Bershit 3.0 Berlangsung Secara Aman Ikut Syarat Atau Ambiga Hilang Kewarganegaraan, Setuju?

Share


Nampaknya perhimpunan Bershit 3.0 tidak dapat dielakkan lagi. Malah pihak jawatankuasa penganjurnya menegaskan bahawa mereka tidak akan berganjak dari lokasi perhimpunan itu di Dataran Merdeka sebagaimana yang mereka rancang sebelum ini.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Abdul Aziz pula menjelaskan bahawa meskipun Bershit 3.0 dibenarkan untuk dianjurkan, penganjur perhimpunan itu perlu meminta kebenaran dari pihak DBKL untuk menggunakan Dataran Merdeka sebagai lokasi perhimpunan mereka.

Memang Dataran Merdeka tidak digazetkan sebagai salah satu lokasi perhimpunan aman mengikut Akta Perhimpunan Aman 2011. Jadi, kalau Ambiga dan penyokongnya mahu menggunakan Dataran Merdeka juga, apa salahnya mereka minta izin dari DBKL?

Persoalannya, mengapa Ambiga “stress”kan mengenai lokasi perhimpunan itu iaitu Dataran Merdeka? Kenapa Dataran Merdeka yang menjadi pilihan mereka? Apakah Bershit 3.0 tidak boleh dilangsungkan di tempat lain selain Dataran Merdeka?

Tarikh 28 April jatuh pada hari Sabtu. Kita tahu, hari Sabtu merupakan hari di mana Dataran Merdeka sering menjadi tumpuan para pelancong dan orang ramai. Selalunya, jalan di depan Dataran Merdeka itu ditutup DBKL untuk para pengunjung menikmati suasana ibu kota dengan aman.

Sekiranya difikirkan, Dataran Merdeka memang strategik untuk penganjuran perhimpunan aman dianjurkan di situ. Sebelum ini, Dataran Merdeka sering menjadi lokasi beberapa majlis dan program himpunan rakyat.

Jadi, apa masalahnya jika perhimpunan Bershit 3.0 mengambil tempat di situ?

Masalahnya ialah himpunan Bershit 3.0 bukanlah sebuah perhimpunan aman!

Saya ingin bertanya, pernahkah perhimpunan yang dianjurkan oleh puak-puak Pakatan Haram ini diadakan dalam suasana aman? Pernah? Sudah dua kali siri himpunan ini diadakan dan ia berlangsung dengan tidak teratur serta mencetus huru-hara di kawasan yang mereka lewati.

Pada himpunan Bershit yang pertama dahulu, beberapa anggota polis cedera parah kerana “himpunan aman” mereka. Objek tajam dan keras berterbangan ke arah pihak pengawal ketenteraman dibaling oleh peserta “himpunan aman” tersebut…

Pada himpunan Bershit 2.0 pula, pihak PDRM difitnah dengan pelbagai tuduhan tidak berasas. Contohnya, setelah Anwar dipijak penyokong sendiri yang berasakan melarikan diri dari tembakan gas pemedih mata, dia menuduh polis yang bertindak aggresif dan zalim terhadapnya.

Persoalannya, jika Anwar dan para penyokongnya berhimpun secara aman dan mengikut garis panduan yang ditetapkan, apakah polis akan tembak gas pemedih mata? Polis suka-suka saja tembak? Begitu?

Saya tertanya-tanya, apakah pihak pembangkang tidak mampu menganjurkan satu perhimpunan aman sebagaimana yang selama ini dibuat BN di Dataran Merdeka?

Sudah beratus-ratus kali BN anjuarkan himpunan aman di situ dan tiada sebarang kekacauan berlaku. Dari program rakan muda, program pelancongan, senaman pagi, poco-poco dan sebagainya sering mengambil tempat di situ.

Caranya ialah meminta kebenaran dari DBKL. Jika Dataran Merdeka perlu di sewa, maka pihak penganjur perlu membayarnya. Jika memenuhi syarat, tidak mustahil DBKL akan memberikan kebenaran dan berhimpunlah semahu-mahunya…

Cuma apa yang saya musykilkan ialah mampukah Bershit 3.0 menjamin untuk kekal sebagai sebuah himpunan yang aman? Jika ada yang melanggar syarat, bolehkah Bershit 3.0 menerima arahan pihak berkuasa untuk bertanggungjawab dan bersurai?

Sekiranya ada satu ilat dalam himpunan itu, mahukah Bershit 3.0 menerima saman dari pihak DBKL atau orang awam yang marah atas ilat tersebut? Apakah pihak penganjur berani menjamin dapat mengawal semua peserta Bershit 3.0?

Kalau jadi sesuatu yang buruk, mahukah Ambiga dan kepimpinan Bershit bertanggungjawab? Apa kata kita adakan perjanjian?

Jika Bershit 3.0 dilangsungkan secara aman dan damai mengikut peraturan serta syarat yang ditetapkan, maka Bershit boleh dianjurkan lagi di masa akan datang.

Dan jika penganjur Bershit 3.0 gagal mengawal himpunan itu pada 28 April ini, maka Ambiga dan kepimpinan Bershit 3.0 rela hati melucutkan kewarganegaraan masing-masing di negara ini dan nyah dari Malaysia. Bagaimana? Berani?



81 thoughts on “Bershit 3.0 Berlangsung Secara Aman Ikut Syarat Atau Ambiga Hilang Kewarganegaraan, Setuju?

  • April 12, 2012 at 2:16 am
    Permalink

    Bershit 3.0 tidak akan menjadi perhimpunan aman. Itulah yang berani saya katakan. Sudah banyak kali saya katakan, bukanlah standard pembangkang atau lebih tepat…BUKAN STANDARD ANUWAR untuk mengadakan perhimpunan yang aman, lambai2 bendera parti, jerit “memohon” diadakan pilihanraya yang bersih dan telus, berkempen ……. akhirnya bersurai dengan aman. INI BUKAN STANDARD ANUWAR.
    Beliau mahukan atau IMPIKAN perhimpunan sama seperti perhimpunan reformasi 1998 yang berjaya mengumpulkan beratus ribu……ulang sekali lagi…. ratus ribu… dan bukan puluh ribu… atau ribu… atau ratusan sahaja.
    Agenda perhimpunan ini bukanlah untuk memastikan pilihanraya yang bersih, tetapi atas tujuan menyegarkan kembali populariti Anuwar yang semakin merudum mutakhir ini dek kerana masalah peribadi beliau. Malangnya Anuwar sudah tidak mempunyai ramai balaci tegar yang mempunyai halatuju seperti kami pada 1998.
    Fikir-fikirkanlah.
    Wallahualam

    Reply
    • April 12, 2012 at 2:14 pm
      Permalink

      setuju bro…hanya jauhari yg mengenal manikam…

      Reply
  • April 12, 2012 at 7:16 am
    Permalink

    BERSIN 3.0 ni tak akan aman..cayala…PR ni mana suka AMAN AMAN..dia nak huru hara je..

    apa kata aku cadangkan kat polis..pasang blok keliling dataran merdeka tu….at least lembu dan babi dalam tu tak lari kemana mana…hehehe..harap time tu hujan la..lagi cun tengok depa kene mandi hujan panas…hehehe

    Reply
  • April 12, 2012 at 8:22 am
    Permalink

    Keling betina mata satu ni laa yang menjadi lawyer dalam kes murtad lina joy….betapa dia tersenyum sinis bila memenangi kes tersebut….

    dan sekarang akan spearheading jembalang-jembalang PAS untuk memporakperandakan negara ni….kita tengok nanti hanya paria-paria PAS yang akan bergolek-golek di atas jalan raya….hantu-hantu DAP hanya akan bersorak-sorak dalam shopping complex

    Reply
    • April 12, 2012 at 9:34 am
      Permalink

      Saya sangat setuju. Cuba perhatikan semasa sidang akhbar yang dipengerusikan oleh Mat Sabu. Ada sesiapa nampak wakil DAP?

      Reply
  • April 12, 2012 at 9:21 am
    Permalink

    Tahap pemikiran mereka belum sampai ke peringkat self discipline. Saya biasa lihat dan berada di demo di US semasa rakyat Amerika menentang Perang Iraq. Walaupun puluhan ribu berdemo, mereka datang dengan aman, bila sampai di demo square, mereka bernyanyi bergema sekali, berpidato dan melambai bendera. Cukup masa, mereka kutip semua sampah sarap dan barang-barang mereka dengan elok dan meninggalkan demo square dengan aman.Saya agak dalam 100 ribu orang, saya cuma lihat ada 10 police patrol car. Itu saja, dan demo tu diadakan tiap-tiap minggu. Tak ada kesesakan lalulintas dan takda rusuhan. Itu baru betul caranya.Ini tidak, siap baling botol air mineral, pecahkan pintu kedai, ganggu lalu lintas. Pemikiran tahap orang zaman batu. Bersih 3.0 mesti tak aman punya sebab tujuannya lain.Saya berdoa semoga hujan lebat akan turun diDataran Merdeka, supaya dapat memandikan mereka.

    Reply
    • April 12, 2012 at 9:40 am
      Permalink

      Tuan,
      Seperti yang pernah saya katakan beribu kali baling botol air mineral, pecah pintu kedai, ganggu lalulintas adalah sebahagian agenda perhimpunan ini walaupun mereka katakan “AMAN”. Tiada yang aman malah mem’provok’ polis merupakan agenda utama.
      Wallahualam.

      Reply
      • April 12, 2012 at 10:36 am
        Permalink

        Dalam stadium pun penyokong bola baling botol air dan mercun kalau pengadil perlawanan berat sebelah. Tugas polis mengawal bukan provok peserta dengan water canon dan gas pemedih mata. baru aman..

        Reply
        • April 12, 2012 at 2:33 pm
          Permalink

          org mcm tu tak layak pi stadium la jawabannya…hang ada tengok EPL tak bujuk, ada depa baling botol/mercun dlm stadium???….

          contoh yg hang bagi tu maksudnya puak2 hangpa ni masih berfikiran kuno dan liar lagi….sedangkan perkara2 tersebut telah dimaklumkan tidak dibenarkan dilakukan didalam stadium….tu namanye samseng bolasepak….hangpa pulak samseng politik….

          puak2 hangpa ni kalau nak berdemo dalam hutan pun, binatang2 akan protes…hang paham dak mentaliti puak2 hangpa ni…dgn lain perkataan yg senang hang nak paham ‘ binatang pun lagi beradab dari puak2 hangpa yg nak berdemo tu’…clear kan bujuk…

          Reply
          • April 12, 2012 at 9:34 pm
            Permalink

            Awat, UMNO punya pengikut macam penonton EPL ka? Yg. serang perhimpunan Lynas d penang tu sapa kalau bukan puak UMNO?

        • April 12, 2012 at 7:43 pm
          Permalink

          Tugas Polis memang untuk mengawal..bila arahan kawalan tidak di ikuti..tugas polis akan masuk ke fasa ke dua…membenteras, bila masuk fasa tu…tu la hangpa ke lahabau dengan cota !! orang cakap baik-baik tak mau dengar.

          Lepas tu nak salahkan polis pulak, rakyaat mahukan keamanan !

          Reply
          • April 12, 2012 at 9:36 pm
            Permalink

            Tapi masa bersih 1 dan 2, polis bertindak menghalang dan bukan mengawal. sebab tu huru-hara…
            Kalau kawal, tak boleh lalu jalan A lalu jalan B. Tapi bila halang terpaksalah langgar…

          • April 12, 2012 at 10:14 pm
            Permalink

            kalau tak nak polis halang pi la buat depan rumah Aljub tu…atau depan rumah pok nik…..benda haramjadah kena la halang…mak bapak hang tak ajar hang jgn buat kerja yg haram ke???…

          • April 15, 2012 at 12:57 am
            Permalink

            Kami buat d tempat awam, undang2 benarkan himpunan aman d tempat awam… so what wrong?

          • April 15, 2012 at 1:23 am
            Permalink

            bujuk…dari tahun 1998 pernah ke puak hangpa buat perhimpunan aman???..bagi 1 contoh….

          • April 16, 2012 at 11:49 am
            Permalink

            Semuanya aman sehingga d ganggu oleh FRU. Itu kenyataannya… kita ni manusia, kalau orang pukul akan melawan atau lari kalau tak mampu.
            Tapi yg. jelasnya pada awal perhimpunan adalah aman.

        • April 12, 2012 at 11:46 pm
          Permalink

          Dalam stadium org baling botol, rata2nya penyokong pas. Mereka nie emosi tahap terlampau dan manusia yg tak boleh terima kekalahan. Bila kalah saja maka macam2 tuduhan dibuat. Sama mcm parti pas bila kalah pilihanraya. Kenapa agaknya pru12 mereka tak kata pengundi hantu telah memenangkan dap melalui undi mereka kepada pas.

          Tugas polis bukan saja kawal peserta demo, tapi lebih utama menjaga keselamatan majoriti rakyat yg tolakk demonstrasi. Sebab tu setiap pilihanraya dap melalui proksinya parti pas tetap akan kalah.

          Reply
          • April 15, 2012 at 1:00 am
            Permalink

            Siapa sebenarnya yg. tak selamat?
            Himpunan AMAN adalah selamat selagi FRU tak ganggu-gugat dan provokasi peserta dengan watercannon dan gas beracun.

    • April 13, 2012 at 1:58 am
      Permalink

      penyokong bershit majoritinya orang kurang moral dan tak bermoral.. kaki balun pongkok, kaki pukul orang, kaki pil hanyal, kaki sapu aka mat karung guni. orang seperti itu jiwa dia pon huru hara camner nak buat dgn aman..

      Reply
  • April 12, 2012 at 9:40 am
    Permalink

    dataran tahrin di mesir

    dataran merdeka di malaysia

    modus operandi sama seperti di dataran tahrin

    dan juga dataran2 lain di semenajung arab…

    apalah lemah nya KDN ni….

    kalau akau kat tempat hiyam baik PAHhh, PKR, UMNO, keling, cina, melayu buat kacau atau planning nak buat kacau ketenteraman negara

    confirm aku tangkap

    malang nya ISA telah di hapus kan

    Reply
  • April 12, 2012 at 9:44 am
    Permalink

    dataran tahrin di mesir

    dataran merdeka di malaysia

    modus operandi sama seperti di dataran tahrin

    dan juga dataran2 lain di semenajung arab…

    apalah lemah nya KDN ni….

    kalau akau kat tempat hiyam baik PAHhh, PKR, UMNO, keling, cina, melayu buat kacau atau planning nak buat kacau ketenteraman negara

    confirm aku tangkap

    malang nya ISA telah di hapus kan

    Reply
    • April 12, 2012 at 10:32 am
      Permalink

      bukan buat kacau …. menuntut supaya pilihan raya umum jangan menipu …kalau nak menang ……..

      Reply
      • April 12, 2012 at 10:47 am
        Permalink

        kalau pulihan raya ada penipuan

        satu negeri pun PR tak boleh menang lah….

        apa lah bodo punya kenyataan kau ni

        Reply
        • April 12, 2012 at 11:22 am
          Permalink

          c5 ni memng dah tahap bangang….5 negeri dapat pun kata tipu……..dengan ini aku lafazkan ko atau c5 ni tahap jilat bontot Nuar….

          Reply
      • April 12, 2012 at 11:48 pm
        Permalink

        dap menipu sebab tu boleh menang pilihanraya di kelantan, selangor, kedah dan pulau pinang. Kalau ikut kehendak rakyyat terutama dikelantan dah lama tua kutuk kena tendang dari JKR 10.

        Reply
      • April 16, 2012 at 1:31 am
        Permalink

        alahai C5 , bujuk & konco2nya… engko bg elok dlm pemilihan PKR dulu..cabang n ranting penuh dgn tipu muslihat..apa engko x malu ke dok sokong ambiga? engko kenal ke dia?..aku marah duk demo kat jalanraya..aku nk pi kerja pun x bolh..engko x apalh duit dh byk ..klau nk meriah lg..engko demo kat S`gor..tuntut skli suh MB S`gor jgn tidur dgn masalh sampah yg x sudah2..jgn jd pak turutlh..engkau smua budak zaman pkai pampers pkai buang..zaman senang..engkau x tahu ssah org2 dahulu..pesan aku..otak jgn duk bwh tapak kaki..

        Reply
  • April 12, 2012 at 9:55 am
    Permalink

    apa nak heboh soal Berseih ni…

    Janji2 UMNO dan BN masa PRU 12 dulu dah tunai ke belum???

    Reply
    • April 12, 2012 at 10:56 am
      Permalink

      himpunan kekacauan di sertai oleh manusia2 yg bertabie dan cenderung kepada kekacauan

      siapa yg tabur janji BN ka PR??

      tu issue kg buah pala selesai ka??

      ibu2 tunggal kat selangor janji nak bagi RM600 masa PRU 12 dulu da bagi ka??

      janji PRU12 setiap kelahiran baby dapat rm100.00 kat selangor da bagi ka???

      ada banyak lagi boleh di tulis janji2 ore2 gila kuasa dari PR

      yg confirm pemimpin isle PR membenarkan org kristian pakai nama Allah

      dan

      menyokong keselamatan negara israel dari pemimpin PR anu.gerah Tuhan

      sudah sampai masa nya semua rakyat malaysia menolak PR

      hint pun rakyat da tunjuk, stadium melawati baru2 ni lengang sbb rakyat da tak sokong PR lagi da

      Reply
      • April 12, 2012 at 7:45 pm
        Permalink

        Opps ! bujuk kata kerajaan negeri selangor dah bagi duit pada setiap kelahiran !

        Bujuk hidup-hidup cuba menipu !! bujuk…bujuk…elok lah hang dok dalam pakatan haram, sesuai bebenor.

        Reply
        • April 12, 2012 at 10:19 pm
          Permalink

          bro rap…memang ada yg dapat duit pada kelahiran tu…bujuk tak tipu….tapi yg dapat hanya kelahiran anak haram jea…alaaa mcm anak anwar yg tumpang rahim bini azmin tu….

          Reply
    • April 12, 2012 at 11:50 pm
      Permalink

      hee.hee, majoriti rakyat merasa nikmat serta janji yg dibuat oleh BN termasuklah wakil dap dari parti pas.

      Janji dap kepada orang melayu utk memertabatkan agama islam dan melaksana hudud dah buat ke belum?.

      Reply
  • April 12, 2012 at 10:04 am
    Permalink

    Cuba ko nyatakan apa yang dijanjikan..cuma hajat ko nak kasi bontot kat nuar belum tertunai kut..

    Reply
    • April 12, 2012 at 10:33 am
      Permalink

      kau tengok lah manifesto kau …

      Reply
      • April 12, 2012 at 2:51 pm
        Permalink

        dah tengok dah dah tertunai pun…

        Reply
      • April 12, 2012 at 11:51 pm
        Permalink

        jgn lupa janji DAP, membangun bersama islam, terlaksana ka belum walau dah diberi kuasa lebih 21 tahun?.

        Reply
  • April 12, 2012 at 10:17 am
    Permalink

    Perhimpunan ini akan berlaku secara aman ke..jangan harap laa..didalam upacara resmi Negara pun mereka tak menghormatinya..contoh lihat ni..(daripada saorang yang tiada berkepentingan)…

    Suasana Biadap Semasa Pertabalan Yang Di-Pertuan Agong

    Oleh: Dr Rahman Kadir –

    Tarikh 11 April 2012 mencatat satu sejarah di dalam negara dengan berlangsungnya pertabalan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong XIV, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah. Sejarah kerana bukan sahaja ia merupakan pertabalan pertama yang berlangsung di Istana Negara baru, tetapi juga kerana perlantikan baginda sebagai YDPA untuk kali kedua setelah berkhidmat sebagai YDPA yang ke-5 dari 1970 hingga 1975.

    Upacara gilang gemilang dan penuh istiadat ini merupakan suatu upacara yang sungguh istimewa kerana ia melambangkan kedaulatan negara kita sebagai sebuah negara yang merdeka serta mempunyai seorang Ketua Utama Negara selaras dengan Perlembagaan Persekutuan.

    Saya bertuah kerana terpilih menyertai pasukan perubatan yang beroperasi semasa istiadat pertabalan berlangsung yang bertujuan memberikan khidmat perubatan kecemasan bagi YDPA serta dif-dif kehormat dan para tetamu baginda sepanjang istiadat berlangsung. Kami melaksanakan persiapan yang rapi serta rumit bagi memastikan istiadat pertabalan Seri Paduka Baginda berdua akan berjalan dengan lancar tanpa sebarang insiden perubatan.

    Untuk makluman semua, setiap majlis yang melibatkan YDPA akan diberikan perlindungan perubatan. Kemahiran kami yang beroperasi secara discreet atau ‘sir’ ini hinggakan pihak luar serta orang awam tidak langsung dapat menghidu sebarang insiden perubatan yang berlaku di istana. Seawal jam 6.30 pagi, pasukan perubatan telah tiba di istana dan set up klinik-klinik di tempat-tempat strategik dan tersembunyi. Petugas-petugas perubatan yang berpakaian mengikut protokol istana sudahpun mengambil posisi masing-masing.

    Saya beruntung kerana di tempatkan di dalam Balairong Seri. Ini memberikan saya peluang keemasan untuk menyaksikan istiadat pertabalan Tuanku dengan mata kepala saya sendiri, merasai suasana dan atmosfera pertabalan yang cukup penuh dengan adat istiadat serta protokol yang bukan semua orang dapat merasainya.

    Saya duduk bersama dengan para dif-dif kehormat di belakang saf-saf kedutaan negara asing. Duduk di sebelah saya adalah Professor Datuk Dr. Firdaus Abdullah, bekas Timbalan Naib Canselor, Universiti Malaya, TNC saya semasa saya masih seorang mahasiswa Universiti Malaya. Saya menyapa beliau dan beliau cukup berbangga kerana ‘murid’nya kini adalah merupakan seorang doktor yang duduk sebaris dengan beliau kini.

    Malangnya, suasana istana yang murni dicemari dengan perlakuan beberapa orang yang sepatutnya menunjukkan satu contoh tauladan yang baik kepada rakyat Malaysia. Di belakang saya, suasana cukup bising dengan hilaian ketawa dan apabila saya menoleh ke belakang, rupa-rupanya, ada beberapa ahli parlimen pembangkang yang duduk di belakang saya.

    Antara yang saya kenal adalah Azmin Ali, Timbalan Presiden PKR dan isterinya Shamsidar Taharin, Tian Chua Naib Presiden PKR, Dr Siti Mariah Mahmud PAS serta beberapa orang lain yang saya tidak kenal nama mereka. Nurul Izzah Anwar, Khalid Samad dan Loh Gwoh Burne duduk jauh sedikit dari mereka. YB Kamalanathan Ahli Parlimen BN dari Hulu Selangor duduk di belakang mereka ini.

    Saya amat terkejut dan kecewa apabila melihat mereka mempersendakan serta mengejek-ejek pemimpin negara seawal dari kemasukan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Ada hilaian ketawa dan bermula dari situ saya mendengar apa yang mereka perkatakan.

    Apabila majlis mengumumkan kemasukan Perdana Menteri Dato’ Sri Najib Tun Razak ke dalam Balairong, mereka cukup berat hati hendak bangun berdiri. Sambil ketawa dan mengejek-ejek, saya mendengar Azmin Ali berkata, “bangun untuk Rosmah, Perdana Menteri Wanita Pertama Malaysia.” Tian Chua menyampuk sama dan menyebut-nyebut “Menteri Wanita” dan hilaian tawa berterusan.

    Saya sangka ejekan-ejekan ini hanyalah untuk pemimpin politik sahaja, maklumlah mereka ini (pembangkang) memanglah seteru politik bagi PM. Saya boleh terima, kerana memang mereka saban hari pun berceramah mengejek dan menghina PM. Alangkah terkejutnya saya ejekan dan gurauan mereka itu berterusan kepada TYT Negeri Melaka dan seterusnya kepada bentuk fizikal beberapa Sultan dan Raja yang masuk secara teratur ke dalam balairong Seri.

    Menerusi TV plasma yang ditempatkan, mereka dapat melihat setiap Sultan masuk ke dalam Balairong. Seolah-olah seperti kanak-kanak di sekolah, mereka mentertawakan penampilan dan fizikal beberapa Sultan. Saya tidak tergamak hendak menulis di sini kerana ia sama seperti menghina baginda semua.

    Apabila Sultan Selangor masuk, Azmin yang paling kuat ketawa dan berperangai kebudak-budakan memanggil Tian Chua dan berkata, “Tangan jangan masuk poket….nanti dia marah.” Semua mereka ketawa termasuk Dr Siti Mariah Mahmud sambil Tian Chua terus memasukkan tangannya ke dalam poket seluarnya seolah-olah memberi isyarat, “i don’t care“.

    Kemasukan Sultan Perak juga mencetuskan kata-kata biadap yang seterusnya mencetuskan deraian tawa mereka. Hanya kemasukan Sultan Kelantan sahaja yang mereka puji dengan mengatakan, “Wah! Laju tuanku masuk. Segak dan tampan. Nik Aziz tak boleh kejar” sambil Khalid Samad senyum dengan bangga.

    Saya cukup hairan. Mereka semua ini adalah sultan-sultan kita. Pegawai-pegawai kedutaan asing duduk dengan tertib tanpa bersuara dan jika perlu bercakap hanya berbisik sesama mereka. Begitu menghormati protokol dan adat istiadat. Tetapi, pemimpin pembangkang ini yang merupakan rakyat Malaysia dan bercita-cita besar memimpin negara satu hari nanti, bersikap biadap kepada Raja-raja Melayu. Sebagai Ahli Parlimen dan ADUN yang mengaku taat setia kepada Raja, sewajarnya perangai seperti ini dihindarkan.

    Saya dapat melihat para hulubalang istana yang berdiri di tepi balairong bersebelahan mereka cukup terganggu dengan gelagat biadap kumpulan pemimpin pembangkang ini. Jika negara ini tiada undang-undang, ada kemungkinan lembing yang mereka pegang dirodok kepada mereka-mereka yang biadap ini.

    Suasana kurang manis ini berterusan sehinggalah majlis bermula dengan rasminya dengan kemasukan Seri Paduka Baginda berdua ke Balairong Seri. Mujurlah selepas dari itu, majlis berlangsung dengan aman dan tenteram.

    Tidak semua pemimpin pembangkang yang berperangai sedemikian. Ahli Parlimen Kepong Dr Tan Seng Giaw misalannya, kelihatan cukup tertib, berdiam diri dan tidak menyertai gurauan-gurauan mereka yang lain malah tidak senyum pun mendengar kata-kata rakan-rakannya. Sikap dan tingkah lakunya di dalam balairong adalah terpuji.

    Nasihat saya kepada Azmin Ali, Tian Chua dan angkatannya, jika menghadiri majlis rasmi, berperangailah sebagai manusia yang bertamadun. Janganlah terbawa dengan sikap murahan jalanan anda ke istana. Lihatlah di sekeling sebelum berkata-kata kerana apa yang dipertuturkan mencerminkan sikap dan jiwa anda. Sebagai rakyat, tunjukkanlah kesetiaan dan rasa hormat anda kepada Raja selaku tonggak negara.

    Perkara ini tidak perlu saya nasihatkan pun sepatutnya kerana ia perkara asas yang sudah pun termaktub di dalam Rukunegara yang kanak-kanak sekolah pun arif tentangnya. Semoga Allah SWT panjangkan umur Tuanku dan kekal negara aman dan Islam terus terbela di bawah payungan Tuanku.

    Daulat Tuanku.

    Reply
    • April 12, 2012 at 10:41 am
      Permalink

      hang petik dari mana ni?

      Reply
    • April 12, 2012 at 12:42 pm
      Permalink

      BUJUK, kamu memang tak mau terimer hakikat, carakamu tanya itu seolah2 ceriter di atas rekaan semata2 kan? Dah keluar dalam Gerakan Anti PKR dan AIDC.Perangai dan tingkah laku ahli2 PKR cukup biadap dan memalukan. Dalam majlis penuh protokal macam ini pun buat perangai tak senonoh. Di Barat atau Jepun, Ahli Parlimen terpaksa letak jawatan kalau buat perangai macam ni. Ini kah manusia2 yg nak ambil alih Putrajaya .. Tuii.. buat malu je

      Reply
      • April 12, 2012 at 9:41 pm
        Permalink

        Cerita tak logik.. sebab tu aku nak tau lebih jelas. Kalau SB patut la pergi senyap2, ni Doktor. Aku tak pernah dengar cerita camni… ngalahkan FBI.

        Reply
        • April 12, 2012 at 10:23 pm
          Permalink

          hang ingat hang tau semua ke bujuk…yg hang tau cuma enakmen 14 tu jea…tu pun pasal depa bg tau yg hangpa semua boleh liwat bini…

          Reply
        • April 12, 2012 at 10:50 pm
          Permalink

          Hang tu memang bebai cerita tu penuh ngan simbolik & penyamaran/undercover kunun nya dari sorang doktor,pada hal dia tu mungkin sorang perisik dari agensi keselamatan negara ni. Tu la cara depa membongkar segala misteri yang menyelimuti minda kita. Pi tengok lagu mana CIA mencari maklumat riskan sapa pun tak tau dia tu sorang Agen Persekutuan…

          Reply
          • April 15, 2012 at 1:09 am
            Permalink

            Kalau perisik aku percaya, tapi aku tak dapat terimalah cerita seorang pembohong atau fasik. lagipun perisik tak buat cerita dalam fb, dia akan salurkan maklumat pada k’jaan dan seterusnya buat penahanan/tangkapan bersama bukti dari perisik tersebut jika salah d sisi undang2.
            Tapi dr tu dah keluar surat khabar… camna tu? apakah seorang agen buleh perkenalkan diri d media?

          • April 15, 2012 at 1:27 am
            Permalink

            ala bujuk, awat hang kalut sgt ni…perangai depa memang mcm tu, kalau tak tak kan bini pun dia lelong…hang tau kan pasal shamsidar..

          • April 16, 2012 at 11:52 am
            Permalink

            jangan lari tajuk dengan fitnah hang. Jangan fitnah orang kalau tak suka d fitnah, nanti Allah bayar cash…

    • April 12, 2012 at 3:03 pm
      Permalink

      Saya dah cakap, depan ni masih hidup dalam zaman batu lagi.Nama-nama yang tersebut terkenal dengan perangai mereka ganas lagi samseng. Kenapa lah dijemput depa ni kat istana, jemput ke zoo negara baru sesuai.

      Reply
    • April 12, 2012 at 3:04 pm
      Permalink

      Astaghfirullah hal azim…awat biadab sgt depa2 ni…

      Reply
    • April 12, 2012 at 7:49 pm
      Permalink

      Bangsat sangat adap depa ni..orang macam ni lah yang pakatan haram angkat sebagai ketua !!

      Patut-patut tak payah di jemput jembalang-jembalang ni semua, buat malu bangsa, buat malu agama, buat malu negara.

      Reply
    • April 12, 2012 at 11:33 pm
      Permalink

      cerita dongeng puak2 amno utk memburukkan org lain dgn harapan ade org lain terpengaruh dgn dongeng tak masuk akal puak2 amno…mmg xde akal…ade ke org mengilai dlm mjlis besar mcm tu…nk reka citer pon berpade2 lah…cm x de akai je…korang igt dgn crita kononye pemimpin pakatan ni x beradap n x hormati sultan menjadikan pemimpin kamu sopan santun dgn sultan..kak mah anggap diri mcm FLOM tu x nk kte hina permaisuri agong ke…mahader kurang kuasa sultan beradap sgt ke..penyokong idris jusoh marah sultan mizan..gelar sultan ‘natang’..beradap sgt ye…cantik sgt prangai amno ni berbanding Pakatan…padan la dgn kate pembela raja melayu tu…raje sebnar bg puak2 amno..PM n RM

      Reply
      • April 15, 2012 at 7:49 pm
        Permalink

        Mu x percaya? orang2 yang pergi kat Majlis tu tahu yang Azmin dan cina Kafir harbi buat bising kat situ,dan ianya benar,dan mung kene relek,sebab base t’ganu memang gitu,kasor sket,kalu mu kabo “babi natang”dalang base mat salleh,die sebut “stupid pig”hehe

        Reply
    • April 15, 2012 at 1:11 am
      Permalink

      Aku mintak PR sokong penubuhan suruhanjaya d raja siasat kes ni bersama2 kes task force IC pendatang utk. PRU13.

      Reply
      • April 15, 2012 at 1:30 am
        Permalink

        ala bujuk…raja pun puak hangpa tak hormat ada hati nak suruh buat suruhanjaya di raja pulak…mcm warga chennai la hang ni…pusing2…

        Reply
        • April 16, 2012 at 11:53 am
          Permalink

          ni cadangan Zahid hamidi.. hang kenal tak?

          Reply
  • April 12, 2012 at 10:25 am
    Permalink

    aku dah kata kdn(hisham) wajib bertegas dgn kumpulan ini, jgn berlembut lagi. bg kelulusan hanya perhimpunan di stadium saja. bukan di jlnraya2 atau dataran2 awam.buatlah perhimpunan dari pagi sampai malam atau seminggu pun, tak apa, janji dalam stadium.

    Reply
    • April 12, 2012 at 10:45 am
      Permalink

      hisyam pondan tu nak jadi tegas???

      haram…

      Reply
  • April 12, 2012 at 10:44 am
    Permalink

    Aku setuju perhimpunan amal BERSIH 3.0 d cagarkan dengan kewarganegaraan. Tapi mesti bersyarat, tiada provokasi.. maksudnya tiada fru dan jentera mereka, memadai polis biasa. Boleh?

    Reply
    • April 12, 2012 at 11:23 am
      Permalink

      Perhimpunan bersih selama ini memang aman.. Org umno x tengok tv ker?.. kan polis yg buat huru hara.. yang betulnya umno dah ketar lutut sbb tempoh pemerintahan yang jahat tamat dan bakal digantikan dengan pemerintahan PR yg berwawasan dan berkebajikan. UMNO mana ada sayangkn rakyat sendiri. kalo boleh nak bg rakyat semua melingkup dan hidup melarat adala.. itulah BN dan aumno.. FUCK you UMNO.. bullshit..

      Reply
    • April 12, 2012 at 11:40 am
      Permalink

      apa jaminan korang pulak..FRU tu salah satu cabang Polis la..kalau FRU takder..tiba tiba korang naik minyak..sempat ke FRU nak datang tenteramkan kalau korang buat huru hara..sapa ingat zaman reforbasi korang dulu…??? abis semua pecah harta benda orang awam dan lain lain…

      percayala…benda ni tak akan aman punya la…provokasi korang tahap babi la kat polis..tak caya tengok la.sejarah dah mengajar polis la..

      Reply
      • April 12, 2012 at 4:05 pm
        Permalink

        Jangan percaya dengan janji2 mereka ni. Kami dulu pun berjanji aman pada mulanya, tapi mata ni terasa gatal bila tengok polis2 ni duduk diam tapi kita terkinja2 dan terjerit2…… Ini cerita 13 tahun dulu la….. saya rasa bujuk tak pernah pergi pun… cuma cut and paste dari blog pro-pembangkang.

        Reply
      • April 12, 2012 at 9:46 pm
        Permalink

        Laa… kan dah cagarkan kewarganegaraan tu. Korang yg. cabarkan..
        Sebabnya perhimpunan adalah AMAN sehingga FRU datang dengan jentera pemusnahnya. Cth. nya d mahkamah aritu takda huru-hara kecuali ada BOM bawah KUN keselamatan POLIS yg. sampai hari ni POLIS tak selesai siasat lagi.

        Reply
        • April 15, 2012 at 7:52 pm
          Permalink

          tahik,perhimpunan tu x dapat permit mu pergi jugok wak natang mender?kawasan yang x dibenarkanlah mu nok gi,bodo,kan banyak lagi kawasan yang dibenarkan wak perhimpunan kat Malaysia ni?

          Reply
    • April 12, 2012 at 10:28 pm
      Permalink

      bujuk..hang ingat Malaysia ni mak bapak puak2 hangpa punye ke???…suka ati mak bapak korang nak buat ape…. puak hangpa tu cuma minority jea…paham dak minority tu ape???…tolol

      Reply
      • April 15, 2012 at 1:13 am
        Permalink

        Apa pulak, menteri dah bagi green light. Ko ingat ko sapa? menteri dalam negeri ke, yg. boleh ikut kehendak nafsu ko je?

        Reply
        • April 15, 2012 at 1:34 am
          Permalink

          bila pulak hang jd patuh dgn menteri ni…hang dah insaf yea…bagus2..lepas ni kalau menteri ckp jgn buat, hang jgn buat tau…

          Reply
          • April 16, 2012 at 11:54 am
            Permalink

            Menteri cakap betul aku ikut la, kalau salah takkan nak bodohkan diri pulak.

  • April 12, 2012 at 11:35 am
    Permalink

    AZMIN ITU ORANG NEGARA ASING, TENGOK I.C. SUDAH TAHU ORANG SELANGOR SAHAJA TERTIPU TUNGGU PRU 13….KALAU KAMI DI SABAH SUDAH DI BUANG…KANTOI SHAMSIDAR….AZIZAH ….ORANG KETAWA DI KETAWA….INI BARU MALU…..AZMIN BODOH

    Reply
  • April 12, 2012 at 11:47 am
    Permalink

    kali ni mintak polis jangan siapkan makanan dan minumam untuk haiwan2 bersin 3.0 ni…tak guna tolong …habis duit rakyat jugak..bagi kat anak yatim dan orang miskin lagi bagus..

    Reply
    • April 12, 2012 at 9:47 pm
      Permalink

      betul tu.. polis duduk rumah layan anak bini lagi bagus dari berdiri tengah panas buat apa.

      Reply
      • April 12, 2012 at 10:31 pm
        Permalink

        hangpa terpekik terlolong tengah panas tu buat ape bujuk…bodoh..

        Reply
        • April 15, 2012 at 1:21 am
          Permalink

          kami berjuang untuk demokrasi rakyat m’sia.

          Reply
          • April 15, 2012 at 1:36 am
            Permalink

            laaaa…kena jadi mcm beruk kena belacan ke kalau nak berjuang utk demokrasi…rakyat mana bujuk…majority ke minority…

          • April 16, 2012 at 11:57 am
            Permalink

            Itu hujah KJ masa berkuasa… bila hilang taring, dia yg. jadi ketua beruk2, lepas tu paksa polis suruh tangkap. Hehehhe…

  • April 12, 2012 at 12:38 pm
    Permalink

    Puak puak ini terpaksa merancang lepas satu, satu perhimpunan sebagai kelansongan formula yang disyorkan oleh yahudi. Mereka gunakan formula Yahudi setelah menerima fund dari Yahudi.

    Apa yang mereka akan dapat ? dapat letih, kecewa dan muka kusam.

    Mungkin lakonan dulu tak ada lagi kerana tak sesuai digunakan. Kali ini barangkali mereka letupkan mercun yang berbunyi macam bom lalu menuduh polis guna handgrenade untuk suraikan mereka.

    Video akan dirakam dan nampaklah Sinuar jatuh terkangkang dalam longkang dan Mat Sabu comot muka nya hampir jadi abu, konon kena bom.

    Ambiga mungkin sengaja koyak rabakkan baju dia untuk diambik gambar supaya nampak macam tarzan. Photo fit itu akan diberi nama kekejaman PDRM dan cubaan memperkosa Ambiga.

    Wow, hebat sekali Pak, pembangkang di Msia.

    Reply
  • April 12, 2012 at 1:21 pm
    Permalink

    Annuar Musa melawan Tuanku Sultan Pahang- ada media kata Annuar biadap??

    Reply
  • April 12, 2012 at 2:29 pm
    Permalink

    Kah kah kah Memang betul la budak Mooohyideen ni bangang..wei ngok kes Anuar Musa dengan Sultan Pahang tu mengenai salah saluran menyuarakan pendapat didalam sukan bolasepak laa ngok tul ko ni.

    Moon..bodoh..Meh sini aku nak ajar ko..Sultan Pahang marah sebab bukan Anuar Musa biadap tetapi disebabkan Anuar Musa tidak menggunakan saluran yang betul untuk menegur iaitu didalam mesyuarat ahli jawatan kuasa FAM dimana Anuar sebagai Tim. Presiden dan sultan pahang sebagai Presiden FAM…ada faham dan dah dapat bezakan ke Moon lembu..

    Reply
    • April 12, 2012 at 3:01 pm
      Permalink

      standard depa la…depan dgn belakang pun depa tak dpt bezakan….mooo2 nape la benggap sgt hang ni….tu la, dh biasa copy paste, bila hujah pakai idea sendiri standard otak keldai jea yg hang pamirkan kat sini…

      Reply
    • April 12, 2012 at 3:07 pm
      Permalink

      Orang zaman batu mana nak faham bro.

      Reply
    • April 12, 2012 at 3:11 pm
      Permalink

      Orang zaman batu mana nak faham bro.Depan dengan belakang sama je.

      Reply
    • April 12, 2012 at 10:58 pm
      Permalink

      Memamng tu la perangai semula jadi orang politik sentiasa ikut angin bagai kan lalang. Pi tengok perangai haprak pemimpin Pandir Rabak PR seperti Anuwaq,Mat Sabu,Tian chua,Azmin Ali dll semua nya pandiaq sakan haprak. Bila depa dalam kerajaan/UMNO perangai depa baik & sopan bila saja join pembangkang watak depa berubah 360 darjah macam setan gondoi….!!!

      Reply
  • April 14, 2012 at 4:30 pm
    Permalink

    Tentang perhimpunan bersih ni aku memang tak sokong pun keranaia akan membawa kesusahan dan kerugian kepada orang ramai dan perniaga .Kalau kau orang peniaga kau orang tau la .kenapa nak berhimpun? kenapa tak tunggu saja pilihanraya ?Buat gerakan perang saraf.

    Reply
  • April 15, 2012 at 3:12 am
    Permalink

    Jenis manusia Yahudi. Namanya ‘Bersih’ konon, hakikatnya niat depa lebih kotor daripada najis mughalazah! tunggu je la.. kot-kot kurang 100 org jenis2 manusia sampah yg frustrated with themselves je yg akan mai..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *