Kenapa Marah Bila Pinjaman PTPTN Dibekukan?

Share


Semasa menyampaikan ceramah di Permatang Pauh akhir minggu lepas, Anwar Ibrahim secara terbuka menghasut pelajar IPT yang telah meminjam dengan PTPTN supaya tidak lagi membuat pembayaran wang pinjaman tersebut.

Alasannya pakatan pembangkang akan memansuhkan PTPTN dalam tempoh setahun sekiranya mengambil alih pemerintahan dalam pilihanraya umum (PRU) akan datang. Sebagaimana biasa, juak-juak dan balaci pakatan pembangkang menyambutnya dengan sorakan gembira – tanda menyokong.

Manakala rata-rata rakyat Malaysia yang berfikiran waras langsung tidak teruja dengan hasutan tersebut kerana tahu sudah menjadi kewajipan siapa saja yang meminjam wang mesti berusaha untuk membayar hutang.

Malah kalau kita selidik di portal pembangkang yang mengapung hasutan Anwar itu ramai kalangan kaum Cina yang selama ini dikatakan pro pembangkang juga agak terkesima dengan gesaan tersebut.

Masyarakat Cina tahu hasutan Anwar itu jelas melanggar prinsip kehidupan massa selain boleh menyebabkan ada anggota masyarakat memandang remeh pada tanggungjawab patuh pada kontrak penjanjian yang ditandatangani.

Dengan hasutan sedemikian rupa, Anwar sebenarnya secara sedar telah membuktikan kepada umum yang dia bukanlah seorang pemimpin yang bertanggungjawab.

Semalam pula kecoh dengan tindakan drastik PTPTN membekukan sementara pinjaman kepada pelajar UNISEL yang dikelolakan oleh kerajaan Selangor.

Tiba-tiba pula juak dan balaci PAS yang sebelum ini menyokong hasutan Anwar pusing 360 darjah mengecam langkah PTPTN membekukan pinjaman tersebut.

Pelik bin ajaib, tatkala Anwar menghasut rakyat mengabaikan tanggungjawab membayar wang pinjaman, mereka bersorak sokong. Bila PTPTN mengambil langkah pembekuan sementara pinjaman tersebut, mereka marah dan kecam. Bangang.

Hatta apa saja bank atas dunia ini sekalipun tidak sanggup mengambil risiko meluluskan permohonan pinjaman kepada orang yang liat dan malas membayar hutang, apatah lagi PTPTN.

Bila Anwar sengaja menghasut pelajar jangan membayar hutang itu maknanya dia semacam dah cukup yakin boleh tanggung keseluruhan kos pendidikan pelajar di IPT dan kolej yang dikelolakan kerajaan negeri yang diperintah oleh pakatan pembangkang.

Jadi, apahal nak marah bila PTPTN bekukan pinjaman kepada pelajar UNISEL? Suruhlah kerajaan Selangor yang di ketuai Khalid Ibrahim dan Penasihat Ekonomi Selangor (Anwar Ibrahim) tanggung semua kos pengajian di IPT tersebut.

Berjanji bukan main, menghasut tak ingat dunia. Nah, sekarang buktikan semua pelajar UNISEL, KUIS dan apa saja kolej di bawah kerajaan pakatan pembangkang dapat realisasikan sekarang juga pendidikan percuma.

Tak usah berdolak dalik nak kena tunggu ambil alih kerajaan pusat, sekarang kamu dah hasut jangan bayar hutang maka sekarang jugalah kamu kena tanggung semua kos pengajian pelajar. Ada berani? Takkan sembang je lebih kot.

 

* Yuran pengajian KUIN di Kedah pun mencanak naik, peminjam wang pendidikan Pulau Pinang di buru hingga lubang cacing, chaisss… boleh pulak Anwar nak kelentong dan menghasut rakyat jangan bayar duit PTPTN. Buntut kuali punya haprak.

 

+++ Malam Ini Jangan Lupa +++



38 thoughts on “Kenapa Marah Bila Pinjaman PTPTN Dibekukan?

  • June 6, 2012 at 4:38 pm
    Permalink

    saudara zulkifli nordin..terbaik ar…dulu lawyer anwar.skrg byk lawyer2 anawar dh tinggalkn si anwar tu.sb dh knai dh prangai anwar. zulkifli nordin ni bukan calang org.hentam anwar kaw2 skit .smga allah satukn hati2 org melay kembali dari berpecah belah.aamin

    Reply
    • June 7, 2012 at 11:16 pm
      Permalink

      Memang bodoh gila, tibai tu perjuangan individu, semoga Allah satukan umat melayu jauh daripada UMNO..

      Reply
  • June 6, 2012 at 4:49 pm
    Permalink

    biasalah org pakatan ni ada otak tapi tiada akal. apa saja anwar kelentong mereka percaya lepas tu bila terbelit dgn
    keadaan tu baru nak bising.

    Reply
    • June 7, 2012 at 12:51 pm
      Permalink

      Sedara Baba

      Sangat setuju saya dg apa yag sedara katakan. Hairan saya bila anak2 muda Melayu sekarang jadi hilang akal bila dengar saja apa sahaja yg hj anwar katakan. Kalau dulu mereka mampu berfikir dgn waras tetapi kini mereka ada kepala yg di dalamnya ada otak tetapi tak ada akal. Semuanya gara2 hasutan pemimpin tak bermoral mereka- tn hj anwar.

      Reply
      • June 7, 2012 at 11:26 pm
        Permalink

        Kuat sangat mu baca utusan..hihihi..

        Reply
  • June 6, 2012 at 5:31 pm
    Permalink

    Apa yang Anwar impikan ialah duduk di kerusi PM, jadi orang No. 1, lain tak ada. Bagaimana cara susah atau senang dia tak pernah kaji.

    Dia membayangkan insiden Tahrir Square yang telah berjaya menjatuhkan Hosni Mubarak dan dia sama anak dia pernah menyatakan hal ini kerana terlalu teruja bagaimana people’s power boleh jatuhkan seorang pemimpin yang kuat yang sudah lebih satu dekad memerintah. Kerana ketamakkan itu dia tak pernah kaji apa yang berlaku pada Egypt sekarang samada Egypt sudah reformed menjadi Egypt yang lebih baik atau sebaliknya. Atau rakyat Egypt lebih sengsara sekarang berbanding dulu . Ternyata Egypt terus bergolak sebagaimana bergolak nya Thailand dan Libya selepas pemimipin mereka ditukar.

    Kerana haloba manusia lupa diri lupa segala. Menuduh kerajaan zalim perasuah dan pemeras rakyat.

    Nasib baik dia hanya kaitkan PM kita dengan perkara yang agak sederhana. Kalau difitnahnya PM meliwat sama macam dia, parah dibuatnya.

    Tapi tak mungkin dia akan fitnah orang lain meliwat kerana dia sedar meliwat hanya kesukaan dia sorang, orang lain tak buat benda yang nabi tak mengaku umat itu.

    Dia sudah pegang cop mohor bahawa meliwat itu hak mutlak dia , kepakaran dia dan amalan dia maka orang lain tak berhak menuntut untuk digelar dengan panggilan yang sama yeini PELIwat

    Reply
  • June 6, 2012 at 7:42 pm
    Permalink

    Huuhuhuhhu…bila kerajaan PTPTN ditamatkan untuk UNISEL Khalid dah jadik macam, biawak jatuh ke dalam telaga api. Rafizi dan melompat macam khinzir yang terkena jerat babi.. Hahahah….waktu ini lah kerajaan selangor kena buktikan kepada rakyat selangor khususnya penjilat pakaran rakyat bahawasanya kerajaan di situ tak dak masalah sikit pun kalau tak ada PTPTN..kita tunggu dan tengok saja…bila “ayam jantan berkokok sedangkan ekor sedang meliwat taiknya sendiri:…

    Reply
    • June 6, 2012 at 7:46 pm
      Permalink

      mansuhkan ptptn..!!…yeaaaaa..hehe

      Reply
    • June 7, 2012 at 11:20 pm
      Permalink

      Atas kebodohan tindakan menteri itulah maka mendapat kredit kepada PR. Kita lihat siapa yang bijak,Insyaallah pelajar lebih waras.

      Reply
  • June 6, 2012 at 7:54 pm
    Permalink

    apa sudah jadi kau PKR Selangor?kamurang sudah kena bodoh2 sama kerajaan..siapa yg pegang plot cerita PTPTN sekarang?Cabar kerajaan beri pendidikan percuma..kerajaan tak mampu bagi yg tak munasabah.. yg kamurang punya sekolah kelolaan sendiri apa macam?lakukanlah dulu niat kamurang..yang ibu bapa pelajar pula jangan pura2 lupa..anggap kerajaan zalim..sudah penasihat PKR kamu jangan bayar hutang..siapa berani bagi keluar pinjaman o..BODOH la.Ayuh PKR jangan macam anjing terlalak2..selesaikan masalah bikinan kamu tu!NAIK MUAK SAYA DENGAN PERANGAI PEMBANGKANG NI!BUANG MASA LAYAN DAKYAH PERSEPSI!!

    Reply
    • June 7, 2012 at 11:35 pm
      Permalink

      Sastera tahap cipan bahasa ko.

      Reply
  • June 6, 2012 at 8:26 pm
    Permalink

    Alaaaa…kerajaan selangor kan banyak fund, kata negeri terkaya di malaysia, kata nak beri pendidikan percuma pada semua…

    Nah !! ini lah masanya…buktikan pada kerajaan persekutuan selangor tak mahu PTPTN…alaaa seperti yang di war-warkan pembangkang…

    mana minah botak yang tak mandi semasa perkhemahan maksiat di dataran merdeka hari tu ? dia tak nak berkhemah pulak ke ?

    Reply
    • June 8, 2012 at 8:52 am
      Permalink

      isk…kaya ooo…dah habis hutan kat selangor semua dia tebang mesti la kaye kan…

      Reply
  • June 6, 2012 at 8:43 pm
    Permalink

    hahaha….aljuburi nak marah pasai apa…baru je kene kat unisel..dah hangin..hehehe

    Reply
  • June 6, 2012 at 8:59 pm
    Permalink

    soalan:
    Kenapa Marah Bila Pinjaman PTPTN Dibekukan?
    jawaban;
    sebab dia org memang pukimak.otak lembu mcm nik aziz pukimak.

    Reply
    • June 7, 2012 at 11:36 pm
      Permalink

      Mencarut je, mak kau kena rogol ke dengan PR.?

      Reply
  • June 6, 2012 at 9:46 pm
    Permalink

    Biarkan lunchai dengan labu-labunya, biarlah khalid dengan gagap-gagapnya, biarlah penjilat pkr/pas dengan bengap-bengapnya hahah…..

    Reply
  • June 6, 2012 at 11:44 pm
    Permalink

    Mana puak2 pr? Takde nak komen kat sini ke? Dah tak terkata apa dgn keadaan semasa? Hah sampai terkena mcm tu baru nak terkedu. Tu belum dap yang perintah malaysia, kalau dap pegang kerajaan malaysia, tak tahu lah apa nak jadi. Masa tu baru nak berdemo dah terlambat dahhhh.
    Mereka akan jadikan anak2 kita sebagai pelarian atau macam kat pelestin.

    Reply
  • June 6, 2012 at 11:52 pm
    Permalink

    Elok jugak kalu diteruskan pembekuan tersebut, biar mak bapa student yang dok gebang dan kuat menyokong kaki pungkok ikhtirkan sendiri wang belajar untuk anak mereka.

    Sebenarnya pada pandangan saya Halimah bangang tu bising sebab unisel tak ada income lagi, mereka hidup sebelum ini dengan sebab pelajar dapat pinjam unisel utk bayar kos pembelajaran.

    Jika sigagap cerdik dan bijak ekonomi maka dia kena fikirkan cara utk selesaikan masalah student yg tak dapat pinjaman.

    Jika keadaan ini berterusan tak lama lagi akan tutuplah unisel sepertimana inspen dulu.

    Reply
  • June 7, 2012 at 11:11 am
    Permalink

    PTPTN Suspend kat Unisel ??? Bior betul Yop …!!! Alamat kalau tak terlingkup …melingkup UNISEL bersamo samo Khalid Gagap.

    Padan dengan muka yg dok riuh rendah nak hapuskan PTPTN -terutama Ibu bapa penyokong “dungu” pakatan rakyat .

    Inilah yg dikatakan Bodoh tak boleh diajar dan dungu memang sedungu dungunya….

    Aku kesian dengan bebudak Unisel …bila masuk pasaran pekerjaan dan nak apply kerja . Kita Nak jengok application dorang pun rasa macam buang masa aje…

    Satu sebab terlalu banyak kontrovesi …tak tahu bila masa mereka belajar..

    Kedua..sebab terlalu banyak berpolitik ..mereka tak dapat menguasai apa apa ilmu dan kemahiran pun dengan sijil yg mereka bawa..

    Kalau tak caya cuba Interview bebudak ni..kesian beb … aku betul betul kesian dengan tahap pencapaian mereka .

    Tolonglah jangan nyaya bebudak ni dengan politik yg akan merosakkan masa depan mereka…

    masa belajar adalah untuk belajar….

    Reply
  • June 7, 2012 at 11:42 am
    Permalink

    Tahniah kepada pengurusan PTPTN kerana membekukan permohonan pinjaman PTPTN kepada warga baru Unisel..supaya Nuar, Rafizi lembu dan kumpulannya tau langit tu tinggi ke rendah..jangan pandai menjual air liur je..sekarang tunaikan pemberian pengajian secara percuma dinegeri yang kalian perintah..kenapa perlu melompat menyalahkan orang lain..kalian juga yang menggunakan adam serta rakan2nya mahasiswa yang tak berapa pandai dok berlonggok lelaki pompuan kat dataran merdeka meminta supaya kerajaan memansuhkan pinjaman PTPTN…so pengurusan PTPTN dan laksanakan…cari laa sumber sendiri untuk membiayai pengajian warga Unisel baru tu..

    Kepada warga baru Unisel..jangan dok tunggu buah yang tak mungkin gugur..so lebih baik cari tempat pengajian lain yang tidak dibekukan pinjaman wang PTPTN..jangan jadi bodoh dan biarkan diri dipergunakan oleh puak-puak ni sebab kebelakangan ni disetiap demontrasi jalanan..kebanyakan warga Unisel dikerah untuk menyertainya..kalian pergi Universiti untuk belajar dan menjadi harapan mak bapak..jangan biarkan diri dijadikan kuli batak dan pacacai untuk kepentingan peribadi manusia keparat..sebab tak guna menyesal dikemudian hari sekiranya berlaku sesuatu hal ..puak2 ni buat tak reti jee..

    Nak bagi pendidikan percuma konon..
    Sungguh manis, sungguh senang berjanji itu dan ini semata-mata untuk meraih undi. Gunung yang ada pun kalau dicangkul hari-hari akan menjadi rata, inikan pula hasil utama negara. Apakah dasar pemerintahan Anwar dan pembangkang mahu dengan mudah memperoleh dan membelanjakan hasil negara tanpa mengambil kira implikasinya?

    Macam mana masa depan negara kalau berbelanja dengan tidak berhemah? Kalau bagi mereka memerintah, lima tahun lagi negara akan hancur dan kucar-kacir. Lihatlah apa yang sedang berlaku di negeri di bawah pemerintahan pembangkang, tidak nampak kemajuan. Air tak cukup, sampah tak dibuang, rumah untuk rakyat tidak dibina.

    Pembangkang hanyut ke sana ke sini menabur janji, macam NATO (No Action Talk Only). Mana perginya janji dulu? Sekarang terus buat lagi pelbagai janji baru walaupun janji dulu masih belum nampak banyak ditunaikan di negeri di bawah pembangkang setelah lebih empat tahun memerintah.

    Lihatlah apa yang berlaku di Pulau Pinang. Anwar berasal dari sana, menang di Parlimen Permatang Pauh, diperintah oleh pembangkang. Apa sumbangan dia kepada orang Melayu Pulau Pinang?

    Kemajuan dan pembelaan kepada anak bangsa amat jauh sekali. Malah ramai orang Melayu Pulau Pinang berhijrah ke Sungai Petani dan negeri berdekatan kerana semua tahu sebabnya. Ini salah satu negeri yang di bawah pembangkang bersama Anwar yang tidak ambil kira kepentingan bangsa Melayu.

    Kalau di Pulau Pinang yang dia menang pun Anwar tidak dapat berbuat apa-apa, inikan pula memerintah negara. Janganlah kata orang, kera di hutan disusui anak di rumah mati kelaparan.

    Marilah kita sama-sama tanya apa yang telah Anwar lakukan untuk kebaikan dan pembinaan anak bangsa di kawasannya. Tak ada satu pun projek atau kejayaan yang dapat dibanggakan daripada dia menjadi Timbalan Perdana Menteri dahulu hingga sekarang. Yang ada hanyalah janji kosong. Yang dapat hanya kuncunya yang terus menyokong walaupun akan membawa rebah kelak.

    Dalam kehidupan kita boleh tipu seorang dua, tetapi tidak boleh tipu semua orang.

    Reply
    • June 7, 2012 at 11:24 pm
      Permalink

      Tahniah atas kebodohan Be eNd.. Statement suruh tariik balik Noh Omar tu memang tak ble blah.. Lain kali jangan debat kalau tak sedia. Macam najib.

      Reply
  • June 7, 2012 at 12:29 pm
    Permalink

    Sokong dengan apa yang PTPTN buat utk UNISEL..
    Ada otak pakai..

    Reply
  • June 7, 2012 at 1:04 pm
    Permalink

    Betul la tu, ada d kalangan mak bapak semasa bersih 3 melaungkan utk mansukan ptptn, tiba2 muka tbal mcm jubur babi, minta pulak pimjaman, pada hal ada yg kaya raya, mcm bR1M kat rumah 3 buah kereta honda accord pun dapat sebab , tak ada slip gaji, tak pernah bayar income tax, dan jika dapat pinjaman bapak pakatan kata tak yah bayar, yg sedang belajar pun kita dgr ramai yg hadir bersih3 , dari negeri pakatan pun ramai wpun belajar atas pinjaman kerajaan dan biasiwa dari kerajaan “kafir” ,

    Reply
  • June 7, 2012 at 3:18 pm
    Permalink

    Yang PR perjuangkan ialah penghapusan PTPTN setelah menawan Putrajaya..tetapi menteri setengah masak macam Khalid Nordin bertindak kebudak2kan dgn menjadikan pelajar2 UNISEL sebagai mangsa..Apa punya otak cirit lah menteri ni..menteri2 UMNO dan konco2nya sememangnya mempunyai mentaliti kelas ketiga..x bersetuju ajer potong..betoi2 low class mentality..Malaysia ni bukannya warisan UMNO/BN turun temurun..sudahlah menjadikan bangsa melayu merempat setelah 54 tahun merdeka lepas tu tekan/seksa/dera pelajar2 atas sebab tak setuju..Sebagaimana BN seksa/tekan/dera Kelantan selama 20tahun sekarang perkara yang sama berlaku pada para pelajar atas sebab TAK SETUJU..Khalid NOrdin, kuncu2 dan penyokongnya memang haramjadah dan sejarah takkan melupakannya..

    Reply
    • June 7, 2012 at 9:01 pm
      Permalink

      logik la oii… kalau tak suka maka kita pun tak sudi nak bagi… dah memekak melolong nak hapuskan PTPTN, bila kita potong pada yang memekak melolong MEREKA TERGAMAK LAK KATA MENTERI LOW CLASS?… WOIII sakit ker ko ni..

      Reply
      • June 7, 2012 at 11:30 pm
        Permalink

        Menteri Cap Ayam. Memang hampeh, tak bertindak secara matang langsung. ini petanda baik kejatuhan BN.

        Reply
        • June 8, 2012 at 11:18 am
          Permalink

          bakal PM PR lagi la cap ayam kalu gitu ..

          Reply
    • June 7, 2012 at 10:05 pm
      Permalink

      Aku yakin kamu ni sakit otak yg amat sangat. Dah lama pihak kerajaan katakan yg kerajaan tidak mampu memberi pendidikan percuma di peringkat ipt, tetapi geng-geng kamu katakan boleh, sekarang rasakan- mampu atau tidak!!!! cakap lebih sekadar menjual air liur busuk…tak laku lagi sekarang ni.

      Satu factnya kita nak tengok penyokong penghapusan ptptn-….. diri sendiri, anak2nya, sedara2nya atau mana2 yg menyokong….. tak payah ada hutang lagi. Kamu pun tahu ptptn ni menipu, mengapa nak pinjam jugak?????? Biar penyokong2 tegar ni hantar semua anak2 dia ke unisel atau kuis….. dpt ngaji free….. kerajaan Selangor tanggung. InsyaAllah model yg dibuat di Selangor dapat ditiru pula oleh kerajaan Malaysia dan badan ptptn lepas ni.

      Selamat menjalani hidup baru wahai Melayu yg tak tahu dan tak reti mengenang budi!!!!!!!!!!

      Reply
  • June 7, 2012 at 3:34 pm
    Permalink

    Alyabu…bangang gak ko ni..tu laa asyik dok dengar ceramah tepi longkang..

    Ko kata PR nak hapuskan PTPTN setelah PR berjaya menawan Putrajaya..so apa salahnya bagi Unisel sebuah Universiti dibawah kerajaan negeri PR dicuba untuk berbuat demikian..so bagi lah dulu kepada bakal mahasiswa tu pengajian percuma..kalau berjaya dengan janji tu nanti bila dapat Putrajaya kononnya laa..ianya dijadikan contoh terhadap lain2 Universiti kat Malaysia ni..

    Kepada bakal mahasiswa..kalau nak sangat duit PTPTN tu boleh mohon memasuki Universiti lain yang masih mengamalkan pemberian pinjaman wang PTPTN..apa susahnya..melainkan kalau nak menyusahkan diri sendiri..

    Reply
    • June 7, 2012 at 11:28 pm
      Permalink

      Betul…tak perlu beri percuma pada beribu2 universiti, IPT, kolej2 dan sekolah seluruh negara…cuba dulu kat 1 universiti je…itupun dah melalak hahaha…ada hati nak bagi percuma kat semua org….cukup2 lah menipu ni..

      Reply
    • June 7, 2012 at 11:33 pm
      Permalink

      Memang salah la Anak Longkang eh..Lenggong, dari PM sampai ke bawah UMNo memang tak berkembang. Asyik baca utusan, cerita seks.

      Reply
  • June 7, 2012 at 4:31 pm
    Permalink

    Biasanya kalau makan free atau barang free ramai yang seronok walaupun qualitinya biasanya tak seberapa tapi ianya percuma, jadi orang tak kesah….

    Tapi adalah tersangat pelik kalau ada yang mati-matian tak mahu benda percuma/free…

    Reply
  • June 8, 2012 at 12:37 am
    Permalink

    mazhab anwar penyembah jubo yg akan membawa anda ke neraka jahanam

    Reply
  • June 8, 2012 at 1:08 am
    Permalink

    pemimpin PR yg bongok, lain kali jgn timbulkan isu bongok, maka jawapan bongok yg anda dapat, yg berkuasa adalah BN bongok..

    Reply
  • June 8, 2012 at 8:58 am
    Permalink

    Tak payah susah hati ….yg rasa nak belajar dan risau tak ada duit . Pakat berhenti ramai ramai dan masuk U lain….

    Unisel pun bukan “apa apa pun” – level biasa biasa ajer….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *