Jangan Lupa Perbuatan Pemimpin DAP Terhadap Orang Melayu

Tidak keterlaluan jika dikatakan tulisan Jawi merupakan tulisan rasmi bangsa Melayu. Walaupun diceduk dari huruf-huruf Arab, identiti bangsa Melayu itu tetap terserlah didalam tulisan Jawi. Tidak ramai yang tahu akan sejarah tulisan ini. Mungkin hanya ada satu atau dua orang Melayu yang berusaha untuk mengkaji dengan lebih mendalam tentang tulisan yang memberikan kesan yang tersangat besar kepada bangsa Melayu Nusantara.

Zaman sekarang ini tulisan Jawi jelas dipinggirkan. Dahulu ada Utusan Melayu yang menjadi kebangaan orang-orang Melayu. Utusan Melayu yang berlidah tajam mencucuk sanubari orang-orang Melayu. Menjadi pembakar semangat menentang kebangsatan penjajah. Dengan majalah-majalah bertulisan Jawi seperti Al-Imam, Neracha, Edaran, Pengasuh dan Saudara menjadi hati dan lidah gerakan Nasionalisme Melayu. Sekarang lain pula ceritanya. Utusan Melayu hanya menjadi sisipan hujung minggu. Tidak lagi menjadi akhbar utama seperti dulu. Dan majalah-majalah yang disebutkan diatas telah hilang ditelan zaman. Cuma sesekali akan disebut-sebut tentang kewujudannya oleh guru-guru matapelajaran sejarah tingkatan empat. Itu pun akan cepat-cepat dilupakan setelah habis peperiksaan SPM.

Zaman dulu, orang-orang Cina pun ada yang tahu membaca tulisan Jawi. Tidak hairan pada zaman dahulu jika kita terlihat orang-orang Cina duduk di kedai-kedai kopi sambil membaca akhbar atau risalah bertulisan Jawi. Zaman sekarang anak-anak Melayu pula yang tergagap-gagap apabila disuruh membaca karangan dalam kelas Jawi. Ada pula yang mempersoalkan kepentingan belajar tulisan jawi. Ibu bapa pun ada yang mempersoal tentang bilakah masanya anak-anak Melayu akan menggunakan kelebihan tersebut? Ada pula cerdik pandai yang mengatakan kalau sudah pandai mengaji, maka pandai lah membaca Jawi. Cerdik pandai seperti ini lah yang perlu di”tarbiyyah” segera. Tidakkah mereka tahu ada 6 huruf Jawi yang tiada didalam tulisan Arab?

Mungkin kerana kealpaan orang Melayu yang menyebabkan tulisan jawi itu diabaikan. Tetapi itu bukan alasan untuk melenyapkan terus tulisan ini daripada menjadi sebahagian warisan Malaysia. Democratic Action Party (DAP) merupakan pelopor utama penghapusan tulisan jawi. Pada tahun 2008 mereka dengan angkuhnya mempertikaikan tulisan jawi yang diletakkan diatas papan-papan tanda jalan di Malaysia. Adakah ini yang dimahukan oleh orang-orang Melayu?

Sedikit demi sedikit mereka ingin menghapuskan identiti orang-orang Melayu di Malaysia. Mereka lebih senang sekiranya orang-orang Melayu hilang akan identiti sendiri. Ini kerana hanya dengan cara itu mereka dapat menawan minda kosong umat Melayu moden pada zaman ini. UMNO pula dianggap parti perkauman kerana memperjuangkan tulisan jawi dan identiti Melayu. DAP yang kononya memperjuangkan parti nasionalis tanpa mengira kaum dengan gah meletakkan Bahasa Mandarin dan tulisan Pin Yin sebagai medium utama komunikasi mereka. Adakah ini adil bagi orang Melayu?

Selama 66 tahun UMNO ditubuhkan, tidak pernah sekali pun ia mempertikaikan budaya dan amalan kaum-kaum lain di Malaysia. Malah di bawah payung pemerintahan UMNO, orang-orang yang berbangsa bukan Melayu dapat memperkembangkan budaya dan adat mereka tanpa sebarang masalah. Kerajaan Malaysia dibawah pimpinan Barisan Nasional dan UMNO dengan tanpa prejudis memperjuangkan adat dan budaya kaum lain sebagai satu misi nasional.

Parti komponen Pakatan Rakyat yang dipelopori oleh orang-orang Melayu yang gila kuasa hanya berdiam diri dan menyaksikan telatah ahli DAP dengan taat. Parti Islam Semalaysia (PAS) yang diketuai oleh Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dan kuncu-kuncunya hanya berpeluk tubuh sambil memikirkan beribu alasan untuk melindungi pemimpin DAP yang semakin lama semakin rakus melapah maruah dan jiwa orang-orang Melayu. Parti Keadilan Rakyat (PKR) pula sedang sibuk menunding jari kepada UMNO dan Barisan Nasional atas segala masalah yang mereka hadapi semasa mentadbir kerajaan di negeri-negeri yang mereka jajahi. Kebaculan mereka dalam mempertahankan orang Melayu dan agama Islam sudah tidak dapat disangkal lagi.

Diam tak diam sudah empat tahun Pakatan Rakyat memerintah empat buah negeri di Malaysia. Dalam empat tahun itu rakyat Malaysia disogok dengan cerita-cerita manis dan romantis akan perjuangan sesat Pakatan Rakyat. Bagi yang bijak memilih dan memahami apa yang telah dan sedang berlaku, pilihan mereka pada pilihanraya ke 13 kali ini akan menjanjikan berjuta sinar baru untuk bangsa Melayu dan rakyat Malaysia. Tetapi bagi mereka yang masih terus diperdaya dan diperkuda, ketaksuban sesat mereka akan menjadi batu nisan yang teramat besar untuk melambangkan kelunturan semangat umat Melayu yang terkubur di negara yang kita cintai ini.

Sungguhpun isu ini terjadi pada tahun 2008, ia perlu sentiasa diingati agar kita dapat berwaspada dengan Pakatan Al-Ahzab Malaysia yang sentiasa ingin menghancurkan kesyumulan Islam dan kebudayaan Melayu agar ia lenyap dari pandangan mata dunia.

31 thoughts on “Jangan Lupa Perbuatan Pemimpin DAP Terhadap Orang Melayu

  • May 28, 2012 at 10:44 AM
    Permalink

    mana lebih baik antara mca dan dap…

    Reply
    • May 28, 2012 at 1:10 PM
      Permalink

      Mana lebih baik antara BN ngan PR?

      Reply
  • May 28, 2012 at 10:55 AM
    Permalink

    kenapa UMNO sendiri tidak pertahankan …

    kenapa UMNO masa Tengku Abdul Rhaman dulu bagi muka….sangat …

    kenapa China kat Indonesia …. tak naik muka ……

    Kenapa indon boleh buat malaysia tak boleh buat ????

    Reply
    • May 28, 2012 at 12:59 PM
      Permalink

      Dengan tergadainya “negara Islam” PAS, bukankah sekarang jurang perbedaan diantara kedua parti itu dah jadi sama? SO taik patulah sdra tuding jari kat UMNO saja, malah UMNO bolih menuding jari balik kepada puak sdra dan konco konco sdra, seraya berkata – “tu dulu, sekarang kami dah insaf, tapi tugas kami telah diambil alih olih PAS”

      Reply
    • May 28, 2012 at 1:20 PM
      Permalink

      Ko suruh korang buat mcmna ko ckp tu kat DAP..jgn bagi muka kat DAP pastu suruh dirang ikut ckp PAS..boleh tak Hadi buat mcmtu kat parti (PR) korang dulu..nti ko bg tahu Hadi tau..jgn lupa ye..hehe

      Reply
    • May 28, 2012 at 5:25 PM
      Permalink

      teressa kok dgn DAP hapuskan tulisan jawi kat negeri yg PR menang….

      negeri yg BN perintah OK jer, takde masalah pakai tulisan jawi

      Reply
    • May 29, 2012 at 12:13 PM
      Permalink

      Sebab ada orang mcm ko lah butuh dan org2 sprt. c4@ahj, c5@ahj Jr,siMooo@lembu, iPas dan Bujang Senang, Cina2 DAPigs dn Cina2 PKR menjadi berani kurang ajar diMalaysia. Dulu cina2 berani diam2 ajer tp lu tegok sendirilah…..

      Reply
  • May 28, 2012 at 11:04 AM
    Permalink

    orang melayu jagn cepat melatah apa yang dilakukan pemimpim DAP…mereka tahu pernuatan tu menyakitkan orng melayu…asalakn mereka tak ganggu keselamatn org awam sudah le..cuma provokasi shj…mereka cuam duduk main tepi gelanggang shj.

    Reply
    • May 28, 2012 at 1:40 PM
      Permalink

      iye la..ko suka kita sesama bangsa bercakar sesama sendiri ke?..sedangkan diorang tepuk tgn & jd batu api lg..dah tu ada pulak melayu yg kononnya Islam tetapi menjadi khadam diorang utk merosakkan & menggadai agama & negara utk diorang jugak..mudahnya bangsa Melayu diperbodohkan..kalau tidak secara kasar mereka akan gunakan secara tanpa kita sedari..jadi kita kene la faham & jangan la tunduk & mengiyakan sahaja..bro

      Reply
    • May 28, 2012 at 3:23 PM
      Permalink

      alias…13 May dulu pun bermula dr provokasi….api kalau dari kecik tak dikawal jgn salahkan bomba pulak kalau rumah hang dah rentung…..

      mula2 memang la main tepi gelanggang….sambil memakan karipap…..bila dh naik syiekh terus masuk gelanggang…..emmmmmm…dah kecoh satu malaya….hang nk tunggu sampai jadi mcm tu ka????

      Reply
  • May 28, 2012 at 11:34 AM
    Permalink

    itulah sebabnya kita kena belajar dari sejarah… so kalo dulu salah Tengku, maka sekaranglah masa untuk kita perbetulkan.. tidakkah begitu?

    Reply
    • May 28, 2012 at 12:32 PM
      Permalink

      sebab pemimpin melayu mudah dibeli oleh China ..

      Reply
      • May 28, 2012 at 1:01 PM
        Permalink

        Yup…macam anwar ibrahim dan situa kutuk nik ajis tu, laaaa…hang pun perasan rupanay.

        Reply
      • May 28, 2012 at 1:21 PM
        Permalink

        yg parti Islamnya takut dgn parti Cina (DAP)..takyah dibeli pun..

        Reply
      • May 28, 2012 at 8:39 PM
        Permalink

        aikk..bkn pemimpin melayu yg beli china ke???…kesian budak pompuan china tu…sampai termuntah-muntah dia kena beli dgn pemimpin melayu sekoq tu….

        Reply
      • May 29, 2012 at 3:03 AM
        Permalink

        BUTUH KECUT PON TAW .. KITA OLANG SULAH BELI ITU PAS SAMA PKR.. ITU PARTI MANYAK MURAH LOR.. MALAI SENDILI TAK MO ITU PARTI DALAM PRU13 LOR..WA BELI ITU PARTI BIKIN JADI ANJING KASI BISING DAN GIGIT ITU UMNO LOR..

        Reply
  • May 28, 2012 at 12:42 PM
    Permalink

    Tanya pulak kenapa UMNO tak pertahankan !…apa la hang, sebab tu la UMNO menentang pakatan haram….soalannya hang sepatutnya berbunyi begini…kenapa orang melayu dalam pakatan haram boleh menyokong semua onar kafir ni ? haaaa…tu baru betul !

    Reply
    • May 28, 2012 at 12:57 PM
      Permalink

      soalan kepada kau juga ….

      kenapa pemimpin2 UMNO bagi muka sangat kat China2 tu …dari dulu lagi????

      Reply
      • May 28, 2012 at 1:00 PM
        Permalink

        bagi muka ? ada ke pemimpin UMNO yang pi melawat cina mampoih siap pegang colok angguk-angguk lagi depan keranda ? ada ke ?

        jawapan nya tak ada ! yang ada pemimpin PAS buat kerja macam tu, punyala nak ambil hati cina…sampai jatuh syirik !!

        Reply
      • May 28, 2012 at 1:10 PM
        Permalink

        n.butuh, yg bagi muka kepada kaum cina DAP ialah PR. Wanita Islam yg dalam haid pun tidak dibenarkan lalu dalam masjid, inikan pula Theresa Kok boleh masuk masjid sesuka hati dgn aurat terdedah dan berhadas besar.

        Reply
      • May 28, 2012 at 1:23 PM
        Permalink

        Ingat sikit bro n.butuh..UMNO dominan..bukan mcm PAS ngan PKR..

        Reply
      • May 28, 2012 at 3:01 PM
        Permalink

        salam !!
        Ini lah yg dikatakan celaru.Celaru bukan disebabkan tiada otak,tetapi bodoh disebabkan tak tahu bgimna nak menggunakkan otak dgn betul.Mungkin juga sebab tak ada sikap untuk belajar menuntut ilmu,atau sememangnya belajar tetapi tetap bengap.Ini lah pemikiran dan pengamatan pemimpin2 juga penyokong2 Pktn Pmbkg.
        Cina sememangnya sudah ada muka,tak perlu nak dibagi muka lagi.Lihat aje mukanya sudah boleh kita kenal bgimna rupanya.Tapi yg best dan cerdiknya UMNO, didalam pentadbiran BN,Rakyat dapat membezakan Cina Mca dgn Dap.Amat jauh perbezaannya.Sebab itu PAS kena belajar supaya tak kecut telor.

        Reply
      • May 28, 2012 at 3:27 PM
        Permalink

        Tuh..soalan pada kau pulak…

        Kenapa pemimpin Melayu PKR suka bersantai atas body pompuan china???

        Reply
      • May 29, 2012 at 3:22 AM
        Permalink

        LU BUTUH MANYAK SUIE PUNYA ORLANG. KASI MALU SAMA GUA DAN DAP LOR.. UMNO MANYAK JAHAT MEMANG TALAK KASI CHANCE SAMA DAP TAW..
        ITU AJIJ PAS SAMA AUWAL PKR MANYAK BAIK PUNYA OLANG KASI TOLONG SAMA DAP TIKAM ITU UMNO SAMPAI MATI LOR..
        LU BUTUH DAP TAPI CAKAP TAK SELUPA BIKIN..LU ATAK BACA KA..PASAI MANYAK MENGON..YAMAKAHAI !!

        Reply
  • May 28, 2012 at 3:01 PM
    Permalink

    diorg persoaln kontrak sosial hak2 melayu dan islam..kita juga boleh persoal psl citizenchip atau kewarganegaraan diorg kt sni..klu diorg persoal.kita ambk IC diorg kita hantr dia balik.sb msg2 persoal bru betol .ni melayu jer kena pijak.dh lah berpecah belah.

    Reply
  • May 28, 2012 at 3:04 PM
    Permalink

    Pada yang bertanya kenapa Msia tak buat macam Indon yang pijak cina sampai tak bolih bangun, kita syorkan beliau ini untuk singkapkan sejarah semula.

    Rajin rajin baca sejarah. Singkap balik zaman british apa yang orang putih buat dinegara kita. Macam mana diolah mereka polarisasi kaum ketika itu. Dimana british letak orang melayu dan dimana mereka letak cina.

    Study juga ratio penduduk. Melayu cuma 60% , 40% adalah kaum lain berbanding dengan Indon yang peratus cina tak sampai 5%.

    Kalau kita pijak mereka dari dulu, akan jadi perang, sekarang apatah lagi. Suka tak suka kita kena ingat, kaum kita hanya menguasai politik sedangkan ekonomi dipegang mereka. Cina tutup kedai mereka orang melayu mengelabah nak cari makanan.

    Motor tayar pancit pun kita tak tampal sendiri harapkan cina.

    So macam mana ?

    Reply
  • May 28, 2012 at 6:20 PM
    Permalink

    saya cayang… DAP.!!! keh..keh..keh…

    Reply
    • May 29, 2012 at 3:30 AM
      Permalink

      WAA.. LU iPAS CAKAP TAK SELUPA BIKIN LOR.. CAKAP CAYANG TALAK GUNA PUNYA.. APASAI LU TALAK BELI WA PUNYA BABI?? TALAK LOIT!! NANTI WA KASI LU MAKAN SOP BABI FREE..
      WO AINI iPAS..

      Reply
  • May 28, 2012 at 7:53 PM
    Permalink

    Kekadang kita cuba untuk bersangka baik terhadap kita sesama manusia. Tak kira betapa islamnya atau berapa kafir harbinya mereka.

    Tetapi dalam pada cubaan bersangka baik , hati kita akan tersentap, darah go upstairs , rasa geram jadi membuak. Rasa marah pun bermula…. bila tengok photo sikafir harbi pegang mikrofon yang tok bilal pegang untuk aan dalam masjid dipegang oleh pompuan kafir harbi nak mampus.

    Yang duduk bersempoh disebelah dia penuh taat mat ketayap putih parti PAS yang sudah tinggal nyawa ikan hampir MAMpos. INI lah kaum pendokong agama Allah (dikatakan) yang telah pun mula membuang apa saja berkaitan dengan Islam dari parti DIa.

    Bila dia orang ini semua nak mampos kita pun tak tahu. ELOk kaum ini terhapus cepat dari dibiar hidup menghancur agama kita (walau pun mungkin bukan agama lagi menjadi mereka )

    Reply
  • May 29, 2012 at 3:38 AM
    Permalink

    empayar melaka jatuh ke tangan portugese disebab seorang keling yg belot.. nampaknya nak berulang lagi.. kali ni 2 keling : anwar + ambiga..

    Reply
  • May 29, 2012 at 11:52 AM
    Permalink

    dap dah pasti nak jahanamkan melayu, ni ada plak melayu bodoh dr pakatan menolong dap menjahanamkan bangsa sendiri…..akai2.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.