PTPTN: Anwar Bukan Nak Hapus Semua Hutang Peminjam

HARI ini kalau kita lihat semua perkara membabitkan janji Pakatan harami untuk menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), kefahaman kita ialah ANWAR AKAN HAPUS SEMUA HUTANG.

Itu kefahaman.

Tapi transkrip sesi dialog Penasihat Ekonomi Negeri Selangor Bersama Profesional Muda di Hotel Empire Subang Jaya pada 31 Mac 2012 yang terlepas ke tangan penulis menunjukkan sebaliknya.

Semasa menjawab persoalan yang dikemukakan wartawan RocketKini yang dikenali sebagai Izmir berhubung apa sesudah PTPTN dihapuskan dan kemana kakitangan PTPTN akan dihantar, Anwar memberikan kenyataan berikut:-

Hapus berdasarkan pendapatan, bukan semua orang tapi bukan 1 tahun semua dihapuskan sebaliknya secara berperingkat.  Semua staff PTPTN akan diserap ke dalam KPT (Kementerian Pengajian Tinggi).

Ada 2 perkara penting disitu, pertama, hapus ikut pendapatan, kedua, hapus secara berperingkat.

Terma ‘ikut pendapatan’ ini sahaja sangat meluas.  Ada kata gaji RM 5,000 sebulan itu sudah kaya, tapi ada juga cakap kalau gaji RM 5,000 tapi anak sepuluh, dia masih sama miskin dengan orang yang gaji RM 2,000 tapi anaknya 2 orang sahaja.

Macam mana Anwar nak selesaikan masalah ini?  Kita ada 1.9 juta orang peminjam dan bekas peminjam sekarang, semuanya berharap tak perlu bayar lagi hutang PTPTN atau mengharap pulangan PTPTN sebaik Pakatan harami ini berjaya menawan Putrajaya (mintak jauh) dalam pilihanraya umum akan datang.

Alangkah kecewanya mereka-mereka ini nanti bila dapat tahu bahawa hutang  PTPTN mereka tidak layak dihapuskan atau menerima pulangan semula pinjaman sebab gaji dah tinggi sekian-sekian banyak.  Undi dah bagi dah ni, menang dah menang dah.

Ini belum lagi kita sentuh bab menghapuskan hutang PTPTN secara berperingkat!!!

Kalau kita sentuh bab itu, penulis yakin ada yang akan angkat bendera putih dan mengaku bahawa semua cerita nak menghapuskan PTPTN ini hanyalah satu sandiwara untuk mendapatkan undi sahaja, bukan benar nak buat pun.

Akhirnya nanti, episod duka yang menimpa rakyat Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan hari ini kerana janji pilihanraya 2008 tidak ditunaikan, akan menimpa semua rakyat Malaysia pulak kerana percayakan cakap penipu macam Anwar.

Lebih teruk lagi, yang tertipu waktu itu, jangan haraplah nak menuntut balik besok sebab Anwar jenis manusia yang bijak buat pekak badak.  Tengok sajalah macam mana dia tipu seluruh rakyat Malaysia konon nak ambil alih kerajaan 16 September, selepas itu apa jadi?

Selamba dia saja, buat tak tahu je, macam tidak ada apa yang berlaku, salahkan takdir dan sebagainya.

Eh, Anwar punya kelentong kita semua sudah tahulah.

75 thoughts on “PTPTN: Anwar Bukan Nak Hapus Semua Hutang Peminjam

  • April 12, 2012 at 5:32 pm
    Permalink

    Biasalah tu.Cara dia mudah saja, Janji Dulu, Macam Mana Nak Buat, Boleh Fikir Kemudian, kalau tak boleh buat, tuduh media yang putar belit atau BN yang khianat. Itu baru satu atau dua soalan yang ditanya. Kalau di tanya lagi, dia akan jawab, as soon as we win election, we will dissolve PTPTN. Cerita sama kita dengar di Kampung Buah Pala di Penang.

    Reply
    • April 12, 2012 at 7:31 pm
      Permalink

      tu yang jadi kat cukai kat selangor…janji nak turun..last last nak naikkan lagi adalah..

      tol kat penang tu pun guan eng tak mampu nak hapuskan..hehe

      Reply
      • April 12, 2012 at 8:09 pm
        Permalink

        tol kat penang tu projek kerajaan persekutuan….. bukan kerajaan negeri ….mana boleh hapus tol

        BODOH taraf lembu lah kau ni ….

        Reply
        • April 12, 2012 at 9:09 pm
          Permalink

          Laaaa C5 bodo…hang ni tolol ke….dah tau itu tol dari projek kerajaan pusat….kenapa dok berjanji yang depa boleh hapuskan tol tu….dah tau tak boleh….kenapa berjanji….hang paham tak soalan aku tu….puak hangpa ni memang tak boleh pakai….lain kali jangan janji kalau dah tau janji itu tak boleh ditunaikan….bahalol

          Reply
          • April 12, 2012 at 9:29 pm
            Permalink

            C5 buat lawak bodo lagi

          • April 12, 2012 at 9:39 pm
            Permalink

            Kita ketawakan cpai….hahahahahahah

          • April 12, 2012 at 10:05 pm
            Permalink

            Bidang kuasa k’jaan persekutuan kena tangguh la janji sampai PR tubuh k’jaan persekutuan… tak gitu.

          • April 12, 2012 at 10:06 pm
            Permalink

            dan yang semakin bodoh tampa mereka tahu kebodohan….
            sekarang ni yang tinggal untuk menyokong PR hanyalah mereka yang tua dan berkepala batu atau senang cer tua degil!

          • April 12, 2012 at 10:46 pm
            Permalink

            laaa…bodohnye hero macai Aljub ni….benih sapa la mamat cipai ni…

          • April 12, 2012 at 10:52 pm
            Permalink

            hehehe…bujuk cuba nk selamatkan si bodoh cipai tu….hang pun bodoh gak bujuk….nak tangguh sampai 16 sept bila plak….hang ingat rakyat bodoh mcm hang jugak ke???

          • April 12, 2012 at 10:59 pm
            Permalink

            Sampai bila tu bujuk nak tubuhkan kerajaan…hang mimpi basah kaaa……kah…kah…kah…..

      • April 14, 2012 at 2:41 pm
        Permalink

        better dr umno yg hanya tau mkn duit haram..

        Reply
        • April 17, 2012 at 8:51 pm
          Permalink

          kalau pak cik ko ke adik beradik ko org umno pun makan duit haram gak ke? haram punya haram..

          Reply
    • April 18, 2012 at 11:09 am
      Permalink

      berita baik buat pengundi2 yang mempunyai anak2 yang terlibat dgn hutang pengajian dan bakal2 mahasiswa …

      Reply
  • April 12, 2012 at 6:15 pm
    Permalink

    Sama lah tu dengan janji nak turunkan minyak bila dapat Putrajaya, turunkan sehari kemudian esoknya naikkan semula sekali ganda.

    Tengok juga janji dengan penduduk kampung buah pala.

    Reply
    • April 12, 2012 at 8:13 pm
      Permalink

      itu sahaja lah modal kau orang kampong buah pala …..

      UMNO dan BN halau penduduk2 kat KL …kenapa diam….

      Reply
      • April 12, 2012 at 9:10 pm
        Permalink

        Laaa….dah itu satu contoh….takkan nak bagi modal meliwat pulak….lagi la hang meroyan….tolol

        Reply
  • April 12, 2012 at 7:20 pm
    Permalink

    umno cemburu anwar !hahahahahhaahah!!!

    Reply
    • April 12, 2012 at 7:42 pm
      Permalink

      Si CIBAI ni sorang ” Pakar Kelentong Rakyat ” kerana dia ni sebenaq nya sakit mental….!!!

      Reply
      • April 12, 2012 at 8:11 pm
        Permalink

        najib dah sakit mental dah ….

        sebab nak rampas selangor, penang, kedah dan kelantan …..

        dan mempertahankan negeri2 lain …

        kesian ….

        Reply
        • April 12, 2012 at 9:13 pm
          Permalink

          Laaaa…yang janji nak bergolok bergadai nak ke putrajaya sampai 16 September jadi mangsa tu bukan gila babi lagi ke cipai…..tolol

          Reply
          • April 12, 2012 at 9:41 pm
            Permalink

            kita ketawakan lagi cpai….hahahahahaha

          • April 12, 2012 at 10:07 pm
            Permalink

            kesian Najib kena sorok MP BN hingga ke taiwan, tak berani simpan d m’sia hingga lepas 16 sept. baru balik… hahhaha.

          • April 12, 2012 at 10:54 pm
            Permalink

            alahai cipai…takde hari yg hang cerdik pun…hari2 hang bodoh…tapi hari ni hang paling2 bodoh…hahahaha…

          • April 12, 2012 at 11:01 pm
            Permalink

            Laaa….sapa pulak yang siap hantar MP dia kejar ahli MP BN ditaiwan tu pulak…..gila sangat nak ke putrajaya sampaikan aku rasa kalau depa lari masuk jamban pun MP PR akan ikut…..bodo laaaa

          • April 12, 2012 at 11:37 pm
            Permalink

            kah kah kah…aku tak tahule samada puak PR ni bodoh akibat genetic or bodoh pasal tak belajar or buat-buat bodoh….

          • April 13, 2012 at 7:56 am
            Permalink

            PR buat gimic je… haha.

          • April 13, 2012 at 9:40 pm
            Permalink

            Gimmick perbodoh diri sendiri…apa punya gimmick !

          • April 13, 2012 at 9:45 pm
            Permalink

            Najib la bodoh, P hantar MP sampai 30 orang nak belajar pertanian d taiwan konon. hahaha… apa hasil lawatan?habis duit rakyat.

  • April 12, 2012 at 7:28 pm
    Permalink

    eeiii geli aku bacakan..umno cemburukan aljuburi!!! umno terajang dia adalah..hehehehe

    Reply
    • April 12, 2012 at 8:43 pm
      Permalink

      mahyuddin kata yang banyak terima BR1M ada lah rakyat selangor….

      nak menunjukkan bahawa rakyat miskin pendapatan bawah RM3,000

      sebenar rakyat selangor bijak …tipu pendapatan bawah RM3,000…..

      mereka nak kan duit sahaja …..

      yang kena tipu pemimpin UMNO dan BN

      Reply
      • April 12, 2012 at 9:14 pm
        Permalink

        Laaaa…tipu macam mana tu cipai….hang bagi satu contoh menipu tu sat…..kekekekekeke…..nak mohon BR1M siap kene tapis lagi tau….slip gaji….LHDN….takkan depa buta kot….lawak la hang ni cipai

        Reply
        • April 12, 2012 at 10:08 pm
          Permalink

          dia main tulis je… tak tau ke cara mereka spin ni..
          kalau pemimpin mereka kaki auta maka yang bangsat di bawah lagi laa ..

          Reply
  • April 12, 2012 at 8:06 pm
    Permalink

    “kefahaman kita ialah ANWAR AKAN HAPUS SEMUA HUTANG”…..

    itu andaian kefahaman kau …. sebab kau BODOH setaraf lembu Sharizat ……

    Reply
    • April 12, 2012 at 9:15 pm
      Permalink

      Yang aku faham tentang nuar hanyalah liwat….biseksual….gay dan china doll….kami tak bodoh cipai….kekekekeke

      Reply
    • April 12, 2012 at 10:09 pm
      Permalink

      Nama lagi andaian… UMNO ni takda yg. betul atau FAKTA, semuanya ANDAIAN dan AUTA seperti kata Najib…hehheehh.

      Reply
      • April 12, 2012 at 11:02 pm
        Permalink

        Aku andaikan yang memang betul betul nuar tutuh china doll….main dubur lelaki….ini andaian kot….kekekekekeke

        Reply
        • April 13, 2012 at 7:55 am
          Permalink

          Nak aku andaikan ko dulu lahir masa mak dan bapak ko belum nikah?

          Reply
          • April 13, 2012 at 9:41 pm
            Permalink

            angin nampak ?

  • April 12, 2012 at 8:17 pm
    Permalink

    demontrasi rakyat selangor terhadap kerajaan negeri …kerana banjir kilat …

    banjir kat johor dulu kenpa rakyat tak demontrasi ????

    banyak bantuan yang tak dapat ….

    TV1 dan TV3 anjing kpd pemimpin UMNO….

    Reply
    • April 12, 2012 at 9:17 pm
      Permalink

      Hehehehehe…lawak la hang cipai….selalu tegakkan benang basah….rakyat johor tak demontrasi pasal banyak bantuan yang diterima….itu la….asik dok boikot tv1 dan tv3….kkekekekekeke

      Reply
      • April 12, 2012 at 9:31 pm
        Permalink

        C5 kena lagi. Padan muka!

        Reply
      • April 12, 2012 at 9:42 pm
        Permalink

        hush hang tak baik kata cpai boikot TV…..time doremon dan power rangers…dia la kat depan sekali ! hehe

        Reply
        • April 12, 2012 at 9:51 pm
          Permalink

          Raplahjingaa, jangan la dok tambah lawak lagi, tak larat dah aku nak tergelak. Hang tak kesian ka kat C5 cpai.

          Reply
          • April 13, 2012 at 9:42 pm
            Permalink

            saja seronok perangat malaun sorang tu

        • April 12, 2012 at 11:01 pm
          Permalink

          cian hang cipai…tah sial hape yg hang dapat hari ni…semua komen hang mcm sial jeaa…

          Reply
          • April 12, 2012 at 11:03 pm
            Permalink

            Cipai mimpi semalam batang nuar terjah masuk dalam lubang jubur dia…..kekekekeke

    • April 13, 2012 at 4:03 pm
      Permalink

      Kenapa lah keluar ayat ayat bodoh dari penyokong nuar al-kissah seribu satu janji… heheheh pi je masuk raja lawak tu….nampak sanagat puak puak PR tak berotak atau otak kat kepala lutut atau kepala…..

      Reply
  • April 12, 2012 at 8:30 pm
    Permalink

    janji anwar ibrahim satu jek boleh dipakai sebab dia pun terbabit merasainya…aktiviti meliwat dihalalkan…

    janji2 yang lain tu….mohon diketepikan …hanya lipurlara sahaja, bak orang kata penyedap diwaktu lapang…dengar boleh percaya jangan…

    Reply
  • April 12, 2012 at 8:39 pm
    Permalink

    hutang shahrizat nak hapus ke????

    Reply
    • April 12, 2012 at 9:18 pm
      Permalink

      Mana hang tau tak kene bayar….hang salah seorang ahli lembaga pengarah NFC ke…tolol….

      Reply
      • April 12, 2012 at 9:43 pm
        Permalink

        cpai…bukan ahli lembaga pengarah…dia adalah seekor daripada lembu fedlot yang terlebih makan rumput…hehe

        Reply
        • April 12, 2012 at 10:00 pm
          Permalink

          hehehehe….patut dah lama dia kene sembelih..sebab banyak makan rumput..hehehe

          Reply
          • April 12, 2012 at 11:08 pm
            Permalink

            cukup2 la tu cipai…hari ni kan ke hari sial hang…toksah la buat org gelak kat hang lagi…simpati la sikit kat anak bini hang,malu depa dpt laki jd bahan lawak org…..bujuk pun dah tak larat nk cover hang ni lg….

          • April 12, 2012 at 11:16 pm
            Permalink

            Laaaa Sting….hang takkan tak tau yang balaci nuar ni mana tau malu….orang kata dia punya tebal muka tu ada la tebal dari kulit babi….kekekekeke

          • April 13, 2012 at 12:09 am
            Permalink

            wow..tebal tu…hehehe..

  • April 12, 2012 at 11:12 pm
    Permalink

    Anwar tak perlu sangat fikirkan macamana nak tunaikan apa jugak janji yang dia buat. Ini kerana tak ada apa janji pun yang dia buat pernah ditunaikan.

    Anwar akan berhenti berbohong masa dia tidor saja. Dia tak akan rasa bersalah kerana berbohong. Yang akan disalahkan ialah orang ramai yang percaya kan dia. Sama macam Gus Dur semasa cuba mempertahankan marauh nya ” Yang salah ialah kamu semua. Kamu salah kerana memilih saya jadi president. Saya tidak salah “

    Reply
  • April 12, 2012 at 11:37 pm
    Permalink

    Yg kena buat kerja ialah mereka yg dok opis..iaitu org BN yg kat federal… kami negeri2 PR kami jaga baik2, tapi org Federal UMNO jahat halang bantuan dari sampai ke tangan Kjaan state PR, sampai kat org BN jugak. wlhal negeri diperintah oleh PR.

    jahatnya…

    Reply
    • April 12, 2012 at 11:51 pm
      Permalink

      Laaaa…kalau macam tu punya tuduhan…tak guna la sumbangan kerajaan pusat sebanyak 600 juta kepada Kelantan tu ye Moo….kah…kah…kah….rakyat dinegeri pakatan pun dapat duit BR1M gak moo….padahal tanggungjawab kerajaan negeri lak tu….tuihhhh

      Reply
      • April 13, 2012 at 7:53 am
        Permalink

        ko tau undang2 negara tak..?
        K’jaan negeri tak boleh pinjam duit selain dari pada k’jaan pusat. Tapi pusat mempermainkan k’jaan k’tan bila pinjaman 600 juta d beri cara unsuran. Hang boleh buat rumah ikut kehendak hang tak kalau hang pinjam bank rm300,000 tapi bank bayar 10 kali selama 3 tahun.

        Reply
        • April 13, 2012 at 7:29 pm
          Permalink

          Alaaa…bujuk hang toksah laa dok bagi alasan…masa dapat duit tu dulu…waaa siap employed consultant dari England…nak settle masaalah bekalan air…last sekali apa jadi ?

          Duit lesap…air tetap berkarat !! apa punya bodoh…buat malu melayu !

          Pada rakyaat Kelantan udah-udah la tu, nak kan air bersih BN dah janji paling lama 3 tahun semua masaalah air selesai.

          Hangpa dok tunggu PAS…dah 20 tahun dah…apa pun tak dak…yang makin terang adalah bukit bukau gunung ganang…habis balak cina singapore sapu..nik ajis jugak yang senang.

          Reply
          • April 13, 2012 at 9:51 pm
            Permalink

            P tanya TunM la… hidup lagi orang tua tu. Betul ke idak cakap aku… Ni semua sebab K’jaan pusat taknak rakyat k’tan selesa d bawah naugan pimpinan ulamak dan bolehlah kutuk macam2 bila tak berjaya macam sekarang. Malangnya rakyat k’tan faham masalah PAS, sebab tu terus sokong dan undi PAS hingga Awang Adek macam ayam berak kapur, pukul 1200 mlm. dah mengaku kalah PRU12, walaupun sebelum itu dah d war-war bakal MB K’tan.

  • April 12, 2012 at 11:41 pm
    Permalink

    korang x stuju hapus ptptn sudah la..pakatan yg mau buat korang susah ape…biar rakyat yg memilih… undi ditangan rakyat..

    Reply
    • April 12, 2012 at 11:54 pm
      Permalink

      Kami memang bersetuju PTPTN tidak dihapuskan….tapi kami hairan bin ajaib apabila PTPTN yang diluluskan oleh pemangku PM aka Menteri kewangan pada satu ketika dahulu di cop sebagai tidak relevan…..ini bahasa kartun mana ni Melayu Islam….pemimpin korang yang setuju…alih alih korang gak yang bangkang….apa kata aku cop akai hangpa macam lembu…kah…kah…kah….Melayu Islam tetapi hang perangai macam iblis….

      Reply
      • April 13, 2012 at 12:18 am
        Permalink

        hang pun toksah la kisah apa yg kerajaan nak buat…kerajaan yg buat korang susah ape…biar rakyat yg memilih…undi ditangan rakyat…

        hang ni ckp tak serupa bikin laa…btul kata fazli tu, mcm iblis….mcm iblis yg menyamar memakai jubah dan serban…

        Reply
        • April 13, 2012 at 7:57 pm
          Permalink

          Alaaaa…kalau letak malaun PAS pakai jubah dan serban di tengah-tengah kabilah Arab….dari jauh aku dah kenal yang mana satu malaun PAS !!

          Aku bersyukur mungkin aku di beri kelebihan untuk mengenal jembalang urko yang menyamar warak…walaupun dari kejauhan…

          Reply
      • April 13, 2012 at 7:47 am
        Permalink

        Dunia dah berubah… kalau 10 tahun dulu hang duduk rumah flat, sekarang mungkin dah tinggal d banglo atau rumah teres. Dulu anak sorang, badan kuat panjat tangga 4 tingkat biasa, sekarang umur dah meningkat dah ada cucu dan badan dah lesu takkan nak panjat tangga lagi. Moralnya kita kena berubah jadi lebih baik bukan statik….

        Reply
        • April 13, 2012 at 5:07 pm
          Permalink

          Tu la kemajuan namanya bujuk…untuk terus menjadi lebih baik rohani dan jasmani.

          Reply
        • April 13, 2012 at 8:05 pm
          Permalink

          dah 20 tahun minum ayaq karat…berubah ke statik bujuk…hang ni tengah sembang2 syiah ke????…

          Reply
          • April 13, 2012 at 9:53 pm
            Permalink

            InsyaAllah jika PR perintah pusat, K’tan dapat royalti apa lagi halangan untuk rakyat k’tan dapat air bersih.

    • April 13, 2012 at 7:43 am
      Permalink

      buatla kat UNISEL dan KUIS dulu…dalam jajahan korang tu wahai Pakatan Rosak!! hehehe

      cakap je undi tangan rakyat..bila kalah..salahkan rakyat jugak!! hehehe

      nasib cakap rakyat..ada presiden PAS pulak bangang kata kalah pasal buka empangan air kat tenang..wakakakakaa…lawak dan makin bengap presiden pas korang..hehehe..dah ikut cam mahposs bean dah..heheh

      Reply
      • April 13, 2012 at 8:47 am
        Permalink

        Mana berani deme nak buat ……nanti tak bolehlah nak beli lori sampah

        Reply
  • April 13, 2012 at 2:35 pm
    Permalink

    klu tanya anwar di forum lain, lain pula jawapan dia akan bagi. masih percayakah anda dgn kata2 org munafik ni?

    Reply
  • April 14, 2012 at 10:54 am
    Permalink

    C5 ni la jenis2 yg terjun dgn labu2nya. Pasal PTPTN tu kalau di hapukan secara beperingkat ke separuh2 ke ,abai pasti tau tindakan tu akan meningkatkan beban kewangan kerajaan..takkan tak leh kira ..jd cam mana nak elak beban tersebut..fikirkan. Pendidikan percuma hanya boleh diIPTA saja…mana cukup tempat ..dah tu tentulah hanya yg cemerlang aja dipilih utk mengisi tempat yg sememang terhad lg belambak lah anak2 Melayu x dpt sambung pelajaran…IPTS takkan boleh bg percuma ..kena bg subsidi pulak.ygmasuk bila keluar x laku..kerana IPTS nak kejar Kuanti ( untung) jd kuli aja le..Yg kita ni harus berhati2 abai ni selalu cakap ayat x abis..kena read bet t lines..benda yg jelas lg terang pun ditangguh bertahun2 sampai jelak d baca ..nikan oula yg blm jd..kalau berjaya besok d lewat d elak pelaksanaan dng pelbagai alasa..nt tunjuk rakaman …kata besi ..abis anak cucu

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *