Oii Anwar, Writ Saman Dah Hantar Ke Belum?

Share


Seminggu dua ini pandangan umum berlegar pada isu PTPTN yang sebenarnya pada perkiraan penulis hanyalah salah satu diversion oleh Anwar Ibrahim yang memang dah diketahui ramai amat gemar mengalih perhatian daripada isu pokok.

Antara isu pokok yang masih menghantui Anwar misalnya keselamatan Israel yang mahu dipertahankan oleh Anwar, isu video chinadoll, campurtangan Anwar dalam pengurusan parti Pas, cabaran saman terhadap Datuk Eskay, skandal KKB gate, isu murtad dan prioriti hudud dalam agenda PR, sampah sarap dan masalah rumah urut di Selangor termasuklah  paling penting saman Anwar terhadap Nallakaruppan.

Itu belum masuk lagi isu perebutan kerusi antara PKR dengan Pas dan antara PKR dengan DAP, campurtangan Anwar dalam menentukan arah tuju pemerintahan pas di Kedah serta sambutan rakyat yang semakin sejuk terhadap program yang dihadiri Anwar dan pemimpin pakatan pembangkang.

Pun demikian, isu PTPTN yang dikecohkan oleh geng PR itu tetap ada keperluannya untuk kita ulas apatah lagi ianya umpama boomerang yang tertunjal atas dahi Anwar sendiri. Gebang merata-rata alih-alih dia sendiri waktu berada dalam kerajaan terlibat sama di awal penubuhan PTPTN. Haru sungguh.

Balik kepada persoalan tajuk, masuk hari ini dah hampir sebulan Anwar memfailkan samannya terhadap Datuk Nallakaruppan berhubung isu biseksual tapi hingga kini belum lagi penulis baca berita yang mengatakan writ saman telahpun dihantar kepada Nalla atau peguamnya.

Kot kalau masih ada yang belum tahu apa itu biseksual, ianya bermaksud seseorang itu kegemarannya melampau tabie sebab ‘pedang’ sama ‘pedang’ boleh berlaga ke tung ke tang juga di masa yang sama atau berlainan ‘pedang’ juga boleh masuk ‘sarung’. Itu ringkasan berbunga, kan kalau cerita lebih nanti jadi kaunseling jam tiga pagi pulak, payah nanti.

Biasanya dalam perkara yang gempar dan besar, Anwar cukup gemar bikin sidang media untuk mengwar-warkan kepada umum tanpa mengira dirinya berada di pihak yang betul atau salah, yang penting persepsi tetap nombor wahid bagi membina gambaran awal yang dirinya sentiasa di pihak yang benar.

Sehingga 28 Mac lepas, berita terakhir dari pihak Nallakaruppan mengesahkan pihaknya belum menerima writ saman dari peguam Anwar. Tanpa writ saman, perbicaraan tidak akan berjalan seumpama isteri yang digantung tak bertali, tiada kata putus dan tiada kepastian ke mana arah nak di tuju.

Sementara itu, peguam utama Nalla, Datuk Seri Shafie Abdullah, sehingga kini Datuk Nalla belum menerima writ saman tersebut.

“Sebaik dilantik sebagai peguam kepada Datuk Nalla, saya akan menulis surat kepada firma guaman yang mewakili Anwar, tidak payah susah-susah, mereka boleh terus menyerahkan writ saman tersebut kepada firma saya,”katanya. – Datuk Seri Shafie Abdullah, 28 Mac 2012

Manakala berita terakhir dari pihak Anwar ialah pada 26 Mac ketika saman difailkan terhadap Nallakaruppan berhubung isu biseksual. Sepatutnya selepas saman difailkan, writ saman disegerakan hantar kepada penama supaya pengurusan kes dan tarikh perbicaraan dapat disegerakan, tapi dalam kes sekarang ini lain pula yang berlaku.

Selepas 26 Mac Anwar terus langsung senyap seolah-olah mengharapkan tiada lagi persoalan dari khalayak “kenapa Anwar tidak menyaman Nalla?”.

Dah hantar ke belum writ saman kepada Nalla? Kalau dah, bila dan di mana? Teringin benor penulis nak tahu berita selanjutnya. Bukan saja penulis, malah ramai yang nak tahu status terkini dari pihak Anwar berhubung isu tersebut.

Kita bukan apa, alang-alang dah failkan saman eloklah pihak yang nak menyaman segerakan prosesnya supaya tidaklah nanti orang kata semuanya gempak untuk mengabui mata khalayak semata-mata.

Dahlah sampai sekarang Anwar malu-malu kucing untuk bersumpah mubahalah meletakkan keyakinan dan kepercayaan kepada kekuasaan dan keadilan penghakiman Allah s.w.t dengan menyebut “Wallahi, Wabillahi, Watallahi” bagi menafikan segala dakwaan isu moral yang membelenggu dirinya, takkan dalam bab menyerahkan writ saman pun malu-malu biawak pula?

Apapun, penulis harap sangat, mana tahu kot ada balaci atau juak Anwar yang tahu berita terkini yang Anwar dah hantar writ saman kepada Nalla, tolonglah tampalkan linknya dalam ruangan komen. Maklumlah, penulis pun manusia biasa ada kalanya tak terkecuali dari tertinggal bas lagipun ambo bukannya ‘anugerah tuhan’ macam sorang malaun tu.


217 thoughts on “Oii Anwar, Writ Saman Dah Hantar Ke Belum?

  • April 17, 2012 at 6:50 am
    Permalink

    Perdana Menteri Malaysia Dato’ Seri Najib Razak menyatakan Hukum Allah itu tidak berpaksi kepada “realiti sebenar”. Kenyataan Najib jelas menunjukkan UMNO sekeras-kerasnya menolak perlaksanaan hukum hudud di Malaysia. Pemimpin UMNO sering memperlekeh,menghina, mempersenda Hukum Hudud dan meletakkan Hukum Alquran setaraf sampah. UMNO dan BN tidak pernah berusaha untuk melaksanakannya dengan berbagai2 alasan diberikan…

    Sila beri jawapan terhadap kenyataan Perdana Menteri kau orang ni……??? Kau orng tak jawap isu ini, dok pusing2 menda2 lain.

    Reply
    • April 17, 2012 at 7:36 am
      Permalink

      ERR..WALLY SLIPAU DAH LANGKAH MAYAT KAPAL SINK KE BLOM? KLU PAS KAT KELANTAN PUN TUNDUK DGN MAT WILCHA TU AKU PUN X HERAN KLU PAS DI MANA2 NEGERI PUN AKN TUNDUK KAT DEEAYPIG GAK! HUHUHU. KIRE PAS BERNASIB BAIK LER SBB DI MALUKAN ATAS MUKA BUMI NI SBLUM DI AKHIRAT. PAS LBEY SOKONG JIKA ORG ISLAM MURTAD DRP MEMPERJUANGKAN HUDUD SBB NK RAIH POPULARITI JEK KEHKEHKEH

      Reply
      • April 17, 2012 at 9:05 am
        Permalink

        langkah mayat tidak melibatkan akidah …

        menafikan hukum hudud lebih berat ….

        buktikan PAS kelantan tunduk dengan DAP???

        UMNO jadi anjing MCA dan MIC kau tak perasan…

        Reply
        • April 17, 2012 at 9:12 am
          Permalink

          PAS dah memerintah Kelantan 20 tahun. Agama Islam di bawah enactment kerajaan negeri. Sampai sekarang hukum hudud hanya cerita sahaja. Cuba bayangkan seorang curi air mineral di supermarket. Pencuri itu curi air sebab kerajaan Kelantan gagal menyedia air bersih. Jadi nak hukum hudud siapa?

          Reply
          • April 17, 2012 at 9:38 am
            Permalink

            Salam tuan, kalau tak tau hukum hudud jangan bicara sebarangan. Walaupun mencuri adalah jenayah hudud tapi bukan semuanya d hukum hudud. Mencuri makanan, minuman dan barang keperluan tidak d hukum hudud. Bergantung pulak kaedah menyimpan barang, adakah d biar atau d simpan d tempat yg. selamat dan berkunci. Ada banyak permasaalahan sebelum hukum hudud d laksanakan. Belajarlah dulu, jangan menghina perintah Allah ikut akal sendiri. Apakah ilmu yg. kamu ada lebih hebat dari ilmu Allah yg. menjadikan sekelian alam ini?
            Malah d zaman khalifah Umar Al-Khatab d mana kemiskinan berleluasa, pencuri tidak d hukum hudud. Maknanya hudud tidak d laksanakan sebarangan mengikut hawa nafsu, tapi mengikut fitrah yg. Allah tetapkan. Jika kita tak mampu laksanakan, Allah maha mengetahui tapi kalau kita tak mau melaksanakan maka tunggulah AZAB Allah amat pedih dan menyeksakan dan ianya PASTI.

          • April 17, 2012 at 4:07 pm
            Permalink

            Wahai bujuk,

            Adakah permasalahan sebelum hukum hudud dilaksanakan telah diselesaikan?

            Adakah mekanisma perlaksanaan hudud telah disediakan?

            Apakah had minima nilai harta yang dicuri bagi membolehkan hudud dilaksanakan?

            Selesaikan dulu permasalahan baru dilaksanakan, bukannya buat tapi dengan macam-macam masalah.

          • April 17, 2012 at 4:09 pm
            Permalink

            hudud PAS bujuk…takde sapa nk paham pun…taliban yg brutal tu pun suspen dgn hudud hangpa tu…

          • April 17, 2012 at 7:38 pm
            Permalink

            Potong je kelapa nik ajis. sebab makin hari aku tengok pas makin disewelkan oleh kata2nya yang tak masuk akal demi meraih populariti dikalangan pengikut pas yang apa pun tak boleh masuk akal mereka kecuali kata-kata numero uno mereka yang nyata semakin hari semakin lupa politik dunia hanya sementara. Akhirat juga kekal selamanya..

          • April 17, 2012 at 11:27 pm
            Permalink

            Permasalahan paling besar ialah peguasa/ pemerintah taknak laksanakan hudud. Mengugut mengambil tindakan jika d teruskan serta tidak membenarkan pihak berkuasa seperti polis dan penjara yg. berada d bawah kuasa k’jaan pusat membantu melaksanakan hudud.

          • April 18, 2012 at 8:53 am
            Permalink

            bak kata Husam Musa, ‘No Hudud Without DAP and PKR’s Consent’

          • April 18, 2012 at 10:15 am
            Permalink

            Itu untuk negara m’sia sebabnya PAS takda majoriti. Tapi d k’tan dan t’ganu yg. enekmen hudud dah d luluskan apa hak DAP dan PKR nak halang. Lagipun enekmen tersebut untuk orang Islam saja, orang kafir tak perlu susah hati.

          • April 18, 2012 at 11:01 am
            Permalink

            Setakat gebang enakmen je ke bujuk….errrr…..jawatan kuasa hudud dah tubuhkan ke belum….kah…kah…kah….

      • April 17, 2012 at 4:17 pm
        Permalink

        bkn najib jea, tapi hudud PAS hangpa ni seluruh dunia islam kena tolak…hang paham tak cipai…

        Dalam hudup PAS kalau puak hangpa berzina dlm keretapi ke, kat kondo ke semuanya selamat dari kena hukum hudup,sebab pok nik hang sure dapat wahyu entah dari mana yg Allah dah maafkan depa…hang nak ikut ke hudud mcm tu cipai…

        Reply
    • April 17, 2012 at 7:52 am
      Permalink

      Isu pokoknya ialah mana writ saman tu… belum sampai lagi…. Cakap bagai nak runtuh langit nak sama Nalla…. teruskan apa tunggu lagi…. jgn nak pusing-pusing. Saya pun nak ikuti kes saman ni…. amat menarik…. isu sheik dan skandal.. ha, ha, ha,… teruskan saman.

      Reply
      • April 17, 2012 at 9:07 am
        Permalink

        itu tak penting isu aqidah lebih penting…

        najib menafikan hukum allah ….

        itu sebab UMNO bodoh ….. taraf lembu..

        lebih pentingkan isu remeh….saman writ lah…bla….bla….

        dari isu agama…

        Reply
        • April 17, 2012 at 10:54 am
          Permalink

          err betul ke atau sure ke korang yang akidah tu penting..sebab PAS cakap murtad tak penting yang penting pengundi hantu….errr murtad tu bukan bab akidah ker???

          Reply
        • April 17, 2012 at 9:40 pm
          Permalink

          C5,Pemimpin PAS la yg nafikan hukum Allah. Dah perintah Kelantan 20 tahun satu hududpun tak terlaksana. Cakap saja tapi tak buat. Ini la sifat munafik yang sangat terang dan jelas.

          Reply
          • April 20, 2012 at 3:32 pm
            Permalink

            Betul tu cfu …. Puak2 haramjadah ni acu Saja bukan nak buat sungguh2 pon. Oii bujuk, c5 toksah dok menipu Kat sini. Sini tempat bukan tempat orang khawarij.

        • April 19, 2012 at 7:00 pm
          Permalink

          Menuduh org terpesong akidah tanpa menyiasat dgn sebaiknya, boleh juga menybbkn yg menuduh itu terpesong akidahnya.

          Itu hak TUHAN menentukannya. Setahu saya, Najib ttp beragama Islam. Yang ko persoalkan keislaman seseorg apahal? Klaau ko tak pasti, ko pi tanya Najib sama ada dia Islam atau tidak. Kalau Najib buat salah, AJARlah… bukan diEJEK…atau lebih buruk, dituduh TERPESONG AKIDAH.

          Kalau Najib tidak terima hujah ko, bukan bermaksud dia sudah terpesong akidah, tapi ko yang tak pandai bagi tazkirah pada Najib sebaiknya.

          Dgn itu, tak perlulah ko tuduh dia terpesong akidah sbb itu hak TUHAN yang menentukannya. Bukan ko pun!

          Barangkali ko pun sama dgn Lembu! Maaflah… Gurau2 jer…

          Aku bukan penyokong Najib, tapi kalu saudara seagama sudah dilabel begitu, hak saya juga menerangkan kpd saudara seagama yg barangkali agak BONGKAK dan SOMBONG utk mengetahui kebenaran nyata di depan mata.

          Kasihsayanguntukmujua

          Reply
      • April 17, 2012 at 9:44 am
        Permalink

        UMNO memang cakap berbelit2, tunggulah bila Anwar hantar writ saman dia akan tuduh lain pulak. Mula2 bila Nalla buat cerita, UMNO termasuk mykmu heboh suruh Anwar saman. Bila Anwar hantar amaran tarik tuduhan atau d saman, heboh pulak Anwar ahli politik yg. tak boleh d sentuh semua nak saman. sekarang bila writ saman belum d hantar sekali lagi kecoh suruh saman cepat… inilah kerja UMNO dan pengikut mereka.

        Reply
        • April 17, 2012 at 2:24 pm
          Permalink

          yg cakap berbelit2 tu anwar..ala jgn wat lupa bila wartawan tanya pasal jam omega..jap ada dlm umah jap ada dlm lubang jamban jap cina doll pakai..bujuk ko jilat la agen yahudi pakai nande tu..

          Reply
          • April 17, 2012 at 4:19 pm
            Permalink

            nak tunggu sampai bila bujuk oiii..lawan tetap lawan konon…pirahhhh

          • April 17, 2012 at 11:33 pm
            Permalink

            Dulu korang kata(polis) dalam masa seminggu boleh dapat maklumat pemilik jam bila hantar no siri ke kilang… eh-eh sekarang suruh buktikan pulak. Jelas lah no siri yg. diberi adalah bohong dan semua cerita korang dulu pembohong. Kenapa tak tanya eskay dia dapat no.siri jam tu d mana?
            Tak pernah aku jumpa orang bawak surat varenty jam kamana dia pergi… sudah2 lah nak bohong pun.

        • April 17, 2012 at 9:19 pm
          Permalink

          Mampuih hang pa kena kelentong oleh Anwaq haprak tu bujuk….Anwaq saja nok membodo kan puak puak hanga yang bingai lagi pandir tu.Saja dia nok tunjuk pada hang pa yang dia dah hebat & benaq. Analogi nya sorang polis trafik tahan pesalah lalulintas dia catat segala butir kp & lesen memandu pesalah tapi surat notis hadir ke mahkamah/penyelesaian kes melalui kompaun Pol.257 tak di serah kan. Ni makna kes tu belum lagi berkuatkuasa lagi sebab notis tak di serah pada pesalah tu…

          Ni la di kata kes gempaq jerr macam Anwaq buat tu saja nok takut takut kan Nallakaruppan tapi dia silap dia ingat Nalla tu bodo macam melayu pandiaq ketegak PAS & PKR…!!!

          Reply
          • April 17, 2012 at 11:35 pm
            Permalink

            Rasa aku dulu tunM dan KJ cabar Anwar saman jugak.. tapi bila d saman tak berani jumpa d mahkamah pulak, guna imuniti dan sebagainya… Najib pun samakan.

          • April 19, 2012 at 12:26 am
            Permalink

            tapi tun m menang dalam kes saman tu.. so anwar la yg salah.. hahaha..

          • April 19, 2012 at 5:29 pm
            Permalink

            mana ko belajar tunM menang? belum bicara dah menang? tu namanya lidah bercabang, belum d saman cabar mintak saman tapi bila d saman guna gelaran TUN untuk elak d saman. Siapa yg. berani?

    • April 17, 2012 at 8:09 am
      Permalink

      Bila pulak Karpal Singh beri kebenaran pada PAS utk perjuangkan hukum hudud ?

      Korang dh melutut dpn Karpal utk dpt arahan selanjutnya ? Kalau belum elok buat sekarang … nanti Karpal marah pada PAS.

      Reply
    • April 17, 2012 at 9:07 am
      Permalink

      helllloooo….C5!!!!
      berapa punya bah…lollah kau.
      orang tanya dah makan…
      yang kau jawab belom berak 2 apa pasal…..muuuuaaaaaahhhhh..
      BERAPA PONYAH BAHLOL LAHKAU NI..
      kahkahkahkah apo natdikato.

      Reply
      • April 17, 2012 at 9:09 am
        Permalink

        kaunorang spin isu yang lebih penting….

        demi menjaga juboq Najib dan lobang rosmah jea…..

        Reply
        • April 17, 2012 at 9:13 am
          Permalink

          kau pagi ni dah pakcuceng c5..hehehe
          klu belom pegilah pakcuceng…
          biar lapang kedua kepala kau 2..hehehehe

          Reply
        • April 17, 2012 at 9:14 am
          Permalink

          Oii..C5 Cibai…ko cakap akidah la mcm la bagus sangat …pastu hina/kutuk/fitnah PM & Rosmah..kira dapat pahala la tu..bodohnya C5

          Reply
          • April 17, 2012 at 9:19 am
            Permalink

            apa pulak kau tak jawap isu ….

            yang sebenarnya …. berpaksi kepada realiti lah ……

          • April 17, 2012 at 2:26 pm
            Permalink

            realiti??? he..he..yg realitinya UMNO dipilih secara majoriti rakyat malaysia sebagai kerajaan yg memerintah..anwar and balaci duk sebagai pembangkang yg senantiasa bodoh lagi bangang..

          • April 17, 2012 at 4:22 pm
            Permalink

            realiti apa cipai???..yg 99% aksi terlampau tu ke??…toksah ckp pasal akidah laa…org yg nak mempertahankan akidah umat islam kat malaysia ni pun puak hangpa pancung…..akidah apa yg hang menyalak ini…akidah percaya kepada buku jinggay hangpa ke…bodoh tulen hang ni…

    • April 17, 2012 at 9:34 am
      Permalink

      Anwar: Hudud tak ada tempat dalam dasar Pakatan
      Ng Ling Fong
      12:28PM Nov 9, 2011

      Walaupun PAS berkeras untuk melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan, tetapi ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi jaminan kepada masyarakat Cina bahawa undang-undang kontroversi itu tidak ada tempat sama ada dalam konsensus atau dasar Pakatan Rakyat.

      Reply
      • April 17, 2012 at 9:53 am
        Permalink

        Apa masalah korang?
        PAS nak laksanakan HUDUD d negeri yg. PAS perintah bukan seluruh negara. PAS nak buktikan pada seluruh rakyat M’sia dan dunia bahawa HUDUD mampu menyekat jenayah dan menghalang MURTAD. Bila dah ada bukti, BODOH lah orang yg. masih tidak percaya pada hukum yg. Allah perintahkan pada manusia.
        Anwar bercakap bagi pihak PR, hudud tidak termasuk dalam perjanjian bersama perti2 sebab dia tahu majoriti rakyat telah termakan hasutan dan fitnah UMNO terhadap HUDUD. Tapi adakah Anwar kata PR akan halang HUDUD? tidak… maknanya k’tan dan t’ganu boleh terus laksanakan hudud selepas PRU13 sekiranya PR berjaya ke PUTRAJAYA.

        Reply
        • April 17, 2012 at 10:18 am
          Permalink

          Habis tu kenapa di Kelantan tidak dilaksanakan?

          Ketua Hakim Syarie Kelantan sendiri telah akui Kerajaan PAS Kelantan tidak serius mahu laksanakan hudud.

          Reply
          • April 17, 2012 at 4:30 pm
            Permalink

            bila bujuk..bilaaa..dari muda dah sampai ke nyanyuk pok nik hang tu…mana hududnya…org jahil agama bleh la hang gebang pasal hudup PASPISPUS hangpa ni…

            kalau pun pok nik hang tu mati hidup 7 kali pun, dia tak kan pratik hukum hudud ni…sebab dia tu cuma ahli politik tegar yg gilerrr kuasa…hang paham tak bujuk…

          • April 17, 2012 at 11:37 pm
            Permalink

            berani k’jaan pusat benarkan tubuh pasukan polis dan penjara sendiri? Hari ni KDN luluskan bulan depan mungkin dah boleh laksanakan. Ada berani?

          • April 18, 2012 at 8:45 am
            Permalink

            hahaha… korang sendiri tak tahu bagaimana nak laksanakan, lagi sembang deraih.
            Mana mekanisme perlaksanaan?

          • April 19, 2012 at 5:26 pm
            Permalink

            laksanakan bukan tugas ADUN tapi pegawai k’jaan seperti polis, mahkamah dan penjara. Tak perlu cerita macam2.. persoalan sekarang UMNO sokong ke tidak pelaksanaan hukum hudud, jika sokong sila bagi kerjasama supaya pihak berkuasa polis dan penjara boleh laksanakan hukum hudud ni.

        • April 17, 2012 at 9:27 pm
          Permalink

          Masaalah nya bujuk sampai la ni Kelantan & Kedah lum lagi laksana kan hudud.Depa tau hudud emamagn tok leh di laksnakan kerana halangan Perlembagaan Persekutuan/perundangan,penduduk pelbagai etnik/budaya/agama & penguatkuasaan undang undang. pemimpin PAS cuma bijak buat gimik politik untuk mengeliru & menorak rakyat bebai macam puak puak hang pa ni…

          Aku kesian kat hang pa ni bodo piang sampai kiamat kena kelentong oleh Pemimpin Akai sampah PAS …!!!

          Reply
          • April 17, 2012 at 11:45 pm
            Permalink

            Kalau hang jadi manager sykt. besar hang buat semua kerja ka?
            Kalau Manager nak hasilkan sarung tangan tapi General Manager suruh pekerja buat tikar getah, boleh siap ka sarung tangan?
            DUN antara tugas dia gubal enekmen, yg. ni PAS dah buat. Nak laksanakan tu kerja mahkamah, polis dan penjara. InsyaAllah tugas PAS dah selesai, Allah tanya kenapa tak laksankan hudud nanti TGNA boleh jawab ini aje yg. hamba mampu, laksankan tu tugas polis dan penjara bawah kuasa pusat. Allah akan tanya Hishamudin pulak sebab apa tak benarkan polis dan penjara kuatkuasakan dan laksanakan hudud…

          • April 18, 2012 at 12:12 pm
            Permalink

            Laaaa…dah hangpa tau benda tak boleh laksanakan….lagi hangpa nak laksanakan tu pasaipa….hangpa ni bahalol la…kekekekekeke

          • April 19, 2012 at 5:21 pm
            Permalink

            Sebab tu PAS nakkan kuasa supaya boleh laksanakan HUDUD dan perintah Allah yg. lain… sebab tu juga PAS masuk pilihanraya.

        • April 18, 2012 at 2:39 am
          Permalink

          BUJUK: ko cakap pasai hudud dari awal sampai akhir …aku respek lah ngan ko nie, pendirian ko tetap sama, semangat ko memang aku hormatlah,

          sebelum kita pergi jauh…aku nak tanya bujuk..ko faham ke tidak apa makna HUDUD mengikut Al-quran, dan berapa kali ayat hudud itu di sebut dalam ALquran,

          kalau ko nak cakap bab akidah, kita kena tahu apa kita bercakap, jangan umpama burung kakak tua atau menjadi anjing belaan dap.

          Reply
        • April 18, 2012 at 1:40 pm
          Permalink

          boleh berpilih2 la plk..nak laksana hudud kat mana n utk sapa..

          Reply
          • April 19, 2012 at 5:19 pm
            Permalink

            mana lebih baik, buat sikit2 dengan tak buat langsung?

    • April 17, 2012 at 9:36 am
      Permalink

      Kerajaan Kelantan Tidak Pernah Serius Untuk Laksanakan Hudud

      Ketua Hakim Syarie negeri, Datuk Daud Mohamad menegur kerajaan Pas Kelantan kerana tidak pernah serius memberi penerangan kepada masyarakat mengenai hukum hudud sekalipun sudah meluluskan peruntukannya hampir 20 tahun lalu.

      Reply
      • April 17, 2012 at 9:43 am
        Permalink

        kerajaan UMNO yang lebih serious lah buat …

        Reply
        • April 18, 2012 at 12:13 pm
          Permalink

          Yang nak laksanakan hudud tu sapa….PAS ke UMNO…..bodo

          Reply
      • April 17, 2012 at 10:01 am
        Permalink

        Mufti taktau masalah perlembagaan negara dan bukan beliau yg. perintah negeri. Siapa nak tangkap pesalah? mana nak simpan pesalah? siapa nak jatuhkan hukuman? ini semua melibatkan jentera dan kuasa k’jaan pusat. Negeri tak boleh ada polis sendiri, jika k’jaan pusat tak benarkan polis laksanakan tugas yg. k’jaan negeri arahkan siapa nak buat?
        Aku cabar k’jaan pusat benarkan negeri2 mempunyai polis sendiri jika serius suruh K’tan laksanakan hudud.

        Reply
        • April 17, 2012 at 9:36 pm
          Permalink

          Lagi lagi hang ni bebai macam keladai mana ada kuasa kerajaan persekutuan benar kan kerajaan negeri tubuh kan polis masing masing…? Hang tak baca ka Perlembagaan Malaysia sebab tu hang melalok lalok…

          Kalo kerajaan persekutuan nok jugak tubuh kan polis negeri ,maka semua Ahli Parlemen ( AP ) BN & Pembangkang mesti sokong cadangan untuk pinda perlembagaan & undang undang. Ada berani ka AP Pembangkang bukan islam pi sokong pindaan nih…? Hang kena ingat pindaan mesti capai 2/3 dari AP. Kalo tok cuma gigit jari jerr la AP PAS…!!!

          Reply
        • April 17, 2012 at 9:49 pm
          Permalink

          Bujuk, jangan banyak alasan dengan hukum Allah. Tak payah kebenaran Pusatpun boleh laksanakan hudud. Bukan kah PAS sanggup berjihad dan sanggup mati syahid. Kalau Pusat tak bagi kebenaran, PAS kena laksanakan juga dan jangan sabitkan dengan Pusat. Kata pepatah Lautan Api sanggup diredahi.Guling atas jalan raya boleh, takkan la demi hudud takut mati?

          Reply
          • April 17, 2012 at 11:48 pm
            Permalink

            Yg. ko tak belajar ialah orang yg. WAJIB laksanakan HUDUD adalah PEMERINTAH yg. BERKUASA. Sekarang K’jaan negeri tidak berkuasa pada polis dan penjara, jadi mereka lepas bila Allah tanya d masyar nanti InsyaAllah.

          • April 18, 2012 at 8:47 am
            Permalink

            Nak laksanakan sesuatu hukum mesti secara hikmah….

          • April 18, 2012 at 10:19 am
            Permalink

            Tapi UMNO taknak laksanakan… samada hikmah/ tidak. Apa masalah UMNO (k’jaan pusat) bagi kerjasama untuk laksanakan hudud d k’tan yg. mana 80% penduduk muslim? Hanya dengan 1 arahan pihak berkuasa polis dan penjara sila bagi kerjasama pada k’jaan negeri dalam menguatkuasakan hudud. Tapi UMNO, dah la tak buat apa2 d negeri yg. UMNO tadbir, sebaliknya menghalang hudud d laksanakan d negeri yg. PAS tadbir.

          • April 18, 2012 at 12:15 pm
            Permalink

            Laaa bujukkk…kedah melalui tok jijan hang kata depa tak boleh laksanakan hudud atasc sebab kepelbagaian kaum…parti dan agama…….hang sembang lebih laaa bujuk

          • April 19, 2012 at 5:17 pm
            Permalink

            bagi kebenaran d K’tan dan T’ganu dulu, kemudian cerita pasal Kedah.

      • April 17, 2012 at 10:25 am
        Permalink

        1. Dr. Aziz Bari tu bukan ‘Pakar Perlembagaan’? Dia telah nyatakan tiada sebarang halangan untuk Kelantan laksanakan hudud.

        2. Semasa Kerajaan PAS Kelantan gubal dan wartakan enakmen hudud, adakah isu-isu tersebut diambil kira?

        3. Sebab itulah Ketua Hakim Syarie kata Kerajaan Kelantan tidak bersungguh-sungguh mahu laksanakan hudud di Kelantan. Setelah 20 tahun, cadangan mekanisme perlaksanaan pun takde lagi…

        Reply
        • April 17, 2012 at 12:02 pm
          Permalink

          Siapa yg. nak tangkap dan jatuhkan hukuman? hang jawab yg. ni dulu. Aziz bari cakap sebab bukan dia yg. laksanakan.. Tanggungjawab PAS sebenarnya telah selesai, tinggal tanggungjawab laksanakan pada polis, mahkamah dan penjara.

          Reply
          • April 17, 2012 at 2:29 pm
            Permalink

            sudah la bujuk..haji hadi pun kata HUDUD bukan keutamaan kami..ko nak cerita pasal ko lebih islam ke bujuk.. nasihat dulu anwar tu jgn pakai nande’

          • April 17, 2012 at 4:33 pm
            Permalink

            baru karpal sink tu batuk jea, hilang semua hudud PAS hangpa tu…

          • April 17, 2012 at 9:46 pm
            Permalink

            pPasai apa pulak polis,penjara & mahkamah kena kuat kuasakan hududu..? Kalo pihak pihak ni melaksana kan penguatkuasaan dah tentu tindakan depa batal & tak sah/null & void kerana bercanggah ngan Perlembagaan Malaysia. Jadi inti nya perlem,bagaan tu mesti kena pinda. Bole ka perlembagaan tu dim pibnda..? Ni la kekangan politik & perundangan akan tiba pada kerajaan kerana memerlu kan sokongan Ahli Parlemem 2/3. Senang ka nok dapat jumlah 2/3 bujuk oiii..? aaaaaaSebab tu PAS Kelantan & Kedah sampai la ni tak dapat laksana kan hudud sebab sebab halangan politik & perlembagaan/perundangan. Hgang ingat pemimpin PAS ni bongokm ka macam hang bujuk oiii…??

            Padan muka hang dah kena kelentong oleh pemimpin haprak nampak waraq PAS ni…!!!

          • April 17, 2012 at 11:55 pm
            Permalink

            UMNO mula berdalih, katanya UMNO abang besar dalam BN. Semua kehendak UMNO akan terlaksana, MCA dan MIC akan turut perintah. Habis masa ada 2/3 kenapa tak ubah perlembagaan ni? Kenapa bila PAS usulkan perkara ni UMNO tak sokong? biarlah kalau parti kafir tak sokong, sekurang2 nya kita boleh jawab pada Allah nanti kami dah usul hudud d dewan rakyat tapi tak cukup undi, bila Allah tanya nanti.

          • April 18, 2012 at 8:48 am
            Permalink

            Bila masa PAS usulkan perlaksanaan hudud di Parlimen? Hadi Awang sendiri kata belum tiba masanya untuk usulkan di Parlimen.

          • April 18, 2012 at 10:24 am
            Permalink

            PAS dah 3 kali cadang undang2 MURTAD, pun UMNO tolak jugak. Hanya MENTERI yg. boleh bawak USUL atau bentangkan rang undang2. memanglah belum masanya sebab PAS/PR belum berkuasa.

        • April 17, 2012 at 4:17 pm
          Permalink

          ‘Siapa nak tangkap dan jatuh hukuman?’ macamana hendak laksanakan kalau ini pun kau tak tahu?

          Reply
          • April 17, 2012 at 11:57 pm
            Permalink

            Bukan tak tahu tapi tiada kuasa… Allah maha mengetahui apa yg. kamu lakukan dan usahakan. Jadi hang paham sekarang siapa yg. taknak laksanakan hudud. jadi jangan tuduh sebarangan.

          • April 18, 2012 at 12:35 am
            Permalink

            yg reject hudud PAS tu your big brother si hardy tu bujuk…dia kecut teloq dgn sink oku tu…hang pi la lempang muka mr hardy ewangs tu…

          • April 19, 2012 at 4:44 pm
            Permalink

            Apa yg. sing tu boleh buat kalau k’jaan pusat izinkan polis dan penjara bagi kerjasama kuatkuasakan hudud. He’s no body man…

    • April 17, 2012 at 9:37 am
      Permalink

      Hudud boleh dilaksana tanpa pinda Perlembagaan – Pakar

      Banyak pihak termasuk pemimpin PAS dan DAP sendiri terkeliru bahawa Perlembagaan Persekutuan perlu dipinda bagi membolehkan hukum hudud dilaksanakan di Kelantan, kata pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari.

      Menurut Aziz, beliau tidak nampak sebarang asas dan sebab yang memerlukan Perlembagaan Persekutuan dipinda bagi memberi laluan kepada pelaksanaan hukum hudud.

      Kerajaan negeri Kelantan yang diperintah PAS sejak 1990 masih berusaha untuk melaksanakan hukum hudud itu di negeri itu. PAS mengambil langkah yang sama di Terengganu ketika memerintah antara 1999 hingga 2004.

      “Setakat ini saya tidak jelas sebab mengapa perlembagaan perlu dipinda untuk pelaksanaan hudud,” kata beliau dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider hari ini.

      Reply
      • April 17, 2012 at 10:07 am
        Permalink

        Aziz bari tak nampak siapa yg. nak laksanakan hukuman tersebut. Negeri takda polis dan penjara sendiri, negeri hanya ada mahkamah syariah sebab bawah bidang kuasa raja. Habis kalau pencuri kena potong tangan, siapa nak siasat? siapa nak tangkap? sebelum potong tangan nak simpan d mana? siapa pulak yg. nak potong tangan? semua kerja dan kuasa menyiasat, menahan dan menghukum adalah bidang kuasa polis. Kalau k’jaan pusat(KDN) tak benarkan polis bagi kerjasama melaksanakan HUDUD macamana hukum tersebut nak d laksanakan?

        Reply
        • April 17, 2012 at 9:56 pm
          Permalink

          Senang saja Bujuk, hangpa tubuh polis sendiri, lepas tu hang ditugaskan potong tangan pesalah. Suruh Nik Aziz buat penjara sendiri. Atau istihar Kelantan keluar dari Malaysia. Demi hukum Allah, apa saja rintangan boleh hadapi. Tak gitu wahai Bujuk?

          Reply
          • April 18, 2012 at 12:00 am
            Permalink

            hang p tanya Najib dia nak bagi ka. Atau hang nak k’tan berperang dengan m’sia semata2 nak laksanakan hudud? atau ada cara yg. lebih baik iaitu umat islam yg. yakin HUDUD adalah perintah Allah sama2 bagi undi pada PAS/PR untuk laksanakan hudud tampa tumpah darah.

          • April 18, 2012 at 12:37 am
            Permalink

            berani ke kelantan nk berperang dgn malaysia tu bujuk…hang bwk citer tahyul sapa ni bujuk…ayah pin bg wahyu kat hang ke???

          • April 18, 2012 at 10:30 am
            Permalink

            sebab tu PAS pilih pilihanraya.. tapi korang yg.mengaku Islam memberi 1001 alasan walaupun yg. d tuntut bukan harta dan nyawa, tapi UNDI sahaja. Korang lebih pertahankan bangsa dari AGAMA, sedang korang tahu melayu tak dapat bantu korang dari kemarahan api neraka.

          • April 18, 2012 at 8:08 pm
            Permalink

            so..hang rasa PAS dpt bantu org islam kat malaysia ni dari api kemarahan neraka laaa…..emmmmmm sesatnya bodoh sorang ni….

          • April 19, 2012 at 4:43 pm
            Permalink

            PAS boleh bantu, tapi syaratnya selesai semua tuntutan Islam… sebabnya PAS perjuangkan Islam.
            Seperti juga amal kebajikan kita boleh bantu kita masuk syurga, tapi akhirnya kita masuk syurga bukan sebab amalan kita. Kita masuk syurga sebab rahmat Allah. Sedang rahmat Allah hanya pada mereka yg. amal soleh.

        • April 29, 2013 at 1:25 am
          Permalink

          Baik kalau hangpa nak laksanakan HUDUD….
          ANTARANYA KENA BAWA 4 ORANG SAKSI BTOI X? TAPI BILA BAWA SAKSI… HANGPA KATA SAKSI NI TAK CUKUP SYARAT…. SEBAB MEREKA NI DAH DIBELI OLEH ORANG2 TERTENTU… NAK LAKSANAKAN HUDUD KENA ADA BUKTI… TAPI BILA ADA BUKTI… KATA BUKTI TU TAK TERSENTUH LA… ORANG2 TERTENTU BUAT EDITING KAT VIDEO TU LA…. MACAM2 HANGPA PUTAQ….. BUJUK OH BUJUK….. BAIK TUKAQ ID HANG KEPADA HARUAN BODO

          Reply
      • April 17, 2012 at 10:32 am
        Permalink

        Siasatan dilakukan oleh Jabatan Agama Islam Negeri la… Sebab kesalahan tersebut adalah di bawah Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993.

        Sama seperti tangkapan orang islam yang meminum arak, tangkapan dibuat oleh Jabatan Agama Islam. Siasatan dibuat oleh Jabatan Agama Islam. Pendakwaan dibuat oleh Jabatan Agama Islam.

        Reply
        • April 17, 2012 at 12:07 pm
          Permalink

          nak tanya hang, jabatan agama Islam negeri p tangkap orang sendiri atau ada polis ikut sama?
          Tu yg. kecoh pasal murtad d selagor, JAIS p sendiri atau ada polis ikut? kuasa pada polis sebab tu mereka kena ikut, tangkap khalwat pun polis kena ikut. Jabatan agama tak boleh buat pandai sendiri…
          Dah jatuh hukum nanti siapa pulak nak potong tangan, nak sebat atau nak pancung kepala orang? jabatan agama ada hak ka, hang tanya peguam negara tengok.

          Reply
          • April 17, 2012 at 9:54 pm
            Permalink

            Tu la aku dah kata kena pinda Perlembagaan untuk beri kuasa pada polis,penjara & mahkamah menjalankan tugas masing masing bagi kuat kuasa kan hudud. Hang jangan dok ghairah dengak gebang Aziz Bari tu dia beri tau secara samaq samaq ja ngan sembunyi kan fakta lain yang berkaitan, saja nok keliru kan puak puak bingai macam hang pa tu….!!!

          • April 17, 2012 at 10:06 pm
            Permalink

            Kuasa pegawai penguatkuasa agama negeri terhadap kesalahan syariah begitun jugak plis tapi bidang siasatan kes ayariah ada pada penguatkuasa agama negeri. Polis tak kuasa siasat kes jenayah syriah cuma kes jen ayah sivil jerr. Tentang eskot polis pada penguatkuasa agama melaksana kan opeasi sekadaq beri perlindungan keselamatan terhadap nyawa & badan dari sebarang ancaman penjenayah.Penguat kuasa tak ada di bekal kan senjata api seperti polis sebab tu depa mintak bantuan polis untuk melindungi keselamatan. Jadi missi polis bukan nak kuat kuasa kan undang undang jenayah syariah walaun pun depa ada kuasa menangkap.

            Hang kena paham maksud missi polis tu haa sebab tu cuma 1-2 orang anggota polis ikut serta dalam operasi jabatan agama…!!!

          • April 18, 2012 at 12:05 am
            Permalink

            Masalah selesai jika benar UMNO nak laksanakan HUDUD. Aziz bari mungkin betul tapi bukan semua betul. KDN bawah pemimpin UMNO/ISLAM, sepatutnya takda masalah. Tapi bila orang Islam sendiri taknak laksanakan Islam(HUDUD), sebab tu kita kena tolak orang ni dan parti dia.

          • April 18, 2012 at 9:04 am
            Permalink

            PAS vice president Husam Musa has said that any such move would first require the agreement of Pakatan Rakyat partners – KeADILan and DAP.

            “The Hudud law is still hypothetical. There are other issues that have to take precedence,” he stated baldly.

          • April 18, 2012 at 10:33 am
            Permalink

            kita cerita pasal k’tan dulu, satu2..
            HUSAM cerita pasal negara, kalau takda majoriti undang2 tubuh m’sia kata tak boleh nak buat macamana. Tapi sekarang k’tan dah luluskan enekmen hudud, tiada siapa dapat halang melainkan k’jaan persekutuan sebab mereka yg. berkuasa terhadap polis dan penjara.

        • April 17, 2012 at 4:13 pm
          Permalink

          Nak tanya hang, mekanisma perlaksanaan hudud dah ada?

          Apa bidang kuasa Jabatan Agama, prosedur siasatan dilaksanakan, bagaimana hendak menangkap pesalah, bagaimana hendak menahan pesalah. Ini semua telah diselesaikan terlebih dahulu atau sekadar salahkan Kerajaan Pusat?

          Reply
          • April 18, 2012 at 12:08 am
            Permalink

            Kalau tau pun takkan aku nak tulis d sini. Iklasnya aku pun taktau dan orang awam tak wajib tau benda ni, memadai mereka yg. terlibat. Tapi mestilah ada..

          • April 18, 2012 at 8:57 am
            Permalink

            Kalau ada, kena sebarkan bagi masyarakat faham. Kenapa pula nak sorok?

            Sebab sebenarnya tiada mekanisme perlaksanaan kan?

          • April 18, 2012 at 10:39 am
            Permalink

            Pernah stesyen TV atau media perdana jemput TGNA/TGHA atau penggubal enekmen HUDUD d k’tan/t’ganu untuk sesi wawancara atau seumpamanya seperti menteri2 terangkan dasar2 k’jaan?
            Sebab tu PR mintak asses media kepada semua perti politik dan bukan pada parti pemerintah saja. TGNA nak masuk radio k’tan pun tak boleh, hang cerita apa? tulis dalam HARAKAH hang nak baca ka? awal2 k’jaan hadkan hanya ahli boleh baca. Kalau hang boleh tolong aturkan wawancara tersebut… why not?

    • April 17, 2012 at 10:26 am
      Permalink

      Isu yg ditulis di atas adalah berkenaan writ saman ANwar bila nak hantar, bukan pasal ulasan Najib pasal Hukum Allah! Sebelum awak komen pasal Najib tengok lah dalam kelambu sendiri, apa komen Hadi pasal Hudud – dia kata dalam Quran tak sebut undang 2 Islam tapi kebajikan shj, padahal 30 tahun dulu umat Islam berpecah belah pasal amanat dia. Di tambah beberapa kenyataan pemimpin PAS dan PKR ya tak mahu hudud dilaksanakan di Kedah hanya kerana ada DAP.
      Ya, saya pun ada baca kenyataan Najib,
      di bawah ini:

      Hudud Tidak Akan Dilaksanakan Di Malaysia – Najib

      KAMPAR: Kerajaan Persekutuan tidak akan melaksanakan undang-undang hudud di Malaysia, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak.

      Beliau berkata walaupun hukum tersebut adalah undang-undang Tuhan namun pelaksanaannya perlu berasaskan kepada realiti.

      Menurutnya, keseimbangan masyarakat yang terdapat di negara ini tidak mengizinkan undang-undang sebegitu dikuat kuasakan.

      “Jika kita bertanya kepada golongan ulama, undang-undang Islam tidak boleh dilaksanakan sekiranya kita tidak mengambilkira keadaan persekitaran dan realiti.

      “Tambahan pula, matlamat pengurusan menurut Islam adalah berdasarkan prinsip maqasid syariah yang melindungi agama, kehidupan, moral, harta dan hubungan sesama manusia,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Karnival Tanjung Tualang 1Malaysia di sini, Sabtu.

      Perdana Menteri berkata, mengikut peruntukan undang-undang sedia ada, prinsip dan objektif syariah maqasid boleh diperjuangkan.

      Ditanya sama ada undang-undang hudud tidak akan dilaksanakan di Malaysia, Mohd Najib berkata elemen hudud sudah dipraktikkan dalam sistem sedia ada namun ‘bahagian yang keterlaluan ditolak ke tepi’.

      “Ini tidak bermakna tiada langsung undang-undang Islam dilaksanakan di Malaysia,” katanya.mStar

      DARI KENYATAAN DI ATAS, rumusannya dia kata
      1) pelaksanaannya perlu berasaskan kepada realiti.

      2) undang-undang Islam tidak boleh dilaksanakan sekiranya kita tidak mengambilkira keadaan persekitaran dan realiti.

      3)elemen hudud sudah dipraktikkan dalam sistem sedia ada namun ‘bahagian yang keterlaluan ditolak ke tepi’.

      Saya rase jawapan dia sudah cukup halus, dia tak kata undang2 hudud ini ketinggalan zaman, lapok dan sbgnya.Dia mengambil kira akan suasana sekarang dan juga keupayaan bangsa Melayu dan umat Islam keseluruhannya.

      Baiklah kita tengok pada PAS dan PR keseluruhannya. Saya ingat isu hudud ni dah tenggelam dek realiti yg PAS sendiri dah nampak, tapi masih juga nak jadi isu.

      Kalau lah PR menang besar masa PRU 13 hingga tumbang BN, adakah PR nak lakasanakan Undang2 Hudud? Saya tak nak sebut PAS sebab Pas hanya sebahagian dari PR shj.

      Kenyataan PEsuruhjaya PAS Selangor baru 2 ni bahawa murtad hanya isu kecil shj, yg penting dpatkan Putrajaya dulu membenarkan dakwaan Dr Hasan ALi bahwa PAS sebenarnya tidak ikhlas nak laksanakan undang2 Islam, tapi lebih pada nak kuasa di PutraJaya

      Reply
      • April 17, 2012 at 10:43 am
        Permalink

        Terima kasih tuan,
        Sebenarnya apa yang dinyatakan oleh DS Najib adalah sama seperti apa yang diperkatakan oleh TG Hj Hadi sewaktu Muktamar PAS tahun lepas. Malangnya, terdapat segelintir manusia yang gemar mengambil sekerat2 maksud sesuatu berita.
        Wallahualam.

        Reply
        • April 17, 2012 at 12:26 pm
          Permalink

          Aku kata tak sama dan jauh berbeza.
          Allah itu maha mengetahui dan maha pengampun. Kalau kita tak mampu laksanakan dan minta ampun pada Allah kerana kelemahan kita, InsyaAllah Allah akan ampun dosa kita. Tapi kalau kita ada kuasa tapi mencari2 alasan untuk tidak laksanakan perintah Allah, nescaya Allah akan jauhkan kita dari petunjuk dan rahmatnya.

          Reply
          • April 17, 2012 at 10:04 pm
            Permalink

            Bujuk, yang banyak cari alasan tak mau laksana hudud ialah PAS sendiri. Aku pun tak faham la, sebab PAS kata nak perjuangkan hukum Allah, tapi PAS sendiri yang tolak hukum Allah pula. Mulut saja yg kata nak buat tapi tak buat juga. Hairan bin pelik!!!!

          • April 18, 2012 at 12:12 am
            Permalink

            hang baca tulisan aku kat atas ke tidak? K’jaan PAS tak cukup kuasa untuk menguatkuasa HUDUD. Zaman dulu2 dalam filem semerah padi boleh la, ketua kampong berkuasa penuh laksanakan perintah. Sekarang kalau ketua kampong sebat anak hang dia yg. masuk penjara, sebab m’sia utamakan undang2 kristian lebih dari undang2 Islam walaupun kata m’sia negara islam.

        • April 17, 2012 at 1:57 pm
          Permalink

          En Tasyahud, you study betul2 style diorang , reaction diorang segala pendirian diorang dalam komen dan blog. You akan dapati bila depan UMNO diorang berkira betul, tak boleh silap sikit , boleh tergugat akidah, langsing tak boleh kompromi.Bila depan DAP /PKR, jadi bacul, boleh ubah suai, boleh ciluk sini ciluk sana..jadi parti paling tak bermaruah

          Reply
          • April 18, 2012 at 10:44 am
            Permalink

            Dalam UMNO 99% Islam(kata korang, tolak orang asli). Jadi tak boleh silap bab Aqidah, orang yg. tahu tapi tak tegur nanti d mahsyar akan d tarik kaki dia bila nak masuk syurga sebab tak tegur orang Islam lain buat dosa.
            DAP dan PKR bukan parti Islam macam UMNO.

      • April 17, 2012 at 12:20 pm
        Permalink

        Aku nak jawab rumusan hang..
        1) pelaksanaannya perlu berasaskan kepada realiti.
        Siapa yg. tentukan realiti ke tidak? Allah atau Najib? Apakah sekarang kita ikut Islam atau kita ikut Lordreid(kristian)? Realitikah kita umat islam dalam negara islam mengikut undang2 d gubal kristian?

        2) undang-undang Islam tidak boleh dilaksanakan sekiranya kita tidak mengambilkira keadaan persekitaran dan realiti.
        Negara kita UMNO kata negara Islam. Takda mana2 negara dalam dunia semua rakyatnya Islam. Malah madinah zaman nabi dulu ada kristian dan yahudi, jadi persoalannya kenapa Allah perintahkan hudud jika semua negara berbilang bangsa dan agama? Apakah korang nak kata Allah silap?

        3)elemen hudud sudah dipraktikkan dalam sistem sedia ada namun ‘bahagian yang keterlaluan ditolak ke tepi’.
        Apakah korang nak jadi macam yahudi yg. ambil sebahagian ajaran Nabi dan tinggalkan sebahagian yg. mereka tak suka atau keterlaluan? Al-Quran adalah rukun Iman, barang siapa menolak walaupun satu ayat maka rosaklah iman dia atau kufurlah dia.

        Reply
        • April 17, 2012 at 12:50 pm
          Permalink

          Baiklah kalau kita betul nak letak syariat atau hudud ke depan, kekuatan nya perlu ada pada umat yg mendokongnya. Dalam Malaysia ni mestilah orang melayu yg beragama Islam. Dalam komposisi Malysia, kita adalah 50.4% , dalam semenanjung kita adalah 65 %. Kalau ikut dari segi perangkaan , memang kita dah berkemampuan nak ubah perlembagaan ke arah syariat sepenuhnya.
          Malangnys kita berpecah tiga, – UMNO, PKR dan PAS. Bila jadi macam tu, kita terpaksalah harapkan undi kafir – Bumiputra bukan islam, cina, india dll. Blok masing2 tak kira melayu dlm BN atau PR akan juga melobi kafir2 dalam blok masing2 untuk meraih sokongan. Kamu ingat nak ke diorang pd hudud? Yg kita buat Islam yg ada sekarang pun diorang dok perlekehkan pasal kita berpecah!Bab ekonomi pulak, kita kontrol sektor kerajaan sj, tapi bukan bumi khasnya cina dapat untung jugak.Melayu dpaat kontrek, bab supply material diorang yg pegang. Kalau dalam open market, diorang yg pegang toksah harap le nak bagi kat Bumi.Pemilikan tanah, saham, jumlah Billionaire Melayu /Islam kita masih jauh kebelakang brader! Ada cara terbaik , buat ala Arqam, naik dari bawah melalui ekonomi ,hingga menggerunkan UMNO lantas diharamkan dek Mahathir masa tu dan juga direstui oleh PAS sendiri masa tu..

          Jadi keadaan kita sendiri ekonomi dan politik pun tunggang langgang mcmna nak laksanakan perundangan yg sangat besar.

          Aku petik rumusan kau Bujuk

          1)1) pelaksanaannya perlu berasaskan kepada realiti.
          Siapa yg. tentukan realiti ke tidak? Allah atau Najib? Apakah sekarang kita ikut Islam atau kita ikut Lordreid(kristian)? Realitikah kita umat islam dalam negara islam mengikut undang2 d gubal kristian?
          JWP: APA kau tak BANDING ALLAH atau Hadi? ALLAH atau Anwar? Anwar sendiri tolak hudud dalam ucapan dia?Lord Reid dah basilah, itu boleh baca buku sejarah.Kita tak ikut undang2 gubvalan kristian, tapi kita ikut British sbb mereka yg terakhir jajah kita dan bebaskan kita.Kalau bab krisitian, aku takut bila PR ambil alih Putrajaya perkara pertama berlaku Kristian dah boleh pakai nama ALLAH dan PAS jadi Parti Angguk SAJA

          2) undang-undang Islam tidak boleh dilaksanakan sekiranya kita tidak mengambilkira keadaan persekitaran dan realiti.
          Negara kita UMNO kata negara Islam. Takda mana2 negara dalam dunia semua rakyatnya Islam. Malah madinah zaman nabi dulu ada kristian dan yahudi, jadi persoalannya kenapa Allah perintahkan hudud jika semua negara berbilang bangsa dan agama? Apakah korang nak kata Allah silap?

          NEGARA KITA ISLAM DALAM PERLEMBAGAAN SHJ DAN TIDAK PERNAH KITA MENDOKONG PERUNDANGAN ISLAM SEPENUHNYA.ITULAH HAKIKKAT SEBENARNYA.Dalam Malaysia, bab Islam adalah hak negeri di mana Sultan adalah ketua agama negeri masing2 dan Agong Ketua Agama utk negeri2 tak bersultan.ALLAH tak pernah silap.Kita manusia ada kelemahan dan ini kita kena tengok relaiti sekarang. Aku nak tau Bujuk, bila PR berkuasa nanti boleh ke Pelembagaan kita diubah sepenuhnya mengikut Quran dan SUnnah? Kau belum jawab lagi, kau asyik ungkit kelemahan orang sj.

          3)elemen hudud sudah dipraktikkan dalam sistem sedia ada namun ‘bahagian yang keterlaluan ditolak ke tepi’.
          Apakah korang nak jadi macam yahudi yg. ambil sebahagian ajaran Nabi dan tinggalkan sebahagian yg. mereka tak suka atau keterlaluan? Al-Quran adalah rukun Iman, barang siapa menolak walaupun satu ayat maka rosaklah iman dia atau kufurlah dia.

          JWP:YA KITA TAK MAMPU LAKSANAKAN SEPENUHNYA.Kita buat sikit2 – Contoh nak laksanakan AKta Halal pun berdeket2 , nak kena mintak persetujuan Sultan2 semua.Dan kita tak pernah jadi yahudi sebab kita tak pernah iktiraf Israel dalam paspot kita. Sekarang PAS dah kata boelh berniaga dgn Yahudi tapi tak boleh dgn Israel, amacam?

          Reply
          • April 18, 2012 at 12:25 am
            Permalink

            Tuan yg. cakap perlaksanaan berasaskan realiti tu Najib bukan Hadi atau Anwar. Lagipun PM m’sia sekarang Najib bukan Hadi dan Anwar.
            Aku kata zaman kesultanan Melaka kita laksanakan Undang2 Islam, ada sejarah panjang isu ni. Jadi Penjajah dah rosakkan kita, masalahnya selepas merdeka selama lebih 50 tahun kita masih tak mampu bebas dari penjajah. Bab PR akan ubah perlembagaan ikut Quran dan Sunnah hanya boleh d ketahui bila PR berjaya ke PUTRAJAYA. Tapi PAS dalam meletak Quran dan Sunnah sebagai perlembagaan tertinggi.
            Tuan kata kita tak mampu laksanakan sepenuhnya, yg. ni saya setuju. Tapi ayat d atas kata ‘bahagian yang keterlaluan ditolak ke tepi’.
            Saya ulang DITOLAK KETEPI, inikah adab kita dengan Allah, tak kufurkah kalau kita tolak perintah Allah?

          • April 18, 2012 at 12:39 am
            Permalink

            kalau hang tau PM malaysia tu najib bkn anwar dan hadi…kasi hormatla sikit…nama saja melayu sikit adab pun takda…yg hang pi membontot juboq anwar tu ape hal…dia bkn PM..hang pun tau kan…

          • April 18, 2012 at 10:47 am
            Permalink

            Kenapa hang kata aku tak hormat Najib pulak?
            walaupun aku kritik tindakan dia aku masih hormat dia sebagai PM m’sia. Tapi itu tidak bermakna aku akan sokong tindakan dia yg. bertentangan dengan fitrah manusia dan hukum Allah.

          • April 18, 2012 at 8:12 pm
            Permalink

            hormat sambil menabur fitnah yea bujuk…kat mana hang belajaq spin khawarij ni??….

          • April 19, 2012 at 4:36 pm
            Permalink

            fitnah apa nya pulak?

    • April 18, 2012 at 3:09 am
      Permalink

      hudud tue citer lapok pas.. orang kampung dah jelak termuntah dengar citer hudud pas.. cube ler comment tentang negara kebajikan ker.. skandal seks pemmpin pas ker.. tak lama lagi hudud pas akan mati bersama nik aziz.. mungkin sebelum pru13..

      Reply
    • April 18, 2012 at 8:43 pm
      Permalink

      PAS Kedah dulu pun pernah kata hudud bukan keutamaan PAS Kedah malah video youtube waktu muktamar pun ada menunjukkan Pesuruhjaya PAS Kedah kata Kedah tak sama macam Kelantan, tak boleh buat hudud lagi. PAS tak tau ka populasi Melayu Islam hampir sama mcm di Kelantan. Malah Presiden PAS juga kata hudud bukan keutamaan PAS buat masa sekarang. Islam PAS hanya Islam sekerat-sekerat, bla rasa perlu buat modal, pekik la isu hudud. . . PAS bukan ikhlas pon nk buat hudud ni, sampai tukar perjuangan dari negara Islam kepada negara kebajikan. Presiden PAS kata hudud hanya 0.0001% saja dlm AlQuran. Lu tak payah nak gebang la bhai, apapin gua nak cakap PAS parti setan

      Reply
    • April 19, 2012 at 4:51 pm
      Permalink

      apa mau spin apa yg ditulis diatas kaa..C5=c4@Anak Haram Jadah…

      Reply
    • July 16, 2012 at 5:45 pm
      Permalink

      sekejab ea aku rasa UMNO tak pernah kata pun tolak hukum hudud… kau faham ke maksud tak berpaksi kepada realiti sebenar??Sejak bila UMNO letak Hukum Al-quran setaraf dengan sampah?? kau yang pening dok pusing kan ayat tu. nak buat hukum hudud bnyk faktor kena ambil kira. Aku rasa kalau PR menang pun belum tentu hukum hudud dilaksanakan. Macam mana PAS nak dapat majoriti kalau DAP bertanding lagi banyak kerusi dari PAS?? Kau tau ke apa maksud suasana Kondusif kalau nak buat hudud??

      Reply
  • April 17, 2012 at 9:14 am
    Permalink

    Aapsal ADUN KUala Nerang diisytihar muflis- tak jadi isu.

    Kalau muflis habis la….hutang sampai RM8juta…

    Reply
    • April 17, 2012 at 9:21 am
      Permalink

      dalam UMNO mana boleh isytihar benda2 buruk….

      hanya yang elok sahaja ditayangkan kepada rakyat …..

      tapi juboq pemimpin UMNO berserabai….

      Reply
      • April 19, 2012 at 4:53 pm
        Permalink

        Tibai PUKI CinaDoll or bini orng kira ok lah..ya…

        Reply
    • April 17, 2012 at 9:22 am
      Permalink

      nilah bahloh numbor DUA moooooo!!!!
      sama dgn bahlol numbor SATU c5!!!!
      kau dah pakcuceng kebelum?
      klu belom jom jumpo c5..
      boleh pakcuceng togeder..mmmuuuuuaaaahhhh.

      Reply
      • April 17, 2012 at 9:25 am
        Permalink

        dah …pakcuceng dengan mak kau ….

        Reply
        • April 17, 2012 at 9:31 am
          Permalink

          mak aku yh dah berumor 90th pon kau maseh setim memang sah kau ni mujor lalu melintang patah sah.sah.sah.
          C5 k@#*!nek miskin…kahkahkahkah!!!

          Reply
          • April 17, 2012 at 9:42 am
            Permalink

            pakcuceng dengan bini kau … atau anak kau…

          • April 17, 2012 at 9:53 am
            Permalink

            SAH..SAH..KAU MEMANG AHLI PAKCUCENG…
            BABI MELINTAS KAU PAKCUCENG…
            LEMBU MELINTAS KAU PAKCUCENG…
            ANJING MELINTAS KAU PAKCUCENG…
            N.AJIS MELINTAS KAU PAKCUCENG…
            M.SABUM MELINTAS KAU PAKCUCENG…
            A.ALJUBOREY MELINTAS!!!!TAHU SAMA TAHULAH…HEHEHEHEHEE!!!

          • April 17, 2012 at 10:21 am
            Permalink

            lembu sharizat dengan sharizat sekali aku pakcuceng ….

      • April 17, 2012 at 9:26 am
        Permalink

        So apa point yg ko nak argue kat sini???

        Reply
        • April 19, 2012 at 4:55 pm
          Permalink

          Syok lah siMooooo…c4=c5@AHJ pakcuceng dia=LEMBU…kah..kah..kah…

          Reply
  • April 17, 2012 at 9:22 am
    Permalink

    Kenyataan Najib: Undang-undang hudud, kita TIDAK AKAN LAKSANAKAN DI MALAYSIA INI WALAUPUN KITA TERIMA INI UNDANG-UNDANG TUHAN. sebagai sebuah parti yang terdiri daripada orang-orang Islam, kita terima hakikat ini bahawa inilah Undang-Undang Tuhan, tetapi kalau kita nak laksanakan… Ia mesti BERPAKSI KEPADA REALITI. kalau kita tanya pada para Ulamak, Undang-Undang Islam itu tidak boleh dilaksanakan melainkan kita ambil kira PERSEKITARAN & REALITI.

    Adakah Presiden maksudkan bahawa Allah TIDAK BERPAKSI KEPADA REALITI apabila Allah mencipta & mengarahkan supaya umat Islam melaksanakan Hukum Hudud..?

    Siapa “Ulamak” yang menjadi rujukan Najib..? Al-Fadhil Ustaz Chua Soi Lek..ShahibulsamaahSammy vellu ke ?

    Reply
    • April 17, 2012 at 10:37 am
      Permalink

      Realiti merujuk kepada keadaan semasa

      Hadi Awang sendiri telah nyatakan perlu ambil kira keadaan semasa untuk laksanakan hudud.

      SHAH ALAM, 28 Disember 2008: Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengakui sukar untuk melaksanakan undang-undang hudud dan qisas di negara ini kerana ia hanya boleh dilakukan jika rakyat negara ini berada dalam keadaan yang stabil. Malah, beliau juga mengakui bahawa bukan mudah untuk melaksanakan hukum hudud memandangkan negara dan rakyat berhadapan dengan pelbagai masalah. Kata Abdul Hadi, situasi ekonomi semasa dan pengangguran di kalangan rakyat negara ini menghalang hudud daripada dilaksanakan. Ditanya sama ada PAS akan membawa usul mengenai pelaksanaan hukum Hudud di Parlimen untuk dibahaskan, beliau yang juga anggota Dewan Rakyat berkata, belum tiba masanya untuk berbuat demikian.

      Reply
      • April 17, 2012 at 12:31 pm
        Permalink

        TGHA tak kata taknak laksanakan HUDUD. Maknanya kena berusaha berterusan untuk laksanakan HUDUD, susah bukan bermakna tak boleh. Sebab tu PAS nak buat pada umat Islam dulu supaya bila jelas kebaikan dari perlaksanaannya bagsa/agama lain akan tertarik hati untuk mengamalnya. Tapi UMNO kata apa.. prejudis, orang melayu semua jadi OKU. Apakah tujuan HUDUD untuk jadikan umat islam OKU atau jadikan umat Islam akhlak terpuji dan umat contoh?

        Reply
        • April 17, 2012 at 4:45 pm
          Permalink

          bujuk ngok…hudud adalah hukuman untuk keadilan semua insan dlm sesebuah negeri atau negara tersebut …hang paham tak maksud semua tu….

          tok guru sesat mana yg ajar hang hukum hudud boleh diPILIH-PILIH pesalahnya…..hang kalau nak sesat murtad hang sesat sorang2 la…toksah menyesatkan org lain….kalau hang tak paham tujuan hudud dilaksanankan pi dok diam2 sari ambiga tu…jgn la sesat melampau…

          Reply
          • April 18, 2012 at 12:35 am
            Permalink

            Aku tau dan setuju.. tapi ini adalah usaha pemula kita. Apakah zaman nabi dulu tahun pertama hijrah terus laksana hudud? atau setelah beberapa tahun baru Allah perintahkan hudud?
            hari ni umat islam pun tak berapa kenal hudud hingga kata curi air meneral kena potong tangan. Jadi buatlah cara berhemah dan beransur2. Allah kan tahu apa niat dan tujuan kita. Anak kita baru belajar puasa macamana, terus puasa sebulan ramadhan atau mula dengan 1/2 hari? Tu mualaf yg. dah cukup umur Islam paksa dia puasa penuh sebulan ramadhan atau ada kelonggaran. Janganlah terlebih Islam pulak… bukan kah Islam itu mudah, ingatlah Allah pandang hati/niat kamu.

          • April 18, 2012 at 12:44 am
            Permalink

            oii bujuk..jgn menghalalkan cara laa…hang ingat hukum hakam ni ikut logik akal tak berakal hang tu ke??…kalau tak paham agama jgn putar belit yg wajib jd sunat, yg harus jd makruh…pi belajaq lagi la…belajar kat ulama tau, bukan dgn ularmak…

          • April 18, 2012 at 10:51 am
            Permalink

            bukan ikut akal, tapi ini ijtihad ulamak2 terdahulu, ada khilaf. Ada tulis dalam kitab, bukan suka2. Hukum Allah ni kalau kita tulis/cakap benda yg. takda dengan sengaja kufur.

          • April 18, 2012 at 8:14 pm
            Permalink

            haii..kufurkan diri sendiri nampak…

          • April 19, 2012 at 4:35 pm
            Permalink

            ye..lah,kalau aku reka2 cerita.

        • April 20, 2012 at 1:03 pm
          Permalink

          Maksud ‘reality’ sebenarnya bersandarkan kepada suasana semasa iaitu ‘persediaan’ atau dgn maksud mudah rakyat Malaysia masih belum bersedia. Hudud adalah undang2 tertinggi Islam dan pengamalanya memerlukan persediaan yg rapi, persediaan bukan hanya berkisar kpd mekanisme, teknikal atau kaedah perlaksanaan shj. Ia juga berkait dgn tahap kesediaan dr segi mental, pengetahuan mengenai Islam dan yg paling penting penghayatan amalan. Sesetengah ulama’ berkhilaf sekiranya cukup baligh bg anak2 yg tak sembahyang perlu dirotan, namun ada sstghnya pula menyatakan dihukum hanya pd anak2 yg benar2 faham ttg sembahyang, faham maksudnya luas iaitu bukan setakat tahu cara sembahyang ttp menghayati sembahyang, khusyuk dan merasai hubungan kita deagan Allah setiap kali bersembahyang…sekiranya mencapai tahap itu barulah boleh dirotan sekiranya meninggalkannya. Kekhilafan ulamak sebenarnya bukan hanya satu bidang. Terlalu banyak bidang. Termasuklah hudud, maka wujud ulamak yg mengatakan hudud masih belum boleh dilaksanakan sekiranya suasana atau persekitaran masih belum mencapai tahap2 tertentu. Saudara Bujuk mungkin menyatakan saya cuba memfitnah atau menipu atau dgn yakinnya menyatakan saya sesat. Di sini saya lansung tdk membincangkan soal siapa yg betul dan siapa yang salah, apatah lg soal sesat…nauzubillah besar perkara ni. Apa yg saya nak suarakan ialah terdapat perbezaan antara ulamak2. Maka adalah mustahil DS Najib mengeluarkan kenyataan mengenai hudud tanpa merujuk lansung pd ulamak. Dan mustahil jg ulamak yg di sebelah kami lansung tidak mahir mengenai hukum Allah, ilmu alquran dan hadis. Persoalannya sekarang terdapat titik perbezaan antara kedua2 pihak ulamak yang kita sama2 tk boleh terima, apatah lg menghormati kelainan pendapat. Kita sering beranggapan jalan yg kita lalui inilah jalan yg di redhai Allah manakala jalan yg pihak lawan kita guna itu jalan yg salah. Ini persoalan keyakinan. Contoh lain, ada hadis mengatakan ‘berkatalah kamu mengenai kebenaran walaupun pahit’- pihak pembangkang mungkin suka menggunakan ayat ini sbg panduan untuk menyebar2kan kesalahan2 yg dilakukan olh pihak BN dan pemimpinnya dlm ceramah2 walaupun belum tentu kesalahan itu dibuktikan benar, kerana perbuatan itu dianggap dakwah. Namun dlm masa yg sama wujud jg hadis lain yg menyatakan nabi bersabda ‘org2 yg fakir (miskin) diakhirat nanti adalah org2 yg memfitnah dan menyebarkan aib org lain walaupun solat dan ibadahnya cukup’. Fitnah didefinasikan sbg berita yg tdk benar manakala aib pula adalah berita yg benar namun masih tk boleh disebarkan (saya tahu hadis jg mempunyai banyak levelnya, ini Cuma contoh shj). Olh itu diharapkan jgn sesekali menyatakan jalan yg pihak lawan kita itu adalah jalan yg salah apatah lg ia sesat. Kerana kami jg org Islam, bersembahyang, amalan kami jg bersandarkan alquran dan hadis, Cuma kedua2nya menggunakan sudut yg berbeza2. Berbalik soal keyakinan td. Sekiranya Bujuk dan rakan2 pas yg lain yakin bahawa apabila Pakatan menang pilihanraya hari ini, Anuar Ibrahim dan Lim Kit Siang akan benarkan hudud diamalkan di Kelantan esoknya dengan menggunakan agensi penguatkuasa persekutuan, maka tak apa, teruskanlah perjuangan anda. Cuma kami org2 Umno amat2 berharap, perjuangan kami jg dihormati. Kami memerintah dh lebih 50 tahun. Islam makin menyinar dr tahun ke tahun, lengkap? Memang masih belum lengkap, tp janganlah nafikan sinar Islam semakin baik dan akan bertambah baik di masa depan, itu yg kami percaya dan yakin. Imbas balik masa awal2 tahun 60an, agak janggal jumpa perempuan bertudung masa tu, tp hari ini jumlah perempuan bertudung jauh lbh ramai dr tdk bertudung, berpakaian, tk nafikan skrg pun ada yg tdk menutup aurat, namun dahulu lg dominant. Takaful, produk perbankan islam, halal, dahulu halal hampir tk wujud, org melayu makan di kedai cina, adalah biasa, kini, jumlah itu bolh dibilang dgn jari, masjid surau, dan sembahyang 5 waktu dibandingkan dulu dan kini, amalan syirik, berpuasa….tk pyh disenaraikan semuanya cukup saya nyatakan ‘memang masih tak lengkap, tapi ia sentiasa bergerak walaupun perlahan’. Pergerakkan itu yg kami yakin satu hari nanti penghayatan Islam akan mencapai tahap sepenuhnya, dan ketika itulah ‘realiti’ semasa akan membolehkan hudud dilaksanakan sepenuhnya. Perkataan ‘sepenuhnya’ itu merujuk kepada bukan lah tk ada lansung pentadbiran Islam yg umno amalkan..sampai hati mendakwa demikian, DS Hadi sendiri mengconvertkan hudud itu Cuma % yg kecil shj dlm sistem pemrintahan Islam. Jgnlah hanya umno masih belum melaksanakan % kecil itu sampai ke tahap kami dikatakan MENOLAK HUKUM ALLAH, sesat, kafir dan banyak lg. Sekali lg diulangi hudud adalah hukum Allah yg paling tinggi, tak semua negara2 Islam yg hampir 100% penduduknya adalah Islam mengamalkan hudud, bukannya kerana hudud itu tak sempurna, tp rakyatnya yg masih belum sempurna. Selepas Afghanistan melaksanakan hudud banyak rakyatnya melarikan diri ke luar, negara itu jg menjadi antara pengeluar candu yg terbesar dunia, negara2 arab pun menyaksikan tunjuk perasaan golongan wanita yg menuntut hak mereka dibela.. dan byk lg contoh2 kepincangan negara2 yg mengamalkan hudud…adakah hudud tk sempurna, nauzubillah bukan itu maksudnya, tp manusianya yg belum cukup mampu dan sempurna. Bujuk mungkin berpendapat laksanakan dulu baru blh mencapai kesempurnaan, namun harap dihormati pendirian kami yg jg bersandarkan ulamak2 bahawa selepas suasana dan realiti semasa mengizinkan barulah ia blh dilaksanakan, yg penting usaha ke arah itu…tak bersetuju tk apa, tp jgn dibenci dan dipandang hina…apatah lg menganggap kami MENOLAK HUKUM ALLAH

          Reply
      • April 17, 2012 at 4:15 pm
        Permalink

        PAS ada usaha untuk laksanakan hudud ke? Sampaikan kena tegur dengan Ketua Hakim Syarie Kelantan yang Kerajaan Kelantan tidak berusaha bersungguh-sungguh untuk laksanakan hudud tu apa dia?

        Reply
        • April 19, 2012 at 4:58 pm
          Permalink

          PAs nak SYOK sendiri ajer..bukan beriakan sangat…MELEPAS BATUK DITANGGA,,,,

          Reply
  • April 17, 2012 at 9:24 am
    Permalink

    JANGAN DIAJUKAN HAJATMU KEPADA SELAIN ALLAH S.W.T. ALLAH S.W.T YANG MENDATANGKAN HAJAT ITU KEPADA KAMU.

    SIAPAKAH YANG SELAIN ALLAH S.W.T DAPAT MENGANGKAT SESUATU YANG DILETAKKAN OLEH ALLAH S.W.T?

    BARANGSIAPA YANG TIDAK MAMPU MELAKSANAKAN HAJAT ALLAH …

    JANGAN JADI PERDANA MENTERI ….

    Reply
    • April 17, 2012 at 9:42 am
      Permalink

      MAKSUD KAU ORANG YG KAU SANJUNG/PUJA TU
      BOLEH SAMPAIKAN HAJAT SAPERTI…
      H.HADI…
      N.AZIZ..
      A.ALJUBOREY…KAHKAHKAHMUUUUUAAAAHHHHH
      YA ALLAH YA TUHAN KAMI HINDAR/JAUH KAMI
      DRP MANUSIA2 TERSEBUT ITU.SUBHANAULALLAH!!!

      Reply
      • April 17, 2012 at 9:50 am
        Permalink

        Kalau dah kata” Hukum Tuhan tidak berpaksi pada realiti…” , takkan org mcm ni nak sampai kan hajat kot….

        Berani Ulamak Terompah umno comment???

        Reply
        • April 17, 2012 at 9:57 am
          Permalink

          mooooo sayang hang setuju dgn nama2 tersebut tu ya…thx u i love u.

          Reply
          • April 17, 2012 at 10:38 am
            Permalink

            Ya setuju…Ulamak yg bekerja hanya kerana upah!

          • April 17, 2012 at 4:52 pm
            Permalink

            hehehe..ulamak terompahhh…betul tu mooo, lpas ceramah depa dok keliling karung collect upah dari org kampung….hang pun tau yea pasal ulamak terompah ni…cabul btul mulut anwar tu kan moooo…ada ke ulamak terompahh dia dok gelar kat org tua tu….

        • April 17, 2012 at 4:48 pm
          Permalink

          najib bkn kata hukum tuhan…tapi hukum parti ajaran sesat PAS…awat…hang dok perasan PAS tu agama ke moooo…

          Reply
    • April 19, 2012 at 5:00 pm
      Permalink

      Kata2 tuu untuk SiAlJuburi ker c4=c5@AHJ??

      Reply
  • April 17, 2012 at 9:41 am
    Permalink

    “umno kini sudah jadi kepunyaan sekumpulan kecil mereka yang memperkudakan 3 juta ahli umno.”…….

    termasuk lah yang dalam KMU ni ……..

    Reply
    • April 19, 2012 at 5:00 pm
      Permalink

      HIDUP UMNO………KINI, DULU DAN SELAMANYA..

      Reply
  • April 17, 2012 at 10:39 am
    Permalink

    UMNO tak leh jawab..sat lagi dia bukak thread baru ler..

    Reply
  • April 17, 2012 at 10:41 am
    Permalink

    ADUN umno Kaula Nerang Kedah muflis, any comment???

    Hutang RM8 juta, dia kata nak byar RM4 juta dulu…byknya duit ADUN kawasan ulu macam Kuala Nerang ni…

    Reply
    • April 17, 2012 at 10:54 am
      Permalink

      Tuan,
      Kalau jadi ADUN untuk berniaga inilah akibatnya…MUFLIS. ADUN macama ni sememangnya tidak layak dipilih oleh DS Najib sebagai calon ADUN dalam PRU 13. Malah calon “boleh menang” UMNO juga perlu kriteria bukan menjadikan jawatan ADUN sebagai modal perniagaan.
      Jangan bimbang, tuan akan mendapat banyak lagi berita seperti ini selepas PRU 13 samada dikalangan bekas pemimpin kerajaan atau bekas pemimpin pembangkang terutama di Selangor.
      Untuk maklumat, ramai pemimpin PKR dan PAS di Selangor yang dahulu pandu proton sekarang pandu kereta mewah.
      Wallahualam.

      Reply
      • April 17, 2012 at 11:01 am
        Permalink

        hindu tu cakap pun melayu berlambak yang percaya…..orang melayu sekarang kalut tak bertempat…he he he..

        Reply
      • April 17, 2012 at 12:37 pm
        Permalink

        Nampaknya ramai calon UMNO kena turun sebab 70% YB UMNO ahli perniagaan secara langsung atau tak langsung. Ketua bahagian majoriti ada lesen kontraktor, paling tidak anak-bini ada lesen kelas F. Mostly YB ada syer dalam syarikat perniagaan. Paling hebat KM sarawak… ni kata rakyat sarawak. Sebab tu kak ijat letak jawatan agaknya.

        Reply
        • April 17, 2012 at 1:03 pm
          Permalink

          Sama sja Bujuk.Bila PR dpaat Putrajaya , kroni2 bisnes mestilah beralih pada mereka jugak.Maslahnya berapa banyak orang melayu dalam PKR dan PAS dapat, kalau DEB dan hak istimewa melayu pun nak dihapuskan?

          Reply
          • April 18, 2012 at 12:37 am
            Permalink

            tapi tasyahud kata tak boleh jadi calon kalau berniaga, bukan aku kata.

        • April 17, 2012 at 1:43 pm
          Permalink

          ko x tanya mana azmin ali dpt duit bnyk2 tu ke kalau bukan dia dgn anwar dulu. X yh nk sembang bujuk.. Kroni kutip sampah kt selangor bukan orang2 pkr ke bujuk

          Reply
          • April 18, 2012 at 12:39 am
            Permalink

            hang faham apa kata Tasyahud dak?
            Atau hang terasa sebab ada kena-mengena?

          • April 19, 2012 at 5:05 pm
            Permalink

            KAT SELANGOR SEKARANG SAPA YG DAH JADI KAYA…DULA ADA GAK ORG MELAYU..TAPI SEKARANG CA YA NUN ALIP DAN KELING PRIA (dap/pkR)YG KAYA RAYA……PAS DOK MELOLONG SIANG MALAM BERCERAMAH….

          • April 19, 2012 at 10:30 pm
            Permalink

            PAS berpolitik untuk tegakkan Islam bukan untuk kaya-raya. nak kaya-raya masuk UMNO la… aku belum jumpa pemimpin UMNO(ketua bahagian ke atas) yg. miskin atau hidup sederhana macam orang kebanyakan.

    • April 17, 2012 at 11:24 am
      Permalink

      Ape yang ko melalak ni MOO.. Adat orang berniaga ada untung ada rugi. Hutang ttp kena bayar. Ko x tnya kt Azmin ali tu company ape dia buka smpai duit bnyk. At least adun bn hutang bank buat modal.. Azmin sapu duit sape?

      Reply
      • April 17, 2012 at 1:41 pm
        Permalink

        shaharizat tak bayar pun???

        Reply
        • April 17, 2012 at 1:49 pm
          Permalink

          dh kuar statement kata dia x bayar. Hutang ttp kena bayar. Bukan macam bdk hingusan yang kumpul siap wt khemah x nk byr ptptn. Berani hutang bari bayar bro..

          Reply
          • April 17, 2012 at 3:42 pm
            Permalink

            Tajuddin Ramli tak kena bayar RM589 juta? Halim Saad tak bayar pun RM3 bil plus??

          • April 17, 2012 at 5:20 pm
            Permalink

            SO? report la..

          • April 18, 2012 at 12:40 am
            Permalink

            bukan report la jebat.. tapi k’jaan tolong ambil tindakan. benda ni dah jelas, tak perlu siasat2 lagi.

          • April 18, 2012 at 12:47 am
            Permalink

            video anwar pun jelas jugak bujuk..sampai 99% clear…lebih clear dari TV LED..boleh ke terus ambil tindakan campak dia dalam kandang babi…

          • April 18, 2012 at 10:54 am
            Permalink

            kalau k’jaan kata ‘ya’ why not? tapi kalau fitnah tunggulah bala bencana yg. bakal Allah bagi nanti.

          • April 18, 2012 at 8:17 pm
            Permalink

            dah byk Allah turunkan bala pada PAS hang jea yg taksub….bala yg jelas PAS sekarang dah jadi kuli batak DAP….mcm lembu kena cucuk idung jea puak2 hangpa ni dgn DAP….takde maruah dan kemaluan ke bujuk….

          • April 19, 2012 at 4:33 pm
            Permalink

            Itu hanya imaginasi puak UMNO yg. takut kalah PRU bila PAS dan DAP bekerjasama.

    • April 17, 2012 at 11:47 am
      Permalink

      Kadir pun sama jugak. Istana dia besar mana. Sekarang nak masuk PR, maka cakap dia orang PR petiklah, macam hadis. Dulu dia dalam Umno, orang PR pun kutuk bagi nak rak. Dia ni bekas Umno, parti dah tak hendak dah, rakyat Kulim pun dah tolak. Kalau nak masuk PR pun tak pelah. Dah tak ada sokongan, kena cari penyokong baru. Dah dapat pun dalam penyokong PR di KMU. Petiklah kata-kata orang yang dah ditolak. Suka hatilah nak jadikan kata-kata Hikmah ke, ape ke. Dah tak laku dah dengan Umno.

      Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

      Reply
      • April 17, 2012 at 3:43 pm
        Permalink

        Waktu dia buat Istana tu dia dalam umno. Sbb apa org umno tak pernaj tanya???

        kalau lah najib masuk PR, mesti org umno akan tanya, sebb apa bini dia ada cincin RM23 juta yer…??

        Reply
        • April 18, 2012 at 2:54 pm
          Permalink

          ape plk tak tny?sbb dok tny yg samapai lari masuk PR?tu pun xblh pikiaq

          Reply
      • April 17, 2012 at 4:13 pm
        Permalink

        Sekarang dia dalam PR. Tanyalah dia mana dapat duit beli istana. Dia dah tak kawan dengan Umno dah.

        Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

        Reply
        • April 18, 2012 at 7:33 am
          Permalink

          Ahli Parti Bersih

          Hahahah

          Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

          Reply
          • April 18, 2012 at 10:55 am
            Permalink

            parti baru ke?
            tak pernah dengar pun..hehheeh.

      • April 17, 2012 at 4:18 pm
        Permalink

        Masa orang media tanya Rosmah pasal cincin 24 juta, dia kata dia tak beli sebab tak mampu. Perkataannya secara literal “I wish!!”. Tuan punya badan kata tak ada, orang yang menuduh kata apa? ada bawak bukti ke? Kalau tak ada itu satu fitnah.

        Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

        Reply
  • April 17, 2012 at 11:29 am
    Permalink

    anwar takkut dah nak hantar writ saman….silap strategi kot…harapan mulanya beranggapan nalla akan diam…tapi sebaliknya lain pula jadinya….

    Reply
  • April 17, 2012 at 11:58 am
    Permalink

    takdak ka yg nak bagi link yang Anwar dah hantar writ saman pada Nalla? takkan gempak saja kot?

    Reply
      • April 17, 2012 at 12:47 pm
        Permalink

        Awat..takut ke ?
        Kemon lah saman jer cepat2 apa tunggu2 lagi 🙂

        Reply
        • April 18, 2012 at 12:43 am
          Permalink

          tunggu masa yg. sesuai.. kan dah dekat PRU ni. Mesti ada strategi.. baru nama pakar politik.

          Reply
      • April 17, 2012 at 5:00 pm
        Permalink

        tu la…masa kamcing dulu tak beringat…semua benda yg dibuat ajak member joint sekali…kan dah kantoi sekarang….awat la pak syeikh pi jadikan tokey magnum jd bestfriend…..emmmmm

        Reply
        • April 18, 2012 at 12:44 am
          Permalink

          hairannya nak pulak UMNO ambik orang yg. mengaku buat maksiat jadi ketua(senator).

          Reply
          • April 18, 2012 at 12:48 am
            Permalink

            nak jugak hang peliwat/penzina jadi PM…pelik jugak…

          • April 18, 2012 at 11:01 am
            Permalink

            Anwar nafi dia buat maksiat, tapi nalla, CSL dan Eskay ngaku mereka buat maksiat. Dah ngaku lantik jadi ketua jugak… tu macam Isa Samad tu, dah jatuh hukum ambik lagi jaga FELDA. KJ dah ada akuan terlibat rasuah pilih jugak jadi ketua Pemuda(hingga ahli sendiri pun boo kat dia).

          • April 18, 2012 at 8:20 pm
            Permalink

            tak kan nak ngaku pulak…org jahat tak berperangai mcm tu bujuk….

          • April 19, 2012 at 4:32 pm
            Permalink

            masalahnya korang ambik orang yg. ngaku jahat jadi pemimpin… kenapa?

    • April 17, 2012 at 12:41 pm
      Permalink

      Alaihai takyah tanya yg dluar sana,
      dsinikan ada kuncu2 bahlolnya…
      simoooo…
      sic5…
      sibujuk…muuuuaaaahhhh!!!
      (tentu mereka jawab aljub dah haji…
      kahkahkahkah!

      Reply
  • April 17, 2012 at 12:05 pm
    Permalink

    Moooohyideen oh Moooohyideen,

    TS kadiaq tu dah kaya raya, rumah kat Kupang macam istana, dikelilingi rumah Melayu yang miskin.- PAS buat modal pilihanraya 1999 – 2004.
    Dia dan family dia, dah bolot banyak projects. – Bandar Perda, Bandar Tasik Mutiara and Aseania Group. Hang pi Langkawi and Pulau Tiga, Johor Timur, hang akan jumpa Aseania Hotal – hang boleh check keratan surat khabar lepas persidangan UMNO 1998. Tun Mahathir dah disclose menteri mana yang dapat project yang banyak.

    TS kadiaq – Dia berjuang bukan untuk ugama, bangsa and tanah air. Dia berjuang untuk poket dia. Bila jadi ahli politik tu kena faham la, dah tua bagi la kat orang mudah pulak. La ni Business tak untung dah mai kacau!

    Reply
  • April 17, 2012 at 12:44 pm
    Permalink

    Nak cakap sikit –

    Saya ni sebagi observer dari luar. Saya bukan ahli UMNO atau mana mana politik.

    1. Saya nak cakap – kalau PR menang PRU ni dia boleh form a good government? Kalau Pakatan Rakyat menjadi kerajaan di Putrajaya, belum tentu Pakatan Rakyat boleh establish a good government, pasal ideology PAS, PKR and DAP amat berbeza, semua disokong oleh anti establishment and extremism- kalam kabut Malaysia.

    2. Kalau Pakatan Rakyat dah sampai tahap BN boleh la mimpi. Saya dah banyak jumpa exco-exco PR – Penang, Kedah and Selangor, standard way below exco-exco BN. Malu kalau introduce kat orang luar.

    3. Di Malaysia kita kena ada 2 party yang boleh boleh mendiri kerajaan (govern) baru kita akan maju. Pakatan Rakyat belum sampai tahap tu lagi….

    4. Kepada ahli-ahli UMNO, jangan sombong, beragak dan malas. Kalau nak orang suka UMNO, kau orang kena jaga image dan turut padanag dekat pada rakyat, baru orang percaya kau orang. Masa 25 yang lalu, orang UMNO begitu baik and sopan cara. Generasi ni banyak kurang nak harap pemimpin lama.

    5. This time around I will vote for BN.

    Reply
  • April 17, 2012 at 1:00 pm
    Permalink

    DAP dah setuju menerima perlembagaan malaysia.. mereka setuju menerima bahasa dan hak keistimewaan melayu.?

    Betul mereka setuku, kiamat kalau diorang setuju.Aku tak pernah dengar pun dari mulu diorang sendiri berkata demikian. Tengok apa jadi kecoh di DOng Ziong hujung Mac lepas.Macam tu ke nak sokong bahasa melayu?

    Reply
    • April 17, 2012 at 3:46 pm
      Permalink

      Itu dalam imaginasi umno….

      Try again!!

      Reply
      • April 17, 2012 at 5:25 pm
        Permalink

        imaginasi anwar mcm mane pulak? depan belakang taruk kot..

        Reply
        • April 17, 2012 at 5:44 pm
          Permalink

          tak la…. dia taruk mulut rosmah jea …….

          Reply
          • April 17, 2012 at 9:47 pm
            Permalink

            rosmah mane tu? mak ko ke..biarlah.. mak ko pun like..

      • April 17, 2012 at 10:37 pm
        Permalink

        Hang tu yang dok masih mengigau Moooohhhyideen….tak pernah mau paham realiti. Tu la asyik dok baca akhbar harakah,Malaysia kini,keadilan dll hari hari sebab tu hang bodo sakan. Bawak bawak baca Utusan Malaysia,Berita Harian, NST & The Star dan blogger yang rasional sikit barun la ummph punya…!!

        Reply
      • April 18, 2012 at 12:22 pm
        Permalink

        Kena faham betul-betul apa yang mereka setuju. Perrnahkah kamu mengkaji Perlembagaan seperti Dap? Perlembagaan hanya sebut “hak istimewa” tanpa cara perlaksanaan. DEB tak ada dalam Perlembagaan. Benyak yang disebut hanya hak saksama seua kaum. perkataan Melayu hanya 17 kali dalam Perlembagaan. Tak ada kuota nisbah dan perizaban Melayu dalam Perlembagaan.

        DEB dan dasar-dasar pro Melayu adalah dibawah tafsiran “munasabah” kerajaan yang memerintah. Kalau tafsirannya 55 : 45, mengikut pecahan kaum di Malaysia, macamana?

        Baca dan kaji pendapat dan hujah bukan Melayu, kemudian baru cerita imaginasi.

        Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim.

        Reply
      • April 18, 2012 at 12:25 pm
        Permalink

        Alahai!

        pergi ke bawah pulak posting aku, sila baca ya.

        Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

        Reply
    • April 18, 2012 at 1:03 am
      Permalink

      UMNO patut hapuskan sekolah cina dan tamil tahun 70’an lagi. Tapi ikut sangat MCA & MIC semua tu d kuburkan walaupun tahu itu adalah cara penyatuan rakyat m’sia. Masa tu PAS dan DAP tak boleh bertentang mata… tapi UMNO salah langkah abaikan penyata razak dan rahman talib.

      Reply
  • April 17, 2012 at 2:03 pm
    Permalink

    writ saman tgh dok draf kat israel…..kawan2 yahudi dia tgh dok draf,diorg pun pening gak sebab anwar nak saman benda yg betul org cakap kat dia.

    Reply
    • April 17, 2012 at 3:44 pm
      Permalink

      Ha..ha… imaginasi UMNO… try again!!

      Reply
      • April 18, 2012 at 12:46 am
        Permalink

        Dia punya imaginasi macam dr. yg. tuduh Azmin dengan Tian chua kut.

        Reply
      • April 18, 2012 at 7:38 am
        Permalink

        Sama macam imaginasi Kamalanathan ke?

        Ya Allah selamatkanlah kami dari kejahatan mereka yang zalim

        Reply
  • April 17, 2012 at 2:37 pm
    Permalink

    Kah kah kah…si Bujuk ngan C4 termasuk Moon terhangguk-hangguk nak menyatakan berkenaan dengan hudud..penyokong bangang tak tak reti bahasa memang cam tu..sedangkan pemimpin mereka sendiri haji hadi dan azizan telah menyatakan dlm muktamar PAS dikota baru tahun lalu bahawa Hukum hudud bukan perjuangan sebenar PAS..Pas sekarang sejak tidur sebantal dengan DAP dan PKR sudah memperjuangkan negara berkebajikan..SiNizar pula sewaktu menjadi MB Perak didalam persidangan dewan negeri telah mencabar Tajul Rosli mantan MB Perak supaya menunjukan kepada nya ayat mana didalam alquran yang menyatakan berkenaan dengan hukum hudud..

    So wahai sibangang dan jumud serta tabsud bertiga(C4..Bujuk dan Moon) tak payah laa nak bersendiwara kat sini..suara kalian cuma didengar oleh kucing dan ayam kat rumah jee..sedangkan pemimpin kalian sendiri pun tak ngatakan bahawa perjuangan mereka untuk hudud dan sebuah negara islam..contoh terbaharu pula pesuruhjaya PAS selangor yang baru mengatakan soal akidah dan murtad bukan perjuangan PAS sekarang tetapi perjuangan PAS sekarang adalah bagaimana nak duduk kat Putrajaya..

    kesian aku dengan bebudak tak cukup akal saperti kalian bertiga ni..

    Reply
    • April 17, 2012 at 3:45 pm
      Permalink

      Baca Berita bersumberkan Utusan…itu lah jadinya…

      Try again!!

      Reply
      • April 17, 2012 at 5:23 pm
        Permalink

        lebih baik dr mengadap harakah yg penuh iklan ubat kuat..

        Reply
    • April 17, 2012 at 5:42 pm
      Permalink

      UMNO dah tidur lama dah sebantal dengan MIC dan MCA…….

      Reply
    • April 18, 2012 at 11:04 am
      Permalink

      Nak tanya hang Tajol jawab apa bila Nizar tanya dia..?
      Lain kali belajar dulu baru boleh berdebat, ini maknanya Tajol tanya bukan sebab nak PAS laksanakan HUDUD tapi sebab nak hina PAS dan HUDUD. Bila tanya balik dah taktau…

      Reply
  • April 17, 2012 at 2:43 pm
    Permalink

    bujuk says:
    Nampaknya ramai calon UMNO kena turun sebab 70% YB UMNO ahli perniagaan secara langsung atau tak langsung. Ketua bahagian majoriti ada lesen kontraktor, paling tidak anak-bini ada lesen kelas F. Mostly YB ada syer dalam syarikat perniagaan.

    Weii bujuk kenapa ko tak persoalkan anak branak nike ajis kat kelantan..apa yang pembesar negeri kelantan sebat selama ni..dan yang terbaharu kenapa ko tak persoalkan kenapa MB kedah tak sebulu dengan exco negeri..kalau ko yang bangang ni nak tau itu semua disebabkan berebut kontrak dan kawasan balak..kah kah kah..tu laa bujuk oiii ..ko ni bebudak lagi kencing pun duk bercabang lagi..kalau nak buat kenyataan tu kaji dulu laa..jangan jadi budak bangang..senang je ayat ko kena batang idung sendiri…kah kah kah

    Reply
    • April 17, 2012 at 3:45 pm
      Permalink

      Buat Laporan MACC bukeh??

      Kalau yer..dah lama MACC serbu..

      Reply
    • April 17, 2012 at 5:29 pm
      Permalink

      kau buat report MACC la…..

      Reply
    • April 18, 2012 at 12:49 am
      Permalink

      wei… aku jawab tasyahud yg. kata orang berniaga jangan jadi YB. Yg. ko terasa sangat apasal? p la marah tasyahud tu.
      Apa pun statement aku betul kan?

      Reply
  • April 17, 2012 at 4:18 pm
    Permalink

    Melayu asyik bergadoh tegak benang basah. Kafir tersenyum lebar, dalam diam2 memperlekehkan agama yang orang melayu anut . Perlekehan begini tidak pernah berlaku sebelum ini kerana mereka tahu agama isu paling sensitif. Di Indon jika ada perselisihan yang menyebabkan pembunuhan tidak pasal sebab lain tetapi apabila islam dihina oleh sahabat sebangsa mereka sendiri yang menganut agama lain.

    Belum pernah ada kafir masok surau , masjid selama ini. Belum pernah ada kafir beriadah depan masjid pakai tracksuit ketat sebelum ini. Belum pernah ada kafir berani komplen pasal dia tak boleh tidor waktu subuh sebab bunyi azan mengejutkan dia orang.

    Kenapa jadi macam ini?. Kerana mereka disertai puak melayu yang mengeyiakan perbuatan mereka. Kerana puak melayu tersebut merestui perbuatan mereka.

    Dan puak melayu tersebut jugak lah yang menyalak siang malam mengenai syiar islam. Yang mengkafirkan orang lain dengan mantainkan keislaman mereka.

    Alasan nya mereka perlu jaga hati sekutu mereka demi satu cita cita. Sehingga sanggup menggadai akidah dan kepercayaan sendiri yang dikata kan terlalu dipelihara selama ini.

    PTuuuuiiiiiiih.

    Reply
    • April 17, 2012 at 5:28 pm
      Permalink

      Melayu UMNO sendirimemperlekehkan agama yang orang melayu anuti….

      apa najib cakap????

      Reply
  • April 17, 2012 at 9:53 pm
    Permalink

    Saperti yang pernah aku katakan, ulang, ulang dan ulang lagi yaini manusia sentisa terasa teruja dengan benda yang nampak hebat, berbunyi hebat, kedengaran hebat.

    Umpama permainan roller coaster yang terdapat di-theme park. Terdapat juga ditheme park buaian yang berhayun perlahan selain dari roller yang berpusing ligat tinggi dan mendaki.

    Walau kelihatan bahaya dan mengerikan orang masih kelihatan ramai diroller yang merbahaya dan mencabar dibandingkan dari buaian yang berhayun malas macam orang tua tak larat.

    Demikian lah dengan ceramah politik. Manusia akan berpusu pusu , bertolak bertindih untuk dengar ceramah yang berbunyi hebat berapi, penoh dengan pembohongan dan janji sifar . Janji bukit dan gunung emas, janji langit bulan dan bintang, air sungai sampai air longkang.

    Lepas berjanji, janji jadi kosong SIfar sebesar telur burung angkasawari.

    Tapi tak mengapa, tak kesah kerana macai dan pacai memang otak SIFar tak bolih pakai, suka dengar benda sifAR dari yang nyata lagi benar.

    Reply
  • April 17, 2012 at 10:17 pm
    Permalink

    Wahai rakan-rakan UMNO sekalian. Kita menentang PAS bukan kerana mereka Islam tetapi kerana mereka sesat. Oleh itu kita bertanggungjawab untuk mendidik Bujuk, C5, Tony, Moo dan yg sewaktu dengannya untuk kembali ke jalan yg lurus dan diredai Allah swt.

    Reply
  • April 17, 2012 at 10:30 pm
    Permalink

    La ni kta dah betoi betoi terkeliru tentang kepahaman terhadap alQuran. AlQuran,injil & Taurat di turun kan memalui rasulNYA bukan semata mata untuk orang islam,nasrani & yahudi tapi semua insan ciptaan ALLAH dalam dunia ni sebagai khalifah.Jadi hukum hukum yang di ajaq kan bukan untuk di patuhi oleh orang islam jerr tapi semua penganut agama. Walau bagai mana pun tiada paksaan oleh Allah mematuhi segala perentahNYA.Cuma Allah sedia kan syurga & neraka bagi insan insan yang beriman & kafir pada akhirat nanti.

    Tentang hudud jugak bukan bermakna di kena kan pada muslim tapi seluruh manusia di bumi ini. Masaalah nya ada ka non muslim tu setuju hudud di laksana kan…? Dah tentu depa tentang,kita tok leh paksa kan kena peruntukan undang undang laksana kan hudud. Tiada paksaan…. kalo nok jugak hudud kena la adil semua bangsa & agama mesti di hukum sama ngan satu undang undang bukan macam undang undang jenayah syariah kat negeri cuma kat muslim jerr tapi kat non muslim kak pulak…adil ka tindakan kita tu sebagai muslim sejati beriman…?? Penguat kuasaan undang undang hudud mesti la melalui kuasa politik melampaui demokrasi seperti ada kan pemilihan umum dapat kan mandat rakyat..!!!

    Reply
    • April 18, 2012 at 12:59 am
      Permalink

      Kenapa tuan takut sangat HUDUD hanya pada orang Islam?
      Apakah tidak adil jika hudud hanya pada orang Islam?
      Yg. penting sekarang kita kena laksanakan dulu perintah Allah, yakin dan percayalah apabila melihat kesan undang2 hudud nanti semua orang akan sokong hudud. Zaman nabi mereka semua sokong hudud antara sebabnya kecantikan akhlak nabi dan umat islam masa tu.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *