Bila Pak Samad Janggut Rayu Rakyat Jangan Ganggu Ambiga…

Pengerusi Bersama Bershit 3.0, Pak Samad Janggut semalam merayu kepada rakyat negara ini agar berhenti dari terus mengganggu privasi dan menjalankan aktiviti di depan rumah rakan sejawatannya, Ambiga Sreenevasan.

Sedih dan marah dengan apa yang dilakukan oleh rakyat terhadap Ambiga, Pak Samad menyifatkan mereka yang melakukan beberapa aktiviti di depan rumah Ambiga itu sebagai “berkelakuan hina” dan “ganas”!

Nampaknya, sayang sungguh Pak Samad pada Ambiga. Sampai sanggup merayu pada rakyat yang dikatakan “mengganggu” Ambiga di depan rumahnya?



Baru Pak Samad rasa “terganggu”? Apakata kalau rakyat berkampung pula beramai-ramai di depan rumah Pak Samad Janggut dan berpuisi tanpa henti selama satu hari satu malam? Pak Samad suka?

Ketika Pak Samad mengganggu para peniaga di Jalan Tunku Abdul Rahman, Masjid India, Jalan Pudu dan Masjid Jamek tempohari, ada tidak Pak Samad rasa sedih dan marah kerana mengganggu rakyat yang tidak berdosa mencari rezeki?

Ketika Pak Samad “berlari-lari anak sambil bersama keldai-keldai kuning menghamparkan onar di dalam periuk nasi para marhainis di ibu kota segara tempohari, apakah tiada sekelumit terpancar di kalbu hati mu tentang sayu menzalimi hak pedagang kota itu”?

(Maafkan saya kerana cuba menulis bahasa puitis dengan seorang bekas sasterawan negara yang kini bertukar profesion sebagai “keldai tua” tunggangan Anwar dan Ambiga..harap dia faham!)

Sepatutnya, Pak Samad perlu malu untuk merayu begini untuk satu perkara yang tidak sepatutnya mendapat simpati dari sesiapa. Ambiga memang layak dilayan begitu kerana dialah petualang yang menjadi “Abu Jahal besar” merugikan para peniaga di kawasan Jalan TAR dan sekitarnya.

Saya ingin bertanya pada Pak Samad. Antara tindakan sengaja memburuk-burukkan negara, merugikan para peniaga dan melakukan huru-hara tanpa alasan yang munasabah, dibandingkan dengan memberikan sedikit “pengajaran” kepada petualang negara, PERLAKUAN MANAKAH YANG LEBIH HINA?

Tak malukah Pak Samad menghina diri sendiri dengan membela seorang yang sehina Ambiga yang begitu terkenal menganjurkan huru-hara dan menyokong penuh agenda murtad serta hak mengamalkan seks songsang di negara ini?

Sebagai seorang yang saya kira penganut agama Islam dan memiliki semangat yang dianjurkan Rasulullah SAW, dimanakah letaknya pendirian Pak Samad untuk terus menyokong dan bersekongkol dengan individu seperti Ambiga ini?

Saya sedar, mungkin Pak Samad berasal dari Singapura dan ingin saya nyatakan pada Pak Samad bahawa di Malaysia, mereka-mereka yang menganjurkan budaya sesongsang Ambiga memanf tidak mendapat tempat di kalangan masyarakat yang bermaruah di negara ini.

Seperkara yang saya ingin ingatkan Pak Samad ialah mengenai pendirian Pak Samad yang menentang kerajaan.

Dahulu Pak Samad menyatakan bahawa Pak Samad menentang kerajaan kerana dasar PPSMI yang dilihat “menganak tirikan” Bahasa Melayu dan sebagai pejuang bahasa serta sasterawan negara, Pak Samad menentang dasar tersebut.

Ketika itu, Pak Samad berkata sekiranya kerajaan membatalkan PPSMI, Pak Samad akan berhenti berdemo dan akan kembali menyokong kerajaan serta tidak akan buat kacau lagi.

Tapi, setelah PPSMI diumum akan dimansuhkan, mengapa Pak Samad sebok berdemo lagi? Apa kena mengena Bershit dengan Bahasa Melayu? Apakah Bershit dan memakai baju kuning memperjuangkan bahasa dan kesasteraan bahasa ibunda?

Patutnya, Pak Samad tarbiyah Ambiga dan majoriti rakan bahu kuning Pak Samad itu yang rasanya tidak mahir langsung berbahasa Melayu. Bahasa yang mereka gunakan seharian ialah bahasa Inggeris! Kalau benar Pak Samad cintakan Bahasa Melayu, mengapa perlu sokong mereka?

Justeru itu, saya menyarankan agar Pak Samad diamkan saja diri dan tidak mengeluarkan lebih banyak kenyataan lagi. Bukan apa, lebih banyak Pak Samad bersuara, lebih banyak Pak Samad dihentam.

Lagipun, saya bukannya suka sangat hentam orang tua berbangsa Melayu beragama Islam macam Pak Samad. Lebih baik saya hentam Ambiga dari saya hentam Pak Samad, kan?

46 thoughts on “Bila Pak Samad Janggut Rayu Rakyat Jangan Ganggu Ambiga…

  • May 17, 2012 at 4:20 PM
    Permalink

    Sasasuan negara yg sasau..sebenarnya sekarang ni dah tak bernilai apa2 pun org tua sasau ni..

    Reply
    • May 17, 2012 at 9:32 PM
      Permalink

      pak tua yang makin tua sepatutnya semakin disegani, bukan makin di benci!.. itu namanya tua kutuk!

      Reply
    • May 17, 2012 at 10:58 PM
      Permalink

      Pada dulu lagi pon aku bkn minat sangat dgn Hasilan Org Tua nie…jangan ingat dgn KETERAMPILAN sebegitu rupa ada kira dikira Org Seni yg tahu serba serbi…..

      Reply
  • May 17, 2012 at 4:26 PM
    Permalink

    Pak Samad kena uruskan dirinya dahulu. Memanglah dia tu orang seni tapi kalau sampai rambut putih & panjang macam pontianak nampak pula hodoh. Dah bukan seni lagi. Jadi samseng jalanan. Dah tu nak pertahankan ambiga pula. Pelik betoi orang tua nyanyok ni.

    Reply
  • May 17, 2012 at 4:39 PM
    Permalink

    Ambiga ganggu rakyat Pak Samad sokong
    Rakyat ganggu Ambiga Pak Samad marah

    Reply
  • May 17, 2012 at 4:56 PM
    Permalink

    Itu lah sasterawan yang tersasar….
    Nk tunggu kalau ada yang buat onar depan pak samad, mesti pak samad berpuisi dan suka sangat…..

    Reply
  • May 17, 2012 at 5:09 PM
    Permalink

    PAK SAMAD! tak bersyukor ke dengan keamanan yang kita kecapi….? aku memang dah hilang hormat dengan ko PAK SAMAD! jangan sampai ko yang dah tua dikutok pula oleh genarasi muda.

    Kalau dulu aku hargai ko sebagai sasterawan, tapi sekarang ko memang SASAUWAN TUA MANGKOK!

    Reply
  • May 17, 2012 at 5:12 PM
    Permalink

    dia ni dah nyanyuk kottt.dah tuaaa

    Reply
  • May 17, 2012 at 5:40 PM
    Permalink

    Beginilah nasib seorang tua di kaki ibu kota. Siang malam perah otak untuk martabatkan bahasa ibunda dan akhirnya menjadi balaci kepada parti yang ahlinya ramai tak tau macam mana mau cakap bahasa malaysia.Merangkak,menjulur malah menirap untuk satukan jiwanya yang terperangkap di antara kehendaknya dengan mindanya yang di jajah dan dilapah oleh kumpulan yang bukan sahaja tidak patrotik malahan kelaku mereka tak ubah macam kepala taik. Pak samad terasa dia seperti terbang bila membangkang, tetapi dia lupa kakinya yang semakin renggang hanya mampu duduk terkangkang. Nasib Pak Samad semakin terabai kerana siang malam kena tibai. Pak samad ingat dia hero sebab dia terlupa dia tak ubah seperti Kuda Tuo. Ambiga tersenyum lihat Pak Samd semakin rabun. Pak samad ingin ambiga berasa kagum, padahal ambiga hanya sini tersenyum sebab ada melayu seperti pak samad yang hahah boleh di ajak menurun ..hahaha Tintanya dibukunya ku ingat hebat, tetapi sayang sudah terlipat tiada tempat.

    Reply
  • May 17, 2012 at 5:43 PM
    Permalink

    Saya cadangkan lepas NGO tertentu buat pula perhimpunan secara tetap atau bergilir-gilir kat rumah pemimpin utama PR yang suka sangat dengan demo ni.Mula-mula kat rumah anwar,lepas tu mat sabu, khalid gagap, hj hadi, nik aziz dll lagi biar dia orang rasa panas punggung pulak.

    Reply
    • May 17, 2012 at 5:51 PM
      Permalink

      hehe..bagus jugak idea tu..aku sokong

      Reply
  • May 17, 2012 at 5:55 PM
    Permalink

    Pak Samad itu lebih mulia dan disanjungi dibandingkan daripada mahatir mamak beberapa juta Kali.

    Reply
    • May 17, 2012 at 10:00 PM
      Permalink

      kalau sanjungan dari org macam ko yang sekerat dua orang.. 10 juta kali pun kami tak heran.. hahahah

      Reply
      • May 17, 2012 at 11:08 PM
        Permalink

        kah…kah….kah…..nak banding Tun M dgn Org Tua nie…..apalah jasa dia sangat dia pada Negara…setakat Tulisan Syok sendiri yg byknya dia yg faham drp org lain……Bujang Senang kat mana mulia nya dia, jika Buntut Ambiga dijadikan turutan Org Tua nie…

        Reply
    • May 18, 2012 at 9:25 AM
      Permalink

      Aku setuju kalau hang kata Tok Janggut Putih tue mulia lagi drpd Mahatir. Betui sgt tue…Lagi pun dia banyak berjasa kpd bahasa dan budaya negara ini..Tambahan pula dia tue org tua dan patut dihormati…! Dgn
      perwatakan dan gaya keterampilan dia persis mcm “Ho Chi Minh” org yg byk berjasa di Vietnam tak lama duhulu!!!muahaaaaaaaaaaa!!!!!

      Reply
  • May 17, 2012 at 6:03 PM
    Permalink

    masa korang BERSHIT buat demo kat kawasan perniagaan orang ada korang ambik perhatian rayuan orang ramai?? peniaga…pemandu teksi..kedai kedai yang terbabit?? takder kan…?? Allah bayar cash ko je pak janggut…len kali beringat bila orang tegur..balik jaga cucu lagi bagus..

    Reply
    • May 17, 2012 at 6:37 PM
      Permalink

      jaga cucu ke,bnykkan bribadat ker,dah tua punnn.lgi sebuk main politik kotor politik jalanan.

      Reply
      • May 17, 2012 at 11:10 PM
        Permalink

        Cari Glamour Murahan ditepi jalan…..tumpang Tui cara BODOH dan tak bermoral sebagai Org Tua….

        Reply
  • May 17, 2012 at 6:39 PM
    Permalink

    orang tua tu dianugerah saterawan negara pasal janggutnya yg tak terurus buka pasal akalnya..
    elok sangat suruh orang bersajak ramai2 depan rumah dia pulak..

    Reply
  • May 17, 2012 at 6:59 PM
    Permalink

    Orang Islam yang menyokong Ambiga dan pemimpin PKR saya yakin mereka punyai hati yang dah busuk. Dalam otak dia sentiasa negatif terhadap Kerajaan. Orang macam ni tak patut duduk kat Malaysia yang aman dan makmur ini.

    Reply
      • May 17, 2012 at 11:12 PM
        Permalink

        Aku pon sokong sangat2…….org pertama kita buang jauh2 SiNuar & Famili + Madu dia , No: 2 Ambiga & Famili + SiTua Janggut sbab dia sayang sgt pd Ambigababi nie…no: 3 ??korang tlg add lah….

        Reply
  • May 17, 2012 at 7:02 PM
    Permalink

    pak janggut ni…orang suka seks pun nak dibelanya….peniaga yang rugi banyakk tak nak pulak dia nak bela…haramjadah punya pak janggut..

    Reply
  • May 17, 2012 at 7:30 PM
    Permalink

    Pada opini ambo Pak Samad Janggut putih ni udah nyanyuk sobab tu la perilaku nya semakin sasau……dulu dia tentang tapi kini sokong pulak..kan tu nyanyuk namanya….?

    Reply
  • May 17, 2012 at 7:54 PM
    Permalink

    tu la pak samad…sebelum ni pak suruh org simpan janggut mcm pak, tapi bila org simpan janggut mcm pak, pak kata tak elok simpan janggut panjang pulak, kononnya nampak selekeh dimata masyarakat…pak samad ni kesunyian ke??…

    Reply
  • May 17, 2012 at 8:27 PM
    Permalink

    Saya pernah jadi anak didik pak samad dalam acar baca sajak. Saya amat kagum dan bangga sekali. Tapi kini….. hampa sekali. Pak samad, sebelum secubit rasa hormat ini terhakis sama sekali elok hentikan sokongan terhadap ambiga lina joy murtad. Ingat di akhirat nanti ambiga lina joy murtad tidak tersenarai sebagai saudaramu di Sana.

    Reply
    • May 17, 2012 at 8:58 PM
      Permalink

      Ya Pak Samad, aku yang menyokong kumpulan pak lebai pun berazab dkt dalam ni, ini kan pula jika ko menyokong aci kafir tu. Walaupun si boroi adi tu berserban 24hours tapi dia sudah tipu aku kaw2. Sudah lah dia tipu aku pasal amanat tu, sekali pun dia tidak pernah buat site visit aku dkt dalam ni.

      Pak Samad ko jangan sibuk nak Bersih kan orang lain, kat dalam ni matematiknya lain. Lunyai ko nanti kalau ko salah langkah.

      Celaka ko adi, ko kata darah orang umno halal,tapi darah aku nak kira macam mana ni?. celako ko pok nik ko bagi aku tiket sarkas rupanya. Aku dan 12 org lagi dkt dalam ni tunggu korang berdua. Kita tengok 13 lawan 2 siapa yang kena. celaka betul, aku nak menyesal pun dah terlambat. arhhhh

      Reply
  • May 17, 2012 at 8:56 PM
    Permalink

    Kesihan laaaa pak samad yang di hujung jalan ini dok kena “terbiyah” dengan penggemar LGBT….Kacau..kacau..Lepas nih pak samad mungkin akan disuruh untuk menulis novel/buku yang menggalakan remaja kita mencintaan LGBT..yg ponmpuan buat kerja melongkang, dan yg jantan buat keghoja korek lobang jamban. eeeeee…apo nak jadik..

    Reply
  • May 17, 2012 at 9:21 PM
    Permalink

    SAMAD, AMBIGA DAN BUDI PEKERTI

    “SEBAGAI warga negara yang telah melalui kehidupan aman di negara ini, saya merayu agar semua rakyat dapat memberi budi pekerti terbaik dan berhenti daripada terus mengganggu atau mengancam Ambiga,” itu kata A Samad Said, sasterawan terbilang pada eranya.

    Sesiapa saja yang waras akal budi, pasti setuju apa yang disuarakan Sasterawan Negara 1985 itu. Tetapi pada ketika dia meminta ‘wanita besi’ itu tidak diganggu, Samad mungkin terlepas pandang tentang tindak-tanduk ribuan penyokong BERSIH yang rosak pekerti, hilang kewarasan selain menjejas pendapatan peniaga di sekitar ibu kota sekali gus meragut keamanan yang turut diimpikan Samad. Begitulah kira-kira!

    Reply
    • May 17, 2012 at 9:29 PM
      Permalink

      sepatutnyakan bro,dia cakap mcm tu kat perusuh bersih ari tu…tapi dia tak cakap pulak.nyanyuk betul..

      Reply
  • May 17, 2012 at 9:34 PM
    Permalink

    Saya sokong kalau dapat bersajak sikit depan rumah Pak Samad ni…
    Senang je … bawa lori… boleh sajak dari atas lori.. hala speaker kat rumah dia je

    Reply
  • May 17, 2012 at 9:42 PM
    Permalink

    Kalau Pak Janggut makan laksa ke mee rebus, cuba ko bayangkan. selekeh misai ngan janggut dia , geli ambo tengok.

    Reply
    • May 17, 2012 at 9:47 PM
      Permalink

      Cukup la hangpa kutuk orang tua nyanyok janggut kotoq tu. kesian kat dia.

      Reply
  • May 17, 2012 at 9:48 PM
    Permalink

    Org seni, sastera dan poetic macam pak samad ni sepatutnya berjiwa sentimental yg cintakan kedamaian dan harmoni…dan sepatutnya mudah membaca perkara yg tersirat dan tersurat…tapi awat pak samad ni dikala usia sudah pudar tiba2 berjiwa heavy metal, punk, trash dan brutal…sapa yg dah liwat jiwa dia…

    Kenapa Pak Samad jadi macam “Bagai ayam di bawa ke lampuk” …mustahil Pak Samad tak terfikir akan risiko yang akan berlaku di atas tindakan permulaan beliau.

    Reply
  • May 17, 2012 at 10:56 PM
    Permalink

    Assalam. Semasa kita sekolah dulu kita menghormati dia dan arwah Usman Awang. Kita adalah pelajar aliran sastera. Sebagai pelajar sastera banyak perkara penulisan dan bahasa yang kita akui dari beliau adalah satu seni yang agung. Banyak juga karya-karya beliau yang menjadi bahan rujukan kami semasa disekolah. Ada dikalangan rakan-rakan yang bercita-cita untuk menulis seperti beliau dan saya sendiri kadang-kadang menceduk sedikit bunga-bunga ayat beliau dalam karangan Bahasa Melayu. Itu semua semasa dizaman sekolah. Namun begitu kita masih membaca dalam akhbar ruangan sastera yang merangkumi segala permainan sastera dari puisi, sajak hinggalah ke cerita pendek. Ada juga kadang-kadang perkembangan terbaru dari orang tua ni. Kita ikuti perkembangan dia tapi tak banyak. Lama sudah berlalu dan tiba-tiba perkembangan terbaru orang tua ni ialah apabila kita melihat dalam akbar akan peristiwa dia berarak dalam isu PPSMI bersama dengan seorang lagi rakan sastera. Orang tu pun dan meninggal. Namun kerajaan masih menghargai jasa arwah tersebut didalam akhbar dan media elektronik. Antara ungkapan orang tua ni kepada wartawan ialah ‘ Susah juga nak jadi pejuang bahasa ni’. Tetapi yang menghairankan kita ialah semasa isu novel Interlok yang digarap oleh seorang sasterawan juga kenapa orang tua ni berdiam diri. Pejuang bahasa apa macam ni? Novel tersebut dibakar dan dipijak-pijak oleh rakan baru dia dalam PucKeR. Pada masa itu tidakkah dia terasa terhina dengan kelakuan seperti itu keatas sastera. Kenapa dia tidak berarak untuk mempertahankan Interlok? Dalam kata lain mempertahankan Kesusasteraan Melayu. Rakan-rakan dia yang seangkatan dengan orang tua ni dah ada yang pergi selama-lamanya seperti Usman Awang, Azizi Abdullah dan orang yang sama berarak dengan dia. Ada yang masih hidup tetapi tidak sihat seperti Shanon Ahmad, penulis Interlok dan ramai lagi. Tidakkah dia pada usia begini untuk merenung sejenak. Berfikir… Kenapa aku diperkudakan? Kenapa aku diperhambakan?

    SUDAHKAH ANDA MENDAFTAR SEBAGAI PENGUNDI? Jika belum… DAFTARLAH SEKARANG DENGAN SPR.

    BELILAH BARANGAN BUATAN MELAYU DIKEDAI MELAYU

    BOIKOTLAH BARANGAN CINA DAN KEDAI CINA

    Reply
  • May 17, 2012 at 10:57 PM
    Permalink

    Pak Samad sekarang memang brutal sebab dia dah bergayut kuat kat kote bengkok si nuar tu.Patut kita pakat buat majlis baca sajak tiga hari tiga malam kat depan rumah dia pulak.Bagi rasa macamana perasaan orang bila puak-puak bangang ni buat rusuhan bershit hari tu.

    Reply
  • May 18, 2012 at 1:11 AM
    Permalink

    Bercakap pasal bahasa…. Teringat aku begitu kuat puak2 ni dengan PAS menentang … Cuma satu aku mintak dari Pak Samad…nasihatkan PAS supaya tukar nama website mereka daripada harakah daily kepada nama melayu…kata nak memartabatkan bahasa.. Jujurlah wahai Pak Samad dalam perjuangan…jgn double standard..org dok peghati

    Reply
  • May 18, 2012 at 1:17 AM
    Permalink

    pak samad ni dah gila ka apa.ni lah kebebasan mcm yg pak samad dan ampiga perjuang kan.dia org mana ada ganggu privacy.klu mereka buat dlm kawasan berpagar atau dlm rumah ampiga tu baru ganggu privacy.

    Reply
  • May 18, 2012 at 2:59 AM
    Permalink

    Teringat lagu “vespa Haji Samad” nyanyian dan ciptaan Pak Ku Sadat

    Reply
  • May 18, 2012 at 10:01 AM
    Permalink

    Quote:

    “Ketika Pak Samad “berlari-lari anak sambil bersama keldai-keldai kuning menghamparkan onar di dalam periuk nasi para marhainis di ibu kota segara tempohari, apakah tiada sekelumit terpancar di kalbu hati mu tentang sayu menzalimi hak pedagang kota itu”?”

    Komen:

    He..he..he…berlari-lari anak…macam pernah kudengar ayat ini…oooo safar & marwah, kira pak samad buat haji ke atau umrah hari tu…

    Reply
  • May 19, 2012 at 12:23 AM
    Permalink

    Kita hentam Ambiga pasal dia petualang negara, jahat dan tak tahu diuntung.

    Bila kita hentam Samad said pasal dia bodoh tak boleh diajar, pandai tak bolih diikut. Samad Said berotakkan keldai dan terlalu bebal jenisnya. Pak turut yang hanya menganggok tak pernah mengiling.

    Pak samad dah tua ganyut dan orang tua patutnya masok gol dulu. Lepas Pak samad masok gol nanti ada baik kita ramai ramai kencing atas kubur dia. Bagi siraman rahmat. Apamacam.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.