Islam Itu Usang Dan Jumud! – Anwar Ibrahim

Baru-baru ini saya menonton satu rakaman video di Youtube mengenai Anwar yang menyampaikan satu ucapan di Pusat Islam Liberal Indonesia, Komuniti Salihara, Jakarta.

Di dalam ucapan tersebut, Anwar memperkatakan tentang minatnya terhadap buku-buku karangan Salman Rushdie, termasuk The Satanic Verses.

Menurut Anwar, karya-karya Salma Rushdie sangat indah karangannya sehingga dia mengaku terlalu minat untuk membaca karya-karya penghina Islam yang dijatuhkan hukuman mati oleh pemimpin tertinggi Iran, Ayarollah Khomenei.

Komen Anwar mengenai karangan Salman Rushdie itu bagaikan terlalu indah lenggok bahasanya melebihi kesusasteraan agung karya Allah SWT, iaitu Al-Quran Al-Karim yang tiada tolok bandingnya sehingga hari kiamat.

Tak mengapalah. Itu hak Anwar untuk meminati dan memuja Salman Rushdie dan karya-karyanya. Itu biasa bagi saya untuk mengetahui perkara tersebut kerana Anwar selama ini memang pro-Yahudi.

Namun, saya benar-benar terkejut dan sangat marah dengan satu kenyataan Anwar yang menyatakan bahawa Islam itu sangat usang dan jumud sekiranya agama Allah itu mengongkong kebebasan umatnya.

Begini kata-kata Anwar…

“Jadi saya, kalau Islam itu mengongkong kebebasan..Islam sangat usang dan jumud,”

Astaghfirullah Al-Azim. Kata-kata itu seolah-olah membayangkan saya kepada kebebasan secara mutlak yang dituntut oleh Anwar, Ambiga dan konco-konconya.

Setahu saya, silalah rujuk kepada mana-mana ulama muktabar atau cendekiawan Islam sebenar. Sudah tentu mereka akan berpendapat bahawa Islam adalah merupakan sebuah agama yang tidak memberikan kebebasan kepada umatnya untuk melakukan apa saja yang mereka suka.

Contoh yang paling mudah adalah solat. Islam mewajibkan umatnya melakukan solat sebanyak lima kali mengikut waktu-waktu yang ditetapkan iaitu subuh, zohor, asar, maghrib dan isyak. Bila disebut wajib hukumnya, maka mahu atau tidak mahu, umat Islam mesti taat pada arahan tersebut tanpa kompromi.

Maksudnya, umat Islam tidak boleh melakukan solat sekali, dua kali, tiga kali atau empat kali sehari. Dalam masa yang sama, solat zohor tidak boleh dilakukan pada waktu asar, maghrib, isyak atau subuh melainkan diberikan ‘rukhsah’.

Selain itu, solat juga tertakluk kepada rukun-rukun yang ditetapkan dan meninggalkan salah satu rukun tersebut akan menyebabkan solat tersebut tidak sah. Tiada kebebasan di dalam solat kerana kita tak boleh makan, minum, sembang dengan rakan, main game atau membuang air kecil ketika bersolat.

Itu baru satu contoh mudah yang memperlihatkan bahawa Islam tidak memberikan kebebasan secara mutlak kepada umatnya untuk bebas melakukan apa saja yang mereka suka.

Katakanlah manusia difitrahkan suka berjima’. Maka jima’ tersebut perlulah dilakukan secara yang dihalalkan oleh Islam. Di dalam Islam, jima’ hanya boleh dilakukan bersama isteri atau suami yang dinikahi secara sah menurut hukum yang ditetapkan.

Begitu juga, Islam tidak pernah menghalalkan jima’ sesama jenis atau pasangan yang belum dinikahi. China Doll dan Siam Dolls halal dijima’ sekiranya sudah dinikahi oleh seorang muslim. Tapi jika belum nikah, bersentuhan pun sudah dikira haram.

Tak tahulah hukum mana yang Anwar pakai. Tapi itulah hukum yang saya pegang yang disepakati oleh sunnah wal jamaah.

Dari beberapa contoh yang saya berikan itu, jelas sekali Islam tidak memberikan kebebasan mutlak kepada umatnya. Ada yang dibenarkan dana ada yang tidak. Semuanya tertakluk kepada hukum. Dan hukum inilah yang dikatakan “mengongkong” Anwar?

Seorang umat Islam yang faham agamanya tidak pernah menganggap Islam mengongkong kerana dia melakukan segala hukum Islam itu dengan senang hati dan penuh keimanan. Lainlah jika kita suka langgan China Doll atau “lubang kunyit”, memang “mengongkong”lah pandangannya.

Pada saya, Anwar memang liberal dalam hal ini. Fahamannya terlalu bebas. Mungkin sebab itulah dia dikatakan mempelopori fahaman pluralisme yang difatwakan sesat di Malaysia.

Tapi, Anwar jugak yang nak diangkat isterinya untuk menjadi Perdana Menteri ke-7? Orang yang mengatakan Islam itu usang dan jumud pun mahu diangkat menjadi pemimpin? Na’uzubillah min hadhassyaitonirrajimmmm…wallahua’alam.

49 thoughts on “Islam Itu Usang Dan Jumud! – Anwar Ibrahim

  • March 22, 2012 at 1:35 PM
    Permalink

    UNTUK DITENGUK-DENGAR SENDIRI OLEH BALACI2, JAMBU2, PENCACAI2 ANUWAR, DAN PARASIT2 DALAM PAS…..
    SENDIRI INGATLAH!!!

    Reply
    • March 22, 2012 at 2:06 PM
      Permalink

      Bebudak pas tu ikut je.. Jd lah pengikut yang membina, jangan ikut je apa yang pemimpin buat… Marilah beramai-ramai UNDi UMNO dan Bn..

      Reply
          • March 22, 2012 at 9:58 PM
            Permalink

            I follow…………….u

          • March 22, 2012 at 10:59 PM
            Permalink

            saya pun… UMNO tetap dihati.. Pakatan Haram jauh sekali..

          • March 25, 2012 at 12:14 AM
            Permalink

            Bagi dia Islam itu usang dan jumud,
            Yg tak usang hanya jubur orang dan kemut!

  • March 22, 2012 at 2:11 PM
    Permalink

    org bodoh je pcaye…x habis nk burukkan anwar…nampak sgt gne ape cre nk jatuhkan anwar…goyang same nuar le tu….buat le lagi…semakin meluat dgn umno….ABU….

    Reply
    • March 22, 2012 at 2:22 PM
      Permalink

      orang bodoh akan pecaya cerita tanpa bukti macam penyokong PR selalu pecaya cerita dari pemimpin mereka… ape yg x menyebelahi PR akan dinafikan kebenaranya walaupun dengan bukti kukuh…dan mereka akan cakap cerita tu bodoh sedangkan sebenarnya mereka membiarkan diri mereka dibodohkan oleh pemimpin PR…

      sajung la lgi anwar tu…hahahaha….

      Reply
    • March 22, 2012 at 2:23 PM
      Permalink

      ABAI…
      Asalkan bukan Anuwar Ibarhim

      Reply
    • March 22, 2012 at 4:55 PM
      Permalink

      org bodoh jea yg menolak kebenaran….mana nak abih burukkan Anwar, byk sgt keburukkan yg dia dah buat..tu pasai tak abih2…ngok..

      Reply
    • March 22, 2012 at 6:43 PM
      Permalink

      sedar la sikit wahai melayu islam..ko tu konon melayu islam tp asik nak dok membela manusia songsang tu..dah terang2an memnghina Islam pun ko asik nak dok bela dia..ape kejadah melayu islam ko ni..buat malu Islam je islam ko ni..BODOH

      Reply
    • March 22, 2012 at 10:01 PM
      Permalink

      Nama ajer melayu_islam memalukan umat ajer. x guna otak buat PERTIMBANGAN..GUNA KEPALA LUTUT AGAK NYA

      Reply
    • March 24, 2012 at 12:31 PM
      Permalink

      Oi babi, mungkin hati kau dah tertutup untuk terima kebenaran. Selidiki dulu fakta dan bukti sebelum kata ini fitnah. Apa yang boleh buat hati dan minda kau terima bukti2? Kau hanya percaya membuta tuli terhadap peliwat tua itu. Otak ada ke????

      Reply
  • March 22, 2012 at 2:12 PM
    Permalink

    Anwar tetap akan diikut dan disanjong oleh segelintir mereka walau apa jua kepincangan yang didedahkan.

    Agak nya kalau Anwar mula sembahyang pakai colok pun tetap ada orang yang buat sama.

    Nauzubillah

    Reply
  • March 22, 2012 at 2:20 PM
    Permalink

    Satu lagi Spin Off umno. Tak pa …sapa yg tabur fitnah, kelak dia kena jawab. Kalau betul bawak Full Except of the speech, bukan sebahagiannya darinya sperti selalu yg umno buat untuk kepentingan kesinambungan politik mereka.

    Reply
    • March 22, 2012 at 2:22 PM
      Permalink

      ABAI…. Asalkan bukan AnuWar Ibrahim…
      UMNO mempunyai ramai pengikut setia.. Pembangkang lagi bnyk menabur fitnah… Islam di politkan untuk kepentingan peribadi…

      Reply
    • March 22, 2012 at 2:25 PM
      Permalink

      haha..yela kan…sape yang buat fitnah, mereka yg kne jawab nnti….

      besepah fitnah puak PR buat demi jatuhkan UMNO takpe la kan… PAS ade tolong ampunkan… kauorang lak dengan bodohnya pecaya walaupun bukti takde…

      tpi bile keluar cerita buruk pasal pemimpin PR, korang kate tu futnah walaupun dengan bukti…

      orang pikir gune akal mooo, bukan gune nafsu….

      Reply
    • March 22, 2012 at 3:57 PM
      Permalink

      Sudah ler moo..ko yg selalu fitnah…ko tak pikir…..bodoh mcm lembu ko ni…

      Reply
    • March 22, 2012 at 4:59 PM
      Permalink

      mooo..rasa2nya hang penah tak buat fitnah kat sini..hang rasa mcm ner???..

      Reply
    • March 22, 2012 at 6:15 PM
      Permalink

      Dah bawak full video clip China Doll pun kau tetap spin dan tetap menolak kebenaran.

      Reply
      • March 22, 2012 at 6:25 PM
        Permalink

        Dah otak dia tak boleh nak PK….tak berfungsi…Aku lebih percaya kalu org tu dah bersumpah dengan Nama Tuhan yang aku sembah. Ko sembah apa Moo? Sembah Lembu atau burit Anwar?

        ….Saiful bersumpah, Najib bersumpah, Eskay bersumpah, Umi Hafilda bersumpah…..

        Kalu Otak dah beku ..mcm moo ler jdnya…

        Reply
    • March 22, 2012 at 6:48 PM
      Permalink

      BODOH sekor lg ni..
      ..asal bukan anwar ibrahim..ABAI

      Reply
    • March 22, 2012 at 10:02 PM
      Permalink

      lEMBU memang camtu..ikut kata Tuan dia ajer…Tak betul Mooooooo@Lembu

      Reply
    • March 24, 2012 at 12:35 PM
      Permalink

      Spin off kepala bapak kau Moo….
      Aku harap kalau Anwar jumpa adik kau atau anak kau yg jambu2 tu. lepas tu baru kau tau siapa Anwar.

      Reply
  • March 22, 2012 at 2:24 PM
    Permalink

    Haah, Bulan Empat agaknya gitulah hakikatnya….tak caya cuba tenguk apa yg orang mengaku ‘Melayu Islam’ di atas, dahlah buta hati, tambah pula buta mata!!!
    Mata dah jadi mata ikan kering…..

    Reply
  • March 22, 2012 at 10:52 PM
    Permalink

    cerita fitnah dan bohong!!!

    Reply
  • March 23, 2012 at 4:53 AM
    Permalink

    Mufti Pahang dah pesan semalam, kalau hina Islam leh bawa kepada murtad.. perlu bertaubat. kalau sanjung penghina Islam macam mana? x satu bot namanya? Please lah guna otak sikit.. bodoh x leh diajar.

    Reply
  • March 23, 2012 at 4:24 PM
    Permalink

    Pencacai NUAR macam SIOL (perkataan popular budak2- walau pun kita bukan lagi budak- kita pinjam sekali kali)

    Benda yang memang sudah sah dikata spin. Ceramah yang disiarkan dalam tex lengkap pun dikata spin.

    Video yang memang sah muka dia, badan dia, belalai dia pun disalahkan UMno sbaotaj kata mereka.

    Ini dinamakan SIOL of the highest degree.

    Kita tak nak berperasangka terus menerus tapi kita tahu Allah maha kaya. Hanya Dia yang akan memberi jawapan pada segala persoalan.

    Reply
    • March 23, 2012 at 5:40 PM
      Permalink

      hehe letih kita lyn balaci2 bodoh Nuar..
      kdg2 pikir adakah mereka2 ini akan dikekalkan tanpa Hidayah Allah smpai akhir?

      Ksihan sekali krn ditipu mudah oleh Nuar..TANPA APA SATU PN PENGORBANAN utk rakyat..rakyat yg dikerah berkorban utk Nuar!

      Sedrlah diri balaci2 Nuar!

      Reply
      • March 24, 2012 at 4:57 AM
        Permalink

        takpe la bro…kita layan jea la, bkn lama pun, lepas PRU ni depa dah tinggal pusara jea…

        Reply
  • March 24, 2012 at 9:20 AM
    Permalink

    Subhanallah, Alhamdulillah, Lailahaillah, Allah akbar.

    ABAI, ABAI, ABAI. Sebelum mengutuk elok lah kita mulakan dengan kalimah zikir suci untuk mendapat pahala sunat dari ibadah sunat. Memperjuang yang hak juga satu ibadah . Ibadah umum fardhu kifayah.

    Walau pun dalam memperjuangkan yang hak akan ada kutuk mengutuk dengan perkataan kotor dan laknat. Ibarat dalam peperangan. Peperangan menegakkan bangsa dan agama adalah ibadah. Dalam ibadah itu ada pembunuhan dan kekejaman mengikut landasan betul dan bukan penganiayaan. Membunuh untuk mengelak dari dibunuh.

    Kita sudahi dengan wabillahi taufik wal hidayah.

    ABAI ABAI ABAI

    Reply
  • March 24, 2012 at 11:29 AM
    Permalink

    sbb ape aku kte org bodoh je percaye…sbb penulis ni sendiri yg menampakkan kebodohannye…
    pertama…sari kata tu terang2 highlight yy warna hijau tu saja..x ambil keseluruhan ayat…ada perkataan KALAU…
    bg pencacai bengong mcam korang terus je faham kononnye anwar kate islam tu jumud.. tp bagi aku…selagi x ada teks ucpn penuh x leh pcaye…

    kalau nk iut stakt teks tu saja aku pon blh kte..

    KALAU IKUT KEFAHAMAN ISLAM ORG UMNO,SEKAT KEBEBASAN ORG UTK BERPOLITIK, GUNA APA CARA UTUK KEKAL KUASA,AMAL KAN POL. KOTOR, HINA SUNAH X JADI MASALAH,…JADI BAGI SAYA ISLAM(AMNO)TU JUMUD DAN MENGONGKONG KEBEBASAN dan MENYUSAHKAN RAKYAT…

    cmne betol x tafsiran aku tu..stuju x tafsiran sesuke ati aku mcm penulis ni sesuke ati menafsir kate2 org laen…

    kalau x stuju x de maslh…aku x kisah..teruskan makan fitnah…
    sesungguhnye balasan Allah amat pedih…

    jatuhkan amno bn GE13 utk hapuskan kaum maha pemfitnah..Allah bersama gol.ulama dan PR..InsyaAllah…ABU…

    Reply
      • March 24, 2012 at 12:26 PM
        Permalink

        tu je blh bls..sbb x leh pusing dah…tu la..main lg dgn fitnah..

        Reply
    • March 24, 2012 at 12:40 PM
      Permalink

      Perkataan kalau je alasan kau? Dia letak syarat pada Islam kalau tak mau jumud mesti beri ada kebebasan.
      Kita terima Islam tanpa syarat.
      Cuba pikir pakai otak sikit tak boleh ke????

      Reply
      • March 24, 2012 at 1:02 PM
        Permalink

        jack..aku dah kte…mcm2 care blh tafsir kate2 org lain..tambh lg ambik 1/2 je..terserah mau fikir ape..pd pandangan aku..amno mmg dah tkt sgt dgn amwar sbb blh goyangkan kuase kerajaan…sbb tu gune ape care tuk burukan amwar..apepon kte tggu hasil PRU13 nti..tgk sape rugi sape untung main pol murahan mcm ni…dgn rkyt dah semakin cerdik, maklumat hjg jari..plihn ditangan masing2..

        Reply
        • March 24, 2012 at 1:05 PM
          Permalink

          kalau amno msh x sedar meke dah membosankan rkyt dgn cipta kes2 yg x masuk akal jgn marah kalau rakyat memilih org lain pule menjadi gomen nti..

          Reply
        • March 24, 2012 at 2:38 PM
          Permalink

          Aku harap kalau kau tak percaya article di atas ni kau pergilah secara diam2 cari article original ucapan dia.
          Dan kau tunjukkan kepada kami. Nescaya kami akan terima.
          Kau carilah kebenaran.
          Dan aku mintak satu je.
          Kau bagi SATU je bukti bahasa:
          Dia bukan peliwat
          Dia bukan tutoh

          Reply
        • March 24, 2012 at 2:43 PM
          Permalink

          Aku harap kalau kau tak percaya article di atas ni kau pergilah secara diam2 cari article original ucapan dia.
          Dan kau tunjukkan kepada kami. Nescaya kami akan terima.
          Kau carilah kebenaran.
          Dan aku mintak satu je.
          Kau bagi SATU je bukti bahasa:
          Dia bukan peliwat
          Dia bukan tutoh cina doll dalam video tu
          Dia bukan pembela murtad Lina Joy
          Dia bukan pembela pluralisme
          Dia bukan fitnah Najib
          Dia bukan gila kuasa
          Dia bukan yang cuba beli mp BN untuk 16 sept
          Dia bukan anak haram- Dan serta kan nama ibu kandung dia.

          Reply
          • March 24, 2012 at 3:07 PM
            Permalink

            ko yg tuduh org..ko cri la sendiri..kenape plak si penuduh(kau la) suruh org kene tuduh buktikan sendiri kesalahan sendiri…undang2 mane ko pakai…

            sesedapnye ko mintak…kalau leh aku pon nk mintak ko buktikan jugak…

            najib rosmah xterlibat dlm pembunuhan altantuya..

            rosmah x belanja sakan di luar negara…

            sharizat x baham duit lembu

            x berdagang dengan israel

            umno x terlibat politik wang/judi/arak/maksiat…

            x rompak duit rakyat..

            cmne jack????..boleh buktikan umno bn x buat sume tu…boley x?????

  • March 24, 2012 at 3:15 PM
    Permalink

    Bung Anuar Bin Ibrahim hanya tinggal Islam pada nama sahaja.Lambang syaitan dan betuankan Iblis. Itu sahaja nilai yg ada padanya.

    Reply
  • March 24, 2012 at 9:23 PM
    Permalink

    Memang sah dia ni bangang….buang masa aku je….

    Reply
    • March 25, 2012 at 10:59 AM
      Permalink

      aku bangang atau ko x bleh spin…

      Reply
  • March 25, 2012 at 3:13 AM
    Permalink

    Jelas artikel ini sekadar untuk burukkan Anwar… sama juga halnya isu Anwar iktiraf Israel, apa yg. sebenar adalah Anwar tidak pernah mengiktiraf Israel selagi ia tidak mengembalikan hak rakyat Palestin, Itulah syarat pengiktirafan Israel. Apakah Israel akan iktiraf PALESTIN? kerana ia umpama mengharamkan Israel.
    Samalah dengan isu ini…
    Islam adalah agama yg. memerdekakan manusia, maknanya Islam membebaskan manusia. Jika sebelum kedatangan Islam, wanita tiada nilai harga diri tapi Islam telah mengangkat martabat wanita. Maksud sdr. Anwar Islam adalah agama yg. membebaskan manusia, apakah beliau maksudkan manusia bebas melakukan apa saja? tidak, tapi maksudnya Islam membebaskan manusia melakukan fitrahnya mengikut peraturan2 yg. d tetapkan Allah. Penulis tolong buktikan maksud Anwar ‘bebas’ adalah boleh melakukan sesuka hati walaupun melanggar undang2 dan tatasusila kemanusiaan, dalam ucapan tersebut. Janganlah membodohkan orang lain bila anda bodoh.
    Janganlah petik kata-kata orang lain mengikut kehandak anda, tapi petiklah mengikut kehendak orang yg. bercakap. Inilah punca UMNO tidak d percayai lagi, kerana memetik ucapan d luar kontek kefahaman orang banyak untuk memenuhi nafsu pimpinan UMNO.

    Reply

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.