Khalid Samad Kata Umrah Maknanya “Perhimpunan”!

Share


Masih lagi hangat mengenai ibadah haji. Tapi kali ini mengenai pendedahan Timbalan Menteri Luar, Senator A Kohilan Pillay yang menyatakan bahawa Kerajaan Arab Saudi telah menghantar nota diplomatik kepada pihaknya gara-gara himpunan Bershit 3.0 pada 28 April lalu.

Sebelum ini, sudah diberitahu dan diberi amaran kepada puak-puak Pakatan Haram bahawa tindakan mereka berhimpun di Tanah Haram Makkah dan Madinah Al-Munawwarah itu melanggar undang-undang negara itu, tapi mereka tidak hiraukan.

Nasrudin Hasan Tantwi berdegil juga mengarahkan “penganut-penganut agama PAS” berhimpun memperjuangkan himpunan yang diketuai oleh seorang kafir harbi yang cuba merendah-rendahkan Islam di dua pusat tumpuan ummah dari seluruh dunia itu.

Kononnya, Nasrudin mahu himpunan Bershit itu berlangsung di seluruh dunia termasuk di lokasi ibadah umat Islam tersebut, tanpa memikirkan tentang undang-undang di negara itu atau terfikir untuk menghormati peraturan sesebuah negara.

Hasilnya, Malaysia juga yang tercalar imejnya dan Kerajaan Arab Saudi mengganggapnya sebagai tindakan yang melanggar undang-undang negara itu dan menurut Kohilan, mereka yang terbabit dalam himpunan itu tertakluk kepada kerajaan negara itu.

Itu satu perkara. Satu perkara lagi ialah mengenai Khalid Samad dan apa kena mengena Khalid dengan insiden yang memalukan Malaysia itu?

Sebenarnya, pendedahan Kohilan itu dilakukan di Parlimen, semalam. Yang lebih memalukan PAS, Kohilan yang bukan beragama Islam itu secara berhati-hati menasihatkan dewan agar tidak terlalu taksub dengan fahaman politik sehingga sanggup mencemari tempat suci di Makkah dan Madinah.

Mungkin kerana inilah telingan Khalid Samad “berdesing” dan dia bingkas bangun mencelah memperkecilkan pemahaman Kohilan mengenai perkataan “umrah”.

“Umrah tu perhimpunan la,” kata Khalid dengan yakin.

Kata Khalid, perkataan “umrah” itu bererti “perhimpunan”???! Kepala hotak dia! Siapa yang ajar dia umrah itu bererti perhimpunan? Khalid Samad benar-benar menjatuhkan air muka Mursyidul Am PAS. Apa Nik Aziz tak ajar Khalid Samad tentang umrah, kah?

Untuk pengetahuan Khalid Samad, umrah dari segi bahasa bermakna ZIARAH atau menuju ke tempat yang makmur, pada bila-bila masa.

Pengertian umrah mengikut syarak pula ialah mengunjungi Kaabah untuk melakukan ibadah iaitu tawaf dan sai’e menurut syarat-syarat wajibnya.

Walaupun bagi sesetengah ulama berpendapat bahawa ibadah umrah adalah sunat, namun ulama Mazhab Syafi’e dan Hambali menyatakan bahawa ia adalah wajib.

Khalid Samad faham ke tidak pencerahan ini? Atau seseorang patut “lepuk” dahinya sekali untuk membuatkannya faham mengenai ibadah umrah?

Lain kali, kalau jahil tentang sesuatu, khususnya mengenai yang berkaitan Islam, janganlah sesuka hati saja menyampuk nak tunjuk pandai! Kan dah kena sebijik..!!! Itulah..suka sangat masuk gereja, kan dah bengap otak tu…



27 thoughts on “Khalid Samad Kata Umrah Maknanya “Perhimpunan”!

  • June 14, 2012 at 4:52 am
    Permalink

    mgkn mkna umrah dlm grja lain kot…’imam’ gereja dia ajar mcm tu..

    Reply
  • June 14, 2012 at 6:52 am
    Permalink

    kalid gereja ni pk satu je..holy water dia je…lain takde….

    Reply
  • June 14, 2012 at 7:01 am
    Permalink

    nak kata apa lagi.
    kalau tak memang khalid pukimak.

    Reply
  • June 14, 2012 at 7:39 am
    Permalink

    besa la dah dok dlm pas mmg la confident faham bahasa arab padahal haprak

    Reply
  • June 14, 2012 at 8:14 am
    Permalink

    Lari daripada tajuk sikit tapi ini lah islam yang diperjuangkan oleh PAS & PKR

    Di Selangor hari ini sudah wujud sebuah jawatankuasa yang dinamakan Jawatankuasa Antara Agama, yang difahamkan di dalamnya semua agama dimasukkan dalam satu Jawatankuasa.

    Aktivis masyakat, Hamidzun Khairuddin berkata, beliau sendiri ada pengalaman apabila ingin mendirikan sebuah surau di Taman Aman Perdana, surat permohonan untuk meminta bantuan dari kerajaan negeri telah disalurkan kepada jawatankuasa tersebut.

    “Akhirnya kami tidak mendapat sebarang bantuan untuk mendirikan surau di taman Aman Perdana itu dan yang lebih memeranjatkan ialah Pengerusi Jawatankuasa Antara Agama ini ialah seorang EXCO Kerajaan Negeri yang bukan beragama Islam tetapi saorang hindu bernama Xavier.

    Persoalannya ialah mengapa perlu diwujudkan jawatankuasa Antara Agama ini dan apakah akibat serta implikasinya kepada agama Islam sebagai agama rasmi di Selangor dan agama rasmi di peringkat persekutuan?,” ujarnya ketika ditemui di Shah Alam sebentar tadi.

    Dalam masa yang sama, dalam hal pembinanaan pusat-pusat ibadat agama lain, peruntukan yang diberikan kerajaan negeri sangat mewah dan berlimpah-ruah, berbanding dengan permohonan untuk mendirikan surau dan masjid oleh penduduk Islam di Selangor.

    “Mengapa apabila kita ingin mendirikan surau atau masjid, mengapa tidak ada apa-apa bantuan dari kerajaan negeri?. Islam sebagai agama rasmi di Selangor, wajar diberikan peruntukan yang sewajarnya oleh pihak kerajaan negeri dalam mendirikan dan memakmurkan surau dan masjid di Selangor.

    Persoalan besar yang harus diketahui rakyat, mengapa agama Islam wajibataupun telah dimasukkan sebagai suatu entiti dalam Jawatankuasa Antara Agama ini. Apa tugas Menteri Besar selaku EXCO Agama Islam jawab persoalan-persoalan seperti ini,” tambahnya lagi.

    Apa nak buat Pak Lobai PAS kat selangor cuma layak jaga kebudayaan dan adat resam sahaja..sehinggakan soal agama islam pun dijaga oleh kaum kapir….

    Reply
    • June 14, 2012 at 11:18 am
      Permalink

      MASYAALLAHHHH!!!…aku simpati dgn apa yg berlaku bro..

      Ini lah gambaran kepimpinan kerajaan Pakatan Haram yg sebenar kat selangor ni..jadi kalau inilah yg berlaku maka kita sbg org2 Melayu & yg berpegang pada Islam sebagai Agama rasmi negara takkan nak membiarkan sahaja perkara ini berlaku?..

      Amat mengecewakan & boleh menimbulkan kemarahan,,kenapa ini berlaku..kerana inilah hasil dari sisitem pentadbiran yg PR sendiri reka..inilah juga matlamat DAP untuk mengubah segala bentuk sisitem pemerintahan di Malaysia ni..BAYANGKAN la seandainya mereka menguasai Putrajaya…!!!

      Mudahnya mereka membelakangi Perlembagaan Negara..mudahnya DAP menguasai MB yg kononnya bangsa Melayu tp apa authoriti yg MNB melayu ada?…apa yg MB bole buat?…

      Jadi sebagai rakyat Selangor kita fikirkan lah bersama apa dah berlaku selama ini..apa manfaat rakyat selangor dapat?..Jadi kita sama2 ubah la..hanya BN sahaja yg dapat membeela rakyat & bukan retorik semata….SOKONG & UNDILAH BN

      Reply
    • June 14, 2012 at 3:55 pm
      Permalink

      PADAN MUKA PADA ORG MELAYU SELANGOR YG GATAL BERI UNDI PADA PAKATAN HARAM!!

      full stop!!

      ORG MELAYU ni BANGSA YG KENA LALUI PAHIT DULUY BARU KENAL MANIS!!

      BILA KERAJAAN CKP HARGAILAH SEJARAH MERAKA PERLEKEH-INI PROPAGANDA UMNO..

      NAH AMIKLAH PROPAGANDA PAKATAN HARAM!!

      Reply
      • June 14, 2012 at 4:43 pm
        Permalink

        Adussss..!!!…sampai ati ko padankn muka aku bro…tp dulu aku tak pangkah diorg pun…sampai ati ko..xpe..hehe

        Reply
        • June 14, 2012 at 5:45 pm
          Permalink

          hehehe… padan muka kat macai2 ‘cerdikpandai’PR.. ko jd mngsa skali ekk..

          Reply
          • June 16, 2012 at 6:13 pm
            Permalink

            Kesian, nasib baik selamber selambe je. Sabar ya, pru13 ni, kita bagi kempen kat org selangor jgn x pakatan haram dan pakatan songsang

  • June 14, 2012 at 9:51 am
    Permalink

    khalid carlsberg ni dah mabnuk pagi2.yang dia tau politik saja, agama dilacurkan. perkataan Allah pun dia sanggup jual.

    Reply
  • June 14, 2012 at 10:13 am
    Permalink

    Kalau Nasarudin Ta..ta…ta..tantawi (ahh..chooo) nak mengadakan himpunan ke seluruh dunia, saya syorkan mulakan dulu di Republik Singapork. Kan Pok Nik lu kamceng ngan Kuan Yew. Pas tu lu tengoklah kat mana ko rang gi. Duduk bertaffakur dan berzikir dalam Changi Prisonlah gamaknye!!!

    Reply
  • June 14, 2012 at 11:06 am
    Permalink

    tu la kalid orang cakap…cakap siang pandang-pandang..cakap malam dengar-dengar..kalo cakap merepek tu gi la cakap sorang-sorang dalam tandas…eh tandas..tandas tu skang tempat orang makan aiskrim kan?kan?kan?

    Reply
  • June 14, 2012 at 1:03 pm
    Permalink

    Umrah itu Perhimpunan,(?) (macam perhimpunan bersih sikit hari ?).

    Umrah ada rukun yang didahulukan dgn niat, tawaf, saei dan bertahlul.

    Jadi mungkin perhimpunan hari itu didahulukan dengan niat berhimpun. Pakai baju kuning kemudian berhimpun.

    Wow, ini Umrah cara khalid agaknya. Tak payah pakai ihram, tak ada tawaf dan tak ada saei. Bercukur pun tak payah.

    Reply
    • June 14, 2012 at 3:52 pm
      Permalink

      Soheh tu bro..

      Sampai sejelas ini mereka sesat pd agama masih ada yg bergelar Muslim memberi undi dan sokong.. agak2 apa akn terjadi pada Islam di masa hadapan?

      Berbangga puak2 Khawarij PAS Laknatullah ini dgn Himpunan Hijau konon berjay adan ramai.. apakah mereka banggakan dgn bilangan yg ramai itu tp bakal jadi perosak agama Allah??

      Semoga Allah hancurkan PAS Laknatullah!

      Reply
      • June 14, 2012 at 10:11 pm
        Permalink

        Yang menakjubkan mengenai kumpulan ini tidak ke mereka takut balasan Allah.
        Sehingga berani membuat onar di tanah suci Allah.
        Tanah haram yang diharamkan peperangan. Berhimpun protest untuk tujuan menjatuhkan kerajaan terlalu hampir dengan niat berperang.

        Reply
  • June 14, 2012 at 3:48 pm
    Permalink

    Umrah itu Ibadah yg soheh disisi Allah.
    BERSHIT ialah himpunan para KUFFAR dan MUANFIQUN yg berlawanan dgn Sunnah Agama…semoga mereka DILAKNAT ALLAH TA’ALA!!

    Puak2 PAS Laknatullah penyesat agama ni xsudah2 nk pusing pulas agama untuk sedap hawa nafsu depa…

    PAS Laknatullah

    Reply
  • June 14, 2012 at 5:01 pm
    Permalink

    Dari dulu lagi aku dah kata kalau bukan dikalangan kaki buat fitnah..pandai menipu ..jadi samseng jalanan terhadap bangsa sendiri serta suka menjatuhkan maruah orang bukan ahli ataupun pemimpin PAS nama nya..buktinya:- tergagap-gagap kat mahkamah..

    MURTAD #DUMC – MUSTAFA ALI MENGAKU MENIPU…

    Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali mengaku maklumat yang diperoleh daripada kakitangan JAIS berhubung penglibatan UMNO dalam serbuan terhadap Gereja Damansara Utama tidak disokong oleh sebarang bukti dalam bentuk dokumen, semasa memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

    Mustafa menyatakan demikian semasa perbicaraan kes saman Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Seri Ir. Mohd. Zin Mohamed mewakili UMNO Selangor terhadap beliau bagi menuntut ganti rugi RM10 juta kerana didakwa memfitnah parti itu dalam satu artikel yang disiarkan oleh akhbar Harakah edisi 19-21 Ogos tahun lalu. – UM

    Reply
  • June 14, 2012 at 5:16 pm
    Permalink

    Biasa lah PASPISPUSSY ni….umrah depa kata perhimpunan menyamai Bershit….waja depa kata pajero…Mah bini org dia kata Mah bini dia…merusuh depa kata wajib…syaitan depa kata kawan…Allah depa kata mencarut….Haji depa kata tak penting….

    Yang luaq biasa kalau depa ikut sunnah dan Al-Quran…yang tu baru aku pelik…

    Reply
  • June 14, 2012 at 5:57 pm
    Permalink

    Dulu org ckp UMNO rosak, tp UMNO dlm part2 tertntu ja spt hal tudung, sosial, mereka masih ‘rendah diri’ jika kena bantai dlm bab agama..akui kelemahan.

    Tp PASngok ni ROSAK MELINGKUP melangkaui semua..dr bab Aqidah ke bab Syariat-Feqh Hukum, bab Syurga Neraka pn depa ganyang jugak..
    Satu bab niyg depa paling xsuka-Tassawuf..yg ni musuh ketat depa.. jgn pi sembangla bab riak, sangka baik, bab ikhlas, bab kasih sayang, bab sabar- depa blh meroyan bila kena hujah bab ni..

    (Pork Nik mengamuk sakan pd YB Zul keluarkan dari Surah As-Soff pasal perintah Allah utamakan sesama Muslim dlm berurusan sblm berurusan dgn org kafir.. org tua tu terus kutuk2 YB Zul tanpa ada sbrg hujah agama lagi..inilah Munafiq besar!!)

    Reply
    • June 14, 2012 at 7:01 pm
      Permalink

      sesat lagi menyesatkan..hampehhh

      Reply
    • June 15, 2012 at 5:06 pm
      Permalink

      Isu tudung merupakan satu isu yang cukup syok mereka mainkan. Start dari Dr Asmah Ali, Hendon hinggakan Rosmah sekarang semua tak bertudung, ini kita akui. Yang kita nampak bertudung hanya isteri TPM, antara lain.

      Soal aurat ini kita tak nak pertahan hingga dilihat jadi hipokrit kerana terlalu jelas tahap aurat lelaki dan apa dia aurat wanita. Kita akui. Kebetulan puak puak itu anak bini dia orang pakai tudung.

      Tetapi bagi kita dengan sekadar pakai tudung menutup rambut sedangkan amalan hidup, kebiasaan lidah dan hati yang mengamal benda kearah syirik, mana yang lebih besar.

      Dengan memakai tudung diluar tapi dalam bilik makan aiscream kawan husband dia adaakah bertudung itu dilihat lebih mulia.

      Apa yang perlu kita ingat semua dosa terampun (termasuk dosa membuka aurat) kecuali dosa syirik, Nauzubillah.

      Reply
  • June 14, 2012 at 8:12 pm
    Permalink

    apa yang sesat, sapa yg sesat?

    Reply
  • June 14, 2012 at 10:02 pm
    Permalink

    Oih…hangpa jangan kata kat dia…tu ulamak PAS tu…orang yang akan baca talkin bila cai-cai PAS padam nanti…alahai sedihnya aku !!

    Reply
  • June 15, 2012 at 4:02 pm
    Permalink

    SEPATUTNYA NAMA ISLAM PADA PARTI PAS TU DILUCUTKAN KERANA MENGELIRUKAN ORANG2 ISLAM KAT MALAYSIA NI JER…ORG UNDI PAS BUKAN KERANA ILMU AHLI2NYA TETAPI KERANA IMEJ PAKAIAN NYER SAHAJA…

    Reply
  • June 19, 2012 at 12:48 am
    Permalink

    klu dia pandai agama.. tentu lah dia x sekongkol dgn kafir harbi.. dia pandai sastera je.. entah sape la plak nak baca karya dia sejak dia tunjuk makin tua makin bodoh..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *