemberian tayar yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak itu.

Mahfuz yang terkenal sebagai “ahli parlimen paling berIQ rendah” cuba menyampuk isu tersebut bahawa Bantuan Teksi Rakyat 1 Malaysia (TR1M) itu dikatakan sebagai tidak diperlukan oleh para pemandu teksi berbanding permit teksi.

Kalau sudah dasar bodoh, sudah tentulah dia akan hanya mengiyakan saja apa yang dikatakan Anwar itu meskipun ia adalah sesuatu yang tidak wajar dan tidak logik sama sekali.

Sepatutnya, Anwar dan Mahfuz menggesa supaya seluruh pemandu teksi di negara ini bersyukur kepada Allah SWT di atas bantuan yang diberikan kepada mereka itu melalui kerajaan BN yang prihatin.

Ia bertepatan dengan ajaran Islam yang menggariskan agar umatnya bersyukur kepada Allah SWT atas rezeki yang dikurniakan, “la in syakarkum la aziidannakum, wala in kafar tum inna azaabi la syadid…”.

Anwar dan Mahfuz juga sewajarnya mengerti bahawa elemen yang paling penting bagi sesebuah kenderaan ialah tayar. Tayar yang baik akan memastikan kenderaan tersebut selamat dipandu dan mampu menyelamatkan banyak nyawa.

Tidak dinafikan bahawa permit adalah sesuatu yang diperlukan oleh para pemandu teksi. Persoalannya, apakah para pemandu teksi di seluruh negara ada memohon untuk mendapatkan permit tersebut?

Sekiranya ada, apakah mereka layak memohon sebagaimana yang ditetapkan oleh undang-undang?

Setahu saya, pihak berkuasa tidak pernah menolak permohonan permit para pemandu teksi yang layak dan para pemandu teksi mempunyai begitu banyak persatuan yang akan membantu ahlinya untuk mendapatkan permit teksi.

Selain itu, saya juga dimaklumkan bahawa antara syarat untuk mendapatkan permit teksi, pemohon yang berminat mestilah mempunyai sebuah kenderaan yang didaftar sebagai teksi.

Persoalannya, apakah Anwar dan Mahfuz fikir semua pemandu teksi mampu dan memiliki teksi sendiri?

Tidakkah mereka tahu bahawa kebanyakkan pemandu teksi di seluruh negara tidak memiliki teksi sendiri memandangkan ramai di antara mereka yang tidak sanggup  dan tidak mampu membiayai penyelengaraan kenderaan awam itu.

Hakikatnya, Anwar hanya suka memperbodoh-bodohkan rakyat dengan memperlekehkan TR1M memandangkan ia tahu tindakan bantuan yang dihulurkan Najib itu jelas sesuatu yang sangat dihargai para pemandu teksi di seluruh negara.

Dan hanya pemimpin Pakatan Haram yang bodoh seperti Mahfuz saja yang akan menyambut dan menyalak kata-kata Anwar itu. Lagipun, saya yakin bahawa Mahfuz langsung tak tahu pun apa yang diperkatakan mengenai isu ini…

Nampaknya Anwar semakin gerun dengan gerakan-gerakan Najib yang banyak memberikan kelegaan dan meringankan beban rakyat di negara ini. Anwar hanya popular dengan skandal video seksnya manakala Najib lebih popular atas keprihatinannya kepada kesusahan rakyat.

Anwar sebok memperlekehkan Najib dan kepimpinannya. Manakala Najib pula sebok berbakti dan membuktikanb bahawa kerajaan pimpinannya sentiasa bersedia memberikan khdmat terbaik kepada rakyat.

Mana satu yang rakyat pilih, terserah kepada otak dan akal yang diberikan Allah SWT. Rasanya, jika tersalah pilih, sudah tentu ada yang tak kena…kan?


36 thoughts on “TR1M: Wajar Diperlekeh Atau Bersyukur Kepada Allah SWT?

  • June 21, 2012 at 12:23 pm
    Permalink

    Ohhhh pembangkang di Malaysia…..hancusssss…kekeke

    Reply
  • June 21, 2012 at 12:41 pm
    Permalink

    hikhikhikhikhikhik….dah nama pun pembangang…bangang lah..ooops maksud aku..pembangkang..bangkan jer lah kerja deme.

    Hikhikhik… Kalau deme nie Islam..deme patut ajar org ucap terima kasih…dan pasti berdoa lah agar kerajaan yang memerintah akan terus memberi bantuan seperti itu….

    Reply
  • June 21, 2012 at 1:01 pm
    Permalink

    Syukur alhamdulillah.Satu lagi bantuuan kaerajaan yg ditunggu2 oleh rakyat.Semoga Allah memberi kekuatan kepada UMNO untuk terus menerajui BN dan negara.

    Reply
  • June 21, 2012 at 1:13 pm
    Permalink

    Pakatan rakyat hanya mampu melalak untuk memburukan BN! ITU SAHAJA YANG DIA LAYAK manakala yang lain hampeh,,jenis tak reti melihat kelemahan diri sendiri dan tidak sedar betapa penipunya mereka,,kadar cukai pintu yang dijanjikan untuk diturunkan 20% hanya di ganti dengan diskaun beberapa peratus sahaja diselangor,,tapi apa bila BN membantu rakyat dengan cara one of dalam apa bentuk bantuan mereka perlecehkan,seolah olah amereka tidak mahu segala apa bentuk bantuan dari BN,,tetapi puak puak bangsat bingkai tandas lah yang paling awal ambil borang permohonan dengan beratur sepeti anak khinzir ikut induk,,,haha ha aha ha

    Reply
  • June 21, 2012 at 2:54 pm
    Permalink

    Ini lah yang terjadi pabila tahap pemikiran naib presiden cuma tahap SRP. Mantan penjaga setor ni bukan nya tau apa2 pun cuma pandai nak menyalak tanpa sebarang fakta…yang lebih malangnya penyokong PAS, walaupun tahap pengajian lebih tinggi daripada siMr Bean ni tetapi disebabkan terlalu taksub kepada pemimpin mereka membiarkan diri diperbodohkan..

    Apa nak disusahkan dengan duit BR1M ke TR1m ke..sebat je dan bersyukur diatas rezeki yang diberi. soal nak undi siapa tu peduli apa tangan kita yang memilihnya bukannya ada orang lain yang memegang tangan kita didalam pusat pengundian tu..so apa yang ditakutkan sangat..Rakyat bukan bodoh saperti melayu PAS..mereka memilih pemimpin setelah mereka membuat penilaian.

    Reply
    • June 21, 2012 at 10:35 pm
      Permalink

      Ye… semua pemilik teksi boleh p tukar tayar tapi ingat kata TGNA, bagi kain pakai, bagi gula kacau, bagi duit ambil.. tapi bila undi ingat BULAN.

      Reply
      • June 22, 2012 at 11:59 am
        Permalink

        statement hang ni bercelaru sangat.dah macam kecelaruan seksual.menampakkan hang ni memang sah dan nyata pengikut munafik yang.sat hang bagi satement :

        bujuk says:”Ye… semua pemilik teksi boleh p tukar tayar tapi ingat kata TGNA, bagi kain pakai, bagi gula kacau, bagi duit ambil…..”.

        yang ni lak statement hang yang menghina pemandu teksi:

        bujuk says:”Hakikatnya ramai pemandu teksi hari ini bukan warganegra M’sia. Bagus & t.kasih la pada k’jaan…..”.

        hang ni buat fitnah melampau-lampau bujuk.hang kata pemandu- pemandu teksi kita orang asing.hang tau dak pemandu semua ni kecik ati ngan statement hang ni.banyak dah orang tak caya dah bujuk.wahai sahabat2 ku semua jom hancurkan kaum munafik seperti bujuk.

        Reply
  • June 21, 2012 at 8:11 pm
    Permalink

    Dulu kita umpamakan yg bodoh tu mcm lembu, la ni nak bagi contoh kebodohan umpamanya Bodoh macam Mahfuzz…

    Reply
  • June 21, 2012 at 8:50 pm
    Permalink

    Tu la nama pun pembanggang…apa pun kerajaan buat semua tak kena !

    Tu la yang aku kata….himpunkan semua ahli-ahli parlimen pembanggang kat KL tower..lepas tu Najib cakap kat depa…jangan terjun, hangpa percayalah cakap aku…depa pakat berduyun-duyun akan terjun, orang pertama si mahpus ni…dan yang last sekali kapal sink..

    terjun depa tetap terjun…sebab depa pembangkang yang banggang !

    Reply
  • June 21, 2012 at 10:33 pm
    Permalink

    Hakikatnya ramai pemandu teksi hari ini bukan warganegra M’sia. Bagus & t.kasih la pada k’jaan. Tapi semua orang tau dan sedar gula2 PRU ni. Aku cadangkan bagi pulak kepada semua pemilik kereta. Ramai orang biasa yg. tak mampu tukar tayar kereta, pakai tayar secondhand je.. berbahaya bila memandu. Cuma satu jangan claim nama UMNO, tapi guna duit k’jaan.

    Reply
    • June 22, 2012 at 1:02 am
      Permalink

      hang naik teksi kat timor laste, memang la bkn warga msia…

      bujuk boleh bg bukti ramai pemandu teksi bkn warga msia…jgn lama sgt yea, cepat sikit bg bukti tu…..

      Reply
      • June 22, 2012 at 10:11 am
        Permalink

        hang p tanya pemandu2 teksi warganegara m’sia. hang akan dapat jawapan…

        Reply
        • June 22, 2012 at 3:08 pm
          Permalink

          aku salah sorang pemandu teksi…
          hang dah hina kami dah ni en bujuk yg x hensem lagi buruk budi pekerti….
          hang jeles, ckp jer jeles…
          pasal tayar motor kapcai hang tu dah 2 tawun botak… x tukar2 sampai la ni..
          so.. hang jaja citer mcm2 buruk kan kami…
          kami sebagai pemandu teksi bersyukur atas apa yang diberi… ini kira rezeki anak2 kami yang kami suap dgn hasil titik peluh bawa teksi ni…
          hang ingat baik2 en busuk.. eh..en bujuk… jgn pasal tulisan hang ni satu hari nanti kubur hang pun x terima hang…
          hampeh nyer orang ! huhuh

          Reply
          • June 22, 2012 at 11:36 pm
            Permalink

            hati bujuk mmg busuk pun bro

  • June 22, 2012 at 1:30 am
    Permalink

    mcm mcm krajaan bagi bantuan pd rakyat.pakatan haram bagi apa?bodoh punya puak pakatan haram.

    Reply
  • June 22, 2012 at 1:38 am
    Permalink

    klu krajaan bagi gula gula,pakatan haram bagi apa kat rakyat?habuk pun tarak.tak sedar diri punya pakatan haram.

    Reply
    • June 22, 2012 at 10:16 am
      Permalink

      D s’gor bagi air percuma, baucer warga Emas, pelajar cemerlang.. banyak lagilah seperti dalam ‘MERAKYATKAN EKONOMI SELANGOR’.
      D k’tan ada pinjaman tampa RIBA pada kekitangan k’jaan negeri, bantuan kiarat kematian, ada kuliah agama yg. mengingatkan diri pada Allah tiap hari jumaat.. akan datang ada lebuhraya rakyat.
      itu contoh la…

      Reply
      • June 22, 2012 at 12:12 pm
        Permalink

        hang dok kira yang ciput2ya ni wat pa.kalau hang nak tau di Selangor PUN PKR BAGI KAT KRONI diorang ja bujuk.cuba hang pikiaq kalau baucer bagi kat orang susah kat mana depa nak tebus.so hang bagilah kat kroni hang yang berkereta supaya senang pi shopping ngan baucer tu.PASAI APA PKR TAK BAGI DUIT JA KAT RAKYAT???bukan aku tak tau.pastu hang bagi sorok2 n hebahkan pulak kata bagi baucer.ceh…pembohong.Sekolah-sekolah PASTI kat malaysia ni pun dah naik yurannya.tapi sarapan bagi biskut kering ja,tu pun kira bersyukur..PAKATAN RAKYAT JA TAK PERNAH BERSYUKUR.PASTU HANG SEBARKAN IDEA POLITIK HANG PADA ANAK YANG MASIH TAK MENGERTI ERTI KEHIDUPAN.depa pi sekolah nak blajak agama,hang racun pikiran anak2…Hang kata ‘TANPA RIBA’..sah2 hang pembohong besar abad ni bujuk.HANG PI TANYA KAT ANAK JATI SELANGOR APA YANG DIORANG DAPAT SELAMA PKR DI SELANGOR.KOSONG BUJUK>>>KOSONG>>PAKATAN RAKYAT HAMPEH..semua ni sbb bersekongkol ngan DAP LAKNATULLAH..

        Reply
        • June 22, 2012 at 11:25 pm
          Permalink

          tiap tiap bulan aku bayar bil air kat selangor ni.klu percuma tak payah bayar langsung baru betul percuma bujuk bodoh.cakap jer la subsidi air.klu kira subsidi bbilion subsidi krajaan umno dan bn untuk rakyat malaysia.

          Reply
          • June 24, 2012 at 12:41 am
            Permalink

            jangan la banding durian dengan mentimun. Banding la mentimun dengan mentimun jugak. Apa k’jaan negeri UMNO bagi pada rakyat? ini yg. korang kena highlightkan.
            Nak bandingkan dengan negara tunggu lepas PRU13 jika PR d izinkan memerintah m’sia. Baru boleh buat perbandingan. Sekarang nak banding juga kena baca apa janji PR dalam buku jingga.

          • June 25, 2012 at 7:09 am
            Permalink

            janji puak munafik tak blh dpercayai. bapak pd segala jenis penipuan.mudah mudahan tuhan akan membalas penipuan pr dgn mberi kkalahan besar pd mereka pd pru 13 nnti.AMINNNN

      • June 22, 2012 at 12:15 pm
        Permalink

        MENGINGATKAN DIRI SUPAYA MELAKUKAN FITNAH PADA SAUDARA ISLAM SETIPA HARI JUMAAT DAN MENDOAKAN KESEJAHTERAAN ORANG KAFIR.BEJIHAD MENENTANG SAUDARA ISLAM

        Reply
      • June 22, 2012 at 12:21 pm
        Permalink

        KEKEJAMAN PKR SESELANGOR:
        D s’gor bagi air percuma=TAPI DENDA LEWAT BAYAR CUKAI NAIK DARI RM5 KEPADA RM20(KEJAM GILER)kalau tak caya pi tanya kat majlis bandaran daerah2 di Selangor, baucer warga Emas:KHUSUS UNTUK KRONI YANG BERKERETA BESAR DAN PEMBERIAN SECARA DIAM-DIAM
        akan datang ada lebuhraya rakyat=JALAN MENUJU NERAKA KERANA BERSEKONGKOL DENGAN DAP LAKNATULLAH.

        Reply
        • June 24, 2012 at 12:45 am
          Permalink

          bab denda mahal tu, aku pun tak suka. Tapi mungkin ada hikmahnya bila rakyat ambil berat dan tak lengah2kan bayaran. jadi boleh la k’jaan teruskan perkhidmatan dengan baik. Tapi bab bantuan tu.. jangan la sebar fitnah, sebab semua yg. memohon dan layak akan dapat insyaAllah. Lebuhraya tu nanti kalau siap, aku harap hang tak lalu situ.

          Reply
      • June 22, 2012 at 11:18 pm
        Permalink

        klu nak tulis apa krajaan umno dan bn bagi pada rakyat tak cukup tempat nak tulis.sedar diri dah lah.

        Reply
        • June 24, 2012 at 12:47 am
          Permalink

          Kita tak bandingkan peruntukan/bantuan negara dengan negeri. Tapi antara negeri dengan negeri. Apa negeri Johor dan Pahang bagi extra pada rakyat dia???

          Reply
      • June 22, 2012 at 11:32 pm
        Permalink

        pr bagi bantuan pilih bulu.cilako.tak sebulu dgn dorang,tak dapat la.inilah krajaan yg zalim.tolak pr.

        Reply
  • June 22, 2012 at 4:53 am
    Permalink

    Kah kah kah..weii bujuk statistik mana yang guna pakai kata pemandu teksi kebanyakan nya warga asing…bodoh punya budak ..kalau takde modah nak berhujah baik ko diam jee…otak ko pun sama tepu cam mr bean lulusan srp tu

    Reply
  • June 22, 2012 at 7:27 am
    Permalink

    manusia yg dah syok makan duit haram mmg kesudahannya perangai haram macam setan.. segala yg baik dikatakan x baik.. so, kesimpulannya depa bukan manusia.. depa geng syaitan dah sebab tu semua yg baik depa nampak buruk.. yg pasti muka depa2 tu makin hari jadi macam muka jembalang tanah je.. hasil dari hati yg busuk..

    Reply
    • June 22, 2012 at 12:24 pm
      Permalink

      YA..PKR+DAP=HARAM
      PAS=JADI KAMBING HITAM AKIBAT KEDURJANAAN PKR DAN DAP LAKNATULLAH

      Reply
  • June 23, 2012 at 9:46 am
    Permalink

    Pemandu teksi 99% dah ucapkan terima kasih pada kerajaan,,yg 1% lagi tu biasalah puak2 yg tak pernah bersyukur.Dia org ucap terima kasih sebab dia orang tahu pada sebuah kenderaan yg paling penting adalah tayar.Kalau tayar dah elok senanglah dia orang nak cari makan.Sebab itu PM kita ni orang yg cerdik anugerah ALLah..PM tahu kalau beri duit sehari dah habis..Jadi pada penyokong pembangkang kalau pemimpin kamu dah tak boleh bantu dahlah,tak payahlah nak kutuk kebaikan yg kerajaan buat..

    Reply
    • June 24, 2012 at 12:34 am
      Permalink

      Sebab tu kat s’gor K’jaan bagi air free.

      Reply
    • June 24, 2012 at 12:35 am
      Permalink

      Sebab tu kat s’gor K’jaan bagi air free. Jutaan rakyat dapat mula hidup dan ceri rezeki dari sumber air yg. Allah anugerahkan..

      Reply
  • June 23, 2012 at 2:36 pm
    Permalink

    memang betul pembangkang yg berIQ rendah..banggang tu lah

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *