Penjelasan SPR: Benarkah Ahli Parlimen PR Sudah Faham?

SEMALAM penulis difahamkan bahawa pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah mengadakan sesi taklimat dengan seluruh ahli Parlimen, termasuk dari Pakatan haram, untuk menjawab banyak persoalan berkaitan proses pendaftaran pemilih yang sering kali dijadikan isu oleh mereka.

Diakhir pertemuan itu, Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof dalam kenyataan medianya menyatakan semua ahli Parlimen telah faham dengan penjelasan tersebut.  Malah katanya, ada beberapa isu yang menjadi persoalan di kalangan ahli Parlimen sebelum ini, telah terungkai dengan penjelasan tersebut semalam.

Tidak pula dimaklumkan persoalan macam mana yang dimaksudkan itu.

Persoalan penulis pula, benarkah puak-puak otak senget ini (Ahli Parlimen Pakatan haram) benar-benar keliru atau tidak faham dengan proses pendaftaran pemilih sehingga memerlukan taklimat dari SPR seperti semalam?

Ada di antara mereka telah menjadi ahli Parlimen lebih dari 30 tahun, masih tak faham dengan proses tersebut ke?  Paling tidak, berkongsilah pengalaman dengan ahli Parlimen yang lebih junior, pihak SPR tak perlu hadir pun tidak mengapa.

Musykil jugak tu kalau ahli Parlimen tak faham proses pendaftaran pemilih, walhal proses itulah yang menyebabkan mereka berada disitu dan bergelar YB!!  Kalau ada kecurangan atau manipulasi yang memihak kepada BN dilakukan oleh SPR, tanyalah diri sendiri, “Yang aku boleh sampai sini, kenapa pula?”.

Itu satu hal, dari satu sudut yang lain pula, kalau semua ahli Parlimen Pakatan haram ini benar-benar telah faham seperti mana disebutkan Tan Sri, kenapa demonstrasi Bersih 3.0 yang dijadualkan pada 28 April 2012 ini nak diteruskan juga?  Memanglah ia diuruskan dan di jalankan oleh NGO yang diketuai Ambiga Sreevenasan, tapi semua orang pun tahu itu hanya hiasan kepada dalang sebenar – Pakatan haram.

Kenapa tidak dibatalkan, bukankah katanya semua sudah faham?

Sebenarnya kalau nak disebutkan, SPR ini memang perlu dibersihkan, tapi bukan dari segi perjalanan mahupun kepimpinan yang membentuk suruhanjaya tersebut.  Sebaliknya yang memerlukan pembersihan ialah para penolong pendaftar yang ada di antara mereka terdiri daripada wakil-wakil parti pembangkang ini.

Kelompok inilah yang sebenarnya menjadi duri dalam daging dengan mendaftarkan entah mana-mana orang sebagai pengundi atau pun membuat kesilapan, yang akibatnya kemudian ditanggung oleh SPR dan kerajaan.

Penulis tahu, merekalah dalang yang memasukkan nombor kad pengenalan salah, nama salah, alamat bertindih dan sebagainya semasa proses pendaftaran, kemudian menuduh SPR secara curang telah menyelewengkan maklumat pengundi untuk kepentingan kerajaan BN.

Walaupun SPR mempunyai sistem untuk mengesan kesilapan seperti ini, tapi itu memakan sedikit masa.  Sedangkan, di antara ruang masa sebelum kesilapan itu disedari dan diperbetulkan, ia telah dijaja seluruh negara oleh puak-puak ini bagi memburukkan imej SPR.

SPR perlu dibersihkan dari anasir yang semacam ini, bukan menukar prosedur atau apa pun perkara pelik-pelik yang dituntut Pakatan haram sebelumnya.

41 thoughts on “Penjelasan SPR: Benarkah Ahli Parlimen PR Sudah Faham?

  • April 17, 2012 at 3:33 pm
    Permalink

    Semua dimata pembangkang adalah salah SPR. Kalau dlm pru nanti PR kalah teruk, spr akan menjadi mangsa pertama mereka yang dipersalahkan.. SPR adalah badan yang telus dalam menjalankan proses demokrasi pilihanraya di Malaysia..

    Reply
    • April 18, 2012 at 9:05 am
      Permalink

      telus apa ???? kenapa plihihan raya di Likas Sabah diadakan semula ….????

      setelah mahkahmah dapati ada bukti penipuan didaftar pemilih ….

      ramai pengundi2 Filipina diberi kad pengenalan sementara ….untuk mengundi …

      berpaksi dengan relaiti lah

      Reply
      • April 18, 2012 at 12:58 pm
        Permalink

        Laaaaa…..5 negeri pembangkang dapat tu masih tak telus ke bongok…..

        Reply
    • April 18, 2012 at 9:52 am
      Permalink

      penulis pun berat sebelah…buat tuduhan sembrono aje…macam2 bukti yang ditunjukan, nak nafikan apa lagi….dekat pilihanraya umno kat kampung2 tu sebok cari orang yang nak mengisikan jawatan kosong iaitu pengundi hantu….orang yang biasa jadi pengundi antu dah tampil menceritakan segala mcm penipuan….bukanya nak dengar penafian, tindakan itulah yang orang nak tengok, daftar pengundi hendaklah bersih….jika bersih pun tak suka….disebelah sana lah yang kotor.

      Reply
    • April 18, 2012 at 10:24 am
      Permalink

      betoi ke spr tu telus….dia pun makan gaji …duduk di bawah JPM, bosnya juga PM…..apa cerita ni….

      Reply
      • May 20, 2013 at 12:16 pm
        Permalink

        pakatan haram ko je yg betol atas dunia ni..semua krajaan buat tak betol..

        Reply
  • April 17, 2012 at 3:59 pm
    Permalink

    mereka tidak akan faham, sebab hati mereka dah gelap, otak dah kuning….

    Reply
  • April 17, 2012 at 4:30 pm
    Permalink

    Cina laknat komponen pakatan haram sudah boleh bayangkan satu perkara.

    Mereka sudah bayangkan bahawa mereka akan bolih ulang balik apa yang pernah mereka buat pada orang melayu pada 1969 dulu.

    Mereka halau melayu dari negera mereka sendiri.

    “LU Melayu tak guna bolih balik kampung tanam sayur.”

    Melayu tak seharusnya berpecah belah kerana kuasa saperti yang sedang berlaku sekarang.

    Melayu perlu sedar bahawa tunggak melayu adalah sultan dibawah pemerintahan perlembagaan beraja. Tapi jika melayu berkongsi kelakar dengan cina tentang sultan mereka sendiri, apa lagi yang tinggal??.

    Reply
    • April 18, 2012 at 9:07 am
      Permalink

      sapa yang beri muka sangat kepada China sehingga mereka sanggup menghalau Melayu ke hutan…..

      sapa yang banyak bagi China kaya kat malaysia ini…?????

      sultan pun byk buat business kongsi dengan China …. nak cakap sultan tunggak melayu???

      Reply
      • April 18, 2012 at 9:11 am
        Permalink

        sapa yg pancut dlm mulut china…sapa yg suka duduk atas china….

        Reply
        • April 18, 2012 at 2:14 pm
          Permalink

          hehe….yang tu dia tak mau kata pulak !!

          Reply
      • April 18, 2012 at 2:13 pm
        Permalink

        C5 SAYANG KAUNI CAKAP MLALUI JUBORKAH?
        BERAK PULA MLALUI MULUTKAH?
        KAUNI DR KETEGORI…
        MARANG PERAPO KEPONTEN MARANG SEWALKAH?

        Reply
  • April 17, 2012 at 4:45 pm
    Permalink

    Org melayu masih terpedaya dgn Dakyah pemimpin umno yg panik lagi.

    1969 terjadi kerana zaman tu tak ada internet. Rakyat Malaysia mendapat maklumat yg distorted.

    Tapi skg ada internet. Kalau ada May 69 pun bukan antara kaum , tapi antara Integrity vs Corrupted parties.

    Kalau org PR keluarkan macam ‘statement ‘antiPKR’ ni…dah lama kena ISA.

    Reply
    • April 18, 2012 at 2:15 pm
      Permalink

      Sebab ada internet la hang selalu kantoi bila menipu…mooo…moooo.. kalau menipu serah kat hang !!

      Reply
      • April 18, 2012 at 8:04 pm
        Permalink

        pasal ada internet la satu dunia dpt tengok saiz ehhmm2 boss hang…hang tengok tak kat internet citer tu….99% mcm dia kan mooo..

        Reply
  • April 17, 2012 at 5:35 pm
    Permalink

    FAHAM..hahahah mana ada pembangkang faham apa yang orang lain faham. Sebab depa sendiri pun tak faham apa yang depa tak faham. Kalau nak ambik kira apa yang puak pembangkang kiraa..haiyaaaaaa…tak payah!!!….apa pun tak bolehhh!!

    Reply
  • April 17, 2012 at 6:21 pm
    Permalink

    tak payah sebab isterinya ketua wanita umno!!!!

    Reply
    • April 17, 2012 at 9:41 pm
      Permalink

      pembangkang yg pembangang..

      Reply
    • April 18, 2012 at 2:58 pm
      Permalink

      sapa..sapa..nyalukonglukah!!!!

      Reply
  • April 18, 2012 at 9:07 am
    Permalink

    mooo…reban PASTI bila nk mansuhkan yuran…Zzzzzzzz

    Reply
    • April 18, 2012 at 9:19 am
      Permalink

      tu la moooo…yg hang pi paste sampah sarap tu apa pasai…kan dah ghaib…hehehehe

      Reply
      • April 18, 2012 at 9:27 am
        Permalink

        Org umno ni punya la malas membaca…tak boleh baca lebih dari 3 lines…

        no wonder bodod…

        (tapi baca kisah sex/artis dalam Metro ok jer)

        Reply
        • April 18, 2012 at 9:33 am
          Permalink

          wajib ke kena baca ke sampah sarap yg hang paste tu???…lu sapa moooo…wtcow!!!

          Reply
        • April 18, 2012 at 2:19 pm
          Permalink

          Kita kalau nak membaca kena tengok bahan bacaan mooo…sampah sarap…sorry…kita tak baca !

          Reply
    • April 18, 2012 at 1:13 pm
      Permalink

      PASTI dibuka bukan dengan duit kerajaan…

      bodoh lembu sungguh kau ni….

      patut lah jadi penyokong UMNO

      Reply
      • April 18, 2012 at 2:21 pm
        Permalink

        cpai…salah sorang product PASTI…cikgu PASTI pergi ngajar tak gosok gigi…anak murid apatah lagi…besar sikit, jadi sampah masyarakat !!

        Reply
  • April 18, 2012 at 9:12 am
    Permalink

    aku sendiri pun tak faham kenapa rakyat malaysia pulak yang nak sokong pinjaman PTPTN dan sanggup bayar balik setiap bulan tu…..

    kita nak mansuh PTPTN tak payah bayar bayar balik pinjaman….

    tapi mereka menyokong untuk bayar balik pulak setiap bulan???

    memang lah rakyat malaysia ini terutamanya penyokong dan pengundi UMNO dasar mengampu dan membodek….

    tak ada manusia yang rasional nak bayar balik …..

    Reply
    • April 18, 2012 at 9:16 am
      Permalink

      hutang tetap hutang..dalam dunia takder benda pree melainkan ko duduk dalam hutan..heheh

      kat kubur nanti..nanti dia tanya ada hutang tak kat dunia??

      Reply
      • April 18, 2012 at 12:15 pm
        Permalink

        kenapa tak pendidikan free…..

        tak payah nak bayar pinjaman ….

        kenapa dulu boleh sekarang tak boleh…

        Reply
        • April 18, 2012 at 12:59 pm
          Permalink

          Hang nak hang pinjam…hang taknak toksah pinjam….simple je…..apa yang susah sampai ko dok meroyan tu ……kekekekeke

          Reply
        • April 18, 2012 at 2:17 pm
          Permalink

          kalau tengok paper STAR….ramai orang cina benggang kat cai-cai pembangkang ni…sebab dah hutang duit rakyaat, duit pembayar cukai…pas tu tak ndak bayar !!

          senjata makan diri !!

          Reply
    • April 18, 2012 at 9:16 am
      Permalink

      hutang bayar laaaa….hang ingat chinadoll tu pub anwar dpt free ke???…dia pun bayar jugak kt amoi tu….

      Reply
    • April 18, 2012 at 3:05 pm
      Permalink

      pasal kau kaki meminjam 2 yg menyokong mahasewel meroyan..muka tak malu dah mimjam tu taknak bagi blek..muka tembok jamban!

      Reply
    • May 20, 2013 at 12:22 pm
      Permalink

      pikir la woi..hutang wajib bayar..pakatan haram smua nk free..ko ingt ilmu free ke?bayar la baru berkat ilmu..itu pun tak reti nak pikir..

      Reply
  • April 18, 2012 at 12:16 pm
    Permalink

    tak apa lah …tak nak bayar balik PTPTN …

    tak payah undi BN lagi…..

    Reply
    • April 18, 2012 at 1:00 pm
      Permalink

      Itu ko seorang je yang tak undi….Errrr…..UNISEL tak nak mansuh PTPTN ke? saja tanya….kekekekeke

      Reply
  • April 18, 2012 at 1:37 pm
    Permalink

    C5, Jadi IPTS pun xpayahlah bagi free sbb swasta yg bukak! Betul x? So, berapa yg dapat kemudahan ni klu hanya IPTA bg free? Adil ke mcm tu?

    Reply
  • April 18, 2012 at 1:40 pm
    Permalink

    C5, klu PASTI boleh charge ibubapa sebab bukan dibuka oleh duit kerajaan jd IPTS pun blh lah charge ye tak? Diorang buka bkn guna duit kerajaan?

    Reply
  • April 19, 2012 at 10:21 pm
    Permalink

    Kalau betul SPR dan UMNO takda kerjasama dalam memanipulasi daftar undi sila sokong tuntutan BERSIH. Tuntutan BERSIH bukan untuk PR tapi untuk RAKYAT MALAYSIA. Sukakah kita bila orang luar/ pendatang haram tentukan PM M’sia?
    Apa masalah UMNO tak sokong tuntutan BERSIH?

    Reply
  • April 27, 2012 at 9:25 pm
    Permalink

    buduh betul korang bertekak kat sini.. esok esok masa pangkah .. pangkah dacing gak … hohohoohho

    aku tak halalkan setiap sen duit cukai & zakat yang aku bayar bulan bulan yang di gunakan di jalan yang salah dari dari hukum syarak.. semoga di BAKAR selama lamanya di neraka jahanam …

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *