PR Yakin Menang 105 Kerusi Je, Padanlah Takde Kabinet Bayangan

SEMUA orang (tidak terkecuali penulis), sering tertanya-tanya kalau Pakatan haram ini menang nanti, bagaimanalah agaknya bentuk kabinet bayangan itu besok.  Sama ada kabinet itu akan jadi kitchen kabinet ataupun kabinet anak beranak, ipar duai atau madu-madu.

Semua tu jadi tanda tanya yang sangat besar.

Jangan silap, soal kabinet bayangan ini penting, lebih lagi jawatan Timbalan Perdana Menteri.  Sebab, Timbalan Perdana Menteri automatik akan menggantikan Perdana Menteri kalau apa-apa berlaku kepada Anwar (dikatakan penghidap HIV).  Kalau Lim Kit Siang atau Karpal Singh dilantik ke jawatan itu, maka faham-faham sajalah siapa Perdana Menteri selepas Anwar mati.



Agak puas jugaklah memikir kenapa sehingga sekarang masih tidak ada kabinet bayangan, akhirnya jawapan kepada persoalan itu didedahkan Malaysiakini yang memetik gayboy Anwar (Rafizi) sebagai berkata, Pakatan haram hanya yakin menang di 105 kerusi Parlimen sahaja.

Manakala yang bakinya itu, Pakatan haram berharap untuk Ahli Parlimen BN melompat parti.

Ini bukan cerita yang penulis ada-adakan ya, ini memang benar-benar kejadian, petikannya seperti di bawah:-

PENGARAH strategi PKR Rafizi Ramli yakin Pakatan Rakyat mampu meraih sekurang-kurangnya 105 kerusi parlimen pada pilihan raya akan datang.

Lima atau enam bulan lalu, BN beranggapan bahawa Pakatan hanya mampu memenangi 92 kerusi, kata Rafizi ketika melancarkan jentera pilihan raya parti itu semalam.

Namun selepas kajian semula, Umno tahu bahawa parti itu akan berdepan dengan pembangkang yang mempunyai kekuatan 105 kerusi, katanya lagi.

Oleh yang demikian, Rafizi menggesa jentera parti untuk bekerja lebih keras demi mendapatkan 10 lagi kerusi bagi membolehkan Pakatan meraih majoriti mudah.

Sekiranya berjaya mendapat 105 kerusi, Pakatan memerlukan tujuh lagi untuk membentuk kerajaan.

Bagaimanapun, jumlah perbezaan kerusi yang kecil sahaja cukup untuk menggugat BN dan menyebabkan perbuatan lompat parti berlaku sekali lagi, serta peralihan kepimpinan dalam kerajaan.

Alang-alang menjangka, jangkalah yang ganas-ganas, ini jangka yang rendah-rendah dan hanya menjatuhkan moral.  Sudahlah tu, berharap pulak lagi Ahli Parlimen BN untuk melompat parti.  Memalukan betul.

Tapi penulis pula suka menyatakan beginilah.  Pengalaman 2008 menunjukkan bahawa Anwar dan pakatan haram pembangkang pimpinannya tidak begitu bijak menentukan arah aliran pengundi.  Kalau dia pandai buat jangkaan, nescaya tidaklah pada 2008, majoriti  calon-calon PKR adalah calon-calon longkang dan tidak boleh dipakai.

Contoh seperti Ahli Parlimen Kelana Jaya, yang cakap melayu pun tak pandai, nak berhujah macam mana dalam dewan?

Itu belum disebut kelam kabut nak melantik siapa menjadi Menteri Besar dan anggota Exco seperti berlaku di Perak dan Selangor.  Semuanya adalah bukti kepada kurang persediaan untuk menang dek kesilapan menjangka trend sokongan rakyat yang ketika itu sudah menyampah dengan pentadbiran Abdullah Badawi.

Keadaan itu masih sama seperti sekarang, lebih-lebih lagi bila Rafizi dilantik menjadi Pengarah Strategik PKR dan Pakatan haram, lagilah hancur.  Rafizi apa tau masalah dibawah?  Dia lebih senang membincangkan isu-isu korporat yang hanya beberapa kerat orang sahaja yang faham.  Nak cakap isu akar umbi, mana taunya si Rafizi tu.

Dia lebih selesa dalam keselesaan pelukan Anwar di Tropicana nun.

Tapi takpelah, biarkanlah dia merancang dan berangan.  Penulis yakin, dari pemerhatian dan indikasi depan mata, umur UMNO dan Barisan Nasional untuk menjadi pemerintah di Malaysia ini akan terus berpanjangan dibawah pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Bukan bermakna BN ini sempurna, tapi kita ada apa yang Pakatan haram tidak ada – kestabilan dan pemimpin yang tinggi nilai moralnya.  Bukan jenis yang tibai jantan atau langgan pelacur.

Kalau tak pun ‘makan aiskrim’ dalam jamban – apa class!!!

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

43 thoughts on “PR Yakin Menang 105 Kerusi Je, Padanlah Takde Kabinet Bayangan

  • May 21, 2012 at 4:26 PM
    Permalink

    Kabinet bayangan? hanya bayang-bayang saja kot ataupun kabinet dapur.Itulah PR angan-angan Mat Jenin jatuh pokok nyiok.

    Reply
    • May 21, 2012 at 4:30 PM
      Permalink

      105 kerusi plastic, kabinet mungkin kabinet kayu kot, tragedi 16 sept mungkin berulang lagi…olalalala…olalalala

      Reply
      • May 21, 2012 at 4:52 PM
        Permalink

        Betul tu bro…
        Kerusi plastik….
        Kalau x pn kerusi malas… ble tdo dalam dewan rakyat dan dewan undangan negeri…

        Reply
        • May 23, 2012 at 11:18 PM
          Permalink

          Kita makn Ice Cream di Baskin Robin…Madu dia bagi makan Ice Cream Batang dalam TANDAS….Perghhhhhhhhhh .mesti Flavour dia sodap!!!!!!!!!!!Jenama Baru Ice Cream ia itu “Perasa Tahi Kunyit”

          Reply
  • May 21, 2012 at 4:56 PM
    Permalink

    Dalam kabinet bayangan di atas, wujudkan satu lagi jawatan menteri iaitu Menteri Galian kpd DSAI selain PM & Menteri Kewangan. Menteri Pertahanan tiada yg sesuai kecuali Nurul Izzah.

    Reply
    • May 21, 2012 at 9:42 PM
      Permalink

      Betul tu Menteri Galian untuk DSAI sebab dia pakar ‘gali menggali’

      Reply
      • May 23, 2012 at 11:19 PM
        Permalink

        Anak Pompuan dia suka dan dah bisa MENAHAN pon….

        Reply
    • May 23, 2012 at 11:23 PM
      Permalink

      Ada cita apa Bro dlm tuuu??? cita baru SiNuar Tutoh CinaDoll lagi ker??? or SiMadu Jual Ice Cream lagi ker..???? or ada Special Offer Ubat Kuat terbaru dlm Harakah????

      Reply
  • May 21, 2012 at 5:44 PM
    Permalink

    Setelah lihat kabinet bayangan PKR tersebut secara otomatik aku ludah 7 kali kiri 7 kali kanan. Sama macam meludah bila tersedar dari mimpi buruk dalam tidor. Kaedah mudah difahami kita buat macam itu untuk buang suer.

    Tekak naik loya dan geli geleman, kata orang.

    Aku bukan pemuja BN aku jugak bukan totok BN. Aku hentam PR bukan kerana aku orang BN.

    Aku hentam mereka kerana mereka bukan alternatif pada BN dinegara yang tercinta ini.. BN perlu terus disitu baiki yang kurang baik, tambah apa yang kurang jumlah. PR ternytata haprak , kotor dan bernajis, maka mereka tak boleh berada diatas sana. Tak BOleh.

    Reply
  • May 21, 2012 at 6:31 PM
    Permalink

    kabinet “lanun” BN tak umun awal ke..????

    aku nok tahu gok sapa ketua “lanun” yg baru, sapa ketua “perompak” yg baru

    duit kat malaysia tengoh banyak nin… tak terliur ke….????

    kah..kah..kah….

    Reply
    • May 21, 2012 at 6:57 PM
      Permalink

      woi bodo piang,

      BN dah memang kerajaan, buat apa nak announce kabinet bayangan. Anwar kena cabar sebab parlimen sekarang tak bubar lagi.

      Mula2 aku malas la nak reply komen hang sebab komen hang tu nampak bodoh sangat. Tapi terpaksala komen sebab hajat aku nak ajar orang bodo jadi pandai. Tapi aku rasa, hang sampai bila2 takkan pandai pun.

      Anwar buat kabinet gila bayang buleh la.

      Reply
      • May 21, 2012 at 6:58 PM
        Permalink

        Teringin jugak aku nak tengok kabinet bayangan pakatan haram…tapi seindah namanya….bayangan…dan terus menjadi bayangan dulu kini dan selamanya..

        Reply
        • May 21, 2012 at 7:04 PM
          Permalink

          sekadar Kabinet Bayangan gurauan pak peliwat boleh la…….awat hang ni bodoh sgt LiPas….mesti bini hang selalu menyesal kawin dgn hang….bodoh sesgt…

          Reply
          • May 21, 2012 at 11:25 PM
            Permalink

            hu..hu..dah tua pun bodoh..sexPas..

    • May 21, 2012 at 7:00 PM
      Permalink

      ketua lanun yg baru nama nya anuwar
      kaki jilat buntut lanun anuwar, ialah lanun nik aziz.
      menteri basuh buntut anuwar namanya hadi.
      dan menteri cakap merepek dan bodoh, di naik kan ke menteri karaoke, mahfuz.
      last sekali, tukang karut dan kadang kadang jual agama, bangsa dan ice creamnya ialah assmin

      Reply
    • May 22, 2012 at 9:45 AM
      Permalink

      iPas, hang betoi2 lawak la…. hg x yah tggu BN tnjuk kabinet bayangan, aku dah blh bgtau… BN menang kali ni PM dia melayu islam, TPM dia pun melayu islam & Pmimpin melayu mmg ramai jdi bapak menteri.. ok blh terima, hang banding la ngan kabinet bayangan PR..

      Reply
      • May 23, 2012 at 1:36 PM
        Permalink

        Sama jugak PR pun… PM,TPM dan majoriti Menteri masih Melayu dan Islam.

        Reply
    • May 23, 2012 at 11:28 PM
      Permalink

      Orang yg berangan2 nak jadi Menteri ajer yg buat Bayangan…..BN ???? yang ada hanya perlu Touch Up kit dan yg berwibawa sentiasa ada bersedia berkidmad….PR yg Bayangan pon blum tentu bolih dok semeja.

      Reply
  • May 21, 2012 at 7:19 PM
    Permalink

    Anwar dan PR permainkan nama2 org2 Sabah dan Sarawak, nama2 seperti Timun, Buaya, Singa, Terung, Jamban, Kuda dll itu memang ujud di Sabah & Sarawak tetapi mereka juga rakyat Malaysia yang sah dan layak mengundi tapi jgnlah dipermiankan itu bukan salah mereka itu memang nama mereka yang dipilih oleh kedua ibu bapa mereka. Sebenarnya nama Anwar tu dlm bahasa suku kaum tagal bermaksud butuh, manakala Azmin tu pula maksudnya Butuh Babi….

    Reply
    • May 21, 2012 at 9:29 PM
      Permalink

      orang2 pendalaman sabah & sarawak adalah orang yg “habis” cerdik kat sana..
      sebab itu dia orang sokong UmngokBN…..

      kah..kah..kah… di mana manusia merempat… disitu Umngok kuat…

      kih..kih..kih…

      Reply
      • May 21, 2012 at 9:46 PM
        Permalink

        Lipas, aku tau la hang suka dok dalam kabinet dapur. Lepas tu bertelor merata-rata. Busuk nak mampuih bila teloq hang pecah.

        Reply
        • May 21, 2012 at 10:23 PM
          Permalink

          kawasan2 yg Umngok dapat sokongan rakyat

          1. Felda – tempat golongan terpelajar di malaysia … kik..kik..kik…
          2. Orang Kampung – tempat warga emas zaman Kapal Layar …. kah..kah..kah..
          3. Rumah Panjang – tempat orang2 ulu.. dapat maklumat hanya dari burung merpati.. keh..keh..keh..

          oppp …di kota2 dan bandar2, UMNGOK kena tunging Juburrr……..

          kah..kah..kah..kah…

          Reply
          • May 21, 2012 at 10:45 PM
            Permalink

            bis tu org2 bandar habis dah kene TIBAI jubur diorng ngan Nuar tu..habis lunyai jubur diorng..bos korang tu..bos ko tu dah TIBAI jubor ko gak ke?..hehe..kwang..kwang..kwang..

          • May 22, 2012 at 9:58 AM
            Permalink

            Kesian orang kelantan….mana tak maju…sokong PAS…betul kata LiPAS….kah…kah…kah….

          • May 22, 2012 at 4:03 PM
            Permalink

            kesian..ni name je org malaysia tapi tak pernah jalan sabah sarawak kot..pengetahuan am kurang ni

    • May 23, 2012 at 11:33 PM
      Permalink

      kono sangatlah erti nama2 tu utk mcm 2 org tuuuu>>>>>.Nik Aziz & Hadi apa lak ertinya????dari kaum Tagal lahhhh…

      Reply
  • May 21, 2012 at 9:40 PM
    Permalink

    dulu pun depa main bayang bayang jugakk..apa Barisan Alternatif..last last tak nampak bayang dah lepas tu..hjeehe

    Reply
  • May 21, 2012 at 9:59 PM
    Permalink

    Menteri pertahanan siapa? Lepas ni polis report to lks. Ghee hin dan hai san kembali berkuasalah. Lu langsi lu mati.

    Reply
  • May 21, 2012 at 10:11 PM
    Permalink

    kabinet bayangan mmg tak da yg ada ada hanya kabinet berangan.yg diangan kan oleh silembu anwar dan anggukan oleh para kawanan nya.

    Reply
  • May 21, 2012 at 10:24 PM
    Permalink

    We are adults! Even a child can see what has been going on in the last 55 years: Voted into power; create mega projects, buy submarines to get giant kickbacks; plunder & steal the wealth from the Country; enjoy immense wealth & luxury; need to cling on to power; so control media, deceive the people, lie & twists the facts; sabotage Anwar & the Opposition; steal the elections….Why do you think Mahathir’s sons are directors of 200 companies and drive some of the most expensive cars in the world, eg the Ferrari Enzo & the RM5.5million Bugatti Veyron…Sarawak’s Taib 31 yrs in power, now a billionnaire: 3 murders, Altantuyaa (Scorpene commission recipient, Ross Boyert (Taib’s former US aide) & Manser ( native & rainforest activist) yet to be resolved….. Hell is awaiting. Many natives in Sarawak had their land grabbed from them, they don’t even have electricity & good drinking water

    Reply
    • May 21, 2012 at 10:33 PM
      Permalink

      i hope sarawakian & sabahan can “sumpit” the Umngok@BN leader ass….

      KAH..KAH..KAH… sori I no spik inglis.

      Reply
      • May 21, 2012 at 10:56 PM
        Permalink

        PKR baru 4 tahun lg la bnyk masalah diorng buat..bukan menambah baik tp merosak apa yg dah ada..serupa la mcm mahluk perosak jadinya..sikit2 xde perasan tp makin jahanam..mcm lipas..mahluk perosak

        Reply
        • May 21, 2012 at 11:05 PM
          Permalink

          jgn jadi “taik” bawah tempurung…kah..kah..kah..

          lima negeri terbaik kat malaysia

          1. Penang – baru 4 tahun
          2. Selangor – baru 4 tahun
          3. Johor – setengah abab.. keh… keh..keh..
          4. Sarawak – setengah abab keh..keh..keh..
          5. Kedah – baru 4 tahun

          Reply
          • May 21, 2012 at 11:27 PM
            Permalink

            Mcm dah biasa je hidu taik bwh tempurung..kesian pencacai..mahluk perosak mmg la suka yg busuk..hehe

          • May 21, 2012 at 11:28 PM
            Permalink

            terbaik?? ukur dari segi apa tu..rumah urut ke sampah sarap..aku percaya ko.. ABAI..TIBAI..CIBAI..

          • May 22, 2012 at 12:09 AM
            Permalink

            abab apa benda? otak kau yg lembab! nak kata kau silap tekan keyboard, alphabets ‘b’ dan ‘d’ jauh bebenor. sama ada kau reti eja atau kau tak reti bahasa melayu. bingai betul mamat ni!

      • May 22, 2012 at 9:47 AM
        Permalink

        iPas.. hg dah meroyan ka… kesian kat hang.. ha ha

        Reply
      • May 23, 2012 at 11:37 PM
        Permalink

        Hai atas tadi Kutuk org Sabah & sarawak..tuuu.tuuu bodek mereka lak…iPas mcm mengkarung gak lah nie.Species SiNuar@zombie…u kata ass?? jng sebut ass, iPas nanti SiNuar telan Air Liur dia ..Terasa n Teringin Bro!!!!!!!!

        Reply
  • May 22, 2012 at 6:27 AM
    Permalink

    pembetulan ..

    3. Johor = perintah 50 TAHUN…. isk..isk..isk.. bingai nya MB negeri nin… parti mana nin aa…
    4. Sarawak = perintah 50 TAHUN…. nin pun sama… kih..kih..kih…

    kah..kah..kah…

    ps : salah eja pun nok konar jugok.. kih..kih..kih…

    Reply
    • May 22, 2012 at 1:47 PM
      Permalink

      salah atau betul eja pun..ko tetap tak betul pun..huhui

      Reply
    • May 22, 2012 at 4:07 PM
      Permalink

      ni amik sumber mana plak ni…wikiharakah ke..

      Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.