Punca Kes Liwat Anwar Tertunda Lebih 60 Kali Terjawab

 

Kes Liwat Anwar yang membabitkan Saiful Bukhari telah berakhir dengan kejutan pada 9 Januari tahun ini, iaitu setelah lebih 60 kali atau lebih 3 tahun tertangguh jika dikira dari tarikh laporan polis dibuat.

Ketika kes masih berjalan, ramai yang tertanya-tanya apakah drama atau permainan yang sedang dimainkan oleh pihak pengamal undang-undang Malaysia? Mana tidaknya, jika kes jenayah seksual tersebut melibatkan rakyat biasa, pastinya ia sudah lama selesai, lebih-lebih lagi apabila terdapat bukti forensik dan saintifik yang nyata.

Ramai yang mengesyaki bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan keseluruhan perbicaraan apabila pihak pembela dilihat mendapat kelebihan untuk menangguhkan kes dengan berbagai-bagai alasan yang tidak masuk akal dan merapu. Lebih pelik lagi, pihak pendakwa juga tidak banyak menyanggah alasan-alasan yang tidak masuk akal dan merapu itu. Sebaliknya, pihak pendakwa membiarkan saja pihak pembela mempermainkan undang-undang dan seolah-oleh mengejek rakyat jelata yang dambakan keadilan.

Walaupun hujah Peguam Cara Negara II, Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden begitu baik, konklusif, tepat serta layak diberi ‘tepukan berdiri’, tetapi sikap beliau yang keberatan atau enggan menyanggah strategi licik pembela untuk terus menunda kes membuatkan kita hairan.

Dan apabila peguam Anwar memilih untuk membela diri dengan hujah ‘suka-sama-suka’, mereka sebenarnya telah membuka ruang untuk pihak pendakwa mengikat terus keputusan berdasarkan undang-undang Malaysia yang mengharamkan aktiviti homoseksual tanpa mengira keadaan suka-sama-suka berlandaskan hak asasi dua orang dewasa yang waras.

Inilah yang dijangkakan oleh rakyat, kecualilah jika rakyat tidak dimaklumkan yang undang-undang ini telah dihapuskan?

Jika alasan penghakiman adalah DNA yang diperolehi dari lokap tidak wajar diterima, maka pihak pendakwa seharusnya berusaha memohon sampel melalui perintah mahkamah bagi mencari keadilan.

Namun, ini tidak berlaku. Rayuan juga tidak berlaku. Yang berlaku ialah Anwar lepas bebas. Pembebasannya membuatkan ramai yang kecewa termasuk orang-orang di dalam ‘inner-circle’nya yang bercita-cita untuk mengambil tempatnya. Dunia bagaikan terkedu sekejap, cuba menjustifikasi pembebasan beliau yang dianggap mustahil jika dilihat dari perkembangan perbicaraan.

Akhirnya, hari ini, sebahagian dari kemusykilan kita sudah terjawab iaitu apabila Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, bekas pendakwaraya dalam kes liwat tersebut kini dilantik sebagai peguam bela Anwar dalam kes BERSIH 3.0.

Benarlah, bila ianya melibatkan Anwar Ibrahim, tidak ada apa-apa lagi yang boleh mengejutkan kita. Begitulah juga dengan perkembangan terbaru ini.

Jika dulu, Karpal Singh adalah antara orang pertama yang mendedahkan bahawa Anwar Ibrahim adalah peliwat tegar, tetapi kemudian Karpal Singh juga yang menjadi peguambelanya menafikan yang beliau meliwat. Jika dulu Karpal Singh mendesak tindakan diambil ke atas Anwar kerana terlibat dalam salahlaku homoseksual tetapi kemudiannya Karpal Singh juga yang berhujah bahawa aktiviti homoseksual di antara dua orang dewasa yang suka-sama-suka adalah tidak salah.

Justeru, apa beza Karpal dengan Datuk Mohd Yusof? Hampir tiada. Kedua-duanya dibayar untuk membela Anwar, dan kita pasti bayarannya amatlah lumayan sekali. Jika ada pun perbezaan, ialah kerana Karpal mendapat ‘bonus tambahan’ iaitu dari segi keuntungan politik.

Benar, dari segi perundangan Datuk Mohd Yusof tidak salah untuk membela Anwar. Yang nampak salahnya hanyalah dari segi etika kemanusiaan dan persepsi masyarakat yang melihat beliau sebagai tidak berpendirian.

Namun, melihat dari sikap Majlis Peguam yang langsung tidak punya etika, professionalisme dan integriti, maka seperti juga Anwar, tiada apa lagi yang mengejutkan kita mengenai watak-watak para pengamal undang-undang di Malaysia.

Bagi ramai pengamal undang-undang hari ini, undang-undang itu adalah mengatasi keadilan, moral, etika malah agama juga. Jika ada pun yang lebih ‘tinggi’ dari undang-undang, ia adalah wang!

Apapun, yang pasti, seperti juga kes liwat, Anwar mungkin menang dalam kes BERSIH 3.0.

Namun, selagi Anwar tidak sanggup bersumpah laknat, selagi Anwar terus bersekongkol dengan zionis dan kafir harbi, selagi Anwar tidak sanggup menunjuk jam omeganya dan selagi Anwar terus cuba menghuru-harakan negara dan memburukkan nama negara dengan berbagai cara, selagi itulah nama Anwar tidak akan bersih.

Biarpun terlepas dari undang-undang, sejarah tetap akan merekodkan riwayat hidup Anwar sebagai seorang peliwat dan pengkhianat.

Beruang Biru

8 thoughts on “Punca Kes Liwat Anwar Tertunda Lebih 60 Kali Terjawab

  • May 24, 2012 at 1:56 AM
    Permalink

    Sudah kaw timmm maaaa…..

    Reply
  • May 24, 2012 at 7:28 AM
    Permalink

    solat hajad, solat mcm2 minta tunjuk bukti kebenaran .. satu persatu akhirnya Allah tunjukkan yg sebaliknya. Mengapa masih ada yg buta mata dan hati pd dsai…

    Reply
    • May 27, 2012 at 2:30 AM
      Permalink

      DUIT MASYUK MAA..WA MANYAK KAYA LORR

      Reply
  • May 24, 2012 at 8:33 AM
    Permalink

    Semua peguam melayu beliau sebelum ini meletak jawatan dan menjauhkan diri setelah mengetahui kebenaran tentang beliau. Yang ini pula mendekatkan diri walaupun beliau telah mengetahui kebenaran sebagai ketua pendakwa beliau. So ada 3 kemungkinan saja:

    Bayaran yang ditawarkan terlalu tinggi.
    Beliau sebenarnya adalah LGBT.
    Beliau memang telah kaw tim dari awal.

    Reply
  • May 24, 2012 at 8:36 AM
    Permalink

    sib baik dia ni tak keja ngan aku sekali munkalo tidak sah kena penampor aku jew., pastu nak wat kes pun aku dah tak kesah dah., memalukan sungguh., muka tak sudah

    Reply
  • May 24, 2012 at 4:54 PM
    Permalink

    jadi kesimpulan nya marilah para2 pengundi semua menolak anwar ibrahim ni

    bapak korup, tapi bnyak duit nuar ni yek oleh beli orang

    Reply
    • May 27, 2012 at 2:34 AM
      Permalink

      waa..itu muar punya loit supa ayok sungai lorr.. tatak henti masyuk..waa pon masyuk..sama2 masyuk..hahahahaha

      Reply
  • May 29, 2012 at 10:07 AM
    Permalink

    moga2 tentera imam mahadi tangkap pancung kepala2 manusia yg bersekongkol dgn dajjal ni.nak loya saya dengor cerita2 yg fanatik pas,pkr ni.dari bangun tidur sampai nak tidur cerita buruk org je.ya allah ya tuhanku.kalau telinga kita dapat dengar ketawa riang anak2 iblis laknat kan bagus.mungkin dak 45% anak adam yg islam mahu pun agama lain darahnya dah bersarang dengan syaitan

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.