Seminar Fiqh: Azhar Idrus Bukan Ahli Agama

Share


SEBELUM itu, suka penulis nak sahkan disini bahawa nama Azhar Idrus tidak disebut langsung dalam pembentangan kertas kerja bertajuk Harapan Ummah Kepada Kepimpinan Dunia Islam oleh Mantan Mufti Palestin, Sheikh Akrama S.A. Sabri dalam Seminar Fiqh Mentaati Pemimpin sebentar tadi.

Nak diisytiharkan awal-awal dahulu sebab takut ada pulak yang menyampaikan kepada yang tuan punya badan sehingga membuatkan dirinya tidak tentu arah – bangga.

Tapi yang mengaitkan pembentangan itu dengan Azhar Idrus ialah tentang kegemarannya ‘melawak jenakakan’ syarahan agama.  Menurut Sheikh Akrama, perbahasan atau perbincangan isu keagamaan oleh ahli agama mestilah berlaku dalam keadaan tenteram, saling menghormati dan menjaga adab dalam berbahasa.

Menurut Sheikh Akrama lagi, ini sesuai dengan Firman Allah swt yang bermaksud, “dan janganlah kamu berdebat dengan ahli kitab melainkan dengan cara yang baik”.

Sedangkan kalau nak dibandingkan dengan ceramah Azhar Idrus, penuh dengan lawak jenaka tidak perlu dan kata-kata yang menganjur kepada benci membenci sesama Muslim yang lain.  Tidak lagi disebut tentang sindir menyindir individu tertentu yang tidak selari pendirian dengannya dan agama baru yang dianutinya, PAS.

Sebenarnya trend ini telah dilakukan lama oleh penceramah PAS dan PKR (termasuk Nik Aziz), tapi ceramah mereka ialah ceramah politik, bukan ceramah agama, dengan itu tidak perlu diberi perhatian sangat.

Berbeza dengan ceramah Azhar Idrus (sebelum ‘warna’ sebenarnya terdedah).

Bermula dari hari ini masyarakat Malaysia ini penulis minta jauhkan diri dari Azhar Idrus ini.  Azhar Idrus sebenarnya tidak jauh beza dengan artis-artis yang terkenal kerana penyertaan dalam program realiti – segera, tidak berkualiti dan kalau pun ada yang baik, tidak bertahan lama.

Apatah lagi bila dari segi kelayakan untuk mengajar agama, hampir tidak ada, yang dia ada ialah kebolehan berpusing-pusing semasa bercakap.

Ikutlah nasihat ilmuan Islam seperti Sheikh Akrama yang bersusah payah datang ke Malaysia menyampaikan sendiri first hand information tentang adab yang sebenarnya dalam menyampaikan ilmu agama.



70 thoughts on “Seminar Fiqh: Azhar Idrus Bukan Ahli Agama

  • June 16, 2012 at 6:01 pm
    Permalink

    hmmm..pelawak..bukannya ulamak

    Reply
    • June 17, 2012 at 3:27 am
      Permalink

      hahahaha.. azhar idrus tu sama dgn budak akhil rawa gopeng.. ustaz ala pas, tak masuk book langsung.. semua boleh tibai daa..

      Reply
      • June 18, 2012 at 11:31 pm
        Permalink

        Heran betul la org2 Umno ni…cukup risau kalau artis2 dan pelawak2 cenderung nak dekat dengan islam.
        lagi pelik tak risau lak korang bila tgk artis2 makin rosak…
        ooo, aku paham. Dah mmg gitu peranan umno ni. Nak buat camna !!!

        Reply
        • June 19, 2012 at 2:33 am
          Permalink

          artis mendalami islam memang bagus, yang tak bagus nya memberi ceramah politik lebih dari ustaz ularmak pas. orang masuk ikut depan, dorang masuk ikut belakang.. jadilah pembangkang dari longkang..

          Reply
          • June 20, 2012 at 10:40 pm
            Permalink

            Sapa2 boleh cakap psl politik la bro. Doktor ke…engineer ke…tukang jual roti canai ke…artis ke…ustaz ke…mcm kita ni la.
            Habis tu sapa yg boleh cakap psl politik?
            Bezanya pas menjadikan politik tu sebhgn dari wadah untuk memperjuangkan islam. Islam yang merentasi batasan bangsa.
            Beza dengan umno yang memperjuangkan bangsa, perjuangannya setakat bangsa melayu je la…tak berkembang dan takat tu je la.
            Bila laa kita nak tgk imam2 masjid kat negara kita ni dari pelbagai bangsa. Asyik2 imam melayu jee.
            Patut la org cina dan india byk masuk kristian…sebab diorang melihat umno terlalu ekstrem memperjuangkan bangsa melayu.

          • June 21, 2012 at 1:46 am
            Permalink

            tp jgnla dikatakan kami tk jdkan politik utk memperjuangkan islam. jgn terlalu mendabik dada ingat perjuangan sendiri yg benar, org semuanya salah. takkan tk ada lansung perjuangan islam dimainkan umno. seperti mana pas blh menyenaraikan terpesongnya umno dlm memperjuangkan islam, begitu jgk la umno blh menyenaraikan penyelewengan pas. sampai imam melayu pun ada jd masalah, tk pernah ditolak selama ini pun kalau ada imam dr mualaf. jgnlah difitnah lg perjuangan umno kalaupun tk suka…sudah termaktub pd slogan perjuangan umno..DEMI AGAMA, BANGSA DAN NEGARA…lengkap

          • March 24, 2013 at 10:03 pm
            Permalink

            Salah tu pemahaman kamu. Hakikatnya, PAS berjuang untuk mendapatkan pengaruh politik dan kuasa dengan mempergunakan islam, manakala UMNO berjuang menggunakan politik untuk mendapatkan pengaruh dan kuasa bagi melindungi dan memartabatkan Islam dan bangsa Melayu.
            Disarankan kamu mengkaji dan mengenali parti yg kamu mahu sertai, jangan ikut ikut. Jika kamu tahu yg perjuangan kamu dalam politik adalah ibadah, jadi janganlan beribadah ikut ikut. Solat pun kalau buat cara ikut ikut tak sempurna, kena mengaji.

    • February 19, 2013 at 10:50 pm
      Permalink

      selmaber insaflah dunia sementara.ilmu wajid disampaikan.cara disampaikan dapt menarik umat manusia untuk mendengar ilmu Allah.Jgnlah mempertikai cara penyamapaian asalkan ilmu Allah dapat disebarkan.Dpat juga lihat masjid Penuh.

      Reply
  • June 16, 2012 at 6:17 pm
    Permalink

    kah..kah..kah..kah…..

    oiii bangang tak ada ubat… kalu makan ubat sampai 2-3 lori sekali pun
    penyakit bangang tak akan sembuh…. bangang macam hiv… lama2 jadi bongok

    kah..kah..kah….. tulisan paling BANGANGGGGG tahun nin.. kah..kah..kah…

    Ust.Azhar kata … ada aku kesah… kah..kah..kah….

    Reply
    • June 16, 2012 at 6:35 pm
      Permalink

      hai kepanasan ke bro..sabar ekk..

      Reply
      • June 16, 2012 at 8:35 pm
        Permalink

        ooo..UAI kan pelawak..pasal tu lipas ni ketawa..hehe..

        Reply
        • June 20, 2012 at 10:46 pm
          Permalink

          Lawak2 UAI ada gak pengisiannya. Lawak Afdlin ngan Harun Salim tu lawak yang menggelapkan hati. Dah lawak org umno la katakan. Nak buat camna, dah mmg gitu kejadiannya.

          Reply
      • June 18, 2012 at 2:13 am
        Permalink

        mung undi pas masuk jalang neraka..panasss

        Reply
    • June 17, 2012 at 1:34 am
      Permalink

      speachless ke der??

      tak kisah laa AZHAR IDRUS nak kata “ADA AKU KESAH” ke tak…

      yang pasti kaedah dan tatacara menyampaikan ilmu dia dah salah. azhar idrus tu menyampaikan ilmu agama.. jadi ikutlah kaedah agama.. bukan ikut kaedah Ulama As-Su’ …

      Reply
    • June 17, 2012 at 3:26 am
      Permalink

      Macam azhar idrus jugak dulu, tengok bob lokman skrg, dah jadi ustad dahhhh., sikit hari lagi ulamak lah tu. tapi satu syarat….. Kena jadi pencacai pas, kalau ilmu tinggi mana pun, kalau blah umno, maka tiada sebarang pengiktirafan. Ha ha ha…… Mangkok hayon

      Reply
      • June 17, 2012 at 11:51 am
        Permalink

        memang cilako puak pas ni bro.

        Reply
      • June 18, 2012 at 11:17 am
        Permalink

        Nak iktiraf macamana.. kalau Ustaz dan Ustazah masuk UMNO dah tak bagi kuliah dan ceramah d masjid/surau lagi. Yg. lain apatah lagi.. tapi InsyaAllah hari ni profesional, artis hatta siapa saja yg. masuk PAS jika nak berdakwah.. peluang d buka luas. Sebab tu mereka boleh duduk sepentas dengan pemimpin PAS, kerana tiada perbezaan dalam PAS. Asal nak buat baik.. kita sokong.

        Reply
  • June 16, 2012 at 8:07 pm
    Permalink

    Wei zahar..kite tahu Sapa mung. Org kg ladang tahu semua. Mung Dok soh kelentong ahh..

    Reply
  • June 16, 2012 at 8:32 pm
    Permalink

    Lerrr..uji bakat maharaja lawak ye..ko tak ketawa ke lipas..ketawa la..kahkahkah..kihkihkih..kuhkuhkuh..hehe

    Reply
  • June 16, 2012 at 8:36 pm
    Permalink

    Penceramah agama juga macam penyanyi. Masa lagu dia popular, popular kerana promosi albumnya dibuat dengan baik dan bersungguh2, maka pasti membantu penjualan album. Itu jam nama penyanyi tersebut melonjak naik . Terima undangan sana sini , gah sungguh.

    Demikian jugak dengan separuh penceramah (bukan semua) . Azhar Idrus ini lawak dia sedang suka didengar orang. Nama dia pun tengah naik. Sana sini berceramah. CD kelakarnya dapat kita dengar dimerata ceruk walau tidak semua sebutannya kita faham oleh slanga Terengganu pekat nya. Ilmu nya tak seberapa sekadar lulusan pondok.

    Selalunya orang macam ini tak lama dapat bertahan. Kejap lagi peminat totok dia pun jadi menyampah dan dia boleh balik jual ikan semula kat pasar.

    Reply
    • June 17, 2012 at 2:47 am
      Permalink

      azhar idrus bukan lulusan pondok dia cuma lulusan Sekolah Sultan Sulaiman (sekolah Inggeris) saja. cuba suruh dia perkenal kan siapa salsilah Tok2 guru dia yg telah beri ijazah utk dia mengajar tuuu…. mesti dia kantoi punya

      Reply
    • June 17, 2012 at 10:24 am
      Permalink

      yep azhar idrus bukan lulusan pondok … kalau lulusan pondok tauliahnya tinggi

      Reply
  • June 16, 2012 at 10:20 pm
    Permalink

    Tak sabar tunggu Ustaz Azhar ke kawasan sekitar Kajang lagi..

    Reply
  • June 17, 2012 at 12:07 am
    Permalink

    Tak ada parti yang paling berputar berbelit selain dari PAS. Tak ada parti yang besar pembohongan selain dari PKR. Tak ada puak yang lebih besar penderhakaan selain dari cina DAP.

    Reply
  • June 17, 2012 at 12:27 am
    Permalink

    ustad tu ustad entertainment je…kira pelawok PAS la..heheh

    Reply
  • June 17, 2012 at 12:31 am
    Permalink

    Azhar idrus hanya di iktraf oleh fanatiknya sendiri,,,

    Reply
  • June 17, 2012 at 1:09 am
    Permalink

    Siapa la yg mula2 gelar Azhar Idrus ni ostart…lawak betul la….berok sekoq tu cuma penglipurlara berok2 PASPSIPUSSY jea…standard dia ni jual ubat kuat kat kaki lima jea….

    Reply
    • June 17, 2012 at 7:08 pm
      Permalink

      mulut ko mmg sial….standard ko tu lebih lebh rendah dr UAI..sbb apa..skurg2nya dia de gak berusaha tambah ilmu agama..sampai blh jd ust…Ko??????

      Reply
      • June 18, 2012 at 9:54 am
        Permalink

        melayu_islam – jom kita bertumbuk jom amacam..jupe kat kl

        Reply
        • June 20, 2012 at 1:25 pm
          Permalink

          tetibe je mamat nih..ko pns asal…zaman hujah la skrg…org yg rse looser x leh jwb hujah..mule la pns smcm..last ajak btumbuk…looser..rse hebat sgt la tu…

          Reply
  • June 17, 2012 at 10:14 am
    Permalink

    si azhar dari dulu lagi patut jadi “OSTAZ TUPPERWARE” jer….. aku tak respect langsung… cakap tak serupa bikin..

    Reply
  • June 17, 2012 at 10:52 am
    Permalink

    kah3…asal dgn ust azhar..nk hina ust azhar plak…asal…goyang gak dgn pngaruh ust azhar…korang kutuk die..pasai ape smakin bertambah gol muda yg mengikuti kuliah azhar ye…nmpk sgt x suka mendekati majlis ilmu…majlis KPOP berlumba2 mau ikut…termasuk ketua korang…haha..

    Reply
    • June 17, 2012 at 12:24 pm
      Permalink

      Sebelum Ust.Azhar istihar masuk PAS tak dengar pulak cerita2 -ve camni. Sokong semua..

      Reply
      • June 17, 2012 at 1:24 pm
        Permalink

        sokong selagi dia menasihati pemimpin islam dgn cara berhemah dan beradab. bukan nak menumbangkan kerajaan dan pemimpin islam cara khawarij. tak salah nak menegur pemimpin, malah islam suruh, tapi nak menjatuhkan mereka, tambah pulak berpakat dgn kafir harbi, itu yang aku tak sokong. aku tak kat pemimpin kerajaan tu baik dan betul semua, tapi nasihat dan doa kpd mereka adalah lebih dituntut. adakah kita sudah habis ikhtiar dan tak yakin bahawa Allah boleh merubah dan membolak balik hati manusia termasuk pemimpin?
        selagi pemimpin tak menghalang kita solat, puasa, bahkan membina masjid surau, meraikan amalan islam, pemimpin tersebut adalah tidak zalim. kalau hang dok kat siam tengok pula masaalah mereka mcm mana. Dahlah melayu islam kat malaysia ni hanya separuh penduduk, pas nak cabut kuasa dan bagi dekat dap, itu yang sangat terkutuk dari segi agama.

        Reply
        • June 17, 2012 at 11:38 pm
          Permalink

          Dah tegur sejak 50 tahun dulu… tak nampak perubahan, sebab tu kena jatuhkan dan naikkan yg. lebih baik, insyaAllah.

          Reply
          • June 18, 2012 at 1:03 am
            Permalink

            Anda yakin anwar lebih baik? Anda yakin dap lebih baik? Bolehkah pas menegur anwar, dap?
            Kalau ini tak boleh, maka anda menempah bencana baru yang lebih dahsyat…….

          • June 18, 2012 at 11:13 am
            Permalink

            InsyaAllah.. Anwar ni bekas presiden Abim, ramai kalangan Ulama besar dunia adalah sahabat beliau. Orang kata kalau berkawan dengan penjual minyak wangi, kita pun wangi juga. Tapi kalau berkawan dengan POPE taktau la dapat apa.
            Buat masa ni, DAP dan PKR dalam kawalan, kecuali beberapa kerat yg. masih degil. tapi PAS takkan mengalah, dan sentiasa berdoa minta pertolongan Allah.

          • June 18, 2012 at 4:38 pm
            Permalink

            apee??..hehe itu cuma kata ko sorang je..tak mewakili seluruh org Pas pun ko ni nak cover pun agak2 la..smua ko nak pukul rata ye bujuk..hehe
            Ko nak membela Anwar penjubor tu ko dpt ape?..hehe ko dpt laknat sbb mengangkat pemimpin yg songsang & mmg tak layak utk menjadi pemimpin..menyokong LGBT..maka jadi la keluarga 69 yg haram..hehe

          • June 18, 2012 at 9:44 pm
            Permalink

            Ko bawaklah 4 saksi yg. adil, aku akan percaya pada ko. Kalau takda lebih baik diam.. ini syarat dalam tuduhan zina/liwat yg. Allah bagi bukan aku reka2. Kalau ko tak caya.. bukak kitab bab tuduhan zina.

      • June 17, 2012 at 1:32 pm
        Permalink

        satu lagi yang hang tak tau bujuk ialah… kadar kezaliman sesebuah kepimpinan didlm sesebuah negara adalah bergantung kpd kadar amalan umat islam. kalau baik amalan umat islam, maka Allah anugerahkan pemimpin yang baik dan adil, tapi kalau dah rakyat tu banyak maksiat dan kufur kpd Allah, maka Allah akan berikan tahap pemimpin yang setara dgn nya. begitu juga dgn hudud, kalau umat islam mengamalkan agama dgn sepenuh hati, sunnah tak ditinggalkan, maka Hukum Hudud akan disepakati untuk dilaksanakan. Hukum datang selepas umat tu mengamalkan islam sepenuhnya, bukan hukum dtg dulu bujuk. Contohnya zaman Rasullullah saw, sewaktu di Madinah, hukum tak dtg waktu dimekah kenapa? kerana umat islam masih lemah dlm soal keimanan.

        Reply
        • June 17, 2012 at 7:15 pm
          Permalink

          alasan x mau hudud…tu zaman bile da…dah lepas zaman tu dah jd wajib sbb islam a blh berdiri sndiri.. kt malaysia ni..org islam ada kuase…ko nk elak ape lg…ko igt ade lg quraish nk tentang islam di malaysia ni…sejak kematian Nabi Muhammad..islam da lengkap..x de tapi2 lg…

          Reply
          • June 17, 2012 at 7:38 pm
            Permalink

            Yang dap kesayangan ko tu ape? Mana ko nak letak? Bercakap berdegar2 ekor bergelumang taik. Kalau ko dan parti ko ambik demokrasi sebagai wadah perjuangan walaupun ianya dari yahudi, ianya akan jadi satu baiah macam ko bela hantu juga, kena baiah dgn hantu tu, bagi makan telor ka apa ka. Dgn demokrasi pun mcm tu juga, bila kau terikat, nak lepas mcm mana? Dlm pakatan ada dap yang tentang hudud, macm mana pas nak kona untuk buat hudud? Tak lepas punya. Sebab tu, kalau tak boleh lepas, jgn bohong rakyat kata boleh, itu namanya munafik .

          • June 17, 2012 at 7:48 pm
            Permalink

            Satu lagi kalau kau nak tahu M-I, kualiti umat islam zaman nabi dan selepasnya (tabien) tak sama dgn sekarang, boleh jalankan hudud, bukan kata tak boleh. Dulu, kalau org yang tak solat jemaah isya dan subuh tandanya adalah ada ciri2 munafik, sekarang ada tak suku dari orng melayu yang solat subuh dan isyak berjamaah? Kalau tak ada maknanya umat islam sekarang sangat teruk, sangat lemah iman, sehingga menghampiri golongan munafik zaman nabi. Kalau dah suku pun tak ada org yang benar2 islam sejati, mcm mana ko dan pas nak laksana hudud? Nak ajak DAP pakat2 laksana? Boleh?.
            Aku tak kata org pas atau umno atau pkr, aku kata seluruh melayu islam di malaysia.

          • June 17, 2012 at 8:09 pm
            Permalink

            ade dap angkat senjata nk lwn pas nk buta hudu…x la chepang…kalau x nk katakan x nk…x pyh pusing sebut kualiti lah.ape lah…depa dlu bkn manusia ka..malaikat suma ka..kalau epa suma malaikat xyah lah Allah turunkan hudud…hudud tu utk org yg melakukan dosa besar..x kire zaman mne pon…kalau ikut ko…patutnya zaman shbt dulu xpyh hudud….sbb depa suma alim2 x dak melakukan dosa besar…zaman kita ni yg byk lakukan dosa…terang2 lg..so zaman kita lebih ptt buat hudud…

        • June 17, 2012 at 11:41 pm
          Permalink

          Hang cerita terbalik la bro..
          Pemimpin dan Ulamak yg. baik akan menghasilkan rakyat yg. baik. Sebab tu kita kena lantik orang yg. baik jadi pemimpin dan ulamak/mufti. ko nak baikkan 28 juta orang lagi senang dari nak tukarkan 2/3 kerat pemimpin ka?

          Reply
          • June 18, 2012 at 1:40 am
            Permalink

            Memang pelik, tapi itulah tertib yang aku difahamkan. Yg kita faham ialah kalau ibu bapak baik, akan lahir anak2 yg baik, itu memang betul. Tapi dlm bernegara, keadaan sebaliknya. Ada nas yang menyatakan bhw, jika rakyat sesebuah negeri kufur nikmat Allah, atau tidak mencegah kemaksiatan, maka Allah akan hantar pemerintah yang zalim.
            Kalau betul spt yg hang kata, kenapa sampai skrg negeri kelantan dan org kelantan masih tidak dpt dijadikan contoh smpai skrg? Dah 20 tahun beb!!
            (bukan nak hina rakyat kelantan, tp itu kenyataan)
            Ini diakui oleh org kelantan sendiri. Sekarang di Kedah pun sama. Mungkin hg kata kalau dpt pusat mungkin ya, tapi kat selangor pun dap dan pkr kacau, inikan pula pusat. Entahlah aku pun naik biol.

          • June 18, 2012 at 11:08 am
            Permalink

            Ko cerita contoh apa ni?
            Berapa ramai orang k’tan yg. berjaya?
            Berapa banyak sekolah agama d k’tan?
            Kalau ko cerita pasal air paip aku akui la.. tapi takda pulak mereka keracunan atau kena kencing tikus kan. Kalau cerita pasal kejahatan.. inilah sebenarnya yg. TGNA nak laksanakan HUDUD, kerana itu adalah arahan Allah untuk mengubah orang yg. jahat. Tapi ikut statistik rasanya JOHOR lagi teruk. Sebenarnya kejahatan ni lebih dipengaruhi oleh luar seperti Thai dan Singapura. Siapa yg. lemah Iman akan rosak.. tapi tanya pulak, yg. rosak dan jahat tu baju hijau ke baju merah.

        • June 19, 2012 at 12:51 am
          Permalink

          Chepang.
          I salute you.
          Anda berhujah dgn hujah yg tepat dan mantap.

          Apa yg anda hujahkan memang takut utk diakui oleh PAS.
          Mereka takut untuk menzahirkan sedangkan dlm jiwa memberontak.
          KATA TEGAK ISLAM. TAPI PAKAT DGN KAFIR YG TOLAK ISLAM.

          Saya jamin, dlm hati mereka ini sedang berkecamuk dan memberontak utk akui benda ni.

          Reply
    • June 17, 2012 at 1:48 pm
      Permalink

      alaaaa…dalam PAS kan tempat himpunana ustaz-ustaz akhir zaman…ularmak jangan cakap lah..penuh dalam PAS, dan mereka ini semuanya adalah askar-askar syaitan !!

      Reply
      • June 17, 2012 at 2:30 pm
        Permalink

        x suke sudah…x de sape2 pakse korang ikut die…kot2 ape yg die kate tu kne kat korang…tu yg duk burukkan ust azhar…

        Reply
        • June 18, 2012 at 4:51 pm
          Permalink

          Masalahnya puak2 korang yg bangga sgt dgn pelawak azhar idrus tu..konon ulamak dia saje yg betul..hmmm ulamak su’

          Reply
    • June 17, 2012 at 2:16 pm
      Permalink

      Uai ni bukan saja kutuk orang lain, tapi berani kutuk pergerakan tabligh. Tak caya google youtube

      Reply
  • June 17, 2012 at 12:36 pm
    Permalink

    Persoalannya kenapa UAI d perlekehkan.. apakah kokak sangat ilmu dia hingga boleh beriringan dengan Ust. Kazim Al-Hafiz, yg. juga galmour d kalangan UMNO kerana mengajar d rumah MB Perak. Kokak sangatkah ilmu dia hingga pensyarah2 dan profesor2 juga menadah telinga mendengar kuliahnya. Banyak sangatkah laghonya sedangkan dia mengajar dalam keadaan biasa, cuma bab soal jawab sahaja yg. dia banyak berlawak kerana soalan2 yg. kadang2 tak masuk akal d tanya oleh orang2 muda yang jahil. Dalam kelas sesekali guru2 akan buat jenaka juga untuk tarik perhatian pelajar dan mengelakkan mengantuk.. salahkah perkara tersebut? Walaupun memang jelas dalam Islam tak boleh banyak ketawa, tapi tidak pula d haramkan ketawa.
    Janganlah ukur ilmu seseorang dari kelulusannya, kerana kebanyakan orang kaya d dunia tak belajar d universiti pun. Malah IMAM MAHDI bukanlah ulamak besar yg. terkenal sebelum Allah angkat dia jadi AL-MAHDI, sehingga dia sendiri tidak percaya dan tidak mengaku Al-MAHDI. Ingat.. Muhammad adalah seorang yg. UMMI (tidak tahu membaca dan menulis) sebelum d angkat menjadi Rasulullah.

    Reply
    • June 17, 2012 at 10:39 pm
      Permalink

      AI bukan saja pelawok, bahkan langau yang hanya tahu menhurung najis atau benda busuk. Lambat laun ke spray kiok la dia. Tengok la apa sudah jadi ngan shahnon shit, la dia amat busuk umpama najis dimata pengikut pasIK. Habis madu, sepah dibuang merata-rata.

      Ingatkan dapat tempat dalam syurga nik aziz, rupanya dapat kepala tahi sepertimana yang pernah dia tulis. Elok benarlah dah sedar sebelum pejam yang diri dia hanylah seperti buih di laut kalau ikut kacamata pasik dan nik aziz. Semoga Allah mengampuni segala kesilapan dan dosa silam beliau… amin

      Reply
    • June 19, 2012 at 1:02 am
      Permalink

      Saya mendengar ceramah UAI sejak 2008.
      Beliau pernah berceramah di tempat kerja saya di Terengganu.
      Ceramah beliau juga diperdengarkan setiap pagi di perhimpunan pagi ditempat kerja kami. bezanya:

      Dahulu, banyak ISI dari komedi.
      Dahulu tiada endorsement terbuka utk PAS. Hanyalah kias kiasan.
      Dahulu bila mendengar jadi insaf.
      Sekarang banyak BODO Mu, dari fardu ain.
      Sekarang bila mendengar bukan insaf tapi gembira.

      Pada saya.
      UAI dah tersasar dr tujuan asal nak ngajor agama.

      Sedikit pemerhatian saya.

      Reply
      • June 19, 2012 at 12:41 pm
        Permalink

        Elok tuan tegur UAI jika tuan benar. Kerana kita kena saling mengingati.. tiada siapa yg. terlepas dari dosa. Jika tuan telah tegur dan beliau marah atau tidak peduli, maka tanggungjawab tuan sebagai saudara Islam untuk menasihati telah terlepas.

        Reply
  • June 17, 2012 at 1:28 pm
    Permalink

    CARIK MAKAN BANGGGGGGG….itu saja yang boleh dikatakan kepada ostad baru tumbuh nih……

    Reply
  • June 17, 2012 at 9:46 pm
    Permalink

    Kita rasa kempen PRU13 nanti akan menjadi seiras PRU12 dimana ceramah pembangkang masih dapat menarik mamat terlopong. Yeini mamat yang sengaja pergi dengar ceramah untuk mendapat thrill mendengar sesuatu yang hebat dan asyik untuk didengar dengan mulut terlopong.

    Sama macam kita pergi movie kita akan pilih movie yang action pack . Untuk buat action pack movie macam mana ?

    Hero kena terjun dari gunung kedalam air terjun serupa Niagara fall dan timbul 5 minit kemudian sihat walafiat. Lepas tu dari atas atap keretapi laju hero terjun pulak atas motorsikal landing atas handle motor tu yang dipandu laju 230km/HR.

    Itulah action pack yang pastinya penuh pembohongan dan khayalan yang tak boleh diterima akal. Tapi dalam movie semua khayalan tak masok akal itu kita boleh terima. Kerana kita bayar duit beli tiket masok cinema untuk ditipu, dibohongi bagi mendapatkan thrill dalam proses berhibur.

    Dan memang kita tahu pun apa yang kita layan dalam movie tidak boleh diaplikasi dalam real life.

    Kesimpulan, kita tidak boleh memperjudikan negara kita untuk diterajui oleh artist action pack movie itu semua. Kita perlu sesuatu yang realistik kerana kita sememangnya tiada pilihan.

    Reply
  • June 18, 2012 at 9:10 am
    Permalink

    Ulamak? Uztad? Hanya sekadar gelaran. Kalau dia benar2 seorg ulamak, DIA TAK KUTUK ORG LAIN..

    Reply
  • June 18, 2012 at 10:48 am
    Permalink

    Boleh aku mencelah sikit… bukan lah ustaz yang bolih kita contohi..mengutuk,terkadang memperkecilkan org lain,layak ker dia di panggil ustaz?
    Riak dah mula membibit dalam dalam diri dia apabila setiap kali ceramah dia di hadiri ratusan dan ribuan org.Apakah manusia ini layak di panggil ustaz?
    AI ni cuma layak jual ubat kat tepi jalan…

    Reply
  • June 18, 2012 at 12:39 pm
    Permalink

    Azhar ni bukan org ugama pun, auta dia sama mcm nik aziz juga. Jgn ambil perhatian pasal dia pun

    Reply
  • June 20, 2012 at 2:28 am
    Permalink

    X pernah aku dengar nabi/rasul menyampaikan agama dlm bentuk lawak jenaka atau menyelitkan unsur lawak jenaka..apatah lagi diselang seli dgn maki hamun dan carutan..melainkan umat melayu especially ostad2 pas..dulu acheh sblm tsunami besar, masjidnya tEtAp makmur tp dpenuhi dgn sbhgn bsr org2 yg dtg ke masjid kerana Tertarik dgn Ceramah agama + Stand Up Comedy.. Org seronok dtg sebab boleh gelak ketawa mendengar ceramah..x Boring Dan mengantuk..pedulikan taraf ilmu/intelektual..asalkan lucu, glamour dan popular..itulah Kebenaran..pakai pulak serban dan bela janggut..terus dpt title “alim”/intelektual.. Inilah tanda akhir zaman, pemimpin Agama Diangkat dari kalangan Orang2 jahil/dungu..mereka inilah pemimpin zalim..zalim Kerana walaupun Jahil tp Tetap cuba Menyampaikan agama/kebenaran dlm keadaan cetek ilmunya..dgn kaedah Penyampaian yg salah dan silap..tetapi jenis2 inilah yg DIJULANG dlm Pas..meninggalkan individu2 yg benar2 layak dan berkelulusan..kerana mendengar fitnah dan dangkal dlm tone jenaka melalui medium pentas agama Dan pakaian jubah, serban dan janggut..Lebih popular dan menarik!

    Reply
    • June 20, 2012 at 1:40 pm
      Permalink

      ye lah..ustaz pas suma jahil kan…mne x nye…x ikut pdgn ust/ustzh amno…tp knpe ramai ust amno yg betol2 suma ni x da jd ikutan anak2 muda…apa salahnye??asal ust jahil jugak dicari…

      silap tu buana…pemimpim x amanah/khianat diangkat…pemimpin baik/jujur ditolak…

      Reply
      • June 20, 2012 at 4:11 pm
        Permalink

        bkn semua…”most of”… akhir zaman mana anak muda org tua nak kan yg ilmiah yg serius.. dah explain dah yg dicari adalah yg popular…yg popular bnyk yg jahil…. lagi mau tanya why yg jahil jd ikutan anak2 muda… dicari……
        bodoh dungu jahil itu menyeliputi menghijab perbuatan2 x amanah ///khianat…sebab yg mengangkatnya juga adalah jahil..dungu…mana nak nampak pemimpin itu amanah dan jujur…
        TAPI itulah..bila aku highlight kejahilan dan kebodohan ostad pas..nko sangka kitaorg tuduh mcm tu sebab x ikut pndangan ust umno pulak… hai…bertimpa2 kebangangannya… dlm pas, jenis yg intelektual yg tak pandai bagi kuliah + jenaka + maki hamun…jgn harap nak diangkat jadi pemimpin sebab majoriti yg mengundi dlm pas kalangan yg bebal malas nak berfikir… KALAU AKU CKP NI, ADA YG TERASA HATI…sori lah…

        Reply
      • June 20, 2012 at 4:28 pm
        Permalink

        pemimpin baik..jujur..dan berilmu..diulang..BERILMU! bukan baik, jujur dan BENDUL(bodoh x berilmu)..hanya jahil mencari jahil..dan aku percaya Jahil akan menang sebab itu tanda akhir zaman…jadi nko dan gang2 PR jgn la risau..PRU ada chance menang punya..

        Reply
  • December 20, 2012 at 10:17 am
    Permalink

    Salam kepada pembaca-pembaca sekelian.

    Tanyalah pada kita, selama kita mengajar mengenai agama kita, berapa ramai yang telah dapat manfaat? Berapa ramai yang faham mengenai najis dan cara mandi junub? Berapa ramai yang faham bab hukum menyentuh individu bukan muhrim? Berapa ramai yang faham mengenai cara membaca ummul kitab yang betul.

    Jangan marah sangat, takut jadi fitnah. Cara penyampai beliau amat sesuai dengan zaman sekarang. Kita lbh faham mengenai zaman kita.

    Dalam keadaan kita yang jahil ni, ada ke cara lain untuk kita menuntut perkara asas? Nak belajar usul Fiqh pun kena ada cara, kalau tak orang tak faham… Pendekatan AI ni, buat ramai org faham… Bukannya setiap masa dia melawak dan mengeluarkan kata2 sinis… Bila satu isu itu berat, ada perlu dia melawak, nak mudah kita faham. Ada jugak dia perlu bertegas dengan kata-kata sinis bila isu itu terlampau serius. Takde pulak orang nak complain masa Fathul Bari condemn Imam Syafie… Itu lagi kes besar. Bukan kah kita pengikut besar Imam Syafie?

    Reply
  • February 19, 2013 at 10:43 pm
    Permalink

    rosak sudah semua orang,dunia akhir zaman ulamak ilmunya direndahkan penyanyi ditinggikan ulamak dan artis xboleh dibandingkan. rosak3.Sesiapa umat manusia yang tidak suka akan orang yang mengajar ilmu ALlah maka murka Allah S.W.T bersamanya.

    Reply
  • February 19, 2013 at 11:05 pm
    Permalink

    Ya ALLah Tamatkanlah Permusuhan sesama islam.Terbitkan cinta sesama mereka daripada sifat benci sesama saudara.Selamtkan lah Kami Dunia Akhir.Jauhkan kami dari memakan daging saudara kami sendiri sehingga menampakan keaiban sendiri dan umat islam kini.Amin

    Reply
  • December 8, 2014 at 6:07 pm
    Permalink

    Sabda Nabi Muhammad saw

    “Bukan dari golongan kami (ummat Muhammad) mereka yang suka mencaci dan menghina”

    Siapapun kita , perelokkan tutur kata dan bahasa kita terutama dalam Internet ni.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *