Surat Mahathir: Ucap Tahniah Hanya Budi Bahasa

SEPERTI yang sudah dijangka, ucapan tahniah Tun Dr. Mahathir atas perlantikan Ehud Barak sebagai Perdana Menteri Israel pada 1999 dalam salah satu dari 3 surat beliau kepada 3 bekas Perdana Menteri Israel, kini menjadi hujah bodoh balaci pembangkang untuk menuduh Malaysia dibawah Mahathir mengiktiraf Israel.

Inilah yang kita katakan balaci pembangkang jarang guna otak bila berfikir, tak tahulah dia guna apa, tapi bukan otaklah.  Walhalnya, isi surat tersebut semua berkenaan keperluan Israel mengubah polisi ganasnya ke atas negara dan rakyat Palestin, tetap para yang satu itu juga diambilnya sebagai hujah.

Yang 2 surat lagi tu nak kata apa?  Sudah tentu takde modal, takdela isu.

Itu lebih kepada berbudi bahasa sebab kawan tu baru dilantik, tak  lebih tak kurang.  Buktinya, dalam surat yang sama dan yang lain-lain juga, Mahathir memanggil kesemua Perdana Menteri Israel tersebut sebagai tuan.  Adakah itu bermaksud Israel tuan kita hamba?  Sudah tentu tidak tapi seperti dijelaskan atas kapasiti seorang ketua negara memanggil kepada ketua negara yang lain.

Kita sedang bercakap tentang surat rasmi antara ketua-ketua kerajaan, bukan surat antara kawan-kawan.  Kalau surat dengan kawan-kawan, boleh guna perkataan ‘lu’, ‘bro’, ‘gua’, ‘whatsup’ dan sebagainya, ini surat antara ketua kerajaan, kena ikut protokollah

Untuk membuktikan Malaysia dibawah Mahathir mempunyai hubungan diplomatik atau perdagangan atau apa bentuk hubungan pun dengan Israel (termasuk menyokong keganasannya ke atas rakyat Palestin), perlu ada lebih dari sekadar ucapan tahniah dan yang seumpamanya.

Kalau ada, kita bersedia menunggu buktinya, kalau ada.

Dan yang nyata, ucapan tahniah yang disebut dalam surat tersebut, tidak langsung sama dengan komitmen ‘melindungi keselamatan Israel’ yang diucapkan Anwar dalam temuramah dengan The Wall Street Journal (WSJ) Januari lepas.

Suratkhabar Israel, Harretz disini juga mengesahkan bahawa surat tersebut tidak berkenaan Malaysia mengiktiraf Israel dan mengadakan hubungan diplomatik.  Petikannya seperti dibawah:-

I approached Defense Minister Ehud Barak, and asked him if he remembers the correspondence with Malaysia’s Prime Minister at the end of the 1990s. Barak was not aware of the current political scandal in Malaysia, but he did remember the letters.

“In Barak’s letter there was praise for the Malaysian people and for the Prime Minister Mahathir Mohamad over his courage in the international arena,” one of Barak’s advisors told me.

“Mahathir wrote in response that he hoped that the Israeli leadership would have the courage to take the corresponding steps in order to achieve peace with the Palestinians. The content of the letters was general and there was nothing there that could embarrass Mahathir.”

Checkmate!!!

Tapi yang lebih penting, Mahathir bukanlah pemimpin kerajaan dan BN sekarang ini.  Yang memimpin Datuk Seri Najib.  So, apa pun nak kata pasal surat tu, macam mana nak diletak kesalahan pada Najib sebab bukan beliau yang tulis pun?

Mungkin sedikit sebanyak ada faktor, terutama untuk balaci yang tak guna otak ini untuk dijadikan modal politik, tapi seperti disebutkanlah, ayat itu hanya budi bahasa dalam penulisan surat rasmi antara 2 ketua kerajaan.

Sebaliknya pula dengan komitmen melindungi keselamatan Israel oleh Anwar.  Yang sebut itu Anwar, yang nak diangkat jadi Perdana Menteri kalau Pakatan memerintah pun Anwar juga!!  Jadi kalau ada kesan dari kenyataan tersebut, memang patutlah kita letakkan sepenuhnya kepada Anwar!!

Soal PAS tidak sokong itu soal lain.  Yang nak jadi Perdana Menteri bukan Nik Aziz atau Hadi Awang pun, tapi Anwar.  Kabinet Malaysia di bawah kerajaan Pakatan (mintak jauh) bukan dikuasai PAS sebaliknya PKR dan DAP.  Tapi paling penting itulah, Perdana Menteri ialah Anwar.

Itu menunjukkan soal PAS tidak menyokong Anwar dalam soal komitmennya melindungi keselamatan Israel ini tidak ada merit.  Dia cakap tidak sokong Anwar dalam isu itu, tapi dia sokong Anwar sebagai Perdana Menteri dan Anwar pulak tidak tarik balik kenyataannya untuk melindungi keselamatan Israel.

Sifirnya mudah, semua formula di atas membuktikan PAS juga sokong Anwar untuk melindungi keselamatan Israel, walaupun mulutnya cakap benda lain.

Standardlah, kalau tak hipkorit bukan PAS namanya.

Adamyan

Hidup mesti berprinsip

77 thoughts on “Surat Mahathir: Ucap Tahniah Hanya Budi Bahasa

  • March 1, 2012 at 12:06 PM
    Permalink

    Pernah tak korang dengar PM mana2 negara ucap tahniah pada pemimpin kerajaan Langit (Ayah PIN). Takdak bukan sebab kerajaan tersebut tak ujud. Jadi logiknya kalau kita kata negara Israel tak ujud@ haram, maka apa gerangan nak ucap tahniah pada ketua negara HARAM?
    Berbalik pada Najib.. apa kesalahan dia dalam Isu Israel. Pada aku Najib tak salah apa2 sebab mulut dia terkunci berbicara tentang Israel. Najib takda pendirian melainkan ikut saja apa yg. PM dulu buat. Sama isu APCO yg. PakLah pilih, bukan Najib. Jadi Najib tak boleh bangga dengan ketegasan TunM dalam isu Israel, kerana dia tak pernah bukak mulut dalam isu ni.
    Dalam apa cara pun, aku masih berpendirian Anwar kena mintak maaf pada rakyat m’sia dalam mempertahankan Israel walaupun bersyarat.

    Reply
    • March 1, 2012 at 12:14 PM
      Permalink

      sebagai umat islam, kte haruslah menentang kewujudan israel yang telah merampas hak dan tanah umat islam di palestin. sokongan tidak berbelah bahagi…….

      Reply
    • March 1, 2012 at 1:10 PM
      Permalink

      Ucap tahniah pun salah. Apa punya bangang si bujuk ni. Takkan nak ucap takziah pulak. Atau takkan awal 2 lagi nak kutuk. Alamat ke bakul sampahlah teruslah surat tu. Tanpa dibaca lagi. Bujuk. Hamba minta tolong lah fikir sikit sebelum posting apa2 kat sini.

      Reply
      • March 1, 2012 at 2:52 PM
        Permalink

        betul……kadang nampak sgt kebodohan PR Ni dah lah yg dah bodoh

        Reply
      • March 4, 2012 at 9:54 AM
        Permalink

        Apa barang nak ucap tahniah atau takziah kalau benda tak ujud… orang gila je buat kerja camtu.

        Reply
        • March 4, 2012 at 3:26 PM
          Permalink

          Bujuk …. kelakor la kau ni.. cuba kau tengok google map, Israel tu wujud ker tak?Kau tahu tak google map tu apa?

          Reply
        • March 5, 2012 at 6:10 PM
          Permalink

          ohoi.. sape kate kerajaan ni tak wujud? dalam al-quran pun ada tentang masyarakat laknat ni..

          apa nak disamakan ayah pin dgn israel.. ayah pin tu agama sesat..
          israel tu negara.. wlaupun malaysia tak iktiraf tapi negara2 barat still iktiraf..

          ape daa.. isu israel pun buat gaduh sesama islam.. patutnye ramai2 kutuk israel.. isk3.. israel dan anjing2 nya kat sini..

          Reply
    • March 1, 2012 at 1:37 PM
      Permalink

      sebenarnya wujud tapi haram..wujud sebab ada tanah dan ada kerajaan dan ada negara lain yg ikitiraf..haram sbb tanah tu diambil secara haram dan malaysia antara negara yg tak iktiraf..mana blh samakan dgn ayah pin sbb mmg tak wujud..berbalik pada surat bg aku ucapan sekadar pembuka kata..klu kita nak sampaikan mesej takkan terus nak maki kot? mst la surat tu terus masuk bakul tak sempat baca mesej..ucapan tahniah tu boleh dipersoalkan tp isu tu kecil sangat klu dibandingkan dengan mempertahankan keselamatan Israel walaupun bersyarat

      Reply
      • March 1, 2012 at 7:53 PM
        Permalink

        Bujuk tu tak cerdik langsung.

        Saya baru nak luku kepala dia dok sama kan kerajaan langit ayah pin dgn Israel, tapi tuan luku dulu. Yang kata Israel tu tak wujud hanyalah Nik Aziz atau Anak Awang atau kedua-duanya shj. Kalau Israel tu tak wujud kenapa kita nak lawan dia?

        Ini lah taraf pemikiran puak-puak penyokong Anu War (Perang Zakar???). Depa dah tak dak hujah tapi masih terkapai-kapai mencari hujah, lalu hujah yg selemah mana pun akan diambik.

        Reply
        • March 4, 2012 at 9:58 AM
          Permalink

          Sapa kata kerajaan langit Ayah PIN takda, kan ada pengikut dia yg. percaya. Seluruh dunia ada pengikut dia tau…

          Reply
          • March 4, 2012 at 3:28 PM
            Permalink

            cuba kau cari kat google map kerajaan langit ayah pin.. coordinate dia berapa? kelakor kelakor .. kalau nak justify pun guna la otak jgn guna jubur

      • March 4, 2012 at 9:56 AM
        Permalink

        yg. jelasnya ucapan tersebut memang d persoalkan. biasa untuk kita lihat kesalahan orang lain besar dan memandang kecil kesalahan sendiri. Tak caya hang p tanya orang tak solat, dia jawap apa…?

        Reply
    • March 1, 2012 at 1:58 PM
      Permalink

      Hang ni betoi betoi mangkok hayun la pandir & sasau. Israel sebuah negara di iktiraf kedaulatan nya oleh PBB bermakna negara tu sah. Cuma setengah tengah negara tidak akui Israel sebagai negara berdaulat yang sah kerana kekejaman yang di lakukan terhadap rakyat Palestin.Jadi Tun M sebagai ketua negara yang jugak telah di iktiraf sebagai negara bangsa oleh PBB sudah sewajar nya kita menghormati kedaulatan Israel sedang kan negara negara Arab pun iktiraf jugak. Kalo dah negara tu di iktiraf kedaulatan nya ada ka salah kita menghormati negara Israel…?

      Reply
      • March 1, 2012 at 4:08 PM
        Permalink

        BERDAULAT?? Mengiktiraf itu kedaulatan bermakna kamu worang musti hormat keselamatan Israel juga la… tarak itu macam ka macha… kah..kah.. apa pasal lumbut lidah bila mamak mahatir buat itu macam …. macha jawab la macha…

        Reply
        • March 1, 2012 at 10:30 PM
          Permalink

          alo neutron, itu cerita mamak anwar kasi pusing. Apa pasal mau kasi laser sama TDM. Lu baca la itu surat TDM diam2 lepas tu kasi komen la kalo tarak paham. Kami paham u bangla punya worang banyak susah mau paham BI tp kami kasi tolong la nanti…u kasi baca arr macha..

          Reply
          • March 4, 2012 at 10:05 AM
            Permalink

            kenapa siar surat TunM kalau taknak d nilai?
            Jelas d sini TunM juga mengiktiraf danberhubung dengan negara HARAM Israel.

      • March 3, 2012 at 3:20 PM
        Permalink

        isu Apco dah banya diperjelaskan dlm blog umno. kalau tk percaya sumber kami, takpa, tp jgn pulak paksa kami percaya sumber2 dr korang.

        Reply
        • March 4, 2012 at 10:07 AM
          Permalink

          kalau PAKSA ambik pistol letak kat kepala, kami hanya berhujah supaya korang tak tegakkan keBATILAN.

          Reply
      • March 4, 2012 at 10:03 AM
        Permalink

        hang yg. mabuk air sejuk… peduli apa orang lain iktiraf ke dak, yg. penting bila hang tak iktiraf hang tak boleh berhubung dengan orang tu. Macam kata hang ada anak, bila hang tak iktiraf anak hang maka hang halau dia dari rumah hang. Peduli apa orang lain nak kata. Sama jugak kalau hang dah tak iktiraf bini hang, tapi hang duk tidur sekali…. orang duk kata dia masih bini hang. Atau hang buat benda HARAM.

        Reply
        • March 4, 2012 at 3:33 PM
          Permalink

          sama cam nik aziz tak iktiraf statement Nuar brahim,apsal sampai sekang dok kawan lagi ngan nuar?

          Reply
      • March 4, 2012 at 3:30 PM
        Permalink

        BK ,dgn si bujuk kau tak yah nak terang secara ilmiah.. memang dia tak pakai pun.. buat cara dia jer.. org bodoh memang kena layan cara bodoh.

        Reply
    • March 1, 2012 at 6:12 PM
      Permalink

      tak tentu arah la komen hang ni bujuk…hang tak takut jd giler ke???

      Reply
    • March 1, 2012 at 9:19 PM
      Permalink

      nak ajak orang jahat mengikut kata kita ialah dengan saiko… apa yang TUN buat adalah apa yang pernah NABI S.A.W buat untuk menambah umat islam…
      so yang bangang tetap si PEMBANGKANG yang bangang tak BERPENGHUJUNG!!!

      Reply
      • March 4, 2012 at 10:09 AM
        Permalink

        Hang jangan nak guna nama NABI pulak. Nabi buat apa.. yg. hang kata sama dengan TunM? Bila pulak Nabi ucap tahniah pada Israel atau Yahudi atau Bani Israel?

        Reply
    • March 3, 2012 at 3:16 PM
      Permalink

      ucapan tahniah yg dimaksudkan adalah atas kemenangan pilihanraya, dan menjadi PM, bukan mengiktiraf kewujudan israel. kalau nak merumuskan soal ‘pengiktirafan’ kena rujuk dan simpulkan keseluruhan surat, bukannya sepotong ayat dalm surat. lg pun mmg cara org melayu, bersopan santun tetapi tegas. itu jg yg diamalkan Umno selama ni, bukan spt PR yg tau nak marah ja, bangun tidur ja marah sana marah sini. asal tk kena ja turun ke jalanan, asal tk kena ja maki hamun dlm ceramah…umno tak biasa buat mcm tu. tp dlm dok ganas2 pun, pendirian selalu berubah2. setakat tk sokong kenyataan anwar tp tak tolak kepimpinan dia, tak ada makna apa2pun. TAK SOKONG TP TAK TOLAK…pening la

      Reply
      • March 4, 2012 at 10:11 AM
        Permalink

        Oooo… kena nilai seluruh surat pulak. Habis yg. korang nilai separuh ayat Anwar macamana pulak. Bukan satu surat, satu ayat pun korang ambik separuh jee..

        Reply
      • March 4, 2012 at 10:15 AM
        Permalink

        lagi satu boleh tunjuk aku mana surah atau hadis yg. suruh kita bersopan santun dengan Yahudi bani Israel ni. Boleh ke kita bersopan santun dengan bangsa yg. zalim terhadap umat Islam dan negara Islam?
        Aku ada baca ayat yg. suruh kita keras@ tegas dengan orang kafir dan berlembut@ bertolak ansur sesama muslim.

        Reply
        • March 4, 2012 at 3:37 PM
          Permalink

          boleh tunjuk kan aku surah& hadis yg suruh kita response org yg hantar surat nak kawan dgn kita ngan response yg kurang ajar? cuba bawak mari sini..

          Reply
      • March 4, 2012 at 3:36 PM
        Permalink

        tak kan nak start surat rasmi ngan intro BABI pulak.

        Reply
  • March 1, 2012 at 12:50 PM
    Permalink

    Betui lah tu bila kita tulis surat pada sesiapa baik kawan atau bukan kawan tak kan nak mulakan mukaddimah kita dengan maki hamun pulak.

    Sementelah pulak seorang pemimpin saperti TUn M. Kalau bukan Tun M pun surat dia akan berbunyi lebih kurang sama juga. Kita angkat dia dulu lepas tu baru kita pulas tengkok dia dengan ayat power kita.

    Reply
    • March 4, 2012 at 10:17 AM
      Permalink

      So kenapa korang mengharapkan yg. sebaliknya dari Anwar?

      Reply
  • March 1, 2012 at 1:55 PM
    Permalink

    Hikhikhikhikhik…

    Surat Tun M kepada PM Israel sudah pasti yang didalam bahasa Inggeris.

    Maka terjemahan nya akan jadi Tuan.
    (maaf kata lah… Penganut PAS dan Pemuja Anwar pun bukan paham sgt bahasa Inggeris..almaklumlah bideo pasal archaic law dan kenyataan dlm WSJ pun kena Anwar translate kan…hikhikhikhik)

    So isu TUAN as a boss langsung tak relevan.

    Tapi yang paling lawak, deme kata dah terlambat. Deme kata tak penting…sedangkan itu lah juga yang deme jadikan isu…

    Reply
  • March 1, 2012 at 3:51 PM
    Permalink

    Kah..kah.. balaci dan itu cacai Ameno suma suda lembut lidah sama pemimpin agung mereka…kah..kah… dia worang selama ini tarak tau itu mamak cek det ada hantar surat sama PM israel ucap tahniah…kah..kah… butul la itu cakap bujuk kalau tarak iktiraf apa pasal susah susah mau ucap tahniah??? kah..kah… UNITED MUNAFIK NOOO

    Reply
    • March 1, 2012 at 6:17 PM
      Permalink

      sebenarnya hang nak tutup citer apa ni neuparia….hang nk cover sapa ni…sampai sluar dalam dia hang buat sapu tangan utk lap peluh hang…

      Reply
    • March 1, 2012 at 10:44 PM
      Permalink

      Aiyo banyak teruk la ini worang. Itu anwar punya air sudah masuk u punya kepala ka?
      Iktiraf kedaulatan dan iktiraf negara itu 2 benda byk beza…u tgk u punya negeri bangladesh ada iktiraf kedaulatan isreal. Itu iran sendiri negara no 2 muslim iktiraf kedaulatan israel selepas turki tapi sudah tarik balik selepas 1979. Malaysia bulum iktiraf kedaulatan israel, juga tidak iktiraf kedaulatan sebagai sebuah negara…boleh google la kalu tidak percaya.
      Jadi u kasi baca la itu surat baru tau apa matlamat dan tujuannya. Kalau butul2 baca musti paham.

      Reply
      • March 2, 2012 at 10:36 AM
        Permalink

        mamak sangat paham itu surat, Cuma kenapa itu mamak Madir sama Ameno kata tarak iktiraf… hari hari kutuk itu Israel tapi sumbunyi sumbunyi bisnes juga… balaci pun suma suka juga…sokong juga… itu pasal mamak ada kata itu UMNO = United Munafik NOOO

        Reply
        • March 2, 2012 at 11:36 AM
          Permalink

          bodoh gila mamat ni?bisnes apa?imaginasi hg je tu..klu hari2 kutuk boleh buat bisnes ka?akai ada ka?

          Reply
          • March 4, 2012 at 10:21 AM
            Permalink

            itu la namanya SANDIWARA. Depan rakyat kutuk, belakang pegang duit sama2. Sama isu perak dulu kata PR bagi tanah pada cina, alih2 sebelum 2008 beribu tanah Rizab melayu dah terlepas dan sekarang berapa banyak pulak tanah d beri pada persatuan2 cina?
            Ni dalam Islam kalau cakap lain buat lain dia panggil MUNAFIK, tapi dalam UMNO tak tau panggil apa.

          • March 4, 2012 at 1:35 PM
            Permalink

            Amno ni mmg munafik..tipu or dah berpuloh2 tahun..lps tu ngaku x ada apa2…btl la skrg ni dah nak kiamat..org jujur ditolak..org khianat diangkat jd pemimpin..org jahil agama pon boley jd pemimpim…

  • March 1, 2012 at 4:58 PM
    Permalink

    aKU TAK NAMPAK SUMBANGAN PEMBANGKANG DALAM PEMBANGUNAN MALAYSIA .. DAN AKU TAK NAMPAK APA SUMBANGAN DEPA PADA RAKYAT SELAIN DARI MENCARI KESALAHAN UNTUK DI PUTAR BELITKAN .. YANG SEDIH ADA PULA PAK TURUT YANG LAN GSUNG TAK PAKAI OTAK

    Reply
    • March 4, 2012 at 10:25 AM
      Permalink

      Dah belum ada KUASA memang sumbangannya ialah MEMBERI NASIHAT supaya K’JAAN tak terpesong. Macam dalam keluarga, sumbangan ANAK ialah PATUH pada IbuBapa. Tu sumbangan la…
      Kalau Isteri Sumbangannya ialah menasihati dan membantu Suami. Takkan la Isteri kena bagi NAFKAH keluarga.. tak betul la.

      Reply
      • March 4, 2012 at 3:40 PM
        Permalink

        kuasa kepala taik kau la.. kat selangor,kedah, kelantan,PP tu bukan ke dah dapat kuasa..aa koang buat..cuba citer

        Reply
  • March 1, 2012 at 5:44 PM
    Permalink

    ucap tahniah dlm surat tu hanyalah “greeting” je…mukadimah…sebelum menyatakan pendirian sebenar… supaya point2 seterusnya akan dibaca dan sampai maksud surat kpd penerima… lembu kerbau pakatan mana boleh pikir semua tu.. mana tau protokol atau approach..

    Reply
    • March 1, 2012 at 9:25 PM
      Permalink

      Baiknya greeting..ko baca lah content nya…

      Reply
    • March 4, 2012 at 10:27 AM
      Permalink

      Kalau suka, kentut pun bau wangi…

      Reply
  • March 1, 2012 at 6:57 PM
    Permalink

    Wei Pakatan Gila, Yassir Arafat pemimpin Fatah dan waktu mewakili PLO pun iktiraf Israel and in return, organisasi tu pun di iktiraf Israel jugak. Kita nak lawan kena bijak pakai otak and diplomatik, bukan bodoh2 nak hentam ja. sapa nak consider pndapat and sokong kita mcm tu.

    Reply
  • March 1, 2012 at 7:06 PM
    Permalink

    Yasir Arafat bukan nak sokong sgt, tapi tu strategi dia supaya dapat confront pemimpin Israel dan US and, still sokong puak militan dalam diam underground. Dr M pulak dalam surat dia nak tunjuk yang negara kita ni dalam nak condemn tapi still ada adab sebagai negara yang bertamadun. takkan la intro surat nak hentam terus. tak ke bangang memang tak dilayan la.

    Reply
  • March 1, 2012 at 7:11 PM
    Permalink

    maksud hang mader ni berbasi2 la dgn yahudi tu..x pa la berbasi2 asal bkn sokong israel kan…ceh bila bab mader hang kte basi2..bile time anwar hangpa melenting kata anwar sokong la ape la…hoi..x fikir ka sape mader masa tu..PM tu..dh mmg sah main2 surat cinta dgn yahudi…minyak sawit eksport ke israel tu apa cite…bkn myumbang ekonomi israel namenye…wat beli snjata snjta duk bedil budak2 palestin tiap2 hari…stakt air liuq anwar boley bli sjta ka wey…fikrla nk ngata org tu dlu..

    Reply
    • March 2, 2012 at 12:06 AM
      Permalink

      hmmm…bodoh2 je posting ko ni..nama je melayu islam..tp tak menggambarkan keislaman pun

      Reply
    • March 2, 2012 at 11:39 AM
      Permalink

      bodoh+bebal..ckp xdak fact

      Reply
      • March 2, 2012 at 9:54 PM
        Permalink

        bongok..korang la x de fact..maki je tau..betol ke x duit yg disalur dlm btk perdagangan masuk dlm perbelanjaan yahudi utk bli senjate..klu x byk pon ttp ade jugak..

        Reply
        • March 3, 2012 at 1:18 AM
          Permalink

          mana ko kata fact mcmni?..mana ko dpt maklumat ni?..ce tujuk sikit bukti ‘fact’nya tu..ce tengok..

          Reply
          • March 3, 2012 at 2:56 PM
            Permalink

            kalu asyik ngutuk dlm mykemut je x nampak le fact nye..google le skit isu2 semase…bru nmpk mane tahi mane mas..

          • March 4, 2012 at 12:50 AM
            Permalink

            ape google?..hehe..ko ni semua berita yg memihak orang mmg la korang highlight korang suka..lepas tu kantoi cerita fitnah..hmmm pasal tu la korang ni diperbodohkan je..

          • March 4, 2012 at 1:40 PM
            Permalink

            knpe x google…ko takut apa yg org duk sebut2 tu mmg btl kn..duk la lg dlm mykemut nih..kasi terencat akal duk lama2…ayt korang pon da ade ure nk terencat akal tu..

            helo..kalu x leh pcaye sumber dari PR p la baca blog2 luar negara tu..bkn org PR yg buat tau..org luar yg dedahkan keburukan amno bn di m’sia nih…

  • March 1, 2012 at 7:20 PM
    Permalink

    mengapa palestine hanya mendapat Baitulmaqdis timur sahaja? nampaknya umno pun menyerah dalam membantu palestine!

    Reply
    • March 2, 2012 at 12:09 AM
      Permalink

      ko pergi la tolong rakyat palestin..jgn dok tolong Israel pulak tau mcm nuar ckp..bukannya dia nak pi tolong palestin tp dok tolong israel..hampehh!!

      Reply
    • March 2, 2012 at 11:41 AM
      Permalink

      sejak anwar kelaur statement dia ramai plk yg ‘mempertahankan keselamatan israel’ ya

      Reply
    • March 4, 2012 at 10:31 AM
      Permalink

      mereka lupa M’sia adalah antara negara yg. bersetuju kewujudan dua negara Israel dan Palestin. Dan inilah yg. ditandatangani oleh Arafat dulu… Kalau Arafat dah setuju nak kata apa lagi.
      Tapi sebagai UMAT ISLAM kita tak boleh REDHA dengan persetujuan ini.

      Reply
  • March 1, 2012 at 9:55 PM
    Permalink

    buletin utama:bekas menteri luar syed hamid berkata malaysia tidak akan menjalin hubungan diplomatik dengan israel selagi konflik asia barat itu tidak selesai!
    soalan:
    adakah malaysia akan menjalin hubungan diplomatik dengan israel sekiranya konflik asia barat selesai!kalau betul apa bezanya dengan kenyataan anwar tu!
    umno tu double standard!

    Reply
    • March 1, 2012 at 10:22 PM
      Permalink

      senangnya ko buat matematik. Kalau selesai, kalau tak selesai…haha….kalo boleh selesai knp dh dekat 60 tahun pon selesai lagi….

      Reply
      • March 4, 2012 at 10:33 AM
        Permalink

        So kalau tak selesai maknanya Anwar TAK SOKONG KEWUJUDAN ISRAEL. Mudah kan…

        Reply
    • March 2, 2012 at 12:04 AM
      Permalink

      hehe..tonyxguna..ko tu lg takde standard

      Reply
      • March 4, 2012 at 10:37 AM
        Permalink

        UMNO dan PKR 1 standard dalam hal ni, tak perlu pusing2. Semuanya iktiraf ISRAEL jika PALESTIN wujud sebagai negara BERDAULAT dan BEBAS GANGUAN Israel.
        Dalam hal ni hanya PAS yg. berbeza pandangan kerana PAS ikut kalam Allah yg. telah SUMPAH Yahudi takda negara. Maknanya bangsa Yahudi akan merempat atau wujud sebagai negara HARAM.

        Reply
    • March 2, 2012 at 1:32 AM
      Permalink

      tumpang lalu mooo…hero hang nk lalu ni…

      Reply
  • March 2, 2012 at 7:38 AM
    Permalink

    ubah tajuk pula mooo ni. bodoh punya lembu.

    Reply
  • March 2, 2012 at 8:42 AM
    Permalink

    Punya la bnyk surat Tun hanta, publish satu jer??? Kisah apco rm76 JUTA??

    Reply
  • March 2, 2012 at 9:44 AM
    Permalink

    isu sekarang adalah anwar… yang lembu kerbau pembangkang bagai dok sibuk hal tun M tu lagi apahal…? 10 tahun akan datang…kalau anuar ni idop lagi…dan buat hal lagi… memang citer Tun M lah yg dia org korek punya… bodoh tak membaca betul lembu kerbau pakatan ni..

    Reply
    • March 4, 2012 at 10:39 AM
      Permalink

      Sebabnya… hanya TunM saja yg. UMNO boleh berdiri lagi. Harapkan Najib UMNO dah tersungkur. Bacalah surat khabar mana pun, berita TunM lebih diberi perhatian dari berita Najib. Najib takda Isu….

      Reply
  • March 2, 2012 at 10:32 AM
    Permalink

    Kalau tarak iktiraf apa pasal kasi itu syarikat Mesia sumbunyi sumbunyi bisnis sama itu Israel??? Berapa surat itu mamak madir hantar siapa pun tarak tau… kalau dia tipu satu Mesia kata 3 saja sapa pun tarak tau… No wandar itu hari worang Mesia kena tahan atas itu kapal apa nama..mari marika, agak sinang kena lepas oleh Israel… mungkin Ameno guna dia punya hubungan baik sama Israel… no wandar la macha

    Reply
  • March 2, 2012 at 11:47 AM
    Permalink

    tiba2 ramai pulak golongan yg nak ‘mempertahankan keselamatan israel’ dalam mykmu ni..marah dgn surat Tun yg menempelak israel..apa maknanya tu?

    Reply
    • March 4, 2012 at 10:42 AM
      Permalink

      bukan pertahankan Israel… cuma nak buktikan macai UMNO mudah d tipu. Sedarlah pemikiran Anwar dan pemimpin UMNO sebenarnya sama.

      Reply
  • March 2, 2012 at 11:42 PM
    Permalink

    Nuar punya pasal israel yg dapat untung.Nak melobi untuk dapatkan dana PRU.

    Reply
  • March 5, 2012 at 10:58 PM
    Permalink

    Pembangkang khususnya Pas mana tau adat berbahasa. Depa dah biasa dengan ayat maki hamun dalam ceramah. Jadi depa nak suruh jawab surat rasmi pun macam depa bercakap atas pentas! Mula ayat dengan “haram jadah, celaka,mampus,kurang ajaq” dan sebagainya. Lagi pun puak-puak pas mana nak tau berkomunikasi ala antarabangsa sebab depa mana perghenah memerintah negara. Sungguh pun laa depa tak faham ayat dan bahasa persuratan yang selalu di gunakan. Inilah yang berlaku bila siang malam asyik pakai ayat maki hamun, fitnah,gosip dan tohmahan. Jadi mana nak tau untuk bahasa di dalam kepala surat…kacau laaaa

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.